Autoilua mahdollisimman edullisesti

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja camalot, 21.11.2016.

  1. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 108
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Juu ei tonneista puhuta, ajoneuvioverotaulukko loppuu >400 g/km johdalla =654,44€. Ja jos se wanha konee tuottaa yli 400g/100km niin tuskin on ihan 1.0:aa downsizing turboa vastaava, jos nyt on siltä ajalta kun CO2 päästöjä on ylipäätään laskettu.

    Jos nyt vertaiullaan tyypillistä eroa niin vaikka 2005 Ford Focus 1.6 :
    CO2 -päästöt: 161 g/km
    Ajoneuvovero: 243 €/Vuosi

    Focus 2019 1.0 Ecoboost
    CO2 -päästöt: 107 g/km B
    Ajoneuvovero: 170 €/Vuosi

    Eroa 73€/vuosi.

    Toki voi autosta riippuen olla kympin tai pari enemmän tai vähemmän eroa, mutta ei tuota kauhean oleelliseksi eroksi kokonaiskuluissa saa. Rengaskoko vaikuttaa melkein enemmän (ja useinmiten vanhemmassa pienempi ja halvempi).

    Diesel puolella ero on sama tai jopa pienempi. Käyttövoimaveroonhan ei vaikuta CO2-päästöt ollenkaan. Menee painon mukaan, ja nykyautot on pikemminkin painavampia.

    Edit: Ja ennen kuin joku tule sanomaan, että tuo pikkukone oli 2005 mopompi, niin se ei paljoa yhtälöä muuta jos verrataan 2.0:aan, jossa oli jo enemmän heposia kuin tuossa uudessa (toki alaväännön takia se ecojuusto on mukavampi ajaa, mutta ei tässä nyt siitä keskusteltukaan):
    Focos 2005 2.0
    CO2 -päästöt: 170 g/km E
    Ajoneuvovero: 258 €/Vuosi
     
    Viimeksi muokattu: 01.06.2019
    SR50La tykkää tästä.
  2. teho75

    teho75

    Viestejä:
    445
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Tässä threadissa joku aiemmin luetteli korjauksiaan.
    Ilmoitan nyt 118000 ajokilometrimäärän aikana tehdyt korjaukset ajalla 2/2013-05/2019. Eli mittarilukeman 193000km-311000km välillä.

    Auto on Renault Megane vm2000 1,6.

    -2 jakohihnasarjaa ja vesipumppua
    -3 jarrusatulaa
    -etupyörien laakerit
    -2 sytytystulppakierrosta
    -2 starttimoottoria
    -öljynvaihto 20tkm välein
    -abs anturi taakse
    -2 ilmansuodatinta
    -4 raitisilmasuodatinta
    -2 akkua
    -2 etujarru- ja takajarrupalat
    -etujarrulevyt
    -vaihteistöljyn vaihto
    -2 vetonivelen suojakumia
    -ohjaustehostinöljyn vaihto
    -polttoainesuodatin
    -molemmat alapallonivelet
    -maadoituskaapelit uusiksi, akun +kenkä
    -jarrunesteen vaihto 2 kertaa
    -käsijarruvaijerit taakse
    -tyhjäkäyntimoottori
    -etujarrusatulan kannake
    -2 termostaattia
    -jäähdytysnesteen jakoputken tiivisteen vaihto
    -molemmat takajarruputket (6metriä jarruputkea)
    -2 kesärengaskierrosta ja 1 talvirengaskierros
    -2 jäähdytysnestevuodon korjausta paikkausaineella
    -moniurahihnan kiristin- ja ohjainrulla
    -laturin jännitteensäätäjä
    -sekä polttimoita ja pyyhkimiä

    Korjauksiin on kulunut rahaa 5800e. Auton kilometrikustannus kaikki kulut huomioiden on noin 19,8senttiä/km.
     
    Trotor ja Starglazer tykkäävät tästä.
  3. Pavosen Heska

    Pavosen Heska

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    13.01.2017
    Halpaa autoilua oli minullakin Renulla...

    Scenic RT 2.0 -02.

    Ajoa vähän yli 2 vuotta ja 35 tkm. Huoltona öljynlisäys 2 litraa ja 1 kpl H7 polttimo. Pakollisten maksujen lisäksi 1 katsastus.
    Ostin 900 eurolla ja romuttaessa sain 200 euroa. Paska autohan tämä oli mutta ilmastointi toimi koko matkan ja renkaillakin olisi vielä matkaa jatkanut.
     
  4. colaton

    colaton

    Viestejä:
    110
    Rekisteröitynyt:
    20.01.2018
    Miksi toi renu piti sitten romuttaa ? Alkoko olla liikaa laittoo ?
     
  5. oriental

    oriental

    Viestejä:
    141
    Rekisteröitynyt:
    06.12.2016
    Omat fiat Punto 2005 korjaukset välillä 120k - 160k

    -etujousi katkesi, vaihto 120€
    -jarrulevyt+palat eteen 150€(ois saanu halvemmallakin vaan ei jaksanut kymppien takia)
    -4 polttimoa
    -1x öljynvaihto 60€, nyt ajellu 30k ilman vaihtoja kun ei muista tehdä :D
    - wunderbaum 1.2€

    Siinäpä ne, eli en ole tehnyt mitään ellei ole ihan pakko, saa nähdä alkaako leviämään huollon puutteessa, tarkotus olis vaihtaa autoa vaan jo vuoden kyttäillyt sopivaa civiciä, ei vaan näy Suomessa 2015-2016 malleja sopivilla varusteilla käytännössä ikinä
     
    SR50La tykkää tästä.
  6. ddali

    ddali

    Viestejä:
    123
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    No niin, vuosi takana autoilua Ruotsista tuodulla Saabilla (2008 9-3 TTID Automaatti Farmari). Mittari lukema ostettaessa 216 tkm, nyt mittarissa 253tkm. Eli vuodessa ajoa huimat 37tkm!

    Hankinta:
    Auton ostohinta Ruotsissa 3600€
    Verot 1000€
    Tuontikulut: 300€ (rekisteröinti, lentoliput yms)
    Hankintahinta: 4 900€

    Käyttökulut:
    Polttoaine 3097€ (keskim. kulutus 6.2l/100km * 1,35)
    Lohkölämmitin + termostaatin vaihto 400€
    Dieselvero + ajon. vero 700€
    Iso ennaltaehkäisevä huolto 1400€ (vaihdettiin paljon osia + virisofta)
    Vakuutukset 600€
    Katsastus 65€
    Yhteensä
    6 262€

    16,9€ Per 100km

    Tuleva odotus

    Alkavana vuonna oletan ajavani noin 30tkm ja uskon että huoltoja ei tule öljynvaihtoa lukuunottamatta, kulujen pitäisi siis laskea:
    Polttoaineet 2500€
    Huolto 100€
    Katsastus 65€
    Verot + vakuutus 1300€
    Talvirenkaat 550€
    Yhteensä 4 515€

    15,1€ Per 100km

    Arvonalenemaa en laske ollenkaan sillä uskon että saisin myytyä auton nykyisellään hankintahintaa vastaavaan summaan. Arvonaleneman vaikutus kokonaiskustannuksiin on näillä kilometreillä aika pieni.
     
  7. BHN

    BHN

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Vanhempaa saabia 9-3 ja 9-5 löytyisi kotimaasta luotettavammalla opelin dieselillä huomattavasti halvemmalla. Siis jos haetaan otsikon mukaista autoilua mahdollisimman edullisesti.
     
  8. colaton

    colaton

    Viestejä:
    110
    Rekisteröitynyt:
    20.01.2018
    Eikös noi uudet ole kaikki Opelin koneella, Vanha 2.2tid on Izuzun tekniikkaa ja luotettavin Saabin diiseli.
     
  9. ddali

    ddali

    Viestejä:
    123
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Miksi vertaat 2.2TID vs TTID? Ihan eri kone kyseessä. TTID on FCA tuotoksia ja ainoa heikko osa on vesipumppu joka on jo vaihdettu.

    2.2 TID = 125 hp
    TTID lastutettuna 245hp, ja mukavasti vääntää koko kierrosalueella.

    Vuosi sitten kun autoa etsin ei kotimaassa ollut tarjolla mitään komboa: kohtuu kilsat, farmari, facelift, TTID, automaatti (parempi Aisin 6 vaihteinen) & Vector varustelu.

    Nytkin myynnissä vain kolme
    Saab 9-3 Sport Combi 1,9TTiD PF Vector A,18" alut, Alustasarja, Huoltokirja, Vaihto / Rahoitus. Jopa ilman käsirahaa! Farmari 2009 - Vaihtoauto - Nettiauto
    Saab 9-3 Farmari 2010 - Vaihtoauto - Nettiauto
    Saab 9-3 Sport Combi 1,9TTiD PF Aero AT6 Farmari 2008 - Vaihtoauto - Nettiauto

    Kyllä autoilu voisi tulla vielä nykyistä halvemmaksi jos ajelisi pakuksi rekatulla vanhalla diesel farmarilla, täytyy kuitenkin huomioida että tuolla on melko mukavaa ajaa verrattuna ns. halvin mahdollinen vaihtoehto jolla voisi päästä sinne 10€/100km luokkaan kaikkineen kuluineen. Oma autoilu on kuitenkin, jos nyt ei halpaa, niin kohtuu hintaista (niin kohtuu kun se tässä maassa voi olla).
     
  10. BHN

    BHN

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    Hyvä auto tuo sinun 9-3 1.9 TTID. Pointti oli siinä ettei se otsikon mukaista "autoilua mahdollisimman edullisesti ole"
     
    Samsomite, Shalashaska ja SR50La tykkäävät tästä.
  11. BHN

    BHN

    Viestejä:
    86
    Rekisteröitynyt:
    27.09.2017
    ei vaan muistaakseni 2.2 on opelin, 1,9 fiatin, 3.0 isuzun ja aivan susi
     
  12. colaton

    colaton

    Viestejä:
    110
    Rekisteröitynyt:
    20.01.2018
    Juuh...Fiatin konehan se oli. Verrataan koska ketjussa keskustellaan edullisesta liikkumisesta.
    TTID -kone tuskin on mikään halpa ylläpitää kun alkaa remonttia tulemaan.
    Ongelmia on mm.. EGR, imusarjan läpät, DPF, kaksoismassa, Eberin ongelmat ja turbot jos menee vaihtoon niin tuskin halvalla selviää. Ja jakopää on remmillä vs vanhassa 2.2tid on ketju.
     
  13. teho75

    teho75

    Viestejä:
    445
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Sorry, enpäs huomannut että oli mun renusta kysymys. Autoa ei ole romutettu, se on edelleen ajossa.

    Ei koskenutkaan mun renua.
     
    Viimeksi muokattu: 17.09.2019
  14. teho75

    teho75

    Viestejä:
    445
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
  15. Holpikka

    Holpikka

    Viestejä:
    268
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    kysyn näin etukäteen 400€ fiattia hommaavana
    mistä sait 200€ romutuksesta? 50-100 kuullut olevan :)
     
  16. teho75

    teho75

    Viestejä:
    445
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Noin niinkuin äkkiseltään laskettuna tuo sun autosi on maksanut jotain about 0,19€/km. Vai meneeko ihan metsään mun laskelmat?
     
  17. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    1 212
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Minun ulkopuolisena tekemä tarkastuslaskelma antaa 0,156 €/km eli samalla hehtaarilla ollaan.

    Käytetyt arvot:
    • Arvonalenema 700 €
    • Katsastus 65 €
    • Verot 2x 300 €
    • Liikennevakuutus 2x 300 €
    • Polttoaine (10€/100km) 3500 €
     
  18. Pavosen Heska

    Pavosen Heska

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    13.01.2017
    Laitoin myyntiin nettiautoon rekisteristä poistettuna 150€, autovienti tarjosi 100€ ja vei pihasta, kohtuu hyvät kesärenkaat siisteillä vanteilla tuottivat toisen 100€.
     
  19. Pavosen Heska

    Pavosen Heska

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    13.01.2017
    vero taitaa olla vähän yli 300€/vuosi, vakuutus oli muistaakseni n 200€/vuodessa megasuper-bonuksilla.
     
  20. Pavosen Heska

    Pavosen Heska

    Viestejä:
    309
    Rekisteröitynyt:
    13.01.2017
    juu, nokkahihna ja vvt-ratas, etupyöränlaakeri ja ruostetta siellätäällä.
     
  21. teho75

    teho75

    Viestejä:
    445
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Juu olet oikeassa. Mun aiempi laskelma oli päin peetä, sohlasin lukujen kans.
     
  22. Firnen

    Firnen

    Viestejä:
    122
    Rekisteröitynyt:
    03.10.2017
    Ihan vielä en pysty pidemmän aikavälin arvoja antamaan, mutta kova on tavoite saada erittäin taloudellinen laitos.

    Autona 2010 Volvo V50 1.6d DRIVe s/s
    Tähänastiset kustannukset ovat noin 3100€ joka sisältää auton oston, rempat, leimat, optimoinnin ja ison kasan haamukustannuksia joita tuli auton hankinnan ja rempan sivussa.

    Muutoskatsastettuna pakettiautoksi, niin verot tippuivat 230 euroon vuodessa. ( Vakuutus nousi 50€/vuosi)
    En nyt vielä montaa päivää ole ehtinyt ajaa, joten vasta noin 800km kokemusta autosta. Pitkällä 600km reissulla maantieajoa auton oma mittaus ilmoitti 2.9L/100km keskikulutusta (Nopeus 80-100km/h väliä)

    Renkaina on kitkat, eli ei vältsisti parhaimmat eko ajoon. Tuntuu silti kulkevan nätisti.

    Seuraavaksi sitten väkertämään autoon välisenä ja koiralle mukava paikka takapenkkien tilalle.
     
  23. James

    James

    Viestejä:
    812
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Merkistä riippuen saattavat hyvinkin sopia, Nokianin kitkat ovat ainakin olleet todella pienivierinvastuksisia.
     
  24. Erkki_erikeepperi

    Erkki_erikeepperi

    Viestejä:
    4 622
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    Itse olen ajellut vuosituhannen alun Honda Civicillä noin 80 tkm, ja huoltoihin on mennyt noin 400-500 euroa yhteensä (ei sisällä renkaita). Kohta pitäisi tosin jakohihna vaihtaa. Siihen menee toinen samanlainen summa lisää. Mutta kyllä se kannattaa vaihtaa, ei tämä vielä niin halpa ja antiikkinen auto ole, että viitsisi riskillä ajaa loppuun asti... Mutta eiköhän toi ole sitten viimeinen kerta kun tähän hihnaa enää vaihdetaan, kilometrejäkin on jo hyvän matkaa yli 300.000.

    Jos muuten joku haluaa tosi halvan ja potentiaalisesti helppohoitoisen auton, niin kannattanee katsella 2000-luvun alun 1.5 Nissan Almeroita... Noita saa ihan hintaluokasta 500-1000 euroa lähtien. Niissä on jakoketjukin eli ei tarvitse hihnoja vaihdella. Jotkut vuoden 2001 mallit on valmistettu Japanissa, loput Englannissa.

    Corollat ja Civicit on toki parempia kuin Almera, mutta huomattavasti kovemmissa hinnoissa...
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2019
  25. an13

    an13

    Viestejä:
    275
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    1.5 almerassa tyyppivian tapaista että vaihdelaatikossa menee laakereita, että mieluummin 1.8 koneella siinä on lujempi loota. Nissanin 2.0ssa ainakin mennyt jakoketjuja poikki ihan vaan ajossa että ei sekään ole 100% ratkaisu.
     
    James tykkää tästä.
  26. Erkki_erikeepperi

    Erkki_erikeepperi

    Viestejä:
    4 622
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    Olen antanut itseni ymmärtää, että 1.5 versio on näistä almeroista teknisesti luotettavin yleisesti ottaen.

    Tuon ikäiset Almerat ovat pärjänneet hyvin a-katsastuksen tilastoissa, joten hintaansa nähden siitä voi tuurilla saada itselleen helppohoitoisen auton. Lisäksi huolto on kai aika helppoa ja halpaa.
     
  27. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 439
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Ainakin noita 2000-luvun alun Almeroita on ihan tolkuttomasti vielä liikenteessä. Äidilläni oli joskus moinen sedanina, ihan mukava autoa omalla aikakaudellaan, ok varustetaso vaikkei mitään luksusta miltään osin ollutkaan. Mukava ajella, mutta tuo 1.5 moottori on aika ponneton ja sitä saa polkea ihan tosissaan jos meinaa ohittaa vaikka rekkaa. Positiiviset muistot jääneet ko. kulkineesta itselle, tuli sillä nuorena sällinä parikymmentä tonnia tuupattua :tup:
     
  28. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    - Näistä N16 Almeroista ja P12 Primeroista on mennyt jakopäitä uusiksi, ketju venyy.
    - 1.5 moottorisissa on ilmeisesti ollut vaihdelaatikko-ongelmia, jotka voi välttää vaihtamalla ajoissa kunnon öljyt ja hieman ylitäyttämällä, eli olisiko ollut 3 litraa sisään.
    - 1.8 moottorisissa on öljysyöppöjä, kaikki männissä olevat renkaat karstata jumissa.
    - 1.8 on tavattu 4. ? sylinterin soikeutta.
     
    James tykkää tästä.
  29. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 267
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Fiat Punto 1.2 2005 tuli ostettua kesällä. Nyt on tarvinnut korjata: Uusi kuskin ovenkahva 25€. Jarrupalat kului loppuun vasemmalta puolelta, neljä palaa 16€. Vaihdan oikealle puolelle vähän myöhemmin, kun nyt jarrut toimii hyvin. Vasen puoli oli varmaan vähän jumittanut, koska ulompi pala oli kulunut loppuun. Ajettu vasta 152 600 km. Korjauskulut =41€. Verohan tuossa on halpa 205€.
     
    Lyod tykkää tästä.
  30. Jamboa

    Jamboa

    Viestejä:
    840
    Rekisteröitynyt:
    16.08.2017
    Jos et huoltanut jarrusatuloita ja sylinteriä, niin säästä ihmeessä noi palat. Joudut kuitenkin hetken päästä ne uudelleen tuonne jumittaneelle puolelle vaihtamaan -Sitten kannattaa samalla tehdä tuo satulahuolto ;)
     
    jm82 tykkää tästä.
  31. jm82

    jm82

    Viestejä:
    6 267
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaksi uutta palaa on peräkontissa tallessa, niin saa rempattua sitten uudelleenkin ja paremmin :) Tuli nyt pikakorjaus, että saa auton takaisin ajoon. Mulla on aika vähän mitään työkaluja, mutta palat sai silti vaihdettua helposti. Isä sanoi myös, että olisi pitänyt herkistellä esim liukutapit. Minusta ne kyllä liikkui ihan hyvin.

    Nyt on tullut vain 1600 km tuohon Puntoon. Eli ajoa tulee vähän ja ei ne jarrupalat onneksi kovin nopeasti ehdi kulua loppuun. Auto kyllä rullaa ihan hyvin. 14 v autoon alkaa tietysti tulla "jo" jumituksia, kun ei ole ehkä ennen herkistelty.

    edit: Reipas 600 km on tainnutkin Puntoon tulla kaupunkiajoa.
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2019
  32. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Kannattaa myös tarvittaessa herkistellä ne jarrupalat. Joskus joutuu vähän viilailemaan, jotta liikkuvat sujuvasti.
     
    jm82 tykkää tästä.
  33. glomerulus

    glomerulus

    Viestejä:
    95
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Täältä myös kehut Civiceille. Itsellä on ollut aikanaan vm. 1989 kolmiovinen 66 kW 1.4 tuplakaasarikoneella ja vm. 1999 sedani 84 kW 1.5 VTEC-koneella. Jälkimmäisesä oli jopa ilmastointikin. Kaiken kaikkiaan todella luotettavia pelejä eikä suurta ruosteongelmaa ainakaan minun yksilöissä ollut. Hondan bensakoneet lienevät muutenkin luotettavimpia mitä on? Toki etenkin tuo vanhempi kolmiovinen oli todella köykäinen (oisko omamaassa 850kg) ja melko turvattoman oloinen peli.
     
    SR50La ja Super Hessu tykkäävät tästä.
  34. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Mä ajelin jonkin aikaa 2. sukupolven Honda Civicillä, arvaa oliko siinä turvaton olo?

    Omamassa jotain 700 kiloa ja risat. :dead: (Tarkistin, 720 kiloa).

    Oli kyllä erittäin näppära kaupunkiauto. :lol:
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2019
  35. Docweird

    Docweird

    Viestejä:
    2 401
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Meillä oli 3-ovinen "isolohko" 1.5i automaatilla, harvinaisen kiva peli sellaiseksi vuoden 90-kipoksi. Ruoste alkoi tosin vaivaamaan siinä 10 vuoden iässä ja kun naapuritalon nuorikon exä-narkkari varasti sen pihasta ja ajoi mäntyä päin (100m kiihdytys ylämäkeen), niin huomasi kyllä kolariturvallisuuden; eturenkas oli siirtynyt käytännössä kokonaan apukuskin jalkatilaan... :bored::rage:
     
    Tonnin Seteli ja SR50La tykkäävät tästä.
  36. glomerulus

    glomerulus

    Viestejä:
    95
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Halvoilla, vahhoilla, köykäisillä ja pienillä peleillä ajamisessa on tuo turvallisuusaspekti pidettävä mielessä. Kaupungissakin voi käydä pahasti. Dyykkasin netistä kuvan neloskopan Civicistä ottavana osapuolena peräänajossa:
    [ Vain rekisteröityneet käyttäjät näkevät Spoiler-tagin sisällön. Rekisteröidy foorumille... ]
     
    SR50La tykkää tästä.
  37. Erkki_erikeepperi

    Erkki_erikeepperi

    Viestejä:
    4 622
    Rekisteröitynyt:
    22.12.2016
    Hondien moottoreita yleisesti kai pidetään hyvinä (tai luotettavimpina), tosin miinuspuolena ainakin mun Civicissä on interferenssi-moottori jakohihnalla, mikä tarkoittaa, että jos hihna katkeaa niin kone on kaput ja auto lähtee romuttamolle...

    Mä tein syksyllä virheen että laitoin vähän erilaista öljyä kuin aiemmin oli ollut (yleensä tuossa on ollut 5W40 ja nyt laitoin 5W30), ja pian alkoi joku tiiviste vähän vuotamaan. Sattumaako? Mene ja tiedä, mutta vaihdoin tilalle vanhoille koneille tarkoitettua, tiivisteitäkin turvottavaa Valvolinen MaxLife 5W40:tä ja nyt ei ole vuotanut enää...

    En ole mikään ekspertti autojen laittamisessa, mutta ainakin näihin vähän iäkkäämpiin japskeihin on kyllä tosi helppoa ja halpaa tehdä pikku huoltojuttuja itse... Mulla kesti tässä uuden akun vaihtamisessa 10 minuuttia ja sytytystulppien vaihdossa noin 15, vaikkei ollut aiheesta mitään aiempaa kokemusta. Aiemmin vaihdoin jarrupalat puolessa tunnissa. Ja ajovalojen polttimot vaihtuu minuutissa. Joillakin merkeillä ja malleilla se voi olla hyvinkin iso projekti... Myös kaikki pienemmät polttimot (parkkivalot yms.) on helppo vaihtaa.
     
    Viimeksi muokattu: 12.10.2019
  38. Millennium edition

    Millennium edition

    Viestejä:
    96
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2016
    Tuommoisella Saabin 2.2L dieselillä tullut ajeltua matka-ajoa. Todella hyvä talvella verrattuna saman ikäisiin japseihin. Monta vuotta suurin kustannus polttoaineen lisäksi ollut verot. Varaosia saa edullisesti, eikä niitä tunnu mahdottomasti menevän. Ikä nuissa alkaa jo päälle painaa, vaikka motti kestäisikin. Hepat on lähtenyt ajat sitten paremmille laitumille.
     
  39. aaronzone

    aaronzone

    Viestejä:
    232
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Jaa :D. Mukavahan tuo TTID Saab on ajella (Vakiona vääntö n. 300nm 1250 kierroksen kohdalla ;)), mutta yleisellä tasolla ei ole halvin mahdollisin auto pitää. Esim. ECU on haavoittuvassa paikassa ja saattaa mennä hajalle, lisäksi ahtamiseen liittyvät ongelmat (EGR, DPF, ahtimet) sekä muut modernin dieselin vaivat (Kaksoismassavauhtipyörä) tekevät noista 300tkm ajetuista yksilöistä mahdollisesti huonoja sijoituksia.

    Hyviä autojahan nuo ovat, oma oli lähes ilmainen ja Vector-varustetaso löytyy. Myös erittäin miellyttävä ajaa silloin kun on ehjä, omasta ja kaverin mielestä ei paljoa häpeile kyseisen kaverin -15 vm. E-sarjalaiselle :cool:. Ja niin, diisseliä kuluu n. 5 litraa sadalla maantiellä ajettaessa.

    EDIT: En huomannut aikaisempaa postausta jossa kerrot omistavasi kyseisenlaisen kulkineen. Nämä kuitenkin minun näkemykset kyseisestä automallista kyseisellä moottorilla.
    EDIT2: Mitä kaikkea tuossa 1400 euron rempassa laitettiin?
     
    Viimeksi muokattu: 01.11.2019
    SR50La tykkää tästä.
  40. Walla

    Walla //TODO: Add Title

    Viestejä:
    1 108
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Ei nuo Saabin 1.9 FCA koneet kyllä oman käsitykseni mukaan häviä luotettavuudeessa ollenkaan vanhoille 2.2:lle, kunhan se vesipumpun muistaa vaihtaa ajallaan. Ja kulutuksessa taas voittavat.

    Tuplaturbon kansas on toki yksi ahdin enemmän mikä voi hajota, mutta saa sen 1.9 yhdelläkin jos niin haluaa. 150hv yksiturboinen on ihan kohtuullisen rivakka sekin.

    Mitä tulee muuten tämän saman kinan alussa esitettyyn "ketjun aiheeseen" niin IMO samaan ketjuun mahtunee myös laajemminkin keskustelu siitä miten voi autoilla edullisemmin, ei vain ja ainoastaan siitä mikä on se kaikista halvin tapa autoilla. Tai jos näin ei ole ei ole, niin vastaus on liftaten tai kavereilta pummeja kyytien, ja keskustelun voikin sitten lopettaa tähän.
     
    SR50La tykkää tästä.
  41. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 280
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Minulla oli sellainen 1.5 litran N16 sedan-yksilö, jossa ei todellakaan ollut mukava varustelutaso. Ainoa ero 80-luvun neekerimallin datsuniin oli hienompi moottori, ajonestolaite, kuljettajan turvatyyny, ABS ja keskuslukitus. Autossa ei siis vuosituhannen alun standardeilla ollut mitään varusteita. Ei ilmastointia, ei luistonestoa, ei vittu edes hanskalokeron valoa. Sisusta oli kuppaisempaa muovia ja rättiä kuin 80-luvun halpisautoissa, ja niitä airbageja oli tosiaan tasan yksi. Auto oli ahdas ja tiloiltaan epäkäytännöllinen. Yli vartin matkoista sai korvat soimaan.

    Varusteltukaan malli ei ole ollut edes "omalla aikakaudellaan" mitenkään hieno tai edes keskitasoinen auto. Vaikkapa samaan aikaan myyty hieman aiemmin esitelty Golf IV on melkoinen luksusauto tuohon verrattuna. Muistuttaa enemmän uutta autoa vuonna 2019 kuin N16 Almeraa. :vihellys:

    Jos siitä jotain hyvää voi sanoa, käsiteltävyys oli ehjillä iskareilla ihan siedettävä ja pienitehoisen väännöttömän moottorin käytös muulta osin ok.

    Auto ruostui katastrofaalisesti ja sitä joutui hitsaamaan useita kertoja, jopa kokonainen korjauspelti tarvittiin. Tekniikan kanssa kävi tuuri siinä, että tyyppiviat eivät toteutuneet mutta kaiken kuluvan sai taas vaihtaa, joten ei se halvaksi tullut.

    Päällepäin ruosteettomia näkee, joten en nyt sano etteikö hyvää yksilöä voisi vielä löytää. Katso tarkkaan, onko konehuoneessa jäähdyttäjän alla olevasta poikkipalkista mitään jäljellä. Katso vielä tarkemmin, onko polttoainesäiliötä kannattava täysin idioottimainen säilykepurkista tehty panta jo pelkkää ruostetta. Hyvä yksilö voisi olla edullinen ajossa, ja parempi varustelu tekee kovasti viihtyisämmän kuin kusinen eläkeläismalli kampilaseilla.
     
    SR50La ja Starglazer tykkäävät tästä.
  42. kjns

    kjns

    Viestejä:
    2 439
    Rekisteröitynyt:
    21.11.2016
    Joo, noista tais olla joku kuliversiokin olemassa, mutta muistelen hintaeron olleen aika pieni niin kuvittelin ettei kukaan niitä kuleja olis ostanu :D

    Meillä oli se keskimmäinen versio kyseisestä kulkineesta ja siinä oli mm. ilmastointi ja sähköikkunat edessä sun muuta hilpettä. ESP tais tosiaan vielä puuttua noista. Eihän se mikään tila-auto ollu, mutta neljän aikuisen kuormalla käytiin tuon kanssa vetämässä laskettelureissuja lappiin ongelmitta niin en osannut varsin ahtaanakaan pitää.
     
  43. TCan

    TCan

    Viestejä:
    89
    Rekisteröitynyt:
    05.08.2018
    Ynnäilin hieman omia autoilun kustannuksia menneiltä vuosilta, kun auton vaihto alkaa tulla ajankohtaiseksi. Nykyinen kosla Ford Focus 1.6 bensa vm. 2006, mittarissa 350 000km. Auto hankittu 31.12.2015 ja kilometrejä omassa käytössä tullut n.120 000km. Alla vähän yhteenvetoa kustannuksista ajalta 01/2016 - tähän päivään eli lähes neljä vuotta.

    Hankintahinta: 3700€
    Polttoainekustannukset: 12641€
    Huollot, korjaukset, pesut, tarvikkeet yms. pikkusälä: 5737€
    Vakuutukset ja verot: 2799€
    Taloyhtiön pysäköintipaikka: 573€

    Kustannuksia yhteensä siis 25 450€

    Kilometrikorvauksia ajetusta työajosta on tullut 8839€, joten autoilun kokonaiskustannukset ovat olleet noin 16 611€.

    Per ajettu kilometri tekee tämä siis 0,138€ elikkä 13,8€ / 100km.

    Auto on edelleen täysin toimiva eikä mitään akuutteja suurempia korjaustarpeita ole tiedossa. Jälleenmyyntiarvoa ei autolla juurikaan ole, käyttöarova kylläkin. Veikkasin, että myymällä voisi saada reilu tonnin.

    Laskelmista puuttuu tämän vuoden osalta todennäköisesti verottajalta työmatkasta saatava oman auton käytön mukainen vähennys. Täytyy lisäillä tämä jälkeenpäin kun asia varmistuu.

    Mielenkiintoista laskeskella näitä kustannuksia jälkeenpäin kun on hyvä kirjanpito olemassa.
     
    Viimeksi muokattu: 02.11.2019
    Tonnin Seteli tykkää tästä.
  44. Holpikka

    Holpikka

    Viestejä:
    268
    Rekisteröitynyt:
    10.11.2016
    7500€ ois menny dieseliin, nykyisellä 1.40€ / L ja 1280€ veroihin neljältä vuodelta
     
  45. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 280
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Kyllähän nyt Suomessa eläkeläismallin autoa myydään myös ihan oikeana jormakorollana. Varmaan vähän myytäisiin vaikka se olisi hieman kalliimpi kuin varusteltu malli. :D
     
    kjns tykkää tästä.
  46. Tonnin Seteli

    Tonnin Seteli

    Viestejä:
    2 280
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Tämä ei minusta ole järkevä ja merkityksellinen luku. Työajot ja omat ajot sekaisin korvauksilla lyhennettynä kannattaa kyllä laskea lopullinen vuosimeno, mutta ei kilometrin hintaa. Laske mieluummin erikseen kilometrihinta omakustanteiselle ajolle ja subventoiduille kilsoille. Erityisen jännittävää on, että jälkimmäisessä voi jopa etumerkki muuttua.
     
  47. ikuhappy

    ikuhappy

    Viestejä:
    544
    Rekisteröitynyt:
    27.11.2016
    Onkohan tämä vakuutusten nousu perua siitä, että paku on työauto, jolla ajetaan paljon eli voisiko jollain POP-kilsalla tms. kilometriperusteisella saada pienemmällä nousulla?

    Itse olen miettinyt henkilöautopakua, kun auto kuljettaa pääosin 1 ihmistä ja ei juuri koskaan 2 enempää.Kilsoja ei itselläni hirveästi tule eli säästö jää melko pieneksi, mutta voisi samalla hinnalla ajaa hiukan isommalla ja mukavammalla kulkineella.
     
  48. teho75

    teho75

    Viestejä:
    445
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Jotta voisi verrata sun autosi kilometrihintaa muihin käyttäjien autoihin, on syytä käyttää laskennassa ilmoittamaasi lukemaa kokonaiskustannusta 25450€.
    Eli siis kun laskee 25450/120000. Saadaan tulokseksi 0,2120€/km.
    Mielestäni tuo kilometrihinta on varsin matala ja auton käyttö on maksanut varsin vähän. Työnantajasi maksaa osan tuosta potista.
    Mun auton kilsahinta on noin 0,20€/km.
     
  49. sf78

    sf78

    Viestejä:
    316
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Johtuu siitä, että pakuilla ajetaan nurkkapyöritystä missä puskurit, ovet ja helmat saa sitä osumaa jatkuvasti. Samoin korin pellit jos tavartilassa ei ole vesivanereita jolloin kaikki kamat lyö maalin irti siitä ulkopinnasta kun sinne survotaan romuja. Kaupunkiajossa myös kytkimet ja vaihteistot on aika kovilla, mutta onneksi ollaan jo siirtymässä automaatteihin.
     
  50. Myrkky

    Myrkky

    Viestejä:
    4 742
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Eikai kukaan yritä vakuutukseen saada jotain auton sisältäpäin tulleita osumia:confused2: Tai kytkintä, vaihteistoa..? Joita ei mikään vakuutus edes korvaa muutenkaan, siis tekniikkaa.
    Tuskin edes jotain naarmua tai lommoa mitä nyt työkäytössä voi tulla, omavastuut ja bonukset noissa vaan menisi
     
    SR50La tykkää tästä.