- Liittynyt
- 18.10.2016
- Viestejä
- 1 455
Renkaina on kitkat, eli ei vältsisti parhaimmat eko ajoon. Tuntuu silti kulkevan nätisti.
Merkistä riippuen saattavat hyvinkin sopia, Nokianin kitkat ovat ainakin olleet todella pienivierinvastuksisia.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Renkaina on kitkat, eli ei vältsisti parhaimmat eko ajoon. Tuntuu silti kulkevan nätisti.
Olen antanut itseni ymmärtää, että 1.5 versio on näistä almeroista teknisesti luotettavin yleisesti ottaen.1.5 almerassa tyyppivian tapaista että vaihdelaatikossa menee laakereita, että mieluummin 1.8 koneella siinä on lujempi loota. Nissanin 2.0ssa ainakin mennyt jakoketjuja poikki ihan vaan ajossa että ei sekään ole 100% ratkaisu.
Olen antanut itseni ymmärtää, että 1.5 versio on näistä almeroista teknisesti luotettavin yleisesti ottaen.
Tuon ikäiset Almerat ovat pärjänneet hyvin a-katsastuksen tilastoissa, joten hintaansa nähden siitä voi tuurilla saada itselleen helppohoitoisen auton. Lisäksi huolto on kai aika helppoa ja halpaa.
Itse olen ajellut vuosituhannen alun Honda Civicillä noin 80 tkm, ja huoltoihin on mennyt noin 400-500 euroa yhteensä (ei sisällä renkaita). Kohta pitäisi tosin jakohihna vaihtaa. Siihen menee toinen samanlainen summa lisää. Mutta kyllä se kannattaa vaihtaa, ei tämä vielä niin halpa ja antiikkinen auto ole, että viitsisi riskillä ajaa loppuun asti... Mutta eiköhän toi ole sitten viimeinen kerta kun tähän hihnaa enää vaihdetaan, kilometrejäkin on jo hyvän matkaa yli 300.000.
Jos muuten joku haluaa tosi halvan ja potentiaalisesti helppohoitoisen auton, niin kannattanee katsella 2000-luvun alun 1.5 Nissan Almeroita... Noita saa ihan hintaluokasta 500-1000 euroa lähtien. Niissä on jakoketjukin eli ei tarvitse hihnoja vaihdella. Jotkut vuoden 2001 mallit on valmistettu Japanissa, loput Englannissa.
Corollat ja Civicit on toki parempia kuin Almera, mutta huomattavasti kovemmissa hinnoissa...
Jos et huoltanut jarrusatuloita ja sylinteriä, niin säästä ihmeessä noi palat. Joudut kuitenkin hetken päästä ne uudelleen tuonne jumittaneelle puolelle vaihtamaan -Sitten kannattaa samalla tehdä tuo satulahuoltoFiat Punto 1.2 2005 tuli ostettua kesällä. Nyt on tarvinnut korjata: Uusi kuskin ovenkahva 25€. Jarrupalat kului loppuun vasemmalta puolelta, neljä palaa 16€. Vaihdan oikealle puolelle vähän myöhemmin, kun nyt jarrut toimii hyvin. Vasen puoli oli varmaan vähän jumittanut, koska ulompi pala oli kulunut loppuun. Ajettu vasta 152 600 km. Korjauskulut =41€. Verohan tuossa on halpa 205€.
Kaksi uutta palaa on peräkontissa tallessa, niin saa rempattua sitten uudelleenkin ja paremmin Tuli nyt pikakorjaus, että saa auton takaisin ajoon. Mulla on aika vähän mitään työkaluja, mutta palat sai silti vaihdettua helposti. Isä sanoi myös, että olisi pitänyt herkistellä esim liukutapit. Minusta ne kyllä liikkui ihan hyvin.Jos et huoltanut jarrusatuloita ja sylinteriä, niin säästä ihmeessä noi palat. Joudut kuitenkin hetken päästä ne uudelleen tuonne jumittaneelle puolelle vaihtamaan -Sitten kannattaa samalla tehdä tuo satulahuolto
Täältä myös kehut Civiceille. Itsellä on ollut aikanaan vm. 1989 kolmiovinen 66 kW 1.4 tuplakaasarikoneella ja vm. 1999 sedani 84 kW 1.5 VTEC-koneella. Jälkimmäisesä oli jopa ilmastointikin. Kaiken kaikkiaan todella luotettavia pelejä eikä suurta ruosteongelmaa ainakaan minun yksilöissä ollut. Hondan bensakoneet lienevät muutenkin luotettavimpia mitä on? Toki etenkin tuo vanhempi kolmiovinen oli todella köykäinen (oisko omamaassa 850kg) ja melko turvattoman oloinen peli.Itse olen ajellut vuosituhannen alun Honda Civicillä noin 80 tkm, ja huoltoihin on mennyt noin 400-500 euroa yhteensä (ei sisällä renkaita). Kohta pitäisi tosin jakohihna vaihtaa. Siihen menee toinen samanlainen summa lisää. Mutta kyllä se kannattaa vaihtaa, ei tämä vielä niin halpa ja antiikkinen auto ole, että viitsisi riskillä ajaa loppuun asti... Mutta eiköhän toi ole sitten viimeinen kerta kun tähän hihnaa enää vaihdetaan, kilometrejäkin on jo hyvän matkaa yli 300.000.
Corollat ja Civicit on toki parempia kuin Almera, mutta huomattavasti kovemmissa hinnoissa...
Täältä myös kehut Civiceille. Itsellä on ollut aikanaan vm. 1989 kolmiovinen 66 kW 1.4 tuplakaasarikoneella ja vm. 1999 sedani 84 kW 1.5 VTEC-koneella. Jälkimmäisesä oli jopa ilmastointikin. Kaiken kaikkiaan todella luotettavia pelejä eikä suurta ruosteongelmaa ainakaan minun yksilöissä ollut. Hondan bensakoneet lienevät muutenkin luotettavimpia mitä on? Toki etenkin tuo vanhempi kolmiovinen oli todella köykäinen (oisko omamaassa 850kg) ja melko turvattoman oloinen peli.
Meillä oli 3-ovinen "isolohko" 1.5i automaatilla, harvinaisen kiva peli sellaiseksi vuoden 90-kipoksi. Ruoste alkoi tosin vaivaamaan siinä 10 vuoden iässä ja kun naapuritalon nuorikon exä-narkkari varasti sen pihasta ja ajoi mäntyä päin (100m kiihdytys ylämäkeen), niin huomasi kyllä kolariturvallisuuden; eturenkas oli siirtynyt käytännössä kokonaan apukuskin jalkatilaan...Mä ajelin jonkin aikaa 2. sukupolven Honda Civicillä, arvaa oliko siinä turvaton olo?
Omamassa jotain 700 kiloa ja risat. (Tarkistin, 720 kiloa).
Oli kyllä erittäin näppära kaupunkiauto.
Halvoilla, vahhoilla, köykäisillä ja pienillä peleillä ajamisessa on tuo turvallisuusaspekti pidettävä mielessä. Kaupungissakin voi käydä pahasti. Dyykkasin netistä kuvan neloskopan Civicistä ottavana osapuolena peräänajossa:Mä ajelin jonkin aikaa 2. sukupolven Honda Civicillä, arvaa oliko siinä turvaton olo?
Omamassa jotain 700 kiloa ja risat. (Tarkistin, 720 kiloa).
Oli kyllä erittäin näppära kaupunkiauto.
Hondien moottoreita yleisesti kai pidetään hyvinä (tai luotettavimpina), tosin miinuspuolena ainakin mun Civicissä on interferenssi-moottori jakohihnalla, mikä tarkoittaa, että jos hihna katkeaa niin kone on kaput ja auto lähtee romuttamolle...Täältä myös kehut Civiceille. Itsellä on ollut aikanaan vm. 1989 kolmiovinen 66 kW 1.4 tuplakaasarikoneella ja vm. 1999 sedani 84 kW 1.5 VTEC-koneella. Jälkimmäisesä oli jopa ilmastointikin. Kaiken kaikkiaan todella luotettavia pelejä eikä suurta ruosteongelmaa ainakaan minun yksilöissä ollut. Hondan bensakoneet lienevät muutenkin luotettavimpia mitä on? Toki etenkin tuo vanhempi kolmiovinen oli todella köykäinen (oisko omamaassa 850kg) ja melko turvattoman oloinen peli.
Tuommoisella Saabin 2.2L dieselillä tullut ajeltua matka-ajoa. Todella hyvä talvella verrattuna saman ikäisiin japseihin. Monta vuotta suurin kustannus polttoaineen lisäksi ollut verot. Varaosia saa edullisesti, eikä niitä tunnu mahdottomasti menevän. Ikä nuissa alkaa jo päälle painaa, vaikka motti kestäisikin. Hepat on lähtenyt ajat sitten paremmille laitumille.Vanhempaa saabia 9-3 ja 9-5 löytyisi kotimaasta luotettavammalla opelin dieselillä huomattavasti halvemmalla. Siis jos haetaan otsikon mukaista autoilua mahdollisimman edullisesti.
Jaa . Mukavahan tuo TTID Saab on ajella (Vakiona vääntö n. 300nm 1250 kierroksen kohdalla ), mutta yleisellä tasolla ei ole halvin mahdollisin auto pitää. Esim. ECU on haavoittuvassa paikassa ja saattaa mennä hajalle, lisäksi ahtamiseen liittyvät ongelmat (EGR, DPF, ahtimet) sekä muut modernin dieselin vaivat (Kaksoismassavauhtipyörä) tekevät noista 300tkm ajetuista yksilöistä mahdollisesti huonoja sijoituksia.Miksi vertaat 2.2TID vs TTID? Ihan eri kone kyseessä. TTID on FCA tuotoksia ja ainoa heikko osa on vesipumppu joka on jo vaihdettu.
Ainakin noita 2000-luvun alun Almeroita on ihan tolkuttomasti vielä liikenteessä. Äidilläni oli joskus moinen sedanina, ihan mukava autoa omalla aikakaudellaan, ok varustetaso vaikkei mitään luksusta miltään osin ollutkaan. Mukava ajella, mutta tuo 1.5 moottori on aika ponneton ja sitä saa polkea ihan tosissaan jos meinaa ohittaa vaikka rekkaa. Positiiviset muistot jääneet ko. kulkineesta itselle, tuli sillä nuorena sällinä parikymmentä tonnia tuupattua
Kyllähän nyt Suomessa eläkeläismallin autoa myydään myös ihan oikeana jormakorollana. Varmaan vähän myytäisiin vaikka se olisi hieman kalliimpi kuin varusteltu malli.Joo, noista tais olla joku kuliversiokin olemassa, mutta muistelen hintaeron olleen aika pieni niin kuvittelin ettei kukaan niitä kuleja olis ostanu
Tämä ei minusta ole järkevä ja merkityksellinen luku. Työajot ja omat ajot sekaisin korvauksilla lyhennettynä kannattaa kyllä laskea lopullinen vuosimeno, mutta ei kilometrin hintaa. Laske mieluummin erikseen kilometrihinta omakustanteiselle ajolle ja subventoiduille kilsoille. Erityisen jännittävää on, että jälkimmäisessä voi jopa etumerkki muuttua.Kustannuksia yhteensä siis 25 450€
Kilometrikorvauksia ajetusta työajosta on tullut 8839€, joten autoilun kokonaiskustannukset ovat olleet noin 16 611€.
Per ajettu kilometri tekee tämä siis 0,138€ elikkä 13,8€ / 100km.
Muutoskatsastettuna pakettiautoksi, niin verot tippuivat 230 euroon vuodessa. ( Vakuutus nousi 50€/vuosi)
Onkohan tämä vakuutusten nousu perua siitä, että paku on työauto, jolla ajetaan paljon eli voisiko jollain POP-kilsalla tms. kilometriperusteisella saada pienemmällä nousulla?
Johtuu siitä, että pakuilla ajetaan nurkkapyöritystä missä puskurit, ovet ja helmat saa sitä osumaa jatkuvasti. Samoin korin pellit jos tavartilassa ei ole vesivanereita jolloin kaikki kamat lyö maalin irti siitä ulkopinnasta kun sinne survotaan romuja. Kaupunkiajossa myös kytkimet ja vaihteistot on aika kovilla, mutta onneksi ollaan jo siirtymässä automaatteihin.
Riippuu hiukan, jos kuski kädettää sen verran että sieltä tulee suunnilleen jotain kurkkimaan ulos (ei mahdotonta varsinkin jollei ole vanereita) tai se "sisäinen osuma" tulee esim. kun trukilla pusketaan lava melkein kyljestä läpi, niin voihan joku jotain uutta pakua kaskoon laittaakin.Eikai kukaan yritä vakuutukseen saada jotain auton sisältäpäin tulleita osumia
Onkohan tämä vakuutusten nousu perua siitä, että paku on työauto, jolla ajetaan paljon eli voisiko jollain POP-kilsalla tms. kilometriperusteisella saada pienemmällä nousulla?
Itse olen miettinyt henkilöautopakua, kun auto kuljettaa pääosin 1 ihmistä ja ei juuri koskaan 2 enempää.Kilsoja ei itselläni hirveästi tule eli säästö jää melko pieneksi, mutta voisi samalla hinnalla ajaa hiukan isommalla ja mukavammalla kulkineella.
Jaa . Mukavahan tuo TTID Saab on ajella (Vakiona vääntö n. 300nm 1250 kierroksen kohdalla ), mutta yleisellä tasolla ei ole halvin mahdollisin auto pitää. Esim. ECU on haavoittuvassa paikassa ja saattaa mennä hajalle, lisäksi ahtamiseen liittyvät ongelmat (EGR, DPF, ahtimet) sekä muut modernin dieselin vaivat (Kaksoismassavauhtipyörä) tekevät noista 300tkm ajetuista yksilöistä mahdollisesti huonoja sijoituksia.
Hyviä autojahan nuo ovat, oma oli lähes ilmainen ja Vector-varustetaso löytyy. Myös erittäin miellyttävä ajaa silloin kun on ehjä, omasta ja kaverin mielestä ei paljoa häpeile kyseisen kaverin -15 vm. E-sarjalaiselle . Ja niin, diisseliä kuluu n. 5 litraa sadalla maantiellä ajettaessa.
EDIT: En huomannut aikaisempaa postausta jossa kerrot omistavasi kyseisenlaisen kulkineen. Nämä kuitenkin minun näkemykset kyseisestä automallista kyseisellä moottorilla.
EDIT2: Mitä kaikkea tuossa 1400 euron rempassa laitettiin?
Tuskin edes jotain naarmua tai lommoa mitä nyt työkäytössä voi tulla, omavastuut ja bonukset noissa vaan menisi
Vähän ehkä OT:ksi menee, mutta itselle pakettiautojen vakuutukset tulevat halvemmaksi kuin vastaavien henkilöautojen (Mies 18v, asun maaseudulla). Esim. POP-vakuutuksessa pakuksi rekattu BMW E39 530D (400tkm, kilometrit vuodessa alle 15tkm) 700€ liikennevakuutus, vs. vastaava samoilla spekseillä oleva henkilöauto n. 2000€ pelkkä liikennevakuutus .
Varmaan riippuu paljon automallistakin, itse kyselin JKL asuinpaikkana hintaa Toyota Corolla farmarille paku vs henkilöauto OP:lta niin paku noin 100€ kalliimpi. E39 on sen verran "bensalenkkarien" auto että varmasti tässä paku voi olla paljon halvempi kun jonnet harvoin pakulla ajaa.
Herätelläänpäs vähän topiccia. Aloin vertailemaan eri autojen kuluja excelissä ja totesin että vanhan auton kulutuksella ei ole mitään merkitystä, kunhan olettaa sen arvonaleneman olevan nolla. Se on silti vähintään pari tonnia halvempi vuodessa koska uudemman auton arvonalenema on niin iso. Vanhaan ruoskaan ei tarvitse myöskään kaskoa. Toki voi säästää vielä enemmän kun valitsee pienemmän kulutuksen omaavan auton sekä tutut bensa/diesel muuttujat.
Yksinkertaistin mallia siten että lasken rahoituksen kiinteäksi kuukausihinnaksi kilometreistä riippumatta. En ottanut huoltoja, korjauksia, katsastusta tai muita pieniä kuluja huomioon.
Otin vertailuun 1995 Lexus LS400 ja 2014 Vw Golffin. Lexus alkaa 10tkm 0,23€/km ja Golf 0,51€/km.
20tkm kohdalla Lexus on 0,20 ja Golf 0,29.
30tkm Lexus 0,18 ja Golf 0,21.
Muita niin wanhoja autoja kuin Tojotaa tai Lexusta en uskaltaisi hankkia 25v ikäisenä. Muuten korjauskulut karkaa käsistä ja syö kaiken säästön, jolloin ajaisi mieluummin huolettomasti uudemmalla...
Lasivakuutus on myös hyvä. Minun autoon tuulilasin kiveniskemien korjaus veloituksetta ja koko lasin vaihto kustantaisi vain 100 €.Näkisin että hieman vanhempaan autoon kyllä kannattaa ottaa osakasko. Varsinkin jos ajelee Varsinais-Suomessa ja muilla alueilla jossa on paljon peuroja ja hirviä. Osakasko maksaa ehkä hieman yli huntin vuodessa.
Oma kokemus on osakaskosta kun se korvasi hirvikolarin ja 2 hinauskeikkaa.
Riippuu vähän. Itsellä maksoi 5-koppaseen golffiin uusi pilkington 170 euroa, jolloin voi kyllä vakuutukset heittää jorpakkoon.Lasivakuutus on myös hyvä. Minun autoon tuulilasin kiveniskemien korjaus veloituksetta ja koko lasin vaihto kustantaisi vain 100 €.
Pelkkä lasi ilman töitä vissiin? Eikö lasin vaihto töineen ole helposti ainakin 300€ ns. perusautoon?Riippuu vähän. Itsellä maksoi 5-koppaseen golffiin uusi pilkington 170 euroa, jolloin voi kyllä vakuutukset heittää jorpakkoon.
Taisi olla itse asiassa kokonaissumma 250e. Eli muistin väärin. Silti pidän niin halpana että ihan turhaa ottaa vakuutuksiaPelkkä lasi ilman töitä vissiin? Eikö lasin vaihto töineen ole helposti ainakin 300€ ns. perusautoon?
No kerran vuoteen kun räsähtää lasi halki niin siinä on jo lähes kokonaan säästetty paremman kaskon hinta 150 euron omavastuulla. Kaippa noi on niitten 5 tkm vuodessa ajavien ansiota että ei tarvi maksaa itteään kipeäksi
Missä ajat ja paljonko?
Vuodessa n. 12 Mm, sen 16.5 aikana yhteensä n. 200 Mm.
Niillä laseilla vaan ei ola tapana hajota kerran vuoteen, vaan todella paljon harvemmin. Esim. Minulla ei ole 16.5 vuoden aikana hajonnut kertaakaan. Sillä rahalla, mitä lasivakuutus olisi tänä aikana maksanut, olisi saanut aika monta alsia uusittua.
Vakuutusyhtiöt ovat kyllä voittomarginaalinsa laskeneet, ne eivät tarjoa palveluitaan hyväntekeväisyyttään vaan rahastaakseen asiakkaitaan, keskimäärin ne ottavat vakutuusmaksuina sisään selvästi enemmän rahaa kuin mitä jakavat korvauksina. Ja tämän lisäksi niiden pitää vielä kattaa juoksevat kulunsakin, minkä takia se palautusprosentti laskee käytännössä vielä selvästi lisää.
Paskapuhetta. Itsellä olisi tänä vuonna mennyt noin 7 kertaa lasi korjaukseen, mutta kun ilmainen korjaus (noin 50-70e/kpl), niin vedetty vakuutuksien piikkiin. Kaikki olisivat aiheuttaneet lasin uusimisen viikon sisään jos en olisi laittanut teippiä ja ajanut suoraan huoltoon.
Uusi lasi autokeskukselta muistaakseni lähemmäs 1000e.
Diplomaatti sanoi:No ei muuta, kuin pitkät päälle ja tappituntunalla ajoa, että mulkku väistyy oikealle kaistalle.
Jos ajat jollakin 90-luvun pommilla, niin ne lasit saattaa kestääkin jos ensiasennuslaseja. Muutaman vuoden vanhoissa Eu rajoittanut merkittävästi lyijyn käyttöä, jolloin lasitkin ovat kauttaaltaan hauraampia.