Toihan vaan aivan hurjan parannuksen kun tiivisti midbasson kunnolla ovipahviin nähden. Bassopää seuraa nuottia huomattavasti paremmin, sekä keskialueen verhoutuneisuus katosi. Ehdoton suositus kaikille joilla ei asennuksessa moisia jo ole.
Tarkoitat varmaan tuota viskoelastista tiivistettä kaiuttimen päällä. Itse en ole testannut sellaisen vaikutusta basson voimaan tai tarkkuuteen, mutta sen voin sanoa, että se yksinään ei vielä ihmeemmin paranna.
SEAT Miissä tuli testattua seuraavasti:
1. Aluksi oli matkustajan ovessa vakio 5,25" koaksiaali pienellä magneetilla, ja kuskin ovessa Blam SR165S erillissarjan 6,5" suurella magneetilla ja viskoelastisella tiivisterenkaalla. Vaihtelin balancea puolelta toiselle. Blam herkempänä soi huomattavasti lujempaa, mutta samalle tasolle säädettynäkin se toisti bassot paremmin (ja korkeat, mutta ei keskitytä nyt siihen).
2. Seuraavaksi vaihdoin oikeallekin 6,5" viskoelastisella renkaalla, mutta lisäsin myös 2 mm butyylimattoa ulkopeltiin ja sisäpeltiin. Sen päälle tuli paksua huokoista mattoa joihinkin kohtiin. Ovipahvi tuli vuorattua huokoisella viskoelastisella matolla. Mattoja kului noin 2 kg per ovi. Nyt oli siis samat kaiuttimet ja tiivisterengas molemmilla puolilla, mutta oikealla oli vaimennusmatot. Vaihtelin taas balancea ja istuin etupenkkien välissä jalat eri jalkatiloissa. Vaimennusmatot vaikuttivat bassotoiston napakkuuteen ja voimaan reilusti enemmän kuin ykkösvaiheessa tehty kaiuttimen kasvatus numeroa suuremmaksi ja viskoelastisen tiivisterenkaan lisääminen. Blam 6,5" vaimennusrenkaalla tuntui aavistuksen lattiassa ja hieman selkänojassa. Sama setti matoilla potki lattiaa ja selkänojaa niin, etten ole vastaavaa kokenut autossa sitten 90-luvun, kun takakontissa oli 400 W ruokkimassa 2 * 10" suljettua tai Puntossa 12" refleksi. Ei Mii matoillakaan noin paljon potki, mutta tuli muistot mieleen, kun tunsi pitkästä aikaa kunnon potkut selässä.
Ulko- ja sisäpellin väli toimii kaiutinkotelona. Vakioautoissa se on löysä kuin maitopurkki (C-mesessäkin), joten eihän sellainen kykene tuottamaan paineen muutoksia. Kun kerran huomaat eron jo tiivisteen lisättyäsi, niin vink vink.
(Tiivisterengas) < (tiivisterengas + kaiuttimen kasvatus) << (mattojen lisäys)
3. Matot myös kuskin puolelle. Tässä vaiheessa tuli vertailtua 2011 C-mesen vakioihin (tai yhtä pykälää parempiin). Miissä ei ole kuin etuovissa kaiuttimet. Kun Mesen faderilla sääti takakajarit pois, niin Mese hävisi aivan pystyyn. Kaikilla kaiuttimilla Mese soi melkein yhtä voimakkaasti ilman säröä kuin Mii. Basson tarkkuudessa ja voimassa Mii oli huomattavan paljon parempi. Ei ollut edes kilpailua.
Vakiokaiuttimilla Mii hävisi selvästi Auriksen suuremmalle kaiutinmäärälle. Auris hävisi meselle. Nyt kaiuttimen kasvatuksen, tiivisterenkaan, diskanttien lisäämisen ja vaimennusmattojen jälkeen Mii meni kerralla Auriksesta ja C-mesestä ohi, vaikka niissä on edelleen enemmän kaiuttimia. Kävin hakemassa anopille multaa E-mesellä, missä on tyyliin 14-16 kaiutinta (parhaat tilattavat, maksoi 3,5 k€). En ehtinyt tehdä kunnon vertailua, mutta siinä oli sellainen vastustaja, että Mii ei enää voittanut/ollut tasoissa aivan kaikessa, vaan meni puolin ja toisin. Eemelistä lähti enemmän ääntä. Bassossa Mii voitti. Pitää joskus yrittää säätää Mesen bassotoistoa paremmaksi. Ei kyllä välttämättä onnistu, sillä tuonkin mesen ulkopelti soi kuin pelti (klong klong) rystysillä koputellessa vs. Miin tump tump.
Miin parannus maksoi noin 300 €. Soittimen äänentoisto (ja handsfreen selkeys) harppasi monta pykälää ylemmäs. Auto on ehjemmän ja hiljaisemman kuuloinen mukulakivillä ja kaivonkansissa. Syvemmät vesilätäköt eivät kohahda niin kuuluvasti kuin ennen. Ovi kuulostaa jyhkeältä suljettaessa. Miinuksena ovi on hieman raskaampi avata ja vetää kiinni. Toinen miinus on se, että maanteillä oikea takaovi kuulostaa olevan jatkuvasti raollaan, vaikkei ole. Ilmeisesti rengasjyrinä ei pääse soimaan vaimennetuissa etuovikoteloissa, joten ääni on siirtynyt taaemmas. Pitää seuraavaksi vaimentaa takaovet. Sen jälkeen tavaratila... Auto alkaa jo nykyisellään olla harvinaisen hiljainen pikkukippo, kun mattojen lisäksi renkaina on tuliterät 165 mm, joiden ohiajomelu on markkinoiden alhaisin 64 dB, vaikkei tuo suoraan kerrokaan sisämelua.
Edit. Ennen mattoja oikea etuovi resonoi karkealla pinnalla ajettaessa. Enää ei kuulu mitään. Varmaan tuo ovipahviin liimattu viskoelastinen estää pärinät ja räminät. Ulkopellin sisäpuoli on kauttaaltaan vedetty butyylimatolla. Siinä oli vähän kurottelua, tunnustelua ja sorminäppäryyttä, että sai palat sokkona kauas aukoista. Osan sai laitettua kaiutinreiästä ja suurimman osan tuosta korkeasta aukosta. IPA:lla puhdistin pellit. Korkean aukon muoviläpän vuorasin butyylimatolla molemmin puolin, koska läppä on osa kaiutinkoteloa.
Numeroa suurempi kaiutin vaati 30 mm korokerenkaan, jottei sähköikkuna olisi laskettaessa osunut suureen magneettiin. Jakosuodin tuli 3M VHB-teipillä sisäpeltiin. Ovipahviin piti vuolla puukolla 10 mm lisää tilaa syvyyssuunnassa, jotta alkuperäistä suurempi elementti mahtui. Se oli helppoa, koska vuoltava muovikehysrengas oli vain millinvahvaa. Kaiutinritilän hunajakennoon ei onneksi tarvinnut koskea, joten suojaus kenkien osumia vastaan säilyi ennallaan.
Edit2. Eiku hetkinen, olitkin jo kesällä laittanut matot, eli ei sulla olekaan enää niin paljoa parannettavaa. Jännä juttu, että sinulla viskoelastinen tiivistysrengas toi "aivan hurjan parannuksen", kun taas minulla (vakio 5,25") -> (Blam 6,5" + viskoelastinen tiivistysrengas) oli bassotoiston tarkkuuden ja voiman parannuksena meh vs. mattojen lisäys jälkimmäisen kaveriksi.
@maaco En nähnyt kuvissasi sitä muovista välipeltiä. Minusta siihen olisi erittäin tärkeää saada pienillä lukuisilla butyylisuikaleilla massaa lisää, koska muuten puolet kaiutinkotelosta ehtii joustaa ja värähdellä kumoten takakautta kaiutinkartion suoraan puskemaa ääntä - ja kumoutuminen kohdistuu juuri matkustamon suuntaan. Laitoin omaan muoviseen välipellin luukkuun 32 kpl (16 kpl per puoli) butyylipaloja , koska siinäkin oli kuoppia, kaarevuutta ja jäykisteitä, jotka estivät suuren butyylipalan kunnollisen rullailun tiukasti pintaan kiinni.
Tulee mieleen, että ennen tiivistettä kaiuttimen paineenvaihtelut kartion takana pääsivät karkaamaan matottoman muovisen välipellin suuren aukon kautta, jonka jälkeen ovipahvin butyylit hidastivat kumoavaa värähtelyä parhaansa mukaan, mutta kumoava paine pääsi karkaamaan tiivistämättömästä kaiuttimen ja ovipahvin välistä kaiutinritilän kautta matkustamoon. Tiivisteen lisättyäsi kumoava paine ei päässyt karkaamaan tuota kautta, ja kuulit hurjan parannuksen.