Autohifi

Tulipahan omaankin autoon katseltua noita xtrons soittimia ja todettua olevan aika hinnoissaan, 769€ maksaisi sk:lla soitin jonka saisi suoraan XTRONS.EE - XTRONS Android multimeedia keskused, lae- ja peatoemonitorid, GPS navigatsioon. Interneti müük. sivuilta 470€.
Hieman kyllä näyttää samalta kamalta mitä saisi alista noin 200€, jotenkin kuvatkin näyttävät suoraan alin sivuilta napatuilta.

Näyttää ehkä samalta mutta ei ole, alin soittimissa feikattuja android versioita ja muuta kivaa. Ei siis omaa kokemusta mutta lukenut näihin perustuvista facebook ryhmistä. Jos kiinasoittimiin lähtee eikä halua ostaa ensin huonoa ja sitten hyvää niin kantsii ostaa suoraan xtronssi.

MUTTA niissäkin on vikoja eikä ne ole täydellisiä, mutta todennäköisesti kuitenkin kiinasoittimien paremmasta päästä. Tosin sitä voi miettiä että kun joku Alpine Halo on 800-1000€ niin se gäppi kunnon soittimeen onkin vain joitain satasia vrt paras Xtrons.

Mutta toisaalta taas Alppinen haloon ei voi käsittääkseni asennellekaan appeja, se on rajoitettu Alpinen omaan UI:iin (?).
 
Näyttää ehkä samalta mutta ei ole, alin soittimissa feikattuja android versioita ja muuta kivaa. Ei siis omaa kokemusta mutta lukenut näihin perustuvista facebook ryhmistä. Jos kiinasoittimiin lähtee eikä halua ostaa ensin huonoa ja sitten hyvää niin kantsii ostaa suoraan xtronssi.

MUTTA niissäkin on vikoja eikä ne ole täydellisiä, mutta todennäköisesti kuitenkin kiinasoittimien paremmasta päästä. Tosin sitä voi miettiä että kun joku Alpine Halo on 800-1000€ niin se gäppi kunnon soittimeen onkin vain joitain satasia vrt paras Xtrons.

Mutta toisaalta taas Alppinen haloon ei voi käsittääkseni asennellekaan appeja, se on rajoitettu Alpinen omaan UI:iin (?).

Hieman sivusilmällä noita tosiaan katselin ja pääpointti tuossa oli kuinka kova hinta sk:lla on.

Jäänyt kuitenkin tuota pohtimaan ja luultavammin tilaan tuolta xtronssin sivuilta kunhan kerennyt hieman tarkemmin perehtyä.
Varmaan kuitenkin upgreidaan suoraan 4gb/64gb mallista 8gb/256gb malliin kun tulee vain alle 50€ lisää hintaa.
Tälläinen malli siis kyseessä XTRONS QLBX44THNBL 14.9" BMW 3, 4 Seeria, M3, M4 NBT Multimeedia Android 14.0 Octa-Core 4G - XTRONS.EE
 
SEAT Mii Electricin (vm. 2020) oikea etukaiutin meni mykäksi ja vaihdettiin takuuna neljän vuoden kohdalla. Nyt vasemmastakin meni puhekela poikki, mutta viiden vuoden takuu päättyi jo keväällä.

Nykyiset ovat viiden tuuman koaksiaalit. Ajattelin laittaa molemmat uusiksi ja samalla nostaa tasoa 6,5"-erillissarjaksi. Mennään kuitenkin auton oman soittimen vahvistimella, eli 3 ohm soisi herkemmin (vakiot ovat 3 ohm ja herkkyys 90-91 dB). Äänenpainetta ei tarvita ihmeemmin, mutta äänenlaatu saisi olla parasta, mitä noin 150 eurolla pelkkiin kaiuttimiin voi saada. Vaimennusmattoja laitetaan myöhemmin.

Alaslaskettu ikkuna rajoittaa sen verran, että 25,7 mm korotusrenkaan kanssa kaiuttimen asennussyvyys saa olla enintään 70 mm (69 mm turvallisempi). Diskantit yrittäisin upottaa etuovien peilikolmion muoviin, jottei tulisi hankaluuksia johtovetojen kanssa.

Löytyykö parempaa kuin:

Onko jollain kokemuksia tai vinkkejä kaiuttimista tai asennuksesta?

Screenshot_2025-07-07-11-55-12-68_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2025-07-07-11-55-40-26_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
olen kuvitellut autohifistä jotain ymmärtäväni mutta mitään mushway merkkiä en ole kyllä ikinä kuullutkaan. Ei välttämättä tulisi ensimmäisenä niitä katsottuavaan joku perusvarma merkki ja sieltä entry level etupäätä. Esim juuri Blam, DLS, Focal jne.
 
olen kuvitellut autohifistä jotain ymmärtäväni mutta mitään mushway merkkiä en ole kyllä ikinä kuullutkaan. Ei välttämättä tulisi ensimmäisenä niitä katsottuavaan joku perusvarma merkki ja sieltä entry level etupäätä. Esim juuri Blam, DLS, Focal jne.
Olen viimeksi asentanut subbareita takakonttiin silloin kun mitään Blamia ei ollut perustettukaan, joten yhtä outo merkki minulle kuin tuo kauppiaan suosittelema (äänenlaatu edellä, paineella ei väliä) saksalainen Musway (Music Is The Way). Focal toki on vanha tuttu.

Tilasin kolmen ohmin Blam SR165S. Kiitos @aaqee .
 

Mulla odottaa nuo kaapissa asennusta, samaten jätesäkillinen äänieristeitä. Aikoinaan tuli pari kautta kisattuakin emma:n puolella, joten oikeaoppinen asentaminen on kyllä tuttua. Onneksi ei ihan lähimuistissa ole miten auton pitäisi soida, niin ei pety kun 140€ kaiuttimet ei tuokaan huikeaa parannusta 😂

Noiden kaveriksi ajattelin laittaa myöhemmin


ja


Jos iskee sitten myöhemmin hinkua laittaa aktiivinen etupää, niin ei tartte kuin joku edullinen prossu investoida.

Tosiaan autona on 21-vuoden Fiesta, ja usein koira kyydissä niin isompaa subia en aio laittaa. Tuollekin tasonsäätöpotikka että saa mutelle kun doge on kyydissä.
 
Parhaita vinkkejä resonanssien metsästykseen? En haluaisi repiä ovipahveja irti, mutta kuulen että joku resonoi (ellei tietty kajari paskana). Joo kontissa on teinivuosien vaimennusmatot valmiudessa, mutta jos pääsen vaimentamalla yhden osan vs koko oven, valitsen sen yhden osan. Auton omat popit rokkaavat enemmän kuin hyvin, mutta jokin resonoi etenkin apparin ovessa. Olen kädellä kokeillut vaientaa, bassoja enemmän ja vähemmän, enkä ole löytänyt syyllistä. Auto on siis jollain Mark&Levinson 16ch systemillä. Minkä mieluusti pitäisin koska onhan "limusiini" ilman musiikkia edessä ja takana naurettava asia.
 
Mulla odottaa nuo kaapissa asennusta, samaten jätesäkillinen äänieristeitä. Aikoinaan tuli pari kautta kisattuakin emma:n puolella, joten oikeaoppinen asentaminen on kyllä tuttua. Onneksi ei ihan lähimuistissa ole miten auton pitäisi soida, niin ei pety kun 140€ kaiuttimet ei tuokaan huikeaa parannusta 😂

Noiden kaveriksi ajattelin laittaa myöhemmin


ja


Jos iskee sitten myöhemmin hinkua laittaa aktiivinen etupää, niin ei tartte kuin joku edullinen prossu investoida.

Tosiaan autona on 21-vuoden Fiesta, ja usein koira kyydissä niin isompaa subia en aio laittaa. Tuollekin tasonsäätöpotikka että saa mutelle kun doge on kyydissä.
Eikö koirat tykkää messumatalasta? Meillä ei ainakaan dalmis tuntunut olevan moksiskaan vaikka järjellisellä volyymillä jotain kuuntelikin.
 
Eikö koirat tykkää messumatalasta? Meillä ei ainakaan dalmis tuntunut olevan moksiskaan vaikka järjellisellä volyymillä jotain kuuntelikin.

Suotta sitä kiusaa koiraa töristelemällä subbaria sen korvien juuressa. Ei tää mun koira ääniherkkä ole, mutta noin niinkuin jos sillä ajattelee, että ne kuulee meitä ihmisiä noin neljä kertaa paremmin..
 
Ideoita missä voisi olla vika kun uusi setti asennettu 2-paikkaiseen roadsteriin ja saundi on suoraan sanottuna aika heikko. Vähän kuin keskialuetta puuttuisi ja muutenkin kompressoitu ja alapää on hyvin vaisu.

Xtrons parhaasta päästä oleva head unit. Audison prima APK200 erillissarja (8" + 1"). Asennettu tehtaan paikoille (diskantit peilikolmiossa ja wooferit ovien alaosassa). Nämä oli ajossa aktiivina kaiutin per pääte. Oviin asennettu bitumia ja päälle "vaahtomuovia". Toisto ei ollut erityisen napakka joten ohitin xtrons vahvistimen ja asensin tilalle Ground Zero asiallisen 4x päätteen ja kytkin kaiuttimet omalla mukana tulleella jakosuotimella. Silti toisto on aika onneton ja kompressoitu.

Onko tästä Audisonista kokemusta jättääkö tämä toivomisen varaa vai missä olisi vika. Testattu kaikki muokkaus ohitettuna sekä DSP vähän tuunanen. Kaiuttimien vaihe on oikein vaikka ei sillä tällä jakoasteella niin väliä olekaan.
 
Mulla vähän samaa ongelmaa, DLS:n midit isoissa pakun ovissa, vaimennus ja vahvari on ja on koitettu jakoja ja equtusta vähän joka suuntaan, mutta en vaan saa niitä järkevästi soimaan. Olisi tarkoitus nostaa midejä lähemmäs ovipahvin kaiutinritilää ja miettiä taktisiin paikkoihin vielä lisävaimennusta, en oikein muutakaan ole keksinyt. Ehkä jotenkin rajaan kotelon kokoa, voi olla että ovi on vain liian suuri tilavuudeltaan tuollaiselle 6,5" midille.

Ihan perustavaa laatua olevana kysymyksenä, onhan piuhat oikein päin? Joskus vähän vähemmän hifiin perehtyneillä kavereilla käynyt näitäkin lapsuksia.
 
Piuhat on oikein päin eli vasen ja oikea ovi on samassa vaiheessa. Tämä on lisäksi helppo tsekata jo faderillä ettei saundi parane vaihtamalla painotusta. Vakiokaiuttimissa oli jakarit rungossa eli mitään auton vakiosuotimia ei ole linjoilla kun vakioelementit ja vahvistimet korvattiin uusilla. Kai se on mittamikki hankittava ja katsottua missä se monttu/korostus on, vaan tympii erikseen hankkia tätä varten. Saundi on siis kehnonpi kuin kalliissa Bluetooth kaiuttimessa ja on vaikea uskoa etteikö Audisonin sarja soisi sitä paremmin tuolla etupäällä...
 
Ideoita missä voisi olla vika kun uusi setti asennettu 2-paikkaiseen roadsteriin ja saundi on suoraan sanottuna aika heikko. Vähän kuin keskialuetta puuttuisi ja muutenkin kompressoitu ja alapää on hyvin vaisu.

Xtrons parhaasta päästä oleva head unit. Audison prima APK200 erillissarja (8" + 1"). Asennettu tehtaan paikoille (diskantit peilikolmiossa ja wooferit ovien alaosassa). Nämä oli ajossa aktiivina kaiutin per pääte. Oviin asennettu bitumia ja päälle "vaahtomuovia". Toisto ei ollut erityisen napakka joten ohitin xtrons vahvistimen ja asensin tilalle Ground Zero asiallisen 4x päätteen ja kytkin kaiuttimet omalla mukana tulleella jakosuotimella. Silti toisto on aika onneton ja kompressoitu.

Onko tästä Audisonista kokemusta jättääkö tämä toivomisen varaa vai missä olisi vika. Testattu kaikki muokkaus ohitettuna sekä DSP vähän tuunanen. Kaiuttimien vaihe on oikein vaikka ei sillä tällä jakoasteella niin väliä olekaan.
Liika vaimennus oven sisässä voi aiheuttaa, en kuitenkaan kirjoitusten perusteella siihen usko. Voi kokeilla ottaa vaahtomuovit pois etenkin kaiuttimen ympäristöstä. Asennuspaikka liian heikko, pääseekö elämään liikaa? Onko elementti kiinni muovissa, pellissä vai vanerissa? Ottaako elementti soidessaan kiinni ritilään/ovipahviin? Kysyn, kun en tiedä että onko autossa/ovipahvin alla varmasti tilaa 8" elementille.

Asialliset laitteet olet laittanut ja luulisi soivan erinomaisesti.
 
Ideoita missä voisi olla vika kun uusi setti asennettu 2-paikkaiseen roadsteriin ja saundi on suoraan sanottuna aika heikko. Vähän kuin keskialuetta puuttuisi ja muutenkin kompressoitu ja alapää on hyvin vaisu.

Xtrons parhaasta päästä oleva head unit. Audison prima APK200 erillissarja (8" + 1"). Asennettu tehtaan paikoille (diskantit peilikolmiossa ja wooferit ovien alaosassa). Nämä oli ajossa aktiivina kaiutin per pääte. Oviin asennettu bitumia ja päälle "vaahtomuovia". Toisto ei ollut erityisen napakka joten ohitin xtrons vahvistimen ja asensin tilalle Ground Zero asiallisen 4x päätteen ja kytkin kaiuttimet omalla mukana tulleella jakosuotimella. Silti toisto on aika onneton ja kompressoitu.

Onko tästä Audisonista kokemusta jättääkö tämä toivomisen varaa vai missä olisi vika. Testattu kaikki muokkaus ohitettuna sekä DSP vähän tuunanen. Kaiuttimien vaihe on oikein vaikka ei sillä tällä jakoasteella niin väliä olekaan.
Onko siis nimenomaan roadster eikä avo roadster? Avossa huomasin kovakatto päällä ihan valtavan eron soinnissa, mutta fakta oli että bassoja oli turha odottaa liikoja. Mikä auto on tarkemmin kyseessä niin voisi ihmetellä missä kaiuttimet ovat ja mikä voisi olla se paikka mihin ääni vuotaa tai mikä aiheuttaa tuon dippauksen alapäässä ja mideissä?
 
Onko siis nimenomaan roadster eikä avo roadster? Avossa huomasin kovakatto päällä ihan valtavan eron soinnissa, mutta fakta oli että bassoja oli turha odottaa liikoja. Mikä auto on tarkemmin kyseessä niin voisi ihmetellä missä kaiuttimet ovat ja mikä voisi olla se paikka mihin ääni vuotaa tai mikä aiheuttaa tuon dippauksen alapäässä ja mideissä?
SLK eli avoroadster. Katto auki keskialue ja bassot vaimenee merkittävästi ja aikamoisia monttuja taitaa tulla toistoon. Kovakatto kiinni saundin saa merkittävästi paremmaksi ja basso tuntuu fyysisesti. luulen ettei tässä ole oikotietä onneen vaan on mitattava katto auki ja kiinni ja tehtävä sen mukaiset säädöt EQ/DSP:hen, tosin luulen että katto auki 8" ovikaiuttimet ei riitä kun on enemmän luonteeltaan midit kuin subit sen mukaisilla arvoilla ja nyt kyseessä on vähän kuin käänteinen infinite baffle.

Korvakuulolla en ole saanut eq siihen asentoon että toisto olisi katto auki tyydyttävä edes pienellä voimakkuudella, mikä on vähän huolestuttavaa. Seuraava step olisi ehkä ~120hz ylipäästö ja littana subi jonnekin piiloon (tila tosin on aika kortilla).

Forrison Hard sanoi:
Liika vaimennus oven sisässä voi aiheuttaa, en kuitenkaan kirjoitusten perusteella siihen usko. Voi kokeilla ottaa vaahtomuovit pois etenkin kaiuttimen ympäristöstä. Asennuspaikka liian heikko, pääseekö elämään liikaa? Onko elementti kiinni muovissa, pellissä vai vanerissa? Ottaako elementti soidessaan kiinni ritilään/ovipahviin? Kysyn, kun en tiedä että onko autossa/ovipahvin alla varmasti tilaa 8" elementille.

Asialliset laitteet olet laittanut ja luulisi soivan erinomaisesti
Vaimennusta on hyvin maltilla sen mitä sai suurempia purkamatta. Kaiuttimet on muovisessa kehikossa missä vakiokaiuttimet oli 3"+8". Asennus on magneetti ohjaamoon päin eli kytkentä vastavaiheeseen eli väkisin mahtuu. Tuon 3" kaiuttimen piuhan nyppäsin vaan irti. Olisi voinut tukea kalvon paikalleen mutta ei se sieltä sen enempää sekoita kuin mitä ovipahvit väkisin jostain vuotaa. Asennus paikka on heikohko midille koska se on ovipahvien alareunassa lähellä jalkatilaa. Kiinnikkeiden muovikehykset ohjaa ääntä jalkatilaan, mutta ei tuo loputtomiin haittaa kuin stereokuvassa (liitteen kuvassa vakiokaiuttimet 8" jakarineen korvattu audisonilla)

Se suurin ongelma lienee puuttuva katto eli saundi ei saa tukea mistään ja toistoon jää isot kymmenien dB montut. Katto kiinni ääni on huomattavasti parempi.

Screenshot_20250730-175800.jpg
 
Viimeksi muokattu:
SLK eli avoroadster. Katto auki keskialue ja bassot vaimenee merkittävästi ja aikamoisia monttuja taitaa tulla toistoon. Kovakatto kiinni saundin saa merkittävästi paremmaksi ja basso tuntuu fyysisesti. luulen ettei tässä ole oikotietä onneen vaan on mitattava katto auki ja kiinni ja tehtävä sen mukaiset säädöt EQ/DSP:hen, tosin luulen että katto auki 8" ovikaiuttimet ei riitä kun on enemmän luonteeltaan midit kuin subit sen mukaisilla arvoilla ja nyt kyseessä on vähän kuin käänteinen infinite baffle.

Korvakuulolla en ole saanut eq siihen asentoon että toisto olisi katto auki tyydyttävä edes pienellä voimakkuudella, mikä on vähän huolestuttavaa. Seuraava step olisi ehkä ~120hz ylipäästö ja littana subi jonnekin piiloon (tila tosin on aika kortilla).


Vaimennusta on hyvin maltilla sen mitä sai suurempia purkamatta. Kaiuttimet on muovisessa kehikossa missä vakiokaiuttimet oli 3"+8". Asennus on magneetti ohjaamoon päin eli kytkentä vastavaiheeseen eli väkisin mahtuu. Tuon 3" kaiuttimen piuhan nyppäsin vaan irti. Olisi voinut tukea kalvon paikalleen mutta ei se sieltä sen enempää sekoita kuin mitä ovipahvit väkisin jostain vuotaa. Asennus paikka on heikohko midille koska se on ovipahvien alareunassa lähellä jalkatilaa. Kiinnikkeiden muovikehykset ohjaa ääntä jalkatilaan, mutta ei tuo loputtomiin haittaa kuin stereokuvassa (liitteen kuvassa vakiokaiuttimet 8" jakarineen korvattu audisonilla)

Se suurin ongelma lienee puuttuva katto eli saundi ei saa tukea mistään ja toistoon jää isot kymmenien dB montut. Katto kiinni ääni on huomattavasti parempi.

Screenshot_20250730-175800.jpg
Voisko toi ohjuriputkilo ahdistaa liikaa? Jos normaaliasennuksessa elementin takana on liian ahdasta, niin tulee just tuollaisia kuvaamiasi ongelmia toistoon. Ja voi tulla honotusta.. Kuva varmasti hämää myös, ei ole oikeasti niin ahdas kuin kuvassa näyttää. Periaattessahan toi 3" syö yläbassoja jos se on samassa ilmatilassa, kun sen kartio liikkuu mukana. Mutta pieni pinta-alahan siinä on, vaikea uskoa sen tekevän suurta vaikutusta.
 
3" liike on niin pientä ovipahvien yleiseen tiiviyteen ja liikkeeseen nähden etten usko sen paljoa vaikuttavan etenkin kun katto kiinni saundit saa eq:lla ihan ok:ksi. Katto auki akustinen ympäristö lienee vaan älyttömän vaikea ja ehkä kojelaudalle keskikaiutin ja subi on harkinnan arvoista...
 
Katto auki ei ei oikein saundia saa ihan helposti kuntoon. Itsellä oli MX-5:ssä Audisonin ja sen jälkeen ööööö jonkun muun ihan laatumerkin 6.5" koaksaalit hyvän soittimen takana ja hattuhyllyllä JBL:n Nano lättysubbari. Kyllähän niillä nyt pärjäsi, mutta ei se kaunista kuunneltavaa ollut. Katto kiinni tosiaan muutti jo kangaskaton kanssa paljon ja kovakatto paikoillaan vielä astetta paremmaksi. Avoauto on aina avoauto ja helvetillinen vaikeustason hyppy. Joudut ampumaan niin yli kaiuttimien koossa jos haluat saada hyvän soinnin ja senkin jälkeen tulee raju eq säätö.
 
Ekat valmiiksi asti tehdyt rakennelmat sitten vuoden 2009. Saa tuomita :D
ehkä ton BLAM kyltin olis voinu ottaa poies tosta diskantin edestä :D tulee parempi diskantin toisto ja vastekkin kun ei oo mitään turhaa tossa edessä...
ja diskantin takaata vois ton elektrolyytin korvata ny muovikonkalla ni saundi ja kestoikäkin paranee taas :D
 
ehkä ton BLAM kyltin olis voinu ottaa poies tosta diskantin edestä :D tulee parempi diskantin toisto ja vastekkin kun ei oo mitään turhaa tossa edessä...
ja diskantin takaata vois ton elektrolyytin korvata ny muovikonkalla ni saundi ja kestoikäkin paranee taas :D
Ne on väliaikaisesti passiivina, Match UP6 DSP tulossa, samaten GZUW8SQ subiksi. En jaksa kyllä raiskata noita logoja, voipi olla että myös uraniumin midit ja laajakaistat löytää autoon tiensä :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 231
Viestejä
4 865 536
Jäsenet
78 555
Uusin jäsen
johannes6

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom