Autohifi

Pystyisikö joku ohjaamaan aloittelijan
tiedonlähteelle, josta löytyisi teoria/ohjeet kuinka tälläistä purkkia säädetään? REBEC DSP-CS470X
Mulla on toi itsellä yhdessä autossa. Kannattaa vaan iskeä läppäri kiinni, on melko helppo ainakin perustoimintojen osalta. Mielestäni suht intuitiivinen käyttää joten kokeilemalla pääsee pitkälle. Mitään kunnon ohjeita en itsekään löytänyt.
Edit: meinaan siis että kun graafinen käyttöliittymä niin jos nyt ei ihan nollista lähde, niin huomattavasti helpompaa tuota on käyttää kun vaikka pelkkää tekstipohjaista parametristä eq:a, niitäkin on jossain alpinen 9853r:ssä joskus joutunut käyttelemään ja on aika kömpelöä ja hidasta. 2h säätösessio nopeutuu aikalailla kun voi vaan läppärillä mennä hiirellä suoraan siihen kohtaan mitä haluaa säätää :D
 
Viimeksi muokattu:
Pystyisikö joku ohjaamaan aloittelijan
tiedonlähteelle, josta löytyisi teoria/ohjeet kuinka tälläistä purkkia säädetään? REBEC DSP-CS470X

Yleisiä DSP viiveiden ja tasojen säätämisen periaatteita voinee ainakin soveltaa pohjalle

Esim
DSP:n säätämisen perusasiat

 
Joo, en itse lukenut mutta asiaan löyhästi liittyen, onko joku saanut säädettyä aikaviiveet pituuksien mukaan? Itse silloin kun noiden kanssa jaksoi enemmän pulata, säädin viiveet aina korvakuulolta ja millisekunteina. Mittailemalla en saanut ikinä mitään järkevää aikaiseksi.

Edit: Pituuksien = etäisyyksien
 
Viimeksi muokattu:
Joo, en itse lukenut mutta asiaan löyhästi liittyen, onko joku saanut säädettyä aikaviiveet pituuksien mukaan?
Aikoinaan oli kiinan android mankka missä pystyi asettamaan DSP viiveet senttimetreinä ja siinä tuli ihan hyvä tulos mittanauhalla kaiuttimista kuskin päähän mitattuna, että näkisin sen olevan mahdollista. Piti vaan laskea ne mitat lopulliseen jotenkin oudosti kaukaisin kaiutin 0cm ja siitä sitten kääntäen, koska vähän kiina.
 
Joo, en itse lukenut mutta asiaan löyhästi liittyen, onko joku saanut säädettyä aikaviiveet pituuksien mukaan? Itse silloin kun noiden kanssa jaksoi enemmän pulata, säädin viiveet aina korvakuulolta ja millisekunteina. Mittailemalla en saanut ikinä mitään järkevää aikaiseksi.

Edit: Pituuksien = etäisyyksien
En muista mikä mankka/auto oli kyseessä mutta siinä asetettiin DSP mittaamalla etäisyydet ja homma rokkasi oikein mainiosti eikä tarvinnut kovin paljoa hienosäätää. Kotiteatterivahvari tekee samaa eli mitat kajareista ja ääni paranee tiettyyn rajaan asti (akustiikan kanssa joutuu säätämään).
 
Joo, oli Alpinen 9853 ja 9855 myös nuo etäisyyksin säädettävät despit, mutta ainakin autossa se oli kyllä niin "suuntaa antava" että en kokenut moisesta mahdollisuudesta oikein olevan mitään hyötyä.
 
Joo, oli Alpinen 9853 ja 9855 myös nuo etäisyyksin säädettävät despit, mutta ainakin autossa se oli kyllä niin "suuntaa antava" että en kokenut moisesta mahdollisuudesta oikein olevan mitään hyötyä.
Eikö ääni muuttunut halutulla tavalla vai mikä kusi? Nyt kun muistelee niin oma oli todnäk Pioneer ja siinä ainakin ero oli valtava ja sen jälkeen kaivannut DSP:tä jokaiseen autoon mutta moinen on löytynyt vain parista. Steraokuva on niin paljon luonnollisempi hyvin säädetyn DSP:n kanssa vs ilman.
 
Koin helpommaksi säätää korvakuulolta millisekunteina kun stereokuvaa ei tahtonut saada oikein halutuksi noilla vehkeillä ainakaan sillä perinteisellä mittausmenetelmällä. Olen tykännyt säätää viiveet niin että esimerkiksi laulaja kuuluu jostakin konepellin etupuolelta, ja että varsinkin ylemmät taajuudet tulisivat suunnilleen järkevältä korkeudelta. Tuntui että ainakin omaan korvaan (kuulohan on toki osittain yksilöllinen) tuo etäisyyksien mukaan sentteinä säätö teki sellaisen "surround" efektin joka on mielestäni aika kaukana siitä mitä hifissä tavoitellaan.

Varmaan eroja on laitekohtaisia, näistä asioista on aika hankala keskustella kun täytyisi olla molempien istumassa siinä kuskin paikalla kertomassa omat havainnot ja mielipiteet. Juuri tästä syystä en oikein innostunut koskaan jos joku muu pyysi säätöhommiin, kun silloinhan kaikki jakotaajuuksista lähtien on säädetty meikäläisen makuun, eikä välttämättä sen tosiasiallisen kuuntelijan.
 
Koin helpommaksi säätää korvakuulolta millisekunteina kun stereokuvaa ei tahtonut saada oikein halutuksi noilla vehkeillä ainakaan sillä perinteisellä mittausmenetelmällä. Olen tykännyt säätää viiveet niin että esimerkiksi laulaja kuuluu jostakin konepellin etupuolelta, ja että varsinkin ylemmät taajuudet tulisivat suunnilleen järkevältä korkeudelta. Tuntui että ainakin omaan korvaan (kuulohan on toki osittain yksilöllinen) tuo etäisyyksien mukaan sentteinä säätö teki sellaisen "surround" efektin joka on mielestäni aika kaukana siitä mitä hifissä tavoitellaan.
Itsellä oli MK6 Escort silloin ja tuossa oli kajarit (mid+tweeter) kohtuu korkealla ovissa ja tuo todennäköisesti auttoi tilannetta itsellä. Itse pyrkinyt aina tuohon että stereokuva olisi kuskin naaman edessä mutta etäisyytenä about puolessa välissä konepeltiä. Takakajarit oli itsellä deaktivoitu, ovet yms vaimennettu, kajareina 5-6" mid+1" tweeter+12" sub ja kaikki ajettu kunnon vahvarin läpi. Tuo Escort oli ainoa missä tuo on onnistunut kuten halusin (toki oli myös ainoa jossa oli full custom hifit ja vaimennukset).
 
Joo, aika samantyylinen setuppi oli itselläkin silloin. Etupää 2-tie aktiivina ja jaot muistaakseni säädettiin silloin suoraan soittimesta.
 
Joo, aika samantyylinen setuppi oli itselläkin silloin. Etupää 2-tie aktiivina ja jaot muistaakseni säädettiin silloin suoraan soittimesta.
Molemmista sai jaettua mutta helpoin oli jakaa mankasta. Ainoa mikä taisi olla vähän kikkailtava oli high pass tai low pass.
 
Pakun äänentoisto on niin surkeasti totetutettu että soittimessa riitä volume nupissa edes kierrokset että ois sopiva määrä ääntä.
Kaiuttimet sijoitettu kojelaudan alapintaan osoittamaan alaspäin kuskin jalkoihin.

Edellinen omistaja vaihtanut vakio 6x4" kaiuttimet joihinkin perus halpoihin 4" koksuihin. Ja tehnyt "adapterit" teipistä ja pahvista, estämään akustista oikosulkua.

Minä meinasin nyt laittaa kaiuttimet oviin. Hommasin jo edullisesti 2 settiä pioneerin 4" koksuja, gas:n diskantit sekä jakosuotimet niille. Ja esx:ltä löytyi edullinen pari 6x4" kaiuttimet, niin otin nekin nyt.
Tarkoitus on nyt vain saada ääntä lisää. tuo auto meluaa ja rämisee sen verran ettei kannata panostaa äänenlaatuun kovasti.

Soitin on tällä hetkellä Radical R-D111. Meinasin vaihtaa perushyvään 1din soittimeen. Katsellut kenwoodin kmm-bt358 soitinta.

Jos laittas yhen parin 4" koksuja per ovi ja diskantti vielä mukaan. Ne vahvistimen perään. Bassopuolen hoitais sitten 8-10" basso takaosan puolella.
Löytyy 8" hertzin subi refleksikotelosta, oli aikanaan transportterissa. Tai sitten varastossa ois myös tälläinen paketissaan.

Autona on iveco daily 2003 vuodelta
 
Kojelautaan vaihdoin 6x4":set ja lopputulema on sama kuin vanhoilla 4" kaiuttimilla. Ei volume riitä. Kokeilin toista soitinta, ja kas kummaa kaiuttimet ei enää särje ja volaakin tarpeeksi. En vaan ole löytänyt mitään säätöä tuolle volumelle. Särkemisen saa pieneksi kun ylipäästöt nostaa ylös.
Pitänee hakea soitin heti paikalla uusi.
 
Kojelautaan vaihdoin 6x4":set ja lopputulema on sama kuin vanhoilla 4" kaiuttimilla. Ei volume riitä. Kokeilin toista soitinta, ja kas kummaa kaiuttimet ei enää särje ja volaakin tarpeeksi. En vaan ole löytänyt mitään säätöä tuolle volumelle. Särkemisen saa pieneksi kun ylipäästöt nostaa ylös.
Pitänee hakea soitin heti paikalla uusi.

Tai laitat vain pikku vahvistimen sinne soittimen jatkoksi.
 
No ei tuo soitin miellytä muutenkaan niin joutaa vaihtoon. Ja 4" koksut vaihtui 6.5" gasin mideihin. Jos laittas oviin vaan perus 2-tie setin aktiivisena. Ja basso konttiin. Ei turhia kikkailuja.
 
Varmaan vaimennus ja kotelointi on ehkä ne oleellisimmat. Aika huonosti tuollaisista kojelaudan sisään henkivistä saa mitään napakkaa miditoistoa aikaiseksi ilman kotelointia. Soittimen vaihto tuskin kauheasti volaa lisää tuota.
 
Varmaan vaimennus ja kotelointi on ehkä ne oleellisimmat. Aika huonosti tuollaisista kojelaudan sisään henkivistä saa mitään napakkaa miditoistoa aikaiseksi ilman kotelointia. Soittimen vaihto tuskin kauheasti volaa lisää tuota.
Ero on iso kun vaihtoi radicalin pois ja tilalle jonkun vanhan jvc:n mankan. Volaa tuli lisää reilusti

Kotelointi helpompaa oveen, ja vaimennusta harkitsen.
 
Se elementti nassuttaa siellä nyt free-airina ja jos ei ole siihen suunniteltu niin alapään toisto jää ihan väkisin vaisuksi.
 
No se on eriasia taas. Ei ollut nyt kyse alapään toistosta vaan ihan äänen voimakkuudesta yleisesti. Ja ei tuollaiseen pakuun saa hyvää ja edes jollain tavalla tasaista toistoa ilman suurta muutosta kabiinissa
 
Ivecolla ajellessa parhaat hifit taitaa tosiaan olla radio-peltorit.
Auton vaimentaminen on ainakin omasta mielestäni iso juttu kun puhutaan ajomukavuudesta ja sellainen asia jonka olen tehnyt aina jokaisen omistamani auton kohdalla vaikken äänentoistolaitteille olisi mitään tehnytkään.
 
Edellisessä portterissa oli kabiinin takaseinä vaimennettu jo valmiiksi. Ja ero oli valtava kun hyppäs samanlaiseen portteriin ilman vaimennusta. Siinä oli käytetty vain 30mm paksua pehmytmattoa imemään korkeampia ääniä. Butyylimatto alla olisi antanut vielä paremman tuloksen.

Ivecoon ajattelin jossain vaiheessa tehdä saman.
 
Alkaa harmittaa pelkän radion kuuntelu, löytyykö sellaista usb-bluetooth palikkaa joka näkyy soittimelle tavallisena usb-levynä/mp3 tiedostona ja johon yhdistetään puhelin bluetoothilla?
Nykypuhelimissa kun ei ole kuulokeliitäntää eikä auton aux-porttikaan tuntunut toimivan.
Soitinta en jaksaisi alkaa vaihtamaan kun autossa on edellisen omistajan jäljiltä musiikkilaitteita päivitetty (joskus vuonna 2011 tms.) ja mikään rakentelu ei nyt jaksaisi kiinnostaa.

Tai jos jollain pyörii Alpine KCE-400BT palikka ylimääräisenä nurkissa niin sekin kiinnostaa;)
 
Nyt tuli vihdoin liipastua uudet kajarit ja soitin, hetken ne olikin ostoskorissa. Alpine R-S65C.2 Hifikulmassa noissa oli jonkunlainen alennus, ja muualla tuon reilun 200€, niin vaikutti ihan hyvältä diililtä. Kaveriksi Pioneer MVH-S420BT soittimeksi.

Saa nähä miten helposti vaihtuu, toivottavasti ei ole liian iso työmaa. Jos kuulostaa hyvältä, niin pitää takakajaritkin vaihtaa Alpine R-S69.2 . Niiden asennus on vaan huomattavasti siompi työmaa, joten skippasin toistaiseksi.

Jotain ääneneristysmattoa pitää varmaan hakea Motonetista tms, onko jotain suosituksia hyvästä ja halvasta oviin?
 
Nyt tuli vihdoin liipastua uudet kajarit ja soitin, hetken ne olikin ostoskorissa. Alpine R-S65C.2 Hifikulmassa noissa oli jonkunlainen alennus, ja muualla tuon reilun 200€, niin vaikutti ihan hyvältä diililtä. Kaveriksi Pioneer MVH-S420BT soittimeksi.

Saa nähä miten helposti vaihtuu, toivottavasti ei ole liian iso työmaa. Jos kuulostaa hyvältä, niin pitää takakajaritkin vaihtaa Alpine R-S69.2 . Niiden asennus on vaan huomattavasti siompi työmaa, joten skippasin toistaiseksi.

Jotain ääneneristysmattoa pitää varmaan hakea Motonetista tms, onko jotain suosituksia hyvästä ja halvasta oviin?

Kunhan on foliopäällysteistä parin millin butyylimattoa niin muulla ei ole juurikaan väliä.
 
Makuasioita, sinänsä hyvät kaiuttimet ja soi lujaa mutta omaan korvaan hieman rasittava soundi. En näitä nyt lähde vaihtamaan, antaa olla kun on asennettu.
 
Postin kyydissä vasta, jos huonot niin vaihtoon. Netissä suht kehutut hintaisekseen, joten nuo valitsin.

Audio System Doorkit 2.0 Tuon neuvoivat ostamaan, joten varmaan tuollaisen vielä tilailen, tuossa kai myös jotain alumiinihässäkkä joten lienee ok.
 
Alpinella on aina ollut noissa edullisemman pään kajareissa aika sellainen "loudness" tyyppinen soundi. Keskialue on todella vaisu ja ala ja yläpäät korostuneet ja equttamallakaan ei niistä oikein saa sellaista haluamaani pehmeää tumppusoundia. Hyviä laadukkaita kajareita, mutta ei sovi ihan joka makuun.
 
Alpinen X sarja taas soi varsin tasapainoisesti ja esim X-S69C soi sen verran alas, että saa hyvin sovitettua subbariin ilman korostuneita yläbassoja. On nyt tarjouksessakin:
 
Alpinen X sarja taas soi varsin tasapainoisesti ja esim X-S69C soi sen verran alas, että saa hyvin sovitettua subbariin ilman korostuneita yläbassoja. On nyt tarjouksessakin:
Valitettavasti menee taas sitten pari pykälää kalliimmaksi. Minissä takana tuon kokoiset kajarit, mutta ostin käytettynä siihen 45e 1. genin R-sarjalaiset. Ehkä jos kärpänen oikeasti puraisee, niin päivittää parempiin. Eteen mahtuu normaalit 6.5", ne ei tuolla ollut alessa, ja kuten sanoin, 180e sarjasta vaikutti olevan ihan hyvä hinta niistä - ei toki varmasti parhaat, mutta eipä tuolla hinnalla sitä voikkaan olettaa.

Mites muuten vahvistin, aluksi tarkoitus soittaa mankalla, jossa 50w per kanava. Se on aivan varmasti orkkista parempi, mutta mitä etuja erillinen 4-kanavainen vahvistin tuo, onko se n. 400e hintalapulla hintansa arvoinen ja miten vaikeaa sellainen on johdotuksineen asentaa? Akku on takakontissa. Lähinnä tarkoitan sitä, että jos 400eurolla saa 10% paremman soinnin, niin ei se välttämättä ole sen arvoinen maksipainetta en kaipaa, tarkoitus kuunnella järjellisellä voimakkuudella.
 
Valitettavasti menee taas sitten pari pykälää kalliimmaksi. Minissä takana tuon kokoiset kajarit, mutta ostin käytettynä siihen 45e 1. genin R-sarjalaiset. Ehkä jos kärpänen oikeasti puraisee, niin päivittää parempiin. Eteen mahtuu normaalit 6.5", ne ei tuolla ollut alessa, ja kuten sanoin, 180e sarjasta vaikutti olevan ihan hyvä hinta niistä - ei toki varmasti parhaat, mutta eipä tuolla hinnalla sitä voikkaan olettaa.

Mites muuten vahvistin, aluksi tarkoitus soittaa mankalla, jossa 50w per kanava. Se on aivan varmasti orkkista parempi, mutta mitä etuja erillinen 4-kanavainen vahvistin tuo, onko se n. 400e hintalapulla hintansa arvoinen ja miten vaikeaa sellainen on johdotuksineen asentaa? Akku on takakontissa. Lähinnä tarkoitan sitä, että jos 400eurolla saa 10% paremman soinnin, niin ei se välttämättä ole sen arvoinen maksipainetta en kaipaa, tarkoitus kuunnella järjellisellä voimakkuudella.
Tarkista ensin onko mankan 50W RMS watteja, eli jatkuvaa tehoa. Suurimassa osassa ei RMS teho vaan hetkellinen piikkiteho. Vähemmän tehoa=nopeammin säröä, ei jaksa soittaa raskaampia kajareita, tarkkuus kärsii, liika särö polttaa kajareita nopeammin kuin liika teho jne. Hyvä vahvari antaa vaikka nyt tuon 50W jatkuvaa tehoa ja soittaa kajareita ihan eri tavalla. Lisäksi suurimassa osassa vahvareista on vielä erikseen säätöjä mitä ei kaikissa mankoissa ole (nykyään toki eri kuin vanhaan hienoon 1din aikaan), helpompi päivitettävyys, esim nelikanavaisen kohdalla ottaa tehot etukajareihin (en ole omissa koskaan vaivautunut asentamaan mitään päivityksiä taakse vaan olen vetänyt ne faderillä pois käytöstä) ja siltaa kaksi kanavaa subbarille. Tai kuten itsellä, ajan kotisetupissa pääkajareita neljän kanavan voimin. Joka elementille oma kanava vahvarilta.
 
Tarkista ensin onko mankan 50W RMS watteja, eli jatkuvaa tehoa. Suurimassa osassa ei RMS teho vaan hetkellinen piikkiteho. Vähemmän tehoa=nopeammin säröä, ei jaksa soittaa raskaampia kajareita, tarkkuus kärsii, liika särö polttaa kajareita nopeammin kuin liika teho jne. Hyvä vahvari antaa vaikka nyt tuon 50W jatkuvaa tehoa ja soittaa kajareita ihan eri tavalla. Lisäksi suurimassa osassa vahvareista on vielä erikseen säätöjä mitä ei kaikissa mankoissa ole (nykyään toki eri kuin vanhaan hienoon 1din aikaan), helpompi päivitettävyys, esim nelikanavaisen kohdalla ottaa tehot etukajareihin (en ole omissa koskaan vaivautunut asentamaan mitään päivityksiä taakse vaan olen vetänyt ne faderillä pois käytöstä) ja siltaa kaksi kanavaa subbarille. Tai kuten itsellä, ajan kotisetupissa pääkajareita neljän kanavan voimin. Joka elementille oma kanava vahvarilta.



Audio
(Network mode is only available for FH-
S720BS/S722BS/MVH-S620BS/
S622BS.)
Maximum power output:
• 50 W × 4 ch/4 Ω (for no subwoofer)
• 50 W × 2 ch/4 Ω + 70 W × 1 ch/2 Ω
(for subwoofer)
Continuous power output:
22 W × 4 (50 Hz to 15 000 Hz, 5 %
THD, 4 Ω load, both channels driven)
Load impedance: 4 Ω (4 Ω to 8 Ω (2 Ω for 1
ch) allowable)
Preout maximum output level: 2.0 V (FH-
S720BS/S520BT/S52BT/MVH-S620BS/
S420BT), 4.0 V (FH-S722BS/MVH-
S622BS)


Eli ilmeisesti 50w maksimi, 22w rms. Jää siis jonkinverran kajareiden "maksimeista" 100w rms. Todennäköisesti silti toi paremmin kuin 20v vanha OEM. Saa sitten nähdä miten iso päivitys erillinen vahvari olisi, niitäkin määrissä erilaisia hintaluokissa 100e+.
 
Alpinen X sarja taas soi varsin tasapainoisesti ja esim X-S69C soi sen verran alas, että saa hyvin sovitettua subbariin ilman korostuneita yläbassoja. On nyt tarjouksessakin:
Nuo on ihan ok. Toki parempaa löytyy ja halvemmalla vielä.https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiuttimet/65-tuumaa/phd-audio-cf-6-1-kit/#reviews
Tuosta kannattaa lukaista tuo Lähteenmäen Heikin arvostelu.
 
Audio
(Network mode is only available for FH-
S720BS/S722BS/MVH-S620BS/
S622BS.)
Maximum power output:
• 50 W × 4 ch/4 Ω (for no subwoofer)
• 50 W × 2 ch/4 Ω + 70 W × 1 ch/2 Ω
(for subwoofer)
Continuous power output:
22 W × 4 (50 Hz to 15 000 Hz, 5 %
THD, 4 Ω load, both channels driven)
Load impedance: 4 Ω (4 Ω to 8 Ω (2 Ω for 1
ch) allowable)
Preout maximum output level: 2.0 V (FH-
S720BS/S520BT/S52BT/MVH-S620BS/
S420BT), 4.0 V (FH-S722BS/MVH-
S622BS)


Eli ilmeisesti 50w maksimi, 22w rms. Jää siis jonkinverran kajareiden "maksimeista" 100w rms. Todennäköisesti silti toi paremmin kuin 20v vanha OEM. Saa sitten nähdä miten iso päivitys erillinen vahvari olisi, niitäkin määrissä erilaisia hintaluokissa 100e+.
Usko pois, mankka vs edes semi ok vahvarin ero on varsin jäätävä. Enkä tarkoita pelkkäää bassoa. 22w RMS vs 100w RMS ero on valtava. Itsellä ei se isoin basso ole se juttu, mutta kunnon iskevyys on ihan eri asia. Joo tottakai tuo pelkkä headunit on 99% tilanteista päivitys, mutta jos budjetti sallii edes näitä minivahvareita, osta/asenna moinen. Jo pelkästään taajuusaluetta miettiessä, 50hz on ihan hv. Pääkajareiden pitäisi jauhaa tonne 50hz tasolle ja subi jatkaa sinne 15-20hz taajuuksille. Juu, voi olla että olen tottunut siihen ja tähän, mutta 50hz cutout olisisi ihan törkeää kuunneltavaa.
 
Usko pois, mankka vs edes semi ok vahvarin ero on varsin jäätävä. Enkä tarkoita pelkkäää bassoa. 22w RMS vs 100w RMS ero on valtava. Itsellä ei se isoin basso ole se juttu, mutta kunnon iskevyys on ihan eri asia. Joo tottakai tuo pelkkä headunit on 99% tilanteista päivitys, mutta jos budjetti sallii edes näitä minivahvareita, osta/asenna moinen. Jo pelkästään taajuusaluetta miettiessä, 50hz on ihan hv. Pääkajareiden pitäisi jauhaa tonne 50hz tasolle ja subi jatkaa sinne 15-20hz taajuuksille. Juu, voi olla että olen tottunut siihen ja tähän, mutta 50hz cutout olisisi ihan törkeää kuunneltavaa.

Onko heittää jotain linkkiä johonkin järkevään? Lähinnä kun noissa on vaikka mitä A/B class tai D class juttuja, enkä tiedä autopuolella merkeistä yhtään mitään. Tuon Alpinen R-sarjan vahvari maksaa sen 450e, eiköhän halvemmallakin saa jotain lähes yhtä hyvää. Siihen piuhat jne päälle.

Alpineissa toistoalue 65hz - 40khz, tuossa mankassa toistoalue 50hz - 15khz. eli vaikka päivittäisi soitinta tai ostaisi vahvarin, matalat taajuudet jäisi aika ohuiksi, todennäköisesti aika suurta heikkenemää tuon 65hz alapuolella, varsinkin 50hz alapuolella.

Tästä päästään taas siihen subabriin ja sen vahvistimeen ja piuhoihin, ja yhtäkkiä nykyinen n. 350e sijoitus mankkaan, kajareihin ja ovien vaimennukseen onkin noussut jo 1500euroon. En epäile hetkeäkään, etteikö asiat x, y ja z tekisi toistosta parempaa, mutta jos käännetään toisinpäin, mitä ostaisit, jos budjetti olisi samaiset 350e, autossa vakiosoitin ilman minkäänlaista konnektiviteettia, ja kajarit 20v vanhat? Todennäköisesti ostaisit halvimman käypän mankan n. 100e (kuten minäkin), vähän vaimennusmattoa n. 50e (kuten minäkin), ja jaljelle jäävällä n. 200 eurolla joko kajarit, tai hyvin halvat kajarit ja hyvin halvan vahvarin. Jälkimmäisen ongelman ollessa se, että päivitettävyys on hyvin kehno.
 
AB luokan vahvistin on ihan passeli ja kohtuu hintaankin saa, esim. tuollainen on ihan riittävä ja aika hyvässä tarjouksessa.
Jos myöhemmin kokee tarvitsevan subin, niin sen voi hommata sitten ja rahaa noihin saa menemään vaikka kuinka paljon.

D luokasta voin suositella tuota, kun siinä on monipuolinen aktiivisuodin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko heittää jotain linkkiä johonkin järkevään? Lähinnä kun noissa on vaikka mitä A/B class tai D class juttuja, enkä tiedä autopuolella merkeistä yhtään mitään. Tuon Alpinen R-sarjan vahvari maksaa sen 450e, eiköhän halvemmallakin saa jotain lähes yhtä hyvää. Siihen piuhat jne päälle.

Alpineissa toistoalue 65hz - 40khz, tuossa mankassa toistoalue 50hz - 15khz. eli vaikka päivittäisi soitinta tai ostaisi vahvarin, matalat taajuudet jäisi aika ohuiksi, todennäköisesti aika suurta heikkenemää tuon 65hz alapuolella, varsinkin 50hz alapuolella.

Tästä päästään taas siihen subabriin ja sen vahvistimeen ja piuhoihin, ja yhtäkkiä nykyinen n. 350e sijoitus mankkaan, kajareihin ja ovien vaimennukseen onkin noussut jo 1500euroon. En epäile hetkeäkään, etteikö asiat x, y ja z tekisi toistosta parempaa, mutta jos käännetään toisinpäin, mitä ostaisit, jos budjetti olisi samaiset 350e, autossa vakiosoitin ilman minkäänlaista konnektiviteettia, ja kajarit 20v vanhat? Todennäköisesti ostaisit halvimman käypän mankan n. 100e (kuten minäkin), vähän vaimennusmattoa n. 50e (kuten minäkin), ja jaljelle jäävällä n. 200 eurolla joko kajarit, tai hyvin halvat kajarit ja hyvin halvan vahvarin. Jälkimmäisen ongelman ollessa se, että päivitettävyys on hyvin kehno.
Ei ole enää nykyisistä mitään hajua. Joutunut tyytymään tehdas setteihin kun on ollut sen verran uutta autoa tai autoja joita ei ole saanut muokkailla.

Mitä subbariin tulee... ärsyttää sanoa mutta MX-5:n mukana tullut JBL lätyskä 6x9 "subbari" joiden pitäisi olla hyödyntöntä roskaa, on ollut oikein hyvä lisä ovien kajareille tuomaan hiukan iskevyyttä, etenkin kun kyse on avoautosta joka ei pidä äänenpaineita sisällään kuten normi auto.

Itse ostaisin tuolla budjetilla käytetyn mankan (ehkä jopa jonkun 2din hiukan vanhemman mutta jytkymmän), halvat perushyvät etukajarit (takakajarit vakiot), vaimennusmattoa ja jos jäisi budjettia niin joku näitä mankan taakse meneviä minivahvareita tms. Tuo olisi se järkevä reitti, mutta ei se täyttä paskaa ole vaikka löisit jytkympääkin erkkasarjaa vaimentamattomaan oveen, kunhan hyväksyt resonanssit ja muut ongelmat mitä tulee.
 
Tuossakin on halpoja Focus Acustic D-vahvistimia 2 tai 4 kanavaa. Itselläni on tuo 2 kanavainen versio.
 
Tuossakin on halpoja Focus Acustic D-vahvistimia 2 tai 4 kanavaa. Itselläni on tuo 2 kanavainen versio.

Näiden laatu vaan on niin huono, että jättäisin ostamatta.
Tulee kalliimmaksi, kun joutuu muutaman vuoden päästä ostamaan uuden, hyvälaatuisista komponenteista tehty vahvistin kestää todella pitkään.
 
Näiden laatu vaan on niin huono, että jättäisin ostamatta.
Tulee kalliimmaksi, kun joutuu muutaman vuoden päästä ostamaan uuden, hyvälaatuisista komponenteista tehty vahvistin kestää todella pitkään.
Tarkoitatko että konkat kuivuu, vai? Mistä tiedät?
Itselläni ei isolla käytöllä ole ollut, mutta jonkun vuoden.
 
Nyt tuli vihdoin liipastua uudet kajarit ja soitin, hetken ne olikin ostoskorissa. Alpine R-S65C.2 Hifikulmassa noissa oli jonkunlainen alennus, ja muualla tuon reilun 200€, niin vaikutti ihan hyvältä diililtä. Kaveriksi Pioneer MVH-S420BT soittimeksi.

Saa nähä miten helposti vaihtuu, toivottavasti ei ole liian iso työmaa. Jos kuulostaa hyvältä, niin pitää takakajaritkin vaihtaa Alpine R-S69.2 . Niiden asennus on vaan huomattavasti siompi työmaa, joten skippasin toistaiseksi.

Jotain ääneneristysmattoa pitää varmaan hakea Motonetista tms, onko jotain suosituksia hyvästä ja halvasta oviin?
Takakaiuttimet kannattaa unohtaa ja hommata kunnollinen 6,5" erillissarja eteen ja sille vahvistin.
 
Tarkoitatko että konkat kuivuu, vai? Mistä tiedät?
Itselläni ei isolla käytöllä ole ollut, mutta jonkun vuoden.
En tiedä mitä niille konkille tapahtuu, mutta ei ne montaa vuotta kestä.
Kahdella frendillä ollut aikoinaan, kun tuohan malli on tullut myyntiin jo kymmenen vuotta sitten, eikä sitä autohifiliikkeet edes kehtaa enää myydä.
 
Viimeksi muokattu:
AB luokan vahvistin on ihan passeli ja kohtuu hintaankin saa, esim. tuollainen on ihan riittävä ja aika hyvässä tarjouksessa.
Jos myöhemmin kokee tarvitsevan subin, niin sen voi hommata sitten ja rahaa noihin saa menemään vaikka kuinka paljon.

D luokasta voin suositella tuota, kun siinä on monipuolinen aktiivisuodin.
Laitoin vahingossa tuon tehokkaamman mallin tiedot, kun tuollakin pärjää.
 
Takakaiuttimet kannattaa unohtaa ja hommata kunnollinen 6,5" erillissarja eteen ja sille vahvistin.

Taakse sain Torista hintaan 45e R-S69 parin, ihan käypä varmaan hintaisekseen 20v vanhojen tilalle. Vaikka ei äänenlaadullisesti olisi priimaa, ei ole ihan hirveetä luottoa 20v vanhoihin OEM elemetteihin.

Varmaan sitten ostan myöhemmin vahvarin jos nämä ostokset ei miellytä, siinä tulee hommaa johtojen jne. takia määrissä. Tuntuu että jokanen keneltä kysyy antaa eri vastauksen :D
 
Taakse sain Torista hintaan 45e R-S69 parin, ihan käypä varmaan hintaisekseen 20v vanhojen tilalle. Vaikka ei äänenlaadullisesti olisi priimaa, ei ole ihan hirveetä luottoa 20v vanhoihin OEM elemetteihin.

Varmaan sitten ostan myöhemmin vahvarin jos nämä ostokset ei miellytä, siinä tulee hommaa johtojen jne. takia määrissä. Tuntuu että jokanen keneltä kysyy antaa eri vastauksen :D
Tarkoitin sitä, että taakse on turha laittaa mitään kaiuttimia, kun se vaan sekoittaa koko äänen takuuvarmasti, kun kaiutinvalikoima on sillisalaatti, eikä ole mitään millä säätää eri kanavia ja se sitten vaatisi tuollaisia laiteita, sekä periaatteeltaan ja ääneltään samanlaiset kaiuttimet. Tuollaisessa sillisalaatissa missä on mukana myös kokoäänialueen kaiuttimet ei enää säädetä hyvin mitenkään.
Äänentoistossa vähemmän on lähes takuuvarmasti enemmän, varsinkin kun nämä kaikki erilaiset kaiuttimet toistaa samaa taajuusaluetta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos välttämättä haluaa taakse kaiuttimet, silloin on järkevä ostaa 2 pari samanlaisia koksuja.

Silloin äänilähteessä pitäisi vähintään pystyä säätämään eri kanavien viiveet kohdilleen, ettei tarvitse sen takia mitään erillistä singaaliprosessoria hommata.
 
Viimeksi muokattu:
Usko pois, mankka vs edes semi ok vahvarin ero on varsin jäätävä. Enkä tarkoita pelkkäää bassoa. 22w RMS vs 100w RMS ero on valtava
Valtava tai ei riippuu, miten tuota katsotaan. Tietänet dB-asteikon logaritmisuuden kuitenkin.
Ja huomasit myös se, että tuota mainittua voi käyttää 2+1 modessa jossa subbarille luvataankin jo enemmän plus että 2 ohminen elementtikin on ok. Sitä ei edes kerrottu, paljonko jatkuva on tässä kohdassa tuolle kanavalle.

Todellisuudessa nykymankkojen tehot riittävät varsin monelle. Tosin eihän erillinen vahvistin mikään huono vaihtoehto ole jos vain asentaa jaksaa.

Jo pelkästään taajuusaluetta miettiessä, 50hz on ihan hv. Pääkajareiden pitäisi jauhaa tonne 50hz tasolle ja subi jatkaa sinne 15-20hz taajuuksille. Juu, voi olla että olen tottunut siihen ja tähän, mutta 50hz cutout olisisi ihan törkeää kuunneltavaa.
On melkoinen kuvitelma tuo, että mainitussa olisi joku leikkaus tuossa 50 hertsin kohdalla. Kyllä todellisuus on se, että lupaavat sen mainitun välin mainituilla arvoilla, alle ja yli menevä ei samaan speksiin mahdu. Luultavammin eivät takaa tuota alle 5% THD:ta.

tuossa mankassa toistoalue 50hz - 15khz. eli vaikka päivittäisi soitinta tai ostaisi vahvarin, matalat taajuudet jäisi aika ohuiksi, todennäköisesti aika suurta heikkenemää tuon 65hz alapuolella, varsinkin 50hz alapuolella.
Kuten edellä, ei todellakaan näin. Eikä heikkene missään 65 hertsin kohdalla. Ja muutoinkin, luit sen laitteen pääteasteelle annettuja arvoja. On aivan eri asia ottaa linjataso ulos ja erilliselle vahvistimelle.

Mutta jos niitä speksejä lukee paremmin niin voisi kysyä, miksi mideille on tarjolla high pass 25/31,5/40/50 jne hertsiä jos laite ei tällaisia toistaisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 628
Viestejä
4 537 328
Jäsenet
74 856
Uusin jäsen
KeisariLoL

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom