- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 807
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on toi itsellä yhdessä autossa. Kannattaa vaan iskeä läppäri kiinni, on melko helppo ainakin perustoimintojen osalta. Mielestäni suht intuitiivinen käyttää joten kokeilemalla pääsee pitkälle. Mitään kunnon ohjeita en itsekään löytänyt.Pystyisikö joku ohjaamaan aloittelijan
tiedonlähteelle, josta löytyisi teoria/ohjeet kuinka tälläistä purkkia säädetään? REBEC DSP-CS470X
Pystyisikö joku ohjaamaan aloittelijan
tiedonlähteelle, josta löytyisi teoria/ohjeet kuinka tälläistä purkkia säädetään? REBEC DSP-CS470X
Aikoinaan oli kiinan android mankka missä pystyi asettamaan DSP viiveet senttimetreinä ja siinä tuli ihan hyvä tulos mittanauhalla kaiuttimista kuskin päähän mitattuna, että näkisin sen olevan mahdollista. Piti vaan laskea ne mitat lopulliseen jotenkin oudosti kaukaisin kaiutin 0cm ja siitä sitten kääntäen, koska vähän kiina.Joo, en itse lukenut mutta asiaan löyhästi liittyen, onko joku saanut säädettyä aikaviiveet pituuksien mukaan?
En muista mikä mankka/auto oli kyseessä mutta siinä asetettiin DSP mittaamalla etäisyydet ja homma rokkasi oikein mainiosti eikä tarvinnut kovin paljoa hienosäätää. Kotiteatterivahvari tekee samaa eli mitat kajareista ja ääni paranee tiettyyn rajaan asti (akustiikan kanssa joutuu säätämään).Joo, en itse lukenut mutta asiaan löyhästi liittyen, onko joku saanut säädettyä aikaviiveet pituuksien mukaan? Itse silloin kun noiden kanssa jaksoi enemmän pulata, säädin viiveet aina korvakuulolta ja millisekunteina. Mittailemalla en saanut ikinä mitään järkevää aikaiseksi.
Edit: Pituuksien = etäisyyksien
Eikö ääni muuttunut halutulla tavalla vai mikä kusi? Nyt kun muistelee niin oma oli todnäk Pioneer ja siinä ainakin ero oli valtava ja sen jälkeen kaivannut DSP:tä jokaiseen autoon mutta moinen on löytynyt vain parista. Steraokuva on niin paljon luonnollisempi hyvin säädetyn DSP:n kanssa vs ilman.Joo, oli Alpinen 9853 ja 9855 myös nuo etäisyyksin säädettävät despit, mutta ainakin autossa se oli kyllä niin "suuntaa antava" että en kokenut moisesta mahdollisuudesta oikein olevan mitään hyötyä.
Itsellä oli MK6 Escort silloin ja tuossa oli kajarit (mid+tweeter) kohtuu korkealla ovissa ja tuo todennäköisesti auttoi tilannetta itsellä. Itse pyrkinyt aina tuohon että stereokuva olisi kuskin naaman edessä mutta etäisyytenä about puolessa välissä konepeltiä. Takakajarit oli itsellä deaktivoitu, ovet yms vaimennettu, kajareina 5-6" mid+1" tweeter+12" sub ja kaikki ajettu kunnon vahvarin läpi. Tuo Escort oli ainoa missä tuo on onnistunut kuten halusin (toki oli myös ainoa jossa oli full custom hifit ja vaimennukset).Koin helpommaksi säätää korvakuulolta millisekunteina kun stereokuvaa ei tahtonut saada oikein halutuksi noilla vehkeillä ainakaan sillä perinteisellä mittausmenetelmällä. Olen tykännyt säätää viiveet niin että esimerkiksi laulaja kuuluu jostakin konepellin etupuolelta, ja että varsinkin ylemmät taajuudet tulisivat suunnilleen järkevältä korkeudelta. Tuntui että ainakin omaan korvaan (kuulohan on toki osittain yksilöllinen) tuo etäisyyksien mukaan sentteinä säätö teki sellaisen "surround" efektin joka on mielestäni aika kaukana siitä mitä hifissä tavoitellaan.
Molemmista sai jaettua mutta helpoin oli jakaa mankasta. Ainoa mikä taisi olla vähän kikkailtava oli high pass tai low pass.Joo, aika samantyylinen setuppi oli itselläkin silloin. Etupää 2-tie aktiivina ja jaot muistaakseni säädettiin silloin suoraan soittimesta.
Kojelautaan vaihdoin 6x4":set ja lopputulema on sama kuin vanhoilla 4" kaiuttimilla. Ei volume riitä. Kokeilin toista soitinta, ja kas kummaa kaiuttimet ei enää särje ja volaakin tarpeeksi. En vaan ole löytänyt mitään säätöä tuolle volumelle. Särkemisen saa pieneksi kun ylipäästöt nostaa ylös.
Pitänee hakea soitin heti paikalla uusi.
Ero on iso kun vaihtoi radicalin pois ja tilalle jonkun vanhan jvc:n mankan. Volaa tuli lisää reilustiVarmaan vaimennus ja kotelointi on ehkä ne oleellisimmat. Aika huonosti tuollaisista kojelaudan sisään henkivistä saa mitään napakkaa miditoistoa aikaiseksi ilman kotelointia. Soittimen vaihto tuskin kauheasti volaa lisää tuota.
Nyt tuli vihdoin liipastua uudet kajarit ja soitin, hetken ne olikin ostoskorissa. Alpine R-S65C.2 Hifikulmassa noissa oli jonkunlainen alennus, ja muualla tuon reilun 200€, niin vaikutti ihan hyvältä diililtä. Kaveriksi Pioneer MVH-S420BT soittimeksi.
Saa nähä miten helposti vaihtuu, toivottavasti ei ole liian iso työmaa. Jos kuulostaa hyvältä, niin pitää takakajaritkin vaihtaa Alpine R-S69.2 . Niiden asennus on vaan huomattavasti siompi työmaa, joten skippasin toistaiseksi.
Jotain ääneneristysmattoa pitää varmaan hakea Motonetista tms, onko jotain suosituksia hyvästä ja halvasta oviin?
Valitettavasti menee taas sitten pari pykälää kalliimmaksi. Minissä takana tuon kokoiset kajarit, mutta ostin käytettynä siihen 45e 1. genin R-sarjalaiset. Ehkä jos kärpänen oikeasti puraisee, niin päivittää parempiin. Eteen mahtuu normaalit 6.5", ne ei tuolla ollut alessa, ja kuten sanoin, 180e sarjasta vaikutti olevan ihan hyvä hinta niistä - ei toki varmasti parhaat, mutta eipä tuolla hinnalla sitä voikkaan olettaa.Alpinen X sarja taas soi varsin tasapainoisesti ja esim X-S69C soi sen verran alas, että saa hyvin sovitettua subbariin ilman korostuneita yläbassoja. On nyt tarjouksessakin:
Alpine X-S69C - Powerset
Powersetin valikoimasta löytyy laaja kattaus autohifi, kotihifi ja valaistus tuotteita.www.powerset.fi
Tarkista ensin onko mankan 50W RMS watteja, eli jatkuvaa tehoa. Suurimassa osassa ei RMS teho vaan hetkellinen piikkiteho. Vähemmän tehoa=nopeammin säröä, ei jaksa soittaa raskaampia kajareita, tarkkuus kärsii, liika särö polttaa kajareita nopeammin kuin liika teho jne. Hyvä vahvari antaa vaikka nyt tuon 50W jatkuvaa tehoa ja soittaa kajareita ihan eri tavalla. Lisäksi suurimassa osassa vahvareista on vielä erikseen säätöjä mitä ei kaikissa mankoissa ole (nykyään toki eri kuin vanhaan hienoon 1din aikaan), helpompi päivitettävyys, esim nelikanavaisen kohdalla ottaa tehot etukajareihin (en ole omissa koskaan vaivautunut asentamaan mitään päivityksiä taakse vaan olen vetänyt ne faderillä pois käytöstä) ja siltaa kaksi kanavaa subbarille. Tai kuten itsellä, ajan kotisetupissa pääkajareita neljän kanavan voimin. Joka elementille oma kanava vahvarilta.Valitettavasti menee taas sitten pari pykälää kalliimmaksi. Minissä takana tuon kokoiset kajarit, mutta ostin käytettynä siihen 45e 1. genin R-sarjalaiset. Ehkä jos kärpänen oikeasti puraisee, niin päivittää parempiin. Eteen mahtuu normaalit 6.5", ne ei tuolla ollut alessa, ja kuten sanoin, 180e sarjasta vaikutti olevan ihan hyvä hinta niistä - ei toki varmasti parhaat, mutta eipä tuolla hinnalla sitä voikkaan olettaa.
Mites muuten vahvistin, aluksi tarkoitus soittaa mankalla, jossa 50w per kanava. Se on aivan varmasti orkkista parempi, mutta mitä etuja erillinen 4-kanavainen vahvistin tuo, onko se n. 400e hintalapulla hintansa arvoinen ja miten vaikeaa sellainen on johdotuksineen asentaa? Akku on takakontissa. Lähinnä tarkoitan sitä, että jos 400eurolla saa 10% paremman soinnin, niin ei se välttämättä ole sen arvoinen maksipainetta en kaipaa, tarkoitus kuunnella järjellisellä voimakkuudella.
Tarkista ensin onko mankan 50W RMS watteja, eli jatkuvaa tehoa. Suurimassa osassa ei RMS teho vaan hetkellinen piikkiteho. Vähemmän tehoa=nopeammin säröä, ei jaksa soittaa raskaampia kajareita, tarkkuus kärsii, liika särö polttaa kajareita nopeammin kuin liika teho jne. Hyvä vahvari antaa vaikka nyt tuon 50W jatkuvaa tehoa ja soittaa kajareita ihan eri tavalla. Lisäksi suurimassa osassa vahvareista on vielä erikseen säätöjä mitä ei kaikissa mankoissa ole (nykyään toki eri kuin vanhaan hienoon 1din aikaan), helpompi päivitettävyys, esim nelikanavaisen kohdalla ottaa tehot etukajareihin (en ole omissa koskaan vaivautunut asentamaan mitään päivityksiä taakse vaan olen vetänyt ne faderillä pois käytöstä) ja siltaa kaksi kanavaa subbarille. Tai kuten itsellä, ajan kotisetupissa pääkajareita neljän kanavan voimin. Joka elementille oma kanava vahvarilta.
Nuo on ihan ok. Toki parempaa löytyy ja halvemmalla vielä.https://www.fanaticaudio.com/shop/kaiuttimet/65-tuumaa/phd-audio-cf-6-1-kit/#reviewsAlpinen X sarja taas soi varsin tasapainoisesti ja esim X-S69C soi sen verran alas, että saa hyvin sovitettua subbariin ilman korostuneita yläbassoja. On nyt tarjouksessakin:
Alpine X-S69C - Powerset
Powersetin valikoimasta löytyy laaja kattaus autohifi, kotihifi ja valaistus tuotteita.www.powerset.fi
Usko pois, mankka vs edes semi ok vahvarin ero on varsin jäätävä. Enkä tarkoita pelkkäää bassoa. 22w RMS vs 100w RMS ero on valtava. Itsellä ei se isoin basso ole se juttu, mutta kunnon iskevyys on ihan eri asia. Joo tottakai tuo pelkkä headunit on 99% tilanteista päivitys, mutta jos budjetti sallii edes näitä minivahvareita, osta/asenna moinen. Jo pelkästään taajuusaluetta miettiessä, 50hz on ihan hv. Pääkajareiden pitäisi jauhaa tonne 50hz tasolle ja subi jatkaa sinne 15-20hz taajuuksille. Juu, voi olla että olen tottunut siihen ja tähän, mutta 50hz cutout olisisi ihan törkeää kuunneltavaa.Audio
(Network mode is only available for FH-
S720BS/S722BS/MVH-S620BS/
S622BS.)
Maximum power output:
• 50 W × 4 ch/4 Ω (for no subwoofer)
• 50 W × 2 ch/4 Ω + 70 W × 1 ch/2 Ω
(for subwoofer)
Continuous power output:
22 W × 4 (50 Hz to 15 000 Hz, 5 %
THD, 4 Ω load, both channels driven)
Load impedance: 4 Ω (4 Ω to 8 Ω (2 Ω for 1
ch) allowable)
Preout maximum output level: 2.0 V (FH-
S720BS/S520BT/S52BT/MVH-S620BS/
S420BT), 4.0 V (FH-S722BS/MVH-
S622BS)
Eli ilmeisesti 50w maksimi, 22w rms. Jää siis jonkinverran kajareiden "maksimeista" 100w rms. Todennäköisesti silti toi paremmin kuin 20v vanha OEM. Saa sitten nähdä miten iso päivitys erillinen vahvari olisi, niitäkin määrissä erilaisia hintaluokissa 100e+.
Usko pois, mankka vs edes semi ok vahvarin ero on varsin jäätävä. Enkä tarkoita pelkkäää bassoa. 22w RMS vs 100w RMS ero on valtava. Itsellä ei se isoin basso ole se juttu, mutta kunnon iskevyys on ihan eri asia. Joo tottakai tuo pelkkä headunit on 99% tilanteista päivitys, mutta jos budjetti sallii edes näitä minivahvareita, osta/asenna moinen. Jo pelkästään taajuusaluetta miettiessä, 50hz on ihan hv. Pääkajareiden pitäisi jauhaa tonne 50hz tasolle ja subi jatkaa sinne 15-20hz taajuuksille. Juu, voi olla että olen tottunut siihen ja tähän, mutta 50hz cutout olisisi ihan törkeää kuunneltavaa.
Ei ole enää nykyisistä mitään hajua. Joutunut tyytymään tehdas setteihin kun on ollut sen verran uutta autoa tai autoja joita ei ole saanut muokkailla.Onko heittää jotain linkkiä johonkin järkevään? Lähinnä kun noissa on vaikka mitä A/B class tai D class juttuja, enkä tiedä autopuolella merkeistä yhtään mitään. Tuon Alpinen R-sarjan vahvari maksaa sen 450e, eiköhän halvemmallakin saa jotain lähes yhtä hyvää. Siihen piuhat jne päälle.
Alpineissa toistoalue 65hz - 40khz, tuossa mankassa toistoalue 50hz - 15khz. eli vaikka päivittäisi soitinta tai ostaisi vahvarin, matalat taajuudet jäisi aika ohuiksi, todennäköisesti aika suurta heikkenemää tuon 65hz alapuolella, varsinkin 50hz alapuolella.
Tästä päästään taas siihen subabriin ja sen vahvistimeen ja piuhoihin, ja yhtäkkiä nykyinen n. 350e sijoitus mankkaan, kajareihin ja ovien vaimennukseen onkin noussut jo 1500euroon. En epäile hetkeäkään, etteikö asiat x, y ja z tekisi toistosta parempaa, mutta jos käännetään toisinpäin, mitä ostaisit, jos budjetti olisi samaiset 350e, autossa vakiosoitin ilman minkäänlaista konnektiviteettia, ja kajarit 20v vanhat? Todennäköisesti ostaisit halvimman käypän mankan n. 100e (kuten minäkin), vähän vaimennusmattoa n. 50e (kuten minäkin), ja jaljelle jäävällä n. 200 eurolla joko kajarit, tai hyvin halvat kajarit ja hyvin halvan vahvarin. Jälkimmäisen ongelman ollessa se, että päivitettävyys on hyvin kehno.
Tuossakin on halpoja Focus Acustic D-vahvistimia 2 tai 4 kanavaa. Itselläni on tuo 2 kanavainen versio.
Tarkoitatko että konkat kuivuu, vai? Mistä tiedät?Näiden laatu vaan on niin huono, että jättäisin ostamatta.
Tulee kalliimmaksi, kun joutuu muutaman vuoden päästä ostamaan uuden, hyvälaatuisista komponenteista tehty vahvistin kestää todella pitkään.
Takakaiuttimet kannattaa unohtaa ja hommata kunnollinen 6,5" erillissarja eteen ja sille vahvistin.Nyt tuli vihdoin liipastua uudet kajarit ja soitin, hetken ne olikin ostoskorissa. Alpine R-S65C.2 Hifikulmassa noissa oli jonkunlainen alennus, ja muualla tuon reilun 200€, niin vaikutti ihan hyvältä diililtä. Kaveriksi Pioneer MVH-S420BT soittimeksi.
Saa nähä miten helposti vaihtuu, toivottavasti ei ole liian iso työmaa. Jos kuulostaa hyvältä, niin pitää takakajaritkin vaihtaa Alpine R-S69.2 . Niiden asennus on vaan huomattavasti siompi työmaa, joten skippasin toistaiseksi.
Jotain ääneneristysmattoa pitää varmaan hakea Motonetista tms, onko jotain suosituksia hyvästä ja halvasta oviin?
En tiedä mitä niille konkille tapahtuu, mutta ei ne montaa vuotta kestä.Tarkoitatko että konkat kuivuu, vai? Mistä tiedät?
Itselläni ei isolla käytöllä ole ollut, mutta jonkun vuoden.
Laitoin vahingossa tuon tehokkaamman mallin tiedot, kun tuollakin pärjää.AB luokan vahvistin on ihan passeli ja kohtuu hintaankin saa, esim. tuollainen on ihan riittävä ja aika hyvässä tarjouksessa.
Jos myöhemmin kokee tarvitsevan subin, niin sen voi hommata sitten ja rahaa noihin saa menemään vaikka kuinka paljon.Ground Zero GZTA 4230X-B - Powerset
Powersetin valikoimasta löytyy laaja kattaus autohifi, kotihifi ja valaistus tuotteita.www.powerset.fi
D luokasta voin suositella tuota, kun siinä on monipuolinen aktiivisuodin.
Helix M FOUR - Powerset
Powersetin valikoimasta löytyy laaja kattaus autohifi, kotihifi ja valaistus tuotteita.www.powerset.fi
Takakaiuttimet kannattaa unohtaa ja hommata kunnollinen 6,5" erillissarja eteen ja sille vahvistin.
Tarkoitin sitä, että taakse on turha laittaa mitään kaiuttimia, kun se vaan sekoittaa koko äänen takuuvarmasti, kun kaiutinvalikoima on sillisalaatti, eikä ole mitään millä säätää eri kanavia ja se sitten vaatisi tuollaisia laiteita, sekä periaatteeltaan ja ääneltään samanlaiset kaiuttimet. Tuollaisessa sillisalaatissa missä on mukana myös kokoäänialueen kaiuttimet ei enää säädetä hyvin mitenkään.Taakse sain Torista hintaan 45e R-S69 parin, ihan käypä varmaan hintaisekseen 20v vanhojen tilalle. Vaikka ei äänenlaadullisesti olisi priimaa, ei ole ihan hirveetä luottoa 20v vanhoihin OEM elemetteihin.
Varmaan sitten ostan myöhemmin vahvarin jos nämä ostokset ei miellytä, siinä tulee hommaa johtojen jne. takia määrissä. Tuntuu että jokanen keneltä kysyy antaa eri vastauksen
Valtava tai ei riippuu, miten tuota katsotaan. Tietänet dB-asteikon logaritmisuuden kuitenkin.Usko pois, mankka vs edes semi ok vahvarin ero on varsin jäätävä. Enkä tarkoita pelkkäää bassoa. 22w RMS vs 100w RMS ero on valtava
On melkoinen kuvitelma tuo, että mainitussa olisi joku leikkaus tuossa 50 hertsin kohdalla. Kyllä todellisuus on se, että lupaavat sen mainitun välin mainituilla arvoilla, alle ja yli menevä ei samaan speksiin mahdu. Luultavammin eivät takaa tuota alle 5% THD:ta.Jo pelkästään taajuusaluetta miettiessä, 50hz on ihan hv. Pääkajareiden pitäisi jauhaa tonne 50hz tasolle ja subi jatkaa sinne 15-20hz taajuuksille. Juu, voi olla että olen tottunut siihen ja tähän, mutta 50hz cutout olisisi ihan törkeää kuunneltavaa.
Kuten edellä, ei todellakaan näin. Eikä heikkene missään 65 hertsin kohdalla. Ja muutoinkin, luit sen laitteen pääteasteelle annettuja arvoja. On aivan eri asia ottaa linjataso ulos ja erilliselle vahvistimelle.tuossa mankassa toistoalue 50hz - 15khz. eli vaikka päivittäisi soitinta tai ostaisi vahvarin, matalat taajuudet jäisi aika ohuiksi, todennäköisesti aika suurta heikkenemää tuon 65hz alapuolella, varsinkin 50hz alapuolella.