Autohifi

Juu, riittää hyvin. Tärkeintä on valita/rakentaa kuuntelumieltymyksille ja elementille sopiva kotelo.

Itse en ole koskaan autokäytössä mieltynyt refleksikoteloihin, vaikka niitäkin on väkerretty ja testattu, elementin parametreihin sovitettuna. Pidän siitä, että toisto on napakka, eikä puuroudu esim. nopeissa tuplabasarin purskeissa. Ja tietysti tässä mielipiteessä on vielä yksi muuttuja, omat autot kun on kaikki olleet isohkoja sedaneita peltisellä hattuhyllyllä.

Oikein mitoitettu refleksikotelo on herkempi => enemmän potkua, mutta se on myös tilavuudeltaan suurempi, kuin vastaava suljettu boksi.
Eli jos vahvistinteho epäilyttää, niin hommaa/tekaise refleksiboksi. Jos toisto ei miellytä, niin tulppaa refleksiputki ja pienennä koteloa jollain tiiviillä materiaalilla, jonka saat sujautettua sisään elementin reiästä (styrox? onko liian huokoista?).
 
Perskele kun en huomannut, että täällä on ihan oma keskustelu autohifille niin laitetaan tämä sitten tänne
infinity rsds pro 12.jpg


Ainut mitä tästä olen saanut tietää, että isälläni oli samanmoinen autossaan ja, kun itse löysin tälläisen niin pitihän se hankkia, kun soi kuuleman mukaan hyvin ja se soikin pienessä suljetussa tynnyrikotelossa hyvin.
Eli kysymys kuuluu ei kellään sattuisi olemaan tietoa minkalaista refleksikoteloa tällä kannattaisi koittaa ja ainuat tiedot mitä tästä olen löytänyt on joltain saksalaiselta foorumilta.
infinity rsds 12 .png


Sen olen myös kuulut, että tämä on ollut jokin erikoispainos ja näitä ei ole tehty paljoa.
Isäukon mukaan näitä sai Joensuusta yhden kappaleen sillä niitä ei saatu johonkin hifikauppaan vuonna 1996 tai ainakin sinnepäin.

Oli niin hullut parametrit, että innostuin vähän kaivelemaan tietoja tuosta elementistä.
Ikivanhan JBL Speaker Shopin tietokannasta ei löytynyt mitään, mutta noilla kuvan T-S -parametreillä refleksikotelon kooksi tulisi useampi sata litraa :woot:

No eihän se niin voi mennä, vai voiko sittenkin :confused:

No ilmeisesti voi. Jostain saksankieliseltä foorumilta löytyi tieto, että kyseinen elementti on tarkoitettu ns. freeair -asennukseen, eli se kuuluisi pultata suoraan hattuhyllyyn/takapenkin taustalevyyn ilman mitään koteloa. Tuohon tietoon suhteutettuna simulointiohjelman laskema kotelon koko käy hyvin järkeen.

Ilmeisesti tuosta syystä Infinity:n asiakaspalvelu ei ole ollut kykenevä kertomaan kotelosuosituksia tuolle elementille, kyselyitä sinne on kyllä laitettu wanhojen foorumiviestien perusteella :whistling:

Vähän noloa kyllä moiselta laatuvalmistajalta, mutta freeairit ei ysärilläkään olleet kovin yleisiä.

Enivei, hieno subbari kysessä. Pulttaa se vaikka vahvistettuun sohvan pohjaan olohuoneessa, jos kaipaat jytyä leffojen ääniin tms. Ei tule ainakaan hellasäröä rumista kaiutinpömpeleistä :smile:
 
Litteä aktiivisubbari hakusessa.

Kumpi näistä olisi parempi vai jokin muu?



Riippuu ihan siitä että mitä ominaisuuksia ja minkälaista äänenpainetta haet subilta. Toinen noista mahtuu vain varapyöräkoteloon ja toinen menee helposti istuimen alle.
Itse kuuntelen raskaampaa musiikkia joten en tarvitse hirveää äänenpainetta tai refleksikoteloita enkä halunnut uhrata varapyöräkoteloa tai viritellä erillistä koteloa tavaratilan kylkeen.
Muut elementit olivat myös DLS:ää joten oma valinta osui DLS:n ACW10:een joka sujahti hyvin kartturin penkin alle.
 
Riippuu ihan siitä että mitä ominaisuuksia ja minkälaista äänenpainetta haet subilta. Toinen noista mahtuu vain varapyöräkoteloon ja toinen menee helposti istuimen alle.

Pehmeyttä bassontoistoon. Subi tarkoitus heittää varapyöräkoteloon.
 
Hei! Löytyisikö Turun alueelta osaavaa harrastelijaa asentamaan subbarin sekä vahvistimen? Kaveri tarvitsisi enään osaavan käsiparin kytkemään nuo. Autona BMW 316 -99 E46, vakiosoitin.. :)
 
Moro

Subikoteloa tekemässä ja nuo refleksiputken Jenkkimitat ei oikein käänny itselle tajuttavaan muotoon googlesta löytyvillä, voisko joku suomentaa?

Vent lenght 15.5"
Vent Displacement 0.10 ft3
 
0,1 kuutiojalkaa on 2,8 litraa ja 15,5 tuumaa on about 40 senttiä.
 
No nyt löysinkin googleista laskurin... 4.72cm. Pitkä ja ohut putki 20L refleksi koteloon?
 
Alpine SWR-8D4
Täytynee pienentää putken halkasiaa jotta saa vähän lyhyemmän, netissä lienee laskureita.
 
Onko tällä hetkellä olemassa jotain killeri 2-din autosoitinta, joka tukee FM-radiota ja RDS:ää, Android Autoa, Bluetoothia, puheluita ja rattipainikkeita? Sonyn erilaisia XAV-AX**** malleja olen katsellut. Nopeaa ja sujuvaa käyttöliittymää arvostan yli kaiken. Budjettini pyörii noin 300 euron nurkissa.

Opel Astra H on auto, ja pitäisi myös päivittää ainakin etuovien kaiuttimet uusiin. Onko näihin antaa suositteluja, mielellään sellaisia joihin ei tarvitse välttämättä subbaria kaveriksi?

Terveisin nimimerkki "totaalisen uusi autohifissä"
 
Alpine SWR-8D4
Täytynee pienentää putken halkasiaa jotta saa vähän lyhyemmän, netissä lienee laskureita.
Eikö toi toimis kohtuudella pienessä suljetussa kotelossa? Paperilla ei tietty ihan yhtä suora toisto, mutta saattais autossa olla ihan toimiva ratkaisu. Tietty jos on päätetty rakentaa refleksi, niin eihän siinä sit mitään.
PS. Wanha WinISD laskee tolle 4,7cm halkaisijan putkelle 14,3cm mittaa. Toi jo mahtuis 20 litran lootaan helpolla... Kovin pienellä putkella tulee sitten omat sivuäänensä, joten rajansa senkin kanssa
 
Viimeksi muokattu:
Opel Astra H on auto, ja pitäisi myös päivittää ainakin etuovien kaiuttimet uusiin. Onko näihin antaa suositteluja, mielellään sellaisia joihin ei tarvitse välttämättä subbaria kaveriksi?
Riittävä on näissä vahvasti henkilökohtainen näkemys. Kahteen viimeiseen autoon olen vain vaihtanut ovikajarit (Audisonin valikoimasta, koska Bemari) ja elänyt sen kanssa. Eihän noilla eväillä nyt kuuhun mennä, mutta on se nyt vähemmän huono kuin tehtaalta tullessa.
 
Riittävä on näissä vahvasti henkilökohtainen näkemys. Kahteen viimeiseen autoon olen vain vaihtanut ovikajarit (Audisonin valikoimasta, koska Bemari) ja elänyt sen kanssa. Eihän noilla eväillä nyt kuuhun mennä, mutta on se nyt vähemmän huono kuin tehtaalta tullessa.

Onko vinkkejä mistä lähteä edes haravoimaan? Ooppelin nykyiset ovat aika järjettömän huonot mielestäni ja jos saisi vaikka alle 200 eurolla etuoviin hyvät kajarit niin olisi hienoa.
 
Onko vinkkejä mistä lähteä edes haravoimaan? Ooppelin nykyiset ovat aika järjettömän huonot mielestäni ja jos saisi vaikka alle 200 eurolla etuoviin hyvät kajarit niin olisi hienoa.
Sillä klausuulilla että mulla ei mitään kokemusta Opelista, niin itte lähtisin liikkeelle jostakin tän tyyppisestä ratkaisusta: Hifitalo
Mulla on ollu muutama pirssi, joita jaksoin oikeasti rakentaa ja soihan ne ihan ihan hiton hienosti (omasta mielestä - ja ittellehän näitä tehdään). Mutta käyttöauton kanssa se ei oikein ole mahdollista, ni menny nyt helpoimman kautta. Joku upgrade-kitti joka menee heittämällä paikalleen ja suoraan pistokkeisiin ilman että tarttee modailla mitään. Asentaa tunnissa-puolessatoista ja parantaa äänenlaatua selkeesti. Mun mielestä noilla saa rahalle vastinetta.
 
Missä uudellamaalla ois edullinen erkkasarjojen asennus ja mankan asennus.
 
Joskus kannattaa koittaa ensin vähän säätää sitä soundia esim tällaisella:

Tollasella pääsee aika halvalla ja helpolla muokkaamaan paljonkin soundia.


Soittimella equttamalla sai jopa t4 porterin orkkis "laajakaistat" soimaan yllättävän nätisti vaikka tarkoitus oli alun perin vaihtaa nekin. Olen aina kyllä ymmärtänyt sen päälle että säätämällä ja vaimentamalla pääsee aika pitkälle nykypäivän konsteilla elementtejä vaihtamattakin, mutta oli tajuton yllätys kuinka nätisti laajat säädöt tarjoavalla pulikalla pääsee muokkaamaan äänimaailman ihan omanlaisekseen.

Tällainen tulee nyt käyttikseen ja kalliojärven tyylillä aion equttamalla ja vaimentamalla koittaa ensin mitä etupäästä saa irti ilman elementtien vaihtoa. Eiköhän nekin tule jossain kohtaa päivitettyä mutta kaiken kokeileminen on aina kivaa.
 
Alpine SWR-8D4
Täytynee pienentää putken halkasiaa jotta saa vähän lyhyemmän, netissä lienee laskureita.

Tein just syksyllä ite tuolle kotelon. Huomasin laskiessa että tuo on tosiaan hankala saada viritettyä järkevästi putkella, joten päädyin porttiin. Eli kotelolla tilavuutta n. 20 litraa, portin halkaisija 16,4cm, korkeus 2cm ja pituus 35cm. Laskuri näyttää että kävis ahdistamaan kovilla tehoilla, mutta en oo huomannut että vaikuttais omassa käytössä.
20210922_171530.jpg
 
Edullisesta en tiedä, mutta kysy seuraavista:

Uudenmaan autovarustelu
Jone's Garage
Helsingin Autoradio

Voit myös kysyä, jos Aki ehtisi tehdä pikku homman jossain välissä: WePaint
Ko. maalaamon omistaja on ollut ennen Autostudiolla hommissa ja tehnyt hifiasennuksia yli 15 vuotta.

Jos näistä mikään ei tärppää, niin laita minulle viestiä, niin voin antaa tarjouksen hommasta.


autona nissan primera 1998 sinne haluisin 6.5erkkasatsin mankkana blootootti pioneeri. ostin auton ja toiselta puolelta kuuluu musiikki ja laatu karmeeta aattelin että 160e erkkasatsilla pääsis jo aika pitkälle versus mikä on! paljo otat erkkasatsi ja akunsiirtokonttii. laita privaa
 
autona nissan primera 1998 sinne haluisin 6.5erkkasatsin mankkana blootootti pioneeri. ostin auton ja toiselta puolelta kuuluu musiikki ja laatu karmeeta aattelin että 160e erkkasatsilla pääsis jo aika pitkälle versus mikä on! paljo otat erkkasatsi ja akunsiirtokonttii. laita privaa

Nyt täytyy kysyä, miksi haluat siirtää akun konttiin?
En heti keksi hyvää syytä siirtää akkua konttiin, ainakaan jos kyse on normi käyttöautosta.
 
Eiköhän auton arvo huomioiden ole paras asennella ihan vaan itsekseen. Ei tuo mitään rakettitiedettä ole.
 
Onko jotain 5.25" kaiuttimia normaalia paremmalla/hyvällä bassotoistolla ? Tilanne on sellainen, että autosta toinen takakaiutin pärisee eli menee vaihtoon. En tee niillä muutenkaan mitään muuta kuin "tukevoitan" bassotoistoa joten tilalle voisi ihan hyvin laittaa jonkun bassovoittoisen. Ei oikeastaan väliä onko koaksiaali, pelkkä basso vai erillissarja. Diskanteille on valmiit paikat vaikka ilmeisesti siellä joku koaksiaali on nyt.

Lisäksi tietääkö joku tarkemmin miten tuo Pioneerin "Direct sub drive" toimii ? Ohjeessa kerrotaan kyllä, että 2ohmisen voi kytkeä jos takakanavat sillataan, mutta pystyykö laittamaan 2x4ohmiset vai siltaako soitin automaattisesti kanavat jos asetuksista pistää sub-asetuksen päälle ? Manuaalin mukaan tuossa olisi sisäänrakennettuja säädettävä jakosuodin joten saisi aika helpolla tehtyä "ihan ok" setin jos takakaiuttimia käyttäisi vain subbareina (vaikkeivät ne sitä oikeasti olekaan).

Ohessa liite Pioneerin manuaalista.

pioneer.JPG
 
Jos paikkoja saa isonnettua niin useammalta valmistajalta löytyy 6.5" subbareita jotka luultavasti toimisivat parhaiten tuossa käytössä.
 
Jos paikkoja saa isonnettua niin useammalta valmistajalta löytyy 6.5" subbareita jotka luultavasti toimisivat parhaiten tuossa käytössä.

Ei valitettavasti saa ja voi olla että ainakin normaalirakenteisella subilla pitäisi leikellä jo oveen ulkopuolelle reikä magneetille :D Hyvä idea kuitenkin, mutta todennäköisesti mideillä pitää mennä.

Liekö sillä sitten väliä mitkä laittaa ja riippuu koko projekti myös paljon tosta pioneerin direct subista.
Selvinnee kokeilemalla, että tuleeko ääntä takakajareista kun directin laittaa päälle? Jos ei tule niin soitin siltaa kanavat sisäisesti.
Ei siinä mun logiikalla voi mitään hajota kun takakajarit on 4ohm normaalisti. Tietysti jos jaksaa viritellä niin voihan ne soittimen takana kytkeä rinnan jolloin tulee 2ohm ja laittaa ohjekirjan mukaisesti "subiksi".
 
Ei valitettavasti saa ja voi olla että ainakin normaalirakenteisella subilla pitäisi leikellä jo oveen ulkopuolelle reikä magneetille :D Hyvä idea kuitenkin, mutta todennäköisesti mideillä pitää mennä.

Liekö sillä sitten väliä mitkä laittaa ja riippuu koko projekti myös paljon tosta pioneerin direct subista.
Selvinnee kokeilemalla, että tuleeko ääntä takakajareista kun directin laittaa päälle? Jos ei tule niin soitin siltaa kanavat sisäisesti.
Ei siinä mun logiikalla voi mitään hajota kun takakajarit on 4ohm normaalisti. Tietysti jos jaksaa viritellä niin voihan ne soittimen takana kytkeä rinnan jolloin tulee 2ohm ja laittaa ohjekirjan mukaisesti "subiksi".

Unohda koko juttu, pistä rahaa sivuun ja osta vaikka torista muutamalla kympillä joku aktiivisubwoofer.
 
Unohda koko juttu, pistä rahaa sivuun ja osta vaikka torista muutamalla kympillä joku aktiivisubwoofer.

Hyllyssä olisi kyllä vahvistin ja subi, mutta piuhojen siistissä vetämisessä konttiin on sen verta hommaa, ettei kyllä viitsi siihen lähteä kun ei autokaan ole mikään uusi. Katsoo nyt mitä tuolla setillä saa aikaan ja antaa olla sitten. Ei tuo nytkään mikään huono ole, mutta se yksi kaiutin on joka tapauksessa pakko vaihtaa.
 
Klassinen tilanne. Uusi auto hankittu ja nyt muutaman viikon ajelun ja kuuntelun jälkeen ja joutuu myöntämään, että äänentoisto ei nykyisellään tyydytä. Koitin kysellä maahantuojalta hieman tietoja äänentoistolaitteistosta, mutta vastaukseksi sain "Valmistaja ei ilmoita kaiuttimien tehoja tai muitakaan teknisiä tietoja".

Koska kaikki rahat meni jo itse autoon niin hifin kanssa joutuu tekemään kompromissejä. Yleisesti ottaen auton takakaiuttimet ovat mielestäni todella heiveröiset vrt. etukaiuttimiin, jotka nekin on varmasti paatuneen hifistin korvaan ala-arvoiset. Toivoisin kuitenkin, että pelkkä takakaiuttimien vaihto riittäisi nyt mielirauhan saamiseen. Mten itse lähtisitte asiaa lähestymään? Subbarikin luultavasti takakontin alla olevaan säilytyskoloon mahtuu koska hifipaketilla varustellussa mallissakin siellä sellainen on, mutta onko kuitenkin viisaampaa vaihtaa ensin kaiuttimet ja sitten vasta harkita subia?

Koska auto on aika uusi (Kia) niin tarkoituksena on teetättää työt ammattilaisella siitäkin huolimatta, että asennus nielaisee puolet budjetista, joka on n. 500€

kiitokset jo etukäteen vastauksista!
 
Koska auto on aika uusi (Kia) niin tarkoituksena on teetättää työt ammattilaisella siitäkin huolimatta, että asennus nielaisee puolet budjetista, joka on n. 500€
En usko että 500 eurolla saa laitteet + asennusta mistään puljusta. Lähtisin parantamaan etupäätä kunnon vahvistimella ja erillissarjalla ja unohtaisin takakaiuttimet. Ovet myös kannattaisi vaimentaa samalla.
 
Älä missään nimessä takakajareita vaihda. Eteen laadukas erillissarja ja ovien vaimennus. Soittimesta mykistät takakajarit (fader).

Ja kun saat enempi rahaa niin subbari ja DSP-vahvistin.
 
Älä missään nimessä takakajareita vaihda. Eteen laadukas erillissarja ja ovien vaimennus. Soittimesta mykistät takakajarit (fader).

Ja kun saat enempi rahaa niin subbari ja DSP-vahvistin.

Tarkennatko miksi etukaiuttimet kannattaisi vaihtaa? Jotenkin maalaisjärkeni sanoo, että pitäisi vvaihtaa ne huonommat takakaiuttimet pois vaikka eivät ihan suoraan kuskin penkille olekkaan kohdistettu.
 
Saadaan hyvälaatuinen ääni tulemaan edestä kohti kuskin korvia jolloin se tulee luonnollisesta suunnasta ja saa stereokuvan kohdalleen. Eikä laitan ääntä takaa ollenkaan eli tuolla mankan faderilla säätää kaikki äänet kuulumaaan pelkästään edestä niin ei huonot takakajarit pilaa hyvää saundia edestä eri äänensävyllä.
 
^^Koska oletettavasti kuuntelet musiikka ajaessasi ja silloin istut edessä, niin parhaan äänimaailman rakentaminen eteen on järkevin ratkaisu. Lisäksi joissakin autossa menee takakajareille leikattu signaali, eli matalat ja korkeat taajuudet loistavat poissaolollaan. Vaikka vaihtaisit sinne paremmat kaiuttimet, niin niistä ei hyödy mitenkään. Vähän mutua, mutta saattaa olla hinnat alkaen soitinpaketeissakin etusingnaali hiukan rajoittunutta. Tuokin kannattaa selvitellä.

Itse kanssa painin saman asian kanssa ja suositus ooppeliin oli dsp-vahvistin + adapteri, tämä säätöjen kera ilman kaiuttimien vaihtoa. Tuosta saa sitten tarvittaessa vaikka subbarille lähdön.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tästä setistä kokemuksia tai mielipiteitä;

Hertz DSK165.3 6.5" 2-tie-erillissarja - Autostudio.fi

Melko edullinen ja se tietysti epäilyttää. Saakohan tuplahinnalla sitten merkittävästi parempaa kun ei autokaan mikään hiljaisin ole.
IHan perus ok. Jos laitat auton alkuperäisen soittimen perään niin voi kuulostaa soivan heikommin kuin orkkis kaiuttimet. Ei ole niin herkkä, vaatisi vahvistimen. Kerros vähän enemmän autosta ja mitä haetaan. Kyllä kalliimmalla parempaa saa.
 
IHan perus ok. Jos laitat auton alkuperäisen soittimen perään niin voi kuulostaa soivan heikommin kuin orkkis kaiuttimet. Ei ole niin herkkä, vaatisi vahvistimen. Kerros vähän enemmän autosta ja mitä haetaan. Kyllä kalliimmalla parempaa saa.

Ihan perus kakkosauto eli Astra G ja edessä 6.5" paikat ja takana 5.25" paikat. Toinen takakaiutin tippui pois pelistä jo aiemmin. Otin soittimelta takakaiuttimet kokonaan pois. Nyt meni toinen etumideistä pimeäksi (diskantti toimii yhä) niin ei oikein ole vaihtoehtoa kuin alkaa hifistämään. Alkuperäiset kyllä olivat ihan tarpeeksi hyvä äänenlaadullisesti minulle, mutta selvästi niissä on jonkin tyyppivika kun jokaisesta G Astrasta pimenee. Hakisin muuten romarilta uudet vakiot, mutta kun todennäköisesti nekin pimenee elleivät ole valmiiksi. Vahvistinta ei ole tarkoitus laittaa vaan soittimen tehoilla mennään. Joku 4x45W se taisi olla ilmoitettu niin tulisko sieltä sitten 10W oikeasti (?)

Toinen olisi tämä Audison, mutta hintaa onkin sitten jo tuplat;
Audison Prima APK165 2-tie erillissarja - Autostudio.fi

Mitä noita katselin niin tuo 93db herkkyys on sieltä korkeimmasta päästä. Tuollainen löytyi myös, mutta jotenkin ei oikein vakuuta tuo lookki ja "olemus" ;

Pride Easy 6,5" erillissarja — SK-Autosound
 
Ei omaa kokemusta mutta näitä suositellaan suoraan soittimen perään. Kovin kalliita vehkeitä ei kannata laittaa ilman vahvistinta, et saa sitä potentiaalia esiin niistä. BLAM 165RC ( 2021 malli )
Jos budjetti sallii niin osta vähän vaimennusmattoa ja tee ainakin etuovet + ovipahvit.
 
Ei omaa kokemusta mutta näitä suositellaan suoraan soittimen perään. Kovin kalliita vehkeitä ei kannata laittaa ilman vahvistinta, et saa sitä potentiaalia esiin niistä. BLAM 165RC ( 2021 malli )
Jos budjetti sallii niin osta vähän vaimennusmattoa ja tee ainakin etuovet + ovipahvit.

Täytyy hommata vahvistin jos ei soittimessa tehot riitä. Nuo Blammit näytti olevan 2ohmiset ja Pioneerin manuaali ei ainakaan kerro kuin 4ohm kuormasta ?
Oisko laittaa linkkiä hyvään mattoon ? Riippuu ihan sen hinnasta lähdenkö siihen touhuun :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 311
Viestejä
4 490 714
Jäsenet
74 194
Uusin jäsen
Juhisti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom