Autohifi

Hyvilläkään kajareilla ei tee mitään jos ohjelmalöhde sotkee signaalin eikä sitä pysty säätämään.
 
Hyvilläkään kajareilla ei tee mitään jos ohjelmalöhde sotkee signaalin eikä sitä pysty säätämään.
Sain vihdion hommattua 3.5mm plugilla varustetun bluetooth vastaanottimen autoon ja voi todeta, että enää ei tarvi auton FM radion kautta kuunnella mitään, niin kamalan kuulosta puuroa verrattuna bluetooth-aux-nettiradio kompoon. Nyt tuo autoradio alkaa oleen jo asiallisella tasolla, että sitä musiikkia ja puhetta autoradiosta jaksaa kuunnellakin. Ainoa aavistuksen häiritsevä tekijä on nuo kaiutin viiveet, että ei meinaa saada tasapainoon, ettei kaikki ääni kuulosta siltä, niin kuin se tulis auton oikealta puolelta. Siihen tuo DSP olisi hyvä ratkaisu, mutta täytyy kattoo, viittiikö panostaa.
 
Ei tuo bluetooth-aux-orkkis soitin kombo varmaan mikään äänenladun huippu ole, mutta kai se rätisevän radion voittaa.
 
Ei tuo bluetooth-aux-orkkis soitin kombo varmaan mikään äänenladun huippu ole, mutta kai se rätisevän radion voittaa.
Juu, ei todellakaan ole hifiä näillä orkkis kaiuttimilla ja soittimella soittaminen. Lähinnä kommentoin siihen lainattuun viestiin, että jos tuo pääasiallinen käytettävä äänilähde on kuraa (niinkuin mun tapauksessa ennen oli tuo FM radio) niin suurta iloa ei esim kaiutinpäivityksestä ole, ehkä jopa päinvastoin, kun paremmat vehkeet toistaa paremmin sen äänilähteen heikkoudetkin.
 
Haussa olisi 2006 Honda Civiciin uusi max. 250€ 2din soitin alkuperäisen tilalle ja samalla tietenkin asennus roippeet, perusominaisuudet nyt varmaan kaikissa toimii, lähinnä tarttisin soittimen mihin saisi peilattua kännykän näytön navigointia varten ja saisi mahdollisesti liitettyä peruutuskameran eivät tosin mitenkään pakollisia ominaisuuksia.
Edellinen jälkiasenteinen autosoitin mikä itsellä on ollut taisi olla 15 vuoden takaa oleva 1din pioneer, mikähän olisi hyvä merkki nykyään, Kenwood, JVC, Pioneer, Sony vai joku muu?

Olen lähinnä katsellut autostudiosta eri vaihtoehtoja ja mietin olisiko JVC KW-M25BT tai Kenwood DMX120BT hyvä ostos, molemmista löytyy android peilaus ja mahdollisuus ulkoisen lähteen liittämiseen?

Minä asensin juuri 2007 civiciin tämän: US $174.85 35% OFF|Andream 10.1
Hinta 150e toimituksineen (jossa kesti viikko), sisältäen peruutuskameran. Asennus kohtalaisen helppo, ja näyttää hyvältä. Tuossa toimii myös Carplay ja Android Auto, itse soitinhan on natiivisti android-pohjainen eli siihenhän voi vaikka mitä myös asennella. Miinuksena se, että ei ole pyöritettävää volume-nappia ja tuo näyttö heijastaa aika paljon auringonpaisteessa. Mutta tuollaisessa on hinta ja laatu melko hyvässä suhteessa.
 
Löytyykö penkin alle asennettavista aktiivisubbareista passiivi versioita?
 
äkkiseltään löytyy ainakin pari.


lisätääs pari.

 
Viimeksi muokattu:
Aika vähän tuon tekniikasta tosiaan löytyy juttua. Moniko bittiset prossut siellä on sisällä jne.
Aliexpress myyjältä tietona, että tuossa Isudar DSP:ssä on ADAU1452. Paremmin asioista perillä olevat voisivat kertoa, onko tuosta specsien perusteella mihinkään, eli onko ihan lelu, vai toimiva tuollaiseen 100€ DSP laitteeseen?
 
Aliexpress myyjältä tietona, että tuossa Isudar DSP:ssä on ADAU1452. Paremmin asioista perillä olevat voisivat kertoa, onko tuosta specsien perusteella mihinkään, eli onko ihan lelu, vai toimiva tuollaiseen 100€ DSP laitteeseen?

No onhan tuo niin edullinen hinnaltaan että kunhan tuolla jonkinlaisia säätöjä pystyy tekemään ja tuo jotain vielä vahvistaa niin varmasti hintansa haukkuu. Kunhan ymmärtää että tuota ei kannata varmaan 500€ vehkeisiin verrata niin kyllä tuota tosiaan kannattaa testata. Ei tuo nyt spekseiltään aivan susi ole.
 
Vähän jatkoa omaan viestiin #550.

Lopulta tuli 2-din paneeli yarikseen. Alun perin piti tulla Hollannista, 3 vkon odottelun jälkeen laitoin PayPal disputea ja vastaukseksi rahojen kera sain ettei toimiteta Suomeen. Tämän jälkeen otin ebaystä uuden joka osoittautui uudemman malliseen, joten lopuksi löysin sopivan paneelin hifikulma.fi, jonne soitin ja sain erinomaista palvelua. Tässä tuli maksettua nyt n. 40e oppirahat, mutta tätä se on.

Tyytyväinen olen omaan settiin, siltä osin että nyt kun sai auton soimaan niin lähti etuovet pärisemään. Eli pitänee vaimentaa nekin. Mankkana toimii Pioneerin xt-730bt, tekee sen mitä käsketään eli volume toimii ja kappaleet menee eteen ja taakse. Ipad air 2 soitatan Spotifyä ja navigoin. Pioneerissa Spotify ominaisuus. Toki puhelimella voisi ajaa tuota bt Spotifyä, mutta työ handsfree sekoittaa koko pakan. Mankassa ei ole mikkiä ja kun puhelimeen soittaa se hälyttää mankkaan eikä handsfreehin. Eli minä kuulen toisen mutta hän ei minua, joten oli selvin lyödä tuo ipad tuohon.
Ipad on niskatukeen tarkoitetussa telineessä 4x 6mm läpipultilla ajotietokoneen kehyksessä, en koskaan ole poraillut reikiä autoihin, ellen ole romuttamolta ostanut vastaavaa, nyt annoin mennä, auto 17v vanha joten en saa mitallia myydessä kun kaikki on ehjää ja priimaa.

Erittäin positiivinen yllätys oli tämä alpinen 8" aktiivibasso. Soi lujaa ja napakasti. Toki midit saa tehoa hyvinkin ja ne auttaa 8". Mutta jos ei kaipaa 100L koivuvaneri koteloa ja haluaa helposti irroitettavan ja soivan subin niin omat pisteet tälle, eikä ole hinnan kirous.

IMG_20200818_190133.jpg
#Sormenjäljetolisivoinutpyyhkiä.


Pioneer xt-730bt ja ipad air 2
Erkkasarja Alpine SPR-60C
Etupää vahvistin Alpine S-A32F
Subiksi Alpine SWE-815, 8"aktiivibasso
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa tuli hommattua Aliexpressistä todella halpa 7" kosketusnäytöllä oleva radio, jota Youtubessa on kehuttu.
Mutta oliko se kehujen arvoinen ? No eipä oikein, kun tässä testini kyseisestä radiosta:

Hintaansa nähden kyllä toimi paremmin videolla ku oma Pinohiiri... Tuossa sentäs jokin Mirror-Link toimii... Vakio Pinohiireen joutuu ostamaan monen sadan egen lisäpiuhan/tms ... Sama oli edellisessä Kenwoodissa... Puhumattakaan jos jotain navigointia noihin merkkilaitteisiin haluaisi, ihan sikarahastusta...

Mutta joo, Eihän tuo mikään hifilaite ole mutta jos ajattelee tuota 30 euron hintaa niin siihen verrattuna huippulaite ;) - 30 euroa ja saat kohtuullisen 7" näytön puhelimesi navigaattorille? Ehkä myös handsfreen? Ja jopa jotkin FM-kanavat kuuluvat... nehän aina särisee, joten tunnelma on aito...

- Ei, en suosittele, en ole edes kokeillut, enkä omista minkään tuohon liittyvän firman osakkeita ;)

Ihmettelen vain miten tuo Mirror-Link toimii muutaman euron vehkeessä mutta ei laatumerkeissä?

--
 
Vihdoin tuli vahvistin hommattua, eli Axton A540DSP. Tarkoitus on noilla soitella Focalin erkkasarjaa ja auton omia takakaiuttimia.

Nyt pitäisi vielä subi hommata. Katselin alkuunsa Pioneer TS-WX70DA subia lähinnä sen vuoksi että löysin jostain poistomyynnistä 280 eurolla. Hyvät palautteet saanut ainakin Amazonissa, ja kokonsa puolesta olisi kontissa kätevä. Nyt näyttää ettei sitä tuohon hintaan saa, mutta olisiko vastaavassa hintaluokassa jotain parempaa tarjolla?

Eli:
- 200-300e
- kotelon pitäisi olla alle 28cm korkea, että mahtuu tavaratilan verhon alle
- pitäisi olla suht helposti irrotettavissa

Pari mallia jota olen kiikaroinut:

Kai molemmat tällaiselle kasuaalille menee?

Edit: autohan kokoluokkaa 80-luvun hatchback, joten mitään valtavia vekottimia turha hommailla
 
Viimeksi muokattu:
Isudarilta tullut päivitetty versio tuosta halppis DSP vahvarista, joka on vielä halvempi kuin se ensiksi linkkaamani. Näyttäisi muutens specsit samoilta, mutta uudemmassa versiossa ei ole FM härpäkkeitä ja löytyy sisään ja ulos rca:t. Täytyy laittaa sellainen tilaukseen, kunhan saa ensin irrotettua omasta autosta OEM radion, laittaa noille kuvan kaapelista, niin saa mukaan sitten oikeanlaisen kaapelin plug and play kytkemistä varten. Tällä hetkellä koodilla Isudar8882 saa vielä joku 5 dollaria hinnasta pois, niin saa EU varastolta postitettuna alle satkulla. Kestää tosin noin kuukauden saada se, mutta ei tarvi tulleja ja veroja maksaa.
 
Vuosia palvellut nelikanavainen DLS Performance CA41 alkaa lahota. Oikea etukanava pätkii kylmänä ja alkaa toimia kunnolla vasta kun on soittanut jonkin aikaa lähes täydellä volumella. Lämpimällä vahvistimella vika yleensä korjaantuu. (Vika paikallistettu vahvistimeen koittamalla kaikki mahdolliset piuhojen kytkentäyhdistelmät.) Koitin juottaa pätkivää terminaalia uusiksi, ei auttanut.

Autossa on:
  • Vanha 2din, Alpine IVA-W520R (käytössä erillinen aux bt sovitin ja äänilähteenä enimmäkseen puhelimesta Spotify)
  • DLS Performance CA41 (etukanavat 70W ja kaksi kanavaa sillattuna subbarille)
  • Edessä Rainbow Dream Line SAX265.20
  • Kontissa Ground Zero GZUW 10SQX (15 litran automallikohtaisessa suljetussa kotelossa.)
  • Akulta konttiin 20mm2 virtakaapeli, pituutta sillä + lyhyellä maadoituksella yhteensä noin 5m.
  • Kaiutinpiuhat 4mm2
Nykyisenkin yhdistelmän äänenlaatu/voimakkuus on ollut riittävä, mutta vahvistin taitaa olla (Fanaticaudion sivujen mukaan) alimitoittu nykyiselle subbarille. Mitä suositelette tilalle noin 250 euron hintaluokassa? Ulkomailta tilaus ja käytetty vahvistin myös vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Vuosia palvellut nelikanavainen DLS Performance CA41 alkaa lahota. Oikea etukanava pätkii kylmänä ja alkaa toimia kunnolla vasta kun on soittanut jonkin aikaa lähes täydellä volumella. Lämpimällä vahvistimella vika yleensä korjaantuu. (Vika paikallistettu vahvistimeen koittamalla kaikki mahdolliset piuhojen kytkentäyhdistelmät.) Koitin juottaa pätkivää terminaalia uusiksi, ei auttanut.

Autossa on:
  • Vanha 2din, Alpine IVA-W520R (käytössä erillinen aux bt sovitin ja äänilähteenä enimmäkseen puhelimesta Spotify)
  • DLS Performance CA41 (etukanavat 70W ja kaksi kanavaa sillattuna subbarille)
  • Edessä Rainbow Dream Line SAX265.20
  • Kontissa Ground Zero GZUW 10SQX (15 litran automallikohtaisessa suljetussa kotelossa.)
  • Akulta konttiin 20mm2 virtakaapeli, pituutta sillä + lyhyellä maadoituksella yhteensä noin 5m.
  • Kaiutinpiuhat 4mm2
Nykyisenkin yhdistelmän äänenlaatu/voimakkuus on ollut riittävä, mutta vahvistin taitaa olla (Fanaticaudion sivujen mukaan) alimitoittu nykyiselle subbarille. Mitä suositelette tilalle noin 250 euron hintaluokassa? Ulkomailta tilaus ja käytetty vahvistin myös vaihtoehtoja.
Audison sr4.500 on hyvä vahvari, pieni ja tehokas, eikä hirveän kallis.
 
Mites Soundigitalin satkun 2-kanavapääte subbarille ja etupää entisellä? Antaa puoli kilowattia sillattuna joten pitäisi riittää.
 
Yllä ehdotetut vaihtoehdot vaikuttavat kummatkin mielenkiintoisilta.

Selailin Audisonin ohjekirjaa ja sain siitä sellaisen käsityksen, että virtajohdon maksimipaksuus on 8 AWG (8,4mm2). Miten nykyinen 20mm2 johto olisi tarkoitus liittää siihen? (Liitän tähän ohjekirjan kyseisen sivun pdf tiedostona.)

@Persu S.A. Naali n vaihtoehdossa peräkonttiin tulisi kaksi vahvistinta. Miten ne asennettaan, jos konttiin tulee ainoastaan yksi 20mm2 virtapiuha, jossa on haarukkaliitin päässä? Ilmeisesti johdon pää poikki kontista, uusi liitin ja pieni sulakeboksi, johon saisi kytkettyä 20mm2 piuhan ja siitä haaroitettua ohuemmalla johdolla ja pienemmillä sulakkeilla kahdelle vahvistimelle?
 

Liitteet

Autohifiä myyvistä liikkeistä saa virranjakoblokkeja joilla voi haaroittaa virran. Johdon päästä voi säikeitä karsia pois tai laittaa esim haarukkaliittimen riippuen terminaalista.
 
Autostudion ref 100.4 on myös hyvä vaihtoehto.
199€ hinta ja 25mm kaapeli menee suoraan terminaaliin, subille antaa 350wrms 4ohm.
 
Onko täällä kellään kokemusta tuosta Alpinen 8" Type-R elementistä? Toimiiko se oikeasti noin pienessä (n. 10l) suljetussa kotelossa? Alunperin piti rakentaa kontin kylkeen verhoilujen taakse kotelo, mutta nyt mieli on käynyt muuttumaan, ja taidankin heivata vararenkaan pois ja tehdä kotelon sinne, eli nyt olisi mahdollista myös kasvattaa tilavuutta. WinISD:llä tuota simuloin ja noin pienen kotelon Qtc arvoksi tulee 0,83, kun eikös se saisi olla jotain 0,71? Vai siirrynkö suoraan miettimään refleksiä?
 
Onko täällä kellään kokemusta tuosta Alpinen 8" Type-R elementistä? Toimiiko se oikeasti noin pienessä (n. 10l) suljetussa kotelossa? Alunperin piti rakentaa kontin kylkeen verhoilujen taakse kotelo, mutta nyt mieli on käynyt muuttumaan, ja taidankin heivata vararenkaan pois ja tehdä kotelon sinne, eli nyt olisi mahdollista myös kasvattaa tilavuutta. WinISD:llä tuota simuloin ja noin pienen kotelon Qtc arvoksi tulee 0,83, kun eikös se saisi olla jotain 0,71? Vai siirrynkö suoraan miettimään refleksiä?
Toimii, mutta jos teet varapyöräkoteloon niin laittaisin suoraan 12" elementin.
 
No juu, se olis tietty järkevin. Tuli vaan tuo 8" hommattua jo kaiken muun autohifin kanssa, niin se odottaa tuolla hyllyssä. Eihän tuolla kuuhun mennä mutta simulointien perusteella pääsee samoihin äänenpaineisiin mitä aiemmat rakennelmat, niin eiköhän tuo riittäne.
 
Kyl se 8" riittää tosi pitkälle jos vain vahvistimessa on potkua. Ainakin silloin kun itsellä oli autohifit kunnossa, 2010 viimeksi ollu ja oli alpine type r 8" sitä soittamassa oli joku 1.2kw rms digi vahvistin.
 
No juu, se olis tietty järkevin. Tuli vaan tuo 8" hommattua jo kaiken muun autohifin kanssa, niin se odottaa tuolla hyllyssä. Eihän tuolla kuuhun mennä mutta simulointien perusteella pääsee samoihin äänenpaineisiin mitä aiemmat rakennelmat, niin eiköhän tuo riittäne.
Type r on kyllä kokoisekseen aika tymäkkä, kandee tosiaan sitä refleksiä simuloida varamonttuun.
 
Vahvistimen virtakaapeli on hiukan liian lyhyt, tarvitsisi metrin pari jatkaa. Mikä olisi helpoin tapa? Kaapeli on paksuudeltaan 6 mm^2. Virtakaapelin jatkoja myydään esim tällaisia: 4Connect 4-600115 virtakaapelin jatko 20mm2 | Motonet Oy , mutta onkos tuo 20 mm^2 suurin paksuus vai voisiko tuollaista käyttää, entäpä eristäminen?

Tuollainen 6mm2 kaapeli on sen verran edullista että siistein olisi vetää koko veto uusiksi. Kyllä tuollaista kaapelijatkoakin voi käyttää, tuo 20mm2 tietysti vain hieman iso 6mm2 johdolle. Suojaus vaikka liimakutistesukalla jatkoksen päälle.
 
Mikähän olisi voinut olla vialla kun vahvistin alkoi vilkuttamaan alijännitettä?

Hauskan asiasta tekee se, että valo vilkahteli kun ajoi sopivista töyssyistä ja vaikka musiikki ei soinut vaan vahvari sai pelkän herätteen soittimelta.

Kävin liitokset läpi akulta vahvarille asti eikä missään ollut löysää. Resistanssitkaan ei olleet muuttuneet asennuksesta mihinkään.

Kävin ajamassa uuden lenkin ja valo ei enää vilkkunut töyssyissä eikä nupit kaakossa soittaessakaan (ei ole tähänkään mennessä).
Arvaus hapettumaa liitoksissa, kun kerran sen jälkeen kun ropeloit kaapelia ei vilkkunut enää.
 
En jaksa uskoa että akun navalla oleva olisi hapettunut. Ei nimittäin ole montaa viikkoa kun jouduin sen irrottamaan muiden asioiden takia. Eikä se näyttänyt edes hapettuneelta/likaiselta kun nyt katsoin.

Muita liitoksia en availlut, kokeilin vain kiristää muttei kiristyneet.

Ja onko normaalia kun vahvarin kytkee akkuun kiinni että räiskäsee kipinän?
Voihan niissä muissa liitoksissa ollut vähän hapettumaa, mutta tietty vain arvaus.
En tiedä tuosta kipinästä, periaatteessa silloin pitäisi kulkea virta. Oliko vahvistin silloin päällä?
 
Onko jollain heittää ohjeita / linkkiä ohjeisiin, millä lähteä säätämään vahvistimen asetuksia nyt kun kaikki kaiuttimet on viimein asennettu autoon?

Kaiuttimina Focal 130AS (65-20000hz), ja subbarina Kenwood Pa-w801b (32-250hz).

Vahvistimena Axton A540DSP, jota voi säädellä puhelimen applikaatiolla.

Mitä esimerkiksi säädetään crossoveriin, kylmästi noihin Focaleihin HPF:n jakotaajuus tuohon 65-80hz kohdalle? millä vaimennuksella? Asetuksista löytyy 6db/oct - 24db/oct väliltä asetuksia. Sitten subbarille vastaavasti HPF 32 ja LPF 250hz? Vai jotakin muuta?

Time alignment osioon säätelinkin kaiuttimien etäisyydet.

Asetuksista löytyy myös itse EQ, josta ei ole mitään hajua mitä sinne säätää. Toki ymmärrän mihin vaikuttaa, mutta mikä asetus sitten mihinkin asentoon... Onhan noilla equilla leikitty toki tietokoneenkin kanssa, mutta onko mitään käytännön ymmärrystä säädön takana ollut onkin sitten eri asia...
 
Lievä offtopic, mutta missä kotimaisessa kauppapaikassa/foorumissa kannattaa myydä vähän erikoisempaa autohifitavaraa?
En ole vuosiin seurannut aiheeseen keskittyneitä foorumeita ja näköjään Autosoundin keskustelut/myyntipalsta on ajettu alas.

Olen säilyttänyt ja hamstannut 90 -luvun alun autohifiä, tarkoituksena oli joskus rakentaa oldschool -setti johonkin harrasteautoon. Nyt on pakko tunnustaa tappio, en taida moista harrasteautoa enää saada aikaiseksi :darra:

Jos jollakin heräsi uteliaisuus, niin tuossa lista palikoista, kaikki toimintakunnossa ja suurelta osin siistejä ulkoisestikin:

Alpine 3339 EQ/jakari
Alpine 3337 EQ/jakari
Alpine 3552 vahvistin
Alpine 3539 vahvistin x 2
Alpine 5255 kasettidekki
Alpine 5903 CD-soitin
Phoenix Gold AX-406A 2/3-tie aktiivijakosuodin
Audax AT080M0 3" mid/bassoelementit

3339, 3552, dekki ja CD, nämä olen uutena hankkinut aikoinaan.

Löysin vielä sattumoisin videon, jossa demotaan Alpinen soittimien yhteensopivuutta. Justiinsa noin toimii nuo mun soittimet:

 
Lievä offtopic, mutta missä kotimaisessa kauppapaikassa/foorumissa kannattaa myydä vähän erikoisempaa autohifitavaraa?

Tori.fi ja facebookin autohifi kirppikset taitaa olla tällä hetkellä järkevimmät palstat. Itsekin harmittelin että koko autosoundin foorumi lakkautettiin kun autosoundin nettisivut päivittyi. Samassa katosi kaikki vanha tieto mitä tuonne oli kertynyt. Mitään vastaavaa suomalaista foorumia ei aiheelle kuitenkaan ole. Ehkä asiat on siirtynyt enemmän tuonne facebookin puolelle sitten.
 
Itsekin harmittelin että koko autosoundin foorumi lakkautettiin kun autosoundin nettisivut päivittyi. Samassa katosi kaikki vanha tieto mitä tuonne oli kertynyt.
Niinpä, paljon tietoa katosi lakkautuksen mukana. Itsekin rekisteröidyin tuonne -90 luvulla, ja vaikka en koskaan kovin aktiivinen postaaja ollutkaan, niin tulihan juttuja luettua ahkerasti.
 
Kuuntelin 2 vai 3 kk :tta etuovipahvien pärinää midien tahdissa. Nyt kylläännyin, kaveri löi mattoa käteen kun jäi ylimääräiseksi.
2,7kg vakio ovipahvi, Black goldin jälkeen 4,6kg. Nyt on etuovien ulkopinnat, oven kaikki reiät tukittu ja nuo pahvit. Melkoisen hyvä miditoisto. Ainut vain että sähkölasien kytkimet pärisee, ne kait alunperinkin pärisi.

IMG_20201016_203623.jpg
 
Isudarilta tullut päivitetty versio tuosta halppis DSP vahvarista, joka on vielä halvempi kuin se ensiksi linkkaamani. Näyttäisi muutens specsit samoilta, mutta uudemmassa versiossa ei ole FM härpäkkeitä ja löytyy sisään ja ulos rca:t. Täytyy laittaa sellainen tilaukseen, kunhan saa ensin irrotettua omasta autosta OEM radion, laittaa noille kuvan kaapelista, niin saa mukaan sitten oikeanlaisen kaapelin plug and play kytkemistä varten. Tällä hetkellä koodilla Isudar8882 saa vielä joku 5 dollaria hinnasta pois, niin saa EU varastolta postitettuna alle satkulla. Kestää tosin noin kuukauden saada se, mutta ei tarvi tulleja ja veroja maksaa.
Nyt on viikon päivät ollut tuo Isudarin DSP vahvistin käytössä. Kaksi kuukautta kesti tulla. Ei kannata tilata EU varaston kautta, nimittäin sitä kautta se ei ole tulossa. Kuukauden odottelun jälkeen laitoin viestiä, että missä viipyy, niin ehdottivat, että toimitetaan Kiinasta. Sieltä se tuli parissa viikossa, mutta alvit joutuu maksaan päälle.

Kokemusta on kotiteatterivehkeiden subbareiden säädöstä MiniDSP:llä. Auton orkkis kajareilla oli vähän haastetta, että sai sopivan house curven säädettyä. Kotona kun riittää, että flättinä sinne 80-100 hz pintaan ja siitä house curve sinne 30 hz asti. No, autossa tuon tyylinen kuulosti aivan kaamealta ja useamman kokeilun jälkeen lopulta löytyi sopiva, millä soundi on aika mukavankin kuuloista. Eli orkkis kajareilla house curve piti lähtee jo tasaisesti nousuun jostain 500hz:n paikkeilta, muussa tapauksessa tuntui, ettei bassoa ole nimeksikään äänessä.

Laite ulkoisesti mielestäni paljon hintaansa arvokkaamman oloinen. Kännykkä sovellus androidilla toimii muuten, mutta equtuksia ei voi tehdä, kun appi crashää. Tuo kännykkäappi on kätevä, kun saa lennosta vaihdettua noita eri EQ versioita, niin on helppo vertailla, mikä toimii ja mikä ei.

Viiveiden säätö on kyllä kanssa aivan mainio ominaisuus. Nyt se ääni tuntuu tulevan jostain keskeltä, eikä enää joko vasemmasta tai oikeasta kaiuttimesta. Takakajarit laitoin DSP:llä mutelle, niin ei sotke stereo vaikutelmaa.

Musiikkia toistan tabletilla bluetootin kautta. Vielä täytyy jumppailla, että millä tavalla saa tuon volyymin niin, että se tulee sopivalla portaikolla. Nyt on vähän turhan isot stepit, että yksi pykälä voluumia kovemmalle tabletilla, niin menee jo liian kovalle ja sitten taas se perus voluumi on aavistuksen liian hiljainen. Ton nyt tietty saa sillä kännykkäsovelluksella säädettyä kohilleen.

Edit: mainittakoon, että mittaukset tein umik-1 mikillä REW:n RTA:lla ja equtus REW:n EQ:lla.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on House Curve? Hifiä harrastanu tavalla tai toisella mutten ole tälläiseen termiin vielä törmännyt.

Asiaan liittymättä kuinka moni säätää mikillä tai soitinvalmistajan omilla vehkeillä auto tai kotilaitteet? Itse olen sellaisen tumppusoundin ystävä että yläpäätä en korosta mielelläni lainkaan, lukuunottamatta ihan korkeimpia taajuuksia. Yleensä sitten midit ja subi saa tuutata suhteessa aika paljon kovempaa ja varsinkin ihmisäänen 100-200hz osalta saa korostaa välillä paljonkin. Tästä syystä yleensä ihan täysin flatti taajuusvaste kuulostaa siltä omaan korvaan että mitään muuta ei kuulu kun matalimmat subitaajuudet ja se korvia riipova metallinen diskantti siellä jossain 4000hz paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on viikon päivät ollut tuo Isudarin DSP vahvistin käytössä. Kaksi kuukautta kesti tulla. Ei kannata tilata EU varaston kautta, nimittäin sitä kautta se ei ole tulossa. Kuukauden odottelun jälkeen laitoin viestiä, että missä viipyy, niin ehdottivat, että toimitetaan Kiinasta. Sieltä se tuli parissa viikossa, mutta alvit joutuu maksaan päälle.

Kokemusta on kotiteatterivehkeiden subbareiden säädöstä MiniDSP:llä. Auton orkkis kajareilla oli vähän haastetta, että sai sopivan house curven säädettyä. Kotona kun riittää, että flättinä sinne 80-100 hz pintaan ja siitä house curve sinne 30 hz asti. No, autossa tuon tyylinen kuulosti aivan kaamealta ja useamman kokeilun jälkeen lopulta löytyi sopiva, millä soundi on aika mukavankin kuuloista. Eli orkkis kajareilla house curve piti lähtee jo tasaisesti nousuun jostain 500hz:n paikkeilta, muussa tapauksessa tuntui, ettei bassoa ole nimeksikään äänessä.

Laite ulkoisesti mielestäni paljon hintaansa arvokkaamman oloinen. Kännykkä sovellus androidilla toimii muuten, mutta equtuksia ei voi tehdä, kun appi crashää. Tuo kännykkäappi on kätevä, kun saa lennosta vaihdettua noita eri EQ versioita, niin on helppo vertailla, mikä toimii ja mikä ei.

Viiveiden säätö on kyllä kanssa aivan mainio ominaisuus. Nyt se ääni tuntuu tulevan jostain keskeltä, eikä enää joko vasemmasta tai oikeasta kaiuttimesta. Takakajarit laitoin DSP:llä mutelle, niin ei sotke stereo vaikutelmaa.

Musiikkia toistan tabletilla bluetootin kautta. Vielä täytyy jumppailla, että millä tavalla saa tuon volyymin niin, että se tulee sopivalla portaikolla. Nyt on vähän turhan isot stepit, että yksi pykälä voluumia kovemmalle tabletilla, niin menee jo liian kovalle ja sitten taas se perus voluumi on aavistuksen liian hiljainen. Ton nyt tietty saa sillä kännykkäsovelluksella säädettyä kohilleen.

Edit: mainittakoon, että mittaukset tein umik-1 mikillä REW:n RTA:lla ja equtus REW:n EQ:lla.

Itsekin koittanut löytää sopivaa kurvia soundiin ja vähän vaikeaa on ollut... mikkinä myös tuo umik ja mittasoftana REW. Tällä hetkellä taitaa olla kutakuinkin niin että nousee voimakkuus 500-200hz välillä ja siitä alaspäin on kohtalaisen tasainen. Toimii ihan siedettävästi, mutta tuntuu että subbarista ei vieläkään saa tarpeeksi voimaa soundiin. Haluan kuitenkin, että subbari integroituu hyvin muihin kajareihin eikä tunnu erilliseltä äänilähteeltä.

Taajuusvaste on muutenkin haastava auton sisällä (Audi A4 Avant 2018) ja en ole saanut tasoitettua kaikkia kuoppia kovin hyvin vaikka eq säädölle on annettu aika paljonkin aikaa.

Kohtalaisen amatöörinä lähdetty tähän säätämiseen, mutta nyt olen ensimmäistä kertaa siinä tilanteessa että olen edes jotakuinkin tyytyväinen lopputulokseen. Pitää kuitenkin vielä kokeilla tuota ehdottamaasi nousevaa kurvia alaspäin mentäessä. Löytyykö sulta kuvaa millaisella house kurvilla olet itse tehnyt säädön?

Autoon on vaihdettu kaikki kaiuttimet, dsp vahvistin lisätty, vaimennettu ovet edestä ja takaa, sekä asennettu 10" Audisonin aktiivinen subbari konttiin.
 
Itse lähtisin säätämään ihan korvakuulolta, pahimmat korostumat vaan säätämällä pois. Mitään equlla lanaamista en tekis, ääni on useimmiten kaikkea muuta ku hyvä sillon.
 
Itse säädin subbarin viiveen niin latasin puhelimeen db-mittari app:n ja teippasin sen kuskin niskatukeen niin että vänkärin paikalta näkee lukemat, sitten soittimesta soimaan jakotaajuutta vastaavaa pistetaajuutta, ja viivettä säätämään siihen missä saa isoimmat dB-lukemat.
 
Oma korvakuulolla säädetty eq oli selkeästi heikompi kuin tuon mikrofonin kanssa säädetty. Ero oli jopa ihan merkittävä, mutta minulla ei nyt mikään kovin harjaantunut korva olekaan tuohon säätämiseen vielä.

@Pepo onkos tuo ihan varma tapa katsoa tuo? Eikös tossa voi periaatteessa subbari olla ihan out of sync, mutta ääniaallot vaan summata toisiaan sattumalta?

Vaikka itse säädin nuo crossoverit subbarille ja ovikaiuttimille, niin siihen jakotaajuuteen tuli kauhea korostus kuitenkin ja se kuullosti ihan kamalalta. EQ:lla piti ottaa paljon alas siltä taajuusalueelta.
 
Oma korvakuulolla säädetty eq oli selkeästi heikompi kuin tuon mikrofonin kanssa säädetty. Ero oli jopa ihan merkittävä, mutta minulla ei nyt mikään kovin harjaantunut korva olekaan tuohon säätämiseen vielä.

@Pepo onkos tuo ihan varma tapa katsoa tuo? Eikös tossa voi periaatteessa subbari olla ihan out of sync, mutta ääniaallot vaan summata toisiaan sattumalta?

Vaikka itse säädin nuo crossoverit subbarille ja ovikaiuttimille, niin siihen jakotaajuuteen tuli kauhea korostus kuitenkin ja se kuullosti ihan kamalalta. EQ:lla piti ottaa paljon alas siltä taajuusalueelta.
En minä tiedä voiko se olla out of sync mitä sitten sillä tarkoitatkaan, mutta kyllä sen karkeasti korvallakin kuuli että silloin kuulosti enimmältä/parhaimmalta basso.
Tarkkaan ottaen ei ole subia vaan kaksi 7*10 tuuman kaiutinta hattuhyllyllä. Toimii koska auton resonanssitaajuus on hyvin matala, ja antaa tasaisen vasteen 25hz asti.

Muistakseni kuskin takana hattuhyllyllä oleva "sub"-kaiuttimella parhain dB-lukema poikkesi siitä mitä välimatka edellyttäisi, muilla sama. Kait se ääni jossain kiertää.

Etukaiuttimista (Rainbow SL-6.2) jätin lopulta suodon alapäästä kokonaan pois. Subin suoto sitten 24dB/oct jostain 40hz tienoilta ja käänsin vaiheen. Yhtenäisimmältä kuulostaa omasta mielestä niin.
 
Kiinnostelisi kyseinen Alpine soitin ( Alpine ILX-F903D 9" soitin 1DIN rungolla ) , mutta jostain syystä en löydä yhden yhtä videota tai arvostelua, jossa näytettäisiin youtuben toimintaa kyseisessä laitteessa. Olen kaivanut tunti tolkulla youtubea, eikä yhtään youtuben tominnasta kertovaa videota ole tullut vastaan. Soittimesta kyllä löytyy loputtomasti arvosteluvideoita, mutta jostain syystä kukaan ei näytä, miten youtube toimii tuossa.

Onko kenelläkään tietoa tuosta soittimesta? Ja nimenomaan youtuben toiminnasta?
 
Onko kokemusta Bluetooth-AUX-välipulikoista autokäytössä? Nokia BH-121 oli hyvä joskus vuosia sitten, mutta sitä ei näy olevan enää saatavilla juuri missään. Gigantista löytyy Bluetooth 5.0 -vastaanotin / Aux-autosovitin - Autostereot mutta yksi ainokainen arvostelu on sitä mieltä että paska vehje. Mikä olisi moderni vaihtoehto tuolle vanhalle nokialaiselle?
 
Onko kokemusta Bluetooth-AUX-välipulikoista autokäytössä? Nokia BH-121 oli hyvä joskus vuosia sitten, mutta sitä ei näy olevan enää saatavilla juuri missään. Gigantista löytyy Bluetooth 5.0 -vastaanotin / Aux-autosovitin - Autostereot mutta yksi ainokainen arvostelu on sitä mieltä että paska vehje. Mikä olisi moderni vaihtoehto tuolle vanhalle nokialaiselle?
Sieltä vaan valitsemaan mieleinen ja tsekkaa revikat läpi ennen ostoa. Itse ottaisin varmaan Baseuksen.
 
Onko kokemusta Bluetooth-AUX-välipulikoista autokäytössä? Nokia BH-121 oli hyvä joskus vuosia sitten, mutta sitä ei näy olevan enää saatavilla juuri missään. Gigantista löytyy Bluetooth 5.0 -vastaanotin / Aux-autosovitin - Autostereot mutta yksi ainokainen arvostelu on sitä mieltä että paska vehje. Mikä olisi moderni vaihtoehto tuolle vanhalle nokialaiselle?

Esim:


ebayssä/alilla on myynnissä ainakin joskus ollu näitä: Bluetooth-mottaker med NFC for bil | Clas Ohlson


1610814161464.png

mul on kahdes autos tuo ollu jo pitkään ja toimii kuin junanvessa.
 
Viimeksi muokattu:
En oikein ymmärrä autohifistä mitään. Kakkosautoon kuitenkin haluaisin saada hieman lisää potkua musiikin toistoon sekä halvan bluetooth -soittimen, nyt käytössä joku vanha Pioneerin cd -soitin, joka pätkii aina kuopan sattuessa kohdalle. Jos haluaisin vaihtaa etu -ja takaovien kaiuttimet(4kpl) sekä 2 erillistä diskanttia eteen, niin mitä siihen tarvitaan? Tarvitaanko joku erillinen vahvistin vai riittääkö soitin ja kaiuttimet? Kannattaako takaoviin edes laittaa mitään? Auto on vanha Ford Mondeo 2002.
 
En oikein ymmärrä autohifistä mitään. Kakkosautoon kuitenkin haluaisin saada hieman lisää potkua musiikin toistoon sekä halvan bluetooth -soittimen, nyt käytössä joku vanha Pioneerin cd -soitin, joka pätkii aina kuopan sattuessa kohdalle. Jos haluaisin vaihtaa etu -ja takaovien kaiuttimet(4kpl) sekä 2 erillistä diskanttia eteen, niin mitä siihen tarvitaan? Tarvitaanko joku erillinen vahvistin vai riittääkö soitin ja kaiuttimet? Kannattaako takaoviin edes laittaa mitään? Auto on vanha Ford Mondeo 2002.
Taakse ei kannata kaiuttimia laittaa. Laadukas erkkasarja, 4 kanavainen vahvistin ja jos haluaa niin subi peräkonttiin.
Hintaa paketilla 327€ ja sit vahvarin asennus sarja, ja etuovien vaimentamiseen vaimennus mattoa.
 
Taakse ei kannata kaiuttimia laittaa. Laadukas erkkasarja, 4 kanavainen vahvistin ja jos haluaa niin subi peräkonttiin.
Hintaa paketilla 327€ ja sit vahvarin asennus sarja, ja etuovien vaimentamiseen vaimennus mattoa.

Kiitos paljon! Laitan nämä tilaukseen.
 
Suosittelen subiksi tätä.


Itsellä kyseinen laite, sisältää vahvistimen ja menee mihin tahansa konttiin. Löytyy rca ja kaiutin tasoiset sisääntulot, kaikki tarvittava mukana. Naurettavan pieni, mutta todella, todella hyvin soiva ja bassoa riittää, ei kuitenkaan lowandloud kisoihin mutta soi. Epäilin kyseistä kapistusta ja isoilla ennakkoluuloilla asensin omaan autoon, mutta oli turhaa, en vaihtaisi pois.
 
Moi,

Kaiutin asioiden kanssa tässä tuskailen, yksi sanoo yhtä ja toinen toista, autokaiuttimia kun ei oikein voi koekuunnella.

Atuo on Skoda Octavia farkku 2020 (vanha koppa) ja tähän olisin kaiuttimet vaihtamassa.

Mulle on tarjottu/suositeltu:
- JL Audio C2-650
- Audio System X 165 Evo

Ja itse hiukan miettinyt blam 165rs tai muita vaihtoehtoja.

Laitoin jo Pioneerin DSP:n, jolla sai äänen kamalasta melko hyväksi, mutta bassoa noista alkuperäisitä ei saa irti.

Blamit olisi aika hyvän hintaiset, mutta kuten sanoin, ei noista ole "korva kokemusta" ja tuntuu, että kaikkia kaiuttimia kehutaan eri arvosteluissa.

Jos on "varmaa tietoa", niin kuulisin mielelläni.

Ajattelin ensin laittaa vain eteen, mutta taas suositeltiin eteen ja taakse samoja..

@Oxamin sanoit ettei taakse kannata kaiuttimia laittaa, onko tähän jokin peruste ?

Vaimennuksen osalta meinasin oikeista siten että vaimennan vain tuon ovipahvin alla olevan pellin ja ovipahvin, mutta oven sisään en menisi - onko "iso moka"

/C
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 667
Viestejä
4 536 615
Jäsenet
74 862
Uusin jäsen
Tomppa85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom