Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lenni
  • Aloitettu Aloitettu
Näköjään omalla kohdalla tuo jääkaappiversion tilavuus on ~35% suurempi kuin pakastinkaapin. Eli lienee sillä eristeelläkin jokin merkitys. Molemmat on A++ kaappeja.

Edit: prosenttilaskut ei onnistu tähän aikaan päivästä
 
Itse olen monesti miettinyt kuinka kätevää olisi jos jääkaapissa tai pakastimessa olisi sellainen sähköjen poikkikäymisestä ilmoittava merkkivalo.
Mökkikäytössä jos on pakastin niin pakastimeen kuppi vettä, odottaa että jäätyy ja laittaa päälle kiven tjsp. Jos tuo painava objekti jossain kohtaa katoaa jään sisään niin tietää että sulanut on.

Screenshot_20200607-224903_Vivaldi.jpg

Jenkkikaapin lämpimin kohta. :)
 
Jäi vaivaamaan tuo pakastimen ja jääkaapin ero. Niinpä kukkeloin vähän toimintaperiaatetta.

Pakastimessa jäähdyttävä höyrystinpinta on aivan eri luokkaa jääkaappiin verrattuna ja sen seurauksena kylmäkaasua tarvitaan enemmän. Pakastimen höyrystin omassa säiliöpakastimessa on koko metallinen sisäpinta.
Jäähdytysteho tulee siitä, että kylmää kaasua kapillaarista isompaan höyrystimeen virtaa enemmän kuin jääkaapissa.
Jääkaapissa ei kylmää saada yhtä tehokkaasti siirrettyä kaapin sisään johtuen höyrystin ratkaisuista.
Toisaalta pakastimen jäähdytysteho on vähän liian iso jääkaappikäyttöön.
 
Paljon tullut hyviä viestejä/infoa aiheesta.

Taidan päätyä ostamaan esim. tämän: SINIAALTOINVERTTERI 1500W 12/24V Nordic Power ellei jollain ole linkata parempaa vaihtoehtoa?

1500W/24V ja siniaalto toiminee varmemmin, mihin olen päätymässä. Huonosti ilmoitettu noissa inverttereissä DC-puolen max kaapelikoko. 35mm2 MKEMiä saisin entiseltä työpaikalta sen 5+5m pätkät, mikä pitäisi riittää laskurien mukaan tuolle etäisyydelle.

Mahtaisko akustolle riittää 100A-sulake esim: 4Connect Automaattisulake 100A 50/20mm2 liitännällä | Motonet Oy vai onko riskinä että suuremmilla piikeillä tuo laukeaa. Saatavilla olisi kuitenkin myös 200A-malli.
 
Tuo Nordic Power on ihan laatumerkki, Aditan myyjän mukaan sillä olisi epävirallisesti/suullisesti "ikuinen takuu". Jos olet asiakkaana sitä mieltä että 15 vuotta vanha inverteri olisi pitänyt kestää pidempään, eikä siinä ole ulkoisia vaurioita, he kuulemma korjaavat sen maksutta. Itsellä on tuo mutta ei ole tarvinnut takuuta koskaan kokeilla, toiminut aina moitteetta. Miinuksena suuri tyhjäkäyntivirta ja ei ole standby-ominaisuutta.

Itse olen tykästynyt Victron Energyn inverttereihin ja varmaan ostaisin niitä lisää itselleni, jos olisi tarvetta. Kalliita toki ovat, luokkaa "pelastuslaitos-laatua"


Itse käytän pelkästään aitoa siniaaltoa yleiskäytössä niin ei hajoa vehket. Yksi kanttiaalto on vain isoa kulmahiomakonetta varten..

Jos laitat 35mm2 kaapelia 10M niin jännitealenema 100A virralla on 0.5V eli kaapeli riittää hyvin. Laskennallisesti noin 74A on virta 1500W kuormalla 85% hyötysuhteella 24V järjestelmällä

Luulisin että tuo Motonetin sulake kestää ihan hyvin, itse kokeilisin sillä. Tosin ei ole ilmoitettu kuinka nopea se on. Johdon puolesta sulakekokoa voi kasvattaa jos se on tarpeellista, tosin samalla kasvaa riskit että pienemmässä oikosulussa sulake ei laukea ja kipinöinti mahdollisesti sytyttää tulipalon.
 
Tuo on vaan teholtaan pykälää pienempi, seuraava isompi olisi 1600VA

Tuo Victron Energy ilmoittaa tehon näennäistehona, eli Voltti Ampeereina, mikä on käsittääkseni ainoa oikea tapa, koska kytkettävän kuorman aiheuttama vaihekulma ei ole tunnettu. Teho on watteina sama luku jos kuorma on resistiivinen. Korjatkaa jos menee väärin.
 
Paljon tullut hyviä viestejä/infoa aiheesta.

Taidan päätyä ostamaan esim. tämän: SINIAALTOINVERTTERI 1500W 12/24V Nordic Power ellei jollain ole linkata parempaa vaihtoehtoa?

1500W/24V ja siniaalto toiminee varmemmin, mihin olen päätymässä. Huonosti ilmoitettu noissa inverttereissä DC-puolen max kaapelikoko. 35mm2 MKEMiä saisin entiseltä työpaikalta sen 5+5m pätkät, mikä pitäisi riittää laskurien mukaan tuolle etäisyydelle.

Mahtaisko akustolle riittää 100A-sulake esim: 4Connect Automaattisulake 100A 50/20mm2 liitännällä | Motonet Oy vai onko riskinä että suuremmilla piikeillä tuo laukeaa. Saatavilla olisi kuitenkin myös 200A-malli.
Miksi pitkät kaapelit akulta ja sulake? Invertterissä on sulake (1000W /150A) , en laittaisi lisäsulaketta jännitettä pudottamaan.
Invertteri kannattaisi olla lähellä akkua lyhyillä johdoilla , 240V AC johdolla häviöt pienemmät.
 
Miksi pitkät kaapelit akulta ja sulake? Invertterissä on sulake (1000W /150A) , en laittaisi lisäsulaketta jännitettä pudottamaan.
Invertteri kannattaisi olla lähellä akkua lyhyillä johdoilla , 240V AC johdolla häviöt pienemmät.

Oli ehkä huonosti kirjoitettu. 5m on kokonaisetäisyys akuille 2kpl 200Ah (5+5m siis pos- ja neg-kaapelit). Akuille ei ole oikein hyvää paikkaa muualla kuin pukuhuoneen alla ulkona. 5m on max mitta, tulen siis lyhentämään kaapelit asennusvaiheessa. Puulatoakin mietittiin asennuspaikaksi, mutta paneeleilta vedettävän kaapelin pituus olisi tuplaantunut ~25m --> ~50m.

Ei kait sulake noinkin isoilla (50mm2) liitännöillä jännitettä tiputa kuin marginaalisesti. Akun päähän kuitenkin jotain suojaa haluan, kun kaapelit tulee kulkemaan välipohjan läpi. Ainakin oikosulkua vastaan auttaa.
 
Tuo on vaan teholtaan pykälää pienempi, seuraava isompi olisi 1600VA

Tuo Victron Energy ilmoittaa tehon näennäistehona, eli Voltti Ampeereina, mikä on käsittääkseni ainoa oikea tapa, koska kytkettävän kuorman aiheuttama vaihekulma ei ole tunnettu. Teho on watteina sama luku jos kuorma on resistiivinen. Korjatkaa jos menee väärin.
Vaihtovirtapiireissä näennäisteho (tunnus S) on tehollisen jännitteen U ja tehollisen sähkövirran I tulo. Jos vaihtovirran jännite ja virta ovat samassa vaiheessa, näennäisteho on yhtä suuri kuin pätöteho P. Jos vaihe-ero on olemassa, näennäisteho on suurempi kuin todellisuudessa kulutettu teho.

Eiköhän kuitenkin haluta tietää kulutettu pätöteho, eikä induktiivisen kuorman takaisin potkimaa loistehokomponenttia.
 
Juuri näin! eli siis vaikka tuo 1600VA invertteri on virran ja jännitteen tulo. Toisinsanoen invertterin max virta on 1600/230 =6.9A. Kun virta ja jännite on samassa vaiheessa, niin 1600W saadaan ulos.

Invertterivalmistaja ei siis voi/halua luvata tiettyä pätötehoa, jos kuluttaja kytkee kuormaksi jotain vaikka 0.6cos(fii). Tai vaikkapa pelkän kondensaattorin jossa kulkee tuo 6.9A virta.

Ilmoittamalla näennäisteohon, vamistaja lupaa tietyn jännitteen ja virran laitteesta ottamatta kantaa muutetaanko se pätö- vai loistehoksi?

Menikö oikein? Asiaa sotkee se, että olen jossain erikoisemmissa yleiskäyttöisissä generaattoreissa nähnyt joskus sekä pätö- että näennäistehon ilmoitettuna, onko cosini silloin vedetty hatusta vain helpottamaan maallikon ymmärrystä?
 
Näinhän se on, kannattaa myydä VA-merkinnällä, kun se maksimi virta määrää miten paikat lämpenee. Moottorikuormat ovat induktiivisia ja valaistus kapasitiivista. Lisäksi mitoituksessa voi käyttää jotain hattuvakiota kertoimena, ettei osta 1600W kuormalle, eikä edes 1600VA kuormalle, tuota 1600VA inverteriä. Onhan noissa lisänä käynnistysvirrat ja muut mietittävänä, yliaallotkin saattavat syödä osan kapasiteetista.
 
Valmistajan helpompi vetäytyä vastuusta induktiivisella kuormalla, kun pätötehon osuus on pienempi.
Kuitenkin kuluttavassa laitteessa se voi olla ilmoitettu W:na vaikka kuorma olisi induktiivinen.

Eli 1600 VA invertteri ei välttämättä toimi 1600W induktiivisella kuormalla, koska tehokertoimella 0,5 1600 VA pätötehon osuus on vain 800W eli pitäisikö puhua vertailussa 800W:n invertteriin.
Eli kusetuksen makua, ellei asiakas ymmärrä tätä vertaillessaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on vaan teholtaan pykälää pienempi, seuraava isompi olisi 1600VA
Tuo Victron Energy ilmoittaa tehon näennäistehona, eli Voltti Ampeereina, mikä on käsittääkseni ainoa oikea tapa, koska kytkettävän kuorman aiheuttama vaihekulma ei ole tunnettu. Teho on watteina sama luku jos kuorma on resistiivinen. Korjatkaa jos menee väärin.

Tuossa 1200VA mallissa piikkiteho 2400W. Victroneissa taisi olla noin 5sec tuo piikkiteho, toisin kuin jossain halpiksissa 0.5sec.
Screenshot_20200608-192338_Drive.jpg

Kyllä tuolla jääkaappia hyvin ajaa. Mikro alkaa olla siinä ja siinä, mutta sekin voi toimia. Viileässä kelissä enemmän tehoa pihalle. :)

E: korjasin oikean lainauksen
 
Viimeksi muokattu:
Juu, kyllä minäkin suosittelisin kysyjälle ennemmin Victron Energyä, tai riippuu budjetista ja kuinka kriittiseen käyttöön. Jos tasan 1500VA pitäisi saada jatkuvasti ulos niin en tiedä onko 1200VA nimellinen alakanttiin vaikka onkin Victron Energy.

Ei tuo Nordic Power mikään huono kuitenkaan ole, sanoisin että reilusti keskitason yläpuolella, ja jos ebayn kura otetaan mukaan niin Nordic Power on jo ammattitason huippuluokkaa. Ehkä toiseksi paras merkki jonka tiedän.

SShadow:lle suurimmat kiitokset "hattuvakion" selvennyksestä!
 
Juu, kyllä minäkin suosittelisin kysyjälle ennemmin Victron Energyä, tai riippuu budjetista ja kuinka kriittiseen käyttöön. Jos tasan 1500VA pitäisi saada jatkuvasti ulos niin en tiedä onko 1200VA nimellinen alakanttiin vaikka onkin Victron Energy.

Ei tuo Nordic Power mikään huono kuitenkaan ole, sanoisin että reilusti keskitason yläpuolella, ja jos ebayn kura otetaan mukaan niin Nordic Power on jo ammattitason huippuluokkaa. Ehkä toiseksi paras merkki jonka tiedän.

SShadow:lle suurimmat kiitokset "hattuvakion" selvennyksestä!
Victronin phoenixia parempaa onkin sitten saman merkin multiplus sarja. Saa vaikka kolmivaihetta kolmella samanlaisella vehkeellä tai tuplattua tehon toisella samanlaisella. Tai aggren jatkoksi akkuvirtaa (1kW aggre + 1kW akusta/auringosta = 2kW jatkuvaa tehoa). Hintakin toki melkein tuplat. :D

Sanoisin että noista Nordicista tai Victronista ei huonoa voi valita. Budjetti ja tarve määrää enemmän.

Ketjun otsikkoon liittyen sanoisin että jos joku on tekemässä uutta mökkisähköä ja haluaa hyvän niin Victron EasySolar on aika lailla parasta mitä saa. Tarvitsee vain paneelit ja akut tuon laitteen lisäksi.
 
Ketjun otsikkoon liittyen sanoisin että jos joku on tekemässä uutta mökkisähköä ja haluaa hyvän niin Victron EasySolar on aika lailla parasta mitä saa. Tarvitsee vain paneelit ja akut tuon laitteen lisäksi.
Täältä vahva suositus tälle. Itsellä kaksi kesää jo mökillä EasySolar 1600VA käytössä. En voisi tyytyväisempi laitteen toimintaan olla.
 
Näinhän se on, kannattaa myydä VA-merkinnällä, kun se maksimi virta määrää miten paikat lämpenee. Moottorikuormat ovat induktiivisia ja valaistus kapasitiivista. Lisäksi mitoituksessa voi käyttää jotain hattuvakiota kertoimena, ettei osta 1600W kuormalle, eikä edes 1600VA kuormalle, tuota 1600VA inverteriä. Onhan noissa lisänä käynnistysvirrat ja muut mietittävänä, yliaallotkin saattavat syödä osan kapasiteetista.
Vertaillessa kannattaa ottaa huomioon 0.5 tehokertoimella 1600 VA invertteri onkin vain 800W invertteri induktiivisella kuormalla. Tätä monikaan asiakas tajua ja voi aiheuttaa negatiivista palautetta.
 
Tuo tehokerroinhan on siitä ovela että sen voi kompensoida pois. Voi tulla halvemmaksi ostaa kompensointikonkat induktiivisen kuorman rinnalle, kun tehokkaampi invertteri.

Monesti tuntuu aiheuttavan sekaannusta myös teholähteeltä otettu pätöteho, ja laitteesta ulossaatava teho, joiden erotusta kuvataan n-kirjaimella (n=antoteho/ottoteholla). Esim. teollisuusmoottoreissa on tyypillisesti ilmoitettu akselilta saatava mekaaninen teho, ja verkosta otettu pätöteho tulee arvokilvestä yksivaiheisena kaavalla P=U*I*cos(fii)
 
Niin tässähän vertailtiin saman hintaluokan inverttereitä jääkaapeille ja kompensointikonkat voi unohtaa kalliina ratkaisuina ja teollisuusmoottoreita harvemmin ajetaan 12 V akusta invertterillä.
 
Monesti tuntuu aiheuttavan sekaannusta myös teholähteeltä otettu pätöteho, ja laitteesta ulossaatava teho, joiden erotusta kuvataan n-kirjaimella (n=antoteho/ottoteholla). Esim. teollisuusmoottoreissa on tyypillisesti ilmoitettu akselilta saatava mekaaninen teho, ja verkosta otettu pätöteho tulee
Ja 700W tehoinen mikroaaltouuni vaatii yli 1kW tehoa verkosta.

Screenshot_20200609-134344_Vivaldi.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Nyt asiakkaan täytyy jo käydä puukottamaan jääkaapin kompressorille jo tuntematonta kompensointikonkkaa kompressorille vain VA - W tuotespeksauksen vuoksi. Tuosta voi jokainen päätellä, missä on järkeä?
Kompensointikonkalla se invertteri viimeistään menee polvilleen ja jääkaappi lopettaa toiminnan.
 
Yleensähän rakennuksissa käytetään releohjattua kompensointia. Eli mitataan vaihekohtaisesti virran ja jännitteen vaihe-ero, ja kytketään releohjauksella sopiva määrä kompensointia sähkökeskuksessa, siis automaattisesti kuorman mukaan. Konkkaa tai kelaa vain sen verran mitä tarvitaan. Voi olla halvempi ostaa vaan pykälää isompi invertteri.
 
Juuri näin on isoissa kiinteistöissä toteutettu automaattinen kompensointi, ja ainakin ennen vanhaan kotitalouksia ei edes sanktioitu loistehosta, toisin kun teollisuuteen sen piittaamattomuudesta aiheutui haittamaksu.

Jos ajatellaan vaikka loisteputkivalaisimia, joiden kuristin aiheuttaa luokkaa 0.6 vaihesiirron, niin siellä on kompensointi jo valaisinvalmistajan toimesta toteutettuna. Toisinaan ihmetellään kuinka "joku pötyklä poksahti, mutta lamppu toimii yhtä hyvin", ei muisteta mitata virtaa.

Voisin kuvitella että ainakin osa jääkaappivalmistajista kompensoi vaihdesiirron itse pois, se miksi ilmeisesti tarkoituksella aina jätetään pieni induktiivinen vaihesiirto, ei ole minulle selvillä.

Jos jääkaapin haluaa optimoida kotikonstein mahdollisimman pienelle vaihe-erolle, niin laittaa virtamittarin väliin ja lisää konkan kerrallaan moottorin rinnalle, kunnes virta lähtee nousuun, silloin viimeinen konkka oli liikaa. Kapsitiivisen reaktanssin voi toki laskea myös kaavasta Xc=1/2*3.14*F*C jossa F on taajuus ja C konkan kapasitanssi, mutta silloin pitäisi tietää induktanssi tai eliminoitava induktiivinen reaktanssi.

Korjata saa ilomielin, jos jotain pielessä :)
 
Tuliko ollenkaan mieleen kompensointikonkan aiheuttamaa tehon lisäystä ja millainen AC konkka kestää sen tehon.
Eli onko mitään järkeä mökki-invertterin tapauksessa.
 
En näe kompensointikonkalla mitään tehonlisäysominaisuutta? Todellisuudessa mikään konkka ei ole häviötön, eli aina vähän lämpenee. Konkalle annetaan max jännite johon sen saa kytkeä että kestää. Sinimuotoinen 230V vaihtojännite kannattanee kertoa 1,41 (kakkosen juuri) eli jännitekestoa noin 325V tai enemmän. joka tulee siniaallon huippukohdasta.

Noita konkkia sai ilmaiseksi kun monet asensi lediputket loisteputkien tilalle, jopa uusia. Mutta joskus taisin laittaa näitä, moottorikonkkia mutta hyvin toimii, vieläkin.. Moottorin käyntikondensaattorit lattaliittimillä - PARTCO verkkokauppa

Itsellä on invertterikäytössä omalla "mökillä" (oman tyylinen "mökki") 400W monimetalleita, ja virta käytännössä tippui puoleen kun sain kuristimen rinnalle oikean kokoisen konkkapatentin, eli kyllä mielestäni kompensointi on ihan todellinen juttu, silloin kun vaihe-ero on merkittävä. Tupla määrä valaisimia samasta invertterisä.. Tosin paneelien tukena mulla on myös polttomoottorikäyttöinen Volvo S80 180A laturi.
 
Ollut mielessä laittaa auton lasikattoon aurinkopaneeli ylläpitolaturiksi. Talvella akun ylläpitolataus hoituu kiinteästi asennetulla akkulaturilla joten latautuu aina kun auto lämmityksessä. Kesällä vaan ei tule tuota käytettyä ja välistä huomaa että lisävirralle olisi tarvetta jos tulee ajettua paljon nurkka-ajoa.

Pinta-alaa katossa olisi ihan mukavankokoiselle paneelille. Joku taipuisa paneeli jonka voisi esim. kaksipuoleisella teipillä kiinnittää varmaan sopiva. Ehdotuksia paneeliksi? Mitäs akun ja paneelin väliin?
 
Tuliko ollenkaan mieleen kompensointikonkan aiheuttamaa tehon lisäystä ja millainen AC konkka kestää sen tehon.
Eli onko mitään järkeä mökki-invertterin tapauksessa.
Tavallisesti estokelaparistoissa häviöteho taitaa olla alle watin per kVar, eli täysin mitätön. Tuon voi jo säästää kaapelihäviöissä, kun on vähemmän virtaa lämmittämässä johdinta. Noissa isommissa siis kondensaattorin lisäksi estokela, ettei verkko lähde resonoimaan. En nyt löytänyt hinnastoa, mutta eipä tuollaisia 1 kVar estokelaparistoja taida olla säädettävinä?

Itsehän tuollaisen voisi rakennella ihan huvikseen. Kondensaattorien mitoituksessa kannattanee mitoittaa jännitekesto yli 2*1,41 -kertaiseksi, jos itse askatelee bipolaarikonkan parista konkasta ja vastuksesta. Estokelasta en nyt muista tarvisiko siitä miten suuresti välittää. Invertteristä riippuen, tuotto saattaa olla muutakin kuin 50Hz perustaajuus. Joten ihan kivoja matemaattisia juttuja saisi miettiä, kunnes vaan hankkii sen isomman inverterin :)
 
Matsui jenkkikaappi 65,5W 83,0VA, ja startissa nappas reilu 300W ~420VA hitaalla tehoanalysaattorilla katottuna. Skoopilla mitattuna lukemat voi olla jotain muuta.
 
Pieneen sähköttömään kesämökkiin on tarkoitus laittaa paneelisähköt. Tutun urakoitsijan kautta tulee varmaan hankittua 2x280W paneelia ja 2x180Ah AGM-akkua, asennukset itse. Käyttö lähinnä valoihin, jääkaappiin ja saunan vesien pumppaamiseen. Tietty makitan laturit sun muut myös.

Onko ehdotuksia mikä olisi hyvä säädin? Tarvisi löytyä RS485/vastaava että saa jatkossa dataa kulkemaan.

Kyseinen kaveri suositteli joko OutBack-merkkiä (http://www.reps.fi/datasheetsandmanuals/outback-flexmaxmicro-data.pdf) tai Victronin jotain mallia. Onko halvemmista hybridipalikoista mihinkään, eli olisi invertteri, säädin ja laturi samassa? Vai vituttaako vaan että kaikki kolme hajoaa sitten kerralla? Ilmeisesti säätimen kanssa ei kannata näätäillä vaan ottaa kerralla se oikesti hyvä (kuten kaiken kanssa..).
 
Tutun urakoitsijan kautta tulee varmaan hankittua 2x280W paneelia ja 2x180Ah AGM-akkua, asennukset itse. Käyttö lähinnä valoihin, jääkaappiin ja saunan vesien pumppaamiseen.
Onko tarkoitus pitää kaappi päällä ns. 24/7 kesällä? Pakastimella vai ilman? Jos paneelit saa hyvään paikkaan niin noilla pärjää aika pitkälle, mutta pimeillä keleillä voi akut kulua jonkin verran.

Onko halvemmista hybridipalikoista mihinkään, eli olisi invertteri, säädin ja laturi samassa? Vai vituttaako vaan että kaikki kolme hajoaa sitten kerralla? Ilmeisesti säätimen kanssa ei kannata näätäillä vaan ottaa kerralla se oikesti hyvä (kuten kaiken kanssa..).
Kannattaa miettiä valmiiksi että onko tulevaisuudessa tarve esimerkiksi tuplata paneelien määrä ja miten sen toteuttaa. MPPT säätimen kanssa mahdollisimman korkea jännitekesto on aina hyvä suunnitelma, jolloin paneelit saa vähän kauemmas tarpeen mukaan.

Onko ehdotuksia mikä olisi hyvä säädin? Tarvisi löytyä RS485/vastaava että saa jatkossa dataa kulkemaan.
Victronin laitteista saa kivasti dataa ulos esim raspille, jos on harrasteluintoa.

Budjettia en tiedä, mutta EasySolar 1600VA kanssa on kaikki valmiina. Mukana sulakkeet, vikavirtasuojat ja kaikki muukin kivasti. Hinta ei tietenkään halvimmasta päästä, mutta eipähän tarvitse voivotella myöhemmin. Toki halvemmalla saa kun ostaa palikka kerrallaan ja tekee itse.
 
Onko tarkoitus pitää kaappi päällä ns. 24/7 kesällä? Pakastimella vai ilman? Jos paneelit saa hyvään paikkaan niin noilla pärjää aika pitkälle, mutta pimeillä keleillä voi akut kulua jonkin verran.
24/7 ei olisi huono. Suurimmalta osin toki viikonloppukäyttöä, eli voisi tehdä vaikka etäohjauksen jotta voi laittaa päivää ennen jäähtymään kotoa käsin. Onko akkukapasiteetti tähän liian pieni?

Edit: Pakastimelle tuskin on suurta tarvetta.

Kannattaa miettiä valmiiksi että onko tulevaisuudessa tarve esimerkiksi tuplata paneelien määrä ja miten sen toteuttaa. MPPT säätimen kanssa mahdollisimman korkea jännitekesto on aina hyvä suunnitelma, jolloin paneelit saa vähän kauemmas tarpeen mukaan.
Jees, eli kannattaa tehdä varaukset että voi vaikka lyödä neljä tuollaista paneelia sarjaan kahden sijasta?


Victronin laitteista saa kivasti dataa ulos esim raspille, jos on harrasteluintoa.

Budjettia en tiedä, mutta EasySolar 1600VA kanssa on kaikki valmiina. Mukana sulakkeet, vikavirtasuojat ja kaikki muukin kivasti. Hinta ei tietenkään halvimmasta päästä, mutta eipähän tarvitse voivotella myöhemmin. Toki halvemmalla saa kun ostaa palikka kerrallaan ja tekee itse.
Juurikin tätä harrasteluintoa löytyy, eli dataa kaivataan.

Tuo EasySolar olisi hieno, mutta kyllä kokonaisbudjetti on näillä näkymin siinä 1000 euron luokassa. Akut, paneelit ja niiden väliset kaapelit saisin nyt yhteensä noin 800 eurolla. Toki siis tämän touhutonnin päälle tulee kaikki johdotukset, valot ym. Eli siis lähinnä paneelit,akut ja säädin saisi olla siinä tonnin lähistöllä.
 
Tarviiko muuten aurinkopaneelien lailliseen asentamiseen sähköpätevyyksiä? Maallikollahan on pienjänniteisten (max 1kV) juttujen osalta suht rajoitettu lista töistä mitä saa laillisesti tehdä itse (jos osaa). Lisäksi vissiin saa rukata systeemeitä, jotka käyttää pienosjännitettä (max 120 VDC / 50 VAC).

Eli jotain 285W paneeleita (Vmp 31,4V, Voc 38,7V) saisi laittaa jopa 3 sarjaan omin luvin ja tehdä akun lataukset, mutta sitten jos laittaa kiinteän asennuksen niin että nuo tuottaa 230VAC niin ei ole enää OK? Liikuteltavan (ei-kiinteän) kaupasta ostetun invertterin saanee myös laittaa oman ELV DC-piirin perään. Eli jääkö loppupeleissä sit siitä kiinni että tulkitaanko se LV-puoli kiinteäksi asennukseksi vai ei?
 
Kyllä sen invertterin saa ainakin asentaa ilman pätevyyksiä, ja tehdä jatkojohdoilla kytkennät eteenpäin. Noin niin kuin ainakin tukesin tiukoilla tulkinnoilla.

Se mitä lakiin on kirjoitettu, antaa aika paljon enemmän tulkinnanvaraa, "pääasiassa kuitenkin omaan käyttöön jos se liittyy sähköalan harrastustoimintaan". Kiinteät mmj-vedot, jako- ja pistorasiat voi olla hankalampi perustella "harrastustoimintana". Muistaakseni myös sähköalan ammattilainen sai tehdä lähisukulaisille "vähäisiä sähkötöitä" ilman ilmoitusta.

Se on sitten eriasia kuka niitä kyselee ja kenellä on todistustaakka, jos on tehty määräysten mukaan, hienot maadoituselektrodit, vikavirtasuojaus ja mittauspöytäkirjat moitteetta täytettynä. Mutta silloin varmaan sielä on joku firman nimikin.
 
Aliexpressistä Puolasta löytyy kyllä aika edullista 24V hybridi invertteriä:
US $206.55 15% OFF|POWLAND 3kva Solar Inverter 2400W 220V 40A MPPT 3Kva Pure Sine Wave Inverter 50Hz Off Grid Inverter 24V Battery Charger inversor|Solar Inverters| - AliExpress
Tällä voi päästä alle 1000 Euron budjettiin.
Eu maasta tulee ilman alvia (alv jo hinnassa).
Ihan mielenkiintoinen kyllä, onkohan kellään täällä kokemuksia? Vai meneekö yöunet että kärähtääkö mökki :lol:
 
Mulla oli joku vastaava kiina-inverrteri. Luvattu 5kW joten ajattelin että käytän max 1kW, niin saattaa kestää. Siinä oli tehokas akkulaturi samassa, joten tyhmyyttäni kokeilin sitäkin. 560Ah akkupaketti vähän tyhjän puoleinen niin toimintasavut karkasi noin 15min latauksessa ja sinne meni 500€.

En liputa erityisesti mitään merkkiä mutta oma kiina-invertterien käyttö loppui siihen, jos kiina-invertterin mitoittaa vaikka 10% tai 20% sen ilmoitetusta kapasiteetista niin samalla hintaa alkaa saamaan jo huippuluokkaista invertteriä, jota voi kuormittaa 100% nimellisestä ja jopa enemmän.
 
Ihan mielenkiintoinen kyllä, onkohan kellään täällä kokemuksia? Vai meneekö yöunet että kärähtääkö mökki :lol:
Kommenteista poimittuja:
-Tuulettimet täysillä 24/7
-ei kwh laskureita tai mitään
-akun irroitus resetoi koko vehkeen

Mulla oli joku vastaava kiina-inverrteri. Luvattu 5kW joten ajattelin että käytän max 1kW, niin saattaa kestää. Siinä oli tehokas akkulaturi samassa, joten tyhmyyttäni kokeilin sitäkin. 560Ah akkupaketti vähän tyhjän puoleinen niin toimintasavut karkasi noin 15min latauksessa ja sinne meni 500€.

En liputa erityisesti mitään merkkiä mutta oma kiina-invertterien käyttö loppui siihen, jos kiina-invertterin mitoittaa vaikka 10% tai 20% sen ilmoitetusta kapasiteetista niin samalla hintaa alkaa saamaan jo huippuluokkaista invertteriä, jota voi kuormittaa 100% nimellisestä ja jopa enemmän.
Itsellä ei kokemusta noista, mutta kyllähän ne silloin aikanaan houkutteli. Kun vain lueskeli riittävästi noiden $300 ihmelaitteiden kokemuksia niin alkoi hieman ymmärtää kuinka pommeja ne on. Porukka innoissaan kun laite toiminut jo vuoden hajoamatta! :D

E:
Yksi esimerkki "True sine wave" ...
youtu.be/I5ryxBBrx7I?t=176
1591858193599.png
 
Viimeksi muokattu:
Onko olemassa jonkunlaista kannettavaa aurinkokenno / akku/ lataussysteemiä?
Käyn mökillä pari kolme kertaa kesässä, enkä viittis sinne hommata kiinteitä laitteita.
Eli akku, minkä vois ladata kotona sähköllä, siihen paneeli, että saa lisää virtaa mökillä (jos aurinko paistaa)
Lähinnä puhelimiin virtaa, radio ja jonkunlaiset valot, ehkä läppäriin virrat saisi.
 
Onko olemassa jonkunlaista kannettavaa aurinkokenno / akku/ lataussysteemiä?
Käyn mökillä pari kolme kertaa kesässä, enkä viittis sinne hommata kiinteitä laitteita.
Eli akku, minkä vois ladata kotona sähköllä, siihen paneeli, että saa lisää virtaa mökillä (jos aurinko paistaa)
Lähinnä puhelimiin virtaa, radio ja jonkunlaiset valot, ehkä läppäriin virrat saisi.
Polaroid PS300 -varavirtalähde 358,90 tai vastaava.
 
Tuollaiseen pienimuotoiseen käyttöön itsellä on autossa invertteri, roikka autosta mökkiin tai työmaalle silloin kun tarvii. Tosin on kaksoisakkujärjestelmä käynnistyksen turvana.

Jos tarvii vehkeitä pari kertaa vuodessa niin voi tulla aika kalliit käyttötunnit aurinkokennoakulle, joka pahimmillaan pitää uusia joka vuosi. Toisalta auton starttiakun käyttäminen tyhjäksi lyhentää myös sen käyttöikää.

Edullisimmin ja pienimmällä roudaamisella varmaan pääsisi jos hankkisi vain invertterin ja käyttäisi autoa välillä vaikka kauppareissulla, ennen kun akku syväpurkautuu, se riittää led-valoille ja kannettavan laturille jotka lienivät suurin kuluttaja.
 
Joku tollainen ja satasella akku niin eipä ole kovin iso investointi

 
Viimeksi muokattu:
Rakentelin tuollaisen 15 kilon "kannettavan", ei sitä oikein tullut käytettyä. Pitäisi löytää tehokas, kevyt, kestävä ja halpa rullattava paneeli. Mutta usein joutuisi parista ominaisuudesta tinkimään :)
 
Joku tollainen ja satasella akku niin eipä ole kovin iso investointi


No jos mietitään että tuolla rahalla saa 3kpl 275W paneeleita ihan k-raudasta niin on toi mun mielestä vähän hintava. Jos aurinkovoimalan haluaa niin siirrettävä laitteisto on ihan järjetön jo ajatuksena paitsi jos rahalla ei ole itselle mitään merkitystä.
 
Tuollainen menee toki hyvin asuntovaunussa, pikkuautossa aika nihkeästi. Jos on tarkoitus pistää teltta hirveän kauas autosta, niin tuohan vaatii jo ihan oman reissunsa hakea paneelisetti + akku autolta.
 
Hei kysyisin vähän vinkkejä, jos täältä löytyisi asiaan perehtyneitä. Vanhempien mökille sähkö järjestelmää. Haluisivat tietysti normaalin sähkön ihan kaapelilla, mutta kustannukset nousevat pilviin, kun pitäisi kaapeli aika kaukaata vedellä.

Joten aurinkosähköjärjestelmä jossa 230v ja toimia pitäisi jääkaappi mahdollisesti mikro yms. Kesällähän ei ongelmia monestikkaan ole, mutta haaveilevat että talvellakin voisi tehdä viikon pyrähdyksiä. Joten minkälainen järjestelmä olisi järkevä teholtaan? Harkittu myös, josko talvella pitäisi olla kevyt tuulivoima apuna? Ideoita kellään heittää mistä lähteä kyselemään tai suoraan valmis järjestelmä jota harkita. Hintaa en nyt mitenkään rajoita, mutta ei sinne nyt voimalaa olla rakentamassa...
 
Hei kysyisin vähän vinkkejä, jos täältä löytyisi asiaan perehtyneitä. Vanhempien mökille sähkö järjestelmää. Haluisivat tietysti normaalin sähkön ihan kaapelilla, mutta kustannukset nousevat pilviin, kun pitäisi kaapeli aika kaukaata vedellä.

Joten aurinkosähköjärjestelmä jossa 230v ja toimia pitäisi jääkaappi mahdollisesti mikro yms. Kesällähän ei ongelmia monestikkaan ole, mutta haaveilevat että talvellakin voisi tehdä viikon pyrähdyksiä. Joten minkälainen järjestelmä olisi järkevä teholtaan? Harkittu myös, josko talvella pitäisi olla kevyt tuulivoima apuna? Ideoita kellään heittää mistä lähteä kyselemään tai suoraan valmis järjestelmä jota harkita. Hintaa en nyt mitenkään rajoita, mutta ei sinne nyt voimalaa olla rakentamassa...
Talvella aurinkovoimalla viikko jääkaappia.. vaatisi tuhottomasti akkuja ja monen kW paneelit lähes täydellisellä sijainnilla esim kohti etelää järvelle.

Mutta oma ehdotukseni olisi aika pitkälti se mitä itse tuli rakennettua. Victron easySolar 1600VA 24v ja 1kW paneeleja. Akkuja 4x 220Ah sarjaan+rinnan. Talvikäyttöön pieni aggre, jolla saa akkuihin mukavasti energiaa. BMV 700 akkumonitorin kautta saa vaikka automaattisen startin, mutta halvemmalla pääsee ihan manuaalisella startilla. Aggren kanssa suosittelen kohtuu heikkotehoista mallia isolla tankilla, jolloin akut saa kätevämmin täysiksi asti.

Tuulivoima on ehkä mahdollinen jos mökki esim saaristossa tai jossain missä ihan aikuisten oikeasti tuulee. Pienillä tuulimyllyillä saa akut pysymään täysinä ylläpitolatauksella, mutta viikon jääkaappi yms. kanssa suosittelen joka tapauksessa aggrea.
 
Samoilla linjoilla @mRkukov kanssa, ehkä pienillä muutoksilla.

Isovanhempien mökille on tulossa 620W paneelia + 200Ah@24V-akusto. Isällä on katolla aurinkopaneelit ja niiden tuottoa aikanikuluksi seurannut "paskasäällä". Vesisateellakin tuotto on ollut ~15% nimellistehosta, vaikka asennuskulma/suunta ei ole optimaallinen. Ihan siihen perustuen + mökillä paneelit saadaan optimipaikkaan, veikkaisin että paskallakin säällä tuotto on ~100W keskipäivällä.

Tuulivoimalaa ei olla edes harkittu. Kovimmilla pakkasilla on kuitenkin aina tuuleton sää. Jouluna/uutenavuotena kun mökillä joku käy niin suunnitelma on että akkujen varassa voi olla sen päivän, max. kaksi. Sitten pakko laittaa aggregaatti käyntiin, jolla syötetään 230V suoraan "mökkiverkkoon", rinnalle ~20A laturi joka lataa akkuja samalla.

~1500W siniaalto inverreriä vielä tässä pitäis ostaa.

Kustannukset kutakuin:
Paneelit+akut+säädin 1000€
Invertteri ~500€
Kaapelit MMJ/MKEM/KEVI/MCMK 200€
Tilpehöörit akkukenkää, TC, kytkinkä jne. 100€

Jo valmiina:
Halvin/paskin kiinan aggregaatti ~300€
Koko mökkiin vedetty sähköt, pistorasiat, valot jne. 300€
MCMK mökin ja puuladon väliin (ei tarvitse kuunnella genun mölinää) 100€
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 344
Viestejä
4 553 349
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
sorjonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom