Aurinkopaneelit ja niiden käyttö

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja lenni
  • Aloitettu Aloitettu
Vielä viittaus tuohon, miksi ei paneeleita sarjaan , jos osittainen varjo paneelissa:

Väärä asennus tuottaa katastrofaalisen lopputuloksen
Varjot aurinkopaneelissa ovat pahin virhe, sillä 10% varjostuma aurinkopaneelin pinta-alalla voi aiheuttaa 90%:in kapasiteettivajeen. Toistamme tämän hämmästyttävän tosiasian vielä kerran - 10% varjostuma pudottaa tehoa jopa 90%. Aurinkopaneelien oikeanlainen sijoittelu ja asennus on ehdottoman tärkeää, mikäli aurinkopaneeleista halutaan täysi teho irti.

Rinnan kytketyt paneelit voi vetää yhdellä riittävän paksulla(pieniohmisella)kaapelilla säätimelle. Paneeleissa yleensä 15A schottky diodi estosuunnan suojauksena, jolloin rinnan kytketyt paneelit eivät vaikuta toistensa toimintaan.

Invertterin johdotus mitoitettava ainakin 100A:lle , eikä sulakkeesta liikaa vastusta.

Tarvinneeko kompressorikaappi erillistä sulaketta, vai riittääkö säätimen ylivirtasuoja?
Joo, kiitos tuosta schootky-diodi-vinkistä. luin paneeleiden datasheetin, ja siinä ei ollut mainintaa tuosta. ( http://kesko-onninen-pim-resources-...est-1.amazonaws.com/pimdocuments/12242443.pdf )
Tilasin varmuuden vuoksi siis 12A/40V schootkyt, jotka voin laittaa tuonne jos on tarvetta.

Varmaan säätimen ylivirtasuoja riittäisi, mutta ihan mielenkiinnosta (ja siitä että nurkat on täynnä 10..16a johdonsuojia) räpeltelen tuonne myös pienen mökkikeskuksen johon saa syötöille myös omat nallit :) Maahantuojan mukaan 110L kompurakaapissa riittäisi 16A nalli 12V:llä, eli kun käytän 24v:llä niin lähden 10A:lla tuota rakentamaan.
 
Veden lämmittäminen sähköllä on kallista. Mitäs jos kytken 8 kpl paneeleita sarjaan ne suoraan lämpöboilerin vastukselle. Romahtaako paneelien tuotto ilman mitään säätimiä. Sähkövastus on sähkövastus sehän ei välitä mistä sähkö on peräisin, mutta miten paneelit käyttäytyy tälläisen yksinkertaisen vastuksen perässä?
 

Ihan hyvää ideaa tuosta kyllä saa. Sen tiedän että mitään järkeä ei ole pelkkää vettä lämmittää. Miten lie järjestäis systeemit jotka pitää paneelit lumettomina, kun mökki sijaitsee suomen
lumisimilla alueilla kainuussa. Aurinko kyllä pääsee paistamaan yötä päivää mutta paneeleiden pitää kääntyä auringon suunnan mukaan. Oliko arduinolle jotain ohjelmanpätkää millä sen saa
seuraamaan aurinkoa.
 
Jos sulla on paneelit valmiina niin saahan tuosta jonkin näköisen lisähyödyn lämmittämällä vettä vaikka aina kun akut on ladattu. Yleensäkin sähköllä lämmittämistä pidetään kalliina, ja se johtuu siitä että lämmitys vaatii paljon energiaa.

Pitäisi vähän tietää että montako litraa vettä, moneko asteen lämpötilannousu, eristyksen lämmönlävistys pinta-alalle, aika ja keskimääräinen sähköteho. Näitä tietämättä sanoisin että hyöty on olemattoman pieni, rakentelusta voi olla enemmän iloa ja kokemuksen karttumista.

Itse lämmitän veden nopeasti kiukaan piippusäiliöllä kun ilmaista puuta riittää. Harrastuksen ilosta voisi laittaa aggregaatti pakoputkiston tai jäähdytysnestepiirin kiertämään vesisäiliössä jota haluaisin lämmittää. Siitä saisi jo ihan huolella jäte-energiaa hyötykäyttöön.
 
Veden lämmittäminen sähköllä on kallista. Mitäs jos kytken 8 kpl paneeleita sarjaan ne suoraan lämpöboilerin vastukselle. Romahtaako paneelien tuotto ilman mitään säätimiä. Sähkövastus on sähkövastus sehän ei välitä mistä sähkö on peräisin, mutta miten paneelit käyttäytyy tälläisen yksinkertaisen vastuksen perässä?
Käytännössä se tuotto romahtaa, eikä siellä tapahdu oikeastaan yhtään mitään.

Jos tarkoituksena oli ylijäämä energia työntää boileriin, niin kannattaa tehdä se invertterillä, laittaa ohjauksen joka komentaa varaajan päälle kun akut on 100%.
 
Käytännössä se tuotto romahtaa, eikä siellä tapahdu oikeastaan yhtään mitään.

Jos tarkoituksena oli ylijäämä energia työntää boileriin, niin kannattaa tehdä se invertterillä, laittaa ohjauksen joka komentaa varaajan päälle kun akut on 100%.
Miten tuommoinen ohjaus tehdään? Tuohan olisi kiinnostava juttu.
 
Itse en varmaan laittaisi invertterin kautta koska helposti käy niin että akun jännite romahtaa tehokkaasta vastuksesta ja rele vaihtaa kuormaa taajaan tahtiin ellei ole kovin iso järjestelmä. Tai voihan kytkentään lisätä hystereesiä mutta silloin ei ole akut ihan täynnä.

Varmaan pyrkisin katsomaan paneelien jännitteen ja tehon mukaan sopivan vastuksen, jonne releellä ohjataan virta suoraan paneelilta (tai mppt-säätimen läpi) silloin kun akuston jännite on X ja piirin virta pieni.

Uppovastuksiakin on tehokkaita kolmivaiheisia, joista saattaisi saada mitoitettua sopivia pienemmällä jänniitteellä kun kytkee vastukset rinnan.

Tietysti jos ei halua tehdastekoista boileria modifioida niin invertteri on helpoin.
 
Itse laittaisin vaikka victronin bmv monitorin ja sen omalla releellä kytkemään kun akkua 95% tai yli ja irroittamaan kun 90% tai alle. Monitoriin voi myös säätää häviön niin että akku raportoidaan kuluvan nopeammin kuin latautuvan, jolloin aina välillä se ladattaisiin täyteen asti ja vasta kun "häntävirta" arvo saavutetaan niin akku merkataan silloin 100% varaukselle. Kyllähän tuo akkua jonkun verran rasittaisi, mutta saisi ihan ok setupin.
 
Tietysti jos paneelit on niin pieniä ettei tuotto riitä sen veden lämmittämiseen, niin alkaahan se akkua syömään, jolloin koko kytkennän järkevyyttä voi alkaa epäilemään, mutta jos siellä on 3 vaiheinen varaaja, niin sinne voi kyllä helposti muuttaa kytkennän jolla lämmitystehoa saa pienennettyä... Tai vaikka vaan kytkee vaan yhden niistä kolmesta vaiheesta käyttöön.. Johtuu millainen se lämmityspaketti on rakenteeltaan.

Toisaalta varsinkin lyijyakut latautuvat kyllä sen viimeisen 5% aivan älyttömän hitaasti, eli jos paneeleissa on riittävästi potkua tuo veden lämmitys kannattaa ehkä aloittaa jo ennen kuin akusto on aivan täysi.
 
Voinko kytkeä ihan normaalin 100ah auton akun lataussäätimen taakse? Käyttönä olisi vain kännyn/läppärin lataus ja yksi kattolamppu.
 
Voinko kytkeä ihan normaalin 100ah auton akun lataussäätimen taakse? Käyttönä olisi vain kännyn/läppärin lataus ja yksi kattolamppu.
Voit kytkeä akun kunnosta riippumatta. Led valolla ja kännyllä huonompikuntoinenkin akku riittää.
Mutta läppärillä sitten akun kuntoa testataan , kun virtaa menee vähän enemmän.
 
Tainnut olla aikaisemminkin juttelua mutta mites tuo akun säilytys talvella, säilyykö 100Ah vapaa-ajan akku (Sznajder) isossa kannellisessa styroksilaatikossa avotilassa mökin alla? Tarkoitus olisi pitää kiinni paneeleissa koko talven eli ehkä saa vähän virtaa aina aurinkoisina päivinä. Lataussäädin uusi Epever joka käsittääkseni osaa älykkäästi latailla akkua.
 
Minulla Sznajder 100 Ah vapaa-ajan akku ollut 7 vuotta mökin terassilla vanerilaatikossa vuoden ympäri .
Aurinkopaneeli pitää akun hengissä talven yli, jos ei muuta kulutusta ole kuin lataussäätimen kulutus.
Nyt on tosin akun jäljellä oleva kapasiteetti aika pieni (10-20 Ah), mutta eipä taida ko. akkuvalmistajan akut paljon kauemmin kestääkään.
 
Minulla Sznajder 100 Ah vapaa-ajan akku ollut 7 vuotta mökin terassilla vanerilaatikossa vuoden ympäri .
Aurinkopaneeli pitää akun hengissä talven yli, jos ei muuta kulutusta ole kuin lataussäätimen kulutus.
Nyt on tosin akun jäljellä oleva kapasiteetti aika pieni (10-20 Ah), mutta eipä taida ko. akkuvalmistajan akut paljon kauemmin kestääkään.

Kiitos, ei ole mitään muuta kulutusta.

Osaatko muuten sanoa mitkä tuon akun jännitteet tulisi olla, googlella löytyy aika ristiriitaista tietoa. Olen pitänyt sääntönä että alle 12.1v ei saa päästää, jos tippuu siihen niin laitettu aggreen kiinni. Mitkä tuossa on kuormittamattomana ylä- ja alarajat tai siis suositukset?
 
Kiitos, ei ole mitään muuta kulutusta.

Osaatko muuten sanoa mitkä tuon akun jännitteet tulisi olla, googlella löytyy aika ristiriitaista tietoa. Olen pitänyt sääntönä että alle 12.1v ei saa päästää, jos tippuu siihen niin laitettu aggreen kiinni. Mitkä tuossa on kuormittamattomana ylä- ja alarajat tai siis suositukset?

Epever (varmaan kaikissa malleissa) varoittaa 12.0V alijännitteestä, eli silloin viimeistään olisi hyvä ladata, varsinkin talvella. 11.1V katkaisee kuorman.

Kesällä en varmaankaan ihan hirveästi stressaisi, jos illalla/yöllä jännite pääsee alle 12V. Kunhan paneelia on riittävästi, ja alkaa lataamaan heti aamusta. Tietysti jos kovin usein joutuu lataamaan aggrella, niin lisäisin kyllä akustokapasiteettiä.

Edit: "Omalle" mökille just kolmisen viikkoa sitten asentelin paneelit. Ekana päivänä oli tähtäimessä saada akusto+invertteri toimimaan, niin sai luopua heti aggren huudattamisesta. Vuorokaudessa varmaan meni 150Ah edestä sähköä (valot, jääkaappi, puhelimet, sirkkeli, akkukoneet jne.). Seuraavana päivänä kun sain lataussäätimen kiinni niin oli kiva seurata kun ~580W@29,2V lataili menemään.
 
Viimeksi muokattu:
Epever (varmaan kaikissa malleissa) varoittaa 12.0V alijännitteestä, eli silloin viimeistään olisi hyvä ladata, varsinkin talvella. 11.1V katkaisee kuorman.

Kesällä en varmaankaan ihan hirveästi stressaisi, jos illalla/yöllä jännite pääsee alle 12V. Kunhan paneelia on riittävästi, ja alkaa lataamaan heti aamusta. Tietysti jos kovin usein joutuu lataamaan aggrella, niin lisäisin kyllä akustokapasiteettiä.

Edit: "Omalle" mökille just kolmisen viikkoa sitten asentelin paneelit. Ekana päivänä oli tähtäimessä saada akusto+invertteri toimimaan, niin sai luopua heti aggren huudattamisesta. Vuorokaudessa varmaan meni 150Ah edestä sähköä (valot, jääkaappi, puhelimet, sirkkeli, akkukoneet jne.). Seuraavana päivänä kun sain lataussäätimen kiinni niin oli kiva seurata kun ~580W@29,2V lataili menemään.

Aika sama tilanne täällä eli paneelit saatiin kiinni viikonloppuna, nyt pitäisi vielä akku kytkeä.

Se mikä vähän mietityttää on "isojen" 12v kuormien kyteminen suoraan lataussäätimeen, moni suosittelee että se tehtäisiin suoraan akusta mutta silloin ei pysty noita lataussäätimen suojauksia akun purkautumiseen hyödyntämään.

Eli siis 12v kompurajääkaappi olisi tarkoitus hankkia, kulutus luokkaa 20-30Ah/vrk eli ei mahdottomasti mutta jos tulisi tosi pilvinen viikonloppu niin saattaisi nykäistä akun tyhjäksi aika helposti.

En ihan vielä ole ymmärtänyt miksi akun kautta pitäisi ottaa tuo jääkaapin virta, tosin tästä ketjusta varmaan vastaus löytyisi.
 
Aika sama tilanne täällä eli paneelit saatiin kiinni viikonloppuna, nyt pitäisi vielä akku kytkeä.

Se mikä vähän mietityttää on "isojen" 12v kuormien kyteminen suoraan lataussäätimeen, moni suosittelee että se tehtäisiin suoraan akusta mutta silloin ei pysty noita lataussäätimen suojauksia akun purkautumiseen hyödyntämään.

Eli siis 12v kompurajääkaappi olisi tarkoitus hankkia, kulutus luokkaa 20-30Ah/vrk eli ei mahdottomasti mutta jos tulisi tosi pilvinen viikonloppu niin saattaisi nykäistä akun tyhjäksi aika helposti.

En ihan vielä ole ymmärtänyt miksi akun kautta pitäisi ottaa tuo jääkaapin virta, tosin tästä ketjusta varmaan vastaus löytyisi.

Riippuu ihan säätimestä ja kuormasta miten kannattaa kytkeä. Itsellä on Epeverin 4210N-säädin. Sen perään saisi kytkeä max. 40A kuormaa. Nopealla googlettamisella pienetkin jääkaapit kuluttaa >5A käydessään, niin siitä vain ynnäämään virrankulutukset yhteen ja verrata mitä säätimen perästä voi, tai uskaltaa ottaa. Joku jääkaappikin käynnistyessään voi ottaa hetkellisesti virtaa reilustikkin, jolloin joko säädin menee suojatilaan --> jääkaappi ei käynnisty --> ei kylmää kaljaa. Tai sitten pahimmillaan savut tulee ulos --> ostetaan uusi säädin --> kantapäänkautta kytketään kuorma suoraan akulle.

Helpottaisi antaa vähän tarkempia vastauksia jos tietäisi paneelien tehon ja säätimen mallin.

PS. Epeverin kytkentäjärjestys muuten on: Akku --> Kuorma --> Paneelit. Purkaessa päinvastoin.

Edit: Meidän mökillä oli 230V-aggresähköt rakennettu ~20v sitten. Ei ollut mitään intoa alata vetämään uutta kaapelia+ostaa lamput ym. uusiksi, että olisi saanut 24V-valot edes. Saati jääkaapille olisi akustolta pitänyt vetään ~15m varmaan jotain >35mm2 kaapelia. Oli "helpompi" tehdä 1600VA invertterillä koko paska, ja reilusti akustoa/paneelia (400Ah+660W). Jos ei riitä niin paneeleita voi lisätä aina 3000W 1560W asti.
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu ihan säätimestä ja kuormasta miten kannattaa kytkeä. Itsellä on Epeverin 4210N-säädin. Sen perään saisi kytkeä max. 40A kuormaa. Nopealla googlettamisella pienetkin jääkaapit kuluttaa >5A käydessään, niin siitä vain ynnäämään virrankulutukset yhteen ja verrata mitä säätimen perästä voi, tai uskaltaa ottaa. Joku jääkaappikin käynnistyessään voi ottaa hetkellisesti virtaa reilustikkin, jolloin joko säädin menee suojatilaan --> jääkaappi ei käynnisty --> ei kylmää kaljaa. Tai sitten pahimmillaan savut tulee ulos --> ostetaan uusi säädin --> kantapäänkautta kytketään kuorma suoraan akulle.

Helpottaisi antaa vähän tarkempia vastauksia jos tietäisi paneelien tehon ja säätimen mallin.

PS. Epeverin kytkentäjärjestys muuten on: Akku --> Kuorma --> Paneelit. Purkaessa päinvastoin.

Epeverin 3210N ilmeisesti kyseessä eli 30A malli, ostettu nyt kesällä uutena. Kaksi 310W paneelia suunnattuna täysin eri suuntiin, kytketty rinnan. Jääkaapiksi ajateltu esim. tätä

Jääkaappi 82l 12 / 24V speksien mukaan power consumption 42 (ei mainita yksikköjä, olisiko nyt sitten Ah/vrk), tuskin nyt ainakaan watteja. Myyjän sivulla tosiaan mainitaan kulutukseksi 20-35Ah/vrk joka nyt nopeasti laskettuna tarkoittaa jotain vajaan yhden ja kahden A:n väliltä virtaa.

Muu kuorma on käytännössä 12V ledi-lamppuja ja kännyköiden/tablettien latausta.
 
Epeverin 3210N ilmeisesti kyseessä eli 30A malli, ostettu nyt kesällä uutena. Kaksi 310W paneelia suunnattuna täysin eri suuntiin, kytketty rinnan. Jääkaapiksi ajateltu esim. tätä

Jääkaappi 82l 12 / 24V speksien mukaan power consumption 42 (ei mainita yksikköjä, olisiko nyt sitten Ah/vrk), tuskin nyt ainakaan watteja. Myyjän sivulla tosiaan mainitaan kulutukseksi 20-35Ah/vrk joka nyt nopeasti laskettuna tarkoittaa jotain vajaan yhden ja kahden A:n väliltä virtaa.

Muu kuorma on käytännössä 12V ledi-lamppuja ja kännyköiden/tablettien latausta.

Kyllä tuon perään uskaltaisin kytkeä kaikki. Silti jättäisin vähän varmuuskerrointa, että max. 20-25A olisi kuorma, jos ihan kaikki on käytössä. Kunhan muistaa sen tulevaisuudessakin, kun kuitenkin niitä laitteita sinne mökille pikkuhiljaa alkaa ilmestymään. Kolme viikkoa ollut omalla mökillä aurinkosähköt ja sinne on jo jääkaapin ja television lisäksi eksynyt kahvinkeitin. Ei mene kauaa kun siellä on mikro ja isompaa telkkaria jne.
 
Tainnut olla aikaisemminkin juttelua mutta mites tuo akun säilytys talvella, säilyykö 100Ah vapaa-ajan akku (Sznajder) isossa kannellisessa styroksilaatikossa avotilassa mökin alla? Tarkoitus olisi pitää kiinni paneeleissa koko talven eli ehkä saa vähän virtaa aina aurinkoisina päivinä. Lataussäädin uusi Epever joka käsittääkseni osaa älykkäästi latailla akkua.

Kunhan huolehtii ettei varaus laske jäätymisrajalle niin akut säilyy kylmässä paremmin. Kunnon akuilla ei itsepurkukaan ole paha ongelma.

Auringon saaminen voi olla turha ajatus jos paneelien päällä lumi. Niin ollut ihan sama napata johdonsuojasta kokonaan auki.
 
Viimeksi muokattu:
Kunhan huolehtii ettei varaus laske jäätymisrajalle niin akut säilyy kylmässä paremmin. Kunnon akuilla ei itsepurkukaan ole paha ongelma.

Auringon saaminen voi olla turha ajatus jos paneelien päällä lumi. Niin ollut ihan sama napata johdonsuojasta kokonaan auki.

Paneelit on about 45 asteen kulmassa ja sen verran suojaisessa paikassa ihan etelä-rannikolla että tuskin lumi niitä peittää. Ei ole katolla vaan telineissä.
 
Kiitos, ei ole mitään muuta kulutusta.

Osaatko muuten sanoa mitkä tuon akun jännitteet tulisi olla, googlella löytyy aika ristiriitaista tietoa. Olen pitänyt sääntönä että alle 12.1v ei saa päästää, jos tippuu siihen niin laitettu aggreen kiinni. Mitkä tuossa on kuormittamattomana ylä- ja alarajat tai siis suositukset?
Jotta lyijyakku kestäisi -40 astetta jäätymättä, olisi hyvä pitää yli 70 % eli noin 12.5 V.
Joskus Joulun aikaan tarkistellut akkujännitettä , niin ollut 12.7-12.9 V eli kyllä se kytketty paneeli pitää akkujännitteen hieman koholla, vaikka ei sieltä energiaa juurikaan tule pimeänä aikana.
 
Jääkaappi 82l 12 / 24V speksien mukaan power consumption 42 (ei mainita yksikköjä, olisiko nyt sitten Ah/vrk), tuskin nyt ainakaan watteja. Myyjän sivulla tosiaan mainitaan kulutukseksi 20-35Ah/vrk joka nyt nopeasti laskettuna tarkoittaa jotain vajaan yhden ja kahden A:n väliltä virtaa.

Se on nimenomaan kaapin kulutus 42W eli 12 V:lla noin 3.5 A tai 24V:lla alle 2 A.

Energian kulutuksen vrk:ssa ratkaisee käyntijaksojen pituudet. Eli todennäköisesti pyöritään siinä 25 - 35Ah /12V/vrk käytöstä riippuen.
 
Jos on jotain isompia kuormia joita ei viitsi kytkeä siihen lataussäätimeen, niin ne voi kytkeä myös releen avulla suoraan akkuun. Eli lataussäätimen kuormalle tarkoitettuun liittimeen laittaa releen ohjauksen, rele itsessään on suoraan akun navassa. Rele tietysti käyttää jonkinverran virtaa, mutta ei sitä relettä tarvitse pitää kytkettynä muuten kuin silloin kun käyttää sitä suurivirtaista laitetta.
 
Ostettiin sähkötön kesämökki saaresta ja viimeistään keväällä kunhan jäät lähtee pitäisi asentaa 230v sähköt ja aurinkopaneelijärjestelmä. Asennukset tekee paikallinen sähköfirma

Mökillä olisi tarkoitus tehdä töitä yms etänä pidempiäkin aikoja kerrallaan. Pinta-ala n. 50m2

Sähköä vieviä laitteita

4xläppäri + kännykät
valvontakamerat + 4g modeemi
jääkaappi-pakastin, >=40"tv+ PS4/5, mikro, kahvinkeitin ym. keittiökoneet ,led- valaistus 3h+sauna + terassi
Mahd. diesel - lämmitin

Järjestelmän mitoitukseen + akkujen valintaan tarvitsisin vähän apuja. Paneelit tulee etelänsuuntaiseen rantaan n. 30m päähän invertteriltä / akuilta

Alustavasti ajattelin seuraavaa

2xasennusteline Asennusteline kahdelle 285-310W paneelille
4x290W paneeli Aurinkopaneeli 290W
Hybridi-invertteri Hybridi lataussäädin 24V MPPT 60A invertteri 3KVA laturi
Akut auki. Ajattelin 2x Rolls S-605Ah 6V Solar-akku | Karkkainen.com verkkokauppa

Tarkkaa budjettia ei ole mutta jos nyt alle 4k€ jäisi. Onko ajatuksia miten tuo vajaa 1200W + 600ah akkukapasiteetti riittää vai onko alimitoitettu. Miten nuo 6v akut sarjaankytkettynä, onko järkevä ajatus vrt useampi 12v akku?
Akkujen pitkäikäisyys olisi iso plussa
 
Ostettiin sähkötön kesämökki saaresta ja viimeistään keväällä kunhan jäät lähtee pitäisi asentaa 230v sähköt ja aurinkopaneelijärjestelmä. Asennukset tekee paikallinen sähköfirma

Mökillä olisi tarkoitus tehdä töitä yms etänä pidempiäkin aikoja kerrallaan. Pinta-ala n. 50m2

Sähköä vieviä laitteita

4xläppäri + kännykät
valvontakamerat + 4g modeemi
jääkaappi-pakastin, >=40"tv+ PS4/5, mikro, kahvinkeitin ym. keittiökoneet ,led- valaistus 3h+sauna + terassi
Mahd. diesel - lämmitin

Järjestelmän mitoitukseen + akkujen valintaan tarvitsisin vähän apuja. Paneelit tulee etelänsuuntaiseen rantaan n. 30m päähän invertteriltä / akuilta

Alustavasti ajattelin seuraavaa

2xasennusteline Asennusteline kahdelle 285-310W paneelille
4x290W paneeli Aurinkopaneeli 290W
Hybridi-invertteri Hybridi lataussäädin 24V MPPT 60A invertteri 3KVA laturi
Akut auki. Ajattelin 2x Rolls S-605Ah 6V Solar-akku | Karkkainen.com verkkokauppa

Tarkkaa budjettia ei ole mutta jos nyt alle 4k€ jäisi. Onko ajatuksia miten tuo vajaa 1200W + 600ah akkukapasiteetti riittää vai onko alimitoitettu. Miten nuo 6v akut sarjaankytkettynä, onko järkevä ajatus vrt useampi 12v akku?
Akkujen pitkäikäisyys olisi iso plussa

Itse sijoittaisin tuossa tapauksessa kyllä jo jonkun litium-teknologian akkuun. Esim LiFePo4. Noissa lyijyakuissa käytännön kapasiteetti on 50% nimelliskapasiteetista, eli 300Ah LiFePo4 akulla päästään suurinpiirtein samaan kapasiteettiin. Lisäksi kun nuo lyijyakut kuolevat, niitä on erinomaisen mukavaa roudailla saaresta 60kg/kpl, varsinkin jos ollaan venematkan päässä.

Omaan mökkiin tuli laitettua 100Ah lifepo4-akku, ja ei tuota tuskaa tuoda sitä vaikka talveksi pois. (Edit: painoa taitaa olla kymmenisen kiloa)
 
Tarkkaa budjettia ei ole mutta jos nyt alle 4k€ jäisi. Onko ajatuksia miten tuo vajaa 1200W + 600ah akkukapasiteetti riittää vai onko alimitoitettu. Miten nuo 6v akut sarjaankytkettynä, onko järkevä ajatus vrt useampi 12v akku?
Akkujen pitkäikäisyys olisi iso plussa

Ajattelisin että todennäköiseti 2 kpl 12V 300Ah akkuja rinnankytkettynä olisi järkevämpi ratkaisu kuin 2 kpl 6V 600Ah akkuja sarjaankytkettynä. Siis jos muut tekijät on yhteneväiset. 2 kpl 12V akkuja voisi myös laittaa sarjaan jos kerran 24V kykenevä lataussäädin.

Keittiökoneet ei varmaankaan sisällä hellaa eikä astianpesukonetta. Kahvinkeitin kannattaa ehkä valita mieluummin hitaampi (vähäwattisempi) kuin perus 2000W malli. Mikrothan on yleensä jotain 900W tms mutta niitä käytetään kahvinkeittimen tavoin melko lyhyen aikaa kerrallaan.

Riippuu sit vähän noista kaikista että miten vähävirtaisena ne toteuttaa. Oletan että ne ei oo kaikki samaan aikaan päällä. Aurinkoenergiassa on se kurjuus että saattaa tulla monta päivää ettei akut lataudu käytännössä yhtään. Ja akun varassa ollessa akun kapasiteetti on sitä pienempi, mitä enemmän sitä kuormittaa. Eli siis jos tunget sinne sen 700 Ah sisään energiaa ja otat 100A teholla ulos (1200W) tunnin ajan, niin saat vain 230Ah ulos. Sen sijaan jos käyttö on tasaisesti vain 70W niin saisit sen luvatun 605Ah ulos. (Nämä siis akkuvalmistajan datalehden perusteella)

Noilla laitteilla laskisin siis noiden akkujen käytännön kapasiteetiksi ehkä 200-300 Ah eli kysymys on että riittääkö 2,4 - 3,6 kWh sulle 3 vuorokaudeksi?

PS4+TV on noin 180W -> pelaat sitä 15 tuntia 3 vrk aikana niin joudut sammuttamaan jääkaapin ja olemaan pimeessä ilman kahvia, lämmintä ruokaa, läppäreitä jne, jos sattuu olemaan pilvinen jakso.

Toisaalta akkujen ja paneelien kapasiteetin kasvattamisen lisäksi miettisin sadejaksojen varalle aggregaattia, jolta saisi virtaa laitteille/akuille tarvittaessa sillonkin kun aurinko ei paista.
 
Viimeksi muokattu:
joo ei sisällä hellaa/astianpesukonetta, ruuanlaittovälineet kaasulla. Litium - akkujakin mietin mutta taitaa vastaavan kapasiteetin (n.300ah) hinta edelleen olla n. kaksinkertainen ( esim 4x Winston WB-LYP300AHA LiFeYPO4 3,2V , en löytänyt edullisempaa ) ja onko sitten käyttöikä kaksinkertainen, olettaen että laadukas AGM menisi sen 6-10v, mitä esim. tuo Rolls pitäisi ainakin ilmoittettujen syklien mukaan kestää

Niin, aika vaikea sanoa ennalta riittääkö tuo ~3.6kwh.. Saadan siihen sitten tarvittaessa invetterin hankittua varalle mikä lienee edullisempikin ratkaisu kuin akkukapasiteetin tuplaaminen
 
Mikrothan on yleensä jotain 900W tms mutta niitä käytetään kahvinkeittimen tavoin melko lyhyen aikaa kerrallaan.
750W mikro vie akulta 1200W.

Itse suosittelisin tuohonkin victronin easysolaria 1600VA. Kahvia ja mikroa ei voi samaan aikaan käyttää, mutta riittää muuhun oikein hyvin. Kaveriksi sitten joku pieni aggre parilla sataa pimeitä jaksoja varten. Victron osaa jakaa kuorman järkevästi. :)
 
750W mikro vie akulta 1200W.

Itse suosittelisin tuohonkin victronin easysolaria 1600VA. Kahvia ja mikroa ei voi samaan aikaan käyttää, mutta riittää muuhun oikein hyvin. Kaveriksi sitten joku pieni aggre parilla sataa pimeitä jaksoja varten. Victron osaa jakaa kuorman järkevästi. :)

Mikä tuossa Victronissa perustelee kaksinkertaisen hinnan vrt. esim tuo Voltronic Power? Jälkimmäinen toki kiinalainen. Lähinnä ominaisuuksia vertaillessa en löytänyt hirveästi eroa ( ei ole paneleista ja säätimistä juuri kokemusta ennestään)

Edit: mites tällainen putkilevyakusto menisi tässä käytössä?12V 750Ah (100h) / 600Ah (20h) putkilevyakusto
tuossa olisi hinta/kapasiteetti/luvattu käyttöikäsuhde ok. Tarkoitus on jättää akut talveksi mökille eikä kuskailla niitä edestakas veneellä
 
Viimeksi muokattu:
Ostettiin sähkötön kesämökki saaresta ja viimeistään keväällä kunhan jäät lähtee pitäisi asentaa 230v sähköt ja aurinkopaneelijärjestelmä. Asennukset tekee paikallinen sähköfirma

Mökillä olisi tarkoitus tehdä töitä yms etänä pidempiäkin aikoja kerrallaan. Pinta-ala n. 50m2

Sähköä vieviä laitteita

4xläppäri + kännykät
valvontakamerat + 4g modeemi
jääkaappi-pakastin, >=40"tv+ PS4/5, mikro, kahvinkeitin ym. keittiökoneet ,led- valaistus 3h+sauna + terassi
Mahd. diesel - lämmitin

Järjestelmän mitoitukseen + akkujen valintaan tarvitsisin vähän apuja. Paneelit tulee etelänsuuntaiseen rantaan n. 30m päähän invertteriltä / akuilta

Alustavasti ajattelin seuraavaa

2xasennusteline Asennusteline kahdelle 285-310W paneelille
4x290W paneeli Aurinkopaneeli 290W
Hybridi-invertteri Hybridi lataussäädin 24V MPPT 60A invertteri 3KVA laturi
Akut auki. Ajattelin 2x Rolls S-605Ah 6V Solar-akku | Karkkainen.com verkkokauppa

Tarkkaa budjettia ei ole mutta jos nyt alle 4k€ jäisi. Onko ajatuksia miten tuo vajaa 1200W + 600ah akkukapasiteetti riittää vai onko alimitoitettu. Miten nuo 6v akut sarjaankytkettynä, onko järkevä ajatus vrt useampi 12v akku?
Akkujen pitkäikäisyys olisi iso plussa

Ehdottomasti 24V-järjestelmä, ei tarvitse niiiiin stanan paksuja kaapeleita joka paikkaan DC-puolella.

Tullaanko mökillä olemaan myös myöhään syksyllä/talvella tai aikaisin keväällä?

Ostaisin kuitenkin mieluummin esim: MPPT lataussäädin 150V/40A // 12V/24V auto
Tuossa hybridi säätimessä on MAX inputDC 60V. Paneelien lepojännite on 39,63V, eli joudut laittamaan kaikki rinnan. Kaapelin (~30m) pitäisi olla silloin (max 8,91A/paneeli x4 = 35,64A@32,56V) >30mm2, hinnat pyörii halvimmallakin paskakaapelilla >6€/m eli ~360€ pelkkään kaapeliin.
Sitten taas tuolla Epeverillä (max 8,91A/paneeli x3 = 26,73A@97,68V) riittää >7,5mm2 kaapeli. HUOM! Epeveriin saa sarjaan vain 3kpl paneelit, mutta paneeleita saa olla sarjaan/rinnan yhteensä 3120W. Lataa sitten vain 40A teholla (40A@24V 1040W valmistajan mukaan).
Ja sitten invertterin: https://www.lumise.fi/ajoneuvojen-l...n-energy-phoenix-aito-siniaalto/p/5001010520/
Tai: Lataussäädin Invertteri Multi Plus 3000W missä tosin edelleen ongelmana tuo matala DC-input.
Ei oikein herätä luottamusta nuo kiinanpommit.

Paneelithan on se halvin osuus koko touhussa. Omalle mökille on harkinnassa, jos ei 570W paneelit riitä, ostaa toinen setti rinnalle. Tällöin paneelit voisi suunnata kaakkoon ja lounaaseen.
Akusto 400Ah on riittänyt ainakin toistaiseksi, tosin kesällä vasta asennettu.

Jos yhtään pysyy työkalut kädessä, niin telineet voi rakentaa itsekkin. Painekyllästettyä 50x100 ja täkkipultteja. Puutavaran voi tilata valmiiksi oikean mittaisenakin jos CADiä osaa käyttää. Säästät 200-300€.

Isällä 3000Wp paneelit hallin katolla 22,5asteen kulmassa, näyttää nytkin vesisateella tulevan (klo16) 320W eli ~12% max tehosta. Eli uskaltaisin väittää että 6x290W=1740W tuottaa vähän paskemmallakin säällä 200W. Eilen (11.9 perjantaina) sää oli pilvinen ja jonkun sadekuuronkin heitti, niin paneelit tuotti 8,2kWh (keski-suomessa). Mistä voi laskeskella että ~2,7x paneelien nimellistehon.
Tuolla kuudella paneelilla se tekisi n.~4968Wh.
Kesällä ollut paskin päivä 2kWh = noilla paneeleilla >1000Wh.

Taulukkoa löytyisi lisääkin, jos joku on kiinnostunut niin kaippa noista jonkun excelin saa ulos.

Sähkötöistä voinee joku viisaampi vastailla. Mutta taitaa Suomessa kohtuu paljon jo genulla/aurinkopaneeleilla olevia mökkejä, joissa ei ole luvallinen sähkäri käynyt lähelläkään. Taitaa olla vähän sellainen harmaa alue. Itse+kaverin kanssa (ei luvallinen, mutta tietää paremmin kuin minä) ollaan puuhasteltu kaikki mökkisähköt.

Edit: Niin jos talvikäyttöä, niin ostaisin erillisen genun+laturin. Sitten vain vaihtokytkin SPK:lle ettei genu/invertteri ole yhtäaikaa päällä.
 
Mikä tuossa Victronissa perustelee kaksinkertaisen hinnan vrt. esim tuo Voltronic Power? Jälkimmäinen toki kiinalainen. Lähinnä ominaisuuksia vertaillessa en löytänyt hirveästi eroa ( ei ole paneleista ja säätimistä juuri kokemusta ennestään)

Edit: mites tällainen putkilevyakusto menisi tässä käytössä?12V 750Ah (100h) / 600Ah (20h) putkilevyakusto
tuossa olisi hinta/kapasiteetti/luvattu käyttöikäsuhde ok. Tarkoitus on jättää akut talveksi mökille eikä kuskailla niitä edestakas veneellä
-Ei kiinalainen.
-Laadukas MPPT säädin, jolloin saat paneeleilta kovemmalla jännitteellä kuin tuolla PWM säätimellä.
-lepokulutus yli tuplasti pienempi
-mukana sulakkeet ja vikavirtasuojat
-oikeasti siniaalto
MPPT LATAUSSÄÄDIN

Ecowatt 3kP: ssä on PWM tekniikalla toimiva lataussäädin.
Screenshot_20200912-163744_Drive.jpg

En jaksa enempää perusteluja hakea. Kiinalaisella yleensä pärjää, kunnes savut nousee. :tup:

Edit:
Ja kiinalaisten "älykäs kuormanjako" on sitä että paneelit ja verkkovirtalaturi puskee virtaa akkuihin ja inverteri muuntaa sitä takaisin. Victron osaa taas oikeasti synkronoitua aggren kanssa ja aggre+akusto = isompi teho tarvittaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Saako suomesta jo nikkeli-rauta-akkuja? Tämä 100 vuotta vanha keksintö kiinnostaisi.
 
Saako suomesta jo nikkeli-rauta-akkuja? Tämä 100 vuotta vanha keksintö kiinnostaisi.
Lipeä akku on suomenkielinen nimitys tuolle, mutta en usko että niitä enää mistään saa. Tietysti jos jostain löytäisi jotain vanhoja käytettyjä, ne ajaisi saman asian.
 
Eikö noita nikkeli-rauta-akkuja voisi tehdä itse helpoiten? Levyt plus eriste rullalle vaan muovitynnyriin tai rumpuputken sisään? En tosin tiedä saako kaikkia kemikaaleja vapailta markkinoilta?
 
Lipeä akku on suomenkielinen nimitys tuolle, mutta en usko että niitä enää mistään saa. Tietysti jos jostain löytäisi jotain vanhoja käytettyjä, ne ajaisi saman asian.
Kiinassa ja Venäjällä tehdään uusia lipeäakkuja. USA:ssa niitä käytetään aurinkovoima järjestelmissä, joissa halutaan erityisen pitkäikäisiä akkuja. Odotettavissa oleva elinikä on 30 - 100 vuotta näillä akuilla. Vuosikymmeniä sitten armeija ja VR käyttivät niitä suomessa. Tuntuu, että kyseinen teknologia on unohdettu, vaikka se nykyään soveltuu erityisen hyvin juuri aurinkoenergia ratkaisuihin. Pitäsi saada suomessa maahantuoja näille lipeäakuille.
 
Eikö noita nikkeli-rauta-akkuja voisi tehdä itse helpoiten? Levyt plus eriste rullalle vaan muovitynnyriin tai rumpuputken sisään? En tosin tiedä saako kaikkia kemikaaleja vapailta markkinoilta?
Taitaa olla lipeän(Natriumhydroksidi (NaOH)) hankkiminen aika vaikeaa nykyisin. EU:n myötä sitä myydään vain ammattilaisille.
 
Taitaa olla lipeän(Natriumhydroksidi (NaOH)) hankkiminen aika vaikeaa nykyisin
Lähimmästä rautakaupasta löytyy, käytetään viemärin aukaisuun.

70 luvulla intissä oli nää akut käytössä, ladattiin eri teltassa kuin lyijyakut, en muista miksi?
 
Lähimmästä rautakaupasta löytyy, käytetään viemärin aukaisuun.

70 luvulla intissä oli nää akut käytössä, ladattiin eri teltassa kuin lyijyakut, en muista miksi?
Biltemasta saa myös rakeisena, tosin tuotenimi on kaustinen sooda.
 
Kiinassa ja Venäjällä tehdään uusia lipeäakkuja. USA:ssa niitä käytetään aurinkovoima järjestelmissä, joissa halutaan erityisen pitkäikäisiä akkuja. Odotettavissa oleva elinikä on 30 - 100 vuotta näillä akuilla. Vuosikymmeniä sitten armeija ja VR käyttivät niitä suomessa. Tuntuu, että kyseinen teknologia on unohdettu, vaikka se nykyään soveltuu erityisen hyvin juuri aurinkoenergia ratkaisuihin. Pitäsi saada suomessa maahantuoja näille lipeäakuille.
Joo, mutta ei noita suomessa ole kaupan.

Lipeäakun pieni virranantokyky, ja aika vaatimaton hyötysuhde lienee suurimmat syyt miksi se on niin unohdettu, vaikka se sinänsä aurinkoenergian säilytyspaikaksi hyvin soveltuukin.

Kuvittelisin kyllä että itse tehtynä ei pääse ihan niin hyviin hyötysuhteisiin kuin esim 100 vuotta sitten, sen aikaisillaklin kaupallisilla toimijoilla oli jo usean vuosikymmenen tuotekehitys takana, mutta jos jostain löytäisi käytettynä vaikka tuollaiset 100 vuotta vanhat lipeäakut, niin niillä olisi hyvä lähteä.
 
Varmasti tuon kennon suunnittelussa on omat taikatemppunsa, joilla saa lisää suorituskykyä, että pärjää kovien kilpailijoiden vastaaville kennoille, kuten lyijyakkumarkkinoilla näkee. Mutta paikalliskäytössä tuo ei ole ehkä kovin oleellista, jos vain halvalla saa isoja energiapankkeja.

Asiaan yhtään perehtymättä arvaisin, että karkeasti nesteen määrä korreloi energiamäärään ja levyjen pinta-ala suurimpaan virranantokykyyn? Sitten jäljelle jää levyjen optimaalinen paksuus, etäisyys toisistaan, eristeaine ja mahdolliset levyn pinnan muotoilut.

Jos vaikka tätä videoa katsoo, niin kuvittelisin, että tuollaisia suorakulmiolevyjä pulttikorvakkeella saisi aika edullisesti teetettyä laserleikattuna.



Vähän kun netistä opiskelisi vielä lisää ja tekisi itselle pari protoakkua, niin uskoisin että olisi mahdollista saada vaikka kaupallinen tuote, josta saa omat pois, jos tuo on kerta jokin katoava luonnonvara jolle olisi käyttöä.
 
Ei muuta kuin laittamaan "lipeäakkutehdasta" pystyyn.:thumbsup: "Pelle Pelottomille" tiedoksi, että Natriumhydroksidi (NaOH) eli lipeä on syövyttävää emästä, joten aito varovaisuus on tarpeen.
 
EIköhän kaupallisesti järkevämpää olisi kuitenkin ostaa niitä sieltä kiinasta tai venäjältä, mutta kaipa tuollaisen harrasuksen nimissä voi itsekin tehdä.

Mun käsittääkseni tuo lipeäakku toimii sitä paremmin mitä pienempiä virtoja sen kanssa käyttää. Pienillä virroilla sen huoltotarvekin on käsittääkseni huomattavasti vähäisempi kuin silloin kun sitä ajetaan kokoajan maksimivirralla.
 
Juu. Katsoin ebaystä niin onhan niitä helposti saatavilla.. Kalliita tosin ovat eli herää kysymys, että kannattaako niitä tarkoituksellisesti hankkia, jos ei satu jostain edullisesti juurikin vanhoja saamaan? Onko lipeäakulla muita etuja, kun pitkä käyttöikä vai miksi niitä halutaan hankkia?

Käsittääkseni myös lyijyakun voi huoltaa pesemällä kennot, jos levyt on sen verran paksumpia (kuten vapaa-ajan akuissa usein on), ettei siihen ole tuulut vielä rakentteellista vauriota. Jos akussa olisi irtoava kansi ja pohja niin sen voisi hetkessä pestä vesiletkulla moneen kertaan ja laittaa uudet hapot. Kaupallisesta ja kuluttajan turvallisuusnäkökulmasta se ei tietenkään toimi.
 
Tarvitsisin kesäaikaan ~1 A @ 12 V ja ~0,5 A @ 5 V enemmän tai vähemmän jatkuvana. Onniselta saisi tämän viikon ajan SUNLINK MONO 50W -paneeleita hintaan 25 € + alv / kpl, mutta riittääkö yhden paneelin tuotto tarpeeseen myös pilvisenä jaksona? Entä millaista lataussäädintä ja akkua kannattaisi katsella (hinta, hyötysuhde, toimintavarmuus jne huomioiden)?

Edit: Onnisen 10 A lataussäädin (15 €) näyttää kovasti samalta kuin ~5 € Ebay / Aliexpressin -säätimet. Ei varmaan ole kauhean uskaliasta olettaa että ovat samaa alkuperää?
https://www.onninen.fi/pv-lataussaadin-lcd-pwm-12v-24v-10a/p/CDL252 ja vaikka https://www.aliexpress.com/item/32818868189.html .
 
Viimeksi muokattu:
Tarvitsisin kesäaikaan ~1 A @ 12 V ja ~0,5 A @ 5 V enemmän tai vähemmän jatkuvana. Onniselta saisi tämän viikon ajan SUNLINK MONO 50W -paneeleita hintaan 25 € + alv / kpl, mutta riittääkö yhden paneelin tuotto tarpeeseen myös pilvisenä jaksona? Entä millaista lataussäädintä ja akkua kannattaisi katsella (hinta, hyötysuhde, toimintavarmuus jne huomioiden)?

Edit: Onnisen 10 A lataussäädin (15 €) näyttää kovasti samalta kuin ~5 € Ebay / Aliexpressin -säätimet. Ei varmaan ole kauhean uskaliasta olettaa että ovat samaa alkuperää?
https://www.onninen.fi/pv-lataussaadin-lcd-pwm-12v-24v-10a/p/CDL252 ja vaikka https://www.aliexpress.com/item/32818868189.html .
Ei riitä yksi 50W paneeli alkuunkaan edes aurinkoisella säällä 24 Ah /vrk kuormalle. Tarvitaan vähintään 3 paneelia, jos riittää nekään. 50W paneelilla saa auringossa noin 2.5 A virtaa akkuun , jos ladataan PWM säätimellä.
12V / 100Ah akulla voisi 2 vrk ilman latausta ajaa, mutta pidemmille pilvisille jaksolle tarvittaisiin lisää paneelitehoa aika paljon. Saisikohan 300 W paneelista riittävästi pilvisellä säällä ?
 
Ok, eli isompaa paneelia tai kulutusta aisoihin. Menee vähän aiheen sivuun, mutta onko noissa 5 € lataussäätimissä jotain erityisesti aurinkopaneeleihin sidottuja ominaisuuksia? Mietin tähän samaiseen sähköistysongelmaan myös sellaista ratkaisua, että käyttäisin paikalle vedettävän kuitukaapelin teräsvahvikkeita sähkön siirtämiseen. Lähtöjännitteen voisi säätää vaikka niin että lataussäätimellä olisi 24 V eli maksimi mitä tuolle on speksattu 12 V akkua käytettäessä. Akku voisi olla sitten varavirtalähteenä ja tasoittamassa mahdollisia kulutuspiikkejä. Onko tämä ihan kuolleena syntynyt ajatus?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 426
Viestejä
4 556 182
Jäsenet
74 964
Uusin jäsen
LinogeFly

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom