Aurinkopaneelit, hukkaan heitettyä rahaa vai hyvä sijoitus?

Jos ylläolevaa edeltävä MarkkuJ:n viesti oli tarkoitettu minulle niin kaipaisin nyt siis ihan tieteellisiä perusteluita kaakon paremmuudelle, eli miksi proffa sanoo mitä sanoo..

Luulisi esim., että "lounaisaikaan" olisi keskim. pienempi ilmankosteus kuin kaakosta paistaessa ja niin ollen parempi teho.

Viimeksi muokattu:
^^(sammy123)
pannelihäkkyrässä paneelit vaikuttavat toisiinsa, joka pilaa saatavien tulosten oikeellisuuden
Päällekkäin olevat tuossa "karuselli-järjestelmä"ssä luullakseni kyllä, mutta ilmansuuntien suhteenhan nuo ei toisiinsa heijastele.. eli karusellilla on mittailtu ilmansuuntia ja sitä edeltävän kuvan setupilla eri asennuskulmia?

Edeltävän kuvan setupissahan tosin nuo keltaisen seinän paneelit mahd. heijastelee eri määrin noihin katolle asennettuihin.. Hmm.

Viimeksi muokattu:
Moro

No en nyt suoraan sinulle tarkoittanut mutta ihmettelen artikkelia kun muualla ja varsinkin käyttäjien kokemuksien perusteella on saatu ihan toisenlaisia tuloksia
Ellei joku proffa tätäkin linkkiä heti kumoa ja ellei niin tällä voi kokeilla että mitä mistäkin ilmansuunnasta on auringosta saatavilla.

Luulen että tämä foorumi on Suomessa paras saatavilla oleva tiedonlähde moneen ja ainakin tähän aurinkovoimaan oleva paikka,täällä ei taida juurikaan olla sohvakommentoijia jotka ovat joka alan kaikkitietäviä,saa toki asioista olla eri mieltä mutta siihen helvetinmoista väittelyä onneksi täällä ei ole vaikka kirjoitellaankin nimimerkeill.

Tässä on linkki itse tutkimukseen jos jotakuta kiinnostaa:

Itse en ole vielä tutustunut siihen tarkemmin.

Moro

No en nyt suoraan sinulle tarkoittanut mutta ihmettelen artikkelia kun muualla ja varsinkin käyttäjien kokemuksien perusteella on saatu ihan toisenlaisia tuloksia
Ellei joku proffa tätäkin linkkiä heti kumoa ja ellei niin tällä voi kokeilla että mitä mistäkin ilmansuunnasta on auringosta saatavilla.

Luulen että tämä foorumi on Suomessa paras saatavilla oleva tiedonlähde moneen ja ainakin tähän aurinkovoimaan oleva paikka,täällä ei taida juurikaan olla sohvakommentoijia jotka ovat joka alan kaikkitietäviä,saa toki asioista olla eri mieltä mutta siihen helvetinmoista väittelyä onneksi täällä ei ole vaikka kirjoitellaankin nimimerkeill.
Tämä on myös kätevä linkki jos haluaa miettiä paneelin paikkoja ja mahdollisia varjostumia omalla tontilla eri vuorokauden ajan tai kuukauden mukaan:

itse olen sitämieltä että optimaalinen suunta/kulma ei vältis ole paras, vaan milloin myös itse haluat käyttää sähköä. koska esim itsellä on raskasta automatiota takana, mutta kun sähkö halpaa tai miinusta ni silti mullakin ongelmia saada kulutettua kaikki eikä alkaa myymään ilmatteeksi koska sillon harvemmin olen itse kotona ees et vois esim autoa ladata, siksi suosin länsi suuntaa. ko iltaseen enempi käytän sähköä. ja kyllä se panelikenttä lännessä saa jo aika aikaseen tehoja jotka riittää taloon.
myynti ei paljon nykyään kannata, paitsi esim tänään talo meni aamulla niin pienelle kulutukselle ko voi ja myytiin kaikki, ja ko hinta alko laskee lähti auto lataan, ja ilppi päälle yms netto vartin mukaan... yöllä si myydyllä hinnalla voin hyvin ostaa lisää halvalla jos tarveen
ja ko viimeviikolla oli - hintaa se optimaalinen ois ollu vaan haitaks ei ois ollu mihin laittaa kaikkea mitä tuli
länteen haluisin lisää paneeleita, mutta tila on huono, tai mahtuis mutta si etelä varjostais osan aikaan jolloinka pitäis microja virittään et optimois varjostukset jotka taas maksaa
kesää kohti tiedän kokemuksesta et vaikeampi käyttää kaikki ite ko hinta pienenee.. siksi viimekesänäkin silloin ilppi huusi kylmää kämpään päivällä, ja loppui ko autoa alettiin ladata ip ja ruokaa laittaa, mutta viileys riitti taas läpi yön

Viimeksi muokattu:
Mulla on niin että aamusta tuossa klo 7:30 jälkeen tuottaa jo sähköä, jos vaan ei oo pilvistä, mutta tunnin päästä ei haittaa vaikka onkin vähän pilveä. Tuottoa on aina siihen klo 15 tienoille jossa kohtaa tulee sellainen tunnin kuusivarjo ja sit saa pari tuntia vielä. Naapurin kanssa puhuttu niin sain luvan "karsia" tammesta oksia, niin jos sais sillä vähän lisää iltapäivään/iltaan tuottoa kesällä. Yhteensä siis 6Kwp ja jaettu itä/länsi lappeille 7 paneelia kummallekin. Vielä näin keväällä tulee siinä 12 tienoilla pieni notkahdus kun aurinko ei ole vielä niin korkealla että pääsisi paistamaan toisen naapurin tontilla olevien mäntyjen yli.

Tää päivä taitaa olla eka päivä tänä vuonna kun päivä meni plussalle, eli ei tartte maksaa tämän päivän sähköstä kun aamulla oli jo ihan ok tuottoa ja talo oli "pimeenä" kun tuli otettua aamupäiväpäikkärit.

OpenDTU Fusion tuli ja invertteri keskusteli tuon kanssa. Kävi myös ilmi miksi oli niin vaikea sanoa tuottavatko nuo mitään vai ei pelkästään sähköyhtiön tietojen varassa.

Paneelit eivät vain tuota yhtään niin hyvin kuin oletin. Paneelit ovat kyllä suunnattu luoteeseen, mutta odotin silti että 6 x 410W paneelit tuottaisivat edes jonkin aikaa lähelle maksimia. Parhain tuotto päivän aikana käy 800-900 W välillä niin oudolta vaikuttaa. Jos näin vähän tuottavat niin voi olla takaisinmaksuaika todella pitkä vaikka itse asennettuna säästikin jonkin verran rahaa.

PXL_20240909_133320935.jpg
Screenshot 2024-09-09 181248.png

Screenshot 2024-09-09 175317.png

Toivottavasti tilanne on ensikeväänä parempi, mutta tuskin kovinkaan paljoa.
Nyt kun on aurinkotuotannon puolesta kevät, miten kävi. Tuleeko tuotantoja yhtään paremmin?

Nyt kun on aurinkotuotannon puolesta kevät, miten kävi. Tuleeko tuotantoja yhtään paremmin?

Sehän oli ton viestin alapuolella:

Ilmansuunta on kehno. Eipä tuossa varmaan muuta tarvita. Etelään olevat paneelit 35-50 asteen kulmassa parhain?

image-12.png

Luode ei ole kovin hyvä ilmansuunta. Ja erityisesti keväällä kun aurinko matalalla niin eihän se ehdi osua vielä luoteeseen suunnattuihin paneeleihin nimeksikään kun laskee jo horisontin tai puiden taakse.

Ainut positiivinen luoteessa on, että saa iltatuottoa, mutta ennemmin laittaisin muut suunnat jos vaan mahdollista.

Mikähän tuon tekee, että tuossa raloksen taulukossa länteen suunnatuilla saa paremman tuoton noilla pienemmillä kaltevuuksilla? Luulis, että länteen pitäisi jo olla jyrkempää kulmaa, kun etelästäkin tulee 35-40 kulmalla paras tuotto.

Kesällä aurinko korkealla -> saa paremmin hajavalosta tuottoa?
Itsellä viime kesänä tuli parhaimillaan yli 6kw, vaikka molemmilla puolilla on se 3kw, tosin kaltevuus on vain 15°, niin kesällä aurinko niin korkealla että paistoi myöskin toiselle puolen. Jyrkempi katon kaltevuus niin ei olisi tullut. Toki tämä oli vain yksi huippupäivä kesällä, mutta säännöllisesti mentiin yli 4kw kesällä, eli tuotti molemmin puolin pitkälti iltapäivään.

Jos tämä taulukko pitää paikkansa niin oma suunnitelma jossa olisi puolet paneeleista 19asteen katolla kaakkoon ja toinen puoli ehkä 50 asteen maatelineissä lounaaseen (ilta-aurinko ja vähemmän lunta) voisi olla suht toimiva?
Tuleeko ne kaakon paneelit yhteen vai kahteen riviin? Jos tulee yhteen riviin, voisit ehkä nostaa niitä jollain 15 asteen kiinteällä "kulmaimella" ja saisit vähän lisää höögaa niistä.. 90% -> 93% Tai no menee kyllä "hifistelyksi". Eli on suht toimiva kyllä. (tässä minun 2 eurosenttiä keskusteluun)

Sitten esimerkiksi meilläpäin paneelit saa asennella lappeelle ilman erityisiä lupia jos asentaa katon myötäisesti. Jos nostaa kulmaan, pitäisi kysellä lupia. Pääsee helpommalla kun ei hifistele liikaa. Tässä on varmasti paikkakuntakohtaisia eroja.

Itse painottaisin oman käytön osuutta enemmän kuin maksimituottoa.... Itsellä n.5+5kw itä/länsi suuntauksella 35-40° kulmalla ja vaikuttaa aika optimille näin alkukevään kokemuksella.
Sähköä tulee aamusta iltaan omakäyttö+myyntiin, maksimituoton suuntauksella olisi vaan kova piikki puoliltapäivin ja muuten aika heikkoa.

Viime keväänä kun tarjouksia kyselin, niin tarjoilivat sen nippanappa yli oman kulutuksen keskipäivällä kokoisia järjestelmää, mutta sanoin että haluun katolle maksimimäärän molemmin puolin, kun jossain vaiheessa tulee se akku lisäksi, niin päivällä saa ensin syötettyä akku täyteen ja sitten vasta myyntiin. Parille tarjoajalle tää oli vähän liikaa ja yrittivät edelleen tuputtaa sitä nippanappa yli kulutuksen. Näin jälkikäteen vaikka meneekin nyt myyntiin keksipäivällä suurin osa ja huonolla hinnalla kun tuulee samalla, niin oli hyvä päätös. Akustojen hinnat on vuodessa tullut alas ja alkaa olemaan kohta ihan realistista hankkia se akusto lisäksi.

Viime keväänä kun tarjouksia kyselin, niin tarjoilivat sen nippanappa yli oman kulutuksen keskipäivällä kokoisia järjestelmää, mutta sanoin että haluun katolle maksimimäärän molemmin puolin, kun jossain vaiheessa tulee se akku lisäksi, niin päivällä saa ensin syötettyä akku täyteen ja sitten vasta myyntiin. Parille tarjoajalle tää oli vähän liikaa ja yrittivät edelleen tuputtaa sitä nippanappa yli kulutuksen. Näin jälkikäteen vaikka meneekin nyt myyntiin keksipäivällä suurin osa ja huonolla hinnalla kun tuulee samalla, niin oli hyvä päätös. Akustojen hinnat on vuodessa tullut alas ja alkaa olemaan kohta ihan realistista hankkia se akusto lisäksi.
akku olisi kyllä kiva.

Maaliskuu tähän asti omaan käyttöön 355kwh ja myyntiin 230kwh. Yli 60% saisi siis itse käytettyä enemmän jos olisi akku.

Jostain huhtikuusta syyskuuhun ei tarvitsisi ostaa lainkaan

Itellä tuotto on tähän asti 234 kWh ja josta myyntiin on menny 42 kWh, eli lähes kaikki omaan käyttöön. Tähän on auttanut se että paneelit on molemmilla lappeilla ja tuotto jakaantunut tasaisemmin pitkin päivää, kuin se että ois ollu vaan yhdellä lappeella.

Täällä tuottoa ollut tänä vuonna 442 kWh josta 77 kWh mennyt ulos - joskin vaihenetotus on tuonut osan takaisin. Määrää on paha arvioida, ”palautuneelle” sähkölle.
Etelä-lounas suuntaan koko paneelikenttä katolla ( noin 28 asteen kulma)

Edit: tammi & helmikuun ylijäämän hyvitykset on olleet 0kWh, jolloin kaikki verkkoon syötetty on palautunut vaihenetotuksen kanssa itselle. Eli 4,8 kWh 😄😄😄 no mutta kuitenniin.

Eli jos olisi akku, oman tuotannon määrä olisi hyvä olla merkittävästi suurempi kuin nykyisellään. Nykyinen on kohtuu ”hyvin” sillä alueella, missä kulutus on.

Viimeksi muokattu:
940kWh tuotto ja siitä ulos 564kWh. Kokonaiskulutus 1600kWh. Vaihenetotuksen sitten näkee varmaan sähkölaskulta mitkä lukemat sieltä löytyy.

Kaikki isot kuormat menee öisin halvoille tunneille. Mikään ei ohjaa aurinkoisille ja ehkä parempi niin kun ollut ihan hyviä kalliita tunteja. Jos olis jotain aurinko-ohjausta niin pitäisi hanskata myös kannattaako se varaaja lämmittää ennemmin yöllä 0c/kwh kuin auringolla kun myynnistä saa 30+c/Kwh

Myynnin keskihinta oli jotain 7,x c/kWh ja oston 3,x c/kWh kun viikolla tuli katsottua liukurista.

Akku olis jees, mutta pitäs tosiaan saada siihen jotain älyä mukaan. Eiköhän noita tässä vuoden parin sisään luulis tulevan järkevään hintaan missä ei tarttis omaa päätä raapia niin paljoa.

Kannattaa toki huomioida siirtomaksu, jota et joudu maksamaan jos hyödynnät itse tuon tuotetun energian

Joo toki. Tuota keskiarvoa laskee ne tuuliset 0c päivät jolloin aurinkokin paistaa. Silloin ei saa mitään. Mulla kausisähkö niin siirto veroineen öisin ja huhtikuusta lokakuuhun alle 5c. Toki on se ilmaista kalliimpi, mutta ei ole paharasti ladata yöllä 40kWh autoon kun se maksaa 2€.

Varttijuttujen myötä uskon, että menee vielä sekavemmaksi kun noi isot kuormat kuitenkin ottaisi reilusti tehoa ja jos aurinkoisena aikana seilaa sähkönhinta ja pilvet niin aika räpellystä yrittää poimia sieltä omaan käyttöön. Nytkin se on vähän siinä ja tässä ettei tiedä kuinka hyvin päivällä tulee sitä solaria niin ennemmin lataan yöllä taatulla halvalla hinnalla noi kuormat. Toki jos nää kaikki sais johonkin äly ohjaukseen, mutta sitä ja akkuja odotellessa....

Joo toki. Tuota keskiarvoa laskee ne tuuliset 0c päivät jolloin aurinkokin paistaa. Silloin ei saa mitään. Mulla kausisähkö niin siirto veroineen öisin ja huhtikuusta lokakuuhun alle 5c. Toki on se ilmaista kalliimpi, mutta ei ole paharasti ladata yöllä 40kWh autoon kun se maksaa 2€.

Varttijuttujen myötä uskon, että menee vielä sekavemmaksi kun noi isot kuormat kuitenkin ottaisi reilusti tehoa ja jos aurinkoisena aikana seilaa sähkönhinta ja pilvet niin aika räpellystä yrittää poimia sieltä omaan käyttöön. Nytkin se on vähän siinä ja tässä ettei tiedä kuinka hyvin päivällä tulee sitä solaria niin ennemmin lataan yöllä taatulla halvalla hinnalla noi kuormat. Toki jos nää kaikki sais johonkin äly ohjaukseen, mutta sitä ja akkuja odotellessa....
Olen kyllä kauhulla odottamassa kanssa tuota varttinetotusta. Alustavasti olen ajatellut että optimoin sitten vaan niin, että jos pörssisähkö on paljon miinuksella, niin automatiikka laskee invertteristä aurinkotuottoja, ettei mene myyntiin mitään. Siihen asti lämmitän käyttövedet ja lataan auton päivällä -jotta ei joudu noista siirroista maksamaan

Moro

Hyvää juttua kulutuksista,aurinkosähkön käytöstä,kellonajasta koska kulutetaan,sähkön hinnan vaihteluista ym. mutta tähän soppaan kun vielä lisätään varmasti kaikille jakelijoille tuleva tehomaksu niin näillä yhdistelmillä kun joku rakentaa käyttökelpoisen softan koska kulutetaan niin siinäpä mestari.
Edellä mainittuun yhdistelmään auttaa huomattavasti akku,itsellä on 10 kWh:n mutta tähän aikaan vuodesta se on 5 kWh:a liian pieni,ei riitä ihan koko yöksi lämmitykseen tai siihen mitä pirtti kuluttaa pimeänä aikan,no päivä pitenee niin kohta piisaa,asiaan auttaa toki joulun alla hankkimani hybridivaraaja jota aurinkoisena päivänä lataa aurinkokeräimet.

Itsellä on LVV:ssä ton Homewizardin älypistorasia, jonka avulla saan näppärästi ajastettua kulutuksen halvimmelle tunneille ja/tai kun aurinkosähköä tulee yli säädetyn määrän, eli itsellä kun tuottoa on yli 1 kWh, siis kun tuottoa on yli kulutuksen, eli olisi muuten menossa valtakunnan verkkoon, niin silloin lämmitys päälle, vartti kerrallaan.

Itselläon kanssa tuo kausisiirto, jolloin päivällä maksetaan siirrosta vajaa 7c ja yöllä vajaa 3c. 1.4.-31.10. siirto onkin koko päivän vajaa 3c.

Tein kesällä kokeeksi pikku järjestelmän leikkimökin katolle. Joskus parhaimmillaan antaa verkkoon päin 500w, mutta malämpö ja poreallas hoitavat ettei mitään ole vielä päässyt myyntiin saakka. HA käytössä ja kokeilut kovat ennen surempaa systeemiä. Chatgpt auttoi tekemään automaation jossa altaan termostaatti hyppää 39 asteeseen kun ylituottoa ja integraali seuraa netotusta jossa pyritään +- 0. Eli kun näyttää että otetaan tunnin aikana verkosta niin tiputtaa altaan termostaatin 34 asteeseen. Tuo on helppo laittaa joskus vartin jaksoille. Tuohon vielä pitäisi laittaa kaksi pörssin halvinta tuntia + toiminta vain kesäaikaan + nappi kun ollaan menossa kylpyyn niin ei tee mitään pelleilyjä. Altaaseen ei ole valmsitajan etäkikkareita niin tein/laitoin paikoilleen tuollaisen pellepelottaman keksinnön GitHub - Ylianst/ESP-IQ2020: Connect a Hot Tub with a IQ2020 control board to Home Assistant and make it smart. Monitor and control temperature, jets, lights, power usage and more.

Kyllä gpt helpottaa melkoisen paljon.

Nyt olisi tutkinnassa akun äly, akkuja helppo vertailla saa jo 300e/kwh, mutta ei oikein selviä miten älyhommat toimivat. Onko kenelläkään tietoa valmista vaikka helpompaa valmista automaatiota?

Statistiikka

Viestiketjuista
273 277
Jäsenet
76 974
Uusin jäsen
puuhis.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom