Nää on ikuisuus kysymyksiä mihin ei tarkkaa vastausta koskaan saa, itse olen sillä kannalla että mitä enemmän maailma sähköistyy sitä enemmän sähkö maksaa, koska jos fossiilisia ei haluta käyttää niin ei tämä maailma mitään "good will act"iä tee ja alkaa myymään sähköä halvalla koska olette olleet niin kilttejä ihmisiä ettette enää bensaa käytä.Minäkin olen ottanut nyt tarjouksia vastaan, ja 5-6 kWp:n systeemiä olen miettinyt kun kuitenkin on maalämpötalo ja suhteellisen pieni kulutus mm. kaiken maailman kotiautomaation vuoksi. Porukka ostaa isoja systeemejä, ja kyllähän tuo €/Wp -hinta tulee alaspäin mitä suuremman systeemin ostaa, mutta en sitten tiedä onko kyse vain paneelihulluudesta (sen orastavia merkkejä huomaan kyllä itsessänikin) vai mistä johtuu... Itsekin saisin paneelit katolle vasta ensi vuoden puolella, koska kotitalousvähennys on tältä vuodelta jo käytetty, mutta tuntuu olevan muutenkin se tilanne että monilla asentajilla on kalenterit täynnä jo tälle vuodelle eli joka tapauksessa menisi ensi vuodelle asennus. Ja kuka tietää mikä on kuluttajalle myynnistä maksettava sähkön hinta ensi vuonna...
Vaikka ei kai paneelien hankinta huono päätös ole kuitenkaan (etenkin kun jossain vaiheessa se sähköautokin on hommattava), mutta kannattaako kovin ylimitoitettua systeemiä hommata, se onkin toinen juttu.
Kyllä se niin on että tässä maailmassa kuluttaja on se joka maksaa, joten uskon että myös sähkön hinta tulee nousemaan, ja paljon.
Tästä syystä otin sen riskin ja otin sen 16,4kWp järjestelmän jo muutama vuosi sitten, nyt kesällä saanut sähköyhtiöltä myynnistä rahaa 300-400 euroa kuukaudessa.
Takaisinmaksu paneeleilla on näillä lukemilla noin 6 vuotta.
Ja jos nyt ottaisin samat kyseiset paneelit niin hinta on jo noussut yli 35% siitä hetkestä kun itse ostin ne.