Nykyään ei ole enää niin suurta eroa käyttääkö itse vai ei, kun myymällä saa lähes markkinahinnan. Erotus on tosiaan tuon siirron ja veron verran, joka on suhteellisesti pienempi mitä kalliimpi sähkö on. Jos haluaa tarkemmin laskeskella niin sitten pitäisi verrata tuotantokäyriä ja kulutuskäyriä.Nyrkkisääntökin on parempi kuin ei mitään jos haluaa laskeskella tuottoa. Mutta onko tuo laskemasi tuotto se mitä paneelit koko vuodessa käytännössä tuottaa, eli osan käytät itse ja osan myyt, vai se minkä saat oikeasti käyttöön ja päälle tulee vielä myyntiin menevä sähkö ja jos niin mikäs nyrkkisääntökaava siihen käy? Lähinnä yritän miettiä voisiko jotain karkeaa laskutoimitusta tehdä jo tuolla perusteella: jos laskee että sähkö maksaa vaikka sen 20c/kWh niin 2700kWh tekisi 540€ vuosisäästön, jos käytät sen kaiken itse. Tai no, käytännössä enemmän kun tuosta 2700kWh:sta valtakunnanverkosta ostettuna maksat päälle vielä siirron ja veron...
Eli kun itse käytän itse tuottamani sähkön säästän 20c+ 4c + 2,8c / kw (sähkö+siirto+vero). Jos taas myyn sähkön säästän =saan rahaa sen 20snt. Kun sähkön hinta oli 5c / kWh tasoa niin tällöin oman kulutuksen merkitys oli suurempi.
edit: pitkällä aikavälillä tämä kuvio ei kyllä ole toimiva jos iso osa kansalaisista alkaa tuottaa aurinkosähköä. Ei tuolle kesällä tuotettavalle ylijäämäsähkölle riitä kysyntää ja kukaan ei siitä sitten suostu maksamaan.