Asunnon vuokraaminen

Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
285
Mistäs sais haisua oman alueen vuokralaisen saatavuus tilanteesta? Vähän kuumottelis tolleen alustavasti että ostais itelleen isomman kämpän, ja panis yksiönsä vuokralle.
Ihan alustavaa ajattelua...Toki tämmöses tilanteessa pitäis olla tulojen sitäluokkaa, että jos tulis vuokralaisongelmia pystyis lyhentää molempia kämppiä samaan aikaan / lyhennysvapaata hyödyntää
Välittäjiä voi kokeilla tiedonhankintaan, toki juttuihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella. Välittäjällä voi olla esim. intressi saada myyntikohteita, vaikka monet firmat välittävätkin myös vuokra-asuntoja. Toisaalta sehän voi aatella välittävänsä sulle uuden kämpän jos vanha menee vuokralle. Eli vähän kuin autokauppiaan kanssa juttelisi. Tosin autokauppiaat on mulle valehdelleet vähemmän kuin pahin välittäjä.

Oma kokemus että hyvällä sijainnilla hyvä vuokralainen löytyy aina, mutta vilkkaalla opiskelijapaikkakunnilla vaikuttaa paljon lukukauden aloitukset yms. Tosin sesongin ulkopuolella vakavat kyselijät olleet pääosin hyviä tyyppejä. Mieluummin ottanut vähän takkiin vuokralaisen hankinnassa ja odottanut sopivaa. Sekä pitänyt hinnan kohtuullisena, rahamiesten mukulat (tai mukuloiden vanhemmat) ovat hintatietoisia, mutta helppoja ja pitkäaikaisia vuokralaisia. Tai ollut tuuria, mistäs sen tietää lopulta.

Mistä päästään siihen että oman talouden on pakko kestää niitä tyhjiä kuukausia vaikka olisi megakampus vieressä. Myös se muutaman päivän remppa vie helposti vähintään kuukauden tuotot. Remppatilanteessa voi myös olla höveli ja antaa vuokralaisen muuttaa reilusti etukäteen tai antaa vajaa kuukausi polkuhintaan, jos tyyppi vaikuttaa näytöllä sellaiselta jolle haluat vuokrata. Monet kattelee kämppiä pahimman sesongin ulkopuolella etupainotteisesti, jolloin pienellä pelisilmällä voi saada hyvän vuokralaisen koukkuun. Teini Westendistä tai Kauniaisista ei välttämättä ole varsinaisesti asunnoton, vaan voi etsiä mieleistään kämppää pidempään, jolloin pieni jousto voi ratkaista pelin. Useimmat ihmiset ovat myös kohtuullisia ja reiluja jos itsekin olet. Vähentää potentiaalista perseilyä kun itse vaikutat ok-tyypiltä.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Välittäjiä voi kokeilla tiedonhankintaan, toki juttuihin kannattaa suhtautua pienellä varauksella. Välittäjällä voi olla esim. intressi saada myyntikohteita, vaikka monet firmat välittävätkin myös vuokra-asuntoja. Toisaalta sehän voi aatella välittävänsä sulle uuden kämpän jos vanha menee vuokralle. Eli vähän kuin autokauppiaan kanssa juttelisi. Tosin autokauppiaat on mulle valehdelleet vähemmän kuin pahin välittäjä.

Oma kokemus että hyvällä sijainnilla hyvä vuokralainen löytyy aina, mutta vilkkaalla opiskelijapaikkakunnilla vaikuttaa paljon lukukauden aloitukset yms. Tosin sesongin ulkopuolella vakavat kyselijät olleet pääosin hyviä tyyppejä. Mieluummin ottanut vähän takkiin vuokralaisen hankinnassa ja odottanut sopivaa. Sekä pitänyt hinnan kohtuullisena, rahamiesten mukulat (tai mukuloiden vanhemmat) ovat hintatietoisia, mutta helppoja ja pitkäaikaisia vuokralaisia. Tai ollut tuuria, mistäs sen tietää lopulta.

Mistä päästään siihen että oman talouden on pakko kestää niitä tyhjiä kuukausia vaikka olisi megakampus vieressä. Myös se muutaman päivän remppa vie helposti vähintään kuukauden tuotot. Remppatilanteessa voi myös olla höveli ja antaa vuokralaisen muuttaa reilusti etukäteen tai antaa vajaa kuukausi polkuhintaan, jos tyyppi vaikuttaa näytöllä sellaiselta jolle haluat vuokrata. Monet kattelee kämppiä pahimman sesongin ulkopuolella etupainotteisesti, jolloin pienellä pelisilmällä voi saada hyvän vuokralaisen koukkuun. Teini Westendistä tai Kauniaisista ei välttämättä ole varsinaisesti asunnoton, vaan voi etsiä mieleistään kämppää pidempään, jolloin pieni jousto voi ratkaista pelin. Useimmat ihmiset ovat myös kohtuullisia ja reiluja jos itsekin olet. Vähentää potentiaalista perseilyä kun itse vaikutat ok-tyypiltä.
Välittäjistä mulla on sillai huonoja kokemuksia, kun myin aikaisemman kämpän, niin ei ne kyllä kovin osaavia ollut. Tarkoitan lähinnä sitä että milloin kannattaa myydä. Yrittivät rohkaista mua myymään sitä ihan ekoista tarjouksista polkuhintaan.
Ehkä välitysfirmoissa on eroja, en tiedä. Se mihin silloin tarttin kiinteistönvälittäjää oli kaikki asunnon myyntiin liittyvä byrokratia mistä ei mulla ollut tietoa.
 
Liittynyt
17.10.2020
Viestejä
285
Välittäjistä mulla on sillai huonoja kokemuksia, kun myin aikaisemman kämpän, niin ei ne kyllä kovin osaavia ollut. Tarkoitan lähinnä sitä että milloin kannattaa myydä. Yrittivät rohkaista mua myymään sitä ihan ekoista tarjouksista polkuhintaan.
Ehkä välitysfirmoissa on eroja, en tiedä. Se mihin silloin tarttin kiinteistönvälittäjää oli kaikki asunnon myyntiin liittyvä byrokratia mistä ei mulla ollut tietoa.
Joo, lähinnä meinasin että niiltä voi yrittää pumpata tietoa ilmaiseksi, voivat jutustella ihan järkeviäkin koska tulevat bisnekset mielessä ja ei ne oikein siinä mitään häviäkään.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
990
Vuokralainen sanoi että ulkomaan eläkkeen kanssa on jotain ongelmia että raha ei ole tullut tilille. Ehkä totta, ehkä ei. Vuokra on nyt päivän myöhässä eli ei tässä nyt paniikkia ole, mutta tajusin kun kattelin papereita että edellinen toistuva lasku loppui joulukuuhun. Eli vaikka sopimus on toistaiseksi voimassaoleva en ole tältä kuulta laskua lähettänyt.

Joko eläkkeessä on jotain oikeasti pielessä tai yrittää jotain vedätystä että "ei laskua, ei tartte maksaa". Lasku varmaan pitäisi laittaa nyt menemään, mutta millaisen maksuajan tälläisessa tapauksessa voi laittaa? Normaali eräpäivä oli eilen, mutta kuuluuko silti antaa joku määrä päiviä vai voinko laittaa vaan saman eräpäivän kuin laskun päivämäärä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 986
Eikös sinulla ole vuokrasopimuksessa mainittu koska vuokra tulee maksaa ja mille tilille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 808
Eikö se nyt vielä ole ihan normaalin puitteissa, että tänään ei välttämättä näy, jos eilen sunnuntaina oli eräpäivä? Ja jos siinä on ollut vuokralaisen näkökulmasta joku automaattilasku (pitkään), niin äkkiäkö sitä joku hupsista saatana käy epäjatkuvuuskohdassa.

e: Eikös erääntyneissä voi pistää vaikka "Heti"?
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Vuokralainen sanoi että ulkomaan eläkkeen kanssa on jotain ongelmia että raha ei ole tullut tilille. Ehkä totta, ehkä ei. Vuokra on nyt päivän myöhässä eli ei tässä nyt paniikkia ole, mutta tajusin kun kattelin papereita että edellinen toistuva lasku loppui joulukuuhun. Eli vaikka sopimus on toistaiseksi voimassaoleva en ole tältä kuulta laskua lähettänyt.

Joko eläkkeessä on jotain oikeasti pielessä tai yrittää jotain vedätystä että "ei laskua, ei tartte maksaa". Lasku varmaan pitäisi laittaa nyt menemään, mutta millaisen maksuajan tälläisessa tapauksessa voi laittaa? Normaali eräpäivä oli eilen, mutta kuuluuko silti antaa joku määrä päiviä vai voinko laittaa vaan saman eräpäivän kuin laskun päivämäärä?
Mikä ihmeen lasku? Yleensä vuokranantajana vain mainitaan sopimuksessa, että vuokanmaksupäivä on se ja se, ja vuokralaisen on hoidettava maksuvelvollisuutensa sen mukaisesti. Toki, jos hommaa tekee osakeyhtiönä tms., silloin erillinen laskutus tulee kyseeseen.

Yhdestä päivästä en vielä stressailisi. Mutta kun myöhästyminen alkaa mennä myöhästymiskoron mukaiseksi, laitetaan maininta menemään.

Muistaakseni kahdesta vuokran myöhästymisestä (kokonaan maksamattomuss sitten eri juttu) voi vuokrasuhteen purkaa oikeutetusti.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 857
Mikä ihmeen lasku? Yleensä vuokranantajana vain mainitaan sopimuksessa, että vuokanmaksupäivä on se ja se, ja vuokralaisen on hoidettava maksuvelvollisuutensa sen mukaisesti. Toki, jos hommaa tekee osakeyhtiönä tms., silloin erillinen laskutus tulee kyseeseen.

Yhdestä päivästä en vielä stressailisi. Mutta kun myöhästyminen alkaa mennä myöhästymiskoron mukaiseksi, laitetaan maininta menemään.

Muistaakseni kahdesta vuokran myöhästymisestä (kokonaan maksamattomuss sitten eri juttu) voi vuokrasuhteen purkaa oikeutetusti.
Ei sitä vuokrasuhdetta todellakaan voi purkaa kahdesta myöhästymisestä.

Siinä tapauksessa jos alkaa olla kahden kuukauden vuokrat maksamatta, niin purkuperuste saattaa täyttyä. Tai jos vuokra laahaa aina viikkoja myöhässä. Siis tyyliin vuoden pari.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 986
Aika kirjallinen varoitus alle jos voi. Jos ei maksa vuokraa ajoissa niin kirjallinen varoitus. Sen jälkeen voi vedota siihen ja pistää purun käyntiin.
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Ei sitä vuokrasuhdetta todellakaan voi purkaa kahdesta myöhästymisestä.

Siinä tapauksessa jos alkaa olla kahden kuukauden vuokrat maksamatta, niin purkuperuste saattaa täyttyä. Tai jos vuokra laahaa aina viikkoja myöhässä. Siis tyyliin vuoden pari.
Totta. Meni sekaisin kaksi eri asiaa. Vuokrasopimuksen voi luonnollisesti irtisanoa myöhästymistapauksessa, muttei suoraan purkaa. Purku vaati ne oikeasti maksamatta jääneet vuokrat.

Irtisanominen ei toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa eroa normaalista mitenkään, mutta määräaikaisessa sopimuksessa myöhässä maksetut vuokrat ovat sopimusrikkomus kuitenkin, jolloin määräaikaisuus ei välttämättä ole voimassa enää vuokranantajan taholta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Vuokralainen sanoi että ulkomaan eläkkeen kanssa on jotain ongelmia että raha ei ole tullut tilille. Ehkä totta, ehkä ei. Vuokra on nyt päivän myöhässä eli ei tässä nyt paniikkia ole, mutta tajusin kun kattelin papereita että edellinen toistuva lasku loppui joulukuuhun. Eli vaikka sopimus on toistaiseksi voimassaoleva en ole tältä kuulta laskua lähettänyt.

Joko eläkkeessä on jotain oikeasti pielessä tai yrittää jotain vedätystä että "ei laskua, ei tartte maksaa". Lasku varmaan pitäisi laittaa nyt menemään, mutta millaisen maksuajan tälläisessa tapauksessa voi laittaa? Normaali eräpäivä oli eilen, mutta kuuluuko silti antaa joku määrä päiviä vai voinko laittaa vaan saman eräpäivän kuin laskun päivämäärä?
Lähtiköhän täällä nyt jotenkin käsistä homma heti kättelyssä, kun jengi alkaa pohtimaan vuokrasopimuksen purkamista jne. Jos sun vuokralainen otti yhteyttä, ettei saa maksettua vuokraa, niin tämä tekee hänestä ja paljon paremman vuokralaisen, mitä iso osa muista. Vastaat hänen yhteydenottoon ja toteat että hyvä kun ilmoitit, onko tietoa milloin eläke tulee, että saatte lyötyä lukkoon uuden päivämäärän, johon mennessä vuokra maksetaan. Itsellä oli yhden (hyvän) vuokralaisen kanssa vastaavaa ongelmaa et Kelan tukirahat myöhästyi miten milloinkin ja joka kuukausi piti säätää, niin sovittiin sit vain suullisesti vuokranmaksupäivän siirto viikolla eteenpäin ja ei enää ongelmia...

Jos vuokrasoppari ei ole jotenkin todella dorkasti laadittu, että vaatisi jotenkin laskuja, niin miksi sinä edes niitä lähetät jos kyseessä ei firma (ok ok ymmärrän että voi olla vuokralaistyyppi, joka ei osaa maksaa jos ei tule aina laskua)? Itse oon laittanut uudelle vuokralaiselle yhden laskun ekasta vuokrasta ihan vaan sen takia että siihen saa viivakoodin, et kaikki menee varmasti ok ja sanonut, et samalla viitenumerolla voi maksaa joka kuukausi saman summan...

Ja tosiaan en ole kyllä itse ikinä mistään vuokran myöhästymisistä ja suullisesti sovituista uusista eräpäivistä laittanut mitään laskua ja miettinyt mikä olisi uusi eräpäivä jne, sovittu vaan tesktarilla/spostilla/whatssappilla et miten tehdään.

Eri asia sit jos vuokralainen ei kommunikoi tai kusettaa tms. on ongelmia. Tällöin menee itsellä natsimoodi päälle, eka muistutus, sit perintään jne. Ei kannata viivytellä, 6k tappiota teki edellinen veijjari (huoneisto tartti remppaa ja vuokrat pystyssä)...
 
Viimeksi muokattu:

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
990
Sopimuksessa toki sanotaan että mikä on vuokran suuruus ja eräpäivä, mutta olen nyt jostain syystä tehnyt sellaisen erillisen laskun jossa lukee kunkin kuukauden aika ja tarkka eräpäivä jos osuus viikonloppuun jne. Jostain se tapa on tullut, mutta ehkä tarpeetonta.

Ja vuokralainen ei ottanut itse yhteyttä vaan kysyin päivän eräpäivän jälkeen whatsupissa maksusta. Hän on tähän asti maksanut aina etukäteen joten siksi kehtasin heti kysyä.
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Minusta on ihan ymmärrettävää, että jos edellisen jakson tiedot loppui joulukuuhun, niin asukas jäänyt odottamaan uusia tietoja, etenkin kun vuokrat usein tuppaa nousemaan vuodenvaihteessa. Ja hänhän on maksanut varmaan juuri siksi ajoissa ennen, kun on ollut tiedot mitä maksaa.

"Kyllä sitä jaksaa, kun tietää mitä maksaa." ;)

Edit. Ai niin, oli toistaiseksi voimassa oleva. No, silti. En kyllä alkaisi tuollaista vuokralaista pihalle laittamaan.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 857
@neko Ei mulla oo koskaan vuokra noussut 1.1. vaan tyyliin 1.4-1.8 välisenä aikana.
Sehän vuokrankorotuspäivä riippuu siitä mitä vuokrasopimukseen on kirjattu sen ajanjaksoksi. Jos sopimus on tehty vaikka kesällä, niin voihan se olla että kirjattu siihen aikaan vuodesta se vuokrankorotuspäivämäärä.

Vuokrasopimukseen kannattaa kirjata mielestäni joku muu päivä tarkistusajankohdaksi kuin tammikuun alku. Nimittäin jos vuokralainen saa asumistukea, niin eduskunta vahvistaa ne asumistukirajat yms. yleensä joskus vasta joulukuussa seuraavalle vuodelle ja Kela sitten vasta sen jälkeen voi tehdä sen tammikuun asumistuen tarkistuksen. Välttämättä ei ehdi Kela sitä käsitellä ennen vuodenvaihdetta ja saattaa kelamaiseen tyyliin jäädyttää ne asumistuen maksut tammikuussa odottamaan sitä asumistuen tarkistusta. Vähemmällä pääsee kun tarkistuspäiväksi laittaa vaikka helmikuun vuosittain.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
Sopimuksessa toki sanotaan että mikä on vuokran suuruus ja eräpäivä, mutta olen nyt jostain syystä tehnyt sellaisen erillisen laskun jossa lukee kunkin kuukauden aika ja tarkka eräpäivä jos osuus viikonloppuun jne. Jostain se tapa on tullut, mutta ehkä tarpeetonta.

Ja vuokralainen ei ottanut itse yhteyttä vaan kysyin päivän eräpäivän jälkeen whatsupissa maksusta. Hän on tähän asti maksanut aina etukäteen joten siksi kehtasin heti kysyä.
Eikö tuossa ole nyt vähän omaa mokaa mukana, jos aiemmin on aina lähettänyt laskun ja sitten yhtäkkiä laskua ei ole tullutkaan. Kyllä ainakin itse vuokralaisena olisin tuossa tapauksessa maksanut vuokrat laskujen mukaisesti ja peiliin saa katsoa, jos laskuttaja itse ei muista laskuja lähetellä.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
990
Eikö tuossa ole nyt vähän omaa mokaa mukana, jos aiemmin on aina lähettänyt laskun ja sitten yhtäkkiä laskua ei ole tullutkaan. Kyllä ainakin itse vuokralaisena olisin tuossa tapauksessa maksanut vuokrat laskujen mukaisesti ja peiliin saa katsoa, jos laskuttaja itse ei muista laskuja lähetellä.
Ehdottomasti on oma moka etten ole laskua laittanut. Mutta huomasin vasta sen jälkeen etten ole laskua lähettänyt kun olin jo maksamisesta kysellyt. Eikä selitys ollut että "et ole laskua lähettänyt" vaan "en ole saanut eläkettä".
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 266
Ehdottomasti on oma moka etten ole laskua laittanut. Mutta huomasin vasta sen jälkeen etten ole laskua lähettänyt kun olin jo maksamisesta kysellyt. Eikä selitys ollut että "et ole laskua lähettänyt" vaan "en ole saanut eläkettä".
Ei vuokrista tosiaan tarvitse laskuja lähettää. Kannattaa jatkossa pyytää vuokralaista maksamaan sopimuksessa maksettu summa eräpäivän ja vaikka kirjoittamaan viestikenttään vuokrakuukauden nimi (esim. Kesäkuun vuokra) niin on selvää mitä ja miksi maksettu.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 227
Ei vuokrista tosiaan tarvitse laskuja lähettää. Kannattaa jatkossa pyytää vuokralaista maksamaan sopimuksessa maksettu summa eräpäivän ja vaikka kirjoittamaan viestikenttään vuokrakuukauden nimi (esim. Kesäkuun vuokra) niin on selvää mitä ja miksi maksettu.
Vaatimus vuokrakuukauden kirjoittamisesta viestikenttään lisäisi itselläni ainakin merkittävästi mahdollisuutta maksun unohtamiseen, kun maksusta ei voisi tehdä automaattisesti tapahtuvaa toistuvaissuoritusta. En ole onneksi omissa monissa vuokrasuhteissani koskaan tuollaiseen turhaan lisävaivaa aiheuttavaan vaatimukseen törmännyt. Erillisiä laskuja en ole minäkään yksityisiltä vuokranantajilta saanut enkä odottanut. Joiltain institutionaalisilta vuokranantajilta sellaisia lähinnä tulee (ja nekin usein nipussa jossa on koko vuosi kerralla).
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Vuokranantajana en näe itsekään lisäarvoa tuosta tekstikentästä, kun joka tapauksessa pitää kirjanpitoon katsoa, että summat mätsää, ei tekstit. Etenkin kun joskus vuokralaiset maksaa vuokran edellisen kuun puolella, joskus seuraavan, niin mahdoton niistä ottaa selvää jos ei vaan katso että mikä summa pitäisi olla maksettu päivänä X ja paljonko on maksettu.

Yrityksen kautta lähtee kuukausittaiset laskut eri viitenumeroilla, mut taitaa kirjanpito-ohjelmisto osata yhdistää maksut vaikka niistä puuttuisi viitenumerotkin, eli periaatteessa silloinkaan ei haittaa, vaikka jättäisi viitenumerot pois. Vai olikohan aina sama viitenumero, en oo ihan varma...
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
990
Kirjoittelin tuossa aiemmin että vuokralaisella oli ongelmia tammikuun vuokran maksussa. No ei mitään. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue kuittasi vuokravelan :D On se sossu vaan ihmeellinen juttu. Jos ei saa vuokraa maksettua niin kyllä sen aina joku maksaa. Näin vuokranantajana tuo kyllä sopii koska pääasia että saan itse rahat, mutta onhan tuo nyt ihan älytöntä.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
647
Kirjoittelin tuossa aiemmin että vuokralaisella oli ongelmia tammikuun vuokran maksussa. No ei mitään. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue kuittasi vuokravelan :D On se sossu vaan ihmeellinen juttu. Jos ei saa vuokraa maksettua niin kyllä sen aina joku maksaa. Näin vuokranantajana tuo kyllä sopii koska pääasia että saan itse rahat, mutta onhan tuo nyt ihan älytöntä.
Suomessa kun ollaan niin noin se vaan menee. Mukava tietenkin olla siellä saamapuolella kuten sä. Ja älä huolehdi, kyllä välillisesti pääset kustannuksiin osallistumaan :D
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 611
Onkos täällä ollut puhetta miten jengi vähentelee vuokratuloja edellisvuoden verokortissa? Itse vuokrasin viime vuonna 8kk ajan noin 680e/kk omaa kämppää ja näistä sitten pitäisi alkaa maksamaan nyt pääomaveroa.

Jotenkin laskeskelin niin, että tulot on tuo 680e/kk * 8 = 5440e

Vähennyksiin menee sitten vastike + vesi ja muihin kuluihin sitten vuokra-asuntoon ostetut asiat. Lisäksi laitoin vielä vakuutuksen ja kalustettuna vuokrattuna lisäsin vielä 8 * 40e.

Näistä vähennyksistä tulee n. 1800e eli vuokratuloa jää n. 3200e. Näistä sitten makselen veroa 30% eikö vain? Onkos mitään muuta selkeää, mitä kannattaisi lisätä? Itse henkilökohtaisesti olen vuokrannut FB:n kautta, joten en tiedä miten helposti saisi vähennettyä tietokoneista yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 733
Noilla vuokratuloilla laittaisin keskimmäisen 460e työhuonevähennyksen _pääomatulo_puolelle kun et sä tuota FB vuokrausta ilman konetta voi tehdä ja toisaalta tulot on "suht merkittävät" niin siksi tuo 460e eikä alinta 230e. Oletan nyt siis että olet vuokrannut sen tyyliin 10x pienissä pätkissä etkä jollekin kerralla koko 8 kuukaudeksi ts. sulla on ollut asunnonvuokraustoimisto.

"Myös työhuonevähennyksen voi tehdä pääomatuloista. Vähennyksen määrään vaikuttaa se, onko kyseessä päätoiminen tulonhankkimistoiminta vai satunnaisten sivutulojen hankinta."
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 611
Noilla vuokratuloilla laittaisin keskimmäisen 460e työhuonevähennyksen _pääomatulo_puolelle kun et sä tuota FB vuokrausta ilman konetta voi tehdä ja toisaalta tulot on "suht merkittävät" niin siksi tuo 460e eikä alinta 230e. Oletan nyt siis että olet vuokrannut sen tyyliin 10x pienissä pätkissä etkä jollekin kerralla koko 8 kuukaudeksi ts. sulla on ollut asunnonvuokraustoimisto.

"Myös työhuonevähennyksen voi tehdä pääomatuloista. Vähennyksen määrään vaikuttaa se, onko kyseessä päätoiminen tulonhankkimistoiminta vai satunnaisten sivutulojen hankinta."
Kesällä oli opiskelija ja elokuusta joulukuuhun sitten toinen henkilö. Voishan tuo mennä, mutta miten tarkkaa verotoimisto kyselee perään papereista?

Itsellä suurinosa kuiteista ”hukassa” mutta löytyy pankkivelotuksena ja sitä kautta varmasti kuitinkin löytäisi kun marssisi kauppaan. Riittääkö tuo vai ottaako liian ison riskin, jos kuitteja ei löydy. Ei kuitenkaan kuin ”vain” 1000e edestä kuluja, niin mietin että kyseleekö perään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
Itsellä suurinosa kuiteista ”hukassa” mutta löytyy pankkivelotuksena ja sitä kautta varmasti kuitinkin löytäisi kun marssisi kauppaan. Riittääkö tuo vai ottaako liian ison riskin, jos kuitteja ei löydy. Ei kuitenkaan kuin ”vain” 1000e edestä kuluja, niin mietin että kyseleekö perään.
Oliko se niin, että verottaja voi 5-6 vuotta kysellä kuittien perään. Ne kysyy tai ei kysy, ei sitä kukaan varmuudella voi sanoa, mutta jos siellä sun verotiedoissa ei ole mitään epäilyttävää niin todennäköisesti ei kysele. Mutta sulla se todistusvelvollisuus sitten on, jos kyselevätkin vähennyksien perään, niin ei varmaan selitys riitä, että kuitit hukassa.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
647
@Mittubisi pystytkö laittamaan kilometrikorvauksia vähennyksiin? Tai siis eikö km-korvaukset voisi vähentää tuota sun bruttoverotussummaa? (jos siis pystyt laittamaan kilometrejä että olet vaikka käynyt asunnolla)
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 611
@Mittubisi pystytkö laittamaan kilometrikorvauksia vähennyksiin? Tai siis eikö km-korvaukset voisi vähentää tuota sun bruttoverotussummaa? (jos siis pystyt laittamaan kilometrejä että olet vaikka käynyt asunnolla)
Vähän huono, kun asunut ihan kivenheiton päässä. Mietin tässä, kun remppasin keittiön pari vuotta sitten n. 3500 eurolla. Taloyhtiöön tehtiin siis sähkösaneeraus, esim. sähkönsyöttö muutettiin kolmevaiheiseksi (ennen yksivaiheinen uuni + liesi) ja muutenkin korotus oli yleisilmeltään huomattava.

Saakohan näitä vähentää tasapoistoina nyt 10v ajan esim. 350e/ vuosi? Vai meneekö tuo vuosikorjauksen piikkiin. Omasta mielestä vähän sekä että ehkä.

Itsellä ehkä about näin menossa tällä hetkellä vähennykset
-korot
-vastike + vesi
-kalustettuna vuokraus 40e/kk
-ostot yksiöön (uusi patja, imuri yms)
-(Mahdollisesti tuo tasapoisto homma keittiöstä)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 453
Ei onnistu toi kööki vähennys, koska asunto ei silloin ollut vuokraustoiminnan alla.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
990
Ei onnistu toi kööki vähennys, koska asunto ei silloin ollut vuokraustoiminnan alla.
Jos asunto on ollut vuokralla ennen ja jälkeen remontin niin eikös se riitä? Kai asunto voi tyhjillään olla rempan aikana?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 453
Jos asunto on ollut vuokralla ennen ja jälkeen remontin niin eikös se riitä? Kai asunto voi tyhjillään olla rempan aikana?
Toki, mutta kommentti oli mittubisille. Ja hän ilmoitti, että viime vuonna 8kk ollut vuokralla ja kun kysytään nyt vähennyksistä niin ei varmaankaan -21 tai aikaisemmin ole ollut vuokralla. Ja keittiörempsa oli tehty pari vuotta sitten.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
Jos asunto on ollut vuokralla ennen ja jälkeen remontin niin eikös se riitä? Kai asunto voi tyhjillään olla rempan aikana?
Ei riitä. Jos haluat vähentää rempan kulut vuokravoitosta niin rempan aikana pitää olla voimassa oleva vuokrasopimus. Tyhjänä se voi olla, mutta vuokrasopimus pitää olla voimassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 453
Ei riitä. Jos haluat vähentää rempan kulut vuokravoitosta niin rempan aikana pitää olla voimassa oleva vuokrasopimus. Tyhjänä se voi olla, mutta vuokrasopimus pitää olla voimassa.
Näin tosiaan verottajan sivuilla mainitaan, mutta järkevintähän kaikkien kannalta olisi esim. vuokralaisten välissä käyttää kuukausi johonkin keittiö+pinnat remonttiin. Harva vuokralainen haluaa asua asunnossa missä keittiö remontti menossa.


e: Itse-asiassa vuokranantajat.fi tietäisi sanoa, että saa vähentää:

" Kun asunto on jo ollut vuokrattuna, remontin voi tehdä vuokralaisten välissä. Myös vastikkeet saa vähentää, vaikka asunto olisi tyhjillään remontin takia tai jos uutta vuokralaista ei ole löytynyt. "

 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
31
Verottaja antaa syventävässä ohjeessa ohjauksen, että menot voi vähentää kun vuokraustoiminta on alkanut ja toimita katsotaan alkaneeksi, kun vuokralaista aletaan etsimään.


Menot ovat vähennyskelpoisia vuokraustoiminnan aloittamisesta lähtien. Huoneiston tai kiinteistön vuokraustoiminnan katsotaan alkavan lähtökohtaisesti siitä hetkestä, kun aktiivinen toiminta vuokralaisen saamiseksi asuntoon aloitetaan. Tämä voi tapahtua esimerkiksi toimeksiannolla vuokravälitysliikkeelle, vuokrausilmoituksen laittamisella lehteen ja internettiin tai muilla vastaavilla toimilla, joilla yritetään vuokrata asunto.



 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 611
Joo itsellä tilanne siis, että viime vuonna aloin vasta etsimään vuokralaista kesäksi. Ei voi siis ainakaan omassa tapauksessa vähentää, kiitoksia kaikille :)
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
1 611
Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta miten tuo pääomaverotus menee? Tai siis saako sitä jotenkin maksettua pitkin vuotta normaalin palkan yhteydessä kuukausittain?

Vai ilmoitanko tähän aikaan vuodesta joka vuosi vuokratoiminnon tulot ja menot? Tästä erotuksesta sitten maksan mätkyt? Sehän voi olla monesti tonnin luokkaa, niin mietin, että onnistuisiko sitä kuukausittan vähentää?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta miten tuo pääomaverotus menee? Tai siis saako sitä jotenkin maksettua pitkin vuotta normaalin palkan yhteydessä kuukausittain?

Vai ilmoitanko tähän aikaan vuodesta joka vuosi vuokratoiminnon tulot ja menot? Tästä erotuksesta sitten maksan mätkyt? Sehän voi olla monesti tonnin luokkaa, niin mietin, että onnistuisiko sitä kuukausittan vähentää?
Voit hakea ennakkoveropäätöksen itsellesi. Ks. Ennakkovero
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta miten tuo pääomaverotus menee? Tai siis saako sitä jotenkin maksettua pitkin vuotta normaalin palkan yhteydessä kuukausittain?

Vai ilmoitanko tähän aikaan vuodesta joka vuosi vuokratoiminnon tulot ja menot? Tästä erotuksesta sitten maksan mätkyt? Sehän voi olla monesti tonnin luokkaa, niin mietin, että onnistuisiko sitä kuukausittan vähentää?
Mulla kävi ainakin niin, että kun verottaja huomasi ensimmäisen vuoden jälkeen, että saan vuokratuloa niin sieltä tuli vaihtoehdot maksaa vuokratuoton verot ennakkoon joko kolmella laskulla vuoden aikana tai sitten palkkatulon yhteydessä pitkin vuotta (=veroprosentin korotus). Eli verottaja haluaa ennakkoon jotain, jota voi sitten tarkentaa kun seuraavana vuotena korjaa veroilmoituksen.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 415
Kaikilta tuota ennakkoveroa ei aleta automaattisesti periä verottajan puolelta, joten voi olla, että joutuu itse toimimaan proaktiivisesti ja kyselemään sen perään, jos siis haluaa maksaa veroja pitkin vuotta. Epäilisin, että verottajan aktivoi joku tietty verotettavan vuokratulon ylittävä määrä.
 

a-p

Make ATK Great Again
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
710
Mikäli yksityinen henkilö omistaa omakotitalon, niin voiko tuota yksityisesti ostetua omakotitaloa vuokrata toiselle henkilölle oman toiminimen puolesta? Vai onko yksityisenä ostettu asunto vuokrattavissa vain ja ainoastaan yksityisenä henkilönä? Tuota mietin, koska yrityksen kautta vuokrattuna se verotus ei menisi oman veroprosentin kautta ja näin saisi säästettyä verotuksessa hivenen.
 
Liittynyt
16.01.2017
Viestejä
262
Mikäli toiminimi-yrittäjänä toimiva henkilö saa vuokratuloja asuntojen vuokraamisesta tai osinkotuloja osakesijoitusta, niin pääsääntöisesti näitä tuloja ei laiteta elinkeinotoiminnan veroilmoitukselle vaan henkilökohtaiselle (esitäytetylle) veroilmoitukselle.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
10.07.2021
Viestejä
113
Nyt olis hyvät neuvot/ajatukset tarpeen.
Omistan rivitalokaksion asutuskeskuksesta, joka on ollut reilu 4v vuokralla. Olen asunut sitä ennen yli 2v asunnossa.
Heti vuokrauksen aloittamisesta lähtien naapurin mulkkumaisuus vuokralaisia kohtaa on ollut selvillä, erilaisista seinään hakkauksista pihalla vittuiluun lähtien. Viimeisin vuokralainen irtisanoi sopparin tänään ja juuri viime vkl tuo naapuri laittoi pitkät valitusviestit kuinka ruoho on pitkää ja vuokralainen lyö ulko-oven liian lujaa kiinni yms yms. minulle s-postilla.

Miten jatkaisit tässä markkinatilanteessa?:
1. Remppaan kämpän lattian ja kylpyhuoneen, sekä laitan asunnon myyntiin(muuten jo täysin remontoitu).
2.Remppaan kämpän lattian ja kylpyhuoneen, sekä laitan asunnon vaan uudestaan vuokralle (tuottaa kyllä hyvin, mutta sijoitetun pääoman tuotto on laskenut jo lainan lyhenemisen ja arvon nousun mukana)
3. En remppaa ja laitan vuokralle.

Tuolle naapurille ei varmaan mitään voi, kun olen jo ilmoittanut hänelle että kaikki viestin vaihto meidän välillä käydään vastaisuudessa isännöitsijän välityksellä tai kasvokkain. Olemme molemmat taloyhtiön hallituksessa ja onneksi yhtiökokous on torstaina...
 
Liittynyt
26.03.2018
Viestejä
72
Kaikilta tuota ennakkoveroa ei aleta automaattisesti periä verottajan puolelta, joten voi olla, että joutuu itse toimimaan proaktiivisesti ja kyselemään sen perään, jos siis haluaa maksaa veroja pitkin vuotta. Epäilisin, että verottajan aktivoi joku tietty verotettavan vuokratulon ylittävä määrä.
Itsellä verottaja ei ole aktivoitunut tuon suhteen. Asunto ollut vuokralla yli 5 vuotta. Nostin itse veroprosenttia korkeammaksi ja ehdotuksessa tulossa aina takaisin päin, joka sitten menee lähelle nollaa kun laittaa vuokratulot korjattuun veroilmoitukseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 986
Nyt olis hyvät neuvot/ajatukset tarpeen.
Omistan rivitalokaksion asutuskeskuksesta, joka on ollut reilu 4v vuokralla. Olen asunut sitä ennen yli 2v asunnossa.
Heti vuokrauksen aloittamisesta lähtien naapurin mulkkumaisuus vuokralaisia kohtaa on ollut selvillä, erilaisista seinään hakkauksista pihalla vittuiluun lähtien. Viimeisin vuokralainen irtisanoi sopparin tänään ja juuri viime vkl tuo naapuri laittoi pitkät valitusviestit kuinka ruoho on pitkää ja vuokralainen lyö ulko-oven liian lujaa kiinni yms yms. minulle s-postilla.

Miten jatkaisit tässä markkinatilanteessa?:
1. Remppaan kämpän lattian ja kylpyhuoneen, sekä laitan asunnon myyntiin(muuten jo täysin remontoitu).
2.Remppaan kämpän lattian ja kylpyhuoneen, sekä laitan asunnon vaan uudestaan vuokralle (tuottaa kyllä hyvin, mutta sijoitetun pääoman tuotto on laskenut jo lainan lyhenemisen ja arvon nousun mukana)
3. En remppaa ja laitan vuokralle.

Tuolle naapurille ei varmaan mitään voi, kun olen jo ilmoittanut hänelle että kaikki viestin vaihto meidän välillä käydään vastaisuudessa isännöitsijän välityksellä tai kasvokkain. Olemme molemmat taloyhtiön hallituksessa ja onneksi yhtiökokous on torstaina...
Jos et jaksa niin myyt ja osta sijoitusasunto muualta.
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
11
Yksityinen vuokranantaja ilmoitti juuri purkavansa vuoka-asuntoni sopparin kolmen kuukauden irtisanomisajalla muuttuneeseen elämäntilanteeseensa vedoten. Olen alle vuoden asunnut asunnossa. Eikö sopimuksessa ilmoitettu ensimmäinen mahdollinen irtisanomisaika kosketa tieytysti myös vuokranantajaa? Ja käytännössä kuinka tästä nyt kannattaa alkaa vääntämään, pystyykö vuokranantaja vetoamaan johonkin työpaikan vaihtoon tai parisuhteen eroon halutessaan ja pääsemään tästä maksamatta sopimussakkoa? Vuokranantajan näkemys on hyvin selvä, 3kk irtisanomisaika eikä muuta. Kiitos vastauksista!

Sopparissa on vuokran ajasta seuraavaa: Vuokrasopimus on voimassa toistaiseksi. Irtisanomisen ensimmäinen mahdollinen ajankohta on 31.8.2023 ja sen jälkeen kunkin kuukauden viimeinen päivä. Mikäli vuokrasopimus irtisanotaan ennen 31.8.2023, lasketaan irtisanomisaika sen kuukauden viimeisestä päivästä, jolloin irtisanominen on vastaanotettu ja siitä aiheutuu sopimussakko, jonka suuruus on yhden kuukauden
vuokraa vastaava summa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Yksityinen vuokranantaja ilmoitti juuri purkavansa vuoka-asuntoni sopparin kolmen kuukauden irtisanomisajalla muuttuneeseen elämäntilanteeseensa vedoten. Olen alle vuoden asunnut asunnossa. Eikö sopimuksessa ilmoitettu ensimmäinen mahdollinen irtisanomisaika kosketa tieytysti myös vuokranantajaa? Ja käytännössä kuinka tästä nyt kannattaa alkaa vääntämään, pystyykö vuokranantaja vetoamaan johonkin työpaikan vaihtoon tai parisuhteen eroon halutessaan ja pääsemään tästä maksamatta sopimussakkoa? Vuokranantajan näkemys on hyvin selvä, 3kk irtisanomisaika eikä muuta. Kiitos vastauksista!

Sopparissa on vuokran ajasta seuraavaa: Vuokrasopimus on voimassa toistaiseksi. Irtisanomisen ensimmäinen mahdollinen ajankohta on 31.8.2023 ja sen jälkeen kunkin kuukauden viimeinen päivä. Mikäli vuokrasopimus irtisanotaan ennen 31.8.2023, lasketaan irtisanomisaika sen kuukauden viimeisestä päivästä, jolloin irtisanominen on vastaanotettu ja siitä aiheutuu sopimussakko, jonka suuruus on yhden kuukauden
vuokraa vastaava summa.
Purkaa sopparia ei voi kyllä ihan hevillä, joten puhuttaneen irtisanomisesta vaikka vuokranantaja käyttäisikin termiä purkaminen... Irtisanominen lie laillista jos haluaa omaan käyttöön asunnon joten tästä ei voine kiistellä. Mutta...


Tän perusteella tulisi kuva, että toi klausuuli sitoo myös vuokranantajaa ja toisaalta miksi ihmeessä ei sitoisi? Sopparin sanamuodothan on selkeät? Eli yhden kuukauden vuokraa vastaavaa sopimussakkoa lähtisin penäämään itse.

Nää on ihan perseestä nää tällaiset sopimuskikkailut kyllä... Näin vuokranantajana en ole käyttänyt. Onko tyyliin yksi kymmenestä lähtenyt muutenkaan alta vuoden, että ihan se ja sama (tällä kertaa kyllä vuokralaisen eduksi koitui tämä, yleensä ei)...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 808
Kirjallisesti kannattaa sitten pyytää tuo irtisanominen... Ja myös kirjallisesti sopia miten tuo sopimusrikkomuksen maksu hoidetaan. Helpointa varmaan, jos sovitte vuokratakuun ja sakon "palautuksen" käytettäväksi jäljellä oleviin vuokriin. Voi toki olla, että vuokraisännän mieli muuttuu, kun tajuaa mokansa. Jos muuten sattumalta tuo sopimus menisi nyt niin, että hän irtisanoo vasta ilman sakkoa, niin katso tarkkaan kauanko olet asunut kun irtisanominen tulee. Oletettavasti 31.8.2023 on päivän alle vuoden, mutta jos sattuisi yli vuoden, niin 6 kk irtisanomisaika :D
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
11
On tämä hankalaa miettiä miten edetä, jos toinen osapuoli väittää niin, ettei häntä kosketa yhteiset sopimukset. Kun tiedän, että toisella osapuolella on erittäin isot resurssit ja itse opiskelija niin vaikealta tuntuu edes omia oikeuksia puolustaa. Varmaan ajatus toisella osapuolella on sellainen, ettei reilun tonnin takia ala opiskelija vääntämään asiasta, kun vastapuolella on aina jargonperusteita. Alla vuokranantajan vastaus siihen, kun totesin sopimussakon olevan voimmassa.

Vuokra-ajan ehdon kohta viittaa vuokralaisen velvollisuuksiin. Jos ehto tulkittaisiin sanamuodon mukaisesti vuokranantajaa sitovaksi, se olisi lain vastainen ja tulkittaessa pätemätön. Sopimus on tarkoitettu toistaiseksi voimassa olevaksi, mikä käy ehdoista ilmi. Irtisanomisaika on 3 kuukautta.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 889
Soita Vuokralaiset ry:n neuvontaan (maksullinen, muttei mahdoton): Etusivu

Itse varmaankin samassa tilanteessa jättäisin asian hautumaan siksi kunnes on muutettu pois ja takuuvuokra saatu takaisin. Ihan oman stressin vähentämiseksi... Muuton jälkeen, jos on varmaa et sakko koskee myös vuokranantajaa, laittaisin itse laskua menemään.

Vuokralaisen asema on ikävän heikkp vaan kun eihän ton takia kannata lakimiestä palkata tai oikeuteen lähteä... Vuokranantajalla, yksotyiselläkin, taas parhaimmillaan kaikki kuuluu ns. hintaan. Nimim. just parhaillaan yks ulosottocase menossa, huolenpitopalvelu hoitaa kaiken.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 415
On tämä hankalaa miettiä miten edetä, jos toinen osapuoli väittää niin, ettei häntä kosketa yhteiset sopimukset. Kun tiedän, että toisella osapuolella on erittäin isot resurssit ja itse opiskelija niin vaikealta tuntuu edes omia oikeuksia puolustaa. Varmaan ajatus toisella osapuolella on sellainen, ettei reilun tonnin takia ala opiskelija vääntämään asiasta, kun vastapuolella on aina jargonperusteita. Alla vuokranantajan vastaus siihen, kun totesin sopimussakon olevan voimmassa.

Vuokra-ajan ehdon kohta viittaa vuokralaisen velvollisuuksiin. Jos ehto tulkittaisiin sanamuodon mukaisesti vuokranantajaa sitovaksi, se olisi lain vastainen ja tulkittaessa pätemätön. Sopimus on tarkoitettu toistaiseksi voimassa olevaksi, mikä käy ehdoista ilmi. Irtisanomisaika on 3 kuukautta.
Mun mielestä selvä case, eli sopimusehto koskee molempia sopimusosapuolia. Olet mielestäni oikeutettu kohtuullisiin korvauksiin, se on vähintään tuo sopparissa mainittu yhden kk vuokraa vastaava summa, mutta voi olla enemmänkin, jos pystyt perustelemaan kustannukset järkevästi. Se, miksi sopimuksessa mainittu korvaussumma on mielestäni minimi, johtuu siitä, että laki suojaa vuokralaista niin, että vuokrasopimuksella ei voida heikentää (parantaa voi) vuokralaisen oikeuksia ja lain mukaan ennenaikaisesta irtisanomisesta on oikes saada korvauksia.

Tämä on oma mielipiteen, millä ei valitettavasti pitkälle pötkitä. Joka tapauksessa kannattaa hiostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 205 411
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
empqu

Hinta.fi

Ylös Bottom