Asunnon vuokraaminen

Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Vuokra-asuntomarkkinoilla syrjintä jälleen uutisissa.


Yhdenvertaisuusvaltuutettu kertoo edistäneensä sovintoa kahdessa vuokra-asumiseen liittyvässä syrjintätapauksessa. Toisessa tapauksessa vuokranantaja kieltäytyi vuokraamasta asuntoa samaa sukupuolta olevalle parille. Toisessa tapauksessa seurakuntayhtymä kieltäytyi tarjoamasta asuntoa avioparille, joista parin toinen osapuoli on kotoisin Irakista.

Saman sukupuolen tapauksessa molemmille 1000 € korvausta ja Irakilais tapauksessa molemmille 2000 € korvausta.

Vaikka syrjintä olisi kuinka väärin ja perseestä ja nuo ko. syrjintä tapaukset useimpien maailmankuvassa kuinka väärin, niin omasta mielestäni tämä ei ole kovin hyvä suunta. Jos yksityishenkilö ei voi enää päättää oman omaisuutensa käytöstä ja siitä kenelle sitä vuokaa, niin mennään metsään ja kunnolla. Mielestäni se ei kuulu kenellekään millä kriteereillä omaisuuttaan vuokraa, oli ne kriteerit kuinka kummalliset tai "syrjivät" hyvänsä. Omaa tyhmyyttä toki sanoa, että en vuokraa teille koska olette X, Y tai Z, mutta vuokranantajalla pitää olla oikeus kieltäytyä vuokraamasta ilman, että asiaa pitää perustella yhtään mitenkään. "Sopimusta ei synny", täytyy riittää ja siitä ei saa olla mahdollisuutta nostaa mitään juttua. Puhun siis erityisesti yksityisistä, en kunnan / kaupungin vuokra-asunnoista.
Yksityinen vuokranantaja on rinnastettavissa elinkeinonharjoittajaan. Esimerkiksi kuluttajaviranomaiset käsittelevät yksityisten vuokranantajien ja vuokralaisten välisiä epäselvyyksiä, toisin kuin valtaosaa muita yksityisten henkilöiden välisiä riitoja. Mielestäni on ihan oikein, että lainsäädännöllä ja sen valvonnalla puututaan syrjintään ja muuhun urpoiluun. Huomauttaisin myös. että vuokranantajalla kyllä on oikeus kieltäytyä vuokraamasta asuntoa ilman perusteluita. Tuossa linkittämässäsi artikkelissa kerrotaan "vuokranantajan ja asuntoa hakeneen parin välisessä viestinvaihdossa vuokranantaja myös loukkasi parin ihmisarvoa tavalla, joka täyttää yhdenvertaisuuslaissa kielletyn häirinnän määritelmän". Ihan hyvä, että tyhmyydestään sai vähän maksaakin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 391
Siksi sanoinkin, että yksityisellä täytyy olla oikeus omaisuuteensa ja oikeus kieltäytyä vuokraamasta omaisuuttaan asiaa millään tavalla perustelematta. "En vuokraa, eikä minun ole tarve selittää tai avata päätöstäni", täytyy riittää. Vastaus on neutraali ja sanamuoto ei loukkaa tai syrji ketään... vaikka omistajan syyt ja ajatusmaailma näin tekisikin. Jos on niin hölmö, että selittelee miksi ei vuokraa, mahdollisesti syrjivillä syillä, on sitten oma moka.
 
Liittynyt
26.03.2018
Viestejä
72
Ei sitä edes noin tarvitse kertoa, kaunis lause riittää... kiitos yhteydenotosta, valitettavasti asunto on jo vuokrattu / vuokrasin asunnon toiselle henkilölle. Ei sitä tuon enempää tarvitse perustella. Ja harvemmin sitä edes pystyy, koska useammasta hyvästä, se valinta tehdään enemmän ja vähemmän fiiliksellä/millainen vaikutus nyt sattui henkilöstä jäämään.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Muutin pois kerrostaloasunnostani uuteen kotiin. En saanut myytyä kämppää haluamallani hinnalla, joten laitoin sen vuokralle. Remppaa on tulossa ja sen myötä yhtiölainaa, jotka ilmeisesti rahastoidaan eikö tulouteta. Pystynkö hyötymään näistä rahoitusvastikkeista vähennysten muodossa mitenkään vai pitääkö minun vain hyväksyä se, että kassavirta tulee painumaan enemmän negatiiviseksi tulevaisuudessa?
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Muutin pois kerrostaloasunnostani uuteen kotiin. En saanut myytyä kämppää haluamallani hinnalla, joten laitoin sen vuokralle. Remppaa on tulossa ja sen myötä yhtiölainaa, jotka ilmeisesti rahastoidaan eikö tulouteta. Pystynkö hyötymään näistä rahoitusvastikkeista vähennysten muodossa mitenkään vai pitääkö minun vain hyväksyä se, että kassavirta tulee painumaan enemmän negatiiviseksi tulevaisuudessa?
Kun jos joskus sitten myyt asunnon, niin voit hankintameno-olettamaa käyttää ja vähentää myyntihinnasta yhtiölainaosuuden. Tästä on verottajan sivulla ohjeita enemmän.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Kun jos joskus sitten myyt asunnon, niin voit hankintameno-olettamaa käyttää ja vähentää myyntihinnasta yhtiölainaosuuden. Tästä on verottajan sivulla ohjeita enemmän.
En nyt ymmärtänyt miten hyödyn tästä. Olen siis asunut asunnossa yli kaksi vuotta, joten käsittääkseni voin myydä asunnon verovapaasti.
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Kiva. Miksiköhän taloyhtiöt automaattisesti rahastoi, kun porukka ottaa siinä turpaan selviä euroja joka kuukausi…
Käsittääkseni sijoittajavetoisissa taloyhtiöissä pyritään tulouttamaan vastikkeet. Ainakin jos yhtiökokouksiin saadaan sijoittajaenemmistö niin he voivat päättää asiasta.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Käsittääkseni sijoittajavetoisissa taloyhtiöissä pyritään tulouttamaan vastikkeet. Ainakin jos yhtiökokouksiin saadaan sijoittajaenemmistö niin he voivat päättää asiasta.
Varmasti näin. Mun taloyhtiössä selkeässä enemmistössä on osakkaat, jotka asuvat itse asunnossa. Tuntuu aika toivottomalta mennä yhtiökokoukseen selittämään että ”hei äänestäkääs tulouttamisen puolesta, sijoittajat hyötyy ja te ette…”
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Varmasti näin. Mun taloyhtiössä selkeässä enemmistössä on osakkaat, jotka asuvat itse asunnossa. Tuntuu aika toivottomalta mennä yhtiökokoukseen selittämään että ”hei äänestäkääs tulouttamisen puolesta, sijoittajat hyötyy ja te ette…”
No jos ottaisi se näkökulman, että mitä tulouttamisesta hyötyy ja miten siitä ei ole mitään haittaa (toisin kuin jotkut isännöitsijätkin joskus virheellisesti väittävät). Jos osakkaiden enemmistö haluaa luoda mahdollisimman sijoittajavastaisen taloyhtiön, mitä sitäkin tapahtuu, he eivät muutokselle lämpene. Mutta voihan heidät saada myös ymmärtämään, että tulouttamalla talon asuntojen kysyntä kasvaa, koska se kiinnostaa myös sijoittajia. Kysynnän kasvu puolestaan tarkoittaa asuntojen arvonnousua sekä helpompaa kaupankäyntiä, jos itse joutuu luopumaan asunnosta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
120
Ainaki ite ottaisin mielummin sen pari tonnia vähemmän asuntoa myydessä kuin sen että naapuri alkais olemaan kasvavissa määrin vuokralaisia. Todennäköisyys sille, että on meluisa tms naapuri kasvaa kun vuokralaisia tullee enemmän.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Mitä olette kyselleet vuokralaiskandidaateilta? Onko vakiokysymykset kaikille, laitatteko täyttämään jonkun hakemuksen yms? Vastaatteko mitään tyypeille, jotka ottavat yhteyttä jollain nimimerkillä eivätkä oma-aloitteisesti kerro itsestään mitään?
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Mitä olette kyselleet vuokralaiskandidaateilta? Onko vakiokysymykset kaikille, laitatteko täyttämään jonkun hakemuksen yms? Vastaatteko mitään tyypeille, jotka ottavat yhteyttä jollain nimimerkillä eivätkä oma-aloitteisesti kerro itsestään mitään?
Omalla kohdalla kauan sitten puhelimessa ja näytöllä puhuin vuokralaisehdokkaiden kanssa, ja he kertoivat oma-aloitteisesti, että mitä he tekee ja miksi he ovat asunnon tarpeessa. Kysyin maksuhäiriömerkinnöistä kaikilta että onko niitä. Kun olin valinnan tehnyt ja asiat sovittua, niin tarkastin tietokoneella vielä luottotiedot ennen vuokrasopimuksen allekirjoitusta. Myös ulosottomerkinnöistä kannattaa jo hyvissä ajoin kysellä oma-aloitteisesti, nehän saa myös katsottua netistä.
Joitakin epämääräisiä puheluita tuli kauan sitten, ne ei päässyt jatkoon.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Vuoralainen ilmoitti 2,5v jälkeen muuttavansa pois. Hyvä että asui noinkin pitkään mutta sääli että juuri nyt kun tuntuu että alueen vuokrataso on laskenut sitten vuoden 2019. Espoosta kuitenkin kyse eikä mistään muuttotappiokunnasta. Toisaalta tuotahan lehdistä on saanut lukea jo hetken.

Kyseessä oli ensimmäinen vuokralaiseni, joten kysymys lopputarkastuksesta/uudesta vuokralaisesta: kuinka olette hoitaneet asunnon vaihdon? Lähinnä pelkään sitä että menen tekemään kuun viimeinen päivä nykyisen asukkaan kanssa lopputarkastusta ja joko siivous on tekemättä (vuokralainen matkan varrella paljastui melkoiseksi vätykseksi) tai jotain on rikki. Sitten parhaassa/pahimmassa tapauksessa jonkun muun pitäisi muuttaa sisään seuraavana päivänä... Enhän mä päivässä ehdi mitään siivousta sinne tilata enkä tiedä voinko laskuttaa omasta työstäni jos itse siivoan? Toisaalta tuntuisi tyhmältä jättää vaikka kuukausi vuokraamista välistä jos kämppä vaan menee.
 

teho75

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
462
Vuoralainen ilmoitti 2,5v jälkeen muuttavansa pois. Hyvä että asui noinkin pitkään mutta sääli että juuri nyt kun tuntuu että alueen vuokrataso on laskenut sitten vuoden 2019. Espoosta kuitenkin kyse eikä mistään muuttotappiokunnasta. Toisaalta tuotahan lehdistä on saanut lukea jo hetken.

Kyseessä oli ensimmäinen vuokralaiseni, joten kysymys lopputarkastuksesta/uudesta vuokralaisesta: kuinka olette hoitaneet asunnon vaihdon? Lähinnä pelkään sitä että menen tekemään kuun viimeinen päivä nykyisen asukkaan kanssa lopputarkastusta ja joko siivous on tekemättä (vuokralainen matkan varrella paljastui melkoiseksi vätykseksi) tai jotain on rikki. Sitten parhaassa/pahimmassa tapauksessa jonkun muun pitäisi muuttaa sisään seuraavana päivänä... Enhän mä päivässä ehdi mitään siivousta sinne tilata enkä tiedä voinko laskuttaa omasta työstäni jos itse siivoan? Toisaalta tuntuisi tyhmältä jättää vaikka kuukausi vuokraamista välistä jos kämppä vaan menee.
Lakiteknisesti asia on hieman hankala. Vuokralaisen pitää luovuttaa kokonaan asunto vuokrasopimuksen loputtua 2. arkipäivänä vuokranantajan hallintaan. Jos sopimus loppuu kuun lopussa, asunto tulee kokonaan vuokranantajan hallintaan vasta seuraavan kuun 2. arkipäivänä. Järjestelyiden kannalta se on ongelmallinen ja ainakin itse en ole aloittanut heti kuun alussa seuraavaa sopimusta.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
644
Voitko @Galaxy sopia että kun edellinen sopimus loppuu (vaikka sitten maaliskuun lopussa) niin uusi alkaa 1.4. ja sovit että uusi kaveri saa muutaman kympin alennusta ja homma alkaa virallisesti vasta 3.4. tai jotain? Yleensä aina sopimukset loppuu tai alkaa kuun vaihteessa (vaikka olen kuullut tuon mitä yllä @teho75 sanoi luovutuksen viivästymisestä) joten oletettavasti uudella vuokralaisella on edellinen sopimus loppunut 31.3.?
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Kuten keskustelussa onkin jo todettu, niin muuttopäivä on vuokrasopimuksen loppumispäivän jälkeinen seuraava arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asunnosta vuokranantajan käyttöön ja muuttopäivää seuraavana päivänä asunnon on oltava kokonaan tyhjä ja siivottu.

Yllä olevasta voidaan vuokrasopimuksessa sopia toisinkin esim. että muuttopäivä on vuokrasopimuksen viimeinen päivä ja samana päivänä asunto tulee luovuttaa kokonaisuudessaan vuokranantajalle.

Detaljit aiheesta löytyy tarkemmin esim. Vuokraturvan sivuilta.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
Vuoralainen ilmoitti 2,5v jälkeen muuttavansa pois. Hyvä että asui noinkin pitkään mutta sääli että juuri nyt kun tuntuu että alueen vuokrataso on laskenut sitten vuoden 2019. Espoosta kuitenkin kyse eikä mistään muuttotappiokunnasta. Toisaalta tuotahan lehdistä on saanut lukea jo hetken.
Espoossa on ainakin tietyillä alueilla ihan älytön ylitarjonta pienistä asunnoista, joissa vielä reilu pari vuotta sitten oli huutava pula asunnoista. Onnea hyvän vuokralaisen saamiseen, koska oma kokemus ainakin on se, että ne on todella kiven alla ellei ole valmis tiputtamaan vuokraa radikaalisti.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 273
Ihan oikein että vuokrataso laskee. T: vuokranantaja. Niin se markkinatalous toimii.
Itekki muuten asun vuokralla, ja kun tuli kirje että vuokra nousee niin ilmoitin irtisanovani. Samalla hintaa olisin pysynyt.
Vuokratuotot alkaa maltillistua, mutta onhan tuo oman pääoman tuotto vielä monesti silti kohtuullinen ja kattaa "riskejä".
 
Liittynyt
06.05.2020
Viestejä
163
Muutetaan avopuolison kanssa muutaman viikon päästä pois nykyisestä kämpästä just vuokran nousun takia. Naureskeltiin kun kyseinen kämppä tuli vuokraoveen tarjolle niin vuokrapyynti oli muutaman kympin halvempi kuin mitä meiltä olisivat ensi kuun alussa pyytäneet...

Onneksi nyt tulevassa vuokrakämpässä vuokran, veden, yms. jälkeen jää kokonaisuus reilusti yli satasen halvemmaksi kuukausitasolla. Helpottaa taas omaan kämppään säästämisessä.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Varmasti joutuu alempaan vuokratasoon tosiaan tyytyä, mutta odotan että kyseessä on väliaikainen tilanne. Toivottavasti helpottaa syksyllä tai viimeistään 2023 kun opiskelijat ja muut enemmän liikkuvat palaavat asuntomarkkinalle.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Ihan oikein että vuokrataso laskee. T: vuokranantaja. Niin se markkinatalous toimii.
Itekki muuten asun vuokralla, ja kun tuli kirje että vuokra nousee niin ilmoitin irtisanovani. Samalla hintaa olisin pysynyt.
Vuokratuotot alkaa maltillistua, mutta onhan tuo oman pääoman tuotto vielä monesti silti kohtuullinen ja kattaa "riskejä".
Hintamekanismi on markkinatalouden keskeinen ominaisuus, joten vuokrien alentuminenkin on toki siihen kuuluva mahdollisuus.

Kuitenkin vuokratuotto ainakin Helsingissä alkaa olla jo niin pieni, että ainakin minun on hankala nähdä, että nimellisvuokrat alenisivat pitkäaikaisesti kiihtyvän inflaation aikana. Ennemmin siinä toistuu se sama kuin 1980-luvulla, jolloin meillä vallitsi vuokrasäännöstely ja asuntomarkkinat ylikuumenivat. Eli vuokratuoton jäädessä heikoksi yhä useamman vuokralaisen koti myydään alta pois omistusasunnoksi. Se taas johtaa lähitulevaisuudessa asuntopulaan ja vuokrien nousuun, jos se perusolettamus toteutuu, että koronatilanteen hellitettyä merkittävä määrä opiskelijoita ja mm. palvelualojen työntekijöitä muuttaa pk-seudulle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 866
Hintamekanismi on markkinatalouden keskeinen ominaisuus, joten vuokrien alentuminenkin on toki siihen kuuluva mahdollisuus.

Kuitenkin vuokratuotto ainakin Helsingissä alkaa olla jo niin pieni, että ainakin minun on hankala nähdä, että nimellisvuokrat alenisivat pitkäaikaisesti kiihtyvän inflaation aikana. Ennemmin siinä toistuu se sama kuin 1980-luvulla, jolloin meillä vallitsi vuokrasäännöstely ja asuntomarkkinat ylikuumenivat. Eli vuokratuoton jäädessä heikoksi yhä useamman vuokralaisen koti myydään alta pois omistusasunnoksi. Se taas johtaa lähitulevaisuudessa asuntopulaan ja vuokrien nousuun, jos se perusolettamus toteutuu, että koronatilanteen hellitettyä merkittävä määrä opiskelijoita ja mm. palvelualojen työntekijöitä muuttaa pk-seudulle.
Missä ihmiset asuvat kun nyt on pk seudulla niin paljon tyhjiä asuntoja? Oliko ennen maaseudulla paljon tyhjiä asuntoja? Asuntojen määrällinen tarve lienee aika vakio kun ihmisten määrä kokonaisuudessaan suomessa ei kauheasti lisäänny? Vai asuuko ihmiset nyt enemmän jotenkin yhdessä että vähempikin määrä riittää? Nuoret eivät muuta enää pois vanhempiensa luota?

Niin ja tietysti moni asunto saattoi ennen olla vain air bnb käytössä ja nyt kun se on käytännössä loppunut niin asunnot tulleet kerralla normaalisti vuokralle.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Missä ihmiset asuvat kun nyt on pk seudulla niin paljon tyhjiä asuntoja? Oliko ennen maaseudulla paljon tyhjiä asuntoja? Asuntojen määrällinen tarve lienee aika vakio kun ihmisten määrä kokonaisuudessaan suomessa ei kauheasti lisäänny? Vai asuuko ihmiset nyt enemmän jotenkin yhdessä että vähempikin määrä riittää? Nuoret eivät muuta enää pois vanhempiensa luota?

Niin ja tietysti moni asunto saattoi ennen olla vain air bnb käytössä ja nyt kun se on käytännössä loppunut niin asunnot tulleet kerralla normaalisti vuokralle.
Itse olen ainakin järkeillyt asian juuri noin että vuokramarkkinat on monen asian summa. Nyt markkinoilta puuttuu käytännössä kokonaan ainakin juuri airbnb yms väliaikainen käyttö ja esim. ihmiset jotka asuvat jossain maaseudulla mutta viettävät kaupungissa työviikot vuokrakämpillä. Lisäksi ulkomaiset raksamiesten kysyntä on alempaa jne... Vanhaan ei varmaan myös palata mitenkään kertaheitolla vaan pikkuhiljaa.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Tänään pitäisi mennä tekemään lopputarkastusta vuokralaisen kanssa ja eilen hän ilmoitti että ei ehdi maalaamaan kun seinästä on lähtenyt palasia ja maalia... Sen näkee sitten huomenna että mitä tuo tarkoittaa, mutta oletan että korjailtavaa on. Jos tilaan mahdollisen työn ulkopuoliselta voin vuokravakuudesta vähentää kulut. Mikähän olisi sovelias tuntihinta jos hoidan asian itse? Jos seinä vaatii vähän tasoitetta ja maalia niin ammattilaisen tekemänä se on tosi kallista, mutta ei sitä nyt itsekään ihan ilmaiseksi viitsisi tehdä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
574
Tänään pitäisi mennä tekemään lopputarkastusta vuokralaisen kanssa ja eilen hän ilmoitti että ei ehdi maalaamaan kun seinästä on lähtenyt palasia ja maalia... Sen näkee sitten huomenna että mitä tuo tarkoittaa, mutta oletan että korjailtavaa on. Jos tilaan mahdollisen työn ulkopuoliselta voin vuokravakuudesta vähentää kulut. Mikähän olisi sovelias tuntihinta jos hoidan asian itse? Jos seinä vaatii vähän tasoitetta ja maalia niin ammattilaisen tekemänä se on tosi kallista, mutta ei sitä nyt itsekään ihan ilmaiseksi viitsisi tehdä.
Et voi vähentää oman työn arvoa.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Et voi vähentää oman työn arvoa.
En ajatellut vähentää työn arvoa verotuksessa vaan laskuttaa vuokralaista työstäni kun seinässä on muutama reikä. Mutta miten määrittelen työtuntini hinnan? 10€/h tuntuu aika vähältä... 20€, 30€? Vai onko tosiaan niin ettei itse käytännössä voi korjata vuokralaisen tuhoja vaan pitää käyttää ammattilaista?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 055
En ajatellut vähentää työn arvoa verotuksessa vaan laskuttaa vuokralaista työstäni kun seinässä on muutama reikä. Mutta miten määrittelen työtuntini hinnan? 10€/h tuntuu aika vähältä... 20€, 30€? Vai onko tosiaan niin ettei itse käytännössä voi korjata vuokralaisen tuhoja vaan pitää käyttää ammattilaista?
Et voi itse korjata vuokralaisen tuhoja - normaalisti. Ota paperit mukaan, jossa sovitte toista ja jos saat nimen alle, niin ei kenelläkään ole asiassa mussuttamista.
Ja ammattilaisen käytöstäkin sinun pitää käyttää kohtuuhintaista, eikä maalauksen taso saa nousta siinä urakassa.

--

Jos ei vuokralainen suostu järjestelyysi, niin ota joku 30€/h yleismies ja osta maalit+pakkelit Biltemasta ja voi päästä alle 60€.. Itse sanoisin, että "käykö satanen?" ja "pistä nimesi tähän alle" ja korjaisin itse - jos olisi sijoitusasunto.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 352
Vuokrasopimus on sovittu päättyväksi sunnuntaina.

Yritys joka pyörittää avainpalvelua on auki vain ma-pe.

Pitääkö avaimet palauttaa perjantaina, vai ehtiikö vielä ma-aamuna?
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Vuokralaisen löytäminen tuntuu hankalalta. Parhaalta hakijalta tuntuu eläkeläinen jolla on useampia pieniä maksuhäiriömerkintöjä. Haluaisi vaihtaa alueen sisällä halvempaan omien sanojensa mukaan. Kertoi myös itse merkinnöistä, tosin ei täydessä laajuudessa. Nähdäkseni asumiseen liittyviä ei ole.

Aluksi ajattelin etten edes harkitse mutta toisaalta eläke tulee aina, jossain pitää asua ja alustavasti sovittuna 3kk vuokravakuus kävisi. Eli jos kyseessä onkin tapaus ettei maksa euroakaan muuton jälkeen ja odottaa vaan häätöä niin eikai tossa kovin monen kuukauden vuokraa voi jäädä saamatta. Vaihtoehto tuntuu olevan pitää asunto tyhjillään tai sitten kokeilla vähän eksoottisempia hakijoita.

Olenkohan liian optimistinen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
94
3kk vuokravakuus
En ole ketjua nyt niin seurannut, että tietäisin missä asuntosi on. Mutta eiköhän tuo ole yksi syy miksi vuokralaisen löytyminen tuntuu hankalalta. Olen asunut useissa vuokrakämpissä ja monessa kaupungissa. Kertaakaan ei ole ollut kuin 1kk vakuus.. vuokranantajia ollut yksityisiä, kaupungin kämppiä, sekä yrityksiä. Itse ainakin skippaisin suoraan ilmoitukset joissa on 3kk vakuus.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
En ole ketjua nyt niin seurannut, että tietäisin missä asuntosi on. Mutta eiköhän tuo ole yksi syy miksi vuokralaisen löytyminen tuntuu hankalalta. Olen asunut useissa vuokrakämpissä ja monessa kaupungissa. Kertaakaan ei ole ollut kuin 1kk vakuus.. vuokranantajia ollut yksityisiä, kaupungin kämppiä, sekä yrityksiä. Itse ainakin skippaisin suoraan ilmoitukset joissa on 3kk vakuus.
Vai oliko 3 kk:n vakuus nyt ehtona sille, että suostuu poikkeuksellisesti vuokraamaan luottotiedottomalle henkilölle asunnon? Mielestäni ihan ymmärrettävää. Mitä vakuuksiin muuten tulee, niin itse en kyllä vuokraisi kenellekään kämppää kuukauden vakuudella. 2 kk:n vakuus on yleisin ja aivan perusteltu suuruustaso vuokramarkkinoilla.
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 898
Vuokrasopimus on sovittu päättyväksi sunnuntaina.

Yritys joka pyörittää avainpalvelua on auki vain ma-pe.

Pitääkö avaimet palauttaa perjantaina, vai ehtiikö vielä ma-aamuna?
Kunhan avaimet palautetaan viimeistään kuukauden ensimmäinen arkipäivä viimeistään tai seuraavana arkipäivänä viimeistään klo 12.00.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 201
En ole ketjua nyt niin seurannut, että tietäisin missä asuntosi on. Mutta eiköhän tuo ole yksi syy miksi vuokralaisen löytyminen tuntuu hankalalta. Olen asunut useissa vuokrakämpissä ja monessa kaupungissa. Kertaakaan ei ole ollut kuin 1kk vakuus.. vuokranantajia ollut yksityisiä, kaupungin kämppiä, sekä yrityksiä. Itse ainakin skippaisin suoraan ilmoitukset joissa on 3kk vakuus.
Tällä hetkellä on vain hankala löytää vuokralaista, vaikka asunto sijaitsisi paikalla, jossa pari kolme vuotta sitten oli huutava pula pienistä kämpistä. Helsingin keskusta voi olla poikkeus, mutta esim. jo Espoossa tosi hyvillä paikoilla on nyt hurja ylitarjonta vuokra-asunnoista ja yksityisen pitää tiputtaa reilusti vuokraa, jos haluaa kilpailla edes isompia yrityksiä vastaan. Tämä oli yksi syy miksi itse luovuttiin vuokrakämpästä Espoossa. Toinen oli sitten se, että kämpän arvo oli noussut ~35% noin 16 kuukaudessa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 886
Mitä vakuuksiin muuten tulee, niin itse en kyllä vuokraisi kenellekään kämppää kuukauden vakuudella. 2 kk:n vakuus on yleisin ja aivan perusteltu suuruustaso vuokramarkkinoilla.
Itse olen alkanut vuokraamaan 1kk vakuudella opiskelijoille. Niillä on vähän rahat tiukassa mutta ovat olleet parhaita vuokralaisia so far. Mene ja tiedä sit mikä on paras strategia...
 
Liittynyt
06.04.2021
Viestejä
31
Onko täällä kokemuksia oman asunnon vuokraamisesta tilapäisesti Airbnb kautta? Minkälaisia vakuutuksia olette ottaneet? Jos asuntoa vuokraa tilapäisesti, niin onko tällä vaikutusta asuntolainan ehtoihin (laina merkitty ensiasunnon ostoa varten)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Onko täällä kokemuksia oman asunnon vuokraamisesta tilapäisesti Airbnb kautta? Minkälaisia vakuutuksia olette ottaneet? Jos asuntoa vuokraa tilapäisesti, niin onko tällä vaikutusta asuntolainan ehtoihin (laina merkitty ensiasunnon ostoa varten)?
Kannattaa ainakin varautua siihen, että asuntoa myydessä mahdollisesta myyntivoitosta menee veroa.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
647
Luulen, että vuokraan sen tutulle pariksi kuukaudeksi tehdään paperit ja rahaliikennettä verkkopankkiin. Jos saisi rempan parissa viikossa ohi ja sitten kuvat ja tuurilla menisi 1.11 vuokralle jo, henkisesti varautua kahteen tyhjään kuukauteen. Eihän noita varmaan ketään kato, mutta kryptojen kanssa touhunnut niin pitää varautua verottajan visiittiinkin tämän vuoden osalta vaikka tuskin tulee.

Asunnosta ei siis tällä hetkellä saa sellasia kuvia, että voisi ilmoitusta tehdä. Tai kai sitä ulkokuvalla ja pohjakuvalla voisi. Haluaisi vaan laittaa paikat viimisen päälle kuntoon hyvät kuvat ja mahdollisimman hyvä vuokralainen kun eka sijoituskämppä. Tää ei ole sijainnin puolesta niin houkutteleva, että olisi tunkua tai ainakin näin epäilen. Että siinä joutuu markkinavalittina pitämään asunnon hyvää kuntoa ja halvempaa vuokraa. En edes katsellut näin kaukaa keskustasta asuntoja, mutta kun tiesin, että kaverilla on sen vanha asunto ollut samassa talossa vuokralla melkein 10v niin kyselin häneltä onko ollut tyhjiä kuukausia ja vuokran tasoa ja sen puolesta uskalsin tarjota.
Itsellä vähän samankaltainen tilanne edessä. Tosin oma vanha asunto kyseessä. Itse muutan uuteen asuntoon ja vanhan laitan vuokralle, hyvällä paikalla ja hyvä yhtiö sekä talo joten en halua myydä.

Olin jo tuossa henkisesti valmistautunut tekemään itse remontin, tavallaan mahdollisimman pienillä fikseillä ja katsoa minkälaista se asunnon vuokraaminen on, kun ei tämä nyt mikään pommi ole. No olen tässä verottajan sivuja lukenut ja bongasin sieltä tämän, että kaiken saisi vähentää verotuksessa, joka oli itselle vähän yllätys. Tiesin, että jääkaapit ja tällaiset menee vähennyksiin mutta en uskonut, että oikeasti koko remontin voi laittaa.

Kysymykseni nyt liittyy siihen, että otan vuokralaiseksi, jonkun tutun kesäksi. Teetän ulkopuolisella täydellisen fixin kämppään ja pystyn vähentämään kaikki kulut, mukaanlukien työt täysimääräisesti verotuksesta?
Vai onko näissä joku prosentti juttu paljon voi lyhentää/ oma vastuuta. Verottajan sivuja olen lukenut ja oma käsitys on, että kaiken voi vähentää joka kuulostaa jotenkin liian hyvältä.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
647
Vastaan itse itselle että ei tarvitse olla mitään kikka vuokralaista, eli asia mistä täälläkin on keskusteltu.

Verottajan syvemmistä ohjeista poimittu.
"Menot ovat vähennyskelpoisia vuokraustoiminnan aloittamisesta lähtien. Huoneiston tai kiinteistön vuokraustoiminnan katsotaan alkavan lähtökohtaisesti siitä hetkestä, kun aktiivinen toiminta vuokralaisen saamiseksi asuntoon aloitetaan. Tämä voi tapahtua esimerkiksi toimeksiannolla vuokravälitysliikkeelle, vuokrausilmoituksen laittamisella lehteen ja internettiin tai muilla vastaavilla toimilla, joilla yritetään vuokrata asunto."

Eli verottajan sivuilla on ristiriita näistä ohjeista sillä jossain kohdassa mitä @Juomatilaaja kin linkkasi luki, että asunto pitää olla vuokrattuna.

Soitin verottajalle ja kysyin tuosta kumman mukaan menee ja sieltä sanottiin, että syventävä ohje on se mitä noudatetaan eli ei tarvitse olla vuokrattuna.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Isännöitsijä valittaa vuokralaisesta. Kuulemma polttaa parvekkeella ja koira haukkuu. Tiedän valittajan joka on sellainen kaikesta kitisevä naikkonen, mutta mitenköhän tohon nyt pitäisi reagoida. Yhtiössä ei ole kielletty parvekkeella tupakointia ja tiesin kyllä että asukas tulee polttamaan siellä kun kysyi sitä etukäteen joten en partsitupakointia sopparissa kieltänyt.

Sopparia en ala (enkä voi?) tuon takia purkamaan.

Ja kyllä, tupakansavu on ihan perseestä.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Isännöitsijä valittaa vuokralaisesta. Kuulemma polttaa parvekkeella ja koira haukkuu. Tiedän valittajan joka on sellainen kaikesta kitisevä naikkonen, mutta mitenköhän tohon nyt pitäisi reagoida. Yhtiössä ei ole kielletty parvekkeella tupakointia ja tiesin kyllä että asukas tulee polttamaan siellä kun kysyi sitä etukäteen joten en partsitupakointia sopparissa kieltänyt.

Sopparia en ala (enkä voi?) tuon takia purkamaan.

Ja kyllä, tupakansavu on ihan perseestä.
Välität vuokralaisellesi tuon valituksen, mutta samalla voit toki muistuttaa ettei mikään estä häntä tupakoimasta parvekkeellaan. Siinä olet oikeassa, että et voi isännöitsijän yhteydenoton perusteella purkaa vuokrasopimusta, eikä siihen ole edes tarvetta.

Seuraava vaihe sitten on, että taloyhtiön hallitus antaa hallintaanottovaroituksen, jonka pohjalta voit alkaa toimiin vuokrasopimuksen suhteen. Mutta eihän taloyhtiön hallitus voi antaa varoitusta parveketupakoinnista, jos sitä ei ole kielletty. Koiran haukkumisesta se voi sen antaa, mutta ongelmien tulee olla jatkuvia, häiriöasteeltaan merkittäviä sekä useiden asukkaiden esim. häiriöpäiväkirjan voimin todentamia. Mikään sellainen ei riitä, että koira haukkuu päiväpostin saapuessa.
 

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
977
Vuokralaiseni on eläkkeellä oleva nainen joten koira ei varmasti päivittäin hauku tuntikausia toisinkuin työssäkäyvillä. Lähinnä mietityttää että mitä isännöitsijä meinaa että voin vastata. "Välitän terveisesi asukkaalle"
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
61
Vaikka taloyhtiön hallitus laittaisi hallintaanoton vireille ei se vaikuta mihinkään. Heillä ei riitä perusteet vuokrasopimuksen purkuun, eivätkä voi pidättää vuokratuloista muuta kuin vastikkeen itsellään... Koiran haukuntakin yleensä menee normaalin elämisen piikkiin.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
231
Vuokralaiseni on eläkkeellä oleva nainen joten koira ei varmasti päivittäin hauku tuntikausia toisinkuin työssäkäyvillä. Lähinnä mietityttää että mitä isännöitsijä meinaa että voin vastata. "Välitän terveisesi asukkaalle"
Oma veikkaukseni on, että isännöitsijä kokeilee kepillä jäätä ja pyrkii käyttämään auktoriteettiaan / ammattiasemaansa tilanteessa, jotta asia ei alkaisi eskaloitua tuon enempää. Toivoo siis käytännössä, että joko valittaja tyytyy selitykseen "olen viestittänyt asianosaisille" ja/tai että sinä viestittäisit eteenpäin vuokralaiselle että "nykytoiminta ei käy".

Käytännössähän kuten muutkin ovat maininneet, mitään perusteita haltuunotolle ei ole eikä vuokralainen ole tehnyt väärin.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Mistäs sais haisua oman alueen vuokralaisen saatavuus tilanteesta? Vähän kuumottelis tolleen alustavasti että ostais itelleen isomman kämpän, ja panis yksiönsä vuokralle.
Ihan alustavaa ajattelua...Toki tämmöses tilanteessa pitäis olla tulojen sitäluokkaa, että jos tulis vuokralaisongelmia pystyis lyhentää molempia kämppiä samaan aikaan / lyhennysvapaata hyödyntää
 
Liittynyt
25.04.2017
Viestejä
2 467
Mistäs sais haisua oman alueen vuokralaisen saatavuus tilanteesta? Vähän kuumottelis tolleen alustavasti että ostais itelleen isomman kämpän, ja panis yksiönsä vuokralle.
Ihan alustavaa ajattelua...Toki tämmöses tilanteessa pitäis olla tulojen sitäluokkaa, että jos tulis vuokralaisongelmia pystyis lyhentää molempia kämppiä samaan aikaan / lyhennysvapaata hyödyntää
Tullta pohjalta sanon, että älä koettele onneasi. Ellei kämppä ole ison kaupungin keskustassa, saat ruotia loputtomasti luottotiedottomia ja sosiaalipummeja. On helppo astua miinaan jos et ole aiheeseen kunnolla tutustunut.
 
Liittynyt
21.11.2021
Viestejä
381
Tullta pohjalta sanon, että älä koettele onneasi. Ellei kämppä ole ison kaupungin keskustassa, saat ruotia loputtomasti luottotiedottomia ja sosiaalipummeja. On helppo astua miinaan jos et ole aiheeseen kunnolla tutustunut.
joo ei tässä heti huomenna olla lähdössä moista tekemään.
varmasti vaatii oman työnsä aihealue.
Mutta tässä vähän kepillä kokeilin keskustelufoorumilla jäätä :)
Omassa taloyhtiössähän on vuokralla-asujia, ja netti ilmoituksissa tänne haetaan vuokralaisia.
Se keneltä ostin tän kämpän, sillä oli vuokralainen tässä ainakin aiemmin.

Tosiaan jos mokomaan hommaan ryhtyis, täytyis olla tulojen ja menojen suhde sellainen ettei ole kiire saada vuokralaista...
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Tullta pohjalta sanon, että älä koettele onneasi. Ellei kämppä ole ison kaupungin keskustassa, saat ruotia loputtomasti luottotiedottomia ja sosiaalipummeja. On helppo astua miinaan jos et ole aiheeseen kunnolla tutustunut.
Noh noh. Sen kämpän voi antaa vaikka välittäjän kautta vuokrattavaksi, jos epäilee oman tekemisensä laatua tai ei vain muuten halua säheltää asian parissa. Vähän voi sitten ohjeistaa välittäjää sen suhteen mitä on hakusessa. Eli esim. työtä tekevä ihminen, ja että vuokravakuutta ei hoideta millään Kelan maksusitoumuksella.

Keskusta ei ole mikään perusvaatimus sujuvalle asunnonvuokraukselle. Lähiötkin pelittää, kunhan hinta-laatusuhde on kohdallaan.

Viimeisin asunnonvuokrauskokemus muutaman viikon takaa. Käytin välittäjää, kun en jaksanut alkaa itse säheltämään kuvausten ja näyttöjen kanssa vuokralaisen asuttamassa asunnossa. Maanantaina ensinäyttö ja samalla kuvat nettiin. Tiistaina oli sopiva vuokralaisehdokas löytynyt ja nimet vuokrasopparissa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 705
Viestejä
4 189 725
Jäsenet
70 784
Uusin jäsen
juged

Hinta.fi

Ylös Bottom