Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Viittaisin kyllä suoraan tuohon lakiin asuinhuoneiston vuokrauksestaOn tämä hankalaa miettiä miten edetä, jos toinen osapuoli väittää niin, ettei häntä kosketa yhteiset sopimukset. Kun tiedän, että toisella osapuolella on erittäin isot resurssit ja itse opiskelija niin vaikealta tuntuu edes omia oikeuksia puolustaa. Varmaan ajatus toisella osapuolella on sellainen, ettei reilun tonnin takia ala opiskelija vääntämään asiasta, kun vastapuolella on aina jargonperusteita. Alla vuokranantajan vastaus siihen, kun totesin sopimussakon olevan voimmassa.
Vuokra-ajan ehdon kohta viittaa vuokralaisen velvollisuuksiin. Jos ehto tulkittaisiin sanamuodon mukaisesti vuokranantajaa sitovaksi, se olisi lain vastainen ja tulkittaessa pätemätön. Sopimus on tarkoitettu toistaiseksi voimassa olevaksi, mikä käy ehdoista ilmi. Irtisanomisaika on 3 kuukautta.
Mikäli käytät ulkopuolista niin voit vähentää verotuksessa. Itse vuokrasin itse ja toista kertaa en.Mitä kautta kannattaa antaa oma asunto vuokralle vuonna 2023? Vuokraturva, Op-koti, Kiinteistötahkola?
Saako noista firmoista jotain turvaa vrt siihen että hoitaisi homman itse?
Entä kannattaako ottaa vuokranantajan vakuutus, paljonko sellainen maksaa kaksioon?
Entä mitä mieltä siitä, kannattaako omasta pienestä pihasta veloittaa lisää vrt vastaava asunto ilman pihaa samalla alueella?
En tiedä eri verkkoyhtiöiden käytäntöä, mutta ainakin vuonna 2018 Vantaan Energialla todetusti sähköt katkesivat muutama tunti sopimuksen loppumisen jälkeen, eli heti aamuyöllä seuraavan vuorokauden puolella. Luulisi nykyään jokaisen verkkoyhtiön ajavan nuo katkaisuajot seuraavana vuorokautena sopimuksen loppumisesta kunhan saa tiedon sähkönmyyjältä että sopimus päättynyt.Vuokraan sähkölämmitteistä kerrostalohuoneistoa. Jos talvipakkasilla vuokralainen lähtee viikkoa ennen kuin uusi muuttaa sisään, niin sähköt ei tuossa välissä katkenne, vaikka en itse välissä tekisi sähkösopimusta. Maksaako jompi kumpi silti laskussaan tuon viikon sähkön vai meneekö se sähköyhtiön tappioksi? Entäpä jos välissä on kuukausi? Jatkossa ajattelin vuokrasopimuksessa edellyttää, että vuokralaisen on pidettävä sähkösopimus voimassa koko vuokrallaoloajan ensimmäisestä päivästä viimeiseen. Ei liene kohtuuton vaatimus suorasähkölämmitteisessä talossa. Jos tiedossa on, että vuokralaisten väliin jää tyhtä kuukausi, niin toki otan sähkösopimuksen itse, mutta ei liene ennenkuulumatonta että vuokralainen lähtee pari viikkoa ajoissa ja toinen tulee vastaavasti myöhässä. Nykyinen, ensimmäinen, vuokralainen muutti sisään yli kolme viikkoa vuokrasopimuksen alkamisen jälkeen, vaikka sai avaimet viikkoa ennen sopimuksen alkua. Oma sähkösopimukseni katkesi vasta tällöin, koska vuokralainen ajoitti sähkösopimuksen sisäänmuuttopäivälle.
Vuokraan sähkölämmitteistä kerrostalohuoneistoa. Jos talvipakkasilla vuokralainen lähtee viikkoa ennen kuin uusi muuttaa sisään, niin sähköt ei tuossa välissä katkenne, vaikka en itse välissä tekisi sähkösopimusta. Maksaako jompi kumpi silti laskussaan tuon viikon sähkön vai meneekö se sähköyhtiön tappioksi? Entäpä jos välissä on kuukausi? Jatkossa ajattelin vuokrasopimuksessa edellyttää, että vuokralaisen on pidettävä sähkösopimus voimassa koko vuokrallaoloajan ensimmäisestä päivästä viimeiseen. Ei liene kohtuuton vaatimus suorasähkölämmitteisessä talossa. Jos tiedossa on, että vuokralaisten väliin jää tyhtä kuukausi, niin toki otan sähkösopimuksen itse, mutta ei liene ennenkuulumatonta että vuokralainen lähtee pari viikkoa ajoissa ja toinen tulee vastaavasti myöhässä. Nykyinen, ensimmäinen, vuokralainen muutti sisään yli kolme viikkoa vuokrasopimuksen alkamisen jälkeen, vaikka sai avaimet viikkoa ennen sopimuksen alkua. Oma sähkösopimukseni katkesi vasta tällöin, koska vuokralainen ajoitti sähkösopimuksen sisäänmuuttopäivälle.
Suosittelen hankkimaan valvontakameran. Niistä saa vaikka popupin kännykkään, kun kamera havaitsee liikettä. Samalla saa näppärästi todisteet rikosilmoitusta varten.Miten voi vähentää 'paranoiaa' liittyen siihen, että vuokranantaja ei tottele sääntöjä vaan kävis avaimillaan asutussa vuokrakämpässä ilman etukäteen sovittua ilmoitusta jne.?
99% vuokranantajista varmasti noiden sääntöjen puolesta toimii ihan oikein eikä niiden yllätysvisiiteistä tarvitsisi murehtia.
Lähinnä pään sisällä tää ongelma, mutta aiheuttaa tietynlaista ahdistusta, kun miettii sitä mahdolisuutta, että joku tulis avaimilla sisään.
Onko tuo ihan vaan sellanen o gelma, että voi voi vai onko vuokralaisella jotain sallittuja keinoja saada jotain lisävarmuuta siitä, että kämpässä ei olla käyty ilman lupia?
Ehkäpä lukenut liikaa kauhutarinoita, kun vuokranantaja tulee keskellä yötä tarkistamaan jotain juttua ilman mitään ilmoitusta ...
Miten voi vähentää 'paranoiaa' liittyen siihen, että vuokranantaja ei tottele sääntöjä vaan kävis avaimillaan asutussa vuokrakämpässä ilman etukäteen sovittua ilmoitusta jne.?
99% vuokranantajista varmasti noiden sääntöjen puolesta toimii ihan oikein eikä niiden yllätysvisiiteistä tarvitsisi murehtia.
Lähinnä pään sisällä tää ongelma, mutta aiheuttaa tietynlaista ahdistusta, kun miettii sitä mahdolisuutta, että joku tulis avaimilla sisään.
Onko tuo ihan vaan sellanen o gelma, että voi voi vai onko vuokralaisella jotain sallittuja keinoja saada jotain lisävarmuuta siitä, että kämpässä ei olla käyty ilman lupia?
Ehkäpä lukenut liikaa kauhutarinoita, kun vuokranantaja tulee keskellä yötä tarkistamaan jotain juttua ilman mitään ilmoitusta ...
Sillä vuokranantajallahan ei ole mitään syytä pitää yhtään vuokraamansa asunnon avainta itsellään.
Voi tuon avainasian toki noinkin hoitaa. Olen itse asunut muutaman kymmenen kilomertin päässä vuokraamastani asunnosta joten käyminen ja aikataulujen sopiminen ei ole ollut ongelma.Joka asuntoon olen pitänyt yhden avaimen itselläni, ei ole koskaan tullut mieleenkään että en pitäisi. Yleensä tätä on tarvinnut poismuuton yhteydessä, kun voi sanoa ex-vuokralaiselle, et jätä avaimet sisään, kun lähdet viimeisen kerran, mutta muutaman kerran vuodessa myös silloin, kun pitää käydä asunnossa ilman että vuokralainen paikalla, mutta toki vuokralaisen kanssa sovitusti.
Jos vuokralaista kuumottaa, että vuokranantajalla on avain, niin se valvontakamera on oikea ratkaisu.
Ajattelin laittaa kerrostalo asuntoa airbnb:n kautta vuokralle kesällä ja asua mökillä.. Asunto ei ole ollut vielä minulla käytössä 2 vuotta joten menettäisin myyntivoitto vero edun.. voisko tämän jotenki kiertää tai todistaa, voiko esim jättää jonkun huoneen vuokrauksen ulkopuolelle ja siten saada veroedun säilytettyä kun en vuokraa koko asuntoa?
Jos pysyt kirjoilla asunnossa saattaa se jäädä verottajalta huomaamatta... mutta kannattaa tehdä laskelma jossa vertaat oletettua myyntivoittoveroa (jos olet alle 2v asunut niin voi olla että teet vaan tappiota muutenkin markkinatilanteesta johtuen) vs. Airbnb saatavat tulot. Eli kuinka kauan asuntoa pitäisi saada vuokrattua että se kattaisi voittoveron?
Airbnb käsittääkseni välittää vuokrauksesta tiedot verottajalle.Jos pysyt kirjoilla asunnossa saattaa se jäädä verottajalta huomaamatta... mutta kannattaa tehdä laskelma jossa vertaat oletettua myyntivoittoveroa (jos olet alle 2v asunut niin voi olla että teet vaan tappiota muutenkin markkinatilanteesta johtuen) vs. Airbnb saatavat tulot. Eli kuinka kauan asuntoa pitäisi saada vuokrattua että se kattaisi voittoveron?
Ei.Mitenhän se menee, jos on asunut kämpässä yli kaks vuotta ja pistää sen vuokralle ja myy vaik jonku 15v vuokraamisen jälkeen? Joutuuko silloin maksamaan myyntivoitosta verot?
Mites sit, jos pitää saman lainan, ni voiko sen verotuksessa kylmästi muuttaa vaan sijoituslainaksi ilman, et tarttee asioida pankissa?
Mites sit, jos pitää saman lainan, ni voiko sen verotuksessa kylmästi muuttaa vaan sijoituslainaksi ilman, et tarttee asioida pankissa?
Saiko sen kuitenkin samantien vähentää täysmääräisenä vuokratulosta, vai vasta seuraavana verovuotena?Näin mä tein ja asia oli verottanalle ok. Yritin jakaa muutoksen keskelle vuotta veroilmossa, mut tästä kommentoitiin että verovuosi loppuun asuntolainana ja uudelle verovuodelle sit sijoituslainana.
Ja kuhan hakeutuis edes jonkinlaista porukkaa...Halvoissa asunnoissa tuottoprosentit voivat olla huikeita, mutta väitän, että niissä vuokralaisriski moninkertaistuu, koska niihin hakeutuu tietynlainen porukka.
Miksi? Olitko sen rikkonut? Itse protestoisin tätä ellet tiedä tuhonneesi sen.Muutin pois asunnosta, ja vuokravakuudesta piti korvata astianpesukone
Tämä hieman kyseenalaista, mutta saattaa olla perää ja oikeutettua.Loppusiivous ei myöskään miellyttänyt vuokranantajaa, joten sovittiin että hän hankkii siivoojan. Näistä kahdesta asiasta on siis kuitti. Siivouskuitissa on vielä erikseen selvitys, että "muuttosiivous".
Tätä ei kyllä enään pysty perustelemaan. Kun vuokranantaja itse otti siivousfirman, niin ei kyllä vuokranantajalla ole enään mitään oikeutta veloittaa itsetekemästä lisäsiivouksesta.Noh, näiden lisäksi vuokranantaja on päättänyt ottaa vakuudesta myös lisää pois, eli siivouskuluja kun hän on itse tuon jälkeen siivonnut asuntoa ja itse asentanut astianpesukoneen. Nämä on merkitty listaan näiden kahden jälkeen tyyliin:
- parvekkeen siivous 2h / 100e
- kylpyhuoneen siivous 3 h / 150e
- astianpesukoneen asennus 3h / 150e
- jne
Juuri näin.Loppusumma tietenkin on sellainen, että vakuus jäisi kokonaan vuokranantajalle. Nähdäkseni olen korvannut loppusiivouksen tuolla siivoojakäynnillä mistä on kuitti, ja tuo astianpesukoneen asennus on myös vähän kyseenalainen juttu. Ei kai tuollainen voi mennä läpi missään, muutenhan tuohon voi heittää mitä keksii ja vuokralainen maksaa.
Ymmärrän täysin tuntemukset. Vuokranantajia löytyy jokalähtöön, sillä he ovat vain ihmisiä. Suosittelen harkitsemaa asiaa uudestaan. Yksittäisen tapauksen pohjalta ei ehkä ole fiksua tehdä radikaaleja päätöksiä.Että semmosta. Ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun vuokraan yksityiseltä.
Sehän tässä onkin hauska homma, en nimittän kyseistä konetta koko vuokrasuhteen aikana edes kokeillut. Ajattelin kyllä tähänkin saada selvyyden. Vuokranantajalle tieto meni kuin kuuroille korville.Miksi? Olitko sen rikkonut? Itse protestoisin tätä ellet tiedä tuhonneesi sen.
Ja totta, ei kannata. Oli vain suuret ennakkoluulot asiaa kohtaan ja oikeastaan kaikki pahimmat kauhukuvat tulivat toteen. No sentään vuokrasuhteen ajan sai elää rauhassa. Kynnys on nyt aika korkealla, yritysten kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia.Ymmärrän täysin tuntemukset. Vuokranantajia löytyy jokalähtöön, sillä he ovat vain ihmisiä. Suosittelen harkitsemaa asiaa uudestaan. Yksittäisen tapauksen pohjalta ei ehkä ole fiksua tehdä radikaaleja päätöksiä.
Sehän tässä onkin hauska homma, en nimittän kyseistä konetta koko vuokrasuhteen aikana edes kokeillut. Ajattelin kyllä tähänkin saada selvyyden. Vuokranantajalle tieto meni kuin kuuroille korville.
Katselin vielä tuota loppulaskua minkä lähetti, niin yhteensä 700e edestä on keksinyt menoja omien siivousten ja asennusten perusteella. Aika paljon yhdestä pesukoneen asennuksesta ja 35 neliön yksiön siivoamisesta. Siihen päälle vielä itse pesukone ja siivousfirman käynti niin hups, sinne meni koko vakuus.
Ja totta, ei kannata. Oli vain suuret ennakkoluulot asiaa kohtaan ja oikeastaan kaikki pahimmat kauhukuvat tulivat toteen. No sentään vuokrasuhteen ajan sai elää rauhassa. Kynnys on nyt aika korkealla, yritysten kanssa ei ole ikinä ollut mitään ongelmia.
En minäkään "omalla rahalla" sijoittaisi asuntoihin. Asuntosijoittamista tehdään Suomessa, koska siihen saa helposti halpaa lainaa ja voi velkavivuttaa.
Turhaa vaivaa ja säätämistä vuokralaisten kanssa, ja riskejä on. Toki tässä 2000-luvulla sopivaan asuntoon sijoittaminen Helsingissä olisi ollut arvonnousun myötä hyvä, mutta vuokratuottoprosentti ei asuntosijoittamisessa ole kovin hyvä pienen riskin kohteissa. Eli niissä, joihin saa helpommin luotettavia vuokralaisia. Halvoissa asunnoissa tuottoprosentit voivat olla huikeita, mutta väitän, että niissä vuokralaisriski moninkertaistuu, koska niihin hakeutuu tietynlainen porukka.
Itseltäkin aikoinaan yksityinen vuokranantaja ei suostunut palauttamaan vakuutta joihinkin itse keksimiinsä höpöhöpö syihin vedoten. Johonkin käräjille siinä ois varmaan pitänyt lähteä oikeutta hakemaan muttei nuorella pojalla silloin sellaiseen rahkeet tietenkään riittäneet.Mitä mieltä tälläisestä:
Muutin pois asunnosta, ja vuokravakuudesta piti korvata astianpesukone. Loppusiivous ei myöskään miellyttänyt vuokranantajaa, joten sovittiin että hän hankkii siivoojan. Näistä kahdesta asiasta on siis kuitti. Siivouskuitissa on vielä erikseen selvitys, että "muuttosiivous".
Noh, näiden lisäksi vuokranantaja on päättänyt ottaa vakuudesta myös lisää pois, eli siivouskuluja kun hän on itse tuon jälkeen siivonnut asuntoa ja itse asentanut astianpesukoneen. Nämä on merkitty listaan näiden kahden jälkeen tyyliin:
- parvekkeen siivous 2h / 100e
- kylpyhuoneen siivous 3 h / 150e
- astianpesukoneen asennus 3h / 150e
- jne
Loppusumma tietenkin on sellainen, että vakuus jäisi kokonaan vuokranantajalle. Nähdäkseni olen korvannut loppusiivouksen tuolla siivoojakäynnillä mistä on kuitti, ja tuo astianpesukoneen asennus on myös vähän kyseenalainen juttu. Ei kai tuollainen voi mennä läpi missään, muutenhan tuohon voi heittää mitä keksii ja vuokralainen maksaa.
Että semmosta. Ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun vuokraan yksityiseltä.
Kysyisin neuvoa kokeneemmilta. Eli tarkoitus laittaa omakotitalo vuokralle maaseudulla pikku hiljaa kuihtuvan kaupungin keskustassa. Kyseessä velaton asunto. Pintaremontti ja kylppäri pitäisi
tehdä ennen vuokraamista. Työt hyvin pitkälti itse ja materiaaleihin ja ostettuihin työtunteihin arvioisin menevän noin 8k.
Asunnon realistinen myyntihinta tällä hetkellä lähes alkuperäiskunnossa ehkä noin 70 -75k. Vuokraksi remontin jälkeen ajattelin noin 750-800 eur kuukausi. Tästä sitten kiinteistöverot, kotivakuutukset ym ja remonttikuluihin arvelisin noin 1000 eur/vuosi.Asunnon arvonalenemaksi arvioisin noin 15-20% 10 vuodessa. Näillä laskelmilla 10v vuokratuotto olettaen, että asunto on lähes koko ajan vuokrattuna olisi varovaisesti laskien jotain 40k pintaan.
Asun paikkakunnalla, joten vuokralaisten kanssa säätäminen ja remontit ym onnistuisi aika hyvin.
Onko tässä nyt jotain mitä en ole ottanut huomioon tai muuten laskelmat pielessä?
En ole millään muotoa asiantuntija mutta tuo 40ke tuotto on kohtalaisen optimistinen arvio kuihtuvassa kylässä olevasta vanhasta omakotitalosta. Se ei kestä yhtään yllätystä vuosien saatossa (10v on kuitenkin pitkä aikajakso) ja hidasta kuolemaa tekevässä kylässä tuollainen 100% vuokra-aste voi olla myös kohtalaisen tiukassa.Kysyisin neuvoa kokeneemmilta. Eli tarkoitus laittaa omakotitalo vuokralle maaseudulla pikku hiljaa kuihtuvan kaupungin keskustassa. Kyseessä velaton asunto. Pintaremontti ja kylppäri pitäisi
tehdä ennen vuokraamista. Työt hyvin pitkälti itse ja materiaaleihin ja ostettuihin työtunteihin arvioisin menevän noin 8k.
Asunnon realistinen myyntihinta tällä hetkellä lähes alkuperäiskunnossa ehkä noin 70 -75k. Vuokraksi remontin jälkeen ajattelin noin 750-800 eur kuukausi. Tästä sitten kiinteistöverot, kotivakuutukset ym ja remonttikuluihin arvelisin noin 1000 eur/vuosi.Asunnon arvonalenemaksi arvioisin noin 15-20% 10 vuodessa. Näillä laskelmilla 10v vuokratuotto olettaen, että asunto on lähes koko ajan vuokrattuna olisi varovaisesti laskien jotain 40k pintaan.
Asun paikkakunnalla, joten vuokralaisten kanssa säätäminen ja remontit ym onnistuisi aika hyvin.
Onko tässä nyt jotain mitä en ole ottanut huomioon tai muuten laskelmat pielessä?
Kysyisin neuvoa kokeneemmilta. Eli tarkoitus laittaa omakotitalo vuokralle maaseudulla pikku hiljaa kuihtuvan kaupungin keskustassa. Kyseessä velaton asunto. Pintaremontti ja kylppäri pitäisi
Omakotitalojen vuokraaminen on sellaista hommaa, että sitä ei tee ammattilaiset edes kasvukeskuksissa.
Sijainti muuttotappioalueella kuihtuvassa kaupungissa on myös iso ongelma.
Arvonalenema 10 vuodessa voi olla paljon isompikin mitä tuo 15-20 prosenttia. Ja nuo kulut 1000 euroa vuodessa kuulostaa aivan liian pieniltä.
Jos et tuota taloa itsellesi halua säästää mahdollisia tulevaisuuden tarpeita varten, niin eiköhän se kannata myydä. Joko ennen remonttia tai sen jälkeen. Kannattaisi kenties paikalliselta kiinteistövälittäjältä kysyä arviota asunnon myyntihinnasta ja näkemystä siitä että kannattaako se myydä ennen remonttia vai sen jälkeen.
Myynnistä jäävilla rahoilla osta sitten vaikka yksiö jostakin isoimmista kasvukeskuksista kohtuullisen hyvältä paikalta. Kenties vuoden parin päästä kun alkaa kenties olla asuntojen hinnat jo lähellä pohjia. Mahdollisesti siihen pitää ottaa myös velkaa päälle kun ei raha riitä yksiöön. MIelellään oma tontti alla talolla ja talo johon ei lähivuosikymmeninä ole tulossa mitään isoja remontteja tyyliin putkiremonttia ja julkisivuremonttia. Eli sen verran uusi talo tai sitten niin vanha että ne on tehty vaikka viimeisen 10 vuoden sisällä. Tämä siis jos haluat asuntosijoittajaksi alkaa.
Jos taas ei kiinnosta asuntosijoittaminen sinänsä, niin sijoita rahat vaikka Yhdysvaltojen pörssin indeksirahastoon. Todennäköisesti tuotto on parempi kuin asunnon vuokrauksessa ja oma vaiva suorastaan olematon.
Hyvää tekstiä ja ihan totta. Olin myös käsittänyt myynnistä saatavan verotuksen olevan korkeampi kun mitä se on todellisuudessa. Lisäksi remonttikulut ja kiinteistövälitysfirman kulut saa vähennyksiin.
Kiinteistönvälittäjä kävi ja arvioi nykykunnossa asunnon myntihinnan olevan noin 70-75k mitä itsekin ajattelin. Hyvin tehdyn remontin (budjetti 10k) jälkeen arvioi hinnaksi jopa 115k. Tähän en itse usko, mutta jos remontin jälkeen saa 105 tai 100k niin se kannattaa tehdä. Pääosin itse tekemällä, joten lähes koko 10k varattuna materiaaleihin.