Kirjoittelin kesällä ensimmäisistä askeleista kohti ensiasuntoa, lainalupauksen muodossa ja nyt ollaan siinä pisteessä, että viimeiset paperit allekirjoitettiin eilen ja nyt olen näin ollen 161k köyhempänä. Danske tosiaan valikoitui lopuksi parhaimmaksi marginaalin puolesta, 0,55 ja muiden kulujen jälkeen (ostettava takaus, kuukausimaksut) todellinen 0,6. Täytyy kyllä heti ensitöikseen sanoa, että onpas paska verkkopankki verrattuna Nordeaan. Ja tunnuslukukorttikin piti ottaa uudestaan käyttöön, on se ihme että ei ole saatu samanlaista sovellusta kehitettyä Suomeenkin kuin mitä Nordealla on käytössä. Olisin kyllä ollut valmis maksamaan hieman enemmän ja jäämään Nordeaan, mutta sen verta posketon tarjous tuli entiseltä "omalta" pankilta, jonka vielä kruunasi täydellisen surkea asiakaspalvelu, ettei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin siirtyä toisen pankin asiakkaaksi. Verkkopankin paskuudesta huolimatta, palvelu on ollut Danskessa muuten oikeinkin mallikasta.
Itse kohteesta, niin Turun Martissa iso saunallinen kaksio -40 luvun lopun talosta. Hintaneuvottelut menivät mielestäni mallikkaasti ja sain tiputettua hintaa alkuperäisestä aika tasan 10%. Toki asunnon alkuperäinen hinta olikin hieman yläkanttiin ja muutaman kuukauden aktiivisella tutkimisella tiedostin hyvin alueen yleisen hintatason. Lopullinen hinta oli jopa hieman alhaisempi neliöltä, mitä keskiarvo on, joten hyvin tyytyväinen saa olla, eikä ainakaan ylihintaa tullut maksettua hätäpäissään vaikka kovasti rupesi jo vituttamaan asuntojen etsintä - etenkin Martissa kun hyvät, oikein hinnoitellut asunnot liikahtavat yleensä viikossa, maksimissaan kahdessa. Tämän kohdalla taisi käydä tuuri, ihmiset ei ilmeisesti lähtenyt tarjousrumbaan asunnon ollessa aluksi ylihintainen, mutta tiedostamalla hintatason itse tarjosin reilusti alakanttiin ja tiedostin mihin asti lähden tarjousta nostamaan. Toteutunut hinta oli näin ollen mielestäni n. 3% alle yleisen hintatason, jos asunto olisi alunperin ollut hinnoiteltuna täysin oikein.
Seuraavaksi sitten vielä perinteinen muuttorumba, luojan kiitos asustelen vielä tällä hetkellä pienessä vuokrakaksiossa eikä roudattavaa tavaraa ole vaatteiden lisäksi juuri ollenkaan - sänky, sohva ja yksi kirjahylly/tv taso kombo. Toki tämä nyt sitten kostautuu muuton jälkeen, kun pitää alkaa täydentämään tyhjää tilaa