Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 857
Nyt vähän hölmö kysymys. Jos vaihtaa kämppää niin miten hoitaa asia. Onko pakko saada ekana oma kämppä myytyä jos kämppä ei ole vielä täysin maksettu/oma (on 65% maksettu) vai saako tuon asian hoidettua miten pankin kanssa? Ei ole ihan vielä ajankohtainen ja en jaksa vielä vuotta-kahta ennakkoon pankin kanssa selvitellä tuollaista perusasiaa. Mitä ottaa huomioon jos tuo onnistuukin pankin kanssa. Jos lainanlyhennystä on vanhasta kämpästä tietty osuus niin varmaan senkin saa useimmiten sovittua pankin kanssa että lyhentää lyhyen aikaa vain uutta asuntoa?
Turvallisempi myydä ensin se entinen asunto pois ja sitten muuttaa vaikka vuokralle siksi aikaa että uusi asunto löytyy.

Siinä menee elämä vituiksi jos asuntojen hinnat esimerkiksi kääntyvät voimakkaaseen laskuun kun entinen kämppä on myymättä ja uusi jo ostettu. Lopputulos voi olla ettei ole kumpaakaan kämppää kohta ja muistona on vain iso kasa velkaa niistä. Pahimmillaan siinä on vielä jotain sukulaisia takaamassa ja joutuvat nekin kuseen siitä ja välit menevät.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Jätin ostotarjouksen rivarista. Onko ihan normaalia toimintaa välittäjältä kun soittaa perään ja ehdottaa ekana viiden tonnin korotusta tarjoukseen. Kun en suostunut niin alkoi puhe että jos edes pari tonnia lisää niin olisi parempi. En suostunut vaan pitäydyin alkuperäisessä tarjouksessa. Tarjouksessa oli ehtona rahoituksen saanti joka myös kuulemma pitäisi poistaa koska jos joku tarjoaa ilman tuota ehtoa niin kämppä menee hänelle (Eikai?! Tottakai myyjä myy hänelle jolla paras tarjous kokonaisuutena) . No enpä suostunut tähänkään mutta lupasin ruveta järjestämään rahoitusta pankin kanssa pikimmiten.
Tarjous umpeutuu tänään klo 24 ja nyt rupesin miettimään että onkohan myyjä saanut koko tarjousta ollenkaan. Mitään ei ole asiasta kuulunut. Olisiko tässä tapauksessa väärin kysyä itse myyjältä onko hän saanut tarjoustani ollenkaan? Eikö välittäjän tehtävä ole se kuitenkin toimittaa myyjälle vaikka häntä ei ehdot miellyttäisi?
Minulla oli ihan samanlainen tilanne. Kuulemma tarjosin aivan liian vähän, eivätkä voi myydä. Myös rahoitusehto pitäisi poistaa. Sanoin, että kiitos vastatarjouksesta, mutta jätetään tähän. Puhelin soi tuntia myöhemmin ja hyväksyivät alkuperäisen tarjouksen ehdoitta. Aika perus kaupankäyntiä tuo on neljän ostettun asunnon kokemuksella.

Jos haluat asunnon oikein kovasti, niin voit korottaa/mitä nyt teetkään, mutta tuota rahoituksen saamisehtoa ei kannata poistaa, ellei ole 110% varma, että rahoitus järjestyy sopimuksen mukaisessa aikataulussa.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 857
Jätin ostotarjouksen rivarista. Onko ihan normaalia toimintaa välittäjältä kun soittaa perään ja ehdottaa ekana viiden tonnin korotusta tarjoukseen. Kun en suostunut niin alkoi puhe että jos edes pari tonnia lisää niin olisi parempi. En suostunut vaan pitäydyin alkuperäisessä tarjouksessa. Tarjouksessa oli ehtona rahoituksen saanti joka myös kuulemma pitäisi poistaa koska jos joku tarjoaa ilman tuota ehtoa niin kämppä menee hänelle (Eikai?! Tottakai myyjä myy hänelle jolla paras tarjous kokonaisuutena) . No enpä suostunut tähänkään mutta lupasin ruveta järjestämään rahoitusta pankin kanssa pikimmiten.
Tarjous umpeutuu tänään klo 24 ja nyt rupesin miettimään että onkohan myyjä saanut koko tarjousta ollenkaan. Mitään ei ole asiasta kuulunut. Olisiko tässä tapauksessa väärin kysyä itse myyjältä onko hän saanut tarjoustani ollenkaan? Eikö välittäjän tehtävä ole se kuitenkin toimittaa myyjälle vaikka häntä ei ehdot miellyttäisi?
Eihän tuollainen tarjous sido edes ostotarjouksen tekijää jossa on tuollainen ehto rahoituksen saamisesta. Sanoo vain ettei pankissa alkaneet millekkään jos ei kiinnostakkaan ostaa asuntoa josta tarjouksen ehdollisena jätteneet. Siinäpä sitten todistavat että olisikin saanut rahoituksen.

Jos joku toinen tekee sitovat ostatarjouksen ilman ehtoja niin sehän kämppä kannattaa myydä sellaiselle vaikka muutaman tonnin pienemmällä hinnalla.

Eihän noihin välittäjien vedätyksiin kannata lähteä mukaan. Toki jos myyjä tekee vastatarjouksen niin sitten kannattanee edes harkita.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
Eikös tämä summa ole (ainakin yleensä?) pyyntihinta? Ainakin muistelisin, että meillä oli sopimuksessa noin.
Meillä ainakin oli pyyntihinta ja "realistinen tavoitehinta" tjsp ja tuolla jälkimmäisellä alhaisemmalla hinnalla välittäjä oli jo oikeutettu palkkioonsa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 157
Ihan normaalia toimintaa. Välittäjällä on toki jo tiedossa se summa millä myyjä varmasti "joutuu" myymään asunnon tai jos ei myy niin joutuu joka tapauksessa maksamaan välittäjän palkkion (=useita tonneja). Välittäjää kiinnostaa lähinnä vain helpot ja nopeat kaupat ja siksi haluaa, että nostat tarjoustasi, jotta ei itse joutuisi niin paljon näkemään vaivaa taivutellessaan myyjää hyväksymään tarjouksen. Voihan siellä toki olla kilpailevakin tarjous taustalla, mutta tästä kai välittäjän pitäisi melkein kertoa muillekin tarjouksen jättäneille. Jos tarjous on voimassa klo 24 asti niin onhan tässä vielä yli 6h aikaa eli turhaan hätäilet. Jos myyjää ei kiinnosta tarjouksesti niin kyllä edes välttävä välittäjä sinua siitä sitten informoi.
Eiköhän tuo hinta ole ihan kaikkien tiedossa, millä myyjän täytyy asunto myydä tai joutuu maksamaan välittäjän palkkion. Se on se hintapyyntö. Ainakaan minulla ei ole kokemusta, että jossain sopimuksessä olisi joku salainen tätä alempi hinta määritettynä. Myös kun olen asuntoa ollut itse myymässä en ole koskaan informoinut välittäjää millä hinnalla tulisin ostotarjouksen hyväksymään.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 697
Ihan normaalia toimintaa. Välittäjällä on toki jo tiedossa se summa millä myyjä varmasti "joutuu" myymään asunnon tai jos ei myy niin joutuu joka tapauksessa maksamaan välittäjän palkkion (=useita tonneja). Välittäjää kiinnostaa lähinnä vain helpot ja nopeat kaupat ja siksi haluaa, että nostat tarjoustasi, jotta ei itse joutuisi niin paljon näkemään vaivaa taivutellessaan myyjää hyväksymään tarjouksen. Voihan siellä toki olla kilpailevakin tarjous taustalla, mutta tästä kai välittäjän pitäisi melkein kertoa muillekin tarjouksen jättäneille. Jos tarjous on voimassa klo 24 asti niin onhan tässä vielä yli 6h aikaa eli turhaan hätäilet. Jos myyjää ei kiinnosta tarjouksesti niin kyllä edes välttävä välittäjä sinua siitä sitten informoi.
Tämä ärsytti omaa kämppää myydessä. Meikäläine kuitenki maksaa sen välittäjän palkan myydessäni asuntoa ja etukäteen on keskusteltu mikä on sen alueen sen tyyppisten ja kuntoisten asuntojen arvo (eli myyntihinta) ja mikä olisi hyvä pyyntihinta alkuun. Ja sitten kun eka tarjous tulee n. 12% pienempänä siitä arvioidusta myyntihinnasta ni koitetaan kaikin keinoin saada myyjä hyväksymään sen. Palo kyllä niin kiinni siihen välittäjään, onneksi pidin pääni ja sain vain pari pinnaa oletetun myyntihinnan alle tarjouksen, jolla myin.
 
Liittynyt
09.12.2017
Viestejä
13
Voiko ensiasunnon ostaja käyttää seuraavaa kikkaa: Olen ostamassa asuntoa kumppanini kanssa. Minulla ASP ja hänellä ei. Käytän ASP-tilini kyseiseen asuntoon ja otan 51% kämpästä. Kumppani ottaa 49% kämpästä normilainalla. Säästyykö hänen ensiasunnon ostajan edut?
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
330
Jos joku toinen tekee sitovat ostatarjouksen ilman ehtoja niin sehän kämppä kannattaa myydä sellaiselle vaikka muutaman tonnin pienemmällä hinnalla.
Näinhän se olikin. Eli juteltiin juuri välittäjän kanssa ja ongelma oli juuri tämä. Tarjousta ei haluta hyväksyä jotta myyjä ei ole siinä sitten kiinni mahdollisen toisen tarjouksen tullessa. Päätettiin jatkaa tarjoukseni voimassa oloaikaa jotta saisin rahoituksen kuntoon. Välittäjälle/myyjälle ei kelvannut vakuudeksi se että minulla on haettu lainalupaus noin vuoden takaa isommalle summalle neljästä eri pankista jotka siis vanhentuneet (ei tullut kauppoja vuosi sitten loppujen lopuksi) joten lainansaanti on käytännössä 99% varmaa (samat tulot, enemmän säästöjä ja vähemmän lainaa nyt). En kuitenkaan uskalla tehdä tarjousta ennenkuin laina on 100% varma.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Voiko ensiasunnon ostaja käyttää seuraavaa kikkaa: Olen ostamassa asuntoa kumppanini kanssa. Minulla ASP ja hänellä ei. Käytän ASP-tilini kyseiseen asuntoon ja otan 51% kämpästä. Kumppani ottaa 49% kämpästä normilainalla. Säästyykö hänen ensiasunnon ostajan edut?
Tuo ihan klassinen toimintatapa ja monesti ihan pankissakin ehdottavat tuota. Varsinkin jos olette ostamassa edullista asuntoa niin juuri noin kannattaa toimia. Sitten kun muutatte kalliimpaan tai/ja isompaan asuntoon niin voitte käyttää toisen osapuolen ensiasunnon edun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Välittäjälle/myyjälle ei kelvannut vakuudeksi se että minulla on haettu lainalupaus noin vuoden takaa isommalle summalle neljästä eri pankista jotka siis vanhentuneet (ei tullut kauppoja vuosi sitten loppujen lopuksi) joten lainansaanti on käytännössä 99% varmaa (samat tulot, enemmän säästöjä ja vähemmän lainaa nyt).
Vaikka lainansaanti olisi 110% varmaa, niin tuollaisesta ehdollisesta tarjouksesta "jos saan lainan" voi kävellä pois ihan ilmoitusluontoisesti syystä tai toisesta, joten se ei sido ostajaa yhtään mihinkään.. Sellaista tarjousta ei vaan kannata hyväksyä.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Tuollaisessa tapauksessa voi tehdä lyhyen sopparin tyyliin laina viikossa tai soppari raukeaa. Ei se ole myyjälle paha rasti odotella viikkoa, varsinkaan jos asunto ei ole mikään keskustayksiö, joka menee ilman näyttöä.
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Laitoin tänään Nordeaan viestin, että voisiko marginaalia tarkistaa, kun on aika korkea nykyiseen markkinatilanteeseen (1,1). Soittivat n. 2 tuntia myöhemmin (klo 18) ja tietojen tarkistamisen jälkeen tarjosivat 0,65 ja muutokselle hintaa 100€. Aika nopeaa toimintaa ja tarjouskin aika kohtuullinen ilman oikeaa kilpailuttamista.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Itsekin pyysin Nordealta marginaalin (1%) tarkistusta, ja vastaus oli että mitään ei tapahdu. Lienevät niin luottavaisia, ettei lähdetä vielä korkealla luototusasteella olevaa lainaa (jossa on takaajia) kilpailuttamaankaan niin eivät viitsi tarkistaa marginaalia alaspäin.

Moinen operaatio siitä tietysti tulisi kun takauksetkin pitäisi järjestellä uusiksi jne mutta alkaa sen verran vit..harmittamaan, että pitää varmaan kilpailutella jossain vaiheessa ihan piruillessaankin :shifty:
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Itsekin pyysin Nordealta marginaalin (1%) tarkistusta, ja vastaus oli että mitään ei tapahdu. Lienevät niin luottavaisia, ettei lähdetä vielä korkealla luototusasteella olevaa lainaa (jossa on takaajia) kilpailuttamaankaan niin eivät viitsi tarkistaa marginaalia alaspäin.

Moinen operaatio siitä tietysti tulisi kun takauksetkin pitäisi järjestellä uusiksi jne mutta alkaa sen verran vit..harmittamaan, että pitää varmaan kilpailutella jossain vaiheessa ihan piruillessaankin :shifty:
Eihän se kilpailuttaminen vaadi kuin muutaman nettilomakkeen täyttämistä ja paria puhelua. Noiden pohjalta saa vähintään jonkun suullisen arvion marginaalista ja sen terveisen voi välittää omalle pankilleen. Muutaman tunnin työllä voi säästää aika hyvinkin rahaa.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 860
Minkäs laisia vinkkejä täällä olisi kuntotarkastajan valintaan omakotitalon ostossa? Ongelmana on, että firma jota ajattelin on myös välittäjän suosittelema, ja yleensä ohjeistetaan valitsemaan muu kuin välittäjän ehdottama kuntotarkastaja. Tietysti pitää olla virallinen kokeen suorittanut kuntotarkastaja.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 054
Minkäs laisia vinkkejä täällä olisi kuntotarkastajan valintaan omakotitalon ostossa? Ongelmana on, että firma jota ajattelin on myös välittäjän suosittelema, ja yleensä ohjeistetaan valitsemaan muu kuin välittäjän ehdottama kuntotarkastaja. Tietysti pitää olla virallinen kokeen suorittanut kuntotarkastaja.
Elä missään nimessä ota heidän kauttaa, koska on vaarana että syntyy eturistiriita.

Aiheesta videota
Hometalon kelvoton kuntotarkastus - 3.9.2018 | MOT | yle.fi
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 465
Muutama päivä sitten tänne laitoinkin että laitoin viestiä marginaalin tarkistuksesta, pankkina nordea.
Vastaus oli että eivät voi viestin välityksellä tätä hoitaa vaan minun täytyy soittaa heidän asiakaspalveluun ja jonottaa tai varata soittoaika. Jännä että näissä pitää vielä jotain puhua, kun tuntuu että kaikki muut voi hoitaa sähköisesti.

Ei puhuminen pelota, mutta asun ulkomailla joten aikaero ja puheluiden hinnat laskee motivaation edes yrittää.
Vaikka marginaali tippuisi puoleen niin menisi useampi kuukausi näillä korilla saada pelkän puhelun hinta säästettyä, tuskin kuitenkaan ihan 3 minuutin puhelu nimittäin.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 857
Minkäs laisia vinkkejä täällä olisi kuntotarkastajan valintaan omakotitalon ostossa? Ongelmana on, että firma jota ajattelin on myös välittäjän suosittelema, ja yleensä ohjeistetaan valitsemaan muu kuin välittäjän ehdottama kuntotarkastaja. Tietysti pitää olla virallinen kokeen suorittanut kuntotarkastaja.
HTT-tavarantarkastajat lienevät parhaasta päästä. Käsittääkseni hintakin on sitten sellainen että saattaa yli 5000 euroa maksaa se omakotitalon perusteellinen syynääminen.

Tavarantarkastus rahastaa riidalla

Janne Katajan hometalolle yleisöryntäys
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Muutama päivä sitten tänne laitoinkin että laitoin viestiä marginaalin tarkistuksesta, pankkina nordea.
Vastaus oli että eivät voi viestin välityksellä tätä hoitaa vaan minun täytyy soittaa heidän asiakaspalveluun ja jonottaa tai varata soittoaika. Jännä että näissä pitää vielä jotain puhua, kun tuntuu että kaikki muut voi hoitaa sähköisesti.

Ei puhuminen pelota, mutta asun ulkomailla joten aikaero ja puheluiden hinnat laskee motivaation edes yrittää.
Vaikka marginaali tippuisi puoleen niin menisi useampi kuukausi näillä korilla saada pelkän puhelun hinta säästettyä, tuskin kuitenkaan ihan 3 minuutin puhelu nimittäin.
Oman pankkineuvojan kanssa sai varattua kyllä keskusteluajan nettipankin viesteillä. Siellä oli muistaakseni erikseen kohta mistä pyydettiin puhelinneuvotteluun aikaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Hohhoijaa eipä saa pankista edes 30k€ lainaa sijoituskämppää varten, kun nykyisestä kämpästä ei vakuudet vielä riitä (maksullinen luottotakaus), ja ei ole syntynyt kultalusikka perseessä että olisi joku takaamassa. Noh, jatketaan sit pelkällä osakesäästämisellä.. olis vaan ollu kiva hajauttaa.
Mikä tässä on pankin puolelta se ongelma? Eikö sulla ole raha-asiat niin hyvällä mallilla että sun pitäisi olla hyvä asiakas? Ilmeisesti osakesalkkua löytyy joten takaisinmaksulle ei pitäisi olla noin pienen lainan tapauksessa mitään ongelmaa. Taitaa mennä niin että jos sulla olisi jo se yksi sijoituskämppä niin sitten sen avulla lainaa irtoaisi helpommin.

Itse kyllä harkitsisin osakkeiden käyttämistä vakuutena.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
686
Mikä tässä on pankin puolelta se ongelma? Eikö sulla ole raha-asiat niin hyvällä mallilla että sun pitäisi olla hyvä asiakas? Ilmeisesti osakesalkkua löytyy joten takaisinmaksulle ei pitäisi olla noin pienen lainan tapauksessa mitään ongelmaa. Taitaa mennä niin että jos sulla olisi jo se yksi sijoituskämppä niin sitten sen avulla lainaa irtoaisi helpommin.

Itse kyllä harkitsisin osakkeiden käyttämistä vakuutena.
Nimenomaan. Olisin suht vähäriskinen asiakas, mutta tässä tapauksessa "computer says no" ja haluavat vakuutta vaikka taskurahoja haluaisin lainata.

Ehkä olisin parempi asiakas, jos sijoitustuotteeni olisivat heidän valikoimastaan.. ken tietää.

Joka tapauksessa on jäänyt kaikesta asioinnista kivijalkapankkien kanssa niin paska maku suuhun viim. viiden vuoden aikana että taidan vaan jatkaa rahan lapioimista muihin sijoituksiin. Olen kohdannut pankissa pelkkää vittuilua ja vastaan vänkäämistä joka asiassa: asp-säästämisessä, ensiasunnon ostossa ja neuvottelussa sekä marginaalin kilpailutuksessa (jossa oli pankinvaihto lähellä kunnes pudottivat marginaalin muiden tasolle).
Muistan vielä elävästi sen kusetusyrityksien määrän, kun astelin ensimmäistä kertaa pankkiin neuvottelemaan lainasta.

Kuulemma olen tyhmä kun en omista kultaturvaa perheelleni ja takaisinmaksuturvaa nykyiselle alle 100k€ asp-lainalle. Meinaa aivot sulaa päähän..

Pysyn kaukana jotta vitutuskäyräni pysyy siedettävällä asteella. ;)
 
Liittynyt
08.03.2018
Viestejä
1 052
Tuossa yllä kun oli puhetta että myyjä soittaa ja anelee että ostaja nostaa tarjousta. Eikö tuo ole ihan normaali toimintatapa. Itse pysyin tiukkana ja en nostanut senttiäkään. Taisi ainakin 3 kertaa soittaa. Sitten tarjouksen deadline meni umpeen, ja pian tuli soitto että myyjä hyväksyi tarjouksen. Riippuu toki paljon tilanteesta millaisen riskin haluaa ottaa. Itsellä oli vasta ensimmäinen kohde mistä olin tarjoamassa, niin olin vähän asenteella "tuleehan vielä noita jos ei tätä saa". Mutta ei kyllä kaduta, hyvä kohde tämä.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 187
Jätin ostotarjouksen rivarista. Onko ihan normaalia toimintaa välittäjältä kun soittaa perään ja ehdottaa ekana viiden tonnin korotusta tarjoukseen. Kun en suostunut niin alkoi puhe että jos edes pari tonnia lisää niin olisi parempi. En suostunut vaan pitäydyin alkuperäisessä tarjouksessa.
Joo nämä välittäjät sitä vasta ketkuja ovatkin. Pari esimerkkiä:

Työkaveri tarjosi välittäjälle kerrostaloasunnosta pari prosenttia alle pyynnin. Välittäjä sanoo suoraan kysymättä myyjältä, ettei riitä. Keltanokkana (ensiasunnon ostaja) sitten tarjosi pyynnin ja sai asunnon.

Velipoika tarjosi joku 5% alle pyynnin rivarista. Välittäjä sanoi vaan, että "voihan sitä yrittää..." ja koitti saada nostamaan tarjousta. Oli kuitenkin sen verran fiksu, että kai sieltä nyt vastatarjous tulee. Myyjä hyväksyi tarjouksen sellaisenaan samana päivänä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
75
Laitoin tänään Nordeaan viestin, että voisiko marginaalia tarkistaa, kun on aika korkea nykyiseen markkinatilanteeseen (1,1). Soittivat n. 2 tuntia myöhemmin (klo 18) ja tietojen tarkistamisen jälkeen tarjosivat 0,65 ja muutokselle hintaa 100€. Aika nopeaa toimintaa ja tarjouskin aika kohtuullinen ilman oikeaa kilpailuttamista.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko laina otettu ajalla jolloin korko syö marginaalia ja mikä korko, 12kk? Itse olen miettinyt, että jaksanko kysellä kun on laina jossa korko syö marginaalia ja 3kk euribor. Lainan todellinen korko tällä hetkellä n. ~0.3%
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 069
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko laina otettu ajalla jolloin korko syö marginaalia ja mikä korko, 12kk? Itse olen miettinyt, että jaksanko kysellä kun on laina jossa korko syö marginaalia ja 3kk euribor. Lainan todellinen korko tällä hetkellä n. ~0.3%
Varmaan aika turhaa, sillä vastaavaa korkoa et enää saisi pankkia vaihtamalla = sinun pankillasi ei ole mitään intressiä laskea marginaalia, kun et vaihda pankkia kuitenkaan. Toki euriborien noustessa kannattanee kilpailuttaa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
943
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko laina otettu ajalla jolloin korko syö marginaalia ja mikä korko, 12kk? Itse olen miettinyt, että jaksanko kysellä kun on laina jossa korko syö marginaalia ja 3kk euribor. Lainan todellinen korko tällä hetkellä n. ~0.3%
Kuten jo tossa yllä todettiin niin sun tapauksessa ei ehkä kannata kilpailuttaa lainaa :D ellet halua isompaa marginaalia..
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
75
Kuten jo tossa yllä todettiin niin sun tapauksessa ei ehkä kannata kilpailuttaa lainaa :D ellet halua isompaa marginaalia..
Näin minä olen ajattelutkin. Piti vain kysyä yleistä mielipidettä (tätä tietenkin voisi myös kysyä pankista, mutta en ole viitsinyt :))
 

OD.

Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
1 315
Ihan mielenkiinnosta kysyn, onko laina otettu ajalla jolloin korko syö marginaalia ja mikä korko, 12kk? Itse olen miettinyt, että jaksanko kysellä kun on laina jossa korko syö marginaalia ja 3kk euribor. Lainan todellinen korko tällä hetkellä n. ~0.3%
4 vuotta sitten otettu, eikä huomioi negatiivista viitekorkoa. 0 on alin mihin menee ja päälle marginaali. 3 kk euribor viitekorkona.

Tarkennan vielä aiempaa viestiäni, että kun soittivat Nordeasta, niin tehtiin siinä samalla perustietojen tarkistus. Siinä meni puolisen tuntia ja piti minun ja puolisoi tunnistautua, laskea asunnon vakuusarvot jne. Lopputuloksena "computer says" eli virkailija sanoi että "tietokone antoi lukeman 0,65"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 860
Minkäslaisia ajatuksia täällä ehdollisen tarjouksen tekemisestä omakotitalosta, ehtona oman myynti? Kohde ollut jo vuoden myynnissä, mutta ei jostain syystä ole mennyt kaupaksi ja hinta (400ke) tippunut 5% tuona aikana. Mitään erikoista vikaa ei tuosta olla löydetty, paitsi naapuritalon läheisyys. Hyvä sijainti ja 15v vanha talo. Myynnissä henk koht syistä, minkä uskoimme. Kuinka paljon tällaisessa tilanteessa tuollaisesta voisi ajatella tinkaavansa? Kohde kiinnostaa, eikä hyviä kohteita ole reilun 2v aikana juuri ollut. Pelkään vain, että 5% lisätinkaaminenkaan ei mene läpi. Välittäjä tietysti pistää painetta ja puhelee, että muita kiinnostuneita joille tarjoaa jollemme saa tarjousta läpi. Kohde kiinnostaa, mutta pienempi laina omalle kohdalle olisi parempi. Väliaikaisrahoitusta rahatkäteen tarjouksen tekemiseksi ei haluttaisi tehdä, vaikka yksi pankki sen saattaisi antaakkin. Siten voisi ajatella saavansa reilu 5% hintaa alemmas lisää.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 054
Minkäslaisia ajatuksia täällä ehdollisen tarjouksen tekemisestä omakotitalosta, ehtona oman myynti? Kohde ollut jo vuoden myynnissä, mutta ei jostain syystä ole mennyt kaupaksi ja hinta (400ke) tippunut 5% tuona aikana. Mitään erikoista vikaa ei tuosta olla löydetty, paitsi naapuritalon läheisyys. Hyvä sijainti ja 15v vanha talo. Myynnissä henk koht syistä, minkä uskoimme. Kuinka paljon tällaisessa tilanteessa tuollaisesta voisi ajatella tinkaavansa? Kohde kiinnostaa, eikä hyviä kohteita ole reilun 2v aikana juuri ollut. Pelkään vain, että 5% lisätinkaaminenkaan ei mene läpi. Välittäjä tietysti pistää painetta ja puhelee, että muita kiinnostuneita joille tarjoaa jollemme saa tarjousta läpi. Kohde kiinnostaa, mutta pienempi laina omalle kohdalle olisi parempi. Väliaikaisrahoitusta rahatkäteen tarjouksen tekemiseksi ei haluttaisi tehdä, vaikka yksi pankki sen saattaisi antaakkin. Siten voisi ajatella saavansa reilu 5% hintaa alemmas lisää.
Ensimmäinen virhe on mielestäni se, että ostetaan jotain väkisin? Lähinnä, jos on ollut vuoden myynnissä kertoo ettei asunto ole jostain syystä houkutteleva, toki tuo 400ke hinta ottaa pois jo yli 2/3 asunnonostajista. OKT hintoja on todella vaikea vertailla, koska vastaavia ei kovin paljoa ole.

Mutta mikä teitä estää tarjoamasta -10% pyyntihinnasta, koska jos hiemankin haluatte hintaa alemmas niin tuohon jää tinkausvaraa kun ostaja kuitenkin tarjoaa -2% ja sinä -8% ja lopulta päädytte siihen -5% kun vastaavasti -5% tapauksessa päätyisitte -2,5%. Näin karrikoidusti.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 734
Minkäslaisia ajatuksia täällä ehdollisen tarjouksen tekemisestä omakotitalosta, ehtona oman myynti? Kohde ollut jo vuoden myynnissä, mutta ei jostain syystä ole mennyt kaupaksi ja hinta (400ke) tippunut 5% tuona aikana.
Itse ajattelen että tuossa on luultavasti hinta hieman korkeampi kuin ympäröivien kämppien => ei mene kaupaksi tuolla alkuperäisellä hinnalla.

Se että on kohtuullisen uusi, järkevät lämmitysratkaisut ja ns. "pitkästä tavarasta itse tehty" jne. markkinointia ei hirmuisesti paina jos ympäristöstä on taloja myyty paljon halvemmalla (vaikka sitten vanhempia ja ilman samoja herkkuja).

Eli minusta ei missään nimessä kannata ensimmäisenä tarjota pyydettyä hintaa mutta ei nyt suoraan haistatella myyjillekään (eli tarjota esim. alle 300K jos pyynti on kutakuinkin 400K).

Se että tarjoaa aluksi esim. 10% vähemmän voi olla ihan hyvä ja toimiva strategia, vaikka ei mitään kuuluisi takaisin sitä voi hieman hilata ylöspäin ja sitten vaikka odotella toisen vuoden jos ei vieläkään kuulu mitään.. ..joutuvat he kuitenkin maksamaan jatkuvasti ylläpitokustannuksia joten se hinta tulee väkisinkin alaspäin jossain vaiheessa.

Edit: lisäksi se että välittäjä puhelee miten on muita tarjousta tekeviä ja he saavat talon jos teidän tarjouksenne ei mene lävitse.. ..hieman epäilyttää tuo että juuri samalla hetkellä kun te olisitte tarjousta tekemässä tulee myös liuta muita sitä tekemään. Varsinkin jos vuoden on ollut ns. hiljaiseloa eikä kauppa ole käynyt (ja ehkä näyttöjäkään ei ole enää hetkeen järjestetty). Toki tuo kuuluu välittäjän työhön että hilaa hintaa mahdollisimman paljon ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Minkäslaisia ajatuksia täällä ehdollisen tarjouksen tekemisestä omakotitalosta, ehtona oman myynti? Kohde ollut jo vuoden myynnissä, mutta ei jostain syystä ole mennyt kaupaksi ja hinta (400ke) tippunut 5% tuona aikana. Mitään erikoista vikaa ei tuosta olla löydetty, paitsi naapuritalon läheisyys. Hyvä sijainti ja 15v vanha talo. Myynnissä henk koht syistä, minkä uskoimme. Kuinka paljon tällaisessa tilanteessa tuollaisesta voisi ajatella tinkaavansa? Kohde kiinnostaa, eikä hyviä kohteita ole reilun 2v aikana juuri ollut. Pelkään vain, että 5% lisätinkaaminenkaan ei mene läpi. Välittäjä tietysti pistää painetta ja puhelee, että muita kiinnostuneita joille tarjoaa jollemme saa tarjousta läpi. Kohde kiinnostaa, mutta pienempi laina omalle kohdalle olisi parempi. Väliaikaisrahoitusta rahatkäteen tarjouksen tekemiseksi ei haluttaisi tehdä, vaikka yksi pankki sen saattaisi antaakkin. Siten voisi ajatella saavansa reilu 5% hintaa alemmas lisää.
Meillä oli muutama vuosi sitten vähän samanlainen tilanne, ja hintaongelma ratkesi siinä vaiheessa, kun myyjältä loppui välityssopimus ja talo tuli kahden päivän jälkeen yksityiseen myyntiin oikotielle. Hinnasta oli lähtenyt se välittäjän palkkio ja vähän lisää pois, minkä jälkeen hinta oli meidän rajoissa ja päästiin pienen tinkaamisen jälkeen tekemään kauppoja. Välittäjän kanssa ne ei olis koskaan tiputtaneet sinne saakka mitä me oltiin valmiita maksamaan, joten tämä ratkaisi meidän ongelman. Myös tämä kohde oli jonkun vuoden verran myynnissä, eli koko sen ajan mitä kämppiä katseltiin. Mitään varsinaista vikaa siinä ei ollut, paitsi ehkä vähän pliisu sisustus ja joidenkin mielestä ikävä sijainti koska "talopellolla". Ongelma oli lähinnä hinta joka oli mielestäni useamman kympin pitkänä etenkin alkuvaiheessa (taisivat pyytää aluksi 320 vai 330k€ kun kaupat tehtiin noin 280k€ hinnalla). Hinta tippui kyllä sinne 300k pintaan myynnin aikana, mutta tuo hinta millä kaupat tehtiin oli mielestäni se oikea, ja sinne päästiin kun välittäjä jäi pois. Tälläkään myyjällä ei ollut kiire, halusivat vain muuttaa eri paikkaan asumaan lähistölle niin kämpän pitäminen myynnissä pidempään ei sinänsä ollut heille ongelma.

Kiinteistöjen kohdallahan tarjous ei ole sitova, kuten täällä on monesti sanottu, vasta kaupanvahvistajan vahvistama esisopimus sitoo esim. sanktioiden kohdalla, joten tarjouksen voit jättää aika vapaasti miten tykkäät. Me tehtiin sopimus ihan paperille allekirjoituksien kanssa, koska molemmilla osapuolilla oli kuitenkin tarkoitus pitää tehdystä sopimuksesta kiinni. Tarjous oli tehty vanhan myyntiehdolla, mikä ei ollut myyjälle ongelma, oli vaan valmistautunut pidempään odotteluun kuin mitä lopulta tuli kun meidän vanha kämppä meni noin 2 viikossa kaupaksi. Mitään käsirahoja en lähtisi itse makselemaan asuntokaupoilla, mutta jotkut sitäkin tuntuu tekevän. Jos sen kuitenkin teet, niin sitten se esisopimus kasaan myös samalla että saat tarjouksesta virallisen.
 
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 857
Minkäslaisia ajatuksia täällä ehdollisen tarjouksen tekemisestä omakotitalosta, ehtona oman myynti? Kohde ollut jo vuoden myynnissä, mutta ei jostain syystä ole mennyt kaupaksi ja hinta (400ke) tippunut 5% tuona aikana. Mitään erikoista vikaa ei tuosta olla löydetty, paitsi naapuritalon läheisyys. Hyvä sijainti ja 15v vanha talo. Myynnissä henk koht syistä, minkä uskoimme. Kuinka paljon tällaisessa tilanteessa tuollaisesta voisi ajatella tinkaavansa? Kohde kiinnostaa, eikä hyviä kohteita ole reilun 2v aikana juuri ollut. Pelkään vain, että 5% lisätinkaaminenkaan ei mene läpi. Välittäjä tietysti pistää painetta ja puhelee, että muita kiinnostuneita joille tarjoaa jollemme saa tarjousta läpi. Kohde kiinnostaa, mutta pienempi laina omalle kohdalle olisi parempi. Väliaikaisrahoitusta rahatkäteen tarjouksen tekemiseksi ei haluttaisi tehdä, vaikka yksi pankki sen saattaisi antaakkin. Siten voisi ajatella saavansa reilu 5% hintaa alemmas lisää.
Asunto tavalllaan "kuluu" jos se roikkuu pitkään myynnissä. Ihmiset alkavat silloin ajatella että asunnossa on jotain vikaa kun se ei tunnu kelpaavan kenellekkään. Vaikka asunnossa olisi kaikki kunnossa ja hintakin olisi kohdillaan.

Tuon takia asunto otetaan yleensä pois myynnistä kolmen kuukauden jälkeen ja tuodaan se myyntiin kuukausi pari jälkeen "uutena" kohteena. Usein siinä välissä välittäjäkin saattaa vaihtua ja tulee uudet myyntikuvatkin.

Luultavasti myyjä alkaa olla jo epätoivoinen asunnon myymisen kanssa vuoden jälkeen. Voi olla tullut esimerkiksi ero tai työttömyys ja asunto on pakko saada myydyksi.

Tarjoaa vaikka sen 8 prosenttia alle pyyntihinnan. Myyjä jos on epätoivoinen niin lähtee suoraan sillä tai siitä on sitten hyvä lähtökohta tingata se 5 prosentin alennus pyyntihintaan.

Jos asuntoa ei välttämättä halua niin voihan sitä tarjota reippaamminkin alle pyynnin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
Tinkausprosenteilla ei oikeastaan ole mitään merkitystä. Sillä on merkitystä, että kuinka paljon yli tai ali maksaa todellisen markkinahinnan. Kärjistettynä 15% tinkauksen jälkeen saattaa silti maksaa enemmän kuin markkinahinta tai maksamalla suoraan pyyntihinnan voi saada asunnon halvemmalla kuin markkinahinta. Tämä pätee oikeastaan kaikkeen kaupankäyntiin eli prosenteilla ei ole väliä vaan sillä mikä on tuotteen todellinen arvo. Hyvänä esimerkkinä sohvakauppiaiden ainaiset ~50%:n alennukset.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
3 563
Oma korko 0,029%, päätin jättää kilpailuttamatta.. :D ( 0,4 marginaali, 1kk euribor eikä lainassa ehtoa viitekoron mennessä miinukselle eli miinuskorko vähentää kokonaiskorkoa). Laina tosin yli 10v vanha.. olikohan -07 kun otettu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
867
Meillä oli muutama vuosi sitten vähän samanlainen tilanne, ja hintaongelma ratkesi siinä vaiheessa, kun myyjältä loppui välityssopimus ja talo tuli kahden päivän jälkeen yksityiseen myyntiin oikotielle. Hinnasta oli lähtenyt se välittäjän palkkio ja vähän lisää pois, minkä jälkeen hinta oli meidän rajoissa ja päästiin pienen tinkaamisen jälkeen tekemään kauppoja.
Tuossa on se ongelma, että jos olette tarjonneet jo välittäjän aikana, hänellä on oikeus palkkioonsa jos kaupat syntyy myöhemminkin.. eli myyjä ei nyt ole tainnut lukea sopimuksia huolella. Toki välittäjän pitäisi asia saada tietoonsa ja vaatia palkkiota.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 860
Kiitos @Teräsmiäs @Taneli- @kjns @Lucas @pokkus. Joo järkevästi pitää lähteä tinkimään. Ongelmana myös mitä tehdä nykyisen myynnin kanssa. Aloittaakko silläkin riskillä että joutuu muuttamaan vuokralle, vai pitää se jäissä.

TUossa @kjns tapauksessa ihmettelen myös myyjän aiempaa välityssopimusta @penttip tapaan. Sopimuksissa kun yleensä lukee, että jos puolen vuoden sisällä myydään siten että välittäjä edesauttanut, on välittäjä oikeutettu palkkioonsa. Onko mahtanut mennä riskillä?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Tuossa on se ongelma, että jos olette tarjonneet jo välittäjän aikana, hänellä on oikeus palkkioonsa jos kaupat syntyy myöhemminkin.. eli myyjä ei nyt ole tainnut lukea sopimuksia huolella. Toki välittäjän pitäisi asia saada tietoonsa ja vaatia palkkiota.
Tässä tapauksessa ei edes käyty katsomassa taloa välittäjän aikana. Kerettiin kerran ottaa yhteyttä viimeisenä päivänä kun sopimus oli voimassa, joten homma kuoli lähtötelineisiin kun välittäjä kertoi sopimuksen loppuvan.

Välittäjä oli niin kova myyjä, että kun siinä samalla kyseli millaista taloa ollaan etsimässä (kuten myyjän toki kuuluukin) ja sanottiin, että maks muutaman vuoden ikäistä OK-taloa, niin alkoi tarjoamaan josko lähdettäisiin katsomaan 70-luvulla rakennettuun rivariyhtiöön kuuluvaa erillistaloa kun ei ollut muuta tarjota :facepalm:
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 054
Ongelmana myös mitä tehdä nykyisen myynnin kanssa. Aloittaakko silläkin riskillä että joutuu muuttamaan vuokralle, vai pitää se jäissä.
No meille pankki sanoi, että vaatii välittäjältä todistuksen paljonko nykyisen asunnon arvo olisi ja mahdollinen myyntiaika, että saataisiin toinen laina vaikka nykyinen ei olisi mennyt kaupaksi. Mutta emme halua kahden asunnon lainaloukkua missään tapauksessa.

Ongelmahan tuossa vuokrassa on se, että menee nyt esimerkiksi Turun seudulla se n. 1000e/kk kuluineen jos ottaa pienen rivitalokolmioon, kun nykyisessä kerrostaloasunnossa meillä menee lainanhoitokuluihin, vastikkeisiin, yms. 390e/kk eli summa summarun jos menisimme vuokralle vuodeksi menettäisimme 7200e/vuodessa.

Mutta nykyisessä pitää päästä eroon, jotta saataisin käteistä kun pankki siitä tuntuu kuitenkin eniten pitävän, mutta vuokralle todennäköisesti menemme, mutta haluamme välttää sitä, että olisimmekin yhtäkkiä 2vuotta vuokralla mutta vuokra-asunnoista _yleensä_ pääsee nopeammin eroon kun omasta asunnosta, toki taas otetaan huomioon se kuuluisa _sijainti_ sekä markkinahinta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.05.2017
Viestejä
7 857
Kiitos @Teräsmiäs @Taneli- @kjns @Lucas @pokkus. Joo järkevästi pitää lähteä tinkimään. Ongelmana myös mitä tehdä nykyisen myynnin kanssa. Aloittaakko silläkin riskillä että joutuu muuttamaan vuokralle, vai pitää se jäissä.
Kannattaa myydä entinen ensin pois. Jos asuntokauppa menee Suomessa jäihin ja hinnat lähtevät syöksyyn niin sitten sitä on helposti kahden asunnon loukussa ja lopputulos on että kumpikin asunto on mennyt pakkomyynnissä ja muistona on vain iso kasa velkaa niistä.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
...
Ongelmahan tuossa vuokrassa on se, että menee nyt esimerkiksi Turun seudulla se n. 1000e/kk kuluineen jos ottaa pienen rivitalokaksion, kun nykyisessä kerrostaloasunnossa meillä menee lainanhoitokuluihin, vastikkeisiin, yms. 390e/kk eli summa summarun jos menisimme vuokralle vuodeksi menettäisimme 7200e/vuodessa...
Turussa pieni rivitalokaksio, ainoat mitkä asunnot.oikotie.fi löysin oli: 650-800€

Millainen tilanne täytyy olla että on lainanhoitokulut, vastike yms. tuota luokkaa? Joku alle sadan tonnin asunto 25v lainalla ja sellainen ihme-tapaus missä ei ole vastiketta ollenkaan kun alakerran liiketilat hoitaa?

Vuokralle (kerrostalo) kaksioon Turussa pääset 500-600€/kk -vuokralla. Rivitalosta ei ole kuin haittaa.

Noi esittämäsi tilanteet eivät ole todellakaan vertailukelpoisia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 157
Tässä tapauksessa ei edes käyty katsomassa taloa välittäjän aikana. Kerettiin kerran ottaa yhteyttä viimeisenä päivänä kun sopimus oli voimassa, joten homma kuoli lähtötelineisiin kun välittäjä kertoi sopimuksen loppuvan.

Välittäjä oli niin kova myyjä, että kun siinä samalla kyseli millaista taloa ollaan etsimässä (kuten myyjän toki kuuluukin) ja sanottiin, että maks muutaman vuoden ikäistä OK-taloa, niin alkoi tarjoamaan josko lähdettäisiin katsomaan 70-luvulla rakennettuun rivariyhtiöön kuuluvaa erillistaloa kun ei ollut muuta tarjota :facepalm:
Periaatteessa jo tuo yksi yhteydenotto luultavasti oikeuttaa välittäjän palkkioonsa, sillä olette löytäneet kyseisen asunnon hänen markkinoinnin pohjalta.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Turussa pieni rivitalokaksio, ainoat mitkä asunnot.oikotie.fi löysin oli: 650-800€

Millainen tilanne täytyy olla että on lainanhoitokulut, vastike yms. tuota luokkaa? Joku alle sadan tonnin asunto 25v lainalla ja sellainen ihme-tapaus missä ei ole vastiketta ollenkaan kun alakerran liiketilat hoitaa?

Vuokralle (kerrostalo) kaksioon Turussa pääset 500-600€/kk -vuokralla. Rivitalosta ei ole kuin haittaa.

Noi esittämäsi tilanteet eivät ole todellakaan vertailukelpoisia.
Oikotiessä varmaan tämä vastikehirviökin, kun turussa vain kolme rivarikaksiota, ni löyty helposti. Menee tosiaan yli tonnin kuussa lyhennys+vastike :D
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 054
Turussa pieni rivitalokaksio, ainoat mitkä asunnot.oikotie.fi löysin oli: 650-800€

Millainen tilanne täytyy olla että on lainanhoitokulut, vastike yms. tuota luokkaa? Joku alle sadan tonnin asunto 25v lainalla ja sellainen ihme-tapaus missä ei ole vastiketta ollenkaan kun alakerran liiketilat hoitaa?

Vuokralle (kerrostalo) kaksioon Turussa pääset 500-600€/kk -vuokralla. Rivitalosta ei ole kuin haittaa.

Noi esittämäsi tilanteet eivät ole todellakaan vertailukelpoisia.

Miten niin minkälainen?

228e/kk vastike sisältään vedet
110e/kk menee korkoihin
30e/kk sähköön
15e/kk vakuutus
386e/yhteensä kuussa

Tuossa kolmiot Kaarinasta.
Tori.fi - Ilmoituksia: hakusanalla kolmio kaarina, kaikki osastot, koko Suomi.
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 860
Mutta nykyisessä pitää päästä eroon, jotta saataisin käteistä kun pankki siitä tuntuu kuitenkin eniten pitävän, mutta vuokralle todennäköisesti menemme, mutta haluamme välttää sitä, että olisimmekin yhtäkkiä 2vuotta vuokralla mutta vuokra-asunnoista _yleensä_ pääsee nopeammin eroon kun omasta asunnosta, toki taas otetaan huomioon se kuuluisa _sijainti_ sekä markkinahinta.
Kannattaa myydä entinen ensin pois. Jos asuntokauppa menee Suomessa jäihin ja hinnat lähtevät syöksyyn niin sitten sitä on helposti kahden asunnon loukussa ja lopputulos on että kumpikin asunto on mennyt pakkomyynnissä ja muistona on vain iso kasa velkaa niistä.
Oman myynti siis olisi tarjouksen ehtona, ei kahden kämpän loukkua. Mutta se tietysti heikentää mahdollisuuksia tarjouksen tekoon. Mutta enpä välitä siitä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Periaatteessa jo tuo yksi yhteydenotto luultavasti oikeuttaa välittäjän palkkioonsa, sillä olette löytäneet kyseisen asunnon hänen markkinoinnin pohjalta.
Asiahan ei sinänsä mulle sen enempää kuulu, kun en heidän sopimuksistaan tiedä, mutta. Välittäjän ansiota asiassa ei ollut mikään muu kuin ilmoitus oikotiellä, jossa se niiden omakin ilmoitus oli sitten pari päivää myöhemmin. Välittäjä ei tehnyt elettäkään asian eteen, sanoi vain että sopimus loppuu eikä kohde ole hänen kautta enää saatavilla. Mikäli meinaisi jotain palkkiota saada, niin olisi varmaan pitänyt yrittää jotain toimenpiteitä tehdä asian eteen. Nyt ei ottanut ollenkaan potentiaalisesta asiakkaasta kiinni, vaan ilmoitti että no can do. Tuostahan voisi vastavuoroisesti jo asiakaskin vaatia korvausta välittäjältä jos tämä torppaa potentiaalisen ostajan tiedustelun sopimuksen päättymisen takia...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 157
Asiahan ei sinänsä mulle sen enempää kuulu, kun en heidän sopimuksistaan tiedä, mutta. Välittäjän ansiota asiassa ei ollut mikään muu kuin ilmoitus oikotiellä, jossa se niiden omakin ilmoitus oli sitten pari päivää myöhemmin. Välittäjä ei tehnyt elettäkään asian eteen, sanoi vain että sopimus loppuu eikä kohde ole hänen kautta enää saatavilla. Mikäli meinaisi jotain palkkiota saada, niin olisi varmaan pitänyt yrittää jotain toimenpiteitä tehdä asian eteen. Nyt ei ottanut ollenkaan potentiaalisesta asiakkaasta kiinni, vaan ilmoitti että no can do. Tuostahan voisi vastavuoroisesti jo asiakaskin vaatia korvausta välittäjältä jos tämä torppaa potentiaalisen ostajan tiedustelun sopimuksen päättymisen takia...
Joo sullehan tuo ei toki kuulu mitenkään. Kieltämättä tuo, että välittäjä on sanonut ettei ala asuntoa enää myymään, voi muuttaa tilannetta. Muuten tuo Oikotien mainos ja se että olisit jotain kysellyt asunnosta voi hyvinkin riittää palkkion saamiseen.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 054
Miksi kaksiot vaihtuivat yhtäkkiö kolmioon? Toki jos et lyhennä lainaa ollenkaan niin kulut voivat olla alhaalla. Etkai nyt voi lyhennysvapaalla ihan kauhean kauan olla?
Oho, katos kolmiota siis tarkoitin eli ekassa postauksessa oli virhe kaksio piti olla kolmiota.

Ei mitään lyhennysvapaita nyt tähän sekoiteta. Ei tää nyt noin vaikeaa matikkaa ole.
 
Liittynyt
02.08.2018
Viestejä
676
Oho, katos kolmiota siis tarkoitin eli ekassa postauksessa oli virhe kaksio piti olla kolmiota.

Ei mitään lyhennysvapaita nyt tähän sekoiteta. Ei tää nyt noin vaikeaa matikkaa ole.
Itse en ole omistusasunnossa asunut niin ihan oikeasta mielenkiinnosta kyselen. Jos vertailee asumismuotoja omistus/vuokra-asumisen suhteen niin ero ei vaan mielestäni voi olla noin suuri.

Tarkoittaako tuo 228e/kk vastike sitä että sisältää myös rahoitusvastikkeen?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 181
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom