Se on vain niin että jos ei ostaisi niin sitten ei ostaisi mitään uutta asuntoa koskaan
Niin? Olen ostanut asunnon, mutta en ole ostanut enkä varmaan ikinä tulekaan ostamaan uutta asuntoa. Ei se silti vähennä tai muuta tuota mitä kirjoitin. Eli itse en ostaisi asuntoa missä yhtiölainaa 70%+ tai missä asuntolainan lisäksi maksaisin 900€ tai päälle vastiketta.
Kun jollain 900€ vuokralla saa kuitenkin kohtuullista asuntoa (juu, ei saa ihan uutta eikä saa ihan ydinkeskustasta eikä varmaan saa noin isoa mutta kuitenkin).
Itse ajattelin kuitenkin vuokralla asuessani että sen vuokran pitäisi olla suhteellisen edullinen mikä tarkoittaa sitä että asuntoon säästyy enempi rahaa kun sen joskus ostaa. Lisätään nyt sekin että en koskaan ole maksanut tai asunut missään 900€ vuokra tai vastike asunnossa. Se ei tarkoita etteikö niitä olisi, tai ihmisiä jotka haluvat sellaisissa asua. Myös esim. Helsingin keskustassa ei varmaan tahdo löytyä asuntoa missä asua vuokralla alle 1000€. Mutta ei se mikään normi ole ja tuossa puhutaan Jyväskylästä. Jossa luulisi (tiedän että on) löytyvän halvemmalla paikkoja VUOKRALLA asua, saati sitten vastikkeilla mitä maksaa asumisesta...
En sano sitä etteikö todella moni ihminen netissä olisi tekopyhä ja tälläkin foorumilla löytyy paljon kirjoittajia jotka jälkikäteen kertovat miten itse ovat olleet oikeassa ja "tienneet" asiat paremmin. Harvempi näistä kuitenkaan etukäteen kertoilee..
Eli omalla kohdallani tuo ei ole hurskastelua koska en ole koskaan asunut noin, ihmettelen vain kun nyt jo ihmisillä korttitalot kaatuvat, eli itseäni lainaten "
osa ihmisistä on venyttänyt taloutensa aivan liian tiukalle". Eihän tässä nyt olla lähellekään vuosikymmentä "kituutettu todella korkeissa koroissa" tjsp. Jolloin alkaisin ymmärtää että ihmiset eivät tälläiseen pysty varautumaan. Mutta hieman vajaa vuosi Venäjän hyökkäyksen alkamisesta ja ihmiset eivät saa edes vastikkeita maksettua! Minusta se on huonoa säästämistä ja etukäteen suunnittelua.
21.4.2022 12kk Euribor oli karvan päälle 0% ja oli selvää että se tulee nousemaan. 1.9 2022 12kk Euribor korko oli 1.85%, 17.2.2023 3,57%, luultavasti mennään 4% tai ehkä hieman päällekin. Mutta tämä kuitenkin tarkoittaa että ihmiset ehtisivät joko tehdä sen päätöksen että eivät osta asuntoa, tai alkaa myymään sitä asuntoa, nyt heillä on ollut aikaa myydä sitä jo päälle 9kk tietäen että korot tulevat nousemaan.
Silti "yllätytään" kun asuntoja otetaan haltuun. Tämä tarkoittaa että vähintään 3kk ei olla pystytty maksamaan vastikkeita. Eli ongelmat ovat nousseet 6kk siitä kun korot ovat alkaneet nousta niin pahoiksi ettei ole pystytty maksamaan edes vastikkeita. Sanoisin että ehkä siinä on hieman syytä katsoa peiliin.