Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
1. Nus-nus, ei nyt ihan koska kyseiset asiat eivät ole "mutually exclusive" - laina-aika voi olla lyhyt vaikka lainaa olisi paljon, tosiaalta laina-aika voi myös olla pitkä vaikka lainaa olisi vähän. Kysymys ei ole yksinään tuosta vaan maksukyvystä, omasta riskiprofiilista sekä ajattelumallista (pankin myöntymykset huomioiden) lainanmaksun suhteen.

Kuten JHMK totesi "ja taas tämä ei tarkoita mitään eikä tällä ole mitään merkitystä".

2. Monet ensiasunnon ostajat ostavat/ovat ostaneet myös ilman alkupääomaa. Ei sitä pankkitiliä yksinään katsoa kun lasketaan riskiluokituksia.

.
Laina aika pois maksa ei ole siis sinun ja JHMK mitään merkitystä lol.

Kyllä sillä on merkitystä koska korot voi nousta ja haluaa olla velaaton. Myös halutaan passiivista tuloa niin että se ei mene automaattisen laina lyhennykseen/kuukasi kuten juuri nyt minulla menee.

Kun maksaa pois lainaa saa enemmän vapautta ja ei tarvitse olla niin huolissaan että korot voi nousta.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Toinen hyvä vinkki aikanaan oli mitä täälläkin ollut, että max. laina ajat. Viime tingassa nostettiin 20->25V.
Mikä pankki nyt järjissään myötää enää 25 vuodena lainoja? 20 vuoden lainaajan ymmärrän vielä jotenkin.

Minä olen keskustellut alustavasti on 18 vuoden maksimilainajasta jos otan uuden asuntolainan. Ystäväni on muuten töissä yhdessä pankki konttorissa jossa myönnetään maksimi 15 vuotta lainaikaa riippumatta maksukyvystä ja varakkuudesta.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Kukaan ottanut Nordean tarjoamaa korkoputkea? Nyt matalien korkojen aikaan tuosta tietysti maksaisi vähän enemmän, mutta korkojen noustessa tuosta kyllä hyötyisi. Marginaali oli kyllä Nallepankin tarjouksessa huomattavasti OP:n tarjoamaa matalampi.
Mulla kun laina nousi 65t€ - > 130t€, katsotaan nyt seuraavat 5v miltä näyttää, mutta eipä tuo nyt paljoa vaikuttanut ja ymmärrän pankkia kun velka kumminkin tuplaantui niin jotain ehtoa hekin halusivat.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Mikä pankki nyt järjissään myötää enää 25 vuodena lainoja? 20 vuoden lainaajan ymmärrän vielä jotenkin.

Minä olen keskustellut alustavasti on 18 vuoden maksimilainajasta jos otan uuden asuntolainan. Ystäväni on muuten töissä yhdessä pankki konttorissa jossa myönnetään maksimi 15 vuotta lainaikaa riippumatta maksukyvystä ja varakkuudesta.
"Asuntolainan keskimääräinen takaisinmaksuaika on uusissa lainoissa 17 vuotta. Lainan takaisinmaksuaika on pidentynyt 20 vuodessa kuudella vuodella. Asuntolainaajista 82 prosenttia maksaa lainansa takaisin alkuperäisen maksusuunnitelman mukaan tai sitä nopeammin."

Voisin veikata että tuokin vain nousee kun itsemurhakuutiosta saa pulittaa hesassa sen 300k täl menol
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Mikä pankki nyt järjissään myötää enää 25 vuodena lainoja? 20 vuoden lainaajan ymmärrän vielä jotenkin.

Minä olen keskustellut alustavasti on 18 vuoden maksimilainajasta jos otan uuden asuntolainan. Ystäväni on muuten töissä yhdessä pankki konttorissa jossa myönnetään maksimi 15 vuotta lainaikaa riippumatta maksukyvystä ja varakkuudesta.
Heinäkuussa tuli otettua ensiasunttoon ASP-laina 24v lainaajalla. :)
 

Lexy

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
529
Laina aika pois maksa ei ole siis sinun ja JHMK mitään merkitystä lol.

Kyllä sillä on merkitystä koska korot voi nousta ja haluaa olla velaaton. Myös halutaan passiivista tuloa niin että se ei mene automaattisen laina lyhennykseen/kuukasi kuten juuri nyt minulla menee.

Kun maksaa pois lainaa saa enemmän vapautta ja ei tarvitse olla niin huolissaan että korot voi nousta.
Tuosta ei kommentissani ollut täysin kysymys, joten jos et ymmärrä lukemaasi niin jätä kommentoimatta (itse teen samoin koska tästä sepostuksestasi ei saa mitään selvää).
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Mikä pankki nyt järjissään myötää enää 25 vuodena lainoja? 20 vuoden lainaajan ymmärrän vielä jotenkin.

Minä olen keskustellut alustavasti on 18 vuoden maksimilainajasta jos otan uuden asuntolainan. Ystäväni on muuten töissä yhdessä pankki konttorissa jossa myönnetään maksimi 15 vuotta lainaikaa riippumatta maksukyvystä ja varakkuudesta.
En ole törmännyt yhteenkään pankkiin joka ei tarjoaisi 25 vuoden lainoja. Viimeksi pari kuukautta sitten kysytty lainalupaukset kolmesta eri pankista: Nordea, Danske ja OP.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
301
Mikä pankki nyt järjissään myötää enää 25 vuodena lainoja? 20 vuoden lainaajan ymmärrän vielä jotenkin.

Minä olen keskustellut alustavasti on 18 vuoden maksimilainajasta jos otan uuden asuntolainan. Ystäväni on muuten töissä yhdessä pankki konttorissa jossa myönnetään maksimi 15 vuotta lainaikaa riippumatta maksukyvystä ja varakkuudesta.
Sekoitatkohan nyt taas jonkin sijoituslainan ja oman asunnon lainat mallikkaasti toisiinsa? Toisessa viestissä paasaat siitä että rahaa täytyy olla käytettävissä ja toisessa viestissä vedät lyhennykset tappiin asti suhteessa tuloihin?

25v lainat ovat ihan normaali käytäntö oman asunnon lainoitukseen, sijoituslainoissa sitten taas puhutaan juurikin max 15-18v lainoista, mutta ei näitä nyt kannata alkaa keskenään sekoittamaan, aivan erityyppiset lainat kuitenkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Mikä pankki nyt järjissään myötää enää 25 vuodena lainoja? 20 vuoden lainaajan ymmärrän vielä jotenkin.

Minä olen keskustellut alustavasti on 18 vuoden maksimilainajasta jos otan uuden asuntolainan. Ystäväni on muuten töissä yhdessä pankki konttorissa jossa myönnetään maksimi 15 vuotta lainaikaa riippumatta maksukyvystä ja varakkuudesta.
Ystäväsi alueella hakijat varmaan 45v+ ikäisiä. Ei 25v laina-aika ole ongelma esim 30v vanhalle pariskunnalle.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Ystäväsi alueella hakijat varmaan 45v+ ikäisiä. Ei 25v laina-aika ole ongelma esim 30v vanhalle pariskunnalle.
Epäilen että hän trollaa. Lisäksi hän useammassa eri ketjussa kertoo miten kuuluu johonkin suomen asuntosijoittaja liittoon tms. eli hän sekoittaa oikeasti asioita keskenään. Se että ottaa sijoitusasuntoa varten lainaa, missä ei meinaa koskaan asua ja pelkästään vuokraa sitä neukkukuutiota on ihan eri asia kuin jos (vaikkä päälle 40v iässä) ottaa omaa asuntoa varten asuntolainaa. Pankki kyllä myöntää jopa päälle 40v ikäisille henkilöille 25v laina-ajan, mutta sitä ei varmaankaan saa jos kyseessä on esim. neljäs sijoitusasunto.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Epäilen että hän trollaa. Lisäksi hän useammassa eri ketjussa kertoo miten kuuluu johonkin suomen asuntosijoittaja liittoon tms. eli hän sekoittaa oikeasti asioita keskenään. Se että ottaa sijoitusasuntoa varten lainaa, missä ei meinaa koskaan asua ja pelkästään vuokraa sitä neukkukuutiota on ihan eri asia kuin jos (vaikkä päälle 40v iässä) ottaa omaa asuntoa varten asuntolainaa. Pankki kyllä myöntää jopa päälle 40v ikäisille henkilöille 25v laina-ajan, mutta sitä ei varmaankaan saa jos kyseessä on esim. neljäs sijoitusasunto.

+ruotsalainen vissiin niin ihan kielimuuriakin seassa. Ellen nyt väärin muista
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Mitä eroa 3kk, 6kk ja 12kk euriborilla on käytännössä, kun puhutaan asuntolainoista?
3kk on pieni korko. 6kk on kohtuullinen korko ja 12kk on se kallein korko.Tätä yleensä korjataan marginaalilla, mutta yleensä 3kk tulee aina halvimmaksi.

Lisäksi 3kk korko muuttuu 3kk välein, 6kk korko muuttuu 6kk välein, jne. Eli 3kk on herkin muutoksille, mutta omassa käytössä kaikki muutokset on olleet minun kannaltani mieluisia.

Mulla kun laina nousi 65t€ - > 130t€, katsotaan nyt seuraavat 5v miltä näyttää, mutta eipä tuo nyt paljoa vaikuttanut ja ymmärrän pankkia kun velka kumminkin tuplaantui niin jotain ehtoa hekin halusivat.
Minulla oli 20v laina-aika Nordeasta. Jäljellä on jotain 15v enää. Euribor 3kk.

Nyt on myös taloyhtiön putkiremonttilainakin maksettavana (taloyhtiön vastikkeissa), jonka maksuajaksi tuli 20v. Euribor 12kk.

Nordea ihan suoraan sanoi, että jos koetan yhdistellä noita, myös ehdot menevät uusiksi ja lainan ehdot heikentyvät. Nyt mainostavat jotain kulutusluottoja verkkopankissa ilmoituksilla, ja taisin jo kerran sanoa, että pitäköön tunkkinsa. Koetin myös varata ajan asiontihenkilöni vaihtoa varten suurena epäluottamuslauseena, mutta sitä ei voinut helposti tehdä netissä. Nyt kuitenkin tietänevät, että en ihan täysin arvosta heitä.

--

Pitkä laina on paras ja jos jotain makselen ajoissa, niin makselen putkiremonttilainan ajoissa pois. Siinä on korkeampi korko, marginaali ja maksuaikaakin on 5v enemmän. Täytyy varmaan joskus 10v+ päästä miettiä, onko yhdistäminen sittenkin kannattavaa, kun lainamäärät ovat molemmissa suunnilleen samat..
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 662
Nordea ihan suoraan sanoi, että jos koetan yhdistellä noita, myös ehdot menevät uusiksi ja lainan ehdot heikentyvät. Nyt mainostavat jotain kulutusluottoja verkkopankissa ilmoituksilla, ja taisin jo kerran sanoa, että pitäköön tunkkinsa. Koetin myös varata ajan asiontihenkilöni vaihtoa varten suurena epäluottamuslauseena, mutta sitä ei voinut helposti tehdä netissä. Nyt kuitenkin tietänevät, että en ihan täysin arvosta heitä.
Tottakai ehdot menee yhdistelyssä uusiksi. Mutta miksi et vain pyydä tarjousta erillisestä lainasta, jolla kuitata tuo taloyhtiön lainaosuus pois (sikäli mikäli jos saat henkilökohtaisesti paremman marginaalin kuin yhtiö eikä mahdottomia käsittelykuluja)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 120
Tottakai ehdot menee yhdistelyssä uusiksi. Mutta miksi et vain pyydä tarjousta erillisestä lainasta, jolla kuitata tuo taloyhtiön lainaosuus pois (sikäli mikäli jos saat henkilökohtaisesti paremman marginaalin kuin yhtiö eikä mahdottomia käsittelykuluja)?
Toki pyysin myös näin, ennenkuin tuo lainasumma oli selvillä. Silloin tarjosivat jotain tuotetta, jonka koron vaihteluväli oli tyyliin 1.5%-2.0% (kiinteä). Käytännössä pidän sitä kulutusluottona.

Kyllä sen pankin tarjouksen pitäisi olla ainakin jonkin verran parempi, että edes haluaisin sinne siirtää remonttilainani. Nyt olen siinä käsityksessä, että rahoitusvastike on välttämätön asumiskulu, jonka yhteiskunta maksaa, jos jään työttömäksi tai sairaaksi. Tämä ylimääräinen vakuutus sopii minulle hyvin. Pankin asuntolainasta äkillisen työttömyyden iskiessä korvataan vaan korot ja sieltä otetaan ryöstömaksu järjestelyistä.

Mietin vaan näitä asioita, kun viimeeksi oli firmassa YT:t. Eivät kuitenkaan potkineet.

edit: Niin ja siis ansiosidonnaistahan nauttisin joka tapauksessa ensin, mutta noi varasuunnitelmat pahimman varalle käy aina välillä mielessä..
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Ystäväsi alueella hakijat varmaan 45v+ ikäisiä. Ei 25v laina-aika ole ongelma esim 30v vanhalle pariskunnalle.
Ystäväni on töissä pääkaupunkiseudulla. En tiedä minkä ikäisiä hänen asiakkaat ovat ja sitä tilastoa tuskin saa paljastaa. Minä en ole 45+ vaikka joo olen 30+. En kerro tarkkaa ikääni, mutta tiedät toki nyt että ikäni on enemmän kuin 30, mutta vähemmän kuin 45.

En ole törmännyt yhteenkään pankkiin joka ei tarjoaisi 25 vuoden lainoja. Viimeksi pari kuukautta sitten kysytty lainalupaukset kolmesta eri pankista: Nordea, Danske ja OP.
Riippuu konttorista. Monella pankilla on riippuen konttorista eri säännöt. En ole kysellyt esim jostain Tampereen pankista. Ehkä paikkakunnallasi jostain oudosta syystä myöntää kaikki noi 3 noita 25 vuoden lainoja.

Nordea. Tammikuussa nostettu 25v laina-ajalla.
Ok joo en keskustellut niin syvällisesti Nordean kautta kun eivät oikein kilpailleet koroissa parhaan tarjoukseni kanssa. Nordeassa ei ole mitään vikaa ja eka asuntolainani oli Nordean kautta, mutta se on kokonaan maksettu pois. Olen myös ollut tyytyväinen Nordean asiakaspalveluun.

Kiitoksia teille kaikille hyvistä ja hyödyllisistä vastauksista.
 
Viimeksi muokattu:

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
25v laina-ajan, mutta sitä ei varmaankaan saa jos kyseessä on esim. neljäs sijoitusasunto.
Kas kummaa kerrankin osuit oikein ainakin yhdessä asiassa vaikka loput sinun vastauksessa ei ollut mitään hyödyllistä tietoa. Minulla on ennestään asuntolainaa mitä toki voi tehdä pankit nihkeäksi antamaan pitkän lainaajan uudelle lainalle.

Mitä tulee siihen että jos pankkihenkilöstö haluaa antaa ylipäänsä lainaa voi vaihdella riippuen konttorista ja henkilöstä joka on töissä pankissa. Helsingin konttorit tuskin innoisaan myöntävät lainaa johonkin asuntoostokseen jossain pienessä kunnassa joka on syrjäseudulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
77
Näillä lähtötiedoilla en ikinä laittaisi omaa (laina)rahaa kiinni ko. asuntoon. Vuokra on kuitenkin sen verran maltillinen, että verrattuna vastikkeeseen ja korkoon et montaa sataa maksa ylimääräistä kuussa. Onko se summana kova asumisen joustavuudesta ja vastuuvapaudesta, pitää jokaisen itse kohdallaan päättää.
Kyselin hieman lisätietoja ja hintapyynti onkin 72k€ (54m2). Yhtiövastike 180e/kk + rahoitusvastike 170e/kk. Jos tuosta muutaman tonnin vielä saa tingittyä pois, niin sais keittiön uusittua niillä rahoilla. Asunnon ikä on ainoa asia, joka mietityttää.

Lainaus ei näköjään ihan ottanut kaikki viestejä:
Eli kyseessä 60-luvulla rakennettu kerrostalokaksio hyvällä sijainnilla (minulle).

Asuntoon on juuri vaihdettu mm. vesiputket ja ikkunat + kuitu vedetty sähkökaappiin. Vuokraa tästä joutuu maksamaan 570e+vesiennakko+autopaikka, joten kyllähän sillä ehkä jo jonkinlaista lainaa lyhentelee? Sijaintina Oulu.

Toisaalta, jos ottaa 70k lainaa, niin kuukausierä lienee jopa korkeampi kuin tuon vuokran ja vastikkeiden erotus tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Mitäkähän kaikkea tuossa ostotarjouksessa kannattee ottaa huomioon? Olemme varmaan tekemässä tarjousta yhdestä asunnosta, siinä on vain aika reippaasti ekstraa hinnassa joten tarjous tulee olemaan reilusti alempi kuin heidän pyyntinsä.

Nyt vain pitää selvitellä mitä kaikkea tarjouksessa kannattee ottaa huomioon. Ja suas nähä mitä pankki sanoo kyseisestä kohteesta.

Muuten kaikki kämpäs tehty, mut putket tulevat jossain välissä vastaan. Noh rivarissa sen kanssa voidaan kyllä elää toivottavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Mikä pankki nyt järjissään myötää enää 25 vuodena lainoja? 20 vuoden lainaajan ymmärrän vielä jotenkin.

Minä olen keskustellut alustavasti on 18 vuoden maksimilainajasta jos otan uuden asuntolainan. Ystäväni on muuten töissä yhdessä pankki konttorissa jossa myönnetään maksimi 15 vuotta lainaikaa riippumatta maksukyvystä ja varakkuudesta.
Vaikka asiaa on jo puitu, mutta kerran mulle heitetty niin laitetaan oma lusikka vielä soppaan.

Pankin etuhan on myöntää mahdollisimman pitkä laina jotta saa parhaat rahat nyhdettyä asikkasitaan. Se on kuitenkin pankille aika ilmaista rahaa. Euroja hukataan alkupäässä kun hierotaan sopimuksen kuntoon, mutta sen jälkeen ei vaadi muuta kuin aikaa ja euroja kilisee pankin holviin ilman mitään työtä.

200k€ @ 4% ja 10v = 44k€ korkoa

200k€ @ 4% ja 30v = 145k€ korkoa

Joten siksi pankin intressi on hyvinkin pitää maksuajat pitkinä ja mikä parhainta jos ottaa vähän lyhennysvapaata vielä ja maksaa vain korkoja. Aika yksinkertaista... Velallisen maksukyvyttömyyden hetkellä pankki kyllä saa omansa pois. Ainoat riskit on böndellä muuttotapio alueilla, mutta eiköhän nämäkin pankit osaa tuon riskin hinnoitella ehtoihinsa. Tai ainakin vähän pakko on jos meinaavat pysyä pystyssä.


No miksi ihmeessä sitten velallisen näkökulmasta pitäisi nyt ottaa pitkä laina? Koska nyt on aika pitkälti historian halvinta rahaa tarjolla. Kuten sanoin meillä korko 0,25% ja löytyy niitä nollakerholaisiakin. Ja kyllä normi asuntolaina vieläkin on halpa verrattuna muuhun laina rahaan. Eli jos saa halvalla rahaa niin sitä maksetaan pois niin vähän kuin mahdollista ja ylijäämä pistetään poikimaan (jos hanskaa sen homman). Pelkästään matalakorkoiseen rahastoon puskurin säästäminen on järkevämpää kuin lyhentää maximia. Se on aika sama onko velkaa jäljellä 175k€ vai 125k€ jos iskee työttömyydet yms. päälle, mutta jos sulla on 50k€ erillisessä puskurissa todennäköisesti selviät tuon jakson yli ilman radikaaleja liikkeitä (eli esim. pakkomyyntiä).
 

JHMK

-
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
712
Kyselin hieman lisätietoja ja hintapyynti onkin 72k€ (54m2). Yhtiövastike 180e/kk + rahoitusvastike 170e/kk. Jos tuosta muutaman tonnin vielä saa tingittyä pois, niin sais keittiön uusittua niillä rahoilla. Asunnon ikä on ainoa asia, joka mietityttää.

Lainaus ei näköjään ihan ottanut kaikki viestejä:
Eli kyseessä 60-luvulla rakennettu kerrostalokaksio hyvällä sijainnilla (minulle).

Asuntoon on juuri vaihdettu mm. vesiputket ja ikkunat + kuitu vedetty sähkökaappiin. Vuokraa tästä joutuu maksamaan 570e+vesiennakko+autopaikka, joten kyllähän sillä ehkä jo jonkinlaista lainaa lyhentelee? Sijaintina Oulu.

Toisaalta, jos ottaa 70k lainaa, niin kuukausierä lienee jopa korkeampi kuin tuon vuokran ja vastikkeiden erotus tällä hetkellä.
Puolivälinkangas? ;)
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
231
Onko jollain tullut vastaan karttaa missä näkyisi Helsingin kaupungin vuokratonttien sopimusten pituudet / mitkä ovat menossa vanhaksi. Joskus hesarissa muistaakseni oli kartta, mutta en löydä sitä mistään.

Olisi kiva karsia taloyhtiöittäin ne pois missä tonttivuokrat nousevat seuraavan viiden vuoden aikana.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Onko jollain tullut vastaan karttaa missä näkyisi Helsingin kaupungin vuokratonttien sopimusten pituudet / mitkä ovat menossa vanhaksi. Joskus hesarissa muistaakseni oli kartta, mutta en löydä sitä mistään.

Olisi kiva karsia taloyhtiöittäin ne pois missä tonttivuokrat nousevat seuraavan viiden vuoden aikana.
No ei ole sellaista karttaa ja kysy taloyhtiöltä jos olet ostamassa asuntoa. Jos jokuu tilaa Hesarin niin sitten ehkä hänellä on sellainen mutta minä en tilaa Hesaria. Taloyhtiöltä voi kysyä.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
231
No ei ole sellaista karttaa ja kysy taloyhtiöltä jos olet ostamassa asuntoa. Jos jokuu tilaa Hesarin niin sitten ehkä hänellä on sellainen mutta minä en tilaa Hesaria. Taloyhtiöltä voi kysyä.
Toki saan tuon tonttiasian selville avaamalla myytävän asunnon tiedot / talon tiedot. Tässä olikin pointtina että tuosta on varmasti joku listaus olemassa missä ne kaikki on.
Tilaan itse Hesaria, mutta ei vain ole niin yksinkertaista kaivaa sieltä tuollaista esille. Helpottaisi jos joku muistaisi vaikkapa kuukauden missä tuo on ollut esillä.

Ja tämä ei ollut vain sinua kohtaan osoitettu kysymys, ihan avoin...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
505
Toki saan tuon tonttiasian selville avaamalla myytävän asunnon tiedot / talon tiedot. Tässä olikin pointtina että tuosta on varmasti joku listaus olemassa missä ne kaikki on.
Tilaan itse Hesaria, mutta ei vain ole niin yksinkertaista kaivaa sieltä tuollaista esille. Helpottaisi jos joku muistaisi vaikkapa kuukauden missä tuo on ollut esillä.

Ja tämä ei ollut vain sinua kohtaan osoitettu kysymys, ihan avoin...
Auttaisikohan tämä? http://www.hel.fi/kv/tontti
Parin klikkailun jälkeen löytyy ainakin https://www.hel.fi/static/kv/tontti...uusittavat-maanvuokrasopimukset-2020-2021.pdf
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
En tiä, ostotarjousta pitäisi pukata. Ensimmäistä elämässä, joten tässä miettii vähän kaikkea.

Tekisi melkein mieli pyytää neutraali hinta-arvio asunnosta. Mietin just kovasti että meneekö hinta yläkanttiin paljo vai ei. Tietenkin tällaisetkin palvelut maksavat ja ei niitä taida paljoa olla tarjollakaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Tänään just saatiin kaupat hoidettua loppuun ensiasunnon suhteen ja itse painittiin vähän tuon saman asian suhteen kun ensimmäistä tarjousta mietittiin.

Eipä siinä auta kun tutkia alueen hintatasoa ja sitten miettiä paljonko on omasta mielestään valmis maksamaan juuri tuosta asunnosta. Me taidettiin tarjota alkuun 7% alle pyynnin johon myyjät tulivat puoleen väliin vastaan vastatarjoukselle. Ei lähdetty enempää tinkimään, koska mielestämme tarjous sopi asunnon kunnon osalta verraten alueen hintatasoon.

Oltiin kuitenkin päätetty jo oma kattohinta ja tämä oli alle tuon myyjien vastatarjouksen; eroa oli kuitenkin enää niin vähän, että emme jättäneet myyjille mahdollisuutta toiselle vastatarjoukselle vaan tulimme hieman yli puoliväliin vastaan ja tämän tarjouksen he hyväksyivätkin. Lopullinen kauppahinta oli tuo mitä olimme päättäneet omaksi kattohinnaksemme ja loppujen lopuksi aika tasan 5% alle pyyntihinnan.

Alueellisia hintoja voi tarkastella esim: Asuntojen.hintatiedot.fi sekä toki Etuovesta ja Oikotiestä ilmoituksia etsimällä.
 
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
316
~4v sitten tuota tuli mietiskeltyä. Päästiin lopulta kaupoille ~3,2% pyyntihinnan alle, tuota on tullut jälkikäteen mietittyä ja meni ehkä hieman yli omaan mieleen. Toisaalta asunto oli sellainen joita ei ihan joka päivä ole tarjolla ja sopivalla alueella. Jos tästä ei olis tullut kauppoja niin seuraavan mieleisen löytämiseen olisi mennyt aikaa. Tässä välillä olis maksettu tähän saakka vuokraa 50k€, nyt omasta laina on lyhentynyt ~32k€.

Kaikki minkä saa tingittyä, sitä ei tartte maksaa. Riippuu hiukan kuinka haluttu kohde on kyseessä, että kannattaako käydä koviin tinkaukseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Itselläkin tuon tarjouksen hyväksymisen jälkeen tottakai heti ollut ajatuksia, että oliko tuo tarjous nyt liian kova ja maksettiinko "liikaa". Aika paljon painoi vaakakupissa se, että edelliset asukkaat olivat 2v sitten tehneet koko asuntoon pintaremontin ja laittaneet keittiön täysin uusiksi, ja kaikki istui meille juuri eikä melkein; mitään remonttia ei ole tarpeen asunnossa alkaa tekemään, riittää kun kantaa vaan tavarat sisään. Oikeastaan tämä meidän nyt tuleva ensiasunto oli ensimmäinen mistä olimme molemmat Etuovesta katselun aikana suoraan täysin myytyjä. Kaikissa muissa olisi joutunut tekemään kompromisseja joko asunnon ulkonäön/kunnon/tilajaon tmv. suhteen tai asunnon sijainnin suhteen.

Ei tainnut mennä kuin viikko asunnon ilmoituksen ilmestymisestä Etuoveen, kun meidän tarjous hyväksyttiin ja välittäjän puheiden mukaan asunnosta oli useampia kiinnostuneita. Muihin kiinnostuneisiin meidän etuna oli toki, että teimme tarjouksen jo samana päivänä kun yleinen näyttö asunnossa oli (kävimme katsomassa asuntoa muutama päivä ennen tätä yleistä näyttöä). En tiedä ehtivätkö muut kiinnostuneet tarjoustaan edes tekemään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Tässä kohteessa on sellainen jutu että se on todella hyvässä kunnossa ja isoimmat rempat (asuntokohtaiset, ei valitettavasti putkia) on tehty. Hintapyyntö vain on reilusti yli keskiarvon alueella, mutta nyt pitäisi miettiä juuri se että paljon annamme arvoa sille että esim. keittiö/kph/sauna on täysin rempattu (ja kunnolla vielä).

Veikkaan ettei tuolla ole vielä paljon menekkiä ollut, johtuen juuri hintapyynnöstä. Tavallaan ymmärrän sen kun ovat paljon panostaneet asuntoon, mutta nyt pitää vain pitää järki päässä ja yrittää kylmästi laskea paljon nuo on euroina itselle keskihinnan päälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
657
Teillähän on sitten hyvinkin sama tilanne kuin meillä oli tässä päällänsä. :vihellys: Meilläkin tuohon yhtiöön on kyllä varmasti remontteja tulossa vuosien mittaan (-85 rakennettu), mutta sisältä asunto oli viimeisen päälle. Odottelee jo, kun pääsee Puustellin keittiötä höyryuunilla käyttämään nykyisen halvin mahdollinen vuokrakämppäkeittiön jälkeen. :rofl:

Onnea pohdintaan ja muistakaa myös pitää maltti, vaikka ensiasunnon osto varmasti polttelee. Voin sanoa tämän kyllä lähiaikojen osalta niin hyvästä muistista.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
En tiä, ostotarjousta pitäisi pukata. Ensimmäistä elämässä, joten tässä miettii vähän kaikkea.

Tekisi melkein mieli pyytää neutraali hinta-arvio asunnosta. Mietin just kovasti että meneekö hinta yläkanttiin paljo vai ei. Tietenkin tällaisetkin palvelut maksavat ja ei niitä taida paljoa olla tarjollakaan.
Muutamia mietteitä mitä itsellä oli kun kämppää hankki / mitä kannattaa miettiä:

1) Paljonko on varaa laittaa asuntoon, eli mikä on maksimi mitä voi laittaa oli kohde miten hieno tai huono tahansa. Tämä yli ei sitten kannata tarjota tai suostua ei vaikka kauniimpi osapuoli kuinka sanoisi että "kyllä me selvitään" tms. Varsinkin kun huonoimmassa tapauksessa tulee eroa ja joudut ottamaan koko lainan itsellesi. (Tai parhaassa tapauksessa otat alunperinkin lainan itsellesi ellet ole jo avioliitossa.)

2) Mikä on yleinen hintataso sillä alueella sekä siellä kaupungissa/kunnassa mistä ostat asuntoa. Sitten mietit juuri sen asunnon kuntoa/sijaintia jne. ja pohjapiirrustusta juuri teille ja mietit sen mukaan miten paljon siitä kannattaa maksaa. Samaten miettien mitä ehkä tarvisi tehdä uusiksi = paljonko rahaa menee sen ostohinnan lisäksi (myös verot, nykyiset vuokrat, muuttokustannukset jne)

3) Se mitä jatkuvasti hoetaan, mitä se oikeastaan tarkoittaa? "Sijainti, sijainti, sijainti". Itselleni se aiheutti miettimistä: miten lähellä ovat palvelut? Miten liikkuminen eri kulkuneuvoilla sujuu? Miten lähellä ja millaisia harrastus jne. mahdollisuuksia löytyy? Miten naapurit, ympäristö? Miten pitkä matka keskustaan / isomman kaupungin keskustaan (jos ei ole ns. iso kaupunki mistä ostaa). Onko muutto prosentti ulos vai sisäänpäin? Eli tuleeko kämpän ja maan arvo nousemaan vai laskemaan? Sekä tietysti mahdolliset kaverit/vanhemmat/sukulaiset/lasten harrastukset jne jne. eli miten pitkä matka mihinkin.

4) Tarvitseeko tehdä remonttia, miten pitkään kämppä on ollut myynnissä, miten pitkään alueella yleensä kestää myydä vastaavia asuntoja (jos jostain löytyy tietoja), mikä on syynä että paikka on myynnissä? Kannattaa katsoa myös alkuperäisiä piirrustuksia, mitä on tehty ja mitä tarvitsee tehdä, mitä mahdollisia maksuja, velvollisuuksia jne. tulee paikan mukana?

5) Miten paitsi nyt niin 5, 10, 15, 20 vuoden sisällä haluaako siellä asua? Mitä isompaa tai pienempää tulee eteen, korjauksia jne. (myös mahdolliset autot, elämisen muut kustannukset jne) Miten tila riittää jos lapsia tulee tai lähtee pois, jos tulee tai lähtee elämänkumppani niin kumpi sitä asuntoa halusikaan?
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Kiitoksia kommenteista :) Ja joo kyllä tässä meikä päätä kylmänä pitää. Puolisolle pitää vähän toppuutella ja kyllä hänkin ymmärtää ettei pidä ostaa pelkällä tunteella. Jos sillä menisi, olisi varmaan kauppakirja jo taskussa :)

Asunto on siinä hintaluokassa että pystyisimme maksamaan kyllä täyden pyynninkin. Se ei vain tule kyseeseen tämän asunnon kohdalla, juurikin ottaen huomioon asunnon hintatason. Toki asunnon hieno kunto & tehdyt sisäremontit nostavat arvoa, mutta oma tarjoukseni, jos sen teen, on ainakin 10% pienempi kuin pyynti nyt. Varmaan vielä jokunen prosentti päälle.

Asunto olisi aika nappi monelta osin pienelle perheelle (2 aikuista, 1 lapsi ja kissa). Tietääkseni sen kummempia veroja tässä ei mene (ensiasunto, ei varainsiirtoveroa) ja joo muuttoon jätetään rahaa ja onneksi palkatkin juoksevat molemmilla aikuisilla. Tilanne mikä tahansa, asumiskustannukset tulevat laskemaan nykyisestä.

Töihin puolituntia julkisilla, isommat kaupat jne. julkisilla varmaan hmm 15min. Lähellä pieni ostari jossa pari kauppaa jne. Meille sopii, rivari/okt lähiöö. Luulen että arvo nousee koko ajan hieman, Helsingissä kun ollaan. Paljon harrastusmahdollisuuksia lähellä, päiväkodit, koulut, puistot jne.

Oikeastaan tiedossa on vain yksi (ei pakollinen) tekeminen asuntoon ennen muuttoa, jonka hintaluokka on siinä 1000€ paikkeilla. Ja olen lueskellut useamman kerran paperit mitä olen talosta/taloyhtiöstä saanut, PTS:n, vuosikertomukset, tehdyt remontit jne. Ja kaikki on positiivista.

Tulevaisuudesta kun tietäisi. Tällä hetkellä on fiilis että kyllä yhdellä muksulla mennään, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Sillä tähtäimellä olen kuitenkin että 10-v tässä nyt ainakin. Parikin muksua menee vielä tuollaisessa kivassa rivarissa ja jos sellainen tilanne tulee niin siinähän sitä voi vaihtoakin alkaa katselemaan. Ja kumpikin halutaan, ihan hiton paljon :)

Nyt on vain juuri näitä muutamia kysymyksiä mihin en tiedä vastausta. Heittelen varmaan vielä niitä tännekkin jos en löydä muualta mitään järkevää. Katselee jos saisi tarjouksen heitettyä jossain välissä. Sekin pitää vissiin tarkkaan katsoa, ehdot jne..
 

Marius

...
Premium-jäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
353
~4v sitten tuota tuli mietiskeltyä. Päästiin lopulta kaupoille ~3,2% pyyntihinnan alle, tuota on tullut jälkikäteen mietittyä ja meni ehkä hieman yli omaan mieleen. Toisaalta asunto oli sellainen joita ei ihan joka päivä ole tarjolla ja sopivalla alueella. Jos tästä ei olis tullut kauppoja niin seuraavan mieleisen löytämiseen olisi mennyt aikaa. Tässä välillä olis maksettu tähän saakka vuokraa 50k€, nyt omasta laina on lyhentynyt ~32k€.

Kaikki minkä saa tingittyä, sitä ei tartte maksaa. Riippuu hiukan kuinka haluttu kohde on kyseessä, että kannattaako käydä koviin tinkaukseen.
Maksettiin myös lopulta vain muutamia prosentteja alle pyynnin. Asunto vastasi toiveita paremmin kuin hyvin.

Jälkikäteen muutamia kertoja myös miettinyt, tuliko maksettua liikaa. Toisaalta asunto vapautui heti, on osoittautunut jopa odotuksia paremmaksi myös tontiltaan eikä varteenotettavia kohteita ole ollut tarjolla kaupan jälkeenkään. Maksoimme hinnan, jonka olimme valmiita kaikin puolin toiveemme täyttävästä asunnosta maksamaan.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 672
Me teimme muutamista kämpistä tarjouksia ennen kuin tämä nykyinen löytyi. Muutama tarjous tehtiin reilusti pyyntihintaa alemmas johtuen että ne olivat olleet hyvin pitkään myynnissä (lähes 5kk) ja hinta oli selkeästi asunnon kuntoon nähden yläkanttiin. Noh kauppoja ei tuosta tullut kun myyjät eivät tulleet kuin muutaman tonnin vastaan ja itseasiassa juuri tsekkasin että edelleen on kohde myynnissä.
Tämä nykyinen ehti olla pari viikkoa myynnissä ennen kuin menimme ensimmäistä kertaa katsomaan. Kunto ja hinta olivat meidän mielestä aika hyvin kohdilla joten tarjosimme heti ensimmäisen näytön jälkeen 8% alle hintapyynnön tarjouksen johon myyjät tekivät ihan ok vastatarjouksen. Meillä oli myös kattohinta mietittynä ja myyjän vastatarjous oli juuri hieman yli tämän. Kävimme katsomassa kohdetta vielä uudestaan ja teimme toisen tarjouksen 5% alle hintapyynnin, joka oli jo muutaman tonnin päässä myyjän vastatarjouksesta. Tällä hinnalla kaupat loppujen lopuksi tehtiin ja kokonaisuudessaa kohde ehti olla reilu 3 viikkoa myynnissä ennen kuin kaupat oli varmistunut. Hyvät kohteet kohtuullisella hinnalla menevät ainakin pääkaupunkiseudulla nopeasti. Täällä on tosin myös myynnissä älyttömästi ylihintaisia lääviä ja sen huomaa kun katsoo myytäviä asuntoja sieltä vanhimmasta päästä.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 379
Omassa tapauksessa sijainti, koko ja kunto kohtasivat täydellisesti ja hinnastakin päästiin neuvottelemaan tonneja pois. Kohde oli uusi ja rakentajalle oletettavasti helppo hinnoitella, kun tietää rakennuskulut aika hyvin. Edelleen on etuovessa haku päällä ihan mielenkiinnosta, mutta hyvin harvakseltaan tuolta mitään ilmoituksia tulee ja niissäkin aina jokin kriittinen puute. Onnistunut ostos siis!
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Omassa tapauksessa sijainti, koko ja kunto kohtasivat täydellisesti ja hinnastakin päästiin neuvottelemaan tonneja pois. Kohde oli uusi ja rakentajalle oletettavasti helppo hinnoitella, kun tietää rakennuskulut aika hyvin. Edelleen on etuovessa haku päällä ihan mielenkiinnosta, mutta hyvin harvakseltaan tuolta mitään ilmoituksia tulee ja niissäkin aina jokin kriittinen puute. Onnistunut ostos siis!
Joo olisi tämä vähän eri, jos itsekin uudiskohteita tai edes 2000- luvun kohteita voisi etsiä. Ei vaan budjetti veny niihin valitettavasti.

Nyt vain pitäisi funtsia että miten tuon ensitarjouksen tekee. Uskaltaako vai eikö :p
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 710
Liian alas ei tarjousta kannata vetää, ehkä aivan maaseudulla missä talo on ollut perikunnalla myynnissä päälle vuoden tms. voi vetää noita "-30% aloitus tarjous, maksetaan sitten kuukausien tinkimisen jälkeen -10% alle kauppahinnan" juttuja. Koska myyjä (ymmärrettävästi) ajattelee että kyseessä on joku hupi huutelia (jos myynnissä on esim. 200k€ talo ja tarjous on 140k€ eivät luultavasti viitsi edes vastata).

Yksi asia minkä itse tein, hieman asunnon hankkimista liipaten on:
Ne asiat mistä varmasti tietää tahtovansa ja tekevänsä (esim. seinien hiominen ja uudelleen maalaus, kunnon pesu jne) kannattaa tehdä ennen muuttamista. Toki jos tietää jo valmiiksi että esim. yksi seinä puretaan ja tehdään kahdesta huoneesta yksi isompi tms. sekin kannattaa tehdä jo ennen tavaroiden sisälle kantamista.

Muuten asua noin vuoden päivät ja vasta seuraavana kesänä tehdä suurempia muutoksia (itse tehtiin vessa muuten uusiksi paitsi lattia ja pytty, sauna muuten uusiksi paitsi lattia ja kiuas, terassille lasitus ja muuta pientä) kun on asunut siellä talossa ja oikeasti näkee miten se elämä siellä muotoutuu ja mitä haluaa muuttaa. Noissa muuten kannattaa katsoa jos omasta/paremman puoliskon puolelta löytyy osaajia. Säästää huomattavasti rahaa. Toki se osaaminen täytyy olla todellista, putki, sähkö jne. hommat kannattaa antaa ammattilaisen tehdä, toki myös muut hommat ettei esim. pilaa vesieristyksiä jos ei ole koskaan esim. saunaa purkanut/uudelleen laudoittanut ja ovia vaihtanut.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
604
Joo ei liian alas, mutta selkeä on että myyjät ovat lähteneet kokeilemaan "kovalla rahalla" myyntiä. Koska helposti voi verrata alueen / jopa talon, hintatason jossa tuo on reilusti yläkanttiin. Olemme kyllä valmiita maksamaan, melkein täysrempatusta kämpästä, extraa. Ei vain noin paljon mitä myyjät haluavat. Tarjous lähtee jotain 10-12% alle pyynnin varmaan.

Tavoitteena on pitää vanhaa kämppää päällekkäin n. kuukauden ajan, jolloin saa ne muutamat pikkujutut tehtyä mitä kyseinen asunto vaatii.

Mitää isompaa tekemistä ei ole tiedossa, sen takia tässä onkin menossa vaihe, että osaisi jotenkin määrittää noiden tehtyjen remonttien arvon hinnassa (meille).
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Ilmoitin pankille, että mielestäni asuntolainani korkomarginaali on liian korkea, ja että kysyn tarjouksia parista muusta pankista. Oma pankkini (Nordea) tarjoutui laskemaan marginaalin 1 prosentin 0,68 prosenttiin ilman kuluja. OP teki hiukan huonomman tarjouksen, ja Danske lupaili alustavasti alle 0,7:n marginaalia, mutta eipä kannata lähteä vaihtamaan pankkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Pankin vaihtamisesta: Mitähän käy ASP-lainan eduille, jos haluaa vaihtaa pankkia? Säilyykö valtiontakaus ja korkotuki? Jäi kilpailuttaminen kiireessä vähän heikoksi, niin mietin, voinko helposti vaihtaa pankkia nyt kun laina on otettu ja asunto ostettu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
199
Vanha laina alkaa kohta olla maksettu, niin kai sitä vois ottaa vähän lisää.. varasin just neuvotttelut Nordeaan(nykyinen) ja OP:lle. Katsotaan minkälaisia marginaaleja ja mihin korkoon sidottuja tarjoaa.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
231
Pankin vaihtamisesta: Mitähän käy ASP-lainan eduille, jos haluaa vaihtaa pankkia? Säilyykö valtiontakaus ja korkotuki? Jäi kilpailuttaminen kiireessä vähän heikoksi, niin mietin, voinko helposti vaihtaa pankkia nyt kun laina on otettu ja asunto ostettu.
Vaihdoin itse toiseen pankkiin ja vanhaan jäi ASP-laina vain. Eivät ole ilmoitelleet ehtojen muuttumisesta tai mitään.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Ilmoitin pankille, että mielestäni asuntolainani korkomarginaali on liian korkea, ja että kysyn tarjouksia parista muusta pankista. Oma pankkini (Nordea) tarjoutui laskemaan marginaalin 1 prosentin 0,68 prosenttiin ilman kuluja. OP teki hiukan huonomman tarjouksen, ja Danske lupaili alustavasti alle 0,7:n marginaalia, mutta eipä kannata lähteä vaihtamaan pankkia.
Kysyivätkö perusteluita ja onko kuinka uusi laina?
Puoli vuotta nykyistä makseltu, niin miksei pikkusen saisi tiputettua kuluja.. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 159
Vaihdoin itse toiseen pankkiin ja vanhaan jäi ASP-laina vain. Eivät ole ilmoitelleet ehtojen muuttumisesta tai mitään.
Hain nimenomaan, että mitä käy, jos sen ASP-lainan haluaisi siirtää pankista toiseen. Kyllähän nyt muun asioinnin voi siirtää milloin vain.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 158
Kysyivätkö perusteluita ja onko kuinka uusi laina?
Puoli vuotta nykyistä makseltu, niin miksei pikkusen saisi tiputettua kuluja.. :)
No mä sanoin vain, että mielestäni marginaali ei vastaa nykyistä markkinoiden nykytasoa, ja että olen kysymässä muista pankeista tarjouksia. Laina oli otettu syksyllä 2014. Tiesin siis, että marginaalit olivat joka tapauksessa tippuneet tuosta ajankohdasta.

Marginaali on tietysti asiakaskohtainen asia. Jos olet puoli vuotta sitten kilpailuttanut pankit, niin en usko, että merkittävää pudotusta marginaaliin on luvassa, mutta aina kannattaa toki kysyä.
 
Liittynyt
02.12.2016
Viestejä
36
Meidän ostotarjous hyväksyttiin ehdollisena. Muutamat tsekit vielä asunnosta, mutta eiköhän tuosta kauppakirjat allekirjoiteta pikapuoliin. Alla vähän speksejä mitä Tampereen OP:lta saatiin (Asunto-osake, 9km tre keskustaan, rv -90):

Asuntolainalle OP antoi marginaaliksi 0,75% josta häviää jokunen yksikkö pois kun ajatellaan päälle "kertyvät bonukset", joilla maksellaan perheen vakuutukset. Minusta tarjous on ihan asiallinen ja eipä nuo omat vakuutuksetkaan kovin kalliita ole (koti + liikennevakuutus kauppakassiin) niin hyvä näin. ASP-lisälainan nostomaksut lähti vielä tuosta OP:n tarjouksesta pois sekä puolison lainan nostomaksut kun hänellä ei ole ASP-tiliä.

Säästöjä ja käteistä löytyy sen verran, että tuon lainan maksamiseen näyttäisi menevän about 10 vuotta nykyisillä olemattomilla koroilla. Velattomuus tosin saavutetaan jo hieman aiemmin, koska tarkoitus olisi myös säästää käteispuskuriin samalla sekä pienellä summalla osakkeisiin per kuukausi. Varmaankin siinä 5 - 6 vuoden päästä, jos ei mitään ihmeellistä satu.

Aika paljon painotettiin valinnassa sijaintiin sekä liikenneyhteyksiin. Samalla rahalla olisi saanut lähes uusia vähän matkan päästä, mutta laskettiin myös hinta työmatkoille, vapaa-ajan matkoille sekä 2 auton pitämiselle niin ei tuntunutkaan enää niin halvalta.

edit: Alkuperäisestä pyyntihinnasta saatiin tingattua noin 5% pois, neliöhinnan huitelevan siellä 2250€ paikkeilla.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 415
Viestejä
4 198 398
Jäsenet
70 905
Uusin jäsen
Jiicotton

Hinta.fi

Ylös Bottom