Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
OP:n tapauksessa riippuu valtavasti siitä, mikä Osuuspankki sattuu olemaan kyseessä koska ne ovat käytännössä itsenäisiä pankkejaan. Päijät-Hämeen OP:sta olen itse saanut aina hyvät tarjoukset ja asiointi on sujunut vauhdilla. Bonuksilla kuittaan lähinnä tilinhoitomaksut, luottokortit ja kotivakuutuksen. Autovakuutukset on oikeaoppisesti ihan muualla, koska halvempaa. Pohjola muistaa kyllä kysellä niitäkin vuosittain, mutta ymmärtävät heti ettei hinnalla pääse kilpailemaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Meillä OP:n lainatarjous on aina ollut paras / yhtä hyvä kuin toiseksi paras tarjous toisesta pankista. Vuositasolla bonuksista on sitten saanut sen 500-1000 euron edun toisiin pankkeihin verrattuna.

Edit. Viime vuonna näköjään kertyi 1600 euron edestä bonuksia.
Tilanne on sitten sun kannalta erinomainen ja sun kannattaa ehdottomasti olla OP:n asiakas. Mutta ymmärtänet myös että kaikilla tilanne ei välttämättä ole sama kuin sulla. Eri ihmiset saa erilaisia tarjouksia pankeilta (ja vakuutusyhtiöltä) ja OP:n lainat tai vakuutukset ei välttämättä ole kaikille lainkaan edullisia, jolloin bonareista ei välttämättä pääse paljoa hyötymään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 810
Meillä ei ole ikinä yritetty vääristellä bonuksia pankin toimesta. Ehkä olet vain itse ymmärtänyt ne väärin. Meillä kuitenkin yli 15 vuotta ongelmatonta asiointia OP:n kanssa. Nyt on jopa oma henkilökohtainen pankkineuvoja, jolta viimeksi syksyllä sain lainatarjouksen noin 8 tunnin sisällä pyynnistä. Muilla pankeilla puhuttiin viikoista, että sai edes ensimmäisen neuvotteluajan sovittua.
Kuulostat OP:n asiakaspalvelijalta. Asiakkaan vikaa kaikki kunnes pistää naaman eteen mitä itse ovat kirjallisesti sopineet. Sit on naama sitruunalla. Oli siinäkin kohtaa kun toistuvastii jouduin muistuttamaan, että se mainostettu bonus oli jo laskettu muualle. Sekavaa kusetuslaskutapaa yritti.

OP:lla ja Pohjolassa riippuu todella paljon siitä kuka siinä sattuu palvelemaan. Sulla on käynyt tuuri. Itse en päässyt mädästä valehtelevasta omenasta eroon kuin pankkia vaihtamalla. Ko. OP:n sivukonttorin johtaja oikeasti soitti ja ”pakotti” pitämään saman ämmän, joka oli kahdesti jo jäänyt kiinni käsi piparipurkissa. Vakuusarvo parani 40 k€ tuoreeseen OP:n ”maksuttomilla” bonuksilla arvioon nähden, marginaali tippui kolme kymmenystä.

e: Pankin vaihtoon asti kertyneet bonukset sain kyllä Pohjolassa käytettyä loppuun ja eka myi minulle hyvän ja halvan kotivakuutuksen. Pari vuotta-kolme vuotta sitä ja sit tuli uusi ihminen. Kuulemma olin valehdellut, ei ole mahdollista ottaa vakuutusta jonka olin uusinut jo ainakin kerran. Ikävä taas niille, että olin kirjallisesti pyytänyt tarjoukset. Bonukset oli jo loppu, niin en jäänyt tappelemaan tuulimyllyä ja tuulimyllyn esihenkilöä vastaan. Vaikutti sen verran kelatätien jengiltä eli ei toivoakaan saada myöntöä ulos, että lipsahti omat puheet paskan puolelle.

Nimim. Erittäin tyytyväinen ex-OP asiakas.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.09.2022
Viestejä
37
OP-ryhmä on Suomen suurin asuntoluotottaja 38% osuudella kaikista kotitalouksien asuntolainoista. Kyllä sinne sekaan monenlaista kokemusta mahtuu niin hyvää kuin huonoa. Jos nyt jotain universaalia voi bonuksista sanoa, niin ainakin ne lisäävät kuluttajan vastuuta kokonaiskustannuksien laskemisesta, kun täytyy ottaa huomioon myös monien bonusten käyttökohteiden (vakuutukset jne) kustannusero kilpaileviin palveluntarjoajiin.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 215
Jos nyt jotain universaalia voi bonuksista sanoa, niin ainakin ne lisäävät kuluttajan vastuuta kokonaiskustannuksien laskemisesta, kun täytyy ottaa huomioon myös monien bonusten käyttökohteiden (vakuutukset jne) kustannusero kilpaileviin palveluntarjoajiin.
Niin tuohan on vain siinä tapauksessa, jos se OP:n lainatarjous on ehdoiltaan huonompi kuin toisen pankin tarjous. Jos lainatarjoukset ovat yhtä hyviä niin ei siinä tarvitse juuri laskelmia tehdä kokonaiskustannuksista.

Ja se kannattaa myös muistaa, kun sanoo, että toisesta vakuutusyhtiöstä saa vakuutuksen halvemmalla, että onko molempien vakuutuksien kattavuus myös yhtä hyvä. Voi ollakin, että se halvempi vakuutus on halvempi juuri siitä syystä, että sen ehdot (pienellä printatut kohdat) ovat epäedullisempia vakuutetulle tai vahinkotapauksissa ei korvata asioita ollenkaan.
 
Liittynyt
08.01.2020
Viestejä
139
Danskelta hain prätkälainaa. Johtaja naureskeli ja laski aivan poskettoman koron. Op:llä suhtautui asianmukaisesti ja sain lainan. Myöhemmin k
Asuntolainaa hakiessa op pyysi aika kovaa korkoa niin kyselin muistakin pankeista ja annoin myös mahiksen Danskelle. Danske laittoi paremmaksi mutta op kuittasi sen vielä paremmaksi.
Op:lla alkoi sen jälkeen hillitön rahojen keruu kaikenlaisista kuluista: avausmaksua, kättelymaksua, nostomaksua, jne... panttikirja maksoi 350€ mutta kun kysyin mistä sen saa haettua, selvitin oikean hinnan ja sanoin että homma seis ja haetaan se itse, op pystyikin yllättäen tarjoamaan panttikirjan samaan hintaan.
Vakuutuksista maksettiin vuosia ylihintaa ja vielä myöhemminkin uudelleen kun piti bonuksia mukamas käyttää pois niin laittoivat yhdelle seisonnassa olevalle ajoneuvolle kaskon täysille ja ehdin maksaa monta vuotta bonuksilla kaskoa, kunnes ne bonarit loppui ja huomasin asian.
Samantien lähti Kaikki vakuutukset muualle. Ja muistan täälläkin kehua...

Op:llä on hyvä verkkopankki ja mobiilisovellus. Ja muutama lisälainaa järjestynyt mukavasti.
Jotain hyvää ja jotain huonoahan näissä aina on.
 

ykii

Lizard of Oz
Tukijäsen
Liittynyt
16.07.2017
Viestejä
683
Molemmissa asuntolainoissa on korontarkistus keväällä joten kokeilin kepillä jäätä ja OP:lla onnistui euriborin muutos 12kk->3kk, korvausta ottivat 200e per asuntolaina. Muutoksen voi maksaa myös OP boonuksilla. Korkomuutokset maksavat itsensä näillä koroilla takaisin 2-4 kuukaudessa. Uskon että korot eivät kyykkää vielä pariin vuoteen.
Minkä alueen OP kyseessä? Itse kokeilin kepillä jäätä Tampereen seudun OP:n kanssa. Ei kuulemma pysty, vaan halutaan suojella asiakkaita. Yeah right :)
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Minkä alueen OP kyseessä? Itse kokeilin kepillä jäätä Tampereen seudun OP:n kanssa. Ei kuulemma pysty, vaan halutaan suojella asiakkaita. Yeah right :)
Eilen oli korontarkastus ja juuri ennen tuota sain vaihdettua viitekoron 12kk Euriborista 3kk Euriboriin. Marginaaliin ei koskettu vaan maksettavaksi tuli vain 200 euron palvelumaksu.

Ei todellakaan ollut mikää yksi viesti aspaan ja that's it. Laitoin ensimmäisen tiedustelun 26.10.2022 ja tähän vastattiin ettei Keski-Suomen Osuuspankki käytä muita viitekorkoja kuin 12 kk Euriboria. Muutamat viestit vaihdettiin ja annoin asian olla.

Joulukuun alussa yritin parantaa omaa arvoani pankin näkökulmasta ja siirsin 30 000 euroa Svean säästötililtä Osuuspankin Kasvutuottotilille ja varasin videoneuvottelun oman yhteyshenkilön kanssa. Tuon palaverin jälkeen minulle lopulta tarjottiin lyhyempiä viitekorkoja. Nykyinen marginaali on 0.45% ja lainaa on noin 90 000 euroa jäljellä (puolisolla suunnilleen saman verran). Tarjosivat tuon jälkeen viitekoron vaihtamista seuraavilla ehdoilla:

3kk Euribor + 0.65% + 200 € palvelumaksu
6kk Euribor + 0.55% + 200 € palvelumaksu

Päätin etten vaihda tuollaisilla ehdoilla ja unohdin asian kuukaudeksi. Uudenvuoden jälkeen kokeilin vielä kerran kepillä jäätä ja vastasin edelliseen tarjoukseen etten ole halukas muuttamaan jo aikaisemmin neuvoteltua marginaalia. Kerroin myös että muut Osuuspankit sekä kilpailevat pankit ovat vaihtaneet viitekorkoja ilman marginaalimuutoksia. Tämän jälkeen sain linjoille jonkun todella ystävällisen ja palvelualttiin vanhemma rouvan. Kävin hänen kanssaan pitkän puhelun korkotasoista, viitekoroista ja markkinatilanteesta. Tämä ihmetteli ihan ääneen oman pankkinsa aikaisempaa linjausta olla tarjoamatta lyhyempiä korkoja ja ilmoitti saaneensa luvan tarjota 3kk Euriboria ilman marginaalimuutoksia. Ainoa ehto oli että varaan ajan vakuutusneuvottelijan kanssa ja pohdin josko pystymme siirtämään muitakin vakuutuksia Pohjolaan.

Olen tyytyväinen lopputulokseen mutta en itse prosessiin. On ihan tuurista kiinni että onko asiakkaan oma virkailija pitkän linjan pankkiammattilainen vai tuoreempi virkailija joka näppäilee numerot koneelle ja kertoo vain mitä kone vastaa. Oman ongelmansa muodostaa se ettei pankit enää edes tunne asiakkaitaan eli mitä nämä tekevät työkseen ja mikä koulutus näillä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
@Rantakemisti, huomasin saman että tuuristahan tuo on kiinni. Itsellä kävi huipputuuri. Kun vaihdoin pankkia niin OP:n tyypin kanssa saatiin hommat nopeasti raiteilleen ilman kuluja tai marginaalien nostoa. Lisäksi soitin jollekin aspan hepulle vakuutuksista niin antoi niin järkyt tarjoukset että totesin että voi unohtaa vakuutusten siirrot. No, tää mun pankkipuolen kontakti oli antanut minun tiedot kollegalleen joka soitteli mullepäin. Aluksi vaan totesin että en ehkä edes jaksa vatvoa asiaa aiemman tarjouksen nähtyäni. Hän kertoi että tämä pankkityyppi oli pyytänyt soittamaan ja kappas, saatiin vakuutuksetkin reilaan ja oikeasti fiksuun hintaan! Hänkin ääneen ihmetteli aiempaa saamaani tarjousta heiltä mutta korjasi tilanteen hienosti.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
663
Pitkältihän kyse on ollut ”haukkumisessa” siitä että monissa tapauksissa OP on antanut huonomman lainatarjouksen kuin muut ja sitten yrittäneet maalata sen paremmaksi bonuksilla.

Jos saat OP:lta samalla hinnalla lainan kuin muiltakin niin sittenhän ne on pelkkää profittia, mutta jos lainan marginaali on vaikka 0,35 korkeampi niin hyöty alkaa olemaan kyseenalaista, etenkin jos omalla kohdalla ne vakuutukset sattuu olemaan kaalliimpia Op:ssa kuin muualla.

Vakuutusten (etenkin autojen) hinnathan vaihtelee ihan älyttömästi henkilön, sijainnin, vakuutuksen kohteen ym mukaan niin Op voi jollekin olla halpa ja toiselle kallis. Esim mulle Op ei ole koskaan onnistunut tekemään kilpailukykyistä tarjousta muusta kuin muksun terveysvakuutuksesta niin en ole niiltä mitään muuta koskaan ottanut.
Noh, me saimme 0,4% marginaalilla asuntolainan op:lta. Sama marginaali oli nordeassa. Laina sidottu lisäksi 12kk euriboriin, kuten Nordeassa. Syy miksi siirsimme lainan oli korkoturva, mikä op:lla huomattavasti parempi. Eli en sanoisi, että op kikkailee vain noilla bonuksilla. Kyllä ne kai aidosti myös asiakkaitakin haluaa. Uudenmaan op kyseessä meidän tapauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 810
Muutamaa viestiä kun lukee ylöspäin, niin tässä alkaa vaikuttaa OP:lla olevan joku kusi(pää)raja Uudenmaan ja maakuntien välillä. Pankkien osalta tuli itse hakattua päätä seinään pienessä maakunnan OP:n sivukonttorissa. "Valehtelemalla" saadun hyvän vakuutuksen myönsi Uudenmaan konttorilla vaikuttanut tyyppi, sitä en tiedä mistä tämä valehtelijaksi syyttänyt vastasi puheluun.

e: typon korjaus
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
842
Päätettiin vaimokkeen kanssa joulun pyhinä että homma done ja lusikat jakoon.

Samalla tietysti omistuskämppä myyntiin, myynti ilmoitus tuli ulos pari pv sitten.

Mielenkiinnolla odotan miten tulee kunnon tarjouksia kun maailman tilanne on mikä on ja uusia lainoja haettu ennätys vähän.

Kyseessä onneksi hyvällä sijainnilla Turusta oleva kerrostalo kolmio pienellä vastikkeella johon sattuu kuulumaan myös sähkö että luulisi että on kiinnostusta…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Päätettiin vaimokkeen kanssa joulun pyhinä että homma done ja lusikat jakoon.

Samalla tietysti omistuskämppä myyntiin, myynti ilmoitus tuli ulos pari pv sitten.

Mielenkiinnolla odotan miten tulee kunnon tarjouksia kun maailman tilanne on mikä on ja uusia lainoja haettu ennätys vähän.

Kyseessä onneksi hyvällä sijainnilla Turusta oleva kerrostalo kolmio pienellä vastikkeella johon sattuu kuulumaan myös sähkö että luulisi että on kiinnostusta…
Lähinnä kuulostaa kammottavalle tässä maailmantilanteessa tuo, että sähkö kuuluu vastikkeeseen. Taloyhtiössä sähkönhinnasta ymmärtämättömät kasaa koko yhtiölle hirmuisen sähkölaskun, kun sähkö tulee töpselistä ja kuuluu vastikkeeseen. Eli ei väliä vaikka itse säästäisikin sähköä, kun naapuri sitten käyttää sinunkin edestäsi sitä, ja kulut sitten jakautuu kaikille neliöiden suhteessa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 770
Lähinnä kuulostaa kammottavalle tässä maailmantilanteessa tuo, että sähkö kuuluu vastikkeeseen. Taloyhtiössä sähkönhinnasta ymmärtämättömät kasaa koko yhtiölle hirmuisen sähkölaskun, kun sähkö tulee töpselistä ja kuuluu vastikkeeseen. Eli ei väliä vaikka itse säästäisikin sähköä, kun naapuri sitten käyttää sinunkin edestäsi sitä, ja kulut sitten jakautuu kaikille neliöiden suhteessa.
Samaa mieltä. Mutta toisaalta asunnon myyntiä varten en olisi niin huolissani, koska moni ei tuota ymmärrä ja pitää tuota vain täysin pelkkänä plussana.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
842
Lähinnä kuulostaa kammottavalle tässä maailmantilanteessa tuo, että sähkö kuuluu vastikkeeseen. Taloyhtiössä sähkönhinnasta ymmärtämättömät kasaa koko yhtiölle hirmuisen sähkölaskun, kun sähkö tulee töpselistä ja kuuluu vastikkeeseen. Eli ei väliä vaikka itse säästäisikin sähköä, kun naapuri sitten käyttää sinunkin edestäsi sitä, ja kulut sitten jakautuu kaikille neliöiden suhteessa.
Samaa mieltä. Mutta toisaalta asunnon myyntiä varten en olisi niin huolissani, koska moni ei tuota ymmärrä ja pitää tuota vain täysin pelkkänä plussana.
Olette kummatkin täysin oikeassa ja vaikka kämppä lämpeääkin luonnollisesti kaukolämmöllä niin eipähän naapureiden sähkönkulutukseen voi mitenkään vaikuttaa mutta ainakin välittäjä oli juurikin tätä mieltä että pelkkää plussaa noin myynnin kannalta tällä hetkellä kun jengi kauhuissaan sähkön hintoja seurailee
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 376
Itselleni tuollainen olisi kyllä erittäin iso miinus (ihmiselle joka tykkää pitää kulut pienenä). Putkirempan jälkeen tuli asuntokohtaiset vesimittarit. Joka yhtiökokouksessa vanhukset valitteli että nuoriso läträä vedellä, mutta kummasti meidänkin nuoressa perheessä tippui vesimaksu 66€/kk -> 10€/kk. Voin kuvitella jos sähkölasku on jaettu niin osa asukkaista pitäisi sähkölämmitteisiä pattereita 24/7 ja naapurin jamppa mainaisi kryptoa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Itselleni tuollainen olisi kyllä erittäin iso miinus (ihmiselle joka tykkää pitää kulut pienenä). Putkirempan jälkeen tuli asuntokohtaiset vesimittarit. Joka yhtiökokouksessa vanhukset valitteli että nuoriso läträä vedellä, mutta kummasti meidänkin nuoressa perheessä tippui vesimaksu 66€/kk -> 10€/kk. Voin kuvitella jos sähkölasku on jaettu niin osa asukkaista pitäisi sähkölämmitteisiä pattereita 24/7 ja naapurin jamppa mainaisi kryptoa.
Kun seurannut vanhempaa väkeä, niin onhan heillä useimmilla aika pitkät peseytymisvälit, joten jos vertaa usein urheilemassa käyvää nuorta ja/tai fyysistä työtä tekevää nuorta aikuista, niin käydäänhän silloin aika usein suihkussa. Urheilun ja mahdollisesti työmatkan ja työvuoron jälkeen, joten ymmärrän tavallaan näkökulman, että vedellä läträtään vaikkakin hyvästä syystä. Paperiseinätalojen aikakauden tuotoksissa on paljon vanhuksia, joilla ei tunnu olevan muuta tekemistä kuin seurata kuinka usein joku naapureista käy vessassa tai suihkussa päivän aikana.

Olen itsekin huomannut, että meillä neljän hengen perheessä on pitänyt etupainotteisesti aina maksaa suuria vesimaksuja (esim. 25e/kk/hlö) ja sitten vuoden lopussa kauhea könttäsumma hyvityksiä takaisinpäin. Viime vuonna kulutus oli n. 100 kuutiota eli noin 500 euron edestä vettä meni. Huvittavinta tässä oli tietysti, että kesällä oli joviaalisti käytetty vettä vesileikkeihin ja mm. lasten autopesulaan hellepäivinä. Nykyään ei tarvitse enää välittää tuosta taloyhtiön määräämästä osasta vaan itse määritellä meno etukäteen. Mielenkiintoista nähdä ensivuoden toteuma kun ulkovesi on kiinteä vuosimaksu eikä enää puutarha, auto, lastenleikit yms mene vesijohtoveden kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.01.2017
Viestejä
702
Kannattaa olla tarkkana ennen kuin laittaa näihin nimensä. Alkuunhan tämä vaikuttaa hyvältä diililtä, mutta luettaessa toiseen kertaan, niin aikamoista ryöstöä.

Tarjous tuli ns. kysymättä, että kovaa on kalastelu OPn puolelta.
aika selvästihän toi on ilmoitettu. hirveen hintanen toi tarjous kyl on. itse otin saman tarjouksen 2v sitten ainoana erona et lisämarginaali oli 0.48% ja että KOKONAISkorko ei nouse yli 2.1%
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Pakko heittää oma lusikka tähän OP keskusteluun.

Itse vaihdoin pankkini OP:hen tässä vuoden vaihteessa ja täytyy sanoa, että kävin syksyllä jokaisen suomessa toimivan pankin läpi. Neuvottelin vähintään ihan puhelimessa kaikkien kanssa ja OP:n tarjous oli itselle paras. Tosiaan lainan marginaali ei ollut paras, mutta sitten taas talletuskorko sekä lainan marginaali yhdessä oli ehdottomasti parhaat. Nordealla olisi ollut paras lainan marginaali 0,3%, mutta otin vähän kalliimman OP:lta. Eli itsellä tosiaan tällä hetkellä makaa käteistä tilillä enemmän kuin mitä on lainaa. Olisi tarkoitus löytää joku sopiva mökki ja tehdä muutama muu isompi pidemmän aikavälin hankinta, joten talletuskorolla (ei määräaikainen) on itselle vähintään yhtä paljon merkitystä, kuin lainan marginaalilla. OP bonuksia kertyy vuositasolla sellanen ~1700€, jos ei oteta mitään yhden vuoden 30% korotuksia huomioon.

En nyt en ihan ymmärrä tätä OP bonus vastaisuutta, jos näillä saa vakuutusmaksut kuitattua, niin itse pidän tätä kyllä isona plussana. Itse olen tähän asti joutunut maksamaan vakuutukset ihan rahalla. En nyt kenellekään suutu jos vuodessa menee vakuutuksiin 300€ vanhan 2000€ sijasta.

aika selvästihän toi on ilmoitettu. hirveen hintanen toi tarjous kyl on. itse otin saman tarjouksen 2v sitten ainoana erona et lisämarginaali oli 0.48% ja että KOKONAISkorko ei nouse yli 2.1%
Niin toisaalta hirveän hintainenhan se toki tuokin on ollut otettaessa ja myöhemminkin, jos korot olisivat edelleen nollassa. Eli nykyinen tarjouskin olisi oikein hyvä, jos korot pomppaisivat vaikka yli kymmeneen prosenttiin tai edes kuuteen.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
663
Lähinnä kuulostaa kammottavalle tässä maailmantilanteessa tuo, että sähkö kuuluu vastikkeeseen. Taloyhtiössä sähkönhinnasta ymmärtämättömät kasaa koko yhtiölle hirmuisen sähkölaskun, kun sähkö tulee töpselistä ja kuuluu vastikkeeseen. Eli ei väliä vaikka itse säästäisikin sähköä, kun naapuri sitten käyttää sinunkin edestäsi sitä, ja kulut sitten jakautuu kaikille neliöiden suhteessa.
Täähän ois hyvä, jos tykkäisin kyrptovaluuttoja louhia. Ei tarvitsisi niin paljoa sähkölaskuista välittää, kun naapurit joutuisi myös maksamaan siitä harrastuksestani... Itselleni tuo asia olisi ehkä pieni mörkö asuntokauppaa tehdessä ja jos taloyhtiössä sattuisi vielä näinä aikoina olemaan joku pörssisähkösopimus.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 461
En nyt en ihan ymmärrä tätä OP bonus vastaisuutta, jos näillä saa vakuutusmaksut kuitattua, niin itse pidän tätä kyllä isona plussana. Itse olen tähän asti joutunut maksamaan vakuutukset ihan rahalla. En nyt kenellekään suutu jos vuodessa menee vakuutuksiin 300€ vanhan 2000€ sijasta.
OP on vasta viimeaikoina ollut kilpailukykyinen. Aikaisemmin ne boonukset olivat hiukan niin ja näin kun OP vakuutukset olivat myös kaksinverroin kalliimpia. Ja aikaisemmin ne boonukset eivät olleet ilmaisia vaan ansaitakseen niitä täytyi maksaa suurempaa marginaalia. Ajat muuttuvat.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Lähinnä kuulostaa kammottavalle tässä maailmantilanteessa tuo, että sähkö kuuluu vastikkeeseen. Taloyhtiössä sähkönhinnasta ymmärtämättömät kasaa koko yhtiölle hirmuisen sähkölaskun, kun sähkö tulee töpselistä ja kuuluu vastikkeeseen. Eli ei väliä vaikka itse säästäisikin sähköä, kun naapuri sitten käyttää sinunkin edestäsi sitä, ja kulut sitten jakautuu kaikille neliöiden suhteessa.
Juu kyllähän tämä pelottavalta kuulostaa. Itseä vitut** aikanaan naapurit jotka pitivät käytännössä kesät talvet parvekkeen ovea auki. Todella mukava maksaa heidän kanssa yhdessä kaukolämmöstä. Luulisi, että voisi ottaa yhteyttä huoltoyhtiöön jos kämppä tuntuu liian kuumalta talvella.

Myös aikanaan hiukan hapotti naapuri joka piti yötä päivää suihkua päällä, mukava maksaa hänen kanssa siitä omasta muutaman minuutin suihkusta. Toivottavasti Turussa naapurit ei omista sähköautoja, saunoja tai sähkötuoleja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 934
Juu kyllähän tämä pelottavalta kuulostaa. Itseä vitut** aikanaan naapurit jotka pitivät käytännössä kesät talvet parvekkeen ovea auki. Todella mukava maksaa heidän kanssa yhdessä kaukolämmöstä. Luulisi, että voisi ottaa yhteyttä huoltoyhtiöön jos kämppä tuntuu liian kuumalta talvella.

Myös aikanaan hiukan hapotti naapuri joka piti yötä päivää suihkua päällä, mukava maksaa hänen kanssa siitä omasta muutaman minuutin suihkusta. Toivottavasti Turussa naapurit ei omista sähköautoja, saunoja tai sähkötuoleja.
Ei toi oven auki pitäminen vielä kerro mitään. Mulla oli edellisessä kuutiossa makkarin ikkuna auki 24/7 ja naapuri oli soittanu isänöisijälle joka sitten soitti mulle. Mä sanoin että ihan kiva että naapurit huolehtii, mutta mulla ei ole ollu yksikään kämpän patteri päällä viimeiseen vuoteen ja silti on kuuma joten ei ole lämpöhukkaa tässä asunnossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
76
Pakko kommentoida liittyen vastikesähköihin, eivätkö nuo vastikkeeseen kuuluvat sähköt ole aina myös huoneistokohtaisen mittarin takana? Omassa aiemmassa asunnossa itsellä oli tämä vastikkeeseen kuuluva sähkö, joka tasattiin aina samaan aikaan vesimaksujen kanssa toteutuneen kulutuksen perusteella.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
OP:n ongelma ei ole bonukset vaan niihin liittyvä paska asiakaspalvelu.
Oman kokemuksen mukaan OP:n asiakaspalvelu on surkeaa paikallisten Osuuspankkien kanssa, jos itse asiaa ei voi hoitaa paikallisesti.

Olen joutunut yhden paikallis-OP:n kanssa hoitamaan kuolinpesään liittyviä juttuja ja se oli tosi tuskaista kun asiakaspalvelu ja paikalliset kontaktit eivät olleet synkassa ja paikallisia kontakteja ei saanut millään kiinni tai olivat vaikka lomalla mutta kaikki päätökset ja toimenpiteet piti kuitenkin tehdä paikallisesti.

Sen sijaan omat asiat OP Uusimaan kanssa ovat sujuneet hienosti varsinkin sen jälkeen kun saivat Helsingin ja muun Uudenmaan yhdistettyä vusi sitten.

Hyvänä puolena on se että asiakkuuden siirtäminen Osuuspankista toiseen on ainakin oman kokemuksen mukaan helppoa, joten aina voi vaihtaa.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Ei toi oven auki pitäminen vielä kerro mitään. Mulla oli edellisessä kuutiossa makkarin ikkuna auki 24/7 ja naapuri oli soittanu isänöisijälle joka sitten soitti mulle. Mä sanoin että ihan kiva että naapurit huolehtii, mutta mulla ei ole ollu yksikään kämpän patteri päällä viimeiseen vuoteen ja silti on kuuma joten ei ole lämpöhukkaa tässä asunnossa.
Toisaalta taloyhtiössä tulee jossain pahastikin lämpöhukkaa, jos asuntosi on talvella niin kuuma, että sitä pitää tuulettaa. Eli naapurin patteri lämmittää entistä kovemmin, vaikka omasi on pois päältä. Olet silti tämän ulkoilman lämmityksen maksumiehenä naapureiden kanssa, jos asiaa ei hoida kuntoon. Eli isännöitsijän olisi pitänyt mittauttaa kaikkien asuntojen lämmöt ja tehdä esisäädöt pattereihin niin, että ne lämpiää toivotulla tavalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Tää "meidän äitin pankki on parempi kuin teidän äitin pankki" vänkääminen on kyllä huvittavaa. Se kun riippuu jokaisen henkilökohtaisesta tilanteesta, konttorista, asiakaspalvelijasta, kuin pankin sen hetkisestä "computer-says-no"-parametrin tiukkuudesta että millaisia ehtoja kukin milloinkin saa.

Itsekin olen saanut luokattoman paskaa asiakaspalvelua Danskelta, mutta siitä huolimatta tulen sieltäkin sen tarjouksen pyytämään myös seuraavaa isoa lainaa haettaessa. Nykyisellään OP:lla, kilpailukykyisellä marginaalilla ja bonukset päälle. Ajoneuvovakuutukset Pohjolalla olisi omalla kohdalla surkuhupaisan kalliiksi hinnoiteltuja, mutta mikään pakkohan ei ole ottaa just niitä vakuutuksia mitkä on päättömän hintaisia, ne bonarit kun saa käytettyä muuallekin.

TL;DR: Hakekaa aina ne tarjoukset kaikista isoista pankeista, riippumatta siitä mitä naapurin Esko-Marjatta tai intternetfoorumin BankLoanSlayer666 sanoo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 934
Toisaalta taloyhtiössä tulee jossain pahastikin lämpöhukkaa, jos asuntosi on talvella niin kuuma, että sitä pitää tuulettaa. Eli naapurin patteri lämmittää entistä kovemmin, vaikka omasi on pois päältä. Olet silti tämän ulkoilman lämmityksen maksumiehenä naapureiden kanssa, jos asiaa ei hoida kuntoon. Eli isännöitsijän olisi pitänyt mittauttaa kaikkien asuntojen lämmöt ja tehdä esisäädöt pattereihin niin, että ne lämpiää toivotulla tavalla.
Nii mutta mitä sä se isännöitsijä tai kukaan voi tehdä kun kaikki lämmitys on jo pois päältä ja silti kuuma? Ei mitään. Toinen asia on että mikä on kenekin mielestä "kuuma" ja mikä ei. Itsellä kun mennään yli 20 niin on jo liian kuuma kun naapurin Anitta-mummu pitää kämppää 26 asteessa ja vieläkin viluttaa.
Sehän näissä nykykuutioissa on vikana että kun ne pitää kyllä lämmön niin perkeleen hyvin mutta kun haluaisi viileämmäksi niin se ei onnistu millään.
 
Liittynyt
02.01.2020
Viestejä
136
Tää "meidän äitin pankki on parempi kuin teidän äitin pankki" vänkääminen on kyllä huvittavaa. Se kun riippuu jokaisen henkilökohtaisesta tilanteesta, konttorista, asiakaspalvelijasta, kuin pankin sen hetkisestä "computer-says-no"-parametrin tiukkuudesta että millaisia ehtoja kukin milloinkin saa.

Itsekin olen saanut luokattoman paskaa asiakaspalvelua Danskelta, mutta siitä huolimatta tulen sieltäkin sen tarjouksen pyytämään myös seuraavaa isoa lainaa haettaessa. Nykyisellään OP:lla, kilpailukykyisellä marginaalilla ja bonukset päälle. Ajoneuvovakuutukset Pohjolalla olisi omalla kohdalla surkuhupaisan kalliiksi hinnoiteltuja, mutta mikään pakkohan ei ole ottaa just niitä vakuutuksia mitkä on päättömän hintaisia, ne bonarit kun saa käytettyä muuallekin.

TL;DR: Hakekaa aina ne tarjoukset kaikista isoista pankeista, riippumatta siitä mitä naapurin Esko-Marjatta tai intternetfoorumin BankLoanSlayer666 sanoo.
Just näin, en ois ite voinu paremmin asiaa sanoa.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Nii mutta mitä sä se isännöitsijä tai kukaan voi tehdä kun kaikki lämmitys on jo pois päältä ja silti kuuma? Ei mitään. Toinen asia on että mikä on kenekin mielestä "kuuma" ja mikä ei. Itsellä kun mennään yli 20 niin on jo liian kuuma kun naapurin Anitta-mummu pitää kämppää 26 asteessa ja vieläkin viluttaa.
Sehän näissä nykykuutioissa on vikana että kun ne pitää kyllä lämmön niin perkeleen hyvin mutta kun haluaisi viileämmäksi niin se ei onnistu millään.
Niin siis jos nyt oikein ymmärsin, että vesikiertoinen järjestelmä kyseessä, niin lähtövesi säädetään niin, että maksimilämpötila asunnoissa on esimerkiksi 22-23, jonka jälkeen se patterin termostaatti säätää tätä alemmaksi. Eli Anitta voi pitää, vaikka termarin irti ja kämppä ei lämpene yli 22 asteisiksi, kun taas viileää haluava kääntää termarin nollaan ja kämppä putoaa 19 asteiseksi. Näin se normaalisti toimii ja tämän esimerkiksi uudisasunnoissa rakennuttaja tekee ensimmäisenä talvena (vanhoissa yhtiössä huoltoyhtiöltä pitäisi onnistua tai sitten joku LVI firma säätämään). Samalla voidaan kuvata lämpökameralla ulkoapäin, että mikään paikka ei vuoda lämmintä pihalle. Näillä toimilla puhutaan kuitenkin tuhansien tai isoissa yhtiössä kymmenien tuhansien säästöstä vuositasolla. Nyt syksyllä oli uutisia, että esimerkiksi Kojamo taisi säätää kaikki kämpät max 21 asteisiksi, koska energiasta on pulaa ja se on erittäin kallista.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Ajoneuvovakuutukset Pohjolalla olisi omalla kohdalla surkuhupaisan kalliiksi hinnoiteltuja, mutta mikään pakkohan ei ole ottaa just niitä vakuutuksia mitkä on päättömän hintaisia, ne bonarit kun saa käytettyä muuallekin.
Itse olin jopa yllättynyt, että Pohjolan tarjous oli loppujen lopuksi vain noin 45€ kalliimpi kuin IFin, kyseessä siis täyskasko kaikella, sijausautot, rengasturvat jne. Aiemmin tilanne ollut ihan erilainen, taidettiin puhua satasista. Netti tarjous oli kalliimpi, mutta sain tämän tarjouksen paikalliselta vakuutusmyyjältä, jopa palvelukin oli ihan asiallista.

Mutta kaikki riippuu todellakin täysin tuurista (eli on pankki- / ihmiskohtaista) ja OP ollut itsellekin pitkään pankki jota kohti en edes kusisi, vaikka näkisin sen tulessa. Nyt kun kokonaistarjous osui kohdille, niin kyllähän se oli ihan hyvä syy kääntää takkia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 934
Niin siis jos nyt oikein ymmärsin, että vesikiertoinen järjestelmä kyseessä, niin lähtövesi säädetään niin, että maksimilämpötila asunnoissa on esimerkiksi 22-23, jonka jälkeen se patterin termostaatti säätää tätä alemmaksi. Eli Anitta voi pitää, vaikka termarin irti ja kämppä ei lämpene yli 22 asteisiksi, kun taas viileää haluava kääntää termarin nollaan ja kämppä putoaa 19 asteiseksi. Näin se normaalisti toimii ja tämän esimerkiksi uudisasunnoissa rakennuttaja tekee ensimmäisenä talvena (vanhoissa yhtiössä huoltoyhtiöltä pitäisi onnistua tai sitten joku LVI firma säätämään). Samalla voidaan kuvata lämpökameralla ulkoapäin, että mikään paikka ei vuoda lämmintä pihalle. Näillä toimilla puhutaan kuitenkin tuhansien tai isoissa yhtiössä kymmenien tuhansien säästöstä vuositasolla. Nyt syksyllä oli uutisia, että esimerkiksi Kojamo taisi säätää kaikki kämpät max 21 asteisiksi, koska energiasta on pulaa ja se on erittäin kallista.
Vesikiertoinen juu. Ja tiedän kyllä miten termarit toimii, mutta ongelma on se että nykytalot ovat liian tiiviitä ja suunniteltu pitämään lämmön sisällä, jopa ilman minkäänlaista lämmitystä.

Ongelma on vaan juurikin siinä että kun se kämpän lämpötila ei tipu siihen 19 asteeseen. Nykytaloissa lämpötila ei välttämättä laske alle 23-24 asteen vaikka olis jokainen patteri kiinni. Pattereilla harvemmin voi tehdä viileyttä kämppään. Ainoa mitä voi tehdä on panna termari kiinni kokonaan. Ja siltikin saattaa joutua avaamaan ikkunan että saa lämpötilaa laskemaan.

Mä en ymmärrä miten patterien säätö ja tasapainoitukset saa jotenkin kämppää viilemään ememmän kuin laittamalla patterin kokonaan pois..
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
2 054
Vesikiertoinen juu. Ja tiedän kyllä miten termarit toimii, mutta ongelma on se että nykytalot ovat liian tiiviitä ja suunniteltu pitämään lämmön sisällä, jopa ilman minkäänlaista lämmitystä.

Ongelma on vaan juurikin siinä että kun se kämpän lämpötila ei tipu siihen 19 asteeseen. Nykytaloissa lämpötila ei välttämättä laske alle 23-24 asteen vaikka olis jokainen patteri kiinni. Pattereilla harvemmin voi tehdä viileyttä kämppään. Ainoa mitä voi tehdä on panna termari kiinni kokonaan. Ja siltikin saattaa joutua avaamaan ikkunan että saa lämpötilaa laskemaan.

Mä en ymmärrä miten patterien säätö ja tasapainoitukset saa jotenkin kämppää viilemään ememmän kuin laittamalla patterin kokonaan pois..
Miten tämä liittyy asunnon ostamiseen ja asuntolainaan?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 739
Mä en ymmärrä miten patterien säätö ja tasapainoitukset saa jotenkin kämppää viilemään ememmän kuin laittamalla patterin kokonaan pois..
Kyllä se saa. Täälläkin oli varmaan noin 40 vuotta ettei oltu huuhdeltu, tasapainotettu tai tehty mitään ja jatkuvasti oli tässä kämpässä se noin 24C vaikka oli patterit säädetty pois päältä. Nyt kun tehtiin tasapainotus ja huuhtelu missä venttiilit ja termostaatit vaihdettiin niin makuuhuoneeseen saa sen 18-18½C, olohuoneeseen mukavan 19-20C ja patterit on silti päällä sekä säätyvät ihan kuten pitääkin. (Eli ennen ei toiminut säätö kuten pitäisi, vaikka oli 100% käännetty pois päältä se patteri oli silti jopa kuuma kädellä tunnustellen.)

Ettei mentäisi ihan sivuraiteille niin tässä on mielenkiintoinen YLE:n artikkeli taloyhtiön mahdollisesta konkurssista:

Mitkä pistävät silmään ovat:
- Voi tapahtua myös hieman isommassa kaupungissa ja myös rakennuksessa missä nopeasti katsoen on kaikki todella hyvin, esim. tässä oli alakerrassa liikehuoneistoja (monesti vastike asukkaille voi olla nimellinen koska liikehuoneistot maksavat suuren osan kuluista), sijaitsee Kotkassa mikä on kuitenkin keskustaa lähellä sairaaloita, kouluja, ravintoloita, kauppoja jne. Sunilassa eli kaupungin itäosassa. Kotkassa on päälle 50 000 asukasta, Kouvolan ohella toinen Kymenlaakson maakunnan keskuksista.

- Paikka ei ole erityisen halpa, tietysti jos miettii Helsingin hintahaitaria mutta:
"Vanhojen kerros- ja rivitaloasuntojen hinnat laskivat kunnassa Kotka 1,45 prosenttia vuonna 2022 toisella vuosineljänneksellä. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna hinnat nousivat 11,46 prosenttia. Kallein asuinalue neliöhinnoiltaan oli Mussalo. Kotka oli kalleimpien kuntien listalla numerolla 98. "
Sutelassa m2 hinta Q2 2022 oli 1492€ eli keskimäärin 60m2 kerrostalo maksaisi noin 90k€ kun se maksoi Q1 2022 aikaan noin 75k €. <= 3 kallein asuntoalue Kotkassa...

- Ilmeisesti ongelmaksi nousi maakaasulämmitteisyys eli kallis energia. Asuntoalue on tosin rakennettu 1930-1950 luvulla (mikä ei sinänsä kerro kaikkea, onhan esim. Hervanta rakennettu kaatopaikan päälle ja ensimmäiset asukkaat vuonna 1973 voimakkaimman rakennusvaiheen ollessa 1970-80 luvulla. Mikä ei tarkoita sitä etteikö Hervannasta (tai Sunilasta) voisi löytyä uudempiakin rakennuksia...

- Yleisimmin nämä ongelmat tulevat ajan kanssa, eli osakeyhtiö missä "vastike on halpa, korjattavaa ei ole ollut ja kaikki ovat tyytyväisiä". Minkä voi myös lukea että korjaussuunnitelmaakaan ei ole, asukkaat ovat ehkä alkuperäisiä asukkaita ja mentaliteetilla "mitään ei korjata minun elinaikanani". Ei siis mitään varautumista ja sitten "yllätytään" kun jokin hajoaa tai hinnat muuttuvat eikä ole mitään puskuria eikä pankki anna isoa lainaa.

- Mikäli konkurssi tulee pahimmillaan asuntolaina jää, asunto lähtee alta ja olet koditon. Vaikka neuvotteluissa pankki kertookin että asunto (eli ne osakkeet mistä maksat ja mitä ostat) kattaa esim. sen 70% lainasta nyt se haluaakin rahat sinulta eikä hyväksy sitä asuntoa enää pantiksi eikä niitä osakekirjoja mitkä sillä edelleen on itsellään...

- Nämä eivät ole niin harvinaisia kuin luulisi. "Perinteisesti" näitä on tapahtunut noin yksi vuodessa mutta viimevuoden (2022) aikana toistakymmentä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 934
Miten tämä liittyy asunnon ostamiseen ja asuntolainaan?
Vähän lähtenyt rönsyilemään :D

Mutta omalla kohdalla tämä vaikutti niin, että ensimmäisen oman kämpän kun ostin niin varmistin ihan ensimmäisenä että saa ILPin asennettua ja sitten asennutin sen ennenkuin ensimmäistä kesää siinä näin.

Eli omalla kohdalla oman asunnon kynnyskysymys oli ILPin asennus ja että asunnon pystyi tarvittaessa viilentämään.
(Eli ennen ei toiminut säätö kuten pitäisi, vaikka oli 100% käännetty pois päältä se patteri oli silti jopa kuuma kädellä tunnustellen.)
Niin eli termari oli rikki ja patteri lämmitti liikaa. Nyt oli kuitenkin kyse siitä että patterit on kylminä ja silti liian kuuma kämpässä. Siihen ei auta mikään säätö tai tasapainoitus.

Mutta se siitä offtopicista.
 
Liittynyt
06.09.2017
Viestejä
263
Minkä alueen OP kyseessä? Itse kokeilin kepillä jäätä Tampereen seudun OP:n kanssa. Ei kuulemma pysty, vaan halutaan suojella asiakkaita. Yeah right :)
Kuopion alueen. Soitteli vielä perään ja antoi lisäalennusta koron muutoksista 3kk euriboriin kun tulee kerralla kahteen lainaan. Eipä ole tarvinnut vaihtaa pankkia vaikka olenkin muutamaan otteeseen kysellyt tarjouksia muilta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
679
Kuopion alueen. Soitteli vielä perään ja antoi lisäalennusta koron muutoksista 3kk euriboriin kun tulee kerralla kahteen lainaan. Eipä ole tarvinnut vaihtaa pankkia vaikka olenkin muutamaan otteeseen kysellyt tarjouksia muilta.
Nostivatko marginaalia samalla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Ettei mentäisi ihan sivuraiteille niin tässä on mielenkiintoinen YLE:n artikkeli taloyhtiön mahdollisesta konkurssista:

Mitkä pistävät silmään ovat:
- Voi tapahtua myös hieman isommassa kaupungissa ja myös rakennuksessa missä nopeasti katsoen on kaikki todella hyvin, esim. tässä oli alakerrassa liikehuoneistoja (monesti vastike asukkaille voi olla nimellinen koska liikehuoneistot maksavat suuren osan kuluista), sijaitsee Kotkassa mikä on kuitenkin keskustaa lähellä sairaaloita, kouluja, ravintoloita, kauppoja jne. Sunilassa eli kaupungin itäosassa. Kotkassa on päälle 50 000 asukasta, Kouvolan ohella toinen Kymenlaakson maakunnan keskuksista.

- Paikka ei ole erityisen halpa, tietysti jos miettii Helsingin hintahaitaria mutta:
"Vanhojen kerros- ja rivitaloasuntojen hinnat laskivat kunnassa Kotka 1,45 prosenttia vuonna 2022 toisella vuosineljänneksellä. Edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna hinnat nousivat 11,46 prosenttia. Kallein asuinalue neliöhinnoiltaan oli Mussalo. Kotka oli kalleimpien kuntien listalla numerolla 98. "
Sutelassa m2 hinta Q2 2022 oli 1492€ eli keskimäärin 60m2 kerrostalo maksaisi noin 90k€ kun se maksoi Q1 2022 aikaan noin 75k €. <= 3 kallein asuntoalue Kotkassa...

- Ilmeisesti ongelmaksi nousi maakaasulämmitteisyys eli kallis energia. Asuntoalue on tosin rakennettu 1930-1950 luvulla (mikä ei sinänsä kerro kaikkea, onhan esim. Hervanta rakennettu kaatopaikan päälle ja ensimmäiset asukkaat vuonna 1973 voimakkaimman rakennusvaiheen ollessa 1970-80 luvulla. Mikä ei tarkoita sitä etteikö Hervannasta (tai Sunilasta) voisi löytyä uudempiakin rakennuksia...

- Yleisimmin nämä ongelmat tulevat ajan kanssa, eli osakeyhtiö missä "vastike on halpa, korjattavaa ei ole ollut ja kaikki ovat tyytyväisiä". Minkä voi myös lukea että korjaussuunnitelmaakaan ei ole, asukkaat ovat ehkä alkuperäisiä asukkaita ja mentaliteetilla "mitään ei korjata minun elinaikanani". Ei siis mitään varautumista ja sitten "yllätytään" kun jokin hajoaa tai hinnat muuttuvat eikä ole mitään puskuria eikä pankki anna isoa lainaa.

- Mikäli konkurssi tulee pahimmillaan asuntolaina jää, asunto lähtee alta ja olet koditon. Vaikka neuvotteluissa pankki kertookin että asunto (eli ne osakkeet mistä maksat ja mitä ostat) kattaa esim. sen 70% lainasta nyt se haluaakin rahat sinulta eikä hyväksy sitä asuntoa enää pantiksi eikä niitä osakekirjoja mitkä sillä edelleen on itsellään...

- Nämä eivät ole niin harvinaisia kuin luulisi. "Perinteisesti" näitä on tapahtunut noin yksi vuodessa mutta viimevuoden (2022) aikana toistakymmentä.
Sunila on Kotkan halvimpia alueita ja ei suinkaan mitään keskustaa. Sinnehän on lähemmäs 15 kilsaa keskustasta, joka esim. "hieman" isommalla Tampereella tarkoittaa että olet naapurikaupungin alueella lähdit suurinpiirtein mihin suuntaan tahansa keskustasta :asif:

Edit. Olihan sun linkissä hintakin: 683€ eli hieman jää tuosta 1492 euron neliöhinnasta minkä laitoit :whistling:
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 739
Sunila on Kotkan halvimpia alueita
Outoa, tämän mukaan kallein asuinalue Kotkassa olisi ollut: Mussalo, sitten toisena Kotkansaari ja kolmantena Sutela. Erot kuitenkin esim. viimeisenä (14) tulevaan Karhuvuoreen ovat järkyttäviä. Eli Karhuvuoresta saisi 476m2 hintaan tuolla Sutelan 60m2 1492m2 noin 90k€ kuution sijaan 189m2 asunnon (jos siis sellaisia olisi tarjolla) tai vastaavan 60m2 kuution 28 560€ hintaan jolloin sanoisin että erot ovat jäätäviä! (Ostaako 3kpl 60m2 asuntoja Karhuvuoresta vai yhden Sutelasta kallimmalla?)
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 359
Outoa, tämän mukaan kallein asuinalue Kotkassa olisi ollut: Mussalo, sitten toisena Kotkansaari ja kolmantena Sutela. Erot kuitenkin esim. viimeisenä (14) tulevaan Karhuvuoreen ovat järkyttäviä. Eli Karhuvuoresta saisi 476m2 hintaan tuolla Sutelan 60m2 1492m2 noin 90k€ kuution sijaan 189m2 asunnon (jos siis sellaisia olisi tarjolla) tai vastaavan 60m2 kuution 28 560€ hintaan jolloin sanoisin että erot ovat jäätäviä!
Sutela on eri asia kuin Sunila.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
7
Tässä vähän omaa kilpailutusta 180k€ lainalle. Lähtötilanne 0.55% marginaali ja Euribor 12kk Nordeasta.

Danske
- Euribor 6kk (Vain korkoputkella) ja 0.4% marginaali
- Korkolattia 2.99%, korkokatto 3.3% ja tähän vielä marginaali päälle :beye:
Nordea
- Euribor 3kk ja 0.88% marginaali
OP
- Euribor 3kk ja 0.59% marginaali

OP vaikuttaa erittäin houkuttelevalta. Pitääpä vielä tiedustella pystyykö Nordea parempaan.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
1 073
Olen nyt käynyt läpi Dansken, Nordean, OP:n ja Säästöpankin ja tällä viikolla olisi vielä Aktia ja ehkä Hypo, mikäli vaan vastaavat jotain. Laina on tällä hetkellä Danskessa, 12 euribor ja 0,4 % marginaali. Danske ei viitekorkoa suostu vaihtamaan. Nordea tarjosi 3 kk euribor + 0,75 tai heidän oma prime + 0,49 %. Säästöpankilta tuli 6 kk euribor + 0,4 % ja OP:lta 3 kk euribor + 0,4 %. Eli tällä hetkellä OP olisi kärjessä, sillä bonukset ja muu hömppä siivittää vielä. Säästöpankki tosin ei ottaisi järjestelypalkkiota, kun taas OP haluaa 300 €. Nordea olisi tuonkin osalta kallein, sillä siellä haluttaisiin 440 €. Lainaa jäljellä reilu 200 k.
Lisätään tähän, että sekä Aktia että Hypo tarjosivat 6 kk euribor + 0,4 % marginaali. Valinta kohdistuu siis OP:hen (Uudenmaan).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 810
Itse olin jopa yllättynyt, että Pohjolan tarjous oli loppujen lopuksi vain noin 45€ kalliimpi kuin IFin, kyseessä siis täyskasko kaikella, sijausautot, rengasturvat jne. Aiemmin tilanne ollut ihan erilainen, taidettiin puhua satasista. Netti tarjous oli kalliimpi, mutta sain tämän tarjouksen paikalliselta vakuutusmyyjältä, jopa palvelukin oli ihan asiallista.
OT: Kannattaa varmistaa vielä muut yhtiöt. If ei varsinaisesti ole halpa. Toki jos lainabonuksilla saat maksettua, niin kokonaispakettina ok, mutta jostain se silti on pois.
 
Liittynyt
28.09.2022
Viestejä
37
No ei se ainakaan aina kalleinkaan ole Maksaisitko perus-Skodan vakuutuksista 626 vai 1 315 euroa? Kuluttaja-lehden vertailussa yksi yhtiö oli ylitse muiden

Lisäksi kannattaa verrata muutakin kuin hintaa eli kahlata ne ehdot läpi tarkasti.
Esimerkiksi IF:n autovakuutuksen ehdot on oman DD mukaan sieltä parhaasta päästä.

Jottei ihan offtopiciksi mene niin huomio asuntomarkkinoista. Kiikarissa noin puolen miljoonan euron okt tai iso osake pientalosta Helsingissä. Tarjonta on todella hiljaista, uusia hakuukriteerien mukaisia kohteita tulee myyntiin muutama viikossa eli ehkä noin viidesosa siitä mitä viime vuonna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 810
Sama se on lainoissa ja vakuutuksissa, että ehdot pitää tietysti lukea ja itselle turhasta ei pidä maksaa.

Aika yllättävää, että noinpäin hidastunut kauppa. Nyt varmaan vielä mennään ylimitoitettujen lainoijen talouksissa HeMaPa+pasta linjalla ja vasta vuoden-parin sisään puskurit syöty ja menee myyntiin "hinnalla millä varmasti lähtee".
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
982
Jottei ihan offtopiciksi mene niin huomio asuntomarkkinoista. Kiikarissa noin puolen miljoonan euron okt tai iso osake pientalosta Helsingissä. Tarjonta on todella hiljaista, uusia hakuukriteerien mukaisia kohteita tulee myyntiin muutama viikossa eli ehkä noin viidesosa siitä mitä viime vuonna.
Käy järkeen. Jos olet ostanut asunnon markkinan huipulla ja selviät lainanhoitomenoista taikka olit aikeissa myydä asunnon, mutta sen arvo on nyt ollut laskeva, kummassakaan tapauksessa houkutus myydä voi laskea. Ehkä asunto-osakemarkkinalla voi tulla jossain kohtaa enemmän tarjontaa, kun sijoitusasuntojen omistajat likvidoivat omistuksiaan, mutta käsitykseni mukaan eniten tarjontaa lienee yksiö-kaksio-pieni kolmio akselilla ja jos etsii okt/isohkoa osakehuoneistoa, niin niiden tarjonta oli aiemminkin niukkaa. Tilanne oli toinen ennen koronaa, kun oli tämä downsizing trendi, jossa isot perheetkin muka piti mahduttaa 60-70 neliöiseen kolmioon Helsingin kantakaupungissa, mutta se trendi kai meni jo. Vasta merkittävämpi talouden jäähtyminen, joka vaarantaisi useamman toimeentulon, voisi tuoda paljon lisää tarjontaa markkinoille.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 114
Pohdin tässä vaimon kanssa että mitä kannattaisi tehdä. Kiristyvä taloustilanne on alkanut pohdituttaa, ja mietin että kun 4,5v sitten otetussa 12kk euriborin asuntolainassa on pääomaa jäljellä 234k€ ja nyt vielä 1.7.2023 saakka vain 1,6% korko, olisiko nyt oikea aika hyödyntää lyhennysjoustoa?

Laina-aikaa on vielä jäljellä 25 vuotta, joten toki tuo takaisinmaksu sitten pitenisi ja korkoja tulisi maksettua enemmän, mutta nyt saisi kunnolla lyhenneltyä korkeampikorkoisia luottokorttivelkoja (n. 2,5k€) sekä autolainaa (4,2k€) jotta taloudessa olisi enemmän puskuria kun euribor on varmasti tuota ~1% pari-kolme pykälää korkeammalla tasolla korontarkistusajankohtana, ja varsinkin kun ensi talvena saa varmasti maksaa myös isompia sähkölaskuja, oman 5,15c/kWh sopimuksen päättyessä marraskuun 2023 lopussa.

Kun nuo lainat on maksettu, jäljellä on enää korottomia osamaksuja n. 4,5k€ verran ja niiden kanssa jo pärjäileekin paremmin. Meillä on tulot bruttona n. 6-7k€/kk eikä ole lapsia joten ihan hyvin pärjäillään, vaikka hieman on ruvennut omat kulutustottumukset tuon ~11k€ velan osalta hirvittämään ja nyt perjantain palkkapäivänä olisikin tarkoitus tehdä ihan ekaa kertaa budjettia omasta kulutuksesta. Kyseessä siis Nordean maksuton lyhennysjousto jota emme ole vielä tähän mennessä lainkaan käyttäneet, ja sitä on 27k€ käyttämättä, nyt siitä siis saisi vapautettua sen ~600€/kk velkojen lyhennykseen.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 897
Viestejä
4 206 008
Jäsenet
70 996
Uusin jäsen
empqu

Hinta.fi

Ylös Bottom