Tässähän se. Varsinkin, kuten tuli jo aiemmin todettua, välittäjät on yleisesti ottaen idiootteja, jotka sönköttävät myynti-ilmoituksiin kaikennäköistä paskaa tai tietoja puuttuu, niin edes etäisesti ammattimaisesti tehty kuntotarkastus antaa kuitenkin aika paljon enemmän informaatiota talosta ja sen rakenteista vaikkei olisikaan ajan tasalla enää kaikilta osin. Pelkästään jo sekin, että yleensä rapsoissa on paljon enemmän ja monipuolisemmin kuvia kohteesta kuin myynti-ilmossa, on monesti ihan kullanarvoista dataa. Ihan helvetin usein kun tulee vastaan esim. ilmoituksia joissa mainitaan, että asunnossa on kellari tai autotalli, mutta sitten ei kuitenkaan mitään kuvaa tai kuvausta näistä tiloista. Minua ei sinänsä kiinnosta onko kuvat ihan uusia, kunhan niistä jotenkin näkyy, onko se autotalli esim. joku kahden neliön vaja pihassa vai joku oikea autotalli, tai onko kellari vain joku maakuoppa.
Henkilökohtaisesti en ainakaan itse näin keskellä ruuhkavuosiani elävänä pienten lasten isänä jaksanut ravata paikan päällä katsomassa kaikkia edes etäisesti kiinnostavia kohteita, jos pystyin pelkkää rapsaa vilkaisemalla suorittamaan esikarsintaa ja säästämään kaikkien osapuolten aikaa. Siksipä en edelleenkään en ymmärrä miksi noita raportteja pitäisi jotenkin pantata. Ymmärrän toki, että rapsat monesti asettavat kohteet hieman myynti-ilmoitusten stailattuja kuvia ja siloiteltuja selityksiä epäedullisempaan valoon ja tämän takia jotkut välittäjät (ja myyjät) haluavat niitä mahdollisesti pantata. Toisaalta eikö loppupeleissä ole kaikkien etu, varsinkin omakotitalokaupassa jossa myyjällä on kuitenkin aika pitkät vastuut vielä kaupan jälkeenkin, että kaikki osapuolet oikeasti ymmärtävät mitä ovat ostamassa ja kohteesta on annettu mahdollisimman realistinen kuva?
(Ja tosiaan, mitä nyt itse noita rapsoja joitakin kymmeniä tässä viimeisen vuoden aikana luin, niin kyllä niistä aika monesti oli tussattu pois nimiä. Ei ole iso homma)