Ehkä vähän vanhaan viestiin vastaan, mutta 2-3 kertaa minulle on korkokattoa koetettua myydä ja 10v putkeen korot on olleet marginaalin kanssa alle 2% (tällä hetkellä taitaa olla luokkaa 0.2%). Aina on epävakaat ajat ja ihan kohta korot nousevat..
Joustavat lyhennysvapaat ja työttömyysvakuutus (jota en myöskään ottanut) ajavat saman asian halvemmalla. Tämä tietenkin olettaen, että korot nousevat vain maltillisesti. Ja kun on katto, pitää olla myös lattia - ja en minä semmoista halua.
--
Marginaalini siis 0.7%, euribor 3kk ja negatiivinen korko vaikuttaa. Lisäksi on remonttilaina putkiremontista, jota makselen rahoitusvastikkeessa.
Jos korot nousisivat edes positiiviseksi, niin yhdistelisin lainani ja miettisin homman uusiksi.
100k€ lainalle tämä on 25€/kk.
200k€ lainalle tämä on 50€/kk.
Ja se katto on aika kaukana. Jos euribor 12kk kääntyy nousuun, niin teillä on kuitenkin keskimäärin puoli vuotta aikaa reagoida.
Koetan vaan sanoa, että ei ole välttämättä hyvä idea tuo korkokatto, mutta jos siitä repii ylimääräistä lohtua ja stressinlievitystä, niin ei tuo nyt ylitsepääsemätön raha ole.
Mä luulen, että jokainen meistä olisi valmis ottamaan korkokaton lainalleen. Kyse on vain siitä, mitä tuosta tuotteesta ollaan valmiita maksamaan. Toisessa ääripäässä joku edellyttäisi, että sen tulisi olla ilmaistuote, ja toisessa ääripäässä moni on valmis maksamaan siitä useamman prosenttiyksikön lisämarginaalia.
Lyhennysvapaat eivät ole kulueriin liittyvä suoja, vaan ne suojaavat ainoastaan kassavirtaa. Toki sekin on monelle hyvä ja riittävä instrumentti ennakoida taloutta.
Kuten tässä ketjussa on tainnut tulla jo aikaisemminkin korostettua, korkosuojaus ei ole luonteeltaan sijoitustuote vaan pikemminkin vakuutustuote. Hyöty-odotuksetkin määräytyvät siis sen mukaisesti. Taloudellisessa toiminnassa on aina syytä varautua riskeihin tavalla tai toisella. Omalla kohdallani näen, että korkoriskin eliminoiminen suojauksella antaa mahdollisuuden suuremmalle velka-asteelle riskitason nousematta kohtuuttomaksi. Se taas antaa mahdollisuuden suuremmille tuotoille, jolloin kokonaisuus jää plussan puolelle siihen vaihtoehtoon nähden, että lainat olisi sidottu lyhyeen muuttuvaan korkoon ja velkasumma olisi matalampi.