@Benji
Vielä pakko kommentoida muutama juttu asunnon myynnistä itse. Itsellä on ainakin pieni "allergia" yksityisiä asunnon myyjiä kohtaan. Alla muutama pointti mitä itse miettisin välittäjä vs. myynti itse.
- Ensinnäkin yksityisellä, joka myy omaa asuntoa, saattaa jäädä vahingossa tai tarkoituksella merkittäviä asioita kertomatta, jotka välittäjä kertoisi ensimmäisenä, koska ne vaikuttaisi radikaalisti ostopäätökseen. Joku varmasti ajatteli juuri, että myyjä on vastuussa siitä jos jättää jotain oleellista kertomatta jne., ja näinhän se onkin, mutta itse en ainakaan haluaisi ostaa asuntoa niin, että ekan vuoden jälkeen seuraavat 10 vuotta menee käräjäoikeudessa pohtimassa vastuu asioita. (Vähän sama, kuin juoksisi suojetielle tietäen, että jää rekan alle, jotta voi lopuksia sanoa, että olinpahan taas oikeassa.)
- Kuvat - itse otetut kuvat ilmoituksissa ovat yleensä ihan roskaa ja kuvia katsova potentiaalinen asiakas ohittaa kohteen, koska se ei näytä hyvältä (ensivaikutelma pilattu siis). Itse harrastan valokuvausta ja löytyy kohtuullisen hyvä kuvaus setti useilla linsseillä, valoilla ja jalustoilla jne. Jättäisin silti oman asunnon kuvaamisen jollekin, joka oikeasti osaa sommitella, ottaa kuvat oikeista kulmista ja oikeilla tavoilla. Hyvät kuvat on kuitenkin elintärkeät.
- Kauppakirjat ja muut paperit - asunto-osakkeessa vähän easympi, mutta kiinteistöissä saattaa vaatia enemmänkin, lähinnä että siis kaikki on asianmukaisesti tehty ja kirjattu.
- Ilmoitusteksti - joku ulkopuolinen saattaa osata laatia paremmin myyvän tekstin sinun kommenttien perusteella.
- Välittäjän kontaktit - yksi oma asunto meni pyyntihinnalla ennen ilmoituksen julkaisua, koska saman firman toisella välittäjällä sattui olemaan ostaja valmiina.
- Näytöt - itselle olisi ainakin joissain tapauksissa kiusallista mennä katsomaan asuntoa niin, että omistaja näyttää sitä. Etenkin jos olisi jotain negatiivista kysyttävää tai sanottavaa, niin tämän esittäminen omistajalle voisi olla ehkä hankalampaa, kuin välittäjälle. Monesti myös yksityinen myyjä ei välttämättä ole ollenkaan myyntihenkinen, vaan jotain ihan muuta. Tästä syystä itse en välttämättä edes vaivautuisi paikalle.
- Hinta - jos katsot hintoja jollain laskureilla ja arvioit myynnissä olevia kohteita mentaliteetilla, että oma asunto on nyt ainakin tuota arvokkaampi, niin saatat päätyä hinnan kanssa ihan metsään, koska sen verrokkiasunnon hintakin saattaa olla täysin metsässä. Oikea aluetta tunteva välittäjä tietää ihan oikeasti hinnan. Jos tulee olo, että välittäjä yrittää mielistellä ja sanoi vähän liian korkean hinnan, niin silloin kannattaa sanoa, että otetaan siitä 5-10 kiloa pois, niin asunto menee kaupaksi todennäköisesti nopeastikin. Toki hankalimmat tilanteet aiheuttaa asunnot, jotka on jollain tavalla poikkeuksellisen arvokkaita, esim. materiaalien vuoksi ja niistä pitäisi saada puristettua 50k€, enemmän kuin naapurin asunnosta, joka on vähän vaatimattomampi, mutta saman kaltainen.
No nämä nyt ovat toki vain omia mielipiteitä, mutta silti asioita jotka kannattaa pohtia läpi. Toki ikävintä tässä kaikessa on se, että se välittäjä maksaa ihan törkeästi, esim. 400k€ asunnosta listahinnat voi liikkua luokassa 20k€, joka on ihan järjen vastainen hinta, etenkin kun työmäärä on kuitenkin suunnilleen sama, kuin vaikka 150k€ asunnossa, jos asunto-osakkeesta kyse.