Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Sikäli kyllä samaa mieltä että enempi ilmoituksia on parempi (olettaen että vanhat siivotaan asianmukaisesti pois heti).
Kyllä ne sieltä poistuu, kun kaupat on sovittu. Tämän tekee kuitenkin pääasiassa välittäjät APIen kautta.

Harva jättää maksullista ilmoitusta huvikseen roikkumaan...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 716
Kyllä ne sieltä poistuu, kun kaupat on sovittu. Tämän tekee kuitenkin pääasiassa välittäjät APIen kautta.
Niin varmasti tekee. Mutta siitä huolimatta tuntuu että Oikotieltä ja Etuovesta ilmoitukset katoavat kovin eri aikaan. Tiedä sitten että onko syynä jotkin ko. alustojen muut ilmoitusten vanhenemiskäytännöt vai mistä johtuu.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 673
Oma käsitys on, että Oikotie on enemmän pk-seudun palsta (samaa puljua hesarin kanssa) ja etuovi muun Suomen, noin niinkuin kärjistäen.
Tätä olin itsekin tulossa sanomaan. Pk-seudulla riittänee pelkkä Oikotie, muualla Suomessa Etuovi.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Miten ASO-asuminen menee? Saanko pankkilainaa (siis tavan asuntolainaa) ASO-maksun rahoittamiseen?
-
Tilanne: On muutettava noin 9-18kk ajaksi paikkakunnalle, jossa on laatutasoltaan meille kelpaavia vuokra-asuntoja tarjolla hyvin vähän, tai ei juuri lainkaan. Toki niiden vuokratkin ovat luokkaa 850-1000e/kk.

Löysimme markkinoilta kuitenkin ASO-kodin, joka sopisi meille. Hinta näyttää olevan n.16 8000e+ indeksikorotus joku 8000e ja tälllöin ns. velaton hinta on 26 000e. Maksetaanko näissä varainsiirtoveroa, ei varmaan?
Käyttövastike on tällöin esim. tästä neliöstä (ottaisimme kolmion muuten, mutta hintaero kolmioon käyttövastikkeen muodossa varsin mitätön) on noin 830e/kk. Se olisi ihan ok meille.
Noh, asuisimme vaikkapa sitten 8kk siinä ja irtisanomme sitten, niin saammeko "heti" takaisin tuon 26 000e ja mitenkä käytännöt noissa menee? Entäs jos itse laittaa keittiön siihen uusiksi, niin tuleeko tästä vaan tappiota vai "järkevää toimintaa"?

Varsinkin se, saako asuntovelkaa ASO-maksuun kiinnostaa.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Miten ASO-asuminen menee? Saanko pankkilainaa (siis tavan asuntolainaa) ASO-maksun rahoittamiseen?
-
Tilanne: On muutettava noin 9-18kk ajaksi paikkakunnalle, jossa on laatutasoltaan meille kelpaavia vuokra-asuntoja tarjolla hyvin vähän, tai ei juuri lainkaan. Toki niiden vuokratkin ovat luokkaa 850-1000e/kk.

Löysimme markkinoilta kuitenkin ASO-kodin, joka sopisi meille. Hinta näyttää olevan n.16 8000e+ indeksikorotus joku 8000e ja tälllöin ns. velaton hinta on 26 000e. Maksetaanko näissä varainsiirtoveroa, ei varmaan?
Käyttövastike on tällöin esim. tästä neliöstä (ottaisimme kolmion muuten, mutta hintaero kolmioon käyttövastikkeen muodossa varsin mitätön) on noin 830e/kk. Se olisi ihan ok meille.
Noh, asuisimme vaikkapa sitten 8kk siinä ja irtisanomme sitten, niin saammeko "heti" takaisin tuon 26 000e ja mitenkä käytännöt noissa menee? Entäs jos itse laittaa keittiön siihen uusiksi, niin tuleeko tästä vaan tappiota vai "järkevää toimintaa"?

Varsinkin se, saako asuntovelkaa ASO-maksuun kiinnostaa.
Saa tai ei saa, kysy pankista. Siis ihan aidosti pankeilla on asiasta erilaisia näkemyksiä eri pankiryhmistä ja ajankohdista riippuen. Muutama huomio kuitenkin:

1) ASO-kämppään ei vaan muuteta, vaan sitä varten haetaan järjestysnumeroa ja haetaan asuntoa.
2) Varainsiirtoveroa ei tuosta tarvitse maksaa. Pankkilainasta menee kuitenkin toimitusmaksu, joka verrattain lyhytaikaisessa asumisessa syö merkittävän osan vuokrasäästöistä.
3) Asumisoikeusmaksu palautetaan kolmen kuukauden luovutusajan päätyttyä. Lisäksi joutunet maksamaan vuokravakuuden, joka toki palautetaan jo aiemmin.
4) Käyttövastikkeen maksuvelvollisuutesi päättyy vasta luovutusajan päätyttyä.
5) En kyllä keksi mitään syytä alaa remontoimaan keittiötä tuossa tilanteessa. Ja eikös noissa ole myös rajoituksia mitä asukas asunnossa saa uusia?
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 354
Löysimme markkinoilta kuitenkin ASO-kodin, joka sopisi meille.
Kannattaa varautua että jos kyseessä on pk-seutu niin jonot on ihan älyttömät. Löysin mäkin kivan kämpän Leppävaarasta, mutta kun soitin ja kysyin asiaa niin kuulin että jonossa on 50 ihmistä tähän kämppään. Pk-seudulta on mahdotonta saada asoa jos ei ole tyyliin 10v+ vanha järjestysnumero. Neuvoisin että omille lapsillekkin kannattaa hakea numero heti kun mahdollista kaiken varalta. Hakeminen ei maksa mitään.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
470
Oma käsitys on, että Oikotie on enemmän pk-seudun palsta (samaa puljua hesarin kanssa) ja etuovi muun Suomen, noin niinkuin kärjistäen.
Laittaisin alkuun Toriin, vähän riippuen siitä kuinka hätä kaupanteolla on. Se on kuitenkin ilmainen ja samat välittäjät sitä kauttakin ottaa ensimmäisenä yhteyttä :p.

Oikotie on nykyään samaa konsernia kuin tori.fi. Schibsted osti sen Sanomalta.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
@Benji

Vielä pakko kommentoida muutama juttu asunnon myynnistä itse. Itsellä on ainakin pieni "allergia" yksityisiä asunnon myyjiä kohtaan. Alla muutama pointti mitä itse miettisin välittäjä vs. myynti itse.

- Ensinnäkin yksityisellä, joka myy omaa asuntoa, saattaa jäädä vahingossa tai tarkoituksella merkittäviä asioita kertomatta, jotka välittäjä kertoisi ensimmäisenä, koska ne vaikuttaisi radikaalisti ostopäätökseen. Joku varmasti ajatteli juuri, että myyjä on vastuussa siitä jos jättää jotain oleellista kertomatta jne., ja näinhän se onkin, mutta itse en ainakaan haluaisi ostaa asuntoa niin, että ekan vuoden jälkeen seuraavat 10 vuotta menee käräjäoikeudessa pohtimassa vastuu asioita. (Vähän sama, kuin juoksisi suojetielle tietäen, että jää rekan alle, jotta voi lopuksia sanoa, että olinpahan taas oikeassa.)

- Kuvat - itse otetut kuvat ilmoituksissa ovat yleensä ihan roskaa ja kuvia katsova potentiaalinen asiakas ohittaa kohteen, koska se ei näytä hyvältä (ensivaikutelma pilattu siis). Itse harrastan valokuvausta ja löytyy kohtuullisen hyvä kuvaus setti useilla linsseillä, valoilla ja jalustoilla jne. Jättäisin silti oman asunnon kuvaamisen jollekin, joka oikeasti osaa sommitella, ottaa kuvat oikeista kulmista ja oikeilla tavoilla. Hyvät kuvat on kuitenkin elintärkeät.

- Kauppakirjat ja muut paperit - asunto-osakkeessa vähän easympi, mutta kiinteistöissä saattaa vaatia enemmänkin, lähinnä että siis kaikki on asianmukaisesti tehty ja kirjattu.

- Ilmoitusteksti - joku ulkopuolinen saattaa osata laatia paremmin myyvän tekstin sinun kommenttien perusteella.

- Välittäjän kontaktit - yksi oma asunto meni pyyntihinnalla ennen ilmoituksen julkaisua, koska saman firman toisella välittäjällä sattui olemaan ostaja valmiina.

- Näytöt - itselle olisi ainakin joissain tapauksissa kiusallista mennä katsomaan asuntoa niin, että omistaja näyttää sitä. Etenkin jos olisi jotain negatiivista kysyttävää tai sanottavaa, niin tämän esittäminen omistajalle voisi olla ehkä hankalampaa, kuin välittäjälle. Monesti myös yksityinen myyjä ei välttämättä ole ollenkaan myyntihenkinen, vaan jotain ihan muuta. Tästä syystä itse en välttämättä edes vaivautuisi paikalle.

- Hinta - jos katsot hintoja jollain laskureilla ja arvioit myynnissä olevia kohteita mentaliteetilla, että oma asunto on nyt ainakin tuota arvokkaampi, niin saatat päätyä hinnan kanssa ihan metsään, koska sen verrokkiasunnon hintakin saattaa olla täysin metsässä. Oikea aluetta tunteva välittäjä tietää ihan oikeasti hinnan. Jos tulee olo, että välittäjä yrittää mielistellä ja sanoi vähän liian korkean hinnan, niin silloin kannattaa sanoa, että otetaan siitä 5-10 kiloa pois, niin asunto menee kaupaksi todennäköisesti nopeastikin. Toki hankalimmat tilanteet aiheuttaa asunnot, jotka on jollain tavalla poikkeuksellisen arvokkaita, esim. materiaalien vuoksi ja niistä pitäisi saada puristettua 50k€, enemmän kuin naapurin asunnosta, joka on vähän vaatimattomampi, mutta saman kaltainen.

No nämä nyt ovat toki vain omia mielipiteitä, mutta silti asioita jotka kannattaa pohtia läpi. Toki ikävintä tässä kaikessa on se, että se välittäjä maksaa ihan törkeästi, esim. 400k€ asunnosta listahinnat voi liikkua luokassa 20k€, joka on ihan järjen vastainen hinta, etenkin kun työmäärä on kuitenkin suunnilleen sama, kuin vaikka 150k€ asunnossa, jos asunto-osakkeesta kyse.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 354
Ensinnäkin yksityisellä, joka myy omaa asuntoa, saattaa jäädä vahingossa tai tarkoituksella merkittäviä asioita kertomatta, jotka välittäjä kertoisi ensimmäisenä, koska ne vaikuttaisi radikaalisti ostopäätökseen. Joku varmasti ajatteli juuri, että myyjä on vastuussa siitä jos jättää jotain oleellista kertomatta jne., ja näinhän se onkin, mutta itse en ainakaan haluaisi ostaa asuntoa niin, että ekan vuoden jälkeen seuraavat 10 vuotta menee käräjäoikeudessa pohtimassa vastuu asioita. (Vähän sama, kuin juoksisi suojetielle tietäen, että jää rekan alle, jotta voi lopuksia sanoa, että olinpahan taas oikeassa.)
Tästä on kokemusta. Tosin samaa voi tehdä myös jotkut välittäjät. Yhdessä korkeassa vanhassa kerrostalossa (tyyliin 1958 rakennettu) on tulossa julkisivuremppa ensi vuonna. Talosta oli 4 kpl asuntoja myynnissä. Vain 2/4 listasi tulevat remontit. Toinen oli yksityisen ja toinen välittäjän. Ne kaksi joissa remppa kerrottiin oli molemmat välittäjien tosin.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Tää välittäjä vai ei -keskustelu on aika ikuisuusaihe johon on monia mielipiteitä molempiin suuntiin. Henk.koht. itseäni ei kiinnosta asioinko välittäjän vai myyjän kanssa kunhan saan kaikki tiedot selkeässä muodossa ja kommunikointi pelaa.

Pari kommenttia pariin pointtiin:

Ensinnäkin yksityisellä, joka myy omaa asuntoa, saattaa jäädä vahingossa tai tarkoituksella merkittäviä asioita kertomatta, jotka välittäjä kertoisi ensimmäisenä, koska ne vaikuttaisi radikaalisti ostopäätökseen. Joku varmasti ajatteli juuri, että myyjä on vastuussa siitä jos jättää jotain oleellista kertomatta jne., ja näinhän se onkin, mutta itse en ainakaan haluaisi ostaa asuntoa niin, että ekan vuoden jälkeen seuraavat 10 vuotta menee käräjäoikeudessa pohtimassa vastuu asioita. (Vähän sama, kuin juoksisi suojetielle tietäen, että jää rekan alle, jotta voi lopuksia sanoa, että olinpahan taas oikeassa.)
Eiks tää samalla ole myös myyjälle syy kertoa ne asiat, ettei mene 10 vuotta käräjillä kaupan jälkeen? Paha viedä asiaa oikeuteen jos se on selvitetty ja kauppakirjaan kirjattu… Tai ainakin käräjät on todella lyhyet jos sinne joutuu.

Suurempi ero tulee varmaan siitä onko henkilö (myyjä tai välittäjä) ”venkula” vai ei. Kyllä mullekin on yrittänyt välittäjä myydä ”viimeistelyä vaille valmiina unelmakohteena” taloa jossa pääsi sade puuttuvien ikkunapeltien takia suoraan seinän väliin, makuuhuoneen ja kylpyhuoneen välisen seinän ja katon välistä loisti valo läpi ja saunassa roikkui valojen sähköjohdot irrallaan selkänojan takana. Yhdestäkään näistä asioista ei välittäjä maininnut halaistua sanaa esitellessään kohdetta vaan ne huomattiin itse.

Kauppakirjat ja muut paperit - asunto-osakkeessa vähän easympi, mutta kiinteistöissä saattaa vaatia enemmänkin, lähinnä että siis kaikki on asianmukaisesti tehty ja kirjattu.
On itse asiassa hyvinkin yksinkertaiset laatia (netistä löytyy hyvät ohjeet monesta paikasta) eikä vaadi muita erikoisuuksia kuin kaupanvahvistajan paikalle. Kokemusta on kun yksityisenä ostettiin yksityiseltä myyjältä

Näytöt - itselle olisi ainakin joissain tapauksissa kiusallista mennä katsomaan asuntoa niin, että omistaja näyttää sitä. Etenkin jos olisi jotain negatiivista kysyttävää tai sanottavaa, niin tämän esittäminen omistajalle voisi olla ehkä hankalampaa, kuin välittäjälle. Monesti myös yksityinen myyjä ei välttämättä ole ollenkaan myyntihenkinen, vaan jotain ihan muuta. Tästä syystä itse en välttämättä edes vaivautuisi paikalle.
Ei pysty ymmärtämään miksi se olisi kiusallista. Monestihan omistaja, etenkin kiinteistön tapauksessa, on huomattavasti paremmin kartalla asunnon tilanteesta kuin välittäjä, ja pystyy vastaamaan erikoisempiinkin kysymyksiin muutakin kuin ”varmistan myyjältä” mikä on oman kokemuksen mukaan aika yleinen vastaus välittäjältä kun kysyt jotain muuta kuin ihan yleisimpiä kysymyksiä.

Välittäjiäkin on todella erilaisia, olen tavannut sekä hyviä että huonoja. Osa vaan luumuilee ilman mitään altiivista myyntieforttia eikä tiedä kohteesta yhtään mitään, mutta joskus olen ostanut miellyttäneen kämpän tällaisesta välittäjästä huolimattakin. Tyhjänlupailijoitakin on tullut tavattua, henkselit paukkuu esittelyssä ja otetaan asioita yläs mitä luvataan selvittää mutta koskaan tästä sankarista ei takaisin kuulu. Jotkut harvat taas on todella hyviä ja tehokkaita, aktiivisia myyjiä jotka tietävät kohteesta kaiken tietämisen arvoisen ja palvelevat täysin hintansa arvoisesti ja varmasti saavat kaupat syntymään nopeasti. Oman otannan perusteella ehkä yksi tai kaksi kymmenestä välittäjästä on tällaisia.
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
@Benji

Vielä pakko kommentoida muutama juttu asunnon myynnistä itse. Itsellä on ainakin pieni "allergia" yksityisiä asunnon myyjiä kohtaan. Alla muutama pointti mitä itse miettisin välittäjä vs. myynti itse.

- Ensinnäkin yksityisellä, joka myy omaa asuntoa, saattaa jäädä vahingossa tai tarkoituksella merkittäviä asioita kertomatta, jotka välittäjä kertoisi ensimmäisenä, koska ne vaikuttaisi radikaalisti ostopäätökseen. Joku varmasti ajatteli juuri, että myyjä on vastuussa siitä jos jättää jotain oleellista kertomatta jne., ja näinhän se onkin, mutta itse en ainakaan haluaisi ostaa asuntoa niin, että ekan vuoden jälkeen seuraavat 10 vuotta menee käräjäoikeudessa pohtimassa vastuu asioita. (Vähän sama, kuin juoksisi suojetielle tietäen, että jää rekan alle, jotta voi lopuksia sanoa, että olinpahan taas oikeassa.)

- Kuvat - itse otetut kuvat ilmoituksissa ovat yleensä ihan roskaa ja kuvia katsova potentiaalinen asiakas ohittaa kohteen, koska se ei näytä hyvältä (ensivaikutelma pilattu siis). Itse harrastan valokuvausta ja löytyy kohtuullisen hyvä kuvaus setti useilla linsseillä, valoilla ja jalustoilla jne. Jättäisin silti oman asunnon kuvaamisen jollekin, joka oikeasti osaa sommitella, ottaa kuvat oikeista kulmista ja oikeilla tavoilla. Hyvät kuvat on kuitenkin elintärkeät.

- Kauppakirjat ja muut paperit - asunto-osakkeessa vähän easympi, mutta kiinteistöissä saattaa vaatia enemmänkin, lähinnä että siis kaikki on asianmukaisesti tehty ja kirjattu.

- Ilmoitusteksti - joku ulkopuolinen saattaa osata laatia paremmin myyvän tekstin sinun kommenttien perusteella.

- Välittäjän kontaktit - yksi oma asunto meni pyyntihinnalla ennen ilmoituksen julkaisua, koska saman firman toisella välittäjällä sattui olemaan ostaja valmiina.

- Näytöt - itselle olisi ainakin joissain tapauksissa kiusallista mennä katsomaan asuntoa niin, että omistaja näyttää sitä. Etenkin jos olisi jotain negatiivista kysyttävää tai sanottavaa, niin tämän esittäminen omistajalle voisi olla ehkä hankalampaa, kuin välittäjälle. Monesti myös yksityinen myyjä ei välttämättä ole ollenkaan myyntihenkinen, vaan jotain ihan muuta. Tästä syystä itse en välttämättä edes vaivautuisi paikalle.

- Hinta - jos katsot hintoja jollain laskureilla ja arvioit myynnissä olevia kohteita mentaliteetilla, että oma asunto on nyt ainakin tuota arvokkaampi, niin saatat päätyä hinnan kanssa ihan metsään, koska sen verrokkiasunnon hintakin saattaa olla täysin metsässä. Oikea aluetta tunteva välittäjä tietää ihan oikeasti hinnan. Jos tulee olo, että välittäjä yrittää mielistellä ja sanoi vähän liian korkean hinnan, niin silloin kannattaa sanoa, että otetaan siitä 5-10 kiloa pois, niin asunto menee kaupaksi todennäköisesti nopeastikin. Toki hankalimmat tilanteet aiheuttaa asunnot, jotka on jollain tavalla poikkeuksellisen arvokkaita, esim. materiaalien vuoksi ja niistä pitäisi saada puristettua 50k€, enemmän kuin naapurin asunnosta, joka on vähän vaatimattomampi, mutta saman kaltainen.

No nämä nyt ovat toki vain omia mielipiteitä, mutta silti asioita jotka kannattaa pohtia läpi. Toki ikävintä tässä kaikessa on se, että se välittäjä maksaa ihan törkeästi, esim. 400k€ asunnosta listahinnat voi liikkua luokassa 20k€, joka on ihan järjen vastainen hinta, etenkin kun työmäärä on kuitenkin suunnilleen sama, kuin vaikka 150k€ asunnossa, jos asunto-osakkeesta kyse.
1. Jos ihminen lähtökohtaisesti jättää asioita kertomatta, niin ei se kerro niitä asunnon välittäjällekään. Välittäjät eivät pääsääntöisesti tiedä myymästään asunnosta oikeasti mitään.

2. Parempi huonot itse otetut kuvat kuin tuhannen filtterin läpi painetut "ammattikuvat".

3. Pankki tarjoaa papereihin liittyvät palvelut murto-osan hinnalla.

4. Tai sitten ei osaa.

5. Tää on kiinteistömaailman vakiokikka. Ostaja löytyy jos ostaja löytyy.

6. Asunnon omistaja osaa kertoa asunnostaan jostain.

7. Eiköhän oman asunnon hinnan osaa arvioida suunnilleen oikeaksi. Pääsääntöisesti se hinta millä on valmis myymään on oikea. Ja eipähän tarvi maksaa välittäjälle 10k€ siitä ilosta, että sai asunnon myytyä 5k€ kalliimmalla kuin itse. :D
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
@Benji

Vielä pakko kommentoida muutama juttu asunnon myynnistä itse. Itsellä on ainakin pieni "allergia" yksityisiä asunnon myyjiä kohtaan. Alla muutama pointti mitä itse miettisin välittäjä vs. myynti itse.

- Ensinnäkin yksityisellä, joka myy omaa asuntoa, saattaa jäädä vahingossa tai tarkoituksella merkittäviä asioita kertomatta, jotka välittäjä kertoisi ensimmäisenä, koska ne vaikuttaisi radikaalisti ostopäätökseen. Joku varmasti ajatteli juuri, että myyjä on vastuussa siitä jos jättää jotain oleellista kertomatta jne., ja näinhän se onkin, mutta itse en ainakaan haluaisi ostaa asuntoa niin, että ekan vuoden jälkeen seuraavat 10 vuotta menee käräjäoikeudessa pohtimassa vastuu asioita. (Vähän sama, kuin juoksisi suojetielle tietäen, että jää rekan alle, jotta voi lopuksia sanoa, että olinpahan taas oikeassa.)

- Kuvat - itse otetut kuvat ilmoituksissa ovat yleensä ihan roskaa ja kuvia katsova potentiaalinen asiakas ohittaa kohteen, koska se ei näytä hyvältä (ensivaikutelma pilattu siis). Itse harrastan valokuvausta ja löytyy kohtuullisen hyvä kuvaus setti useilla linsseillä, valoilla ja jalustoilla jne. Jättäisin silti oman asunnon kuvaamisen jollekin, joka oikeasti osaa sommitella, ottaa kuvat oikeista kulmista ja oikeilla tavoilla. Hyvät kuvat on kuitenkin elintärkeät.

- Kauppakirjat ja muut paperit - asunto-osakkeessa vähän easympi, mutta kiinteistöissä saattaa vaatia enemmänkin, lähinnä että siis kaikki on asianmukaisesti tehty ja kirjattu.

- Ilmoitusteksti - joku ulkopuolinen saattaa osata laatia paremmin myyvän tekstin sinun kommenttien perusteella.

- Välittäjän kontaktit - yksi oma asunto meni pyyntihinnalla ennen ilmoituksen julkaisua, koska saman firman toisella välittäjällä sattui olemaan ostaja valmiina.

- Näytöt - itselle olisi ainakin joissain tapauksissa kiusallista mennä katsomaan asuntoa niin, että omistaja näyttää sitä. Etenkin jos olisi jotain negatiivista kysyttävää tai sanottavaa, niin tämän esittäminen omistajalle voisi olla ehkä hankalampaa, kuin välittäjälle. Monesti myös yksityinen myyjä ei välttämättä ole ollenkaan myyntihenkinen, vaan jotain ihan muuta. Tästä syystä itse en välttämättä edes vaivautuisi paikalle.

- Hinta - jos katsot hintoja jollain laskureilla ja arvioit myynnissä olevia kohteita mentaliteetilla, että oma asunto on nyt ainakin tuota arvokkaampi, niin saatat päätyä hinnan kanssa ihan metsään, koska sen verrokkiasunnon hintakin saattaa olla täysin metsässä. Oikea aluetta tunteva välittäjä tietää ihan oikeasti hinnan. Jos tulee olo, että välittäjä yrittää mielistellä ja sanoi vähän liian korkean hinnan, niin silloin kannattaa sanoa, että otetaan siitä 5-10 kiloa pois, niin asunto menee kaupaksi todennäköisesti nopeastikin. Toki hankalimmat tilanteet aiheuttaa asunnot, jotka on jollain tavalla poikkeuksellisen arvokkaita, esim. materiaalien vuoksi ja niistä pitäisi saada puristettua 50k€, enemmän kuin naapurin asunnosta, joka on vähän vaatimattomampi, mutta saman kaltainen.

No nämä nyt ovat toki vain omia mielipiteitä, mutta silti asioita jotka kannattaa pohtia läpi. Toki ikävintä tässä kaikessa on se, että se välittäjä maksaa ihan törkeästi, esim. 400k€ asunnosta listahinnat voi liikkua luokassa 20k€, joka on ihan järjen vastainen hinta, etenkin kun työmäärä on kuitenkin suunnilleen sama, kuin vaikka 150k€ asunnossa, jos asunto-osakkeesta kyse.
Jefreitteri vastasikin sinulle jo hyvin, joten kommentoin vain pariin asiaan.

Sellaisen henkilön, joka edes harkitsee asunnon ostamista välittäjäpuheiden perusteella, kannattaa asua loppuelämänsä vuokralla. Huh, kun miettii millaiseen p**kaan sitä itsekin olisi kätensä laittanut, jos kämppiä olisi ostanut välittäjäpuheiden perusteella, ei olisi selvitellyt taloyhtiöltä "muutaman tonnin" tulevien remonttien todellisia kustannusarvioita jne. Asunto ostetaan taloyhtiön dokumenttien perusteella, mietitään korjausvelkaa remonttisuunnitelmien lisäksi myös elinkaariajattelun kautta, mahdollisesti jututetaan naapureita / taloyhtiön hallintoa, tutustutaan asuinalueeseen jne. Ne välittäjäpuheet on arvoltaan tasan nolla.

Tuollaiset "oma asunto meni pyyntihinnalla ennen ilmoituksen julkaisua" -hehkutukset tuo herättää itselläni enemmän kysymyksiä myyntihinnan kohdallaan olosta kuin synnyttää luottamusta välittäjään. Voihan toki olla, että sait nyt ihan sen huippuhinnan kämpästäsi, mutta monesti nämä "ostaja valmiina" -hehkutukset ovat joko katteettomia tai sitten tarjolla on pikainen kauppa myyjän kannalta huonoon hintaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
1 354
Oman kokemuksen mukaan esim remontit kannattaa tarkistaa isännöitsijäntodistuksesta tai soittaa isännöitsijälle. Välittäjältä saattaa lipsahtaa vaikka vuosiluvut väärin helposti.

Omakotitalon ostaminen olisi kyllä painajainen kun ei olisi isännöitsijäntodistusta mitä tarkistaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Omakotitalon ostaminen olisi kyllä painajainen kun ei olisi isännöitsijäntodistusta mitä tarkistaa.
Kiinteistönomistajana pitää pystyä itse huolehtimaan kiinteistönsä perus ylläpidon lisäksi remonttitarpeiden kartoittamisesta/seuraamisesta sekä remonttien itsenäisestä toteuttamisesta ja/tai kilpailuttamisesta, tilaamisesta ja valvomisesta. Tai toki jos pinkka on kunnossa niin voi kaiken ulkoistaa jollekin toiselle, mutta lähtökohtaisesti kiinteistönomistajana joutuu tekemään aika pirun paljon enemmän asioita oman asumuksensa eteen kuin asunto-osakkeessa asuessa.

Jos pelkkä ok-talon ostaminen aiheuttaa sydämentykytyksiä koska tarjolla ei ole isännöistijäntodistusta, niin silloin se ei ehkä ole muutenkaan oikea asumismuoto itselle vaan kannattaa mieluummin pitäytyä osakemuotoisissa asumismuodoissa.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Pitää varmaan kiittää vastauksista, vaikka en edes kysynyt mitään.

Eiköhän tässä "välittäjä vs itse myynti" ole samasta asiasta kyse kuin minkä tahansa palvelun ostamisesta. Miksi kukaan vie autoa huoltoon, kun sen voi huoltaa itse. Miksi kukaan ostaa leipää kaupasta, kun sen voi tehdä itse tai miksi kukaan käyttää pankkeja, kun rahakin on keksitty. Tai miksi mennä parturiin, kun sakset löytyy lähes jokaiselta jo kotoa. Miksi mennä hautaustoimistoon, kun lapion saa paljon halvemmalla.

Oma viestini oli tarkoitettu lähinnä pohdintaan, että mitä ammattilainen yhteistyökumppaneillaan voisi tehdä toisin/paremmin asunnon myynnissä (ja mitä kannattaa huomioida itse myydessä). Kiitos @kjns ja @Unihiekkamyrsky ymmärsitte selkeästi mitä tarkoitin. Oli sitten kyseessä yksityishenkilö, joka ei ole ikinä myynyt asuntoa tai henkilö, joka on myynyt kymmeniä asuntoja. Mutta "vastauksista" homma sitten selvisikin, että pohtia ei kannata, koska välittäjillä ei ole tarjota yhtikäs mitään, esim. ammattivalokuvaajan kuvatkin on nykyään huonompia, kuin itse otetut. Ilmakuvat voi myös nopeasti napata itse ja tehdä siinä sivussa 3D-esittelyn. Myös asiakirjat tehdään nykyään pankissa (olen kyllä kuullut, että siellä ei pitäisi olla Postin kaltaisia ongelmia, eli ihan omat palvelut menee kaupaksi ja jonot on pitkät). Paras välittäjä on tietysti kukas muu, kuin asunnon omistaja jne. Toisaalta miksi edes käyttää mitään maksullisia nettipalveluita, voihan sitä mennä myös suoraan torille kyltin kanssa huutamaan, että nyt olisi asunto myynnissä.

Myös jos valmis ostaja kuulostaa vedätykseltä tai epäuskottavalta, niin itse sanoin tänä kesänä neljälle välittäjälle ympäri Suomen, että jos omiin spekseihin sopivaa kiinteistöä tulee myyntiin, niin saa soittaa, laittaa kaikki irti lähtevät dokkarit ja tulen mielellään heti katsomaan. Tämähän kuulostaa melkein yhtä uskomattomalta, kuin Etuoven tai Oikotien vahti joka ilmoittaa kohteen myyntiin tulon välittömästi ihmisille jotka ovat kyseisistä kohteista kiinnostunut. Olisi aika uskomatonta, jos vain sellaisia kohteita haluttaisiin ostaa, joita on jo myynnissä. Eli kyllä tuolla on tuhansia ihmisiä etsimässä jotain sellaista, mitä ei juuri nyt ole saatavilla (ja jopa jotkut välittäjät saattavat tietää tästä). Monet myös juuri tästä syystä päättävät itse ostaa mieleisensä tontin ja rakentaa oman talonsa.

Myös mitä tulee välittäjien luotettavuuteen niin varmasti samat asiat pätee, kuin ihmisissä aina. En väittänyt missään vaiheessa, että luota välittäjään, vaan että yksityiseltä myyjältä saattaa helpommin jäädä asioita kertomatta vahingossa tai tahallaan. No onneksi sain nyt vastauksen tähän, että välittäjä ei tiedä (eikä selvitä) mitään, vaan asunnon omistaja tietää ja kertoo kaiken. Itse voisin väittää, että vähintään kuitenkin se yli 90% välittäjistä tekee työtään perus rehellisesti ajatellen, että työpaikka vielä huomennakin on tärkeämpi, kuin kusetus päin naamaa ja äkkiä kaupat yhdestä kohteesta. Välittäjät kuitenkin tekee hommia ihan omalla nimellä sekä naamalla ja sana liikkuu niin hyvässä kuin pahassa. Edes firman vaihto ei muuta välittäjän nimeä tai naamaa. Se että onko kaikki välittäjät hyviä onkin sitten kokonaan eri asia.

Myöskään kiinteistökaupassa ei paljon taloyhtiöiden remonttisuunnitelmat auta, silloin on pakko turvautua muihin tahoihin ja dokumentteihin, jos haluaa tietää vaikka metsän arvon tai tutustua tarkemmin EU tukikelpoisiin peltoihin ja millä ehdoilla ne voi vaihtaa omistajaa vuokrattuna jne. yleensä vaan se ikävä välittäjä on selvittänyt ja hankkinut näitä dokumentteja valmiiksi. Toki pelkän todellisen metsäarvion saaminen, jossa kävellään kuviot läpi voi kestää viikkoja ja hinta saattaa liikkua helposti 1-3k€ tuntumassa riippuen toki metsän koosta, mutta jos puhutaan vaikka 50-100 ha:n kokoluokasta. Voihan tämän toki itsekin arvioida, mutta voin kertoa, että ei sitä kukaan tervepäinen sillä arviolla osta. Kyllä ainakin itse käännyn näissä ammattilaisen puoleen, toki metsäkaupat, meneekin yleisesti ihan muita reittejä, kuin kiinteistövälittäjien kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Pitää varmaan kiittää vastauksista, vaikka en edes kysynyt mitään.
Keskustelufoorumeissa on sellainen ärsyttävä puoli, että ihmiset tuppaa keskustelemaan täällä kun tänne jotain kirjoittelee. Harvoin mikään, etenkään mielipiteitä herättävä jää yksipuoliseksi kommentiksi ilman vastausta ;)

Oli sitten kyseessä yksityishenkilö, joka ei ole ikinä myynyt asuntoa tai henkilö, joka on myynyt kymmeniä asuntoja. Mutta "vastauksista" homma sitten selvisikin, että pohtia ei kannata, koska välittäjillä ei ole tarjota yhtikäs mitään, esim. ammattivalokuvaajan kuvatkin on nykyään huonompia, kuin itse otetut. Ilmakuvat voi myös nopeasti napata itse ja tehdä siinä sivussa 3D-esittelyn. Myös asiakirjat tehdään nykyään pankissa (olen kyllä kuullut, että siellä ei pitäisi olla Postin kaltaisia ongelmia, eli ihan omat palvelut menee kaupaksi ja jonot on pitkät). Paras välittäjä on tietysti kukas muu, kuin asunnon omistaja jne. Toisaalta miksi edes käyttää mitään maksullisia nettipalveluita, voihan sitä mennä myös suoraan torille kyltin kanssa huutamaan, että nyt olisi asunto myynnissä.
Ei mun ollut tarkoitus sanoa, ettei välittäjästä missään tilanteessa ole mitään apua kämpän myynnissä. Jos ei itse osaa ottaa valokuvia eikä pysty suoriutumaan kämpän myynnistä ja siihen liittyvistä velvoitteista järkevästi on syytä palkata asiaan apua. Mutta se ei myöskään poista sitä tosiasiaa, että asunnon myyminen itsekään ei ole mitään rakettitiedettä, enkä kyllä pysty näkemään mitään järkevää syytä miksi joku ei ostaisi asuntoa itse sitä myyvältä siinä missä välittäjää käyttävältäkin.

Kunhan noihin muutamaan pointtiin kommentoin omista kokemuksista, että ei esim kauppakijojen tekemistä itse kannata pelätä, koska kyseessä ei ihan oikeasti ole kovinkaan monimutkainen asia ja ohjeet siihen mitä sinne kirjataan löytyy helposti ja nopeasti monesta eri lähteestä pienellä etsimisellä.

Eiköhän tässä "välittäjä vs itse myynti" ole samasta asiasta kyse kuin minkä tahansa palvelun ostamisesta.
Se on just sitä.
Itsekin otettiin edellisen kämpän myyntiin välittäjä koska sillä hetkellä ei ollut aikaa tai mahdollisuuksia hoitaa kaikkea myyntiin liittyvää itse. Jos olis ollut eri tilanne silloin niin varmaan tuo olis myyty ihan itse.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
@kjns tarkoitin, siis ihan tosissaan, että kiitos mielipiteestä, joka toi ihan oikeaa sisältöä tähän keskusteluun. Ja jos @Benji pohti alkujaan päiviä, milloin julkaista ilmoitus ja missä palveluissa, niin on toki järkevää pohtia asioita potentiaalisten ostajien näkökulmasta laajemminkin. Eli kuvat ja ilmoitusteksti on monessa mielessä ensivaikutelma ja niihin kannattaa panostaa. Toinen ostaja voi jättää kohteen väliin yksityisen myyjän vuoksi ja toinen vihaa välittäjiä.
 
Liittynyt
06.08.2020
Viestejä
1 432
Pitää varmaan kiittää vastauksista, vaikka en edes kysynyt mitään.

Eiköhän tässä "välittäjä vs itse myynti" ole samasta asiasta kyse kuin minkä tahansa palvelun ostamisesta. Miksi kukaan vie autoa huoltoon, kun sen voi huoltaa itse. Miksi kukaan ostaa leipää kaupasta, kun sen voi tehdä itse tai miksi kukaan käyttää pankkeja, kun rahakin on keksitty. Tai miksi mennä parturiin, kun sakset löytyy lähes jokaiselta jo kotoa. Miksi mennä hautaustoimistoon, kun lapion saa paljon halvemmalla.

Oma viestini oli tarkoitettu lähinnä pohdintaan, että mitä ammattilainen yhteistyökumppaneillaan voisi tehdä toisin/paremmin asunnon myynnissä (ja mitä kannattaa huomioida itse myydessä). Kiitos @kjns ja @Unihiekkamyrsky ymmärsitte selkeästi mitä tarkoitin. Oli sitten kyseessä yksityishenkilö, joka ei ole ikinä myynyt asuntoa tai henkilö, joka on myynyt kymmeniä asuntoja. Mutta "vastauksista" homma sitten selvisikin, että pohtia ei kannata, koska välittäjillä ei ole tarjota yhtikäs mitään, esim. ammattivalokuvaajan kuvatkin on nykyään huonompia, kuin itse otetut. Ilmakuvat voi myös nopeasti napata itse ja tehdä siinä sivussa 3D-esittelyn. Myös asiakirjat tehdään nykyään pankissa (olen kyllä kuullut, että siellä ei pitäisi olla Postin kaltaisia ongelmia, eli ihan omat palvelut menee kaupaksi ja jonot on pitkät). Paras välittäjä on tietysti kukas muu, kuin asunnon omistaja jne. Toisaalta miksi edes käyttää mitään maksullisia nettipalveluita, voihan sitä mennä myös suoraan torille kyltin kanssa huutamaan, että nyt olisi asunto myynnissä.

Myös jos valmis ostaja kuulostaa vedätykseltä tai epäuskottavalta, niin itse sanoin tänä kesänä neljälle välittäjälle ympäri Suomen, että jos omiin spekseihin sopivaa kiinteistöä tulee myyntiin, niin saa soittaa, laittaa kaikki irti lähtevät dokkarit ja tulen mielellään heti katsomaan. Tämähän kuulostaa melkein yhtä uskomattomalta, kuin Etuoven tai Oikotien vahti joka ilmoittaa kohteen myyntiin tulon välittömästi ihmisille jotka ovat kyseisistä kohteista kiinnostunut. Olisi aika uskomatonta, jos vain sellaisia kohteita haluttaisiin ostaa, joita on jo myynnissä. Eli kyllä tuolla on tuhansia ihmisiä etsimässä jotain sellaista, mitä ei juuri nyt ole saatavilla (ja jopa jotkut välittäjät saattavat tietää tästä). Monet myös juuri tästä syystä päättävät itse ostaa mieleisensä tontin ja rakentaa oman talonsa.

Myös mitä tulee välittäjien luotettavuuteen niin varmasti samat asiat pätee, kuin ihmisissä aina. En väittänyt missään vaiheessa, että luota välittäjään, vaan että yksityiseltä myyjältä saattaa helpommin jäädä asioita kertomatta vahingossa tai tahallaan. No onneksi sain nyt vastauksen tähän, että välittäjä ei tiedä (eikä selvitä) mitään, vaan asunnon omistaja tietää ja kertoo kaiken. Itse voisin väittää, että vähintään kuitenkin se yli 90% välittäjistä tekee työtään perus rehellisesti ajatellen, että työpaikka vielä huomennakin on tärkeämpi, kuin kusetus päin naamaa ja äkkiä kaupat yhdestä kohteesta. Välittäjät kuitenkin tekee hommia ihan omalla nimellä sekä naamalla ja sana liikkuu niin hyvässä kuin pahassa. Edes firman vaihto ei muuta välittäjän nimeä tai naamaa. Se että onko kaikki välittäjät hyviä onkin sitten kokonaan eri asia.

Myöskään kiinteistökaupassa ei paljon taloyhtiöiden remonttisuunnitelmat auta, silloin on pakko turvautua muihin tahoihin ja dokumentteihin, jos haluaa tietää vaikka metsän arvon tai tutustua tarkemmin EU tukikelpoisiin peltoihin ja millä ehdoilla ne voi vaihtaa omistajaa vuokrattuna jne. yleensä vaan se ikävä välittäjä on selvittänyt ja hankkinut näitä dokumentteja valmiiksi. Toki pelkän todellisen metsäarvion saaminen, jossa kävellään kuviot läpi voi kestää viikkoja ja hinta saattaa liikkua helposti 1-3k€ tuntumassa riippuen toki metsän koosta, mutta jos puhutaan vaikka 50-100 ha:n kokoluokasta. Voihan tämän toki itsekin arvioida, mutta voin kertoa, että ei sitä kukaan tervepäinen sillä arviolla osta. Kyllä ainakin itse käännyn näissä ammattilaisen puoleen, toki metsäkaupat, meneekin yleisesti ihan muita reittejä, kuin kiinteistövälittäjien kautta.
Tietenkin ammattivalokuvaajat ovat lähtökohtaisesti parempia kuin amatöörikuvaajat. Aika suuri osa välittäjistä vaan amatöörinä kuvaa kohteet itse, ja aina sitäkin kannattaa miettiä paljonko niistä ammattilaisen kuvista kannattaa maksaa. Olennaista ei ole kuvien taiteellisuus vaan niiden informatiivisuus.

Mitä niihin asiakirjoihin tulee, niin keskiverto-ihminen osaa tehdä ne itsekin. Netistä löytyy ilmaiseksi juristien laatimia päteviä pohjia, ja jos niitä ei uskalla käyttää niin joltain lakitoimistolta voi tilata vaikka kohdetiedoilla täydennettynä sen asiakirjan. Varmasti tulee nopeasti perille.

Edelliset asuntokauppani olen tehnyt suoraan myyjän kanssa. Laadin hänen puolestaan kauppakirjan, varasin pankkiajan jne. Mutkatonta touhua. Paljon mutkattomampaa kuin uusimman ostokohteen kohdalla, jossa kauppakirjaluonnosta on saanut välittäjältä odotella tovin jos toisen ja jossa välittäjän kiinni saaminen on toisinaan ns. haastavaa.

Oma lukunsa on sitten asuntovälityksen täysin järjetön hinnoittelu. Ei ole millään muotoa perusteltua, että Punavuoressa sijaitsevan "ensinäytöllä kaupaksi" -kaksion välityspalkkio on euromääräisesti moninkertainen vaikkapa Keuruulla sijaitsevan kaksion välityspalkkioon nähden. Varsinkin, kun jälkimmäistä voi joutua myymään vuosikausia.

Mutta jokainen toki toimii kuten parhaaksi katsoo. Silti olen sitä mieltä, että meillä asunto-osakkeiden kaupankäyntiin liittyy joku harhainen yleiskäsitys sen vaikeudesta kasvukeskuksissa. Sekä sitten tuo naiivi usko siihen, että välittäjä tuo siihen kaupankäyntiin jotain lisäluotettavuutta.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Tietenkin ammattivalokuvaajat ovat lähtökohtaisesti parempia kuin amatöörikuvaajat. Aika suuri osa välittäjistä vaan amatöörinä kuvaa kohteet itse, ja aina sitäkin kannattaa miettiä paljonko niistä ammattilaisen kuvista kannattaa maksaa. Olennaista ei ole kuvien taiteellisuus vaan niiden informatiivisuus.
Juuri näin ja jos tämä kuvauksen ammattilainen on välittäjä, niin sitten ei pidä maksaa mitään eikä edes kelpuuttaa kuvia. Itse olen törmännyt myös siihen, että välittäjä kysyy suoraan, että milloin sopii tulla kuvaamaan ja sieltä saapuu tosiaan porukka valojen, kameroiden, dronejen, 360-kameroiden kanssa.

Mitä niihin asiakirjoihin tulee, niin keskiverto-ihminen osaa tehdä ne itsekin. Netistä löytyy ilmaiseksi juristien laatimia päteviä pohjia, ja jos niitä ei uskalla käyttää niin joltain lakitoimistolta voi tilata vaikka kohdetiedoilla täydennettynä sen asiakirjan. Varmasti tulee nopeasti perille.

Edelliset asuntokauppani olen tehnyt suoraan myyjän kanssa. Laadin hänen puolestaan kauppakirjan, varasin pankkiajan jne. Mutkatonta touhua. Paljon mutkattomampaa kuin uusimman ostokohteen kohdalla, jossa kauppakirjaluonnosta on saanut välittäjältä odotella tovin jos toisen ja jossa välittäjän kiinni saaminen on toisinaan ns. haastavaa.
Kyllä ehdottomasti näin, monimutkaisemmissa kokonaisuuksissa itse luottaisin enemmän siihen lakitoimistoon, kuin pankkiin, toki pankeistakin löytyy omat lakimiehet, mutta heidän työnkuva on yleensä jotain ihan muuta (perukirjojen laatimista/tarkastamista jne.), kuin asunto-/kiinteistö-kauppakirjojen laatimista ja hinnoittelu saattaa olla satasia tunti, joten halvalla niitä ei välttämättä saa. Toki tässäkin on varmasti suuria eroja ollaanko Kälviällä vai Helsingissä.

Oma lukunsa on sitten asuntovälityksen täysin järjetön hinnoittelu. Ei ole millään muotoa perusteltua, että Punavuoressa sijaitsevan "ensinäytöllä kaupaksi" -kaksion välityspalkkio on euromääräisesti moninkertainen vaikkapa Keuruulla sijaitsevan kaksion välityspalkkioon nähden. Varsinkin, kun jälkimmäistä voi joutua myymään vuosikausia.
Palaan sen verran tähän yhteen omaan asuntooni, joka meni suoraan kaupaksi (kaksio pk-seudulla), ostohinta 140 k€, asuimme siinä vähän yli neljä vuotta, itse heitin oman arvion, että 170 k€, voisi olla sopiva. Otin välittäjän, joka sanoi, että kyllä tästä 185 k€ saa, sanoin suoraan, että ehkä kokeillaan 179 k€, tällä meni tosiaan suoraan jollekin sairaanhoitajalle joka etsi sairaalan välittömästi läheisyydestä asuntoa. Mitä tulee palkkioon niin silti sopimus toki oli sopimus ja tästäkin ilosta meni sovittu maksu, vaikka työmäärä+kulut oli lähes nolla. Toki itselle jäi silti hyvä fiilis ja enemmän, kuin mitä ajattelin.

Mutta jokainen toki toimii kuten parhaaksi katsoo. Silti olen sitä mieltä, että meillä asunto-osakkeiden kaupankäyntiin liittyy joku harhainen yleiskäsitys sen vaikeudesta kasvukeskuksissa. Sekä sitten tuo naiivi usko siihen, että välittäjä tuo siihen kaupankäyntiin jotain lisäluotettavuutta.
Olet tässäkin varmasti oikeassa ja asunto-osakkeiden vaikeudet tulee yleensä siinä vaiheessa, kun kaupat pitäisi tehdä kuolinpesän kanssa tai 75v Martin, joka on kirjoittanut käsin kauppakirjasta kaksi melkein samanlaista kappaletta. ;)
 
Liittynyt
02.02.2017
Viestejä
590
Pitää varmaan kiittää vastauksista, vaikka en edes kysynyt mitään.

Eiköhän tässä "välittäjä vs itse myynti" ole samasta asiasta kyse kuin minkä tahansa palvelun ostamisesta. Miksi kukaan vie autoa huoltoon, kun sen voi huoltaa itse. Miksi kukaan ostaa leipää kaupasta, kun sen voi tehdä itse tai miksi kukaan käyttää pankkeja, kun rahakin on keksitty. Tai miksi mennä parturiin, kun sakset löytyy lähes jokaiselta jo kotoa. Miksi mennä hautaustoimistoon, kun lapion saa paljon halvemmalla.

Oma viestini oli tarkoitettu lähinnä pohdintaan, että mitä ammattilainen yhteistyökumppaneillaan voisi tehdä toisin/paremmin asunnon myynnissä (ja mitä kannattaa huomioida itse myydessä). Kiitos @kjns ja @Unihiekkamyrsky ymmärsitte selkeästi mitä tarkoitin. Oli sitten kyseessä yksityishenkilö, joka ei ole ikinä myynyt asuntoa tai henkilö, joka on myynyt kymmeniä asuntoja. Mutta "vastauksista" homma sitten selvisikin, että pohtia ei kannata, koska välittäjillä ei ole tarjota yhtikäs mitään, esim. ammattivalokuvaajan kuvatkin on nykyään huonompia, kuin itse otetut. Ilmakuvat voi myös nopeasti napata itse ja tehdä siinä sivussa 3D-esittelyn. Myös asiakirjat tehdään nykyään pankissa (olen kyllä kuullut, että siellä ei pitäisi olla Postin kaltaisia ongelmia, eli ihan omat palvelut menee kaupaksi ja jonot on pitkät). Paras välittäjä on tietysti kukas muu, kuin asunnon omistaja jne. Toisaalta miksi edes käyttää mitään maksullisia nettipalveluita, voihan sitä mennä myös suoraan torille kyltin kanssa huutamaan, että nyt olisi asunto myynnissä.

Myös jos valmis ostaja kuulostaa vedätykseltä tai epäuskottavalta, niin itse sanoin tänä kesänä neljälle välittäjälle ympäri Suomen, että jos omiin spekseihin sopivaa kiinteistöä tulee myyntiin, niin saa soittaa, laittaa kaikki irti lähtevät dokkarit ja tulen mielellään heti katsomaan. Tämähän kuulostaa melkein yhtä uskomattomalta, kuin Etuoven tai Oikotien vahti joka ilmoittaa kohteen myyntiin tulon välittömästi ihmisille jotka ovat kyseisistä kohteista kiinnostunut. Olisi aika uskomatonta, jos vain sellaisia kohteita haluttaisiin ostaa, joita on jo myynnissä. Eli kyllä tuolla on tuhansia ihmisiä etsimässä jotain sellaista, mitä ei juuri nyt ole saatavilla (ja jopa jotkut välittäjät saattavat tietää tästä). Monet myös juuri tästä syystä päättävät itse ostaa mieleisensä tontin ja rakentaa oman talonsa.

Myös mitä tulee välittäjien luotettavuuteen niin varmasti samat asiat pätee, kuin ihmisissä aina. En väittänyt missään vaiheessa, että luota välittäjään, vaan että yksityiseltä myyjältä saattaa helpommin jäädä asioita kertomatta vahingossa tai tahallaan. No onneksi sain nyt vastauksen tähän, että välittäjä ei tiedä (eikä selvitä) mitään, vaan asunnon omistaja tietää ja kertoo kaiken. Itse voisin väittää, että vähintään kuitenkin se yli 90% välittäjistä tekee työtään perus rehellisesti ajatellen, että työpaikka vielä huomennakin on tärkeämpi, kuin kusetus päin naamaa ja äkkiä kaupat yhdestä kohteesta. Välittäjät kuitenkin tekee hommia ihan omalla nimellä sekä naamalla ja sana liikkuu niin hyvässä kuin pahassa. Edes firman vaihto ei muuta välittäjän nimeä tai naamaa. Se että onko kaikki välittäjät hyviä onkin sitten kokonaan eri asia.

Myöskään kiinteistökaupassa ei paljon taloyhtiöiden remonttisuunnitelmat auta, silloin on pakko turvautua muihin tahoihin ja dokumentteihin, jos haluaa tietää vaikka metsän arvon tai tutustua tarkemmin EU tukikelpoisiin peltoihin ja millä ehdoilla ne voi vaihtaa omistajaa vuokrattuna jne. yleensä vaan se ikävä välittäjä on selvittänyt ja hankkinut näitä dokumentteja valmiiksi. Toki pelkän todellisen metsäarvion saaminen, jossa kävellään kuviot läpi voi kestää viikkoja ja hinta saattaa liikkua helposti 1-3k€ tuntumassa riippuen toki metsän koosta, mutta jos puhutaan vaikka 50-100 ha:n kokoluokasta. Voihan tämän toki itsekin arvioida, mutta voin kertoa, että ei sitä kukaan tervepäinen sillä arviolla osta. Kyllä ainakin itse käännyn näissä ammattilaisen puoleen, toki metsäkaupat, meneekin yleisesti ihan muita reittejä, kuin kiinteistövälittäjien kautta.
Itse on välillä mukava tehdä asioita. Varsinkin jos siinä pääsee säästämään. :D

Jos vien auton huoltoon tai teetän jonkun homman ammattilaisella, niin pääsääntöisesti siinä on mukana jonkinlainen vastuu työn tekijällä. Välittäjällä taas ei ole käytännössä mitään vastuuta, mikä ainakin itseäni hieman häiritsee.

Valitettavasti minulla on vain yksi hyvä kokemus välittäjistä ja viisi huonoa, joten olen ehkä huono suosittelemaan välittäjää kenellekään.
 

Rantakemisti

Moderator
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 270
Oma lukunsa on sitten asuntovälityksen täysin järjetön hinnoittelu. Ei ole millään muotoa perusteltua, että Punavuoressa sijaitsevan "ensinäytöllä kaupaksi" -kaksion välityspalkkio on euromääräisesti moninkertainen vaikkapa Keuruulla sijaitsevan kaksion välityspalkkioon nähden. Varsinkin, kun jälkimmäistä voi joutua myymään vuosikausia.

Mutta jokainen toki toimii kuten parhaaksi katsoo. Silti olen sitä mieltä, että meillä asunto-osakkeiden kaupankäyntiin liittyy joku harhainen yleiskäsitys sen vaikeudesta kasvukeskuksissa. Sekä sitten tuo naiivi usko siihen, että välittäjä tuo siihen kaupankäyntiin jotain lisäluotettavuutta.
Mielestäni isoin ongelma on tuo järjetön hinnoittelu. Kun asuntojen hinnat ovat nousseet niin ovat myös nousseet nuo euromääräiset välityspalkkiot ja en todellakaan usko hinnan olevan linjassa sen välittäjän tekemän työn kanssa. Tuossa keväällä kävi välittäjä antamassa hinta-arvion asunnosta ja arvioi samalla palkkionsa. Arvioi kämpästä irtoavan arviolta 300 000 euroa ja välityspalkkio olisi tuosta 900 € + 3,9% + erinäisiä markkinointi- ja asiakirjakuluja 290 €. Mielestäni 13 000 euroa on todella hyvä laskutus asunto-osakkeen myymisestä.
 
Liittynyt
08.02.2019
Viestejä
1 322
Itse on välillä mukava tehdä asioita. Varsinkin jos siinä pääsee säästämään. :D

Jos vien auton huoltoon tai teetän jonkun homman ammattilaisella, niin pääsääntöisesti siinä on mukana jonkinlainen vastuu työn tekijällä. Välittäjällä taas ei ole käytännössä mitään vastuuta, mikä ainakin itseäni hieman häiritsee.

Valitettavasti minulla on vain yksi hyvä kokemus välittäjistä ja viisi huonoa, joten olen ehkä huono suosittelemaan välittäjää kenellekään.
Ymmärrän pointtisi. Itsehän tosiaan esitin alkujaan vain omia näkemyksiä, joilla ei ole mitään muuta fakta-pohjaa, kuin omat kokemukset. Omat kokemukset välittäjistä on myös hyvin sekalaiset, mutta pitää muistaa että välittäjilläkin on paikkansa.

Itse olen pk-seudulla käyttänyt pääasiassa aina samaa välittäjää, jonka kanssa jokainen kohde on mennyt suht nätisti maailmalle ja hinnat on aina sovittavissa. Eli jos joku sanoisi, vaikka 4.96% asunto-osakkeesta, niin se ei kävisi, mutta 2-4 k€ voin maksaa jos joku tekee kaiken.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
177
Ihan semmonen vinkki, että jos ei myy jotain homehtunutta taloa, niin nykyään ne kaikki tärkeät paperit voi tulostaa mml.fi palvelusta kätevästi. Siinä onkin jo about 80% kiinteistön myynnissä olevista pakollisista papereista mitä näytät sille kävijälle
 
Liittynyt
27.09.2017
Viestejä
10
Ollaan naisystävän kanssa seurailtu tarjontaa tampereella ja asuttavat kohteet pyörivät siinä 250k seudulla. Nyt on jokunen potentiaalinen uudiskohde kiikarissa ja lähestyin kokeilumielessä pankkia. Yhdistetyt speksit tällä hetkellä:
-100k omaa rahaa käytettävissä asuntoon
-30k opintolainaa
-ei autoa/lapsia
-tulot n 4,5 - 5k
-kaavailtu 60/40-70/30 jakoa

Molemmat ollaan tosiaan vielä opiskelijoita, muutamaa hajakurssia ja diplomityötä vajaita ja saadaan tehdä töitä juuri niin paljon tai vähän kuin halutaan. Pankin esikäsittelijä meinasi tyrmätä ajatuksen asuntolainasta heti ensimmäiseen kysymykseen, eli työsuhteiden laatuun, joka ei kummallakaan ole vakituinen. Pienen ihmettelyn jälkeen lupasi kuitenkin vielä kysyä ylemmältä taholta. Mehän emme pankkia tarvitsisi uudiskohteen kanssa lainkaan, vaan velaton hinta olisi omasta takaa. Minulla on kuitenkin 20k säästettynä ASP tilille, josta olisi tiedossa monen tonnin lisäkorko. Luulisi nyt näilläkin tuloilla lainaa saavan, varsinkin kun todellinen tarve lainalle tulisi vasta ~18kk kuluttua taloyhtiön loppuvelkaa kuitatessa. Silloin voi tietysti veuvotella uudelleen, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, silloin on jo lisäkoron suhteen myöhäistä.

Onko tekkiläisillä jotain vinkkiä kuinka kannattaisi edetä asian kanssa?
 
Liittynyt
09.12.2019
Viestejä
177
Eiköhän se ole vähän alastakin riippuvainen juttu tuo työtilanne. Esim lääkäri tai eläinlääkäri saa helposti, kun taas koodari ei saa vaikka olisi tuloja.
 
  • Tykkää
Reactions: eba

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 740
Ollaan naisystävän kanssa seurailtu tarjontaa tampereella ja asuttavat kohteet pyörivät siinä 250k seudulla. Nyt on jokunen potentiaalinen uudiskohde kiikarissa ja lähestyin kokeilumielessä pankkia. Yhdistetyt speksit tällä hetkellä:
-100k omaa rahaa käytettävissä asuntoon
-30k opintolainaa
-ei autoa/lapsia
-tulot n 4,5 - 5k
-kaavailtu 60/40-70/30 jakoa

Molemmat ollaan tosiaan vielä opiskelijoita, muutamaa hajakurssia ja diplomityötä vajaita ja saadaan tehdä töitä juuri niin paljon tai vähän kuin halutaan. Pankin esikäsittelijä meinasi tyrmätä ajatuksen asuntolainasta heti ensimmäiseen kysymykseen, eli työsuhteiden laatuun, joka ei kummallakaan ole vakituinen. Pienen ihmettelyn jälkeen lupasi kuitenkin vielä kysyä ylemmältä taholta. Mehän emme pankkia tarvitsisi uudiskohteen kanssa lainkaan, vaan velaton hinta olisi omasta takaa. Minulla on kuitenkin 20k säästettynä ASP tilille, josta olisi tiedossa monen tonnin lisäkorko. Luulisi nyt näilläkin tuloilla lainaa saavan, varsinkin kun todellinen tarve lainalle tulisi vasta ~18kk kuluttua taloyhtiön loppuvelkaa kuitatessa. Silloin voi tietysti veuvotella uudelleen, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, silloin on jo lisäkoron suhteen myöhäistä.

Onko tekkiläisillä jotain vinkkiä kuinka kannattaisi edetä asian kanssa?
Muutamia juttu tulee mieleen:
- Hinnasta saa noin 100k pois ja pääsee ns. "ihan keskustaan" mistä 20min tms bussilla Tampereen keskustorille kun katselee myös ympäristökaupunkien tarjontaa

- Ongelmana lainan saamiselle on varmaan se että työsuhde ei ole vakituinen = mitäs sitten jos työt eivät jatku tai esim. täysin mahdollinen skenaario missä toinen saa Koronan ja myös toinenkin sen saa = kumpikaan ei voi tehdä hommia ainakaan hetkeen.

- Tosin se että olisi omia säästöjä reippaasti auttaa toki ja asunto on hyvä "pantti" varsinkin jos siitä 250k kämpästä on suoraan maksettu se 100k jolloin pankille riittäisi teoriassa se että saisi 150k pakkomyynnissä.
Heidän täytyy kuitenkin miettiä myös sitä tilannetta missä lusikat menevät jakoon ja toinen joutuu ottamaan ylimäätäisen uuden lainan / yhdistämään vanhan ja ottamaan kaiken itselleen maksaen toisen ulos kämpästä. Taitaa olla 50% tai päälle avioliitoista jotka päätyvät eroon, miten paljon useampi sitten avoliitoista (uskallan väittää että aika paljon suurempi määrä, moniko täältä vielä on ensimmäisen seurustelusuhteensa kanssa yhdessä?) Tällöin se tilanne että toinen jää yksin kämppään 100% lainan kanssa ja ehkä tarttuu pulloon hieman helpommin voi konkretisoitua jolloin se opiskelun lopetus/satunnaisesti tehtävä työ ei ehkä niin varmasti onnistukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
653
@Benji

Vielä pakko kommentoida muutama juttu asunnon myynnistä itse. Itsellä on ainakin pieni "allergia" yksityisiä asunnon myyjiä kohtaan. Alla muutama pointti mitä itse miettisin välittäjä vs. myynti itse.
Tuossa muut aika tyhjentävästi jo edellä vastasivat esittämiisi argumentteihin. Ymmärrän, että osalla on tuota allergiaa, mutta omasta mielestäni se ei ole kovin perusteltua vaan perustuu enemmänkin mielikuviin. Isoin vastuu välittäjällä as oy -kaupassa on varmaankin siinä, että käytännön tasolla asiat menee by the book. Tänä päivänä tuon osuuden saa tarvittaessa ostettua välityspalkkiota huomattavasti halvemmalla. Oman empiirisen epätieteellisen arvioni mukaan yksityisten myynti on lisääntynyt, siitä kertoo myös näiden Blok yms. tulo markkinoille, jotka ovat haistaneet markkinaraon ja mahdollisuuden järkeistää hinnoittelua.

Olen ostanut osakehuoneiston välittäjältä ja yksityiseltä. Molemmat menivät ok, mutta onhan se ihan eri tilanne kysyä asunnosta, yhtiöstä ja alueesta itse asujalta kuin joltain ulkopuoliselta henkilöltä.

Mutta joo, olen kuullut näitä tarinoita, että yritin myydä itse kuukausia ja välittäjä myi heti -tapauksia. Asuntomarkkinoilla on (mielestäni) ylipäänsä paljon epäloogisuuksia ja ns. hintavirheitä, jotka johtuvat siitä, että varsin isojen summien kauppoja toteuttavat laajaa kirjoa ihmisiä. Kaikki eivät tee valintaa järkiperustein vaan ostavat kivoja kämppiä ymmärtämättä, että ostavat itse asiassa yhtiön osakkeita, jotka oikeuttavat huoneiston hallintaan.

Toisaalta jos kerran rahaa saa helposti ja palkkiot ovat liian korkeita niin markkina on vapaa. Kuka vaan voi ryhtyä välittäjäksi jos siltä tuntuu.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 618
Itse laitoin kerrostalokämpän myyntiin ostettuani seuraavan ja satuin tuntemaan yhden tehokkaan välittäjän. Sovittiin kertapalkkio järkeväksi, mutta ei nyt puoli ilmaiseksi, kun tuttuja oltiin ja homma eteni niin, että alustavan käynnin jälkeen seuraavalla viikolla tuli kuvaaja ja kämppä lyötiin myyntiin, hintapyynnöksi päädyttiin välittäjän suosituksesta laittamaan 13k€ enemmän, kuin olin ajatellut. Viikonloppuna oli ensimmäinen näyttö, joka oli samalla myös viimeinen, sillä pari tonnia alle pyynnin tuli tarjous, joka tottakai hyväksyttiin, kun kahden kämpän loukussa ikäänkuin oltiin.

En usko, että esim tuollaisessa tilanteessa olisi hirveästi paremmin voinut hoitaa asiaa, jos olisin itse lähtenyt kämppää myymään.
 

Cuthalu

Tukijäsen
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 409
En ymmärrä itse mikä Oikotien pointti on. Se on ikäänkuin vaihtoehto Etuovelle, mutta onko jonkun palvelun olemassaolon ainoa syy olla ’vaihtoehto’.
Oikotien käytettävyys on parempi jo pelkästään sen takia, että kartta on toteutettu huomattavasti paremmin ja selkeämmin. Etuovessa on etäisyystiedotkin välillä aivan päin honkia, paikkoja joita ei ole vuosiin edes ollut olemassa jne. Valikoimahan noissa tuntuu olevan aika sama ainakin Lahden seudulla, samoilla hakukriteereillä Oikotiestä löytyi jopa 1 asunto enemmän (57 vs. 56).
 
  • Tykkää
Reactions: eba
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 810
Se etuoven uus kartta on kyllä outo, pitää ilmoituksessa klikata että näyttää missä kohde on. Toisaalta yleensä katselen kohteet karttanäkymästä, niin ei ole suuri ongelma. Hämmästyttää vaan miksi karttaa ei ladata suoraan. Oikotien kanssa en ole koskaan oikein päässyt sinuiksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 618
Etuoven karttasysteemi oli niin vammaisesti toteutettu vrt oikotien systeemi, että katselin sen takia kämpät pelkästään oikotieltä.
 
Liittynyt
02.03.2017
Viestejä
550
Kova tuntuu olevan tunku asuntomarkkinoilla, kun isoimmat pankit eivät pysty tarjoamaan lainaa uusille asiakkaille siksi, ettei heillä ole resursseja järjestää edes lainaneuvotteluja :) Nordealta ja Danskelta tuli jo tämän kaltainen vastaus lainahakemukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 810
Oman kaupungin OKT-ilmoituksia jo vuosia säännöllisen epäsäännöllisesti seuranneena näkee, että sieltä on kivien alta ryöminyt kaikki vanhat pommitkin taas myyntiin. Voihan se toki olla, että ovat jo uudella kierroksella ja nyt on hyvä hetki yrittää kuitata vanhant mokat jollain toisella. Mut onneksi ei tarvitse olla kaupoilla just nyt.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
982
Ollaan naisystävän kanssa seurailtu tarjontaa tampereella ja asuttavat kohteet pyörivät siinä 250k seudulla. Nyt on jokunen potentiaalinen uudiskohde kiikarissa ja lähestyin kokeilumielessä pankkia. Yhdistetyt speksit tällä hetkellä:
-100k omaa rahaa käytettävissä asuntoon
-30k opintolainaa
-ei autoa/lapsia
-tulot n 4,5 - 5k
-kaavailtu 60/40-70/30 jakoa

Molemmat ollaan tosiaan vielä opiskelijoita, muutamaa hajakurssia ja diplomityötä vajaita ja saadaan tehdä töitä juuri niin paljon tai vähän kuin halutaan. Pankin esikäsittelijä meinasi tyrmätä ajatuksen asuntolainasta heti ensimmäiseen kysymykseen, eli työsuhteiden laatuun, joka ei kummallakaan ole vakituinen. Pienen ihmettelyn jälkeen lupasi kuitenkin vielä kysyä ylemmältä taholta. Mehän emme pankkia tarvitsisi uudiskohteen kanssa lainkaan, vaan velaton hinta olisi omasta takaa. Minulla on kuitenkin 20k säästettynä ASP tilille, josta olisi tiedossa monen tonnin lisäkorko. Luulisi nyt näilläkin tuloilla lainaa saavan, varsinkin kun todellinen tarve lainalle tulisi vasta ~18kk kuluttua taloyhtiön loppuvelkaa kuitatessa. Silloin voi tietysti veuvotella uudelleen, mutta jos olen ymmärtänyt oikein, silloin on jo lisäkoron suhteen myöhäistä.

Onko tekkiläisillä jotain vinkkiä kuinka kannattaisi edetä asian kanssa?
Tässä tosiaan isoin haaste on se, että kummallakaan ei ole "vakituista" työsuhdetta, vaan teidän molempien status on opiskelija. Siellä näyttää pankin maksuvaralaskelma punaista ja siksi kosahtaa tuohon. Jos edes jompi kumpi olisi ehtinyt työelämään ja päättänyt opiskelut, tilanne voisi olla toinen. Jos teillä tosiaan on 100ke säästöjä, jotka ovat tosiaan teidän omaa rahaa (eikä esim. takaus), niin kysyisin tarjousta vielä toisesta pankista. Toki mille alalle on valmistumassa vaikuttaa myös paljon siihen, miten myönteisesti suhtautuvat pankissa teihin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
215
Vaikka asuntokauppa käykin kasvukeskuksissa ylikuumana, niin ajattelin että voisi olla hyvä muistuttaa että sama tilanne ei ole kaikkialla maassa.

Porukat on yrittäneet toukokuusta asti myydä muuttotappio-paikkakunnalta hyväkuntoista 2000-luvun rivarikolmiota, niin koko aikana ei ole käynyt kuin yksi ehdokas katsomassa asuntoa.
Hintapyyntö mahdollisesti pielessä?
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 172
Muuttotappiokunnissahan homman juju on se, että asunnon arvokehitys on useimmiten laskeva, ei nouseva. Eli pitäis varmaan laittaa myyntiin pikkuisen halvemmalla kuin osti…
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Onko kukaan kysellyt lainaa kiinteäkorkoisena (10+v) viime aikoina? Millaisia tarjouksia on tullut?

Kiinteäkorkoisen etunahan on ennustettavuus, eli lainaa otettaessa sovitaan korosta koko kiinteälle jaksolle ilman mitään säätöä tai spekulaatiota korkomuutoksista. Haittana on se, että ratakiskokin on notkeaa kamaa kiinteäkorkoiseen lainaan verrattuna.
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Onko kukaan kysellyt lainaa kiinteäkorkoisena (10+v) viime aikoina? Millaisia tarjouksia on tullut?

Kiinteäkorkoisen etunahan on ennustettavuus, eli lainaa otettaessa sovitaan korosta koko kiinteälle jaksolle ilman mitään säätöä tai spekulaatiota korkomuutoksista. Haittana on se, että ratakiskokin on notkeaa kamaa kiinteäkorkoiseen lainaan verrattuna.
0,9% tarjosi Säästöpankki pk-seudulle. Siinä mielessä tuo täälläkin mainostettu, ilmeisesti "kiinteä" OP:n putki lienee parempi, että marginaalisella lisähinnalla saa tavallisen korkoputken joustavuuden.

Asiasta toiseen, pankkitäti ehdotti 6-12kk lyhennysvapaata heti alkuun ja erotuksen sijoittamista, mitä mieltä? Olettaen, että välittömästi ei rommaa ja maltillisen arvonnousu, saisi ylimääräiset korot kurottua about 3,5 vuodessa kiinni, joten en itse näe tätä huonona vaihtoehtona. Jälkikasvun syntyessä mahdollisesti otan lisää vapaata, mutta muuten ei ole horisontissa sille tarvetta, joten vakuuksien ostosta johtuva 2v raja ei haitanne.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
0,9% tarjosi Säästöpankki pk-seudulle. Siinä mielessä tuo täälläkin mainostettu, ilmeisesti "kiinteä" OP:n putki lienee parempi, että marginaalisella lisähinnalla saa tavallisen korkoputken joustavuuden.
Se vaan, että näiden putkien ja vakuutusten kanssa täytyy lukea myös pienellä painetut mahdolliset rajoitukset. Ei ne tietenkään missään pienissä heilahteluissa iske päälle, mutta jos korot nousisivat vaikka johonkin 5-10% (missä ne olivat 20 vuotta sitten), niin kannattaa katsoa pitävätkö ne silloinkin.

Kiinteän koron etu on, että "se on siinä", niin hyvässä kuin pahassa.
 

Alkuelio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.08.2017
Viestejä
152
Se vaan, että näiden putkien ja vakuutusten kanssa täytyy lukea myös pienellä painetut mahdolliset rajoitukset. Ei ne tietenkään missään pienissä heilahteluissa iske päälle, mutta jos korot nousisivat vaikka johonkin 5-10% (missä ne olivat 20 vuotta sitten), niin kannattaa katsoa pitävätkö ne silloinkin.

Kiinteän koron etu on, että "se on siinä", niin hyvässä kuin pahassa.
Mulla ainakin lukee lainalupauksessa, että putken lattia ja katto määrätään nostopäivän lukujen perusteella koko putken ajaksi. Pitääpä syynätä termit läpi, kunhan tässä kohta laina vahvistuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 938
Asiasta toiseen, pankkitäti ehdotti 6-12kk lyhennysvapaata heti alkuun ja erotuksen sijoittamista, mitä mieltä? Olettaen, että välittömästi ei rommaa ja maltillisen arvonnousu, saisi ylimääräiset korot kurottua about 3,5 vuodessa kiinni, joten en itse näe tätä huonona vaihtoehtona. Jälkikasvun syntyessä mahdollisesti otan lisää vapaata, mutta muuten ei ole horisontissa sille tarvetta, joten vakuuksien ostosta johtuva 2v raja ei haitanne.
Ehdottomasti kannattaa ottaa lyhennysvapaa näillä koroilla. Tosin itse pistäisin vaan tilille remppa/korkorahaks pahan päivän varalle. Ompahan puskuria mistä sitten ottaa jos jotain tarvii hankkia tai korot nousee yhtäkkiä. Toki sijoittaminenkin on vaihtoehto mutta siinä on mös teoriassa mahdollista menettää kaikki.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Asiasta toiseen, pankkitäti ehdotti 6-12kk lyhennysvapaata heti alkuun ja erotuksen sijoittamista, mitä mieltä? Olettaen, että välittömästi ei rommaa ja maltillisen arvonnousu, saisi ylimääräiset korot kurottua abot 3,5 vuodessa kiinni, joten en itse näe tätä huonona vaihtoehtona. Jälkikasvun syntyessä mahdollisesti otan lisää vapaata, mutta muuten ei ole horisontissa sille tarvetta, joten vakuuksien ostosta johtuva 2v raja ei haitanne.
Mikäli lapsi on tulossa niin melkein suosittelisin jättämään lyhennysvapaat siihen kun äiti/isä on lapsen kanssa kotona ja elämisen kulut kuitenkin rullaa kokoajan ns. täysimääräisinä. Sijoittaminen saattaa toki houkutella mutta niitä on sitten ikävä alkaa syödä kun vaimo ilmoittaakin 9kk palkallisen äitiysloman jälkeen että josko tässä vielä vuoden olisi lapsen kanssa kotona. Lyhennysvapaata on kuitenkin pääsääntöisesti käytettävissä rajallinen määrä laina-aikana.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 938
Mikäli lapsi on tulossa niin melkein suosittelisin jättämään lyhennysvapaat siihen kun äiti/isä on lapsen kanssa kotona ja elämisen kulut kuitenkin rullaa kokoajan ns. täysimääräisinä. Sijoittaminen saattaa toki houkutella mutta niitä on sitten ikävä alkaa syödä kun vaimo ilmoittaakin 9kk palkallisen äitiysloman jälkeen että josko tässä vielä vuoden olisi lapsen kanssa kotona. Lyhennysvapaata on kuitenkin pääsääntöisesti käytettävissä rajallinen määrä laina-aikana.
Ota nyt huomioon että kyseessä vissiin ei ole LyhennysJousto (Nordea), vaan erillinen lyhennysvapaa joka ei syö näiden rajallisten lyhennysvapaiden määrää.
Eli toisin sanoen mekin otettiin lainan alkuun lyhennysvapaa vuosi ILMAN että ser söi lyhennysjouston sallimaa 2v lyhennysvapaata.

Jos se syö lyhennysjoustoa tai vastaavaa niin siinä tapauksessa kannattaa harkita siirtämistä, muuten ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
189
Onni onnettomuudessa, että tuo tilanne osui isolle vakavaraiselle omistajalle (Keva). Jos tuo tulisi vastaan normaalissa talonyhtiössä niin siinä olisi monen perheen talous kuralla kun asuntoyhtiön arvo laskettaisiin kaavalla: tontin arvo - purkukustannukset = nykyarvo
 
  • Tykkää
Reactions: eba

eba

Liittynyt
04.09.2018
Viestejä
183
Onni onnettomuudessa, että tuo tilanne osui isolle vakavaraiselle omistajalle (Keva). Jos tuo tulisi vastaan normaalissa talonyhtiössä niin siinä olisi monen perheen talous kuralla kun asuntoyhtiön arvo laskettaisiin kaavalla: tontin arvo - purkukustannukset = nykyarvo
Toki tuossahan mainittiin myös, että tulee pari lisäkerrosta tuohon (rahoittavat varmasti osan rempasta uusilla kämpillä). Toki kalliiksi varmasti silti tulee..
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 940
Viestejä
4 207 070
Jäsenet
70 997
Uusin jäsen
Raadottaja

Hinta.fi

Ylös Bottom