…
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Juttelin porukoiden kanssa, niin pyynti tästä rivarikolmiosta itseasissa onkin pari tonnia vähemmän kuin mitä itse maksoivat 3v sitten. Mutta ei ilmeisesti riittävän alhainen silti…
Juttelin porukoiden kanssa, niin pyynti tästä rivarikolmiosta itseasissa onkin pari tonnia vähemmän kuin mitä itse maksoivat 3v sitten. Mutta ei ilmeisesti riittävän alhainen silti…
Meilläkin on melko haasteellinen kohde myytävänä - eli 80-luvun rivitaloasunto. Yhtiössä ei ole paljoa muuta kuin pakolliset remontit tehty tähän mennessä.
Tämä varmaan se mitä ihmiset pelkäävät. Koska tuo helposti tarkoittaa kohta tulevia:
- Ikkunaremontti (mihin menee arviolta 5000-7000€)
- Ulko-ovet
- Kattoremontti
- Putkiremontti
- Lämmityksen vaihto (luultavasti käytössä öljy tai suorasähkö) mihin myös uppoaa jonkun verran rahaa
- Onko oma vai vuokratontti? Kohta uusitaan sopimusta jos vuokralla = se hinta voi "pompsahtaa" aika reippaasti.
- Missä kunnossa seinät, mahdolliset salaojat, luultavasti etupihan betoni kukkii jo aika kauniisti, se että jokainen on talkoilla maalannut oman osansa takapihan aitaa tms. voi pidentää elinikää mutta sekin aita tarvinee uusia jossain vaiheessa. Miten terassi, koska tarvii uusia?
Tuosta voi laskea että vaikka se pyydetty 100 000€ voi maksettu hinta helposti tässä seuraavan 10 vuoden aikana tuplaantua eikä ehkä riitäkään.
Juu, täälläkin oli kylpyhuoneen seinät rakenneltu jos sun minkälaisista paloista. Remontin yhteydessä toki tehtiin asianmukaiset seinät vedeneristyksineen, niin kylpyhuoneeseen kuin vessaan. Erityisiä riskirakenteita ei siis tämän asunnon kohdalla pitäisi erityisesti olla, toki jotain voi tämän ikäisestä löytyä.
Omarahoitusta saatikka takaajia ei tarvi olla kumpiakaan. Kts Garantia takausEnsimmäistä asuntoa olen ostamassa, eli riittääkö pankista riippuen 5-10% summasta?
Tässä miettinyt, että tänne seutuville kyllä aion jäädä. Asuntoa kun olen ettimässä, niin tuli mieleen kun juttelin vanhempien kanssa, että mikseipä omaa asuntoa ostaisi jos löytyisi vaan.
Mutta tuota laina asiaa mietin, et mitenköhä se onnistuu. Ensimmäistä asuntoa olen ostamassa, eli riittääkö pankista riippuen 5-10% summasta? Ja pystyykö asuntolainaa ottamaan enemmän mitä asunto maksaa, että saisi nuo luotot, muut lainat yms. siihen kaikki samaan? Esim. asunto olisi 70k, ja lainat 25k. Suostuuko pankki antamaan lainaa 95k tuossa tapauksessa, jos tilillä on se 5-10% tuosta?
Hinta on laitettu jo valmiiksi alakanttiin huomioiden remontintarve ja pienehkö riski yhtiöremonttien suhteen. Alkuun oli katsojia, mutta hinnasta ei päästy keskustelemaan kenenkään kanssa. Asunto on nyt ollut viitisen kuukautta myynnissä, kesä oli todella hiljainen, eikä näyttöjä ole ollut koko aikana. Hintaa on laskettu pariin kertaan ja nyt se alkaa olla jo samaa luokkaa alueella myynnissä olevien kolmioiden kanssa. Tämä siis 4h+k+s.
Sen toisen alueen neuvoista en paljoa perusta kun ei tiedä että kuka on tosissaan ja kuka ei. ja loput aukovat vain päätään. Noin selvemmin sanoen en siis pidä minään. Mutta kiitos kommentista. Hintaa on tiputettu alkuperäisestä jo se neljäsosa, ja jos tiputetaan kolmannes, niin sitten mennään jo alle tuon remontoimattomien kolmioiden hinnan. Kyllä se varmaan sillä kaupaksi menee mutta ei ole itselle niin kovin kannattavaa.
Yleisesittelyt on ihan vitsi, sinne saapuu naapurit ja jotain lenkkeilijöitä pyörimään. Itse ilman koronaakin otan mieluummin yksityisesittelyn, niin voi edes rauhassa katsella ympärilleen.Kokeillaan nyt ainakin toinen välittäjä vielä ja tehdään ehkäpä lisää remonttia. Katsotaan, löytyykö kiinnostuneita. Koska ei ole ollut yleisesittelyjä, kukaan ei ole edes nähnyt vielä terassia, aitaa sun muuta remonttia, vaikea siis sanoa, onko kiinnostuneita.
Hintaa on tiputettu alkuperäisestä jo se neljäsosa, ja jos tiputetaan kolmannes, niin sitten mennään jo alle tuon remontoimattomien kolmioiden hinnan. Kyllä se varmaan sillä kaupaksi menee mutta ei ole itselle niin kovin kannattavaa.
Niin että siis alle markkinahintojen myymällä menee kaupaksi. Upeaa, pistänpä tuon kahdenkympin autonkin tonnilla myyntiin ja olen sitten iloinen kun joku hakee heti pois. Eihän siinä.
En kommentoi nyt sun kämpän hintapyyntöä tai ota kantaa siihen onko tietosi hintatasosta hyvä tai huono, mutta siihen otan kantaa että tollanen 80-luvun rivari, missä yhtiö ei ole tehnyt oikein mitään kunnostuksia on kyllä potentiaalisesti todellinen pommi ostajalle.Hoh. Siinä mielessä täysin sama asia, että hyvin harvoin ostan uutta autoa, ennenkuin entinen on myyty.
No siis lähtökohtaisesti osakehuoneistoissa kuntotarkastus ei välttämättä ole kovinkaan tarpeellinen erityisesti jos taloyhtiöllä on yhtään sen isommin kokoa, koska yleensä taloyhtiöllä on tapana suorittaa kunnossapitoa ja huoltoa ja suunnitella remontit tukemaan sitä, että yhtiön rakennukset pysyvät kunnossa ja arvo säilyy. Monessa yhtiössä, esim tässä mistä itse muutan nyt pois, ja jossa toimin 7 vuoden ajan taloyhtiön hallituksessa tehtiin sinäkin aikana PTS tulevia remontteja ja kunnostuksia ajatellen, jonka yhteydessä ihan taloyhtiö tilasi eräänlaisen kuntokartoituksen, jossa konsultti tarkasti käytännössä siis yhtiöjärjestyksen mukaan taloyhtiölle kuuluvia kunnossapidollisia asioita, esimerkiksi julkkareiden, katon, ovien, ikkunoiden, sokkeleiden, jne kuntoa. Tuollaisessa tilanteessa osakehuoneistoa ostavalla on kuitenkin yhtiön puolelta tarjolla kaikenmaailman dokumentteja siitä, että kunnon osalta ollaan jotenkin kartalla asioista. Ymmärrät varmaan mitä ajan tässä takaa?Ihan varmaan on riskirakenteita kun ylläpito on mitä on.
Salaojat on tarkastettu 2018.
Kylläpä se itselläkin on tiedossa ettei tuo nyt kkunoita pelasta. Vaan koska remonttia ei ole edes lähipiirissä, niin olen tehnyt edes etäisesti voitavan.
Kallion päällä tuntuu olevan vaan eipä se kosteutta estä. Kaupunkina kalakukkokaupunki. Tuosta ei ole enää halukkaiden kovin vaikeaa kaivaa koko ilmoitusta..
Vaan turhaan tätä edelleenkään sen suuremmin puolustaa. Kyllä sille syy on, miksi halutaan tästä eroon, eikä sitä ole edes kovin vaikea huomata.
Pitää miettiä tuota kuntotarkastusta, olen ollut siinä uskossa, ettei niitä osakkeisiin mahdottomasti tehdä.
Ei se pankki sinulle asuntolainaa kulutusluottojen maksamiseen myönnä.
Jos nyt sanoo pankille, että tarvii vähän lisälainaa esim remonttia varten tms niin sillä sitä saa kokemuksen perusteella. Ei se pankki rupee kuitteja kyselemään. Tässä voi toki olla tapauskohtaisia eroja.
Ok, kiitos. Koska taloyhtiön halukkuus lienee mallia "se on kallista", niin tuskinpa kannattaa alkaa moisia edes ehdottelemaan. Kyllä ymmärrän myös hyvin, että jollakin pitäisi pystyä osoittamaan talon kunto, tosin sitä vartenhan se isännöitsijäntodistus yleensä on. Täytyy tutkailla että mitä muuta voisi kohtuuhinnalla saada.
Ihan varmaan on riskirakenteita kun ylläpito on mitä on.
Salaojat on tarkastettu 2018.
Kylläpä se itselläkin on tiedossa ettei tuo nyt kkunoita pelasta. Vaan koska remonttia ei ole edes lähipiirissä, niin olen tehnyt edes etäisesti voitavan.
Kallion päällä tuntuu olevan vaan eipä se kosteutta estä. Kaupunkina kalakukkokaupunki. Tuosta ei ole enää halukkaiden kovin vaikeaa kaivaa koko ilmoitusta..
Vaan turhaan tätä edelleenkään sen suuremmin puolustaa. Kyllä sille syy on, miksi halutaan tästä eroon, eikä sitä ole edes kovin vaikea huomata.
Pitää miettiä tuota kuntotarkastusta, olen ollut siinä uskossa, ettei niitä osakkeisiin mahdottomasti tehdä.
Jep, näin kai se on että pikavauhtia tästä ei selvitä ja näin ollen tällä hetkellä markkinoinnissa olevista uudiskohteista on aika turha haaveilla - ellei sitten ole valmis ottamaan sen verran riskiä että myy kämppää odotellessa uuden valmistumista. Vaan siihen ei taida kovin suurta intoa toistaiseksi olla.
Sen verran kohteita itsekin seurannut, niin jotkut ovat näemmä riskin ottaneet, kun aika-ajoin myydään tyhjiä kämppiä.
Vähän oli noussut marginaalit viime kesästä. 0.25% suurinpiirtein.
Joo, tämä olikin omakohtainen kokemus. Eipä sille voi mitään kun ei tarttunut silloin.Suomen pankin tilastot, eri medioiden kyselypohjaiset marginaalivertailut (joihin toki pitää suhtautua varauksella) sekä omat kokemukseni eivät kyllä tue tuota väittämää. Yksilökohtaiset marginaalitarjoukset toki elävät ja esim. lainakohteen sijainti vaikuttaa merkittävästi marginaaliin.
Asun Tampereella, työmatka vituttaa päivittäin kulkea Turenkiin (95km). Kolme vuotta sahannut. Olen miettinyt viikkokämppää Hämeenlinnasta. Millainen persläpi se on kaupunkina? Aseman vieressä SUN BEACHILLA olis paljon uusia asuntoja heti vapaana. Hintaa on selvästi liikaa, mut jos koittais tingata. Jääkö persnettoo paljonkin, tai saako ylipäätään myytyä, jos joskus sitten Hämeenlinnan kämpästä haluaa eroon?
Tuollainen olis jotain 4k€/neliö. Alkoviin sais datanurkan, olkkariin sänky, keittiöön joku pöytä ja tuoli. Pakastimesta virrat pois päältä, kuukausimaksuton sähkö ja suihkussa käy töissä. Ei olis kovin suuret juoksevat kulut, n. 100€/kk + korot. Myin kesällä toisen auton kun kortti meni, niin ei oo siitä kuluja enää. Halvemmaks tollanen kämppä tulis kun toinen auto, jos siis olettaa että tuosta pääsee halutessaan eroon ei-persnetolla.
Tampereella siis täysin remontoitu ja kalustettu kolmio mulla, jossa olen asunut 11v. En sieltä pois halua.
Jos kerran viikolla nuo sun harrastukset on lähinnä dataamista, uintia jne vs käytät ainakin 3h päivässä autolla? työmatkaa kulkemiseen, niin ilman muuta vakituinen osoite sinne mahdollisimman lähelle työpaikkaa. Joku halpa vuokraluukku sieltä hämeenlinnasta, nykyinen Tampereen omistusasunto vuokralle. Sitten jos pitää päästä Tampereelle vkl viettoon niin eihän ne hotellitkaan niin kalliita ole vs. maksaa jatkuvasti kahden asunnon kuluja?Niin kai. No en halua ainakaan Turengissa asua, enkä kyllä Hämeenlinnassakaan, mutta vapaa-ajalla tekisi mieli puuhata jotain muutakin kuin käyttää aikaa työmatkaan. Jossain luukussa Hämeenlinnassa harrastaisi riittävästi (dataa, fillaria, uintia) ja nukkuu ja syö, ei sitä sen kummempaa. Lomat ja viikonloput kotona, ja jos haluaa kavereita nähdä jne. Hämeenlinnassa ei mulla ole mitään suhteita tai siteitä kehenkään tai mihinkään. Ja voihan sitä vaikka viikko kämpän ostamisen jälkeen käydä säkä ja saa sit Pirkanmaalta niitä monta vuotta mestästämiäni töitä. Sit vituttais jonkun muuttorumban jälkeen muuttaa heti takaisin, ja miettiä missä Tampereella asuisi. Paljon helpompaa on vaan diilata vähät kamat pois Hämeenlinnan kämpästä, ja pistää kämppä vuokralle tai myyntiin.
En mä rahasta omasta mielestäni niin hirveästi perusta. Muistaakseni nykyinen kämppä oli 195k pyynti 2013 ennen putkiremppaa, ja se remppa oli 45k päälle. Nykyään rempattuna vois jonkun 250-300k saada, mutta vaivalla just lätkin ikkunoihin itse himmennyskalvot ja kaikki Meni lomasta siihenkin monta päivää
Asun Tampereella, työmatka vituttaa päivittäin kulkea Turenkiin (95km). Kolme vuotta sahannut. Olen miettinyt viikkokämppää Hämeenlinnasta. Millainen persläpi se on kaupunkina? Aseman vieressä SUN BEACHILLA olis paljon uusia asuntoja heti vapaana. Hintaa on selvästi liikaa, mut jos koittais tingata. Jääkö persnettoo paljonkin, tai saako ylipäätään myytyä, jos joskus sitten Hämeenlinnan kämpästä haluaa eroon?
Aika paha...Esim. tässä aivan keskustassa vanha yksiö, oma tontti ja hinta 60 k€:
Kerrostalo, Hämeenlinna, Keskusta, 49 500 €, 33.5 m²
1h + keittiö, eteinen, pesuhuone, vaatehuone ja parveke. Löydä uusi kotisi Etuovi.comista jo tänään!www.etuovi.com
Asun Tampereella, työmatka vituttaa päivittäin kulkea Turenkiin (95km). Kolme vuotta sahannut.
Eikö työpaikka Tampereelta tai lähistöltä ole vaihtoehto?
Varsinkin nykyhetkellä neuvotteluasetelma on mitä mainioin.
Hotellit on aika tyhjiä tällä hetkellä. Helsingissä iso osa kiinni ja Sokokseltakin vaati 100€/2h/2yötä tarjouksen, että sai myytyä täyteen parhaana kesälomasesonkina. Ei siinä muutama hassu turisti paljon tunnu kuin jossain määrätyissä paikoissa, kun liikematkustus on minimissä.Olen käsittänyt että kotimaanmatkailu ei ole näin suosittua vielä 2000 luvulla ollut kertaakaan. Vai mihin tällä viittaat?
En tiedä Helsingin tilanteesta, mutta pohjoisemmasta (Oulu, Kuopio, Kuusamo, Rovaniemi) yritin kurkkia 3-7vrk kesälomareissua varten huonetta perheelle (2+2), ei löytynyt muuta kuin muutamia sviittejä vapaana. Yritin katsella ajalle heinäkuun kaksi viimeistä viikkoa ja elokuun eka viikko. Kertois vähän siitä, että täyttä oli.Hotellit on aika tyhjiä tällä hetkellä. Helsingissä iso osa kiinni ja Sokokseltakin vaati 100€/2h/2yötä tarjouksen, että sai myytyä täyteen parhaana kesälomasesonkina. Ei siinä muutama hassu turisti paljon tunnu kuin jossain määrätyissä paikoissa, kun liikematkustus on minimissä.
En tiedä Helsingin tilanteesta, mutta pohjoisemmasta (Oulu, Kuopio, Kuusamo, Rovaniemi) yritin kurkkia 3-7vrk kesälomareissua varten huonetta perheelle (2+2), ei löytynyt muuta kuin muutamia sviittejä vapaana. Yritin katsella ajalle heinäkuun kaksi viimeistä viikkoa ja elokuun eka viikko. Kertois vähän siitä, että täyttä oli.
ASP-lainan kilpailuttaminen ei taida onnistua? OP:n tarjous on reilun 300 k€:n lainaan marginaaliksi 0,63 % ja avausmaksu 1000 €. Varsinkin tuo avausmaksu on aika suolainen. Toki sitten, kun lainan on saanut ja ASP-tilin korot maksettu, olisi helppo kilpailuttaa.
ASP-lainan kilpailuttaminen ei taida onnistua? OP:n tarjous on reilun 300 k€:n lainaan marginaaliksi 0,63 % ja avausmaksu 1000 €. Varsinkin tuo avausmaksu on aika suolainen. Toki sitten, kun lainan on saanut ja ASP-tilin korot maksettu, olisi helppo kilpailuttaa.
Täytyypä siis laittaa muihinkin pankkeihin lainahakemuksia. Olin siinä käsityksessä ettei toiset pankit edes anna mitään kunnollisia tarjouksia, koska heidän täytyy maksaa ASP-tilin korot.
Tähän jo vastattiinkin, mutta täsmennän nyt vielä, että jos sä etsit vain 2+2 huoneita, niin niitä on todella vähän tarjolla ylipäätään. Selvittelin aikanaan tätä hotelliasiaa ei-korona aikana pk-seudulta ja silloisesta hyvästä kysyntätilanteesta huolimatta ns. joustava pitkäaikaisvierailija olis saanut erittäin reippaita alennuksia listahintoihin varsinkin pienemmistä hotelleista - Miksipä hotelli haluas kieltäytyä myymästä muuten tyhjäksi jäävää huonetta, jos/kun sopimuksessa on ehto, että saa tarjota ei oota, jos on myynyt kalliimmalla muualle. Noissa yleensä on vielä se, että ei siivota joka päivä, niin ei tule kuin yhdet siivouskulutkin. Hotellin kulut olisi tullut about samalle tasolle/kk kuin aso-kaksion ottaminen Espoon vähemmän miellyttävästä lähiöstä. Omistuskämppää Iivisniemestä myös harkitsin, mutta se jäi, kun "kevyt" pintaremontti välttämätön -alekämppä meni nenän edestä. Sillä olis saanut kk-kulut samoihin kuin muissa vaihtoehdoissa + metron mahdollisesti tuoma arvonnousu. Jälkikäteen tarkasteltuna olisi ollut paras vaihtoehto. Loppujen lopuksi järjestelin sit etätöitä lisää ja jatkoin ajamista.En tiedä Helsingin tilanteesta, mutta pohjoisemmasta (Oulu, Kuopio, Kuusamo, Rovaniemi) yritin kurkkia 3-7vrk kesälomareissua varten huonetta perheelle (2+2), ei löytynyt muuta kuin muutamia sviittejä vapaana. Yritin katsella ajalle heinäkuun kaksi viimeistä viikkoa ja elokuun eka viikko. Kertois vähän siitä, että täyttä oli.
Minkähänlaista lainaa voisi pankit myöntää ilman takaajia, kun vuositulot 30000€ tietämillä ja käsirahaa 20-25k€. Olin ajatellut myydä nykyisen asuntoni hieman myöhemmin, mutta kun olen siitä jo puolet maksanut, niin miksei sen laittaisi jo nyt myyntiin ja kauppojen toteuduttua, käteen jäävästä osasta isoin siivu uuteen kiinni ja uutta lainaa. Akuuttia kiirettä ei ole sinänsä muuttaa, mutta haluaisin 43m2 yksiön tilalle 55-60m2 kaksion ja työmatkan lyhemmäksi.