En tiedä ennakkotapauksia, mutta AsOy on kuitenkin periaatteessa sama asia kuin mikä tahansa yritys (Oy). Ja esim. kirjanpitolain rikkominen voi olla sopiva otsikko. Mutta, aikuisten oikeasti, tuskin ketään kiinnostaa pienen taloyhtiön tilinpäätöksen tekemättömyys (ei tarvii lähetellä PRH:hon jos on tarpeeksi pieni AsOy). Myyntitilanteessa siitä tulee sitten viimeistään ongelma.
Moni ei ehkä tajua, että jos ostaa asunnon (okt, paritalo, rivari, kerrostalo, whatever) joka on AsOy-muotoinen niin silloin et osta sitä asuntoa/taloa, vaan ainoastaan AsOy:n osakkeita jotka oikeuttavat hallitsemaan ko.asuntoa/taloa. Eli jos ostat osakkeita, niin on tottakai ostajan oma etu olla selvillä yhtiön taloudesta ja sen hoidosta.
Yksi esimerkki omista kohteista oli kolmen OKT:n AsOy jossa hallinto oli himppasen tekemättä, "kaikki vastaa omistaan" -periaate yhtiöjärjestyksessä kyllä selkeästi kirjoitettu. Mutta välittäjä ei pystynyt AsOy:n tilinpäätöstä tai tasetta esittämään edes pyynnöstä. Eli ilkeästi voisin ajatella, että taseessa yhtiöllä voisi olla 50 miljoonaa velkaa naapurin Peralle? Noh, en jaksanut välittäjää kouluttaa enempää vaan sanoin ettei kohde kiinnosta kun ei tiedä mitä sieltä löytyy...
Pieni AsOy ei itse ole mikään ongelma jos mieltää siihen liittyvät velvoitteet ja vastuut. Mutta työtä siitä aiheutuu ihan turhaan, ja onko se 2% pienemmän varainsiirtoveron arvoista - ei kyllä mun mielestä. Ja yhtiöjärjestys ja muut yhtiön paperit on hyvä syynätä tarkasti jos tuohon lähtee, koska suhteellinen riski ostaa 50% osakekannasta on suurempi kuin vaikka ostaa yksi kerrostaloluukku sadan asunnon yhtiöstä.
Tossa vanhaa tarinaa kauppalehden palstalta just samasta aiheesta:
Ostamassa omakotitalo joka on asunto oy | Kauppalehti.fi
Kiinteistömuotoinen, eli 4% varainsiirtovero, mutta kaikki AsOy:n lakisääteiset velvoitteet eli turhat hallintohimmelit poistuu. Paritalon muut huonot puolet, eli naapuri (kädet ristissä toivoen ettei ole mulkvisti), jää silti
Eli tarkkana hall.jak.sopimuksen kanssa ettei tule yllätyksiä, mutta mun mielestä parempi vaihtoehto kuin mini-AsOy.