Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
700
kantsii tsekata myös jokakoti.fi -palvelu
EDIT: jaa tuohan onkin nykyään oikotie.fi -kokonaisuutta...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 925
Joo siellä oli joskus 2012 ollut jotain pöhinää siitä, kun jokakoti.fi oli houkutellut välittäjät etuovesta ja oikotieltä pois. Sen jälkeen sitten oikotie osti jokakodin ja nyt markkinoilla on kaksi tismalleen samanlaista ja hintaista palvelua. Eli oikotie ja etuovi. Hölmömpi voisi kuvitella, että tuolla on joku asuntomarkkinalmoitus-kartelli kyseessä kun hinnat ja sisältö on molemmissa lähestulkoon identtiset. Jopa ilmoituksen tauolle laittamiset yms. on kaikki samanlaisia. Mutta jep jep, tuntuisi hassulta kumpaankin laittaa vaikkei yhteensä 300€ ilmoituskulu asuntokaupassa ole kovin merkittävä.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Oikotie on minusta paljon parempi. On se ennenkin ostanut pienempiä pois.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 925
Ehkä käytettävyydessä voi sitten olla jotain eroja, jotka ratkaisevat. Mutta jos ostajana miettisit asiaa, niin olisiko merkittävää jos myyjällä on ilmoitus vain toisessa? Sitä tässä itse yritin mietiskellä.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 162
Ehkä käytettävyydessä voi sitten olla jotain eroja, jotka ratkaisevat. Mutta jos ostajana miettisit asiaa, niin olisiko merkittävää jos myyjällä on ilmoitus vain toisessa? Sitä tässä itse yritin mietiskellä.
Itse ainakin taloa etsiessä tuli katsottua molemmat juuri sen takia jos jotain ei olekaan ilmoitettu molemmissa. Ei mua ainakaan kiinnostanut missä ilmoittavat kunhan ilmoittavat jommassa kummassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
846
Itse ainakin taloa etsiessä tuli katsottua molemmat juuri sen takia jos jotain ei olekaan ilmoitettu molemmissa. Ei mua ainakaan kiinnostanut missä ilmoittavat kunhan ilmoittavat jommassa kummassa.
Yksityiset myyjät näyttävät ilmoittavan vain Etuovessa. Oikotiessä ei jostain syystä paljoa yksityisiä ole näkynyt. Turun seudulta ainakaan, mistä itse tullut haettua.


Vähän alkoi btw jännittämään, kun kaupat sovittu ja kuntokartoituskin saatiin tehtyä (Ei löytynyt mitään. Tänään pitäisi tulla raportti.), mutta pankista ei ole yli viikkoon saanut virkailijaan yhteyttä. Ei verkkopankin viesteillä eikä puhelimitse. Lainalupaus kyllä oli ja sen puolesta kaikki kunnossa, mutta pitäisi alkaa kaupantekopäivää sopimaan. Joutui nyt sanomaan välittäjälle ja myyjille, että pankista tässä odotellaan vastausta. No heti tuon kartoituksen jälkeen vihdoin pankin ihminen vastasikin.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
612
Joo siellä oli joskus 2012 ollut jotain pöhinää siitä, kun jokakoti.fi oli houkutellut välittäjät etuovesta ja oikotieltä pois. Sen jälkeen sitten oikotie osti jokakodin ja nyt markkinoilla on kaksi tismalleen samanlaista ja hintaista palvelua. Eli oikotie ja etuovi. Hölmömpi voisi kuvitella, että tuolla on joku asuntomarkkinalmoitus-kartelli kyseessä kun hinnat ja sisältö on molemmissa lähestulkoon identtiset. Jopa ilmoituksen tauolle laittamiset yms. on kaikki samanlaisia. Mutta jep jep, tuntuisi hassulta kumpaankin laittaa vaikkei yhteensä 300€ ilmoituskulu asuntokaupassa ole kovin merkittävä.
Onhan toi kulu ihan posketon. Itse jos miettii, että laittaisi tonnin tietokonepaketin myyntiin iotechin myydään palstalle ja joutuisi maksamaan siirä 3 euroa Sampsalle. Ei saatana.
Kuinka moni laittaisi?
Olisiko uusi projekti IO-tech kauppapalstalle myös asunnot?
Vai sisältyykö noihin asunnonmyyntinettisivuihin jotain extraa, mitä en ota huomioon?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Onhan toi kulu ihan posketon. Itse jos miettii, että laittaisi tonnin tietokonepaketin myyntiin iotechin myydään palstalle ja joutuisi maksamaan siirä 3 euroa Sampsalle. Ei saatana.
Kuinka moni laittaisi?
Olisiko uusi projekti IO-tech kauppapalstalle myös asunnot?
Vai sisältyykö noihin asunnonmyyntinettisivuihin jotain extraa, mitä en ota huomioon?
Ainakin sillä saa hupi-ilmoitukset hyvin karsittua joten palvelun käyttäjille se on etu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 925
Onhan toi kulu ihan posketon. Itse jos miettii, että laittaisi tonnin tietokonepaketin myyntiin iotechin myydään palstalle ja joutuisi maksamaan siirä 3 euroa Sampsalle. Ei saatana.
Kuinka moni laittaisi?
Olisiko uusi projekti IO-tech kauppapalstalle myös asunnot?
Vai sisältyykö noihin asunnonmyyntinettisivuihin jotain extraa, mitä en ota huomioon?
No siis bisneksen ovat tosiaan etuovi ja oikotie rakentaneet, vaikkakin eivät ole mitenkään tekemisissä asuntomarkkinoiden, ostajien, ja myyjien kanssa. Nerokasta sanon minä. Suhteessa summa 150€ on mitätön vaikkapa 200000€ asunnon myynnissä, mutta onhan 150€ noin muuten kyllä rahaa kun se menee tuollaiselle välikädelle joka markkinoita hallitsee.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Onhan toi kulu ihan posketon. Itse jos miettii, että laittaisi tonnin tietokonepaketin myyntiin iotechin myydään palstalle ja joutuisi maksamaan siirä 3 euroa Sampsalle. Ei saatana.
Kuinka moni laittaisi?
Olisiko uusi projekti IO-tech kauppapalstalle myös asunnot?
Vai sisältyykö noihin asunnonmyyntinettisivuihin jotain extraa, mitä en ota huomioon?
Tässä on varmaan monta asiaa:
- Asuntokauppoja tehdään aika vähän suhteessa monen muun asian kaupankäyntiin
- Asuntosivustojen selaustoiminnot ovat aika monimutkaisia, joten kehityskulut ovat aika suuret
- Ilmoituksissa on paljon kuvia, joten siirtokaistaa tarvitaan
- Asuntokaupassa kuluu joka tapauksessa paljon rahaa, ja siitä tuo 150 euroa on vähäinen osuus

Ei mun mielestäni 3 euroa ole tonnin paketin myynnistä suuri summa. Halvempienkin tavaroiden postikuluihin menee herkästi paljon rahaa. Silti on tietysti kiva, että pystyy ilmoittelemaan ilmaiseksi. ;)
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
128
Onko joku ajan tasalla miten asiat ovat Helsingin hitas-asunnoissa?

Wikipediassa hitaksesta mainitaan:
Hitas-järjestelmän purkautuminen

Helsingin kaupungin vuoden 2009 päätöksen perusteella asunto-osakeyhtiö voi luopua hitas-järjestelmästä, kun asunto-osakeyhtiö on täyttänyt 30 vuotta. Hitas-järjestelmästä luopuminen edellytti asunto-osakeyhtiön osakkeenomistajien yksimielistä päätöstä.[5] Helsingin kaupungin vuoden 2013 päätöksen mukaan osakkeenomistajien yksimielistä päätöstä ei enää tarvita, vaan yksinkertainen enemmistö on riittävä[6].

Hitas-järjestelmästä luopuminen johtaa siihen, että asunto-osakeyhtiöltä veloitetaan tontinvuokraa alueen keskiarvon mukaan[7]. Tontinvuokran korotus voi olla enintään 30 prosenttia[6]. Hitas-järjestelmästä luopuminen vaikuttaa asunnon hintaan vain puolessa tapauksista. Asunto-osakeyhtiö otetaan hitas-järjestelmästä pois automaattisesti 30 vuoden täyttyessä, jos alueen markkinahinta on talon säänneltyä hintaa matalampi.
Tarkoittaako tuo viimeinen lause todella sitä, että nykyään 30v jälkeen taloyhtiö voi tahtomattaankin pakolla pudota pois hitas-järjestelmästä, ja saada 30% korotuksen tonttivuokraansa, ja siten merkittävän lisän asumiskuluihin? Useita vuosikymmeniä pidemmälle sovittu tontin vuokrasopimus voisi siis saada kesken kaiken 30% pakkokorotuksen??

Onko tätä jo tapahtunut? Hitaksen osto harkinnassa, kertokaa kokemuksianne, tiedot käytännöistä olisivat tarpeellisia.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Yksityiset myyjät näyttävät ilmoittavan vain Etuovessa. Oikotiessä ei jostain syystä paljoa yksityisiä ole näkynyt. Turun seudulta ainakaan, mistä itse tullut haettua.
Juuh okei.
https://asunnot.oikotie.fi/myytavat-asunnot?cardType=100&locations=%5B%5B"395","6","Turku"%5D%5D&size%5Bmax%5D=&constructionYear%5Bmin%5D=&vendorType%5B%5D=private

Etuovi.com - Turku - Myytävät asunnot - Haku M1061526444

Jälkimmäinen taitaa olla vanhentuva linkki mutta lyhyesti Oikotiellä 52 yksityisen ilmoitusta ja Etuovessa 48, sijanti Turku.

Erehdyin kyllä tuosta paremmuudesta, näyttää nykyään Etuovessakin olla karttahaku. Veikkaan silti Oikotien olevan hitusen suositumpi. Taitaa silti aika tasaväkistä olla kerta liki kaikki ilmoittavat molemmissa. Kutka lie ne 4 jotka eivät.

Torissakin on 42 ilmoitusta, siellä toki on vanhoja ilmoituksia ja sitten "myyntitunnustelua".

Onhan toi kulu ihan posketon. Itse jos miettii, että laittaisi tonnin tietokonepaketin myyntiin iotechin myydään palstalle ja joutuisi maksamaan siirä 3 euroa Sampsalle. Ei saatana.
Kuinka moni laittaisi?
Olisiko uusi projekti IO-tech kauppapalstalle myös asunnot?
Vai sisältyykö noihin asunnonmyyntinettisivuihin jotain extraa, mitä en ota huomioon?
Sampsan sivut eivät kerää tarpeeksi katsojia että siitä kovin helpolla maksaisi. Isot mainostajat kuulemma maksavat senttejä per sivulataus, tai jotain olemattomia määriä joka tapauksessa.

Ebayssa on 10% provisio, Huutonetissä 5%, jos enemmän myy. Jos vertaa, netissä mainostaminen on vitusti halvempaa kuin vaikka postilla.


Tässä on varmaan monta asiaa:
- Asuntokauppoja tehdään aika vähän suhteessa monen muun asian kaupankäyntiin
- Asuntosivustojen selaustoiminnot ovat aika monimutkaisia, joten kehityskulut ovat aika suuret
- Ilmoituksissa on paljon kuvia, joten siirtokaistaa tarvitaan
- Asuntokaupassa kuluu joka tapauksessa paljon rahaa, ja siitä tuo 150 euroa on vähäinen osuus

Ei mun mielestäni 3 euroa ole tonnin paketin myynnistä suuri summa. Halvempienkin tavaroiden postikuluihin menee herkästi paljon rahaa. Silti on tietysti kiva, että pystyy ilmoittelemaan ilmaiseksi. ;)
-Ihmiset vertaa hintoja. 150 euroa ilmoituksesta on pieni summa mihinkään välityspalkkioon verrattuna ja välttämättömyys jollei lähipiiristä löydy jo ostaja.
-Mitkään kulut eivät liity asiaan mitenkään. Kyse on bisneksestä, rahan tekemisestä. Jos sulla on jotain jolla on arvoa, sä laitat sille hinnan. Kulut tulee mukaan vasta siinä vaiheessa kun hinta ei vastaa kuluja ja konkurssi uhkaa.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Onko joku ajan tasalla miten asiat ovat Helsingin hitas-asunnoissa?

Wikipediassa hitaksesta mainitaan:

Tarkoittaako tuo viimeinen lause todella sitä, että nykyään 30v jälkeen taloyhtiö voi tahtomattaankin pakolla pudota pois hitas-järjestelmästä, ja saada 30% korotuksen tonttivuokraansa, ja siten merkittävän lisän asumiskuluihin? Useita vuosikymmeniä pidemmälle sovittu tontin vuokrasopimus voisi siis saada kesken kaiken 30% pakkokorotuksen??

Onko tätä jo tapahtunut? Hitaksen osto harkinnassa, kertokaa kokemuksianne, tiedot käytännöistä olisivat tarpeellisia.
Ihan normaalejakin vuokrasopimuksia uusittaessa voidaan vuokraa korottaa, tai ilmeisesti pääsääntönä on korotus. Eikä se vuokratontti ilmeisesti vaikuta juurikaan asunnon arvoon.
Taloyhtiön tontin vuokra hypähti 520 prosenttia - Aamulehti


Äidilläni on tuollainen hitas luukku kaupungin laidalla ja siinä ei ole tätä hitas systeemin kummallisuutta että mööpeleitä olisi tarvinnut "ostaa" poskettomaan hintaan edelliseltä, siinä on vain hiukan alempi tonttivuokra hitaksen takia.

Eli kyllä niitä on tippunut ja tippuu lisää.
Harva asunnon ostanut rikastuu hitas-sääntelyn päättyessä
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 701
Ihan normaalejakin vuokrasopimuksia uusittaessa voidaan vuokraa korottaa, tai ilmeisesti pääsääntönä on korotus. Eikä se vuokratontti ilmeisesti vaikuta juurikaan asunnon arvoon.
Tuo on asia mitä olen ihmetellyt. Itse jos mahdollista (ja tähän mennessä se on ollut) olen ostanut paikat siten että tontti ei ole vuokralla.

JOS olisi pakko muuttaa paikkaan missä tontti on vuokralla katsoisin itse että voiko sen ostaa ja paljonko se maksaisi.

Mikäli ostaminen ei ole mahdollista (esim. kerrostalo / kaupunki/kunta ei myy tms) niin miten pitkä aikainen vuokrasopimus on => missä vaiheessa pitäisi myydä paikka ettei seuraava ostaja ehdi miettimään mahdollista tontinvuokran nousua.

Ehkä ihmiset eivät vaan ajattele asiaa tai kun hankkivat kämppää katselevat täysin muita juttuja ja tekevät nopeasti tarjousta ettei kukaan muu ehdi ensin "täydellistä" paikkaa hankkimaan.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
128
Ihan normaalejakin vuokrasopimuksia uusittaessa voidaan vuokraa korottaa, tai ilmeisesti pääsääntönä on korotus. Eikä se vuokratontti ilmeisesti vaikuta juurikaan asunnon arvoon.
Taloyhtiön tontin vuokra hypähti 520 prosenttia - Aamulehti


Äidilläni on tuollainen hitas luukku kaupungin laidalla ja siinä ei ole tätä hitas systeemin kummallisuutta että mööpeleitä olisi tarvinnut "ostaa" poskettomaan hintaan edelliseltä, siinä on vain hiukan alempi tonttivuokra hitaksen takia.

Eli kyllä niitä on tippunut ja tippuu lisää.
Harva asunnon ostanut rikastuu hitas-sääntelyn päättyessä
Tuo Helsingin Sanomien juttu on linkattu wikipediaankin lähteeksi, mutta en pääse sitä lukemaan. Myöskin se on 2013-vuodelta, joten ehkä uudempaakin tietoa voisi olla jossain? Tänä aikanahan lisää hitas-yhtiöitä saavuttanut 30v iän?

Pääomituisuus siis olisi, että taloyhtiölle neuvotellulle pitkäaikaiselle tontin vuokrasopimukselle voisikin tulla kesken kauden suuri tasokorotus, eikä vain sovitun indeksin mukaisia korjauksia??

Yleensähän uutisoidut tontinvuokrien mittavat korotukset ovat olleet vanhan sopimuksen loppuessa, ja uuden sopimuksen ollessa sitten vähemmän edullinen?

Tuossa nyt olisi, että kesken sopimuskauden, uusilla päätöksillä, jotka eivät aiemmin järjestelmään kuuluneet, alettaiseen heittää taloyhtiöitä pakolla huonompiin sopimusehtoihin?

Koska tuo koskee vain asuntoja, joiden myyntihintaa hitas ei muutenkaan rajoita, on irtautumisesta vain huonoja puolia kaikille asukkaille, eli äkillinen 30% korotus tonttivuokraan, joka tietenkin heijastuu yhtiövastikkeeseen ja asumiskuluihin?

Ihmettelen vieläkin, että voiko se noin sitten mennä?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Tuossa nyt olisi, että kesken sopimuskauden, uusilla päätöksillä, jotka eivät aiemmin järjestelmään kuuluneet, alettaiseen heittää taloyhtiöitä pakolla huonompiin sopimusehtoihin?

Koska tuo koskee vain asuntoja, joiden myyntihintaa hitas ei muutenkaan rajoita, on irtautumisesta vain huonoja puolia kaikille asukkaille, eli äkillinen 30% korotus tonttivuokraan, joka tietenkin heijastuu yhtiövastikkeeseen ja asumiskuluihin?

Ihmettelen vieläkin, että voiko se noin sitten mennä?
Mä en tiedä, että pitääkö tuo paikkansa, mutta en kyllä ihan hirveästi stressaisi tuosta. Vanhojen talojen tonttivuokrat ovat melko alhaisia, ja ei se 30% lisäys maata kaada. Itse asun vuonna 1980 rakennetussa entisessä hitas-talossa, ja tonttivuokra näyttäisi olevan noin 65 senttiä per neliö. Tämä siis mahdollisen korottelun jälkeen. Itse muutin taloon vasta pari vuotta sitten, joten en tiedä, mitä vuonna 2010 on tapahtunut. Uudemmissa taloissa tonttivuokrat ovat tietysti korkeampia, ja tällä vuosituhannella rakennetuissa hitas-taloissa on ihan tolkuttomat vastikkeet tonttivuokrien takia.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
128
Mä en tiedä, että pitääkö tuo paikkansa, mutta en kyllä ihan hirveästi stressaisi tuosta. Vanhojen talojen tonttivuokrat ovat melko alhaisia, ja ei se 30% lisäys maata kaada. Itse asun vuonna 1980 rakennetussa entisessä hitas-talossa, ja tonttivuokra näyttäisi olevan noin 65 senttiä per neliö. Tämä siis mahdollisen korottelun jälkeen. Itse muutin taloon vasta pari vuotta sitten, joten en tiedä, mitä vuonna 2010 on tapahtunut. Uudemmissa taloissa tonttivuokrat ovat tietysti korkeampia, ja tällä vuosituhannella rakennetuissa hitas-taloissa on ihan tolkuttomat vastikkeet tonttivuokrien takia.
Nykyisiä hitaksia on myös matalampina rakennuksina, joissa on kunnon kerrostaloa vähemmän asumisneliöitä suhteessa tontin kokoon. Niissä rahasummat ovat sitten vastaavasti isompia, jos tonttivuokraa lähdetään korottamaan.

Myöskin tuntuu, ettei kohtuu asumiskulujen kaksiotakaan ole paljoa tarjolla järkihintaan, oli hitas tai ei. Oli syy sitten asuntosijoittajat, tai muu kova kysyntä..
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 718
Tuo Helsingin Sanomien juttu on linkattu wikipediaankin lähteeksi, mutta en pääse sitä lukemaan.
Siinä HS jutussa oli kaikille näkyvissä se kuva. Se kuva vastasi kysymykseesi. Katso kuvan oikeaa yläreunaa, musta täytetty ympyrä.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
128
No joo, googlailin lisää tuosta hitas-asiasta.

Vaikuttaisi nyt, että tilanne tonttivuokran korotuksissa olisi eri, riippuen onko asuntoyhtiö vapautunut automaattisesti, vaiko ollut hintasääntelyn vaikutuksessa, ja silloin joutunut itse anomaan vapautusta hitaksesta. Automaatin tapauksessa tonttivuokra ilmeisesti säilyy ennallaan. Anoessa (kun myyntihinnat kohoavat) tulee tonttivuokran korotus, jonka taloyhtiö joutuu hyväksymään, jos haluaa irtautua.

Hajanaisina lähteinä:
Hitas-asuntokanta hiipuu nykymenolla
Google-ryhmät
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 382
Heitän tähän vaan yleiseksi informaatioksi että saatiin exän kanssa myytyä 81 neliön 1991 valmistunut rivarikolmio Mikkelistä. Ostettiin 2013 160000€ ja myytiin tällä viikolla 145000€.

En ole muiden pienempien kaupunkien hintoja seuraillut mutta komeasti on hinnat tulleet alas ainakin Mikkelissä. Varmaan pahin luisu ohi mutta jos joku kuvittelee asuntojen arvon nousun olevan automaattista niin kannattaa tuplavarmistaa asuinkunnan tilanne.

Itse olin tähän valmistautunut ja sainkin ihan kivasti rahaa tilille kun lyhensin vauhdilla ja kilpailutin lainaa ostaessa. Kaikki ei välttämättä ole ja olis mullakin ollu vähän nihkeä tilanne jollain 25 vuoden 300€/kk lyhennyksen kanssa, kiva maksella jäljellä olevaa lainaa talokauppojen jälkeen...
 

freekevin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
549
Heitän tähän vaan yleiseksi informaatioksi että saatiin exän kanssa myytyä 81 neliön 1991 valmistunut rivarikolmio Mikkelistä. Ostettiin 2013 160000€ ja myytiin tällä viikolla 145000€.

En ole muiden pienempien kaupunkien hintoja seuraillut mutta komeasti on hinnat tulleet alas ainakin Mikkelissä. Varmaan pahin luisu ohi mutta jos joku kuvittelee asuntojen arvon nousun olevan automaattista niin kannattaa tuplavarmistaa asuinkunnan tilanne.

Itse olin tähän valmistautunut ja sainkin ihan kivasti rahaa tilille kun lyhensin vauhdilla ja kilpailutin lainaa ostaessa. Kaikki ei välttämättä ole ja olis mullakin ollu vähän nihkeä tilanne jollain 25 vuoden 300€/kk lyhennyksen kanssa, kiva maksella jäljellä olevaa lainaa talokauppojen jälkeen...
Palataan tähän myöhemmin. En ole samaa mieltä
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 382
Palataan tähän myöhemmin. En ole samaa mieltä
En ole varma mistä et ole samaa mieltä mutta tarkennan sen verran että olen itse seurannut oikeastaan vain rivitaloasuntojen hintoja. Muissa asuntotyypeissä voi olla eri tilanne.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
627
Pystyykö lainaan ottamaan molemmat nordean omatakauksen ja valtion maksullisen osatauksen? Tuo valtion takaus taisi olla 10% max.
 

bkt

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
176
Onko täällä kokemusta jo lunastetun asuntolainan kilpailuttamisesta, eli onko sellainen yleensäkään mahdollista? Laina on pieni, mutta marginaali poskettomat 1,5% ja 12kk euribor, mikä ei ole ollenkaan optimaalinen setuppi.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Onko täällä kokemusta jo lunastetun asuntolainan kilpailuttamisesta, eli onko sellainen yleensäkään mahdollista? Laina on pieni, mutta marginaali poskettomat 1,5% ja 12kk euribor, mikä ei ole ollenkaan optimaalinen setuppi.
On tottakai. Pyydät muista pankeista tarjoukset ja sitten marssit omaan pankkiin ja sanot, että muista pankeista on tarjottu tällaista, tuletteko vastaan. Ongelmana on tietysti se, että jos oikeasti vaihdat pankkia, niin kuluja tulee uuden lainan nostamisesta. Ihan pienen lainan kohdalla vaihto pankista toiseen ei täten välttämättä kannata, vaikka marginaali pienenisikin. Optimaalinen ratkaisu on varmaan se, että oma pankki tulee vastaan ja laskee hiukan marginaalia. Itselläni onnistui aikoinaan tuollainen kilpailutus niin mukavasti, että oma pankki laski marginaalia ilman kuluja, vaikka pankkivirkailija ensin sanoi, että marginaalin muutoksesta menee jokin käsittelymaksu. Sanoin, että samalla kustannuksella voisin vaihtaa pankin palvelumaksuiltaan halvempaan.
 
  • Tykkää
Reactions: bkt
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 444
Heitän tähän vaan yleiseksi informaatioksi että saatiin exän kanssa myytyä 81 neliön 1991 valmistunut rivarikolmio Mikkelistä. Ostettiin 2013 160000€ ja myytiin tällä viikolla 145000€.

En ole muiden pienempien kaupunkien hintoja seuraillut mutta komeasti on hinnat tulleet alas ainakin Mikkelissä. Varmaan pahin luisu ohi mutta jos joku kuvittelee asuntojen arvon nousun olevan automaattista niin kannattaa tuplavarmistaa asuinkunnan tilanne.

Itse olin tähän valmistautunut ja sainkin ihan kivasti rahaa tilille kun lyhensin vauhdilla ja kilpailutin lainaa ostaessa. Kaikki ei välttämättä ole ja olis mullakin ollu vähän nihkeä tilanne jollain 25 vuoden 300€/kk lyhennyksen kanssa, kiva maksella jäljellä olevaa lainaa talokauppojen jälkeen...
Ihan hyvä tietää, saattaa olla muuttoa Mikkeliin tiedossa myöhemmin tänä vuonna ja vertaillut just asuntojen hintoja vaikkapa juuri Kuopion ja Mikkelin välillä on aika huikeat erot hinnoissa ja asuntojen myynnissäoloajoissa (no, luonnollisestikin kun kaupunkien kokoero on niin suuri). Mikkelissä taitaisi muutenkin liikkua aika hitaasti asunnot eteenpäin ainakin mitä nyt on seuraillu noita Etuovea ja Oikotietä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
401
Heitän tähän vaan yleiseksi informaatioksi että saatiin exän kanssa myytyä 81 neliön 1991 valmistunut rivarikolmio Mikkelistä. Ostettiin 2013 160000€ ja myytiin tällä viikolla 145000€.

En ole muiden pienempien kaupunkien hintoja seuraillut mutta komeasti on hinnat tulleet alas ainakin Mikkelissä. Varmaan pahin luisu ohi mutta jos joku kuvittelee asuntojen arvon nousun olevan automaattista niin kannattaa tuplavarmistaa asuinkunnan tilanne.

Itse olin tähän valmistautunut ja sainkin ihan kivasti rahaa tilille kun lyhensin vauhdilla ja kilpailutin lainaa ostaessa. Kaikki ei välttämättä ole ja olis mullakin ollu vähän nihkeä tilanne jollain 25 vuoden 300€/kk lyhennyksen kanssa, kiva maksella jäljellä olevaa lainaa talokauppojen jälkeen...
Oletko laskenut oliko silti halvempi ostaa verrattuna asua vuokralla tuo aika?
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Oletko laskenut oliko silti halvempi ostaa verrattuna asua vuokralla tuo aika?
Ainakin meillä kannatti omistusasunto 23kk ajan. Vuokrat olisi omalta osalta maksanut reilu 8k, kun myytiin nii 9k arvon nousua ja reilu 3k suoraa lyhennystä maksettuna (se minimi:vihellys:).

Nykysen jos myypi laina-ajan päätyttyä, nii kyllä tästä vähintään 50k saadaan näillä hinnoilla (oma osuus).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Heh, tuossa kun nopeasti ynnäilin niin vuokralla asuminen vastaavassa kämpässä olisi hinnan laskun myötä ollut vain vähän kalliimpaa.
Laskitko mukaan varainsiirtoveron ja välittäjän palkkionkin sekä yhtiövastikkeet? Nopeasti arpoen pelkkä 15ke pudotus ja ~1% korko (laina 150ke) tuovat yhteensä ~20ke kulut. Varainsiirtovero 3,2ke 160:stä ja välittäjä ottanee jos sitä käyttää ~3% eli 4,3ke 145:stä. Yhteensä tuosta tulee ~27,5ke + vastikkeet päälle. ~4 vuotta asuitte eli pyöreästi kuluja 573e/kk + vastike, millä rahalla sieltä saa vuokrattua oikotieltä ei löytynyt mitään rivareita (yksi yksiö koko Mikkelistä).

Ainakin meillä kannatti omistusasunto 23kk ajan. Vuokrat olisi omalta osalta maksanut reilu 8k, kun myytiin nii 9k arvon nousua ja reilu 3k suoraa lyhennystä maksettuna (se minimi:vihellys:).
Laskit varainsiirtoverot jne. mukaan (ps. lyhennys ei ole tuottoa ja jos tuota oikeasti laskee niin asuntoon sidotulle pääomallekin pitäisi laskea vaihtoehtoiskustannus)? Tyypillisesti reilusti yleistäen voinee joka tapauksessa todeta että 2 vuoden asuminen omistusasunnossa ei ole yleensä millään mittarilla järkevää (siis jos lähtötilanne on tiedossa että 2 vuotta asutaan, sillehän nyt ei voi mitään jos työpaikan takia on painetta vaihtaa tai eukko paksuksi tms).

Saitte kyllä aika hyvän nousun kun vuokra ilmeisesti olisi ollut ~17ke eli 740e/kk jolloin kyseessä on joku ~200ke kämppä...
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 701
Tyypillisesti reilusti yleistäen voinee joka tapauksessa todeta että 2 vuoden asuminen omistusasunnossa ei ole yleensä millään mittarilla järkevää (siis jos lähtötilanne on tiedossa että 2 vuotta asutaan, sillehän nyt ei voi mitään jos työpaikan takia on painetta vaihtaa tai eukko paksuksi tms).
Tämä hyvinkin totta.
Todella moni nuori tekee sen virheen että heti kun mahdollista niin isoa kämppää kuin vaan saa lainaa otettua (yleensä puoliksi sen muutaman kuukauden kanssa seurustellun siipan kera) ja sitten muutaman vuoden jälkeen ollaan muuttamassa. Olisi järkevää laskea että edes sen 10 vuotta asuisi kämpässä minkä ostaa. Samaten tietysti pitäisi laskea ja miettiä ihan käytännössä mitä se tarkoittaa elämisen laatuun kun oikeasti alkaa lyhentämään sitä velkaa ja tekee sitä sen 10-25 vuotta.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Tämä hyvinkin totta.
Todella moni nuori tekee sen virheen että heti kun mahdollista niin isoa kämppää kuin vaan saa lainaa otettua (yleensä puoliksi sen muutaman kuukauden kanssa seurustellun siipan kera) ja sitten muutaman vuoden jälkeen ollaan muuttamassa. Olisi järkevää laskea että edes sen 10 vuotta asuisi kämpässä minkä ostaa.
Sanoisin kyllä, että riittävän iso kämppä kannattaa ostaa, jos uskoo, ettei lähivuosina tule muuttoa. Muutto isompaan aiheuttaa kuluja, ja nykyisellä korkotasolla on helppo maksella isoakin lainaa. Elämää eteenpäin on tietysti vaikea ennakoida. Pariskunnan tapauksessa kannattaa tietysti miettiä, että mitä tapahtuu, jos jompikumpi päättää muuttaa pois.

10 vuotta samassa asunnossa on kyllä jo aika pitkä aika. Itse asuin edellisessä (ekassa) omistusasunnossani 6 vuotta ja toivon, että muutan nykyisestä muualle ennen kuin 10 vuotta tulee täyteen. Nyt on 2 vuotta täynnä.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
84
Tyypillisesti reilusti yleistäen voinee joka tapauksessa todeta että 2 vuoden asuminen omistusasunnossa ei ole yleensä millään mittarilla järkevää (siis jos lähtötilanne on tiedossa että 2 vuotta asutaan, sillehän nyt ei voi mitään jos työpaikan takia on painetta vaihtaa tai eukko paksuksi tms).
Ei se nyt aina ihan näinkään mene jos vähänkään on älliä päässä ja edes auttavasti ymmärtää minkälaiselta alueelta ja taloyhtiöstä on asuntoa ostamassa. Tietenkin jos heti kättelyssä maksaa asunnosta liian paljon alueen yleiseen hintatasoon ja hintojen kehitykseen verrattuna, niin sitten toki oma syy.

Omat viimeiset kaksi kauppaa ovat tuoneet ihan odotetusti hynkkyä tilille, vaikka tarkoitus oli molemmissa vain muutaman vuoden asua. Ensimmäisessä asuin neljä vuotta tasan ja sain 105k enemmän, kuin maksoin ja seuraavassa asuin hieman vajaa kolme vuotta ja sain 30k enemmän, kuin maksoin. Molemmat asunnot 00140 alueelta ja sen ihmeempää remonttia en kumpaankaan tehnyt, varsinkaan jälkimmäiseen. Ja siihen ensimmäisen remppaankin taisi mennä vaan alle 4000 euroa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 382
Laskitko mukaan varainsiirtoveron ja välittäjän palkkionkin sekä yhtiövastikkeet? Nopeasti arpoen pelkkä 15ke pudotus ja ~1% korko (laina 150ke) tuovat yhteensä ~20ke kulut. Varainsiirtovero 3,2ke 160:stä ja välittäjä ottanee jos sitä käyttää ~3% eli 4,3ke 145:stä. Yhteensä tuosta tulee ~27,5ke + vastikkeet päälle. ~4 vuotta asuitte eli pyöreästi kuluja 573e/kk + vastike, millä rahalla sieltä saa vuokrattua oikotieltä ei löytynyt mitään rivareita (yksi yksiö koko Mikkelistä).
Laskin nuo kaikki ja varainsiirtoveroa ei ollut. Välittäjän palkkio oli kiinteä 3500 eli aika alhainen (oli kyllä helvetin hyvä välittäjä joten alihinnalla ei mennyt).

Vastaavasta kämpästä sais maksaa reilun tonnin vuokraa tod näk.

Mielestäni laskin oikein.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Osaako joku kertoa miksi moni välittäjä myy "hyvinä sijoitusasuntoja" kohteita joissa vastikkeet ja lainanlyhennykset nollakorollakin on yhteensä yli kuukausittaisen vuokratuoton?
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Osaako joku kertoa miksi moni välittäjä myy "hyvinä sijoitusasuntoja" kohteita joissa vastikkeet ja lainanlyhennykset nollakorollakin on yhteensä yli kuukausittaisen vuokratuoton?
Aina kannattaa yrittää, jos joku tyhmä menisi vipuun. ;) Joissakin paikoissa (Helsingin keskustassa ainakin) luotetaan ehkä pikemminkin siihen, että asunto on niin hyvällä paikalla, että sen arvo tulee jatkossakin nousemaan. Vuokria kun ei voi nostaa määrättömästi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
219
Osaako joku kertoa miksi moni välittäjä myy "hyvinä sijoitusasuntoja" kohteita joissa vastikkeet ja lainanlyhennykset nollakorollakin on yhteensä yli kuukausittaisen vuokratuoton?
Aina kannattaa yrittää, jos joku tyhmä menisi vipuun. ;) Joissakin paikoissa (Helsingin keskustassa ainakin) luotetaan ehkä pikemminkin siihen, että asunto on niin hyvällä paikalla, että sen arvo tulee jatkossakin nousemaan. Vuokria kun ei voi nostaa määrättömästi.
Nauratti tämä, kun asunto jossa ollaan vuokralaisina on juuri vastaavasti ilmoitettu hyvänä kohteena sijoittajalle, vastikkeiden(hoito+rahoitus) jo yksinään ollessa lähes saman verran kuin maksetaan vuokraa. Siihen päälle kun vielä lainaa maksaisi ja mikä parasta, muuttotappiollisessa kunnassa kun ollaan, hintataso ei tule ainakaan nousemaan 10 vuoden aikajänteellä.:beye:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 727
Laskin nuo kaikki ja varainsiirtoveroa ei ollut. Välittäjän palkkio oli kiinteä 3500 eli aika alhainen (oli kyllä helvetin hyvä välittäjä joten alihinnalla ei mennyt).

Vastaavasta kämpästä sais maksaa reilun tonnin vuokraa tod näk.

Mielestäni laskin oikein.
Pieni huomio, vaikka et tästä kaupasta (ensiasunto?) varainsiirtoveroa maksanut niin tuo etuus on pysyvästi menetetty ja jos olet ostamassa uutta ja olisit edelleen ilman tuota edellistä kauppaa oikeutettu varainsiirtoveron vähynnykseen niin "kulu" tuo silti on vaikka rahaa ei nyt liikkunutkaan, kuluksi voi laskea vaikkapa uuden ja myydyn kämpän hinnan erotuksesta 2% tai 4% (mikäli uusi kalliimpi) jos meinaat että tämän toisen kaupan jälkeen et enää osta uutta siten että olisit siihen vielä iän (39) puolesta oikeutettu. Eihän tuosta toki paljon kk-kohdin tule jos huomioi varainsiirtoverosta vain tuon erotuksen ja yhden kämpän oston tulevaisuudessa...

Jos vuokra on ollut tonnin pintaan eli 1100e ja aika 48kk ja 15ke takkiin niin -+0 tilanne edellyttäisi 312e erotusta per kuukausi eli kuluja olisi saanut olla max 787e/kk. 24ke kulupotilla (varansiirtovero pois) potilla tuo tekisi 500e/kk joten vastike saanut olla max 287e/kk, tarkoittanee oma kustanteista sähkölämmitysta kun sanoit jääneesi kuitenkin aavistuksen voitolle, eikös se tuota luokkaa ole ainakin vastaavan kokoisessa kerrostalossa (jos en ihan väärin muista niin 2007 rakennetussa 61 neliöisessä oli hetki sitten joku 250e). Oliko tuossa vuokrakämpässäkin omakustanteinen sähkölämmitys joka oli verrokkina vai onko vertailukohtana omenat ja appelsiinit?
Ensimmäisessä asuin neljä vuotta tasan ja sain 105k enemmän, kuin maksoin ja seuraavassa asuin hieman vajaa kolme vuotta ja sain 30k enemmän, kuin maksoin.
Tämä siis viime aikoina vai 10-15 vuotta sitten ja jostain järjellisen kokoisesta / hintaisesta kämpästä, tuo 105k vaikuttaa siinä tapauksessa joltain todella räikeältä hinnoitelu virheeltä eli onnittelut siitä sinulle? Toki jos puhutaan miljoona kämpistä niin siinä tuollainen 200-300ke on jo liukuvaa tinkivaraa :).
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 382
Pieni huomio, vaikka et tästä kaupasta (ensiasunto?) varainsiirtoveroa maksanut niin tuo etuus on pysyvästi menetetty ja jos olet ostamassa uutta ja olisit edelleen ilman tuota edellistä kauppaa oikeutettu varainsiirtoveron vähynnykseen niin "kulu" tuo silti on vaikka rahaa ei nyt liikkunutkaan, kuluksi voi laskea vaikkapa uuden ja myydyn kämpän hinnan erotuksesta 2% tai 4% (mikäli uusi kalliimpi) jos meinaat että tämän toisen kaupan jälkeen et enää osta uutta siten että olisit siihen vielä iän (39) puolesta oikeutettu. Eihän tuosta toki paljon kk-kohdin tule jos huomioi varainsiirtoverosta vain tuon erotuksen ja yhden kämpän oston tulevaisuudessa...

Jos vuokra on ollut tonnin pintaan eli 1100e ja aika 48kk ja 15ke takkiin niin -+0 tilanne edellyttäisi 312e erotusta per kuukausi eli kuluja olisi saanut olla max 787e/kk. 24ke kulupotilla (varansiirtovero pois) potilla tuo tekisi 500e/kk joten vastike saanut olla max 287e/kk, tarkoittanee oma kustanteista sähkölämmitysta kun sanoit jääneesi kuitenkin aavistuksen voitolle, eikös se tuota luokkaa ole ainakin vastaavan kokoisessa kerrostalossa (jos en ihan väärin muista niin 2007 rakennetussa 61 neliöisessä oli hetki sitten joku 250e). Oliko tuossa vuokrakämpässäkin omakustanteinen sähkölämmitys joka oli verrokkina vai onko vertailukohtana omenat ja appelsiinit?
Vastike jotain 278€ kaukolämmöllä, erittäin hyvin hoidettu yhtiö. Muutama kaveri vuokraa just samanlaisia ku missä itse asuin ni vuokrataso aika tarkasti tiedossa. Kyllä mä oon näitä pyöritellyt ihan samalla tavalla kuin sinä lukemattomia kertoja ja olen ollut useamman vuoden taloyhtiön hallituksessa pj:nä niin muutenkin tuttuja juttuja.

Eikai sitä varainsiirtoveroa pidä ensimmäiseen asuntoon pidä huomioida, vaikka se etu on menetetty niin jokaisen kämpän kohdalla vertailu pitää tehdä erikseen koska olosuhteet ovat erilaiset.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 382
Vastike jotain 278€ kaukolämmöllä, erittäin hyvin hoidettu yhtiö. Muutama kaveri vuokraa just samanlaisia ku missä itse asuin ni vuokrataso aika tarkasti tiedossa. Kyllä mä oon näitä pyöritellyt ihan samalla tavalla kuin sinä lukemattomia kertoja ja olen ollut useamman vuoden taloyhtiön hallituksessa pj:nä niin muutenkin tuttuja juttuja.

Eikai sitä varainsiirtoveroa pidä ensimmäiseen asuntoon pidä huomioida, vaikka se etu on menetetty niin jokaisen kämpän kohdalla vertailu pitää tehdä erikseen koska olosuhteet ovat erilaiset.
Laskin tämän vielä tarkemmin. Itellä oli 50% 160000€ lainasta. Vastike oli 251€ eli 125€ minun osuuteni. Korot lainasta keskimäärin 65€/kk (ehkä vähän yläkanttiin). Arvonlasku, varainsiirtovero (nyt tässä vielä mukana) ja välittäjän palkkio jaettuna 48kk ajalle 267€/kk. Yhteensä kuluja siis 457€/kk.

Jos oletetaan että olisi 1000€/kk voinut asua vuokralla niin pari tonnia jäin plussalle silti.

Mitkään sijoitushommat ei oo kiinnostanut pätkääkään tuossa kämpässä asumisen aikana niin niitä turha alkaa laskemaan.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Joo siis minun esikoinen ilmoitti tulostaan vajaa vuoden kämpän ostamisen jälkeen.
Ensimmäiseen asuntoon ei tarvinnut ollenkaan maksaa varainsiirtoveroa, mutta uuteen piti lisärahoitusta ottaa ja samalla sit kylppäriremppaa...

115k€ kolmiot oli kyseessä, omk vähän kalliimpi.

Mut en oo itse sijoittaja nii miten laitetaan raha poikimaan niin hyvin että pitäisi vuokralla asua?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
84
Pieni huomio, vaikka et tästä kaupasta Tämä siis viime aikoina vai 10-15 vuotta sitten ja jostain järjellisen kokoisesta / hintaisesta kämpästä, tuo 105k vaikuttaa siinä tapauksessa joltain todella räikeältä hinnoitelu virheeltä eli onnittelut siitä sinulle? Toki jos puhutaan miljoona kämpistä niin siinä tuollainen 200-300ke on jo liukuvaa tinkivaraa :).
Ensimmäinen asunto 2009-2013 ja seuraava 2013-2016. Eivät kumpikaan mitään miljoonaa todellakaan maksaneet ja ensimmäisen sain hieman alle markkinahinnan ja toisen kohdalla oli vähän siinä ja siinä. 2009 jälkeen asuntojen hinnat sattuivat sopivasti pomppaamaan ylös aika mukavasti, joten tavallaan osuin aika hyvään saumaan vaan tuossa. Tietenkin sitten kun osti sen seuraavan asunnon, niin ne fyrkat meni aikalailla kiinni sitten siihen. Olen kuitenkin aina miettinyt jo valmiiksi sitä jälleenmyyntiä ja sitä, jos muutamalla tonnilla saa nostettua kämpän arvoa sen verran, että varmuudella saa vähintään omat pois ja asunto menee helposti eteenpäin. Eihän meistä kukaan tietenkään osaa tulevaisuuteen nähdä, mutta kyllä näissä ennustuksissa ainakin auttaa se, että on kunnolla kartalla sen alueen tilanteesta, josta asuntoa ajattelee hankkia. Omalla kohdalla koen turvalliseksi ostaa asunnon Etelä-Helsingistä, mutta jos pitäisi lähteä vaikka Turkuun tai Tampereelle, niin ns. vituiksi vetämisen mahdollisuus kasvaisi vähintään kertaa kymmenen.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
20
Heh, Löytyi itselle (ja emännälle) mieluinen ensiasunto ja pitäisi kuun lopulla kirjoitella kauppakirjoja kohteesta. Omia säästöjä löytyi ihan mukavasti ja oma pankki tarjoaa lainaa 12kk euribor + 0,85 marginaalia, ei liene ollenkaan huonompi? Laina-aika hiukan alle 20v
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 382
Heh, Löytyi itselle (ja emännälle) mieluinen ensiasunto ja pitäisi kuun lopulla kirjoitella kauppakirjoja kohteesta. Omia säästöjä löytyi ihan mukavasti ja oma pankki tarjoaa lainaa 12kk euribor + 0,85 marginaalia, ei liene ollenkaan huonompi? Laina-aika hiukan alle 20v
Soitat vielä sinne ja sanot että toinen pankki antoi saman mutta 3kk euriborilla ja sanot että jos teette kanssa 3kk euriborilla ni marssin allekirjoittaa ne paperit teidän konttorille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
311
Heh, Löytyi itselle (ja emännälle) mieluinen ensiasunto ja pitäisi kuun lopulla kirjoitella kauppakirjoja kohteesta. Omia säästöjä löytyi ihan mukavasti ja oma pankki tarjoaa lainaa 12kk euribor + 0,85 marginaalia, ei liene ollenkaan huonompi? Laina-aika hiukan alle 20v
Ottakaa ihmeessä laina-aika 24v (jää varaa lyhennysvapaisiin) ja laittakaa tuo erotus säästöön / sijoituksiin. Lainaa voi lyhentää enemmänkin sitten myöhemmin jos haluaa, näillä koroilla kannattaa maksimi laina-aika ottaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 382
Ottakaa ihmeessä laina-aika 24v (jää varaa lyhennysvapaisiin) ja laittakaa tuo erotus säästöön / sijoituksiin. Lainaa voi lyhentää enemmänkin sitten myöhemmin jos haluaa, näillä koroilla kannattaa maksimi laina-aika ottaa.
Juuri näin. Ja jos sijoitukset ei kiinnosta voitte silti maksaa lisälyhennyksiä joka kk mutta jos tulee tarve maksaa vähemmän niin ei tartte kikkailla, kunhan maksaa sovitun summan.

Edit: heh, toistin saman minkä Dalle ku en lukenut kunnolla :D
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
13
Soitat vielä sinne ja sanot että toinen pankki antoi saman mutta 3kk euriborilla ja sanot että jos teette kanssa 3kk euriborilla ni marssin allekirjoittaa ne paperit teidän konttorille.
Voi olla, että 3kk on aika tiukassa. 6kk oli paras mitä tarjosivat ja sekin vain yhdessä pankissa. Muut eivät edes suostuneet keskustelemaan. Marginaalin kanssa kyllä on paremmin pelivaraa, alkuun tarjottu 0,9 muuttui 0,6.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 070
Viestejä
4 194 434
Jäsenet
70 845
Uusin jäsen
sami01

Hinta.fi

Ylös Bottom