Asunnon ostaminen ja asuntolaina

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 167
Sehän on vain merkki jo vuosia jatkuneesta trendistä, missä ihmiset kasaantuvat kasvukeskuksiin ja pienemmilläkin paikkakunnilla syrjäkyliltä taajamaa kohden. Uudellamaalla ei todellakaan ole ostajan markkinat.
Hyvinkää-Riihimäki-Hämeenlinna akselilla on aika hyvät markkinat vielä ostajalle. Tuosta etelämmäksi en ota kantaa :) Mutta kuulemani mukaan pk-seudulla meininki ihan eri tasolla.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Jaha ollakseen "kokenut" ilmeisesti en tiedä kaikkea mitä asiat tarkoittaa?

Sain uuden lainatarjouksen uudesta kohteesta lainalle siis huom aivan uusi laina ja sen tarkoitus. Mitä tarkoittaa:
"Kokonaisasiakkuus siirtyy pankille."
Missä vedetään raja kun on kokonaisasiakkuus?
Kyllä asiakkas voi ja minä käytän jo nyt enemmän kuin yhtä pankkia.

Ei sanakaan asiasta jos siirettän nykyinen sijoitus laina toisesta pankista millä ehdoilla?

Jos siirto olisi niin:
A. Uusi pankki pitää maksaa siirto kulut.
B. Jos vanha laina siiretään sen korko ei nyt pidä ainakaan nousta.
C. Pankki joka on nyt kiinnostunut on myös muita etuja niin hieman vaikeata verrata vain korkoa.

Minkä vuoksi joka kerta kun olen saanut uuden pankin saan hankalan käsittelijän noin 1 vuoden sen jälkeen kun pankki on vaihdettu? Tosin olen vain kerran vaihtanut niin on kokemusta vain yhdestä kerrasta.

Vaihdoin Aktiasta Danske Bankiin. Nyt Danske Bank on ollut erittäin hankala viime aikoina ja Danske Bankin e-laskutus viivytys on naurettavaa minun kokemuksen mukaan voi kestää 6 viikkoa että e-lasku tule voimaan. Jos halua tehdä ylimääräisen lainlyhennyksen niin sehän on helppoa vai? Minusta mikään ei ole helppoa Danske Bankin kanssa. Kun aikonain vaihdoin Aktiasta Danske Bankiin niin vaihto kesti noin 6 kuukautta todiste Danske Bank tehokkuus. Jos jotain hyvää sanon Danske Bankista niin lainamarginaali ja toki asiakaspalvelu on perus kohtelias.

Välttämättä en siirä yhtään mitään. Otan vain uuden lainan toisesta pankista ja pidän vanhan lainan Danske Bankista. Jaa ja neuvottelen Danske Bankin kanssa ainakin yhden kerran ennen mitään siirtoa.

Edit käydään vielä kerran tämä läpi:
Anuitetti 12 kk eurobor vs tasaerä 12 kk eurobor?


Uusi pankki tarjoa anuitettia uudelle lainalle minun vanha laina Danske Bankissa on kiinteä tasaerä laina.

Voin toki päätyä uusi laina uudessa pankissa anuiteetti ja vanha sijoituslaina Danske Bankissa taserä.

Danske Bank myös ekana tarjosi anuitetti mutta minun pyynnöstä vaihtoivat se tasaerään.

Luin nyt illalla heidän lähettämän laina tarjouksen ja soitan tiistai päivällä ja juttelen uuden pankin kanssa joka haluaa minut asiakkaaksi.

Kaiken lisäksi puhuvat että mahdollisuus ottaa huokaus korko katto tietysti toisella korolla silloin.

En lupaa tehdä yhtän mitään sen kun vain harkitsen minusta neuvottelu on nyt vasta suurinpiirtein PRE ALPHA vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 694
Sain uuden lainatarjouksen uudesta kohteesta lainalle siis huom aivan uusi laina ja sen tarkoitus. Mitä tarkoittaa:
"Kokonaisasiakkuus siirtyy pankille."
Missä vedetään raja kun on kokonaisasiakkuus?
Kyllä asiakkas voi ja minä käytän jo nyt enemmän kuin yhtä pankkia.
Tuo yleensä tarkoittaa vain sitä että työstäsi tuleva palkka täytyy siirtää (sekä se uusi avattava lainanhoitotili) tähän uuteen pankkiin. Monesti myös yrittävät että mahdollinen puoliso (ja/tai lainaa ottava toinen osapuoli) siirtyy samalla. Mikä on tietysti ymmärrettävää jos toinen toimii myös lainassa tavallaan tai sananmukaisesti takaajana / toisena osapuolena (avioliitto jolloin omaisuus yhteistä tai yhteinen laina).

JOS sinulla taasen on 5 eri lainaa 5:stä eri pankista tuskin tuo pankki oikeasti haluaa kaikkia lainoja itselleen. Lisäksi jos olet hieman iäkkäämpi sinulla helposti on jo syntymästä saakka jopa kymmeniä eri tilejä (OP, SYP, KOP, TAP, Postipankki jne jne) jotka sait ihan siksi että synnyin ja jos et ole niitä sulkenut ne ovat sinun edelleen + jokainen tili minkä mummosi ja pappasi ovat sinulle avanneet sekä jokainen tili minkä olet erikseen vaikka lapsillesi avannut mihin heidän lapsilisänsä menevät ja jotka ovat heidän nimissään sekä sinun nimissäsi (heillä käyttöoikeus kun täyttävät 18v ja tulevat täysi-ikäisiksi).. ..niitä sinun ei tarvitse siirtää tai sulkea.

Eli yleensä se tai ne tilit mistä puhutaan ovat vakuutena toimivat tilit (esim. sijoitus tms. ASP-säästötili) + sitten se tili mihin palkka/eläke tms. tulee.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 161
Asia on kuten @Taneli- tuossa mainitsi, eli pankki haluaa ns. "päivittäisasiakkuuden" lainan myöntävään pankkiin ja heiltä pitää ottaa palvelupaketti jonka ovat määritelleet täyttämään "kokonaisasiakkuuden" ehdot. Tyypillisesti pitää olla käyttötili ja kortti pankilta, sekä tulee ohjata liksa tälle tilile. Joillain pankeilla on myös ollut ehdoissa ihan euromääriä määriteltynä, että avattavalle käyttötilile tulee siirtää joka kuukausi vähintään 500 euroa tai koko palkka/tuki/etuus jos se on tämän alle, jotkut vaativat suoraan päätoimen palkkaa maksettavaksi tälle tilile.

Tosin jos mieluummin käytät jonkun toisen pankin palveluita, niin mikään ei estä siirtämästä vaikka koko palkkaa palkkapäivänä suoraan toisen pankin tilille...

Itsellä jäi joskus aikanaan palkka muuttamatta säästöpankin tilille (koska heillä oli silloin susipaska verkkopankki eikä ollenkaan mobiilisovellusta) vaikka lainaehdoissaan kokonaisasiakkuutta vaativat, ja jatkoin tyytyväisenä toisen pankin käyttämistä omiin asioihini. Asiasta huomautettiin ensimmäisen kerran viiden vuoden jälkeen kun oltiin kilpailuttamassa uutta lainaa muuton takia...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
619
Edit käydään vielä kerran tämä läpi:
Anuitetti 12 kk eurobor vs tasaerä 12 kk eurobor?


Uusi pankki tarjoa anuitettia uudelle lainalle minun vanha laina Danske Bankissa on kiinteä tasaerä laina.

Voin toki päätyä uusi laina uudessa pankissa anuiteetti ja vanha sijoituslaina Danske Bankissa taserä.

Danske Bank myös ekana tarjosi anuitetti mutta minun pyynnöstä vaihtoivat se tasaerään.

Luin nyt illalla heidän lähettämän laina tarjouksen ja soitan tiistai päivällä ja juttelen uuden pankin kanssa joka haluaa minut asiakkaaksi.
Itsellä sama tilanne ja päädyttiin tasaerään. Pankithan tuossa anuiteetissä enemmän voittavat.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 167
Itse kanssa suosin tasaerää tai tasalyhennystä. Tosiaan tarjosin tuosta tarjouskauppahinnasta sen minimin, kaupat kahden viikon päähän ja siitä kaksi viikkoa niin avaimet käteen. Saisi tulta alle nykyisen asunnon myyntikin kun olisi pian tyhjillään. Ihmettelen kyllä jos myyjä ei tähän suostu. No siinähän sitten pitää asuntoa myynnissä. Mukava sitten seurata tarjooko kukaa isompaa summaa ja jos ei niin jossain välissä se hinta varmaan sitten taas putoaa. Riippuu minkälainen kiire myyjällä on.
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
163
Itse kanssa suosin tasaerää tai tasalyhennystä. Tosiaan tarjosin tuosta tarjouskauppahinnasta sen minimin, kaupat kahden viikon päähän ja siitä kaksi viikkoa niin avaimet käteen. Saisi tulta alle nykyisen asunnon myyntikin kun olisi pian tyhjillään. Ihmettelen kyllä jos myyjä ei tähän suostu. No siinähän sitten pitää asuntoa myynnissä. Mukava sitten seurata tarjooko kukaa isompaa summaa ja jos ei niin jossain välissä se hinta varmaan sitten taas putoaa. Riippuu minkälainen kiire myyjällä on.
Pidetään peukkuja. Olisihan se vähän hassua myyjältä jättää hyväksymättä kun on jo kerran tarjonnut samoilla ehdoilla vastatarjousta.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Itsellä sama tilanne ja päädyttiin tasaerään. Pankithan tuossa anuiteetissä enemmän voittavat.
Yep juuri näin. Juttelin sen uuden pankin kanssa tänään puhelimitse ja kerroin että
A. Nykyistä sijoituslainaa Danske Bankista ei ole ollenkaan pakko siirtää.
B. Jos nykyinen laina siirretään se pysyy taseränä ja ei huonommat ehdot kuten esim korkeampi korko.
C. Jos nykyinen laina siiretään niin uusi pankki pitää kustantaa siirtokulut.
D. Voin laittaa niin että keskitän enemmän esim vakuutuksia ja palkka uuten pankkiin. Toisin vuokrasopimuksissa
en kesken määräaikaista sopimusta ala väntämään että hei ala maksaa tälle uudelle tilille.
E. Uusi laina vielä jutellaan asioista sen suhteen esim annuitetti tai tasaerä. Kysyin myös miksi niin pitkä lainaaikaa ehdottavata uuteen lainaan 20 vuotta ja kuukausierä niin pieni. Tosin selvitin että annuiteeti toimii julmasti niin että jos korot nousee niin nousee myös kuukausi maksu huomattavasti. Jos otetaan taseränä että lainaaika pitenee jos korot nousee niin
taas silloin ei kannata alunperin laittaa jotain 20 vuotta vaan esim 15 vuotta lainaaika. Jopa annuitettina haluasin kyllä hieman lyhyemmän ajan kun 20 vuotta.

Danske Bank antoi muuten alunperin kaikein paskiman lainatarjouksen. Heidän versio annuiteetti lainasta oli että EI saa tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä! Uusi pankki anuiteetti ehdotus niin KYLLÄ saa tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä vaikka ottaisin heidän annuitetti tarjouksen vastaan. Danske Bank säädetiin niin että tasa erä ja kyllä saa tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä.

Muutenkin pankit voi olla ilkeitä. Muistan kun aikonaan ostin eka asunnon niin nainen Nordeasta sanoi että hei ei sinun ole pakko käyttää ASP vaikka sinulla on ASP. Juuri tuollaista logiikka.

Minulla on yksi ystävä pääkaupunki seudulla joka otti sellaisen lainan että ei saa tehdän ylimääräisiä lainalyhennyksiä tosi tuo oli noin 10 vuotta sitten niin taitaa hänellä olla vain noin 10 vuotta lisää sitä asuntolaina maksua maksettavana.

Katsoin muuten dokumentin psykopaateista. Toisin kun monet ehkä luulee niin useimmat psykopaatit ei tee välttämättä murhaa koska eivät halua jäädä kiinni vaikka omatuntoa heillä ei ole.

Psykopaatti ei ole sama kuin sosiopaati. Monet psykopaatit niin heillä on korkea koulutus ja ovat finanssi alalla töissä esim. pankki tai vakuutus tai muu.

Vakuutuksista muuten niin vakuutusyhtiö voi sätää niin että vakuutusehdot on aika surkeita.
Ei ole offtopic koska kun ottaa asuntolainan niin samalla pankki melkein aina ehdottaa että ota myös vakuutuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Miski hitossa haluaisit lyhyemmän laina-ajan kuin 20 vuotta annuiteettilainalle? Ainakin omien puheidesi mukaan olet kovinkin ajantasalla asuntosijoittamisenkin osalta enkä nyt ymmärrä niin yhtään miksi haluisit lyhyen laina-ajan. Avaatko vähän teoriaasi tuon takana?
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Miski hitossa haluaisit lyhyemmän laina-ajan kuin 20 vuotta annuiteettilainalle? Ainakin omien puheidesi mukaan olet kovinkin ajantasalla asuntosijoittamisenkin osalta enkä nyt ymmärrä niin yhtään miksi haluisit lyhyen laina-ajan. Avaatko vähän teoriaasi tuon takana?
No koska tämä uusi laina niin käytän aika paljon oma rahaa esim 30% oma rahaa euroa eikä lainana jolloin laina tarve on myös pienempi kuin lähinnä yksiötä tai kaksiota mietin ja ei etelä Helsingistä kampin vieressä 2020 asunto joka maksaa niin julmetusti.

Lainatarve ei yksinkertaisesti ole niin valtavan ison uudelle lainalle että se 20 vuotta tekee että kuukausi summa on hieman pieni /kuukausi.

Toiseksi haluaisin tappaa jomman kumman lainan edellinen laina oli sulautettu yhteen 2 eri sjoituslainasta tällä kertaa en laita niitä yhteen.

Kun olen tappanut jonkun lainan niin sen kuukausimaksu ei ole enää riesana. Tappanut? Ylimääräisiä lainalyhennyksiä tarpeen mukaan niin että se käy nopeammin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 153
Ylimääräiset lyhennykset ovat aina sallittuja ilman kustannuksia asuntolainoihin, paitsi jos korko on kiinteä tai viitekoron määräytymisjakso on vähintään kolme vuotta.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Ylimääräiset lyhennykset ovat aina sallittuja ilman kustannuksia asuntolainoihin, paitsi jos korko on kiinteä tai viitekoron määräytymisjakso on vähintään kolme vuotta.
Ei ole näin. Pankki voi sätää lainaehdot niin että ei saa tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä. Missä satu mailmassa elät? Nuo on ehtoja että voi edes teorettisesti saada luvan tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä. Pankki voi määrätä sopimuksen jossa asiakas ei saa tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä. Tosin en väitä että kaikki pankit tekee niin mutta Danske Bank ainakin yrittää.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 153
Ei ole näin. Pankki voi sätää lainaehdot niin että ei saa tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä. Missä satu mailmassa elät? Nuo on ehtoja että voi edes teorettisesti saada luvan tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä. Pankki voi määrätä sopimuksen jossa asiakas ei saa tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä. Tosin en väitä että kaikki pankit tekee niin mutta Danske Bank ainakin yrittää.
Elän Suomessa missä tuo on kielletty laissa.
"Asuntoluotot
Luotonantaja saa periä korvauksen asuntoluoton ennenaikaisesta maksamisesta, jos luottoa on myönnetty yli 20 000 euroa ja luoton korko on kiinteä tai viitekoron määräytymisjakso on vähintään kolme vuotta."
Luoton ennenaikainen takaisinmaksu
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Elän Suomessa missä tuo on kielletty laissa.
"Asuntoluotot
Luotonantaja saa periä korvauksen asuntoluoton ennenaikaisesta maksamisesta, jos luottoa on myönnetty yli 20 000 euroa ja luoton korko on kiinteä tai viitekoron määräytymisjakso on vähintään kolme vuotta."
Luoton ennenaikainen takaisinmaksu
Ok olet oikeassa en tiedä milloin tuo laki on tullut voimaan? Mahtoiko olla noin 10+ vuotta sitten voimassa kun ystäväni otti lainan ei saa tehdä ylimääräisiä lainalyhennyksiä. Hänen lainansa ei ole tuollainen mitä tuossa yläpuolella lukee.

Huom Danske Bank on viekas ilkeä kettu. Voi olla Danske Bankissa et maksa toimi maksua lainalyhennyksestä on niin sanotusti "ilmainen (mutta tämä on valetta)" lainalyhennys. Kuitenkin kun tarkastaa niin selvästi voi olla sopimuksessa että jotain joutuu maksaa voi unohtaa että maksat 10k jos haluat 10k lainalyhennyksen. Tämä on helppo myös kätkeä jonnekin syvälle sopimuksiin ja ei mainita sanallakaan jossain lyhyessä tiivistelmässä tai keskustelussa.

Tuo ylläoleva vaikka en väitä että lainalyhennys on valtava summa on yksi syy että minulla on aika kylmä suhde Danske Bankin asiakaspalveluun.

Jos jotain hyvää sanon Danske Bankista? Noh lainamarginaali. Danske Bank voi myös säätää sen että siirtomaksu on 0 euroa toisesta pankista (hyvä) ja sitten että se maksu /kuukausi kun automaattinen laina lyhennys on pieni.

Danske Bank uuden lainan avaaminen viimeksi kun halusin lisänä siihen putkiremonttia varten niin oli täsmäälleen 0 euroa.

Se toimeksiantoa maksu lainalle mitä muilla voi olla esim 300-800 euroa niin minulla oli 0 euroa. Sijoitus laina marginaalit on korkeampi kuin omaan lainaan marginaali. Minun sijoutus laina marginaali Danske Bank on 0.7+12 kk eurobor ja 0 euroa avaamismaksu Danske Bank maksoi myös kaikki 100% siirtokulut toisesta pankista.

Se siirto taas ei kestänyt 6 viikkoa ja ennemmänkin n kuukautta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Kuten @miloytyn tuossa jo linkkasikin niin mitään järkipohjaista perustetta ei lyhyelle laina-ajalle ole.

Laita ennemmin lyhennysten erotuksessa säästetty summa kasvamaan korkoa kuin että tuputtaisit sitä pankille.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Kuten @miloytyn tuossa jo linkkasikin niin mitään järkipohjaista perustetta ei lyhyelle laina-ajalle ole.

Laita ennemmin lyhennysten erotuksessa säästetty summa kasvamaan korkoa kuin että tuputtaisit sitä pankille.
Puhut nyt sijoitus indeksi rahastoista tai tietyistä osakkeista suoraan. Kummatkin ei kiinnosta minua. Olen vähän pessimisti niitten suhteen.

Kyllä on järkipohjainen peruste. Kun on automaattinen asuntolaina lyhennys isompi summa/kuukausi et ala tuhlamaan yhtä herkästi ja totut että menee isompi summa.

Minulla on säästötillä rahaa mutta säästötilit ei anna super tuottoa ainakaan ennen kuin myös asuntovelka korot alkaa nousemaan.

Koroista muuten ECB ymmärtääkseni sanoi että korot ei nouse eka puolivuoden aikana vuonna 2020, mutta toki voivat vieläkin lykätä sitä, mutta luulen itse että korot alkaa nousta hieman vuonna 2020.
 
Viimeksi muokattu:

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Koroista muuten ECB ymmärtääkseni sanoi että korot ei nouse eka puolivuoden aikana vuonna 2020, mutta toki voivat vieläkin lykätä sitä, mutta luulen itse että korot alkaa nousta hieman vuonna 2020.
Saattavat nousta hieman, mutta se hieman ei ehkä vielä meinaa, että nousee plussalle, on jopa povattu, että pysyy miinuksella vuoteen 2025 asti HS-analyysi: Hukkaako säästeliäs rahansa? Nollakorkojen maailma kurittaa vanhoihin oppeihin nojaavia kotitalouksia. Minä ainakin otan ajasta sen verran irti, että tyrkkään ylimääräistä rahastoihin, sehän on käypää puskurirahaa hätätilanteisiin, jos ei muuta.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Saattavat nousta hieman, mutta se hieman ei ehkä vielä meinaa, että nousee plussalle, on jopa povattu, että pysyy miinuksella vuoteen 2025 asti HS-analyysi: Hukkaako säästeliäs rahansa? Nollakorkojen maailma kurittaa vanhoihin oppeihin nojaavia kotitalouksia. Minä ainakin otan ajasta sen verran irti, että tyrkkään ylimääräistä rahastoihin, sehän on käypää puskurirahaa hätätilanteisiin, jos ei muuta.
Nyt en halua olla superpessimisti. Se sanottuna ECB johtaja lopettaa työt. Hänen uusi seuraajansa on nainen. Tällä naisella tulee olemaan paljon valtaa ja vaikutusvaltaa korkojen suhteen päätökset. Tieteellisesti on todettu fakta että miehet ovat helpommin ottamaan riskejä sijoituksessa kun taas naiset vastustavat enemmän isoja lainoja ja riskin otto politiikkaa. Et myös ehkä tiedä mutta ECB on iso valta voi olla myös raju korko nousu vuoteen 2025 ja kuten sanoin ECB johtaja vaihtuu naiseksi.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Nyt en halua olla superpessimisti. Se sanottuna ECB johtaja lopettaa työt. Hänen uusi seuraajansa on nainen. Tällä naisella tulee olemaan paljon valtaa ja vaikutusvaltaa korkojen suhteen päätökset. Tieteellisesti on todettu fakta että miehet ovat helpommin ottamaan riskejä sijoituksessa kun taas naiset vastustavat enemmän isoja lainoja ja riskin otto politiikkaa. Et myös ehkä tiedä mutta ECB on iso valta voi olla myös raju korko nousu vuoteen 2025 ja kuten sanoin ECB johtaja vaihtuu naiseksi.
Meinaatko että kun tulee nainen pomoksi, niin hän ensi töikseen romahduttaa EU-alueen talouden nostamalla korot tappiin, koska "naiset karttavat riskejä"? Ei nyt päättelyketju ihan toimi.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Meinaatko että kun tulee nainen pomoksi, niin hän ensi töikseen romahduttaa EU-alueen talouden nostamalla korot tappiin, koska "naiset karttavat riskejä"? Ei nyt päättelyketju ihan toimi.
Olisit hieman seurannut mitä tapahtuu. On niitä jotka halua että korot nousee ehkä ei 15 prosenttia mutta esim. 2-6 prosenttia. Johtaja on kuullut kritiikistä että miksi korot ei nouse. En sanonut että nainen nostaa ne heti tappiin. Varmaan aloittaa maltillisesti koron nosto mutta yhtä lailla 0 korko luulo vuoteen 2025 on minusta sinisilmäistä voi olla esim 4 prosenttia plus teidän marginaali.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Offtopic, keskustelun häirintä ja sotkeminen
Miski hitossa haluaisit lyhyemmän laina-ajan kuin 20 vuotta annuiteettilainalle? Ainakin omien puheidesi mukaan olet kovinkin ajantasalla asuntosijoittamisenkin osalta enkä nyt ymmärrä niin yhtään miksi haluisit lyhyen laina-ajan. Avaatko vähän teoriaasi tuon takana?
Koska korot on 6-15 % + teidän marginaali vuonna 2025:nb::rolleyes:. Ei kukaan tiedä, miten korot muuttuu. Sehän tiedetään teidän osake markinnoin reagoinnin kun tulee paniikki... Nainen astuu ECB johtoon==> I am feminist and now you men will start to pay big time! Time to pay! I dont care about Greece and they can become a slave nation (ei tarkoitus loukata Kreikkaa, mutta kaikki tietää että Kreikka valtio on korviaan myötä velassa)!

Suomessa aikoinaan kuin oli ennätys korot 15-17 % niin itsemurha tilastot sai selvän nousun.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
719
Omin käsin maalattu kämppä ja se kyl näkyy. Jos joskus myyn, niin ajattelin kauppakirjaan laittaa lauseen, että ostajalla ei ole mitään valitusoikeutta pintatöistä. Suojaako tämä jälkitappeluilta? Kiinteistö kaupoissahan tapellaan kaikista eniten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 358
Omin käsin maalattu kämppä ja se kyl näkyy. Jos joskus myyn, niin ajattelin kauppakirjaan laittaa lauseen, että ostajalla ei ole mitään valitusoikeutta pintatöistä. Suojaako tämä jälkitappeluilta? Kiinteistö kaupoissahan tapellaan kaikista eniten.
Nehän on siinä kunnossa kuin esittelyssä. Mitä niistä tappelemaan tai lausukkeita laittamaan.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 694
Tuota.. ..jos nyt oikeasti pelkäät ja odotat että korot voivat nousta sen 6-15%+ jopa vuoteen 2025 mennessä niin miksi ihmeessä haluat ottaa vain 10v lainan etkä 25v max lainaa? Kun helposti voit kuitenkin suuremman määrän sitä rahaa laittaa puskuriin ja esim. JOS ne lainat nousevat edes plussan puolelle niin kerralla ja saman päivän aikana maksaa sen puskurisi verran (vaikka kaikki kerralla jos sitä on kertynyt) tai minkä verran nyt haluatkaan minkä jälkeen sinulla on VIELÄKIN ne loput siitä 25v laina-ajasta aikaa maksaa se mahdollinen loppusumma jolloin se kuukausittainen määrä on paljon pienempi kuin tappiin saakka lasketussa 10v ajassa lyhennettävässä lainassa...
 
Liittynyt
26.01.2017
Viestejä
719
Nehän on siinä kunnossa kuin esittelyssä. Mitä niistä tappelemaan tai lausukkeita laittamaan.
Ei ihan, onhan esittelyssä yleensä kaikki huonekalut. Ainahan paljas kämppä näyttää hirveämmälle kuin täytettynä. Eikä toi ole kaikille tampioille itsestäänselvyys :)
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 694
Omin käsin maalattu kämppä ja se kyl näkyy. Jos joskus myyn, niin ajattelin kauppakirjaan laittaa lauseen, että ostajalla ei ole mitään valitusoikeutta pintatöistä. Suojaako tämä jälkitappeluilta? Kiinteistö kaupoissahan tapellaan kaikista eniten.
Itse ainakin heti ensin, ennen tavaroiden tai ihmisten muuttamista kämppään, hiotutin ja maalautin osan seinistä koska syystä X ne oli vedetty valkoisiksi (alla tapettia mallia revitty varmaan käsin ja osa osa seinistä hieman epätasaisia jne) mutta kai joku tuollaisestakin saa riidan aikaan ja alkaa oikeutta käymään.

Toki tingin hintaa mm. tuosta syystä mutta se on asia erikseen.
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Tuota.. ..jos nyt oikeasti pelkäät ja odotat että korot voivat nousta sen 6-15%+ jopa vuoteen 2025 mennessä niin miksi ihmeessä haluat ottaa vain 10v lainan etkä 25v max lainaa? Kun helposti voit kuitenkin suuremman määrän sitä rahaa laittaa puskuriin ja esim. JOS ne lainat nousevat edes plussan puolelle niin kerralla ja saman päivän aikana maksaa sen puskurisi verran (vaikka kaikki kerralla jos sitä on kertynyt) tai minkä verran nyt haluatkaan minkä jälkeen sinulla on VIELÄKIN ne loput siitä 25v laina-ajasta aikaa maksaa se mahdollinen loppusumma jolloin se kuukausittainen määrä on paljon pienempi kuin tappiin saakka lasketussa 10v ajassa lyhennettävässä lainassa...
Minusta tähän on jo vastattu. Jos et ymmärtänyt niin antaa olla. Miksi kysytte saman asian mitä on jo selitetty?

En ala laittaa rahaa johonkin indeksirahastoon. Tuliko selväksi?

Jos on laina taserä niin että on korkea summa/kuukausi ei toimi niin että summa /kuukausi nousee kohtuuttomasti jos korot nousee vain laina aika pitenee.

Ja kun maksat teet kerralla siinä vaiheessa sen lainalyhennyksen pankki voi sanoa mutta kuules nyt maksat lisää tietysti uusista koroista.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Minusta tähän on jo vastattu. Jos et ymmärtänyt niin antaa olla. Miksi kysytte saman asian mitä on jo selitetty?

En ala laittaa rahaa johonkin indeksirahastoon. Tuliko selväksi?

Jos on laina taserä niin että on korkea summa/kuukausi ei toimi niin että summa /kuukausi nousee kohtuuttomasti jos korot nousee vain laina aika pitenee.

Ja kun maksat teet kerralla siinä vaiheessa sen lainalyhennyksen pankki voi sanoa mutta kuules nyt maksat lisää tietysti uusista koroista.
Mitä teet täällä jos ei kiinnosta kuunnella muiden vinkkejä tai mielipiteitä?
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 527
Itse en jaksa uskoa, että korot nousisi radikaalisti vielä 2025 mennessä. Yleisellä tasolla tiedostetaan, ettei korkojen nostamisesta seuraa mitään hyvää tässä taloustilanteessa. Itse olen nyt neljäsosan lyhennellyt 20 vuoden lainasta, ja sillonkin oli pelko persiissä korkojen noususta ihan pian. Alaspäin vain mennyt. Olen lyhennellyt melko maltillista tahtia ja rahaa on jäänyt hyvin käytettäväksi elämiseen, säästöihin ja sijoituksiin. Oikeastaan sen verran säästöihin ja sijoituksiinkin saanut ohessa, että pahan päivän varalta pystyisi maksamaan noin puolet lopusta lainasta vaikka kerralla pois. Mutta tällä hetkellä niin halpa laina, ettei ole järkevää.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Ja kun maksat teet kerralla siinä vaiheessa sen lainalyhennyksen pankki voi sanoa mutta kuules nyt maksat lisää tietysti uusista koroista.
Ei voi sanoa. Sulla ei kyllä oo mitään päätä eikä häntää näissä jutuissa, kaikki mitä heität on mutuilua sekä tosi paljon ihan virheellistä tietoa. Kannattaa vähäsen ottaa selvää ennen ku kirjottelet "faktoja" tänne.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 161
Omin käsin maalattu kämppä ja se kyl näkyy. Jos joskus myyn, niin ajattelin kauppakirjaan laittaa lauseen, että ostajalla ei ole mitään valitusoikeutta pintatöistä. Suojaako tämä jälkitappeluilta? Kiinteistö kaupoissahan tapellaan kaikista eniten.
Ton tyylinen lauseke on kauppakirjoissa aika yleinen:
Ostaja ottaa kiinteistön ja rakennukset vastaan siinä kunnossa, jossa ne ovat olleet ostajalle viimeksi esiteltäessä 1.1.2011
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Mitä teet täällä jos ei kiinnosta kuunnella muiden vinkkejä tai mielipiteitä?
Minulla voi olla omat paremmat mielipiteet. Lopeta offtopic. Jaa että voin tehdä lainalyhennyksen Danska Bankissa ilman mitään kuluja? Enpä usko. Jospa kokeilen vain kokeilun vuoksi esim 2000 euron ylimäräinen lainalyhennys tosin voi kestää aikansa ennen kun näen tuloksen.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
664
Minulla voi olla omat paremmat mielipiteet. Lopeta offtopic. Jaa että voin tehdä lainalyhennyksen Danska Bankissa ilman mitään kuluja? Enpä usko. Jospa kokeilen vain kokeilun vuoksi esim 2000 euron ylimäräinen lainalyhennys tosin voi kestää aikansa ennen kun näen tuloksen.
Melko hukassa tunnut olevan parhaiden mielipiteidesi kanssa. Surullista.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 646
Omin käsin maalattu kämppä ja se kyl näkyy. Jos joskus myyn, niin ajattelin kauppakirjaan laittaa lauseen, että ostajalla ei ole mitään valitusoikeutta pintatöistä. Suojaako tämä jälkitappeluilta? Kiinteistö kaupoissahan tapellaan kaikista eniten.
Aika turha tuollainen lauseke. Jos ostaja on nähnyt kämpän, on hän silloin tullut myös hyväksyneeksi kaikki havaittavissa olevat virheet.

Piilevät virheet kuten home seinän sisässä on sitten asia erikseen. Näistä ei vastuuta voi paeta oikein mitenkään.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 151
Minulla voi olla omat paremmat mielipiteet. Lopeta offtopic. Jaa että voin tehdä lainalyhennyksen Danska Bankissa ilman mitään kuluja? Enpä usko. Jospa kokeilen vain kokeilun vuoksi esim 2000 euron ylimäräinen lainalyhennys tosin voi kestää aikansa ennen kun näen tuloksen.
Jos on kiinteä korko, ylimääräisiä lyhennyksiä ei voi yleensä tehdä ilman kuluja, mutta euriboriin sidottuun lainaan voi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä ilman kuluja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Tähtiportti, pakko sanoa että olet kyllä varsin pihalla nyt siltä osin mikä on järkevää ja noh, vähemmän järkevää.

Ymmärräthän sen perusajatuksen että jos sulla on esim 100ke lainaa jonka korko on euribor 12kk + 0,45%. Ja tämän lisäksi sulla on 50ke rahaa esim ihan vaan käyttelytilillä. Niin tässä tapauksessa sun ei missään nimessä kannata lyhentää tuolla 50ke lainaa vaan laittaa se esim Sveaan jossa on 1% korko. Tällöin "tienaat" korkojen erotuksen itsellesi ilmaiseksi, vain sillä että ET lyhennä sitä lainaasi tuolla ylimääräisellä rahalla.

Tuo 50ke (+ siitä saatava korko) toimii sitten puskurina kun korot nousevat. Pankkeja ei paskaakaan kiinnosta maksatko lainastasi ylimääräisiä lyhennyksiä vaan niitä kiinnostaa se että pystyt maksamaan sen kuukausieräsi korkojen noustessa. Capiche?
 
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 855
[OT] Kiitokset, iski kova tarve alkaa katsoa pitkästä aikaa tähtiporttia. Täältähän löyty pari ketjuakin, missä jatkaa tähtiporttihöpöstelyä.[/OT]
 

Stargate2017

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
1 894
Tähtiportti, pakko sanoa että olet kyllä varsin pihalla nyt siltä osin mikä on järkevää ja noh, vähemmän järkevää.

Ymmärräthän sen perusajatuksen että jos sulla on esim 100ke lainaa jonka korko on euribor 12kk + 0,45%. Ja tämän lisäksi sulla on 50ke rahaa esim ihan vaan käyttelytilillä. Niin tässä tapauksessa sun ei missään nimessä kannata lyhentää tuolla 50ke lainaa vaan laittaa se esim Sveaan jossa on 1% korko. Tällöin "tienaat" korkojen erotuksen itsellesi ilmaiseksi, vain sillä että ET lyhennä sitä lainaasi tuolla ylimääräisellä rahalla.

Tuo 50ke (+ siitä saatava korko) toimii sitten puskurina kun korot nousevat. Pankkeja ei paskaakaan kiinnosta maksatko lainastasi ylimääräisiä lyhennyksiä vaan niitä kiinnostaa se että pystyt maksamaan sen kuukausieräsi korkojen noustessa. Capiche?
Katso peiliin kun puhut pihalla. Voi olla että lainalyhennys ilmaista olette oikeassa. On se mukava tappaa nopeasti yksi laina kahdesta eri lainasta niin ei tunne painetta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 597
Katso peiliin kun puhut pihalla. Voi olla että lainalyhennys ilmaista olette oikeassa. On se mukava tappaa nopeasti yksi laina kahdesta eri lainasta niin ei tunne painetta.
Et edelleenkään ymmärtänyt tuota itse pointtia asiassa. No, olkoot. Pointtina se että järkevästi rahansa 'sijoittamalla' voi tuossa sinunkin tapauksessa tienata - ja käytännössä ilman riskiä - ja mikä tärkeämpää niin samaan aikaan jousto lisääntyy. Mutta mitäpä sitä suotta :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 440
Eipä siitä nyt hirveesti kannata hemapaa vetää nenuun jos joku pelkää velkaa. Noi on aika psykologisia juttuja. Onhan tuolla useampia talousblogejakin missä sijoitettuna satojatuhansia euroja osakkeisiin ja rahastoihin, mutta silti pelätään sitä asuntolainaa ja maksetaan pois äkkiä vaikka taloudellisesti siinä ole mitään järkeä.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
86
Mulla on asuntolainan verran rahaa sveassa tällä hetkellä ja "tienaan" sillä enemmän, kuin mitä asuntolainan korko on. Toistaiseksi annan olla, koska marginaali on 0,35%.

Toisaalta onhan se kiva olla velaton, jos työt menee alta tai sairastuu. Nykyisessä tilanteessa lainan voi maksaa pois näin käydessä ja sitä ennen nauttia "tienesteistä".
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 153
Minusta oleellisempaa on katsoa nettovelkaantumista kuin varsinaista velan absoluuttista määrää. Mieluummin minulla olisi 500 tuhatta velkaa ja 700 tuhatta sijoituksissa, kuin satatuhatta velkaa ja 50 tuhatta sijoituksissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
516
Minusta oleellisempaa on katsoa nettovelkaantumista kuin varsinaista velan absoluuttista määrää. Mieluummin minulla olisi 500 tuhatta velkaa ja 700 tuhatta sijoituksissa, kuin satatuhatta velkaa ja 50 tuhatta sijoituksissa.
Toisaalta 700 tuhannen sijoitukset voivat mahdollisen kurssiromahduksen tullessa sukeltaa euromääräissti paaaljon enemmän kuin 50 tuhannen sijoitukset. Kyse on siis riskin ottamisesta. 500 tuhannen velka ei kuitenkaan katoa mihinkään tuossa tilanteessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Toisaalta järkevästi hajautettu salkku ei menetä esim. 50% arvostaan kovinkaan helposti, jos menettää, on isompiakin ongelmia kuin velka...

Jos kuitenkin jää esim. Työttömäksi, antaa suuri määrä sijoituksia paljon enemmän peliaikaa, sijoituksia ei tarvitse myydä enempää kuin on tarve kuukaudessa että saa lyhennykset ja muut kulut katettua mahdollisten muiden rahavirtojen kuten työttömyyskorvauksen lisäksi.

Lainat on mahdollisesti myös mahdollista laittaa lyhennysvapaalle, joka entisestään parantaa mahdollisuuksia säilyttää sijoitusten arvoa kunnes saa nostettua kassavirtaa paremmalle tasolle.
 
Liittynyt
29.10.2017
Viestejä
163
Toisaalta järkevästi hajautettu salkku ei menetä esim. 50% arvostaan kovinkaan helposti, jos menettää, on isompiakin ongelmia kuin velka..
Tuossa tilanteessa nimenomaan se velka on mikä ne ongelmat aiheuttaa. Vai mitä ne isommat ongelmat henkilökohtaisella tasolla voisi olla? Ei pörssiromahdus mitään zombieapocalypsea ja sokerivarastojen tarvetta ole aiemminkaan aiheuttanut.

Pörssiromahdus tulee varmuudella, ajankohta vain on kysymysmerkki. Voihan siihen mennä vielä vaikka 10 vuottakin, mutta jonkinlaista riskienhallintaa on ihan fiksua harjoittaa. Iso velkavipu osakemarkkinoille on riskisijoittamista, se on hyvä tiedostaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 935
Jos romahdus on varma, on myös romahduksen jälkeinen nousu. Kannattaa ehkä hahmottaa vähän pitemmällä aikajänteellä tätä asiaa tätä asiaa.

Sillä 350ke salkulla kattaa vielä vuosikausia lainanlyhennyksiä ja muita kuluja sen romahduksen (-50%) jälkeen. Hyvin aikaa odotella uutta nousua siis.

Riskin suuruutta ei pidä liioitella ja tehdä paskoja päätöksiä sen takia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 989
Viestejä
4 191 335
Jäsenet
70 836
Uusin jäsen
skh

Hinta.fi

Ylös Bottom