Mitkä on tsäänssit että sun ja sairaalan kellot on minutilleen samassa ajassa?
Tästä tuli otsikon kuvauksen tapainen havahtuminen. Ihmiset elävät monenlaisissa aikakäsityksissä, joita ei nykyaikaan tottunut oikein hahmota tai muista.
Itse pidän lähtökohtana sitä, että kello näyttää normaalin arjen tarkkuudella oikein, eli mielellään digikellossa(tai tarkan näköisessä tarkaksi aiotussa kellotaulussa) tulee olla myös sekunnit oikein. Tämä siis siitä huolimatta että esimerkiksi työssäni ei ole päivittäisiä minuutintarkkoja aikatauluja ja vuorokausirytmini on lähinnä hippityylinen aina kun mahdollista. En toki vaadi mahdottomia halvalta seinäkellolta, jota ei saa läheskään samaan tarkkuuteen, vaan siinä riittää yritys oikeasta minuutista jos sekuntiosoitin puuttuu. Tavalliset kuluttajaseinäkellot ovat sisustusrekvisiittaa, eivät mittavälineitä.
Muistan kun vielä 90-luvulla oli ihan normaalia ruuvailla seinäkelloihin(joita kuitenkin käytettiin pääasiallisena ajan kulun tarkkailutapana) aikaa vähän sinne päin ja kellonsiirtoja tehtiin tyylillä "noin tunti eteenpäin" katsomatta aikaa mistään. Joo, tokihan niitä tarkennettiin vaikka uutislähetyksen mukaan sikäli kun jaksettiin. Harvassa talossa oli silti kaikki kellot edes parin minuutin sisällä toisistaan. Monella oli rannekelloa, yleensä tosin niin helvetin huono että se minuutteja näyttävä veltto kulli oli ehkä hirveällä vetkaamisella saatavissa oikeaan kohtaan tai sitten ei.
Historia kertoo, että mekaanisten kellojen alkuaikoina - ja itse asiassa pitkään - oli olemassa pelkällä tuntiosoittimella varustettuja kelloja, koska tarkkaa aikaa kaipasi lähinnä merenkulkija. Entä nykyään? Enemmistö varmaankin katsoo eniten puhelimen kelloa, jotkut mahdollisesti auton tai pöytäkoneen tai jonkin muun laitteiston, erilaisiin työympäristöihin tai muihin elämän käytäntöihin perustuen. Joku elämäntapaintiaani rannekelloa tai ties mitä kaappikelloa. Puhelimen aika on yleensä oikein jo hyvin vanhana käytäntönä, muissakin mainituissa tapauksissa yhä useammin.
Mutta se itse rantti, joka tuli mieleen ylle lainaamastani. Tämä ajatus siitä, että oletuksena vuonna 2023 ihmiset ja jopa organisaatiot käyttäisivät sinnepäin random aikaan asetettuja kelloja, aiheutti minussa pieniä kasetin väänteitä.
Isompaa teipin solmuuntumista päässä sattui joskus pandemia-aikana kun sisustussyistä vaimon aloitteesta isompaa seinäkelloa asentaessani tämä muistutti, että "laita se sitten taas pari minuuttia edelle etten myöhästy joka paikasta". Tajusin että minua on huomaamattani harhaan johdettu tahallaan väärään aikaan säädetyllä kellolla. Mansplainasin varmaan tätä viestiä pitkällisemmin. Vosu ei lähtenyt, joten tuskin tavaton monisanaisuuteni pääsi pahasti yli normaalin burgerointini.
En ole ihan varma, onko kummallisempaa asettaa kello tahallaan edistämään ja uskoa sillä pysyvänsä paremmin aikataulussa vai muuten vaan käyttää mitä sattuu sinnepäin aikaa näyttäviä kelloja ja teeskennellä että se olisi normaalia. Yhtä kaikki todella outoja tapoja.