Asioita joita et ole huomannut

17 sentistä puhutaan Panimoliiton sivuilla. Nyt kierrätysjärjestelmään kuulumattomien juomapakkausten vero on 51 senttiä litralta...

Ota myös huomioon, että tuohon tulee ALV päälle...

Lisäksi epäselväksi jää, onko vero ollut korkeampikin aiemmin, jos/kun tölkkien materiaalia ei käytännössä ole ollut mahdollista kierrättää Suomessa.

Juu, näköjään 2005 puolittui 17 sentistä 8,5 senttiin ja 2008 lähti tuo vero kokonaan pois. Itse en edes enää muistanut tuota ensimmäistä pudotusta vuonna 2005 vaan muistelin että tuo lähti kerralla.
 
Limutölkit ovat kalliita.

0,33 litran Pepsi Max -tölkki maksoi K-Supermarketissa 1,65 €. Samassa paikassa 1,5 litran Pepsi Max -pullo maksoi 2,99 €.

Kaksi tölkkiä siis kustantaa pantit huomioiden 40 senttiä enemmän kuin pullo, mutta juomaa on vain alle puolet pullon määrästä.
Paikasta ja tarjouksesta riippuen tölkkimuotoiset voivat olla lähes samanhintaisia kuin 1,5l limupulloissa. Esim. K-ruoka.fi kautta katsottu Citymarketeista saa 2x6-pack 0,33 tölkkejä hintaan 7,00€. 1,5l pullo maksaisi 2,89€ ja 2x1,5l 4,65€. Tarjouksesta 0,33 tölkeistä juoman litrahinnaksi jää pantit (1,8€) vähennettynä 1,31€/l ja 2x1,5l pulloissa juoma maksaa 1,28 €/l (vähennetty patit 2x 0,4€). Vaikka Pepsi max onkin tölkeissä tai pienissä pulloissa yleensä kalliimpaa, tulee silti niitä ostetettua, sillä niissä juoma on valmiiksi sopivina annoksina, kun taas 1,5l pullosta hapot ehtivät haihtumaan ennen kuin pullon saa juotua tyhjäksi. Toki 1,5l pulloille on paikkansa esim. mökkireissuilla jne., joilla juojia voi olla useampi ja pullo tyhjenee siksi nopeammin.
 
Gibraltarin sähköenergia tuotetaan diesel-ja kaasukäyttöisillä generaattoreilla:


Luulisi olevan järkevämpää vetää kaapeli Espanjasta, vai eikö britit halua olla toisen valtion energian varassa.
 
Gibraltarin sähköenergia tuotetaan diesel-ja kaasukäyttöisillä generaattoreilla:


Luulisi olevan järkevämpää vetää kaapeli Espanjasta, vai eikö britit halua olla toisen valtion energian varassa.

Ei halua. Gibraltarin salmi on aika hemmetin tärkeä paikka jos WW3 paska osuu tuulettimeen. Siellähän ok maanalaisia tunneleitakin enemmän kuin tieverkkoa. Voin lyödä vetoa että sieltä maan alta löytyy vielä toinen mokoma setti samantyylisiä generaattoreita pahan päivän varalle.
 
Gibraltar on ollut jo pidemmän aikaa Espanjan ja Britannian kiistakapula. Ei siellä nyt mitään rautaesirippua ole tietenkään ja mailla lähtökohtaisesti on hyvät suhteet, mutta selkeästihän briteillä on aikomus pitää Gibraltar niin pitkälle riippumattomana Espanjasta kuin mahdollista.
 
Gibraltar on ollut jo pidemmän aikaa Espanjan ja Britannian kiistakapula. Ei siellä nyt mitään rautaesirippua ole tietenkään ja mailla lähtökohtaisesti on hyvät suhteet, mutta selkeästihän briteillä on aikomus pitää Gibraltar niin pitkälle riippumattomana Espanjasta kuin mahdollista.

Ja tämä on ollut melkoinen piikki espanjalaisten lihassa, jotka mielellään näkisivät että Gibraltar olisi osa Espanjaa. Brexit tuskin ainakaan helpottaa tilannetta.

Turistina tuo raja oli muutama vuosi sitten yhtä helppo ylittää kuin mikä vain EU:n sisäraja, mutta vierestä todistettuna espanjalaiset tullimiehet näyttivät kohdistavan aika paljon tiukempaa seulaa ainakin niihin maanmiehiinsä, jotka kävivät Gibraltarilla töissä. Iltapäivällä palaajia otettiin tarkastuksiin melko mielivaltaisilla syillä, samalla reissulla kuulin myös että tullimiehet olivat "vahingossa" kolhineet espanjaan palaavien autoja.

En siis ihmettele, että britit eivät halua joutua naapurin armoille resurssien suhteen.
 
Ja tämä on ollut melkoinen piikki espanjalaisten lihassa, jotka mielellään näkisivät että Gibraltar olisi osa Espanjaa. Brexit tuskin ainakaan helpottaa tilannetta.

Turistina tuo raja oli muutama vuosi sitten yhtä helppo ylittää kuin mikä vain EU:n sisäraja, mutta vierestä todistettuna espanjalaiset tullimiehet näyttivät kohdistavan aika paljon tiukempaa seulaa ainakin niihin maanmiehiinsä, jotka kävivät Gibraltarilla töissä. Iltapäivällä palaajia otettiin tarkastuksiin melko mielivaltaisilla syillä, samalla reissulla kuulin myös että tullimiehet olivat "vahingossa" kolhineet espanjaan palaavien autoja.

En siis ihmettele, että britit eivät halua joutua naapurin armoille resurssien suhteen.

Tuossa rajalla esiintyy kaikenlaista salakuljetusta, ihan röökistä lähtien. Tänäkin vuonna tuolla on ollut jos jonkinlaista kähinää: Gibraltar accuses Spain of 'gross violation of sovereignty' over customs operation
 
Tää on kyllä niin vähäpätöinen ja varmaan joillekin ihan selkeä juttu, mutta en oo koskaan ajatellut että suomalaisissa rekisterikilvissä viiva numeroiden ja kirjainten välillä on neliö (tai ainakin tosi lähellä neliötä). Jos joku olisi pyytänyt ennen tätä "valaistumista" piirtämään rekisterikilven ulkomuistista niin olisin laittanut keskelle selkeästi suorakuution muotoisen viivan.
 
Tää on kyllä niin vähäpätöinen ja varmaan joillekin ihan selkeä juttu, mutta en oo koskaan ajatellut että suomalaisissa rekisterikilvissä viiva numeroiden ja kirjainten välillä on neliö (tai ainakin tosi lähellä neliötä). Jos joku olisi pyytänyt ennen tätä "valaistumista" piirtämään rekisterikilven ulkomuistista niin olisin laittanut keskelle selkeästi suorakuution muotoisen viivan.

Neliö? Neliössä kaikki sivut on saman mittaisia. Suomalaisissa rekkareissa on kyllä suorakulmio/suorakaide. Vai ymmärsinkö tuon sun viestin nyt väärin?

BTW: Suorakuutio on kolmiulotteinen objekti.
 
Neliö? Neliössä kaikki sivut on saman mittaisia. Suomalaisissa rekkareissa on kyllä suorakulmio/suorakaide. Vai ymmärsinkö tuon sun viestin nyt väärin?

BTW: Suorakuutio on kolmiulotteinen objekti.

Luultavasti ymmärsit väärin. Se on tosiaan suorakaide, mutta mitoiltaan sellainen että ei "paljon eroa" neliöstä. Piti itsekin googlettaa nyt, samalla tavalla olisi reilun viivan piirtänyt jos olisi joku kysynyt että piirrä suomalainen rekkari
 
Neliö? Neliössä kaikki sivut on saman mittaisia. Suomalaisissa rekkareissa on kyllä suorakulmio/suorakaide. Vai ymmärsinkö tuon sun viestin nyt väärin?

BTW: Suorakuutio on kolmiulotteinen objekti.

No siis niin lähellä neliötä että en tuossa eilen valoissa edessä olleen rekkaria tihrustaessa pystynyt täysin varmasti sanomaan että onko kaikki sivut saman mittaisia vai onko se suorakulmio.
 
Nämä on niitä jänniä juttuja että kun johonkin on tottunut tai kuvittelee niin asiaan ei kiinnitä huomiota.

Rekkareihin liittyen itselle kävin kerran niin että ajoin auton parkkihalliin ja menin asioille. Takaisin tullessa olin todella hämmentynyt kun en ensin meinannut löytää autoa rivistä. Hetki meni että tunnistin oman auton koska siinä ei ollutkaan takana rekisterikilpeä enää (oli lähtenyt jo aikaisemmin enemmän sitä tarvitsevan mukaan mutta se on toinen tarina).

Vaikka luulisi että merkki, malli ja väri on sitä minkä mukaan tunnistaa niin jotenkin aivot eivät osanneet heti sitä omaksi autoksi tunnistaa koska rekkari puuttui.
 
Nyt kun tuli takatalvi sateisen talven jatkoksi (ainakin osaan maasta), niin pääsi/joutui pitkästä aikaa lumitöihin.

Olen aina kironnut sitä, että lähes jokaisen lumikolan aisa on liian matalalla. Mutta olen ilmeisesti kolannut väärällä tekniikalla. Kun kädet vain lepäävät aisan päällä ja työntäminen tapahtuu käsien sijaan vartalolla, niin kolaaminen on huomattavasti ergonomisempaa ja tehokkaampaa.

Ei mennyt kuin muutama vuosikymmen tämän tajuamiseen. :rofl:

edit: typo

Sori ihan helvetin vanha lainaus, mutta intouduin lueskelemaan ketjua alusta alkaen :lol:

Ymmärsinkö nyt siis oikein, että keho työntää kolaa ja aisa nojaa tuohon alavatsa - lonkka alueelle eli periaatteessa kävelet kolaa vasten? Ite siis kironnu ihan samaa asiaa ja varsinki ku tulee kunnolla nuoskalunta niin alkaa hieman olkapäitä "hapottamaan".
 
Sori ihan helvetin vanha lainaus, mutta intouduin lueskelemaan ketjua alusta alkaen :lol:

Ymmärsinkö nyt siis oikein, että keho työntää kolaa ja aisa nojaa tuohon alavatsa - lonkka alueelle eli periaatteessa kävelet kolaa vasten? Ite siis kironnu ihan samaa asiaa ja varsinki ku tulee kunnolla nuoskalunta niin alkaa hieman olkapäitä "hapottamaan".
Tuo tyyli ei ole kovinkaan hauska jos tökkää johonkin...
Paremmalla kolalla saa paremman ergonomian.
 
Sori ihan helvetin vanha lainaus, mutta intouduin lueskelemaan ketjua alusta alkaen :lol:

Ymmärsinkö nyt siis oikein, että keho työntää kolaa ja aisa nojaa tuohon alavatsa - lonkka alueelle eli periaatteessa kävelet kolaa vasten? Ite siis kironnu ihan samaa asiaa ja varsinki ku tulee kunnolla nuoskalunta niin alkaa hieman olkapäitä "hapottamaan".

Taitaa riippua kolasta et miten sen geometria/ergonomia on suunniteltu, jos ergonomiaa on edes ajateltu. Ja jos on, niin silläkään ei saa esim. märkää/suvilunta irti, jos sen lumen päällle on astuttu. Sekä itse kourun takana (jos sellainen on edes olemassa) johon lumet kertyy, olevaa "metalli" tankoa ei voi edes katsoa pahalla silmällä ilman, että se menee mutkalle.

Meillä oli aikoinaan papan itse tekemä läkkipellistä, tai muusta vastaavasta, tehty lumikola, josta piti luopua vain sen takia kun "lumikourun" pohja kulu puhki. Ei ollut kolan "huuli", eikä "lumikourun" takainen aisa, vaikka sitä yli 10-vuoden ajan potkittiinkin.

Jos haluat kunnollisen lumikolan, tee se itse/teetätä sellainen vaikka lähimmässä ammattikoulussa.
 
Lumen kolaaminen on muutenkin niin tuskaa ja paskaa, että se kannattaa pyrkiä jättämään lyhyeksi välivaiheeksi. Moottorivoimalla liikkuu kivemmin ja investointi on pitkäikäinen.
 
Lumen kolaaminen on muutenkin niin tuskaa ja paskaa, että se kannattaa pyrkiä jättämään lyhyeksi välivaiheeksi. Moottorivoimalla liikkuu kivemmin ja investointi on pitkäikäinen.
Näin. Viime marraskuussa yhtenä lauantaiaamuna istuttiin aamukahvilla ja radiosta tuli säätiedotus. Kolmisen viikkoa oli kolattu, välillä enemmän ja välillä vähemmän, eli proseduuri oli tuoreessa muistissa. Säätiedotus oli sellainen että 15 sekunnin harkinnan jälkeen tilaus verkkikseen, nouto tunnin kuluttua, kone kasaan ja loppuiltapäivällä säätiedotuksen lupauksen mukainen koko päivän satanut lumi jo lensi konevoimalla. Eikä ole harmittanut yhtään eikä ole tarvinnut miettiä menikö raha hukkaan. Ei mennyt, vaikka syttyisi palamaan ja tuhoutuisi ensistartissa tulevana talvena. Ei ole edes mikään kummoinen kone, muutama vaihde eteen ja muutama taakse, torvi kääntyy, pärisee kovasti, renkaat vetää ja lumi lentää. Jonkun 600 taisi maksaa.
 
Kun ruotsi (sweden) ja tanska (denmark) pelaa vastakkain se näyttää mm. tältä:

SWE-DEN

ja sit joukkueiden nimien käyttämättömistä kirjaimista voidaan muodostaa:

DEN-MARK

Vähä puoliväkisin väännetty, mut iha hassu yhteensattuma.
 
Kun noista rekkareista oli puhetta, niin tiesittekö että vangit tekevät Suomen kaikki rekisterikilvet?
 
Vuodesta 1927 lähtien on kilpiä väsäilleet Sörkassa.
 
Kun noista rekkareista oli puhetta, niin tiesittekö että vangit tekevät Suomen kaikki rekisterikilvet?
Mä luulin, että tämäkin oli kilpailutettu jonnekin ulkomaille, mutta tosiaan vain aihiot tulee muualta, varsinainen kilven prässäys on vielä muurien sisäpuolella. Jotakin perinteitä sentään vielä voimissa.
 
Urheilussa suomalaiset irvailevat, että ruotsalaiset ovat Hannu Hanhia eli poikkeavan onnekkaita. Tässä on tavallaan perää, koska ruotsiksi Hannu Hanhi on niinkin tavallinen nimi kuin Alexander Lukas eli Ruotsissa on varmasti moninkertaisesti "Hannu Hanhia" Suomeen verrattuna. :)
 
Mä luulin, että tämäkin oli kilpailutettu jonnekin ulkomaille, mutta tosiaan vain aihiot tulee muualta, varsinainen kilven prässäys on vielä muurien sisäpuolella. Jotakin perinteitä sentään vielä voimissa.
Minäkin luulin että tuo vankilassa kilpien teko on jo loppunut kun muutamia vuosia sitten jossain oli jotain juttua että sitä oltaisiin siirtämässä pois sieltä mutta ilmeisesti tuo ei sitten toteutunutkaan vaan jatkavat edelleen vanhaan malliin. Varmaan totesivat että vangit ovat halvempaa työvoimaa kuin jossain random-metallipajassa teettäminen.
 
Minäkin luulin että tuo vankilassa kilpien teko on jo loppunut kun muutamia vuosia sitten jossain oli jotain juttua että sitä oltaisiin siirtämässä pois sieltä mutta ilmeisesti tuo ei sitten toteutunutkaan vaan jatkavat edelleen vanhaan malliin. Varmaan totesivat että vangit ovat halvempaa työvoimaa kuin jossain random-metallipajassa teettäminen.

No tietysti vangit on halvempia kun ei niille makseta palkka,. saavat joitain euroja/päivä että pysyy kahveissa.

"Käyttöraha

Vanki saa aina käyttörahaa. Käyttörahaa kutsutaan usein makuurahaksi. Käyttörahaa maksetaan 1,60 €/päivä. Sen saavat kaikki vangit jokaiselta rangaistusajan päivältä.

Vasta saapuneelle vangille voidaan maksaa 14 päivän käyttöraha etukäteen välttämättömiä hankintoja varten, jos hänellä ei ole rahaa.

Toimintaraha
Käyttörahan lisäksi vanki saa toimintarahaa osallistumispäivistä.

Osallistumispäivät ovat päiviä, jolloin vanki osallistuu jollakin tavalla vankilan toimintoihin. Vangilla on velvollisuus osallistua näihin toimintoihin. Vankilan toiminnot voivat olla muun muassa työtä, kursseja tai erilaisia ohjelmia esimerkiksi päihteettömyyden tukemiseksi.

Toimintarahaa maksetaan kolmessa luokassa:

1. toimintarahaluokka 3,01 €/päivä
2. toimintarahaluokka 4,62 €/päivä
3. toimintarahaluokka 7,35 €/päivä

Suljetuissa vankiloissa käytössä ovat toimintarahaluokat 1 ja 2. Avolaitoksissa ovat käytössä toimintarahaluokat 2 ja 3. Toimintarahan suuruuteen vaikuttaa rangaistusajan suunnitelman eteneminen."
 
No tietysti vangit on halvempia kun ei niille makseta palkka,. saavat joitain euroja/päivä että pysyy kahveissa.

"Käyttöraha

Vanki saa aina käyttörahaa. Käyttörahaa kutsutaan usein makuurahaksi. Käyttörahaa maksetaan 1,60 €/päivä. Sen saavat kaikki vangit jokaiselta rangaistusajan päivältä.

Vasta saapuneelle vangille voidaan maksaa 14 päivän käyttöraha etukäteen välttämättömiä hankintoja varten, jos hänellä ei ole rahaa.

Toimintaraha
Käyttörahan lisäksi vanki saa toimintarahaa osallistumispäivistä.

Osallistumispäivät ovat päiviä, jolloin vanki osallistuu jollakin tavalla vankilan toimintoihin. Vangilla on velvollisuus osallistua näihin toimintoihin. Vankilan toiminnot voivat olla muun muassa työtä, kursseja tai erilaisia ohjelmia esimerkiksi päihteettömyyden tukemiseksi.

Toimintarahaa maksetaan kolmessa luokassa:

1. toimintarahaluokka 3,01 €/päivä
2. toimintarahaluokka 4,62 €/päivä
3. toimintarahaluokka 7,35 €/päivä

Suljetuissa vankiloissa käytössä ovat toimintarahaluokat 1 ja 2. Avolaitoksissa ovat käytössä toimintarahaluokat 2 ja 3. Toimintarahan suuruuteen vaikuttaa rangaistusajan suunnitelman eteneminen."

Mutta eikös jokunen vuosi sitten ollut juttua, että vangit tienaa noilla töillä enemmän kuin vartijat? Vai oliko se uutisankka?

 
Mutta eikös jokunen vuosi sitten ollut juttua, että vangit tienaa noilla töillä enemmän kuin vartijat? Vai oliko se uutisankka?


Näköjään, mutta lie avolaitoksissa ja niiden ulkopuolella ja ulkopuolisille työskentelevät, ei kilpiä sörkassa väsäävät.
 
Kyllä pitäis sampsan enemmän velottaa kuvien laitosta ni tääkin rykäsy lopettais bugailun.
 
Mustekalan veri on sinistä. Sama koskee useimpia muita nilviäisiä sekä äyriäisiä. Johtuu siitä, että niiden veressä happi on sitoutunut kupariin eikä rautaan. Kuparihan on hapettuneena sinistä.
 

Liitteet

  • CsBJv2EW8AAC-ZS.jpg
    CsBJv2EW8AAC-ZS.jpg
    15,7 KB · Luettu: 99
Mustekalan veri on sinistä. Sama koskee useimpia muita nilviäisiä sekä äyriäisiä. Johtuu siitä, että niiden veressä happi on sitoutunut kupariin eikä rautaan. Kuparihan on hapettuneena sinistä.
Ja molukkirapujen sinistä verta lypsetään ja käytetään lääketieteessä ja lääkkeissä.
 
Kun laittaa silmät kiinni, niin Riku Suokas ja Hovimuusikko Ilkka voisivat olla sama henkilö. Herroilla on kyllä melkoisen samanlaiset äänet.
 
Ilmeisesti sen verran osuu itäiselle pallonpuoliskolle, että voidaan laskea myös itäisimmäksi osavaltioksi.

"Because it extends into the Eastern Hemisphere, it is technically both the westernmost and easternmost state in the United States, as well as also being the northernmost."

Mut ei vissii kuite oikeesti.. vai onko Venäjän itäisimmät paikat yhtäaikaa läntisimpiä? "Jossain" se raja on.
1687026879255.png
 
Mut ei vissii kuite oikeesti.. vai onko Venäjän itäisimmät paikat yhtäaikaa läntisimpiä? "Jossain" se raja on.
1687026879255.png


Leveyspiirit kiertävät maapalloa päiväntasaajan mukaisesti, ja pituuspiirit kulkevat kaarina napojen välillä. Nollapituuspiiri on Greenwichissa, Lontoossa, josta itään on luonnollisesti itäinen pallonpuolisko, johon Suomikin kuuluu, ja länteen on läntinen pallonpuolisko, johon kuuluu muun muassa Yhdysvallat. Keskellä Tyyntämerta, nollameridiaania ”vastapäätä” kohtaavat 180° itäinen ja 180° läntinen pituuspiiri. Kurssi suoritettu. Takaisin Alaskaan.

Alaskaan kuuluva, Aleuttien saaristossa sijaitseva, Amatignakin saari on Yhdysvaltain ja Pohjois-Amerikan läntisin piste, ja siitä reilu sata kilometria länteen on Semisopochnoin saari, maan itäisin piste.

Aleuttien saariryhmän saaret levittäytyvät niin pitkälle länteen, että ne ylittävät 180° pituuspiirin ja siirtyvät maantieteellisesti itäiselle pallonpuoliskolle.

Koska elämä sääntöineen on kuitenkin tylsää, lasketaan kaikki Yhdysvalloille kuuluvat maa-alueet läntiseen pallonpuoliskoon, ja 180° pituuspiiriä mukaileva kansainvälinen päivämääräraja tekee näppärän koukkauksen saadakseen kaikki saaret samalle viikonpäivälle.

 
Tähän jatkoksi se, että vaikka Kiina levittäytyy monelle aikavyöhykkeelle, on siellä käytössä vain yksi kellonaika koko maalle.
 
Tähän jatkoksi se, että vaikka Kiina levittäytyy monelle aikavyöhykkeelle, on siellä käytössä vain yksi kellonaika koko maalle.

No tähän tarttis jonku lähteen kyllä nyt. Toisella puolella maata on aamu 9 ja samaan aikaan keskellä yötä vastakkaisella puolella kello on myös 9 aamulla? Vai ymmärsinkö nyt ihan väärin parin kaljan jälkeen tuon lauseen?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 242
Viestejä
4 487 237
Jäsenet
74 188
Uusin jäsen
Lyziger

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom