Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tarkoitan, että jos minulta kysytään minkä ikäisenä olen ollut milläkin luokalla, vastaan kahdella vuosiluvulla. Olen ollut ensimmäisellä luokalla sekä 7 että 8 vuotiaana, jäämättä luokalle.
Selvä.Tarkoitan, että jos minulta kysytään minkä ikäisenä olen ollut milläkin luokalla, vastaan kahdella vuosiluvulla. Olen ollut ensimmäisellä luokalla sekä 7 että 8 vuotiaana, jäämättä luokalle.
On ne t: kesällä syntynyt.ja ei kesällä syntyneet niin sekaisin etteivät osus kumpaakaan "oikeaan", voisin kuvitella että jonkinmoinen joukko osaa kertoa jopa minkä ikäisen meni kouluun jollekkin luokalle ja minkäikäisenä lähti.
Oletko aivan varma?Niinkin perinteiseltä tuntuva sana kuin "lelu" onkin oikeasti moderni lyhenne kuten "mamu".
leikkikalu -> lelu
maahanmuuttaja -> mamu
En enääOletko aivan varma?
![]()
Onko sana lelu lyhenne leikkikalusta?
Kysy kirjastonhoitajalta on kirjastojen yhteinen verkkotietopalvelu. Vastaamme kolmen arkipäivän kuluessa.www.kirjastot.fi
NASA:ltakin meni tuossa parikymmentä vuotta sitten 100+ miljoonaa USD:tä hukkaan, kun olivat käyttäneet hieman väärää järjestelmää Mars vehkeessään.
Onko jotain esimerkkiä tuosta osavaltiokohtaisesta vaihtelusta? Nyt on itellä kolmas asuinosavaltio menossa, enkä ole vielä tietoinen mistään eriävistä mittayksiköistä. Tai ehkä tuo selittääkin sen, miksi kokkailut aina epäonnistuuEnglannin kielestä tuli mieleen että amerikkalaiset mittayksiköt ovat aika mielenkiintoinen soppa kun nekin vaihtelee osavaltioittain.
Ei mikään ihmekkään että ruokaohjeissakaan ei ole mitään tarkkoja mittoja mistää, vaan aina käytetään yksikköjä kuten "cup" ja "tablespoon" jne.
On kyllä niin hölmöä, että joku Lockheed Martinin kaltainen korkean teknologian firma käyttää/käytti noita yksiköitä. Amerikkalaiset mittayksiköthän ovat keskenään ei-konsistentteja eli laskuissa joutuu käyttämään muuntokertoimia. Sitten kun moni insinöörilaskentasofta on sellainen, että niissä ei ole sisäänrakennettuja yksikköjärjestelmiä vaan niihin syötetään "paljaita" lukuja, niin itsepäinen jenkkikäyttäjä joutuu väistämättä tyytymään joihinkin täysin keksittyihin yksikköihin, kuten "slug" massan yksikkönä, joka on noin 32 paunaa. Ihanan järjestelmällistä.No jos tarkkoja ollaan niin Lockheed Martin käytti vääriä mittayksikköjä. Toki NASA sössi homman siinä että eivät testanneet kunnolla sitä softaa sen jälkeen kun olivat saaneet sen LM:ltä ja integroineet omaan järjestelmäänsä.
En muista tarkkaan, mutta Tapio Koivusen Amerikkalainen Painajainen-kirjassa oli sivullinen juttua noista mitoista kun se oli lentäjänä jenkeissä niin ei ollut lentokoneen tankkaaminen ja etäisyyksien laskeminen kuulemma mikään pikkujuttu. En muista yksityiskohtia.Onko jotain esimerkkiä tuosta osavaltiokohtaisesta vaihtelusta? Nyt on itellä kolmas asuinosavaltio menossa, enkä ole vielä tietoinen mistään eriävistä mittayksiköistä. Tai ehkä tuo selittääkin sen, miksi kokkailut aina epäonnistuu
Amerikkalaisten yksiköiden, lyhenteiden yms. vammaisuudesta voisi vaikka tehdä oman threadinkin, mutta laitetaan tähän vielä yksi, joka ihan oikeasti on ongelma: päivämääräformaatti. Mulla on kokemustakin siitä kun joku virkailija ei osaa lukea suomalaisesta passistani vanhenemispäivämäärää. Syntymäpäivä onneksi on sellainen, ettei sitä voi tulkita väärin. Amerikassahan kirjoitetaan poikkeuksetta mm/dd/yy. Briteillä on varmaan vielä vaikeampaa, kun ne käyttää tietääkseni myös kauttaviivaa erottimena, vaikka kuukausi ja päivä on järjestetty ei-amerikkalaisittain eli dd/mm/yy.
Ketjun aiheeseen enemmän liittyvää: Mulle tulee usein "enpä ole huomannut" -olo, kun tajuaa jonkun edesmenneen tai muuten julkisuudesta poistuneen tai uransa päättäneen henkilön nykyisen iän. Just huomasin, että Jimi Hendrixillä ja Joe Bidenillä on ikäeroa seitsemän päivää!Jos olisi pitänyt veikata, niin olisin sanonut, että Jimi on syntynyt 20 vuotta myöhemmin. Mutta viime viikonloppuna tuli tosiaan kuluneeksi jo 50 vuotta Jimi Hendrixin kuolemasta.
Saati MTV3:n olleen Mainostelevisio.TLC = The Learning Channel. Samaan kastiin varmaan ku nykynuoret ei tiedä MTV:n olleen musiikkikanava.
Ennen vanhaan piirretyt piirrettiin oikeasti käsin, eikä animoitu kuten nykyään. Silloin saattoi olla houkutus kierrättää vanhaa matskua ja päästä helpommalla.Lapsena usein katsomani Disneyn piirretyt elokuvat ovat erittäin samankaltaisia tyyliltään, mutta ne ovat itse asiassa hyvin eri ikäisiä elokuvia.
Niinkin perinteiseltä tuntuva sana kuin "lelu" onkin oikeasti moderni lyhenne kuten "mamu".
leikkikalu -> lelu
maahanmuuttaja -> mamu
On kyllä niin hölmöä, että joku Lockheed Martinin kaltainen korkean teknologian firma käyttää/käytti noita yksiköitä. Amerikkalaiset mittayksiköthän ovat keskenään ei-konsistentteja eli laskuissa joutuu käyttämään muuntokertoimia. Sitten kun moni insinöörilaskentasofta on sellainen, että niissä ei ole sisäänrakennettuja yksikköjärjestelmiä vaan niihin syötetään "paljaita" lukuja, niin itsepäinen jenkkikäyttäjä joutuu väistämättä tyytymään joihinkin täysin keksittyihin yksikköihin, kuten "slug" massan yksikkönä, joka on noin 32 paunaa. Ihanan järjestelmällistä.
Slug (unit) - Wikipedia
en.wikipedia.org
Edit: Lisäksi on koomista, että ne softat ovat usein amerikkalaisia.![]()
Koomista on myös se, että automaailman "small talkissa" käytetään edelleeen hevosvoimaa tehon yksikkönä täällä Manner-Euroopassakin. Mutta vain polttomoottorin tapauksessa, muutoin kelpaa watit.Nasa on aina käyttänyt metristä järjestelmää, alunperin ihan siksi ettei laskentakapasiteetti riittänyt muuhun, mutta esim lockheed martin on valtion tilauksissa tottunut jalkoihin, jota jenkkien puolustusvoimat käyttää. Koomisinta on että käytännössä kaikki yksityisetkin firmat jenkeissä käyttää metristä mitoitusta sisäisesti, vaikka ne keskenään usein kommunikoivatkin käyttäen imperiaalisia mittayksiköitä.
In British English the floor of a building at street level is called the ground floor. The floor above it is the first floor and the floor below is called the basement. In American English, however, the floor at street level is usually called the first floor.Suomessa ei ole mitään standardia katutason merkinnällä hisseissä tai esim. pohjakartassa. Ainoa standardi lienee se, että vihreällä merkityn painonapin kerroksesta pääsee ulos. Tuossa vihreässä napissa voi kuitenkin lukea 0, 1, K tai jopa P. K kun voi tarkoittaa katutasoa tai kellaria, kuten P pohjakerrosta tai pysäköintiä.
Monessakin maassa katutasolle on aina sama termi, ja 1. kerros on aina katutasoa ylempi kerros, esim. Ranskassa ja Jenkeissä.
Suomessa ei ole mitään standardia katutason merkinnällä hisseissä tai esim. pohjakartassa. Ainoa standardi lienee se, että vihreällä merkityn painonapin kerroksesta pääsee ulos. Tuossa vihreässä napissa voi kuitenkin lukea 0, 1, K tai jopa P. K kun voi tarkoittaa katutasoa tai kellaria, kuten P pohjakerrosta tai pysäköintiä.
Monessakin maassa katutasolle on aina sama termi, ja 1. kerros on aina katutasoa ylempi kerros, esim. Ranskassa ja Jenkeissä.
Se oli se ensimmäinen ja todistus siitä että jenkit oikeasti käyttää asettaan eikä vaan testaile sitä. Nagasaki oli vaan alleviivaus sille lausunnolle.Nagasakiin pudotetusta atomipommista puhutaan paljon vähemmän kuin Hiroshiman atomipommista, vaikka se oli teholtaan itse asiassa noin puolet suurempi kuin Hiroshiman pommi.
Näin on, mutta kovin unohdetulta se silti tuntuu. Suuri yleisö muistelee, että "ai niin joo, olihan siellä se toinenkin pommi ja kaupunki, mikäs sen paikan nimi olikaan?"Se oli se ensimmäinen ja todistus siitä että jenkit oikeasti käyttää asettaan eikä vaan testaile sitä. Nagasaki oli vaan alleviivaus sille lausunnolle.
Suomessa ei ole mitään standardia katutason merkinnällä hisseissä tai esim. pohjakartassa. Ainoa standardi lienee se, että vihreällä merkityn painonapin kerroksesta pääsee ulos. Tuossa vihreässä napissa voi kuitenkin lukea 0, 1, K tai jopa P. K kun voi tarkoittaa katutasoa tai kellaria, kuten P pohjakerrosta tai pysäköintiä.
Joskus menee, joskus ei. Logiikka siis puuttuu. Yhtä hyvin katutasossa voi olla asuntoja ja merkintä "P".Asuinkerrostaloissa taitaa logiikka mennä niin, että numeroilla merkitään asuinkerrokset, eli jos katutasossa on asuntoja, niin nappi on vihreä ja siinä on numero 1. Jos katutasossa ei ole asuntoja, niin nappi on vihreä ja siinä lukee P (Pohjakerros).
Joskus menee, joskus ei. Logiikka siis puuttuu. Yhtä hyvin katutasossa voi olla asuntoja ja merkintä "P".
Ja joskus on tulkinnanvaraista sekin, onko mikään kerros katutasossa vai onko katutaso kerrosvälissä.
Eikä joka hississä ole vihreää nappia. Tai kuten olen tainnut aiemminkin mainostaa, ainoa vihreä nappi saattaa olla hälytysnappi.
Saa olla aika vanha hissi kun 1994-1999 vaatimustasossa on määritelty vain kaksi asiaa. Pysäytys on punainen ja Hälytys keltainenTai kuten olen tainnut aiemminkin mainostaa, ainoa vihreä nappi saattaa olla hälytysnappi.
Kahden katutason välissä parkkihalli... Kaikkea ne arkkitehdit keksiiOn tuossa valmistumassa talo jonka kerrokset menee niin, että kerroksen 1 jälkeen tulee P vihreällä ja sen jälkeen 2...3...jne. Kerroksesta 1 pääsee suoraan kadulle ja P vie parkkihalliin.
Kerros 3 on myös katutasolla.
1 ja 3 ei ole vihreällä vaikka niistä ulos pääsee.
Eikö euroopassa kerrostalojen kerrokset mene niin että ensimmäisen eletyn asunnon kerrosnumero on 1? Alla voi olla varastoa sun muuta kauppatilaa mutta asunnot on aina ykösessä.
Hissien kuten monien muidenkin asuinrakennusten perusjuttujen elinkaari on sen verran pitkä, että en nyt sanoisi yli 25 vuotta vanhaa "aika vanhaksi". Suomessa on aika paljon 50-, 60- ja 70-lukujen hissillisiä taloja, joissa siis yleensä on alkuperäiset hissit. Isoissa kaupungeissa jonkinmoinen määrä vanhempiakin, ja niissäkin hissien modernisointi ei mitenkään oletuksena ole sitä, että ne olisi kokonaan vaihdettu. Jos ohjauspaneeli on jossain vaiheessa uusittu, se voi olla tapahtunut mainittua aikakautta aiemmin.Saa olla aika vanha hissi kun 1994-1999 vaatimustasossa on määritelty vain kaksi asiaa. Pysäytys on punainen ja Hälytys keltainen
Näin ei toki ole. Itsehän olen asunut vain Euroopassa ja ylipäänsä käynyt vain eurooppalaisissa kerrostaloissa. Tarkkaan ottaen olen asunut aina Suomessa. Kun olen asunut kerrostaloissa, olen asunut useammassa talossa, jossa on asuntoja kerroksessa "0" tai "P" ja vieraillut vielä useammassa. Euroopassa ei siis mene niin, että ensimmäisen eletyn asunnon kerrosnumero on 1. Euroopan maiden välillä on eroja käytännöissä, kuten maiden sisäisestikin. Varmuudella Suomi ei ole ainoa Euroopan maa, jossa asuntoja on kerrostaloissa myös muissa kuin numeroiduissa kerroksissa ykkösestä alkaen. Euroopassa on myös kerrostaloja, joissa ei ole minkään valtakunnan numerointia, johdot roikkuvat pitkin seiniä ja lautasantenneja on kuin lähi-idässä.Eikö euroopassa kerrostalojen kerrokset mene niin että ensimmäisen eletyn asunnon kerrosnumero on 1? Alla voi olla varastoa sun muuta kauppatilaa mutta asunnot on aina ykösessä.
Muistaakseni joku muukin oivaltanut tässä ketjussa tuon =D34 vuotta elänyt ja nyt tuntuu todella tyhmältä.
Än-yyyy-tee NYT.. Ei ole todellista..
Tajusitko Tapani Kansan hitin R-A-K-A-S?34 vuotta elänyt ja nyt tuntuu todella tyhmältä.
Än-yyyy-tee NYT.. Ei ole todellista..
Tasa-arvoiset risteykset eivät ole vain kiusaksi, vaan ne hidastavat ajonopeuksia verrattuna siihen, että jompaan kumpaan suuntaan laitettaisiin kärkikolmio.
Sana "alphabet" eli aakkoset tulee kreikkalaisten aakkosten ensimmäisistä kirjaimista alfa ja beta.
All-way stoppien pääasiallinen tarkoitus taitaa kuitenkin olla se, että ne mahdollistaa risteykseen etenevän liikenteen tasoittamisen eri tulosuuntien kesken. Noissahan siis ristykseen mennään aikajärjestyksessä eli seuraavaksi saa edetä se, joka on seissyt stop-merkin takana pisimpään. Tällöin ei synny tilannetta, jossa omaa vuoroaan joutuu odottamaan loputtomiin, jos risteävällä tiellä menee autoja ilman taukoa. Suomalaisissa tasa-arvoisissa risteyksissä sen sijaan vasemmalle kääntymistä voi joutua odottamaan äärettömän kauan, jos oikealta tulevat autot ei ikinä lopu. Aikajärjestyskäytännön toteuttaminen ilman stop-merkkejä olisi ehkä liian vaarallista.Ameriikan Yhdysvalloissa, joka ensimmäisenä maana laajasti autoistui, on usein risteyksessä joka suuntaan stop-merkki, ajatus lienee sama.
Samaan pyritään meillä nykyään kiertoliittymillä.All-way stoppien pääasiallinen tarkoitus taitaa kuitenkin olla se, että ne mahdollistaa risteykseen etenevän liikenteen tasoittamisen eri tulosuuntien kesken. Noissahan siis ristykseen mennään aikajärjestyksessä eli seuraavaksi saa edetä se, joka on seissyt stop-merkin takana pisimpään. Tällöin ei synny tilannetta, jossa omaa vuoroaan joutuu odottamaan loputtomiin, jos risteävällä tiellä menee autoja ilman taukoa. Suomalaisissa tasa-arvoisissa risteyksissä sen sijaan vasemmalle kääntymistä voi joutua odottamaan äärettömän kauan, jos oikealta tulevat autot ei ikinä lopu. Aikajärjestyskäytännön toteuttaminen ilman stop-merkkejä olisi ehkä liian vaarallista.