Asioita joita et ole huomannut

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 110
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 614
Ehkä tämän olen huomannut ennenkin, mutta eilen hyvä muistutus siitä, että osaan taluttaa pyörää, mutta se muuttuu todella vaikeaksi jos vaihdan puolta. Yhtä luontevaa ku mailan puolen vaihtaminen jääkiekossa.

Toinen asia mikä on mennyt tajuntaan tässä vähän ajan sisällä on termi "kahvipöytäkirja". Tuli jossain vaiheessa adlibriksessa vastaan ja jäin asiaa ihmettelemään mutten niin paljoa että olisin googlettanut. Tuli sit myöhemmin ilmi, että kyseessä on kirja jota säilytetään kotona näkyvillä(esim. olohuoneen pöydällä), jota vieraat voi plärätä ja sen idea on olla lähinnä keskustelunaloittajana tai sisustuselementtinä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 817
Ehkä tämän olen huomannut ennenkin, mutta eilen hyvä muistutus siitä, että osaan taluttaa pyörää, mutta se muuttuu todella vaikeaksi jos vaihdan puolta. Yhtä luontevaa ku mailan puolen vaihtaminen jääkiekossa.

Toinen asia mikä on mennyt tajuntaan tässä vähän ajan sisällä on termi "kahvipöytäkirja". Tuli jossain vaiheessa adlibriksessa vastaan ja jäin asiaa ihmettelemään mutten niin paljoa että olisin googlettanut. Tuli sit myöhemmin ilmi, että kyseessä on kirja jota säilytetään kotona näkyvillä(esim. olohuoneen pöydällä), jota vieraat voi plärätä ja sen idea on olla lähinnä keskustelunaloittajana tai sisustuselementtinä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 614
Ajattelitko siis että se olisi pöytäkirja kahvin käytöstä tms?
Eka ajatus oli tietenki että joku kahvihifistelykirja, mutta kun ne aiheet oli mitä oli siinä tarjolla olevista. Asia kuitenki nopiasti unohtui kun tuli muuta tekemistä yövuorossa, myöhemmin sit asia muistu mieleen ja selvitin. Hiukan tosiaan hämmensi sekin, ettei käsite "kahvipöytä" ole mitenkään erityisen käytetty. En ainakaan tiedä ketään jolla olisi kahvipöytää tai ilmaisua käyttäisi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Hiukan tosiaan hämmensi sekin, ettei käsite "kahvipöytä" ole mitenkään erityisen käytetty. En ainakaan tiedä ketään jolla olisi kahvipöytää tai ilmaisua käyttäisi.
Mutta onhan se hyvin yleinen käsite. Se ei toki yleensä tarkoita sitä tiettyä fyysistä kalustetta vaan sen käyttöä tilanteessa.

En minäkään heti keksi ketään jolla olisi erityinen fyysinen kahvipöytä, ruokapöytiähän ne yleensä ovat joihin kahvipöytä katetaan, ellei sitten johonkin terassipöydälle tai jopa sohvapöydälle(jota perinteisesti tupakkapöydäksi kutsutaan).
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Ehkä tämän olen huomannut ennenkin, mutta eilen hyvä muistutus siitä, että osaan taluttaa pyörää, mutta se muuttuu todella vaikeaksi jos vaihdan puolta. Yhtä luontevaa ku mailan puolen vaihtaminen jääkiekossa.
Itse talutan niin, että pyörä on oikealla. Toisin päin onnistuu tarvittaessa, mutta selvästi kömpelömmin.

On muuten jännä tuo kätisyys jääkiekossa. Oikeakätisenä right-mailaisena tuntuu oudolta, että niin moni muu oikeakätinen pelaa leftinä kiekkoa mutta rightina golffia ja pesäpalloa. Eikö olisi luontevinta, että oikeakätinen pelaisi aina right-mailalla lajista riippumatta?

Tässä on jokin kulttuurillinen seikka myös, sillä jenkkikiekkoilijoissa rightin pelaajien osuus on muistaakseni selvästi suurempi kuin Euroopassa.
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ehkä mailapeleissä se riippuu paljon pelityylistä. Jos jäkiksessä (tai sählyssä jne.) pelaa paljon yhdellä kädellä niin silloin oikeakätinen pelaaja pelaa paremmalla kädellään enemmän, jolloin se tuntuu luontevammalta. Toisaalta jos pelaa paljon kaksin käsin mailaa pidellen niin ehkä silloin se tuntuu luontevammalta pelata oikea käsi lähempänä lapaa jolloin silloin saa paremman kontrollin. Ts. jos painottaa hyvää laukausta niin silloin oikeakätinen pelaa rightin mailalla, jos taas painottaa muuta tekemistä niin silloin taas leftin maila parempi. Pesäpallossa, tenniksessä tuollaista valintaa ei ole.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 785
Lätkää leftinä, pesis onnistuu molemmilta.. golffi menis kans leftiltä koska rightilta se ei vaan oo luontevaa. Ja oikeakätinen olen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
494
Joskus ala-asteikäisenä itse opin väli-ilmansuunnat lorulla "Kourallinen Kauroja Loiskahti Lumeen". Englanninkielisessä maailmassa tämäkin on helpompaa, kun siellä ei ole väli-ilmansuunnille varsinaisia nimiä, vaan käytössä on yksinkertaisesti north-east jne. Vastaavasti suomessa ei taideta juurikaan käyttää väli-väli-ilmansuuntia, jotka taas englannissa menee näppärästi north-north-east jne.
Omani on "KOri KAljaa LOiskahti LUmeen", jännä miten näitä on erilaisia ja varmaankin eri aikakausilta. Mutta tuon kuultuani olen muistanut aina väli-ilmansuunnat eli toiminut tarkoituksessaan.
 

living_death

★ Still alive ™
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
6 881
Itse talutan niin, että pyörä on oikealla. Toisin päin onnistuu tarvittaessa, mutta selvästi kömpelömmin.

On muuten jännä tuo kätisyys jääkiekossa. Oikeakätisenä right-mailaisena tuntuu oudolta, että niin moni muu oikeakätinen pelaa leftinä kiekkoa mutta rightina golffia ja pesäpalloa. Eikö olisi luontevinta, että oikeakätinen pelaisi aina right-mailalla lajista riippumatta?

Tässä on jokin kulttuurillinen seikka myös, sillä jenkkikiekkoilijoissa rightin pelaajien osuus on muistaakseni selvästi suurempi kuin Euroopassa.
Itse olen oikeakätinen ja talutan pyörää itsestäni katsottuna oikealla ja jos talutan vasemmalla, siitä ei tule mitään.

Pelaan lätkää mailalla vasemmalta.

Ikinä en ole pelannut golffia, mutta minigolffaan myös vasurilta.

Ja kun kelaan avokelalla heitän vasemmalta ja kelaan oikealla kädellä, mutta kelan pitää olla alhaalla.

Olen nähnyt pari oikeakätistä kaveria, he kelaa vasemalla ja avokela on vavan yläpuolella o_O
 
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 311
Kaikki leftinä, mailan kontrolli parempaa kun dominoiva käsi on mailan päässä. Tosin en ole pelannut mailapelejä todella pitkään aikaan. Jos oikein muistan niin leftit oli kyllä vähemmistössö, koulussa taas olin melkein ainoa kuka pelasi pesistä "leftinä".
Tosin luulen että kyseessä on ihan tottumiskysymys. Halutessaanhan voi oppia kummalle puolelle tahansa.

Tänään huomasin että alkaa näkyä uusia lihaksia "forkuissa", siis kaipa tuo kiipeily jotain lihaksia kasvattaa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 395
Itse pidän itseäni vasenkätisenä eli kirjoitan vasemmalla kädellä mutta moni muu homma hoituu ihan samalla tavalla molemmilla käsillä muunmuassa ruuvinvääntimen, porakoneen tai poravasaran käyttö tai monet käsityökalut. Vastaavasti taas esim käsisahan tai rälläkän käyttö onnistuu vain vasenkätisesti. Tietokoneen hiiren käyttö sujuu molemmilla yhtä hyvin mutta vastaavasti touchpad sujuu huomattavasti paremmin vasemmalla. Joitakin juttuja teen jopa ihan oikeakätisesti, varmaan osittain siksi että koskaan ei ole kukaan opettanut vasenkätisesti tai välineet ovat olleet vain oikeakätisille.

Peruskoulussa tuosta osittaisesta molempikätisyydestä oli kyllä esimerkiksi liikuntatunneilla etua, vastapuolen joukkue kun ei oikein tottunut siihen että esim sählyssä pystyin lennosta vaihtamaan puolta ja se hämäsi ilmeisesti kovastikin vastustajaa. Tosin, en ollut kovin kummoinen liikunnassa mutta kuitenkin...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 253
Mä vedän loogisesti kaikki leftinä oikeakätisenä, lumilautakin oikea jalka edessä.
Oikeakätisenä:
Lätkä+sähly leftinä
Lumilaudassa vasen jalka edessä
Kiväärissä oikea käsi liipaisimella
Golf rightin puolelta (tosin niin vähän kokemusta etten ole varma)
Pesismaila rightin puolelta
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 347
Astiastoissa ei ole pientä ja isoa kahvikuppia, vaan se isompi "kahvikuppi" on teekuppi.
 
Liittynyt
14.07.2019
Viestejä
273
Omani on "KOri KAljaa LOiskahti LUmeen", jännä miten näitä on erilaisia ja varmaankin eri aikakausilta. Mutta tuon kuultuani olen muistanut aina väli-ilmansuunnat eli toiminut tarkoituksessaan.
Lounas on ala-vasemmalla vatsalaukun tienoilla, koillinen oikea korva joka tyynyssä kun koisitaan. Toinen k oikealla ja toinen l vasemmalla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 817
Ei nyt mitään maailmanmullistavaa, mutta tuossa mietiskelin että ihmismieli on aika metka. Jo pelkästään se että ihminen pystyy unissaan kuvittelemaan ties mitä skenaarioita ja tarinoita on itsessään aika kiehtovaa, mutta näissäkin mieli yhdistelee jo nähtyjä asioita ja kehittää niistä tarinaa.

Mutta ihmiset. Minusta on kiehtovaa että ihmismieli voi unessa kehittää täysin uusia ihmisiä ja ihmisten ulkonäköjä mitä ei ole koskaan livenä näkynyt. Mieli osaa yhdistellä eri ihmisistä erilaisia osioita ja luoda ihan uniikin näköisiä uusia "ihmisiä".
 
Liittynyt
02.04.2017
Viestejä
2 250
Mutta ihmiset. Minusta on kiehtovaa että ihmismieli voi unessa kehittää täysin uusia ihmisiä ja ihmisten ulkonäköjä mitä ei ole koskaan livenä näkynyt. Mieli osaa yhdistellä eri ihmisistä erilaisia osioita ja luoda ihan uniikin näköisiä uusia "ihmisiä".
Ihmisen mieli on kyllä mielenkiintoinen.

Tosin onko se varmaa, että mieli yhdistää erilaisia asioita ja luo uusia "ihmisiä", vai onko mahdollista, että sitä on kuitenkin joskus nähnyt kyseisen näköisen ihmisen oikeasti, vaikka vain ohimennen ja alitajunnasta sitten kumpuaa uniin?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 614
Ihmisen mieli on kyllä mielenkiintoinen.

Tosin onko se varmaa, että mieli yhdistää erilaisia asioita ja luo uusia "ihmisiä", vai onko mahdollista, että sitä on kuitenkin joskus nähnyt kyseisen näköisen ihmisen oikeasti, vaikka vain ohimennen ja alitajunnasta sitten kumpuaa uniin?
Tämä on mahdollista, mutta koska ainakin oma mieleni luo paikkoja(arkkitehtuurisia rakenteita, rakennuksia yms.) missä ei sinällään ole mitään järkeä, niin en usko että täysin keksityt ihmiset (olkoot sit ns. koosteita eri ihmisistä) olis mitenkään mahottomia. Tosin itellä ihmiset on usein "Henkilö X" mutta herättyäni en kyl osaa sanoa että miltä se edes usein näytti vaan unessa vain vähän kuin "tiesi sen olevan henkilö X". Monesti toki paikoissa vähän sama, että "tämä on vanha kouluni vaikka ei siltä näytäkkään".

Itse aiheeseen liittyen, koin hienoisen nolon valaistumisen kun avovaimo heitti klassisen "riippuu mistä roikkuu" lauseen ja nyt mahdollisesti vasta sen hienouden ymmärsin... En oo aivan satavarma ettenkö olis tätä ennenkin oivaltanut, mutta tuli vaan semmonen "ahaa" elämys siitä =E
 

alakääntö

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
21.02.2020
Viestejä
1 126
Ihmisaivo on siinä mielessä jännä että se pystyy livenä muokkaamaan vaikka kaikkea mitä näet ja huomaat ja ihmisen tunnistaminen kasvoista ei perustu pelkästään näkemiseen. Kasvojen näkeminen varsinkin on ihan oma erikoisuutensa. Ihmisen aivoilla on ymmärtääkseni ihan spesifi kyky tunnistaa ihmisen kasvot (mistä syystä kasvoja voi nähdä vaikka paahtoleivissä). Samaten tuo uusien kasvojen luominenkin unessa voidaan tehdä monella tavalla. Joko aivot oikeasti luovat uusia kasvoja tai sitten kasvoja ei käytetä unessa ollenkaan vaan aivot vaan triggeröi omia "näet ihmisen kasvot" ja "et muista nähneesi näitä kasvoja" -aivon osia, tai kasvojen tunnistus vaan kytketään pois päältä, jolloin luulee näkevänsä jotain. Mutta loppupelissä todella monimutkainen homma tehdään "yksinkertaisilla kikoilla". On sellaisia ihmisiä noin 2.5% väestöstä joilla on wikipedian mukaan prosopagnosia eli kasvosokeus. Eli aivot ei tunnista ja muista kasvoja ollenkaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 184
Kasvojen näkeminen varsinkin on ihan oma erikoisuutensa. Ihmisen aivoilla on ymmärtääkseni ihan spesifi kyky tunnistaa ihmisen kasvot (mistä syystä kasvoja voi nähdä vaikka paahtoleivissä).
Lisäksi kasvojen tunnistaminen näköaistimusten joukosta on ihan eri asia kuin ihmisen tunnistaminen kasvoista. Ilmeisesti jälkimmäinen prosessi on voimakkaasti erilainen eri kulttuurien(tai paheksuttavamman ja muutenkin heikomman hypoteesin mukaan rotujen) välillä.
Samaten tuo uusien kasvojen luominenkin unessa voidaan tehdä monella tavalla. Joko aivot oikeasti luovat uusia kasvoja tai sitten kasvoja ei käytetä unessa ollenkaan vaan aivot vaan triggeröi omia "näet ihmisen kasvot" ja "et muista nähneesi näitä kasvoja" -aivon osia, tai kasvojen tunnistus vaan kytketään pois päältä, jolloin luulee näkevänsä jotain.
Oma pääasiallinen mutuselitykseni on se, että unessa näkee kasvoja, joita ei ole. Samaan tapaan kuin kohtaa ihmisiä, joita ei varmasti ole vaikka heillä on sen unimaailman tulkinnan mukaan olevinaan jonkinlainen persoona. Näkee paikkoja, joita ei varmasti ole(koska ovat mahdottomia), näkee laitteita, liikennevälineitä ym. joita ei tunnetusti ole. Kuulee musiikkia, jota ei ole - muuten kuin omassa päässä sen hetken.

Ja tämä mutunihan perustuu tietenkin omaan kokemukseeni, enkä yritäkään kattavasti analysoida yleisemmin. Olen nimittäin siinä käsityksessä, että unennäön tapa vaihtelee kovasti ihmisten välillä. Esimerkiksi se, esiintyykö unissa pääosin tuttuja ihmisiä vai vain geneerisiä olemattomia hahmoja, joita ei tunnista keneksikään. Muuttuvatko miten nopeasti eri muotoon ja kuinka vakaa se koettu ympäristö on.

Olen kyllä silti samoilla linjoilla muustakin näkemyksestäsi; ehkä monet prosessit ovat jotenkin osittain pois, joten kasvojen lisäksi se mikä kuulostaa musiikilta saattaisi oikeasti olla täysin sisällötöntä kolinaa normaalissa valvetilassa, ja tämä on jo käsitteellisestikin vaikea skenaario. Oliko sitä musiikkia sittenkään olemassa edes siinä hetkessä vai muistanko vain olleen?

Jos veikkaan, että edellisessä kappaleessa arvuuttelemani vaihtelee hetkestä toiseen, taidan selittää jotain sellaista, mikä on unitutkijoille ikivanha perushypoteesi. Olisko näin? :D
Suuri osa ihmisen "näkökyvystä" on aika pitkälti aivojen extrapolointia siitä mitä silmät havainnoi. Sitä tavallaan elää jatkuvasti itse kehittämässään valheessa.
Tämä lienee aika monelle niitä asioita, joita ei ole tajuttu. Silmä ei tunnetusti ole kamera eikä varsinkaan videokamera. Koettu visuaalinen todellisuus on aika ohut näyte silmiin saapuvasta näkyvästä valosta, jopa niin hatara että moni ei uskaltaisi pitkään aikaan ajaa autolla jos hetkessä tulisi sen tajunneeksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Nyt kun oli puhetta aivojen erikoisuuksista niin tuli mieleen vuosien takaa juttu siitä, että aivot eivät pysty käsittelemään esim. seuraavaa kuvaa järkevästi ja muodostamaan siitä kasvokuvaa ns. normaalisti

7F1ABAF1-AD10-4CB7-8B57-0C5560C4F7CC.jpeg
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 883
Kätisyyskeskustelu ei liity mitenkään ketjun aiheeseen.
Henkilökohtaisella tasolla liittyi vähän: huomasin vasta nyt, että en ehkä ole koko elämäni aikana kertaakaan taluttanut pyörää "väärältä puolelta" eli oikeakätisenä oikealta puolelta. Ei ole tullut mieleenikään yrittää, mutta olisi varmaan hankalaa.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 004
Henkilökohtaisella tasolla liittyi vähän: huomasin vasta nyt, että en ehkä ole koko elämäni aikana kertaakaan taluttanut pyörää "väärältä puolelta" eli oikeakätisenä oikealta puolelta. Ei ole tullut mieleenikään yrittää, mutta olisi varmaan hankalaa.
Itse olen ja onhan see hankalaa, vasemmalta puolelta pystyn taas taluttamaan sitä pitämällä yhdellä kädellä tangon keskeltä
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Pöllötuulettimien nimi, logo ja merkitys:
"The name "Noctua" refers to the scientific name of the little owl, Athene noctua (hence the owl found in the company's logo), which in Greek mythology stands for intelligence and wisdom, as well as known for its soundless flight and the effective, economical use of its powers and precise attack. "
 

Kusiaisen valtuudet

Tukijäsen
Team Retro
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
156
Nyt kun on ollut muistisäännöistä puhetta, otetaan vielä yksi, jonka kuulin radiosta pari viikkoa sitten.

Kellotaulua voi hyödyntää, jos pitää muistaa, kuinka vanha lapsi on milläkin peruskoulun luokka-asteella - tai toisin päin. Tämä paljastuu kellotaulun vastakkaisella puolella olevasta luvusta. Esimerkiksi ykkösen vastakkaisella puolella on seitsemän, joten lapsi täyttää seitsemän sinä vuonna, kun hän menee ensimmäiselle luokalle. Yhdeksän vastakkaisella suunnalla on taas kolme (eli viisitoista), joten viisitoista vuotta täytetään sinä vuonna, kun peruskoulun viimeinen lukuvuosi alkaa. Periaatteessa tätä mallia voi hyödyntää myös lukio- ja ammattiopintoihin - jos vain ajattelee ne luokiksi 10, 11 ja 12.

kellotaulu.jpg

Edit: Kuva lisätty toisessa muodossa. Toivottavasti näkyy nyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 817
Nyt kun on ollut muistisäännöistä puhetta, otetaan vielä yksi, jonka kuulin radiosta pari viikkoa sitten.

Kellotaulua voi hyödyntää, jos pitää muistaa, kuinka vanha lapsi on milläkin peruskoulun luokka-asteella - tai toisin päin. Tämä paljastuu kellotaulun vastakkaisella puolella olevasta luvusta. Esimerkiksi ykkösen vastakkaisella puolella on seitsemän, joten lapsi täyttää seitsemän sinä vuonna, kun hän menee ensimmäiselle luokalle. Yhdeksän vastakkaisella suunnalla on taas kolme (eli viisitoista), joten viisitoista vuotta täytetään sinä vuonna, kun peruskoulun viimeinen lukuvuosi alkaa. Periaatteessa tätä mallia voi hyödyntää myös lukio- ja ammattiopintoihin - jos vain ajattelee ne luokiksi 10, 11 ja 12.

Kuva ei näy.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 817
Huomasin omassa hellassa yksityiskohdan mitä en ole tullut huomanneeksi.
Keraaminen hella jossa on yksi pikalevy. Sen lisäksi että siinä on 12-pykälinen asteikko kun muissa on 6-pykäinen niin tuo 12 pykäläinen ei naksahda numeroiden välissä ja nuppi kääntyy eri suuntaan kuin muissa levyissä.
Esmes yksi pykälä vasemmalle laittaa levyn täysille, kun muissa levyissä menee päälle teho 1.
 
Liittynyt
21.05.2020
Viestejä
2 396
Kellotaulua voi hyödyntää, jos pitää muistaa, kuinka vanha lapsi on milläkin peruskoulun luokka-asteella - tai toisin päin. Tämä paljastuu kellotaulun vastakkaisella puolella olevasta luvusta.
Mun mielestä ihan helvetin paljon helpompi ja käytännöllisempi muistisääntö on vaan +6 tai -6.

Tietty niille joille 6+6 on ylivoimainen lasku niin toi kellotaulu voi olla kätevä. (Ja mun muistisääntö muuten toimii jopa 7-9 luokkalaisten kohdalla)

Vielä parempi kun ei opettele edes mitään muistisääntöä vaan opettelee johtamaan asian siitä, että 1. luokalle mennään 7-vuotiaana. Eli iän ja luokan välinen erotus on 7-1 eli 6. Tästä voi sitten johtaa tuon +6 ja -6. Ennemmin opettelee yleiskäyttöisiä taitoja kuin turhia muistisääntöjä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 374
Lisää South Parkia. Coon and friends jaksoissa Kyle on "human kite" ja totta kai Cartman kutsuu sitä nimellä "human kike" (kike on haukkumanimi juutalaisille). En aluks ees kuullu tota mut sit jossain vaiheessa tajusin jutun ja kieltämättä nauratti :)

Lisäks kuulostais melko tahalliselta että Kylen ja sen veljen Iken nimistä tulee yhdistettynä helposti "kike".

edit: oon tainnu joskus kirjoittaa tähän ketjuun tosta human kike jutusta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Näitä juutuubi videoita jos tulee katseltua joskus, niin olenko ainoa jolle tulee hautakivi mainos jatkuvasti :hmm: Vai onko kohdennettua mainontaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
En tuosta vielä huolestusi. Sitten kun alkaa tulemaan henkivakuutusten mainoksia alkaisin katselemaan ympärille kuka on alkanut suunnittelemaan isoja hankintoja.
Huh, yhden edunsaajan oon vaihtanut pois jo aikaisemmin.

Johtuu sun nimimerkistä :)
Voisko olla :)

Mainoksia? Mitä ne on?
Ublock on kyllä vaan riittääkö.

Et.

Näitä mainoksia tulee kaikille jotka tulevat kuolemaan seuraavaan vuoden aikana.
Se on sitten RIP vaan, no on jo aikakin:dead:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 564
Viestejä
4 190 825
Jäsenet
70 767
Uusin jäsen
Toloppainen

Hinta.fi

Ylös Bottom