Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Rautateillä ei oikeastaan ole tarvetta oikealle ja vasemmalle. Joskus saatetaan kuuluttaa kummalla puolella matkustajalaituri on ja silloin yleensä asia ilmaistaan, että laituri on kulkusuuntaan nähden oikealla / vasemmalla.Entäs juna, joka on varustettu molemmissa päissä veturein ja/tai ohjausvaunuin tai muuten vaihtaa kulkusuuntaa samalla kokoonpanolla? Myös tällaiset integroidulla rakenteella olevat kuten Pendolino tai modernit paikallisjunat? Sitten vasen ja oikea muuttavatkin kaiketi merkitystään junan operoinnin kannalta, sikäli kun se on merkityksellinen käsite. Toisaalta niillä molemmin päin käytettävillä vaunuilla tai junayksiköillä on yhä fyysisesti vaikkapa kunnossapitoa ajatellen ne samat puolet, jotka lienee numeroitu tai merkitty muuten. Tästä en ymmärrä mitään, mutta haluan vaan heittää vielä yhden hämmentävän skenaarion kun alkaa olla kulkupelit käyty läpi.
, sivusuunnassa ja sivuraiteella.jatkumaan vielä sivutolkulla.
Tämä oli itselle vaikeaa kunnes löysin autistisen muistisäännön. Styra on ohjaamista, ja sillä puolella on peräsin kainalossa oikeakätisellä henkilöllä paatin perässä istuessa. Tai jotain....
Merenkulusta ymmärrän niin vähän, että tuohon styyrpuurin ja paapuurin määrittelyyn en uskalla ottaa mitään kantaa. En ikinä edes muista, kumpi on vasen puoli.
Tämä oli itselle vaikeaa kunnes löysin autistisen muistisäännön. Styra on ohjaamista, ja sillä puolella on peräsin kainalossa oikeakätisellä henkilöllä paatin perässä istuessa. Tai jotain.
Tämä oli itselle vaikeaa kunnes löysin autistisen muistisäännön. Styra on ohjaamista, ja sillä puolella on peräsin kainalossa oikeakätisellä henkilöllä paatin perässä istuessa. Tai jotain.
Since port and starboard never change, they are unambiguous references that are independent of a mariner’s orientation, and, thus, mariners use these nautical terms instead of left and right to avoid confusion. When looking forward, toward the bow of a ship, port and starboard refer to the left and right sides, respectively.
In the early days of boating, before ships had rudders on their centerlines, boats were controlled using a steering oar. Most sailors were right handed, so the steering oar was placed over or through the right side of the stern. Sailors began calling the right side the steering side, which soon became "starboard" by combining two Old English words: stéor (meaning "steer") and bord (meaning "the side of a boat").
As the size of boats grew, so did the steering oar, making it much easier to tie a boat up to a dock on the side opposite the oar. This side became known as larboard, or "the loading side." Over time, larboard—too easily confused with starboard—was replaced with port. After all, this was the side that faced the port, allowing supplies to be ported aboard by porters.
En itsekään muista muuten kuin pohjoisesta kellon suuntaan toistamalla mantraa päässä : ''koillinenkaakkolounasluode''.Ei paapuuri ja styyrpuuri mitään mutta kuka hitto muistaa kaikki väli-ilmansuunnat missä ei ole mitään logiikkaa toisin kuin esimerkiksi englannissa
Mä en muista niitä suuntia vieläkään.
Ei paapuuri ja styyrpuuri mitään mutta kuka hitto muistaa kaikki väli-ilmansuunnat missä ei ole mitään logiikkaa toisin kuin esimerkiksi englannissa
Mä en muista niitä suuntia vieläkään.
Runot on ihan turhoi, emmä niitä muista. En ikinä ees muista minne kelloja siirretään vaikka on aina muistisäätö "kesää kohdin". En mä muista onko se tulevaa vai vanhaa kesää kohtiKoilinen on se mista tulee aamulla auringon koi
Kaakko on se mista Kaakkuri lentaa suomeen
Lounas on se missa on aurinko kun lounasta syodaan
Luode on se minnekka aurinko luo sijansa mennessaan piiloon.
Lähempää kesää.En mä muista onko se tulevaa vai vanhaa kesää kohti
Mulla on lyhempi mantra. Kokalolu.En itsekään muista muuten kuin pohjoisesta kellon suuntaan toistamalla mantraa päässä : ''koillinenkaakkolounasluode''.
Ainoo runo mitä muistan on "ensin vesi sitten happo, muuten tulee käteen rakko". Mutta toi on vähän pakko osaa tai lähtee henki
No aijaa Mutta luuletko että muistan sitä enää kun kellot vaihtuu.Lähempää kesää.
No aijaa Mutta luuletko että muistan sitä enää kun kellot vaihtuu.
Eikun ihan oikeasti mä en muista. Ei se nyt niin vaikea ole ymmärtää.Kuluvan vuoden kesä. Ei tarvitse muistaa, kunhan vain ei leiki tyhmää. "ÖÖ, tarkotetaanko tässä nyt tuhat vuotta sitte ollutta kesää vai tuhannen vuoden päästä tulevaa kesää." Edit: ("ÖÖ, tarkoitetaanko tässä nyt viime vuoden kesää vai ensi vuoden kesää?"). No ei tarkoiteta.
Mä oon tosta kuullu vähän lievemmän version, joka päättyy "muuten tulee käteen rakko".Kemiantunneilla meille opetettin vuonna miekka ja kivi "ensin vesi sitten happo muuten tulee miehentappo".
Niin eli juurikin tuon minkä minä pari viestiä sitten laitoin.Mä oon tosta kuullu vähän lievemmän version, joka päättyy "muuten tulee käteen rakko".
Eikun ihan oikeasti mä en muista. Ei se nyt niin vaikea ole ymmärtää.
Ilmaisu "alkoholin vaikutuksen alainen" käsittää periaatteessa myös krapulan. Yllättävän moni on siis tullut töihin tai ajanut autoa alkoholin vaikutuksen alaisena.
Ja voit saada tuomion rattijuopumuksesta, vaikka et olisi eläessäsi maistanutkaan alkoholiaIlmaisu "alkoholin vaikutuksen alainen" käsittää periaatteessa myös krapulan. Yllättävän moni on siis tullut töihin tai ajanut autoa alkoholin vaikutuksen alaisena.
Toisaalta eihän siihen tarvitse keksiä mitään vaikeaa muistisääntöäkään, kunhan vaan ei leiki tyhmää. Se on kirjallisessa muodossa aika hyvin porautunut muistiin, että esimerkiksi Suomen aikavyöhyke on +2 ja DST/kesäaikamuutos on +1. Monessa paikassa myös lukee "Timezone Helsinki, DST +3" tai vastaavaa.Kuluvan vuoden kesä. Ei tarvitse muistaa, kunhan vain ei leiki tyhmää. "ÖÖ, tarkotetaanko tässä nyt tuhat vuotta sitte ollutta kesää vai tuhannen vuoden päästä tulevaa kesää." Edit: ("ÖÖ, tarkoitetaanko tässä nyt viime vuoden kesää vai ensi vuoden kesää?"). No ei tarkoiteta.
Toisaalta eihän siihen tarvitse keksiä mitään vaikeaa muistisääntöäkään, kunhan vaan ei leiki tyhmää. Se on kirjallisessa muodossa aika hyvin porautunut muistiin, että esimerkiksi Suomen aikavyöhyke on +2 ja DST/kesäaikamuutos on +1. Monessa paikassa myös lukee "Timezone Helsinki, DST +3" tai vastaavaa.
Kappas vaan. Hyvä ettei tullu infinite loop.Niin eli juurikin tuon minkä minä pari viestiä sitten laitoin.
Viittasin siihen, että töistä voi saada kenkää, jos tulee humalassa TAI krapulassa paikalle. Ja tällöin potkujen syy saattaa mennä saman rikkeen alle.Periaatteessa kaikki koskaan alkoholia maistaneet ovat loppuelämänsä alkoholin vaikutuksen alaisena, sillä alkoholi on vaikuttanut heidän aivoihinsa? Niin kai, mutta eri merkityksessä, kuin mitä vaikutuksen alaisella tarkoitetaan.
Ilmaisu "väkisinmakaaminen" käsittää periaatteessa myös tilanteen, jossa esimerkiksi univaikeuksista kärsivä yrittää saada väkisin unta. Yllättävän moni on siis väkisinmaannut?
Viittasin siihen, että töistä voi saada kenkää, jos tulee humalassa TAI krapulassa paikalle. Ja tällöin potkujen syy saattaa mennä saman rikkeen alle.
Kaikkia töitä ei voi tehdä kännissä tai ees kovassa krapulassa eli olet luvatta pois töistä vaikka olisit työpaikalle raahautunut.Ei voi, kännissä töihin tuleminen ei ole irtisanomisperuste.
Ei niin, mutta se ei silti ole irtisanomisperuste.Kaikkia töitä ei voi tehdä kännissä tai ees kovassa krapulassa eli olet luvatta pois töistä vaikka olisit työpaikalle raahautunut.
Vaikea uskoa, että esimerkiksi lentäjän soppari ei katkeaisi moisesta tempusta.Ei voi, kännissä töihin tuleminen ei ole irtisanomisperuste.
Juu, ei suoraan mutta pikkuhiljaa.Ei niin, mutta se ei silti ole irtisanomisperuste.
Vaikea uskoa, että esimerkiksi lentäjän soppari ei katkeaisi moisesta tempusta.
Jep. Mutta käytännössähän se on melkein aina kenkää. Ensinhän pitäisi ohjata hoitoon ja muuta mutta kyllä mä luulen että ennemmin tai myöhemmin kenkää tulee vaikka varsinainen peruste ei olekkaan kännissä töissä.Juu, ei suoraan mutta pikkuhiljaa.
Joskus ala-asteikäisenä itse opin väli-ilmansuunnat lorulla "Kourallinen Kauroja Loiskahti Lumeen". Englanninkielisessä maailmassa tämäkin on helpompaa, kun siellä ei ole väli-ilmansuunnille varsinaisia nimiä, vaan käytössä on yksinkertaisesti north-east jne. Vastaavasti suomessa ei taideta juurikaan käyttää väli-väli-ilmansuuntia, jotka taas englannissa menee näppärästi north-north-east jne.
Viittasin siihen, että töistä voi saada kenkää, jos tulee humalassa TAI krapulassa paikalle. Ja tällöin potkujen syy saattaa mennä saman rikkeen alle.
Eli ei mistään sanaleikistä ollut kyse.
Kaikkia töitä ei voi tehdä kännissä tai ees kovassa krapulassa eli olet luvatta pois töistä vaikka olisit työpaikalle raahautunut.
Jos joskus kuuntelet merisäätä niin usein tuulee esimerkiksi länsilounaastaKäytetäänkö jossain oikeasti väli-väli-ilmansuuntia käytännössä? Toki siis ihan kiva että konsepti on olemassa, mutta normitallaajan aika harvoin tarvii sitä väli-ilmansuuntaa tarkemmin suuntaa ilmoittaa.
Nyt kun tuli oikein wikistä mulkaistua, niin kyllähän noille tosiaan yksi yleinen käyttötarkoitus löytyy, mikä ei äsken tullut mieleen:Käytetäänkö jossain oikeasti väli-väli-ilmansuuntia käytännössä? Toki siis ihan kiva että konsepti on olemassa, mutta normitallaajan aika harvoin tarvii sitä väli-ilmansuuntaa tarkemmin suuntaa ilmoittaa.
Säätiedotuksissa ilmansuunnat jaetaan monesti vielä pienempiin osiin (väli-väli-ilmansuunnat), pääilmansuunta muodostaa yhdyssanan ensimmäisen osan ja väli-ilmansuunta sen jälkimmäisen osan, esimerkiksi eteläkaakko, pohjoiskoillinen, länsilounas.
These eight directional names have been further compounded, resulting in a total of 32 named points evenly spaced around the compass: north (N), north by east (NbE), north-northeast (NNE), northeast by north (NEbN), northeast (NE), northeast by east (NEbE), east-northeast (ENE), east by north (EbN), east (E), etc.
Olen vahvasti siinä käsityksessä että alkometriin nollaan puhaltaminen ei jokapaikassa pelasta potkuilta.Haluaisin kyllä nähdä sen tilanteen, jossa alkometriin nollan puhaltanut potkitaan "alkoholin vaikutuksen alaisena" töihin tulemisesta, vaikka krapulassa olisikin.
Vai tarrasitko nyt siihen että mitä termiä lakimiehet käyttäisivät oikeudessa, siihen kai vähän vaikuttaa millä työantaja on irtisanomista perustellut. Se todennäköisesti valinnut helpoimmain ilmiselvimmän.
Ilmaisu "alkoholin vaikutuksen alainen" käsittää periaatteessa myös krapulan. Yllättävän moni on siis tullut töihin tai ajanut autoa alkoholin vaikutuksen alaisena.
Jos jotakuta muutakn nyt kiinnosti tuo "kaapu" sotilaan päällä ja ei tiennyt logon historiaa niin:
"Suomen Aseveljien Liitto (alkuperäiseltä nimeltään Suomen Aseveliliitto) oli vuosina 1940–1945 toiminut, vapaaehtoista sotainvalidien, kaatuneiden omaisten ja siirtoväen avustustyötä tehnyt järjestö. Liiton tunnuksena toimi taitelija Armas Raunion suunnittelema asevelimerkki, jota koristi talvisodan aikaisen lumipukuisen sotilaan profiili."
ylöspäin katsominen on miettimistä, alaspäin katsominen anteeksi pyyntöä ja sivuille katselu valehteluaKehonkielen tulkinnan herkkyys pienille muutoksille:
Näitä on varmasti muitakin. Hauskoja mielestäni. Ei kannata vahingossa sekoittaa.
- Nyökkäys alaspäin on kunnioittava tervehdys, mutta sama ylöspäin on kaverillinen moikkaus.
- Alahuulen pureminen on viettelevää, mutta ylähuulen pureminen näyttää koomiselta.
Ja valehtelullehan ei vastoin yleistä harhaluuloa ole selviä kehonkielen signaaleja, vaan sitä joutuu tulkitsemaan epävarmuutta tai harkintaa osoittavista merkeistä. Vilpin havaitseminen suoraan on itsessään vaikeaa. Usein se on helppoa vain siksi, että kokonaisuudessa on loogisia ristiriitoja ja/tai valehtelija on huono.ylöspäin katsominen on miettimistä, alaspäin katsominen anteeksi pyyntöä ja sivuille katselu valehtelua
Vastaavasti suomessa ei taideta juurikaan käyttää väli-väli-ilmansuuntia
Nyt vasta tajusin että suht kuluisa elokuva North by Northwest - Wikipedia Ei olekaan "pohjoiseen luoteen kautta/vierestä" vaan tylsästi "vähän pohjoisesta luoteeseen oleva kompassisuunta".Nyt kun tuli oikein wikistä mulkaistua, niin kyllähän noille tosiaan yksi yleinen käyttötarkoitus löytyy, mikä ei äsken tullut mieleen:
Ja todennäköisesti taas amerikkalaisten on ollut pakko lähteä liioittelemaanThese eight directional names have been further compounded, resulting in a total of 32 named points evenly spaced around the compass: north (N), north by east (NbE), north-northeast (NNE), northeast by north (NEbN), northeast (NE), northeast by east (NEbE), east-northeast (ENE), east by north (EbN), east (E), etc.