Asioita joita et ole huomannut

No meinasin lähinnä puheessa tai kirjoittaessa.
Erkki tuossa jo kansainvälisyyden mainitsikin ja nimenomaan englanninkielisessä tekstissä tuota usein näkyy. Kuten esim.

Suomenkielisessä tekstissä tai puheessa ei kyllä ole itsellekään tullut vastaan muuta kun noissa renkaan kyljissä.
 
Niin, Nokianista suomen kielellä puhuttaessa kummittelee se, että firman käyttämä lyhyt nimi oli joskus 30 vuotta sitten hiukan eri ja vanhasta pidetään väen väkisin kiinni. Tällä saa hieman ärsytettyä ja hämmennettyä ihan livenäkin. :whistling:

Myös toisella tavalla Nokian liittyy ketjun aiheeseen: olen vasta suht äskettäin huomannut että brändi on kotimaassa yliarvostettu. Talvirenkaat ovat positiivisilta ominaisuuksiltaan ihan kärkeä tai sen tuntumassa, mutta niissä on ikäviä heikkouksia joiden takia jokin muu tuote on aina vertailua tehdessä hieman parempi. Kesärenkaat taas ovat perushyviä ja samalla niitä parempien kilpailevien premium-tuotteiden hintaisia. Näitä en siis voi suositella ostamaan mutta minään ongelmana käytetyn auton alla en myöskään pitäisi.
 
No mites kun niitä nokioita tehtiin myös itärajan tuolla puolen?
Kotimaisia nähneetkään enää vuosiin.
 
No mites kun niitä nokioita tehtiin myös itärajan tuolla puolen?
Kotimaisia nähneetkään enää vuosiin.
Olet aivan oikeassa ketjussa, sillä et tosiaankaan ole huomannut sitä asiaa, että nimenomaan viime vuosina ovat olleet kotimaisia renkaita.

Katsoin läpi kaikki 2024-2026 TM:n kesä- ja talvirengasvertailut, 6 kpl. Nokianien valmistusmaa oli kaikissa Suomi, oli sitten kyseessä Hakka Blue, Hakka Black, Hakkapeliitta R5, Hakkapeliitta 10 tai Hakkapeliitta 10 EV. Koot olivat 205/55R16-255/55R19.

Eikä ole kyse siitä, että TM:n vertailuihin olisi valikoitunut vain suomalaisia. Nokian Renkaiden kotisivulla lukee:
"Kaikki Nokian Tyres Hakkapeliitta®- ja Nokian Tyres Hakka® -henkilöauton ja pakettiauton renkaat valmistetaan Nokian-tehtaalla, missä myös tuotekehitys sijaitsee.".


Tai no sillä tavalla on valikoitunutta, että TM:llä on kotimaisia lukijoita palvellakseen tapana testata Pohjoismaihin suunniteltuja renkaita, eli Hakkaa ja Hakkapeliittaa. Suomesta saattaa toki löytyä liikkeitä, joissa on myynnissä Romanian tehtaalla valmistettavia Keski-Euroopan markkinoille suunniteltuja kitkoja (Nokian Tyres Snowproof 2) tai ympärivuotisia (Nokian Tyres Seasonproof 2). Tavallisen suomalaisen autoilijan tuskin kannattaa ostaa toiselle markkinalle tarkoitettuja renkaita, elleivät ole todella halpoja.

Liitteenä on kaksi tuoretta TM-vertailua, eli 18/2025 ja 05/2026.

Screenshot_2026-05-14-03-32-59-31_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2026-05-14-03-35-34-48_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg


Screenshot_2026-05-14-03-36-55-02_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ite kun ostan Nokian Renkaiden-renkaat, niin kerron asiasta kysyville, että "Ostin Nokialaiset", tai jos haluavat tarkemmin, niin sitten menee jotain tyyliin "Ostin Nokian Hakkapeliitta kympit".
 
Jos tarvitsee rakennus purkaa, katso jos mahdollista lähteä saunan lauteista liikkeille.

En ole aiempaa kokemusta purkutyöstä, kunnes nyt tuli aitan purkutyö ajankohtaiseksi. Ennestään pihalla odotteli nuotiota korkeimman tason saunan laude, joka oli jollain sinkitetyllä raudalla tai alumiinilla pultattu taso alta kiinni. Tällä levyllä oli myös seinään kiinnitetyn pultin reikä.

No kun kolmantena aamuna huomasin polveni paskoneeni, aamu lähti melkeinpä Buranalla saadakseen sukan ja housut jalkaan.

Tuo lauteen raunio, täydellinen naulan poistopukki... Ei tarvitse kyykistellä, kun kantavaan rakenneparruun saa koroketta. Jos lauta kumminkin katkeaa sorkkaraudalle epäpätevän lyhyeksi (Ei ole mahd. jaloilla pitää laudan ripettä lyhyen pituuden vuoksi sorkkaraudan kääntymis-sektorin vuoksi), niin alle lauderaon alle ujuttamalla saa tervettä lisäpinta-alaa väännölle.

Tai jos naula/ruuvi ei noussut riittävän korkealle edelliseen toimenpiteeseen... Se seinälevyn pultin reikä. Siihen kun ujutat läpi naulan kannan ja sitten nytkytät... Tarpeen vaatiessa (ja naulan hivenen noustua) aiemmin mainitussa lauderaon välistä.
***************************
Tässä olisi mielestäni käytännössäkin kaupallinen aines, naulan purkupukki. Sahapuki jatkeeksi...
 
Jos tarvitsee rakennus purkaa, katso jos mahdollista lähteä saunan lauteista liikkeille.

En ole aiempaa kokemusta purkutyöstä, kunnes nyt tuli aitan purkutyö ajankohtaiseksi. Ennestään pihalla odotteli nuotiota korkeimman tason saunan laude, joka oli jollain sinkitetyllä raudalla tai alumiinilla pultattu taso alta kiinni. Tällä levyllä oli myös seinään kiinnitetyn pultin reikä.

No kun kolmantena aamuna huomasin polveni paskoneeni, aamu lähti melkeinpä Buranalla saadakseen sukan ja housut jalkaan.

Tuo lauteen raunio, täydellinen naulan poistopukki... Ei tarvitse kyykistellä, kun kantavaan rakenneparruun saa koroketta. Jos lauta kumminkin katkeaa sorkkaraudalle epäpätevän lyhyeksi (Ei ole mahd. jaloilla pitää laudan ripettä lyhyen pituuden vuoksi sorkkaraudan kääntymis-sektorin vuoksi), niin alle lauderaon alle ujuttamalla saa tervettä lisäpinta-alaa väännölle.

Tai jos naula/ruuvi ei noussut riittävän korkealle edelliseen toimenpiteeseen... Se seinälevyn pultin reikä. Siihen kun ujutat läpi naulan kannan ja sitten nytkytät... Tarpeen vaatiessa (ja naulan hivenen noustua) aiemmin mainitussa lauderaon välistä.
***************************
Tässä olisi mielestäni käytännössäkin kaupallinen aines, naulan purkupukki. Sahapuki jatkeeksi...

koskaan en oo pukkia tarvinnut naulojen ulosvetoon.

 
Miksi ne naulat täytyy poistaa purkutavarasta?
Itse olen joko vienyt nauloineen kierrätykseen tai polttanut nauloineen. Milwaukeen the ax purkuterällä menee naulainen puu 175mm asti. Ne pari naulaa mitä on pitänyt saada irti jos meni lauta uusiokäyttöön hoituivat nostamalla lauta pystyyn niin ei tarvinnut kyykkiä.
 
Miksi ne naulat täytyy poistaa purkutavarasta?
Tässä tapauksessa laudoista tulee "kokko".

En halua sinne nauloja (varsinkaan noita huopanauloja) jotka vuosien, jopa kymmenien aikana (mukana vähän sinkitettyjä) saattavat jalkapohjista vaellella tielle, paikalta jossa poltto tapahtuu.
 
Tässä tapauksessa laudoista tulee "kokko".

En halua sinne nauloja (varsinkaan noita huopanauloja) jotka vuosien, jopa kymmenien aikana (mukana vähän sinkitettyjä) saattavat jalkapohjista vaellella tielle, paikalta jossa poltto tapahtuu.

Kun tuli on poissa, niin magneetti. On 20€ sijoitus, mutta polvetkin arvostavat.
 
Kun tuli on poissa, niin magneetti. On 20€ sijoitus, mutta polvetkin arvostavat.

Tästä on kokemusta huomattavasti vähäisemmän tavaramäärän polttamisesta. Kalastusmagneetti keskitason luokasta nostokyvystä. Mutta voi hemmetti sitä ikuista klik-klik-ääntä... Kun luulet olevasi voitolla, rautaharavalla käännäät paloainesta ja taas klik-klik, klik-klik...

Poistamalla paikalla suoraan näkee sentään kädenjäljen. Siksi suosin tätä tapaa ennemminin.
 
Tästä on kokemusta huomattavasti vähäisemmän tavaramäärän polttamisesta. Kalastusmagneetti keskitason luokasta nostokyvystä. Mutta voi hemmetti sitä ikuista klik-klik-ääntä... Kun luulet olevasi voitolla, rautaharavalla käännäät paloainesta ja taas klik-klik, klik-klik...

Poistamalla paikalla suoraan näkee sentään kädenjäljen. Siksi suosin tätä tapaa ennemminin.

Toki. Se on vaan miten hommat arvottaa :)
Klikklik äänet selkä ja/taii polvet suorana vai irrottelee ns. jääränä nauloja tunti tolkulla.
 
Tässä tapauksessa laudoista tulee "kokko".

En halua sinne nauloja (varsinkaan noita huopanauloja) jotka vuosien, jopa kymmenien aikana (mukana vähän sinkitettyjä) saattavat jalkapohjista vaellella tielle, paikalta jossa poltto tapahtuu.
:thumbsup: Magneettia kokon jälkeen olisin itsekin ehdottanut, mutta voihan ne poiskin nyppiä jos haluaa, eipä siinä mitään väärää ole. Viimeisen naulan kohdalla oppii sen helpoimman konstin poistoon ;)

Purkutöihin on kehuttu seuraavaa Fiskarsin Zombintappovälinettä:

Fiskars purkutyökalu

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tuo on hankintalistalla, kunhan keksin riittävän hyvän tekosyyn. Vaikuttaa paljon pätevämmältä kuin perus sorkkarauta.
 
:thumbsup: Magneettia kokon jälkeen olisin itsekin ehdottanut, mutta voihan ne poiskin nyppiä jos haluaa, eipä siinä mitään väärää ole. Viimeisen naulan kohdalla oppii sen helpoimman konstin poistoon ;)

Purkutöihin on kehuttu seuraavaa Fiskarsin Zombintappovälinettä:

Fiskars purkutyökalu

Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tuo on hankintalistalla, kunhan keksin riittävän hyvän tekosyyn. Vaikuttaa paljon pätevämmältä kuin perus sorkkarauta.
Toi purkutyökalu on kyl aika mielenkiintonen, oon miettiny et onks se oikeesti parempi ku perus sorkka. Mut ite huomasin just et tonmosia nauloja saa irti itseasiassa aika näppärästi ihan vaan vääntämällä laudan päältä, jos on tarpeeks pitkä vipuvarsi. Oliko sulla muuta kikaka niiden poistoon?
 
Magneettia suosittelen itsekin hankkimaan, jos ei muuta niin yleisesti metallinpoistoon. Ostin uuden omakotitalon sepelipihalla, josta rakentajan jäljiltä pihalta osui silmiin yksittäisiä nauloja -> Hain säilöstä vanhan rikkoontuneen subwooferelementin (siis pelkkä elementti, alla kuva viitteeksi) johon kiinnitin köyden ja eiku hinailemaan magneelli maata laahaten.

Pihasta löytyi lopulta noin 2-3 kilogrammaa erilaisia kiinnitystarvikkeita. Pääasiassa nauloja, mutta myös jokunen ruuvi. Voisin kuvitella että työllä tuli säästyttyä useilta pistoilta lasten jaloissa, mutta myös rahaa kun autonrenkaat ei pauku
1779046912372.png
 
Ostin uuden omakotitalon sepelipihalla, josta rakentajan jäljiltä pihalta osui silmiin yksittäisiä nauloja
Pihasta löytyi lopulta noin 2-3 kilogrammaa erilaisia kiinnitystarvikkeita.
Pääasiassa nauloja, mutta myös jokunen ruuvi.
Enpä ole muuten ennen tullut ajatelleeksi, paljonko väkisinkin on "metallisia luonnontuotteita" ison työmaan jäljiltä. Tuo vaikuttaa aika järisyttävältä määrältä, jos tosiaan on enimmäkseen erillistä pientä naulan tapaista ns. terävää. Eri juttu sitten jos suurin osa kertyi unohtuneesta pahvilaatikollisesta.
 
Magneettia suosittelen itsekin hankkimaan, jos ei muuta niin yleisesti metallinpoistoon. Ostin uuden omakotitalon sepelipihalla, josta rakentajan jäljiltä pihalta osui silmiin yksittäisiä nauloja -> Hain säilöstä vanhan rikkoontuneen subwooferelementin (siis pelkkä elementti, alla kuva viitteeksi) johon kiinnitin köyden ja eiku hinailemaan magneelli maata laahaten.

Pihasta löytyi lopulta noin 2-3 kilogrammaa erilaisia kiinnitystarvikkeita. Pääasiassa nauloja, mutta myös jokunen ruuvi. Voisin kuvitella että työllä tuli säästyttyä useilta pistoilta lasten jaloissa, mutta myös rahaa kun autonrenkaat ei pauku
1779046912372.png
Tällainen laite tuli itselleni vastaan ensimmäisen kerran, kun kävin joku aika sitten kierrätysasemalla (ent. jäteasema), jossa työntekijä kierteli magneettilakaisijan kanssa pitkin piha-aluetta keräämässä kaikenlaista pientä metallisilppua. Varmasti hyvä laite erityisesti tuollaiseen ympäristöön.

Alla esimerkki:
 
Enpä ole muuten ennen tullut ajatelleeksi, paljonko väkisinkin on "metallisia luonnontuotteita" ison työmaan jäljiltä. Tuo vaikuttaa aika järisyttävältä määrältä, jos tosiaan on enimmäkseen erillistä pientä naulan tapaista ns. terävää. Eri juttu sitten jos suurin osa kertyi unohtuneesta pahvilaatikollisesta.
Joo, ei. Ympäri pihaa. Valtaosa tosin talon lähietäisyydellä, eli 2m talon seinien ulkopuolella Ja selvästi eri työvaiheista jäänyt/jätetty, joskin valtaosa oli isoja runkonauloja ja varmaankin puolet vinoja. Lieköhän naulain temppuillut tms. Mutta muut naapurit eivät huommioineet irtonauloja, saati että olisivat magneetilla lähteneet etsimään. Itse olen tosin tarkka, ettei edes nippusiteitä jää sähkäreiden jäljiltä minnekään (kerään siis itse pois, muut jättävät ne pihoilleen), mutta kyllä niitä vaan rännien kouruista aina sateella löytyy -kiitos aurinkopaneelien jotka asennettiin parivuotta sitten.

Mietinkin silloin että teenkö rakentajalle naula-asiasta reklamaation, mutta en oikein keksinyt mitä vaatisin kun olin aika tarkkaan naulat saanut kerättyä. Heidän korjaukset olivat myöskin aina puolivillaisia, esim. Ovien karmitkin piti itse laittaa suoraan, kun rakentaja ei osannut edes reklamaation jälkeen niitä oikaista... On niitä toki tässä reilu 10 asumisvuoden aika silti vielä 2 tai 3 yksittäistä naulaa löytynyt. Nojuu, se siitä. Mutta kannattaa tosiaan tähyillä vanhojakin magneetteja nurkista, kun ei nuo kauheasti taida ajanmyötä tehoaan menettää
 
Minusta oli, no vähintäänkin erikoista, että Italiassa kun ostat valmistuvasta kerrostalosta huoneiston, siellä ei ole mitään. Sinä päätät väliseinät, vesipatterien koot, lattialaatat, ja tietenkin mitä hommaat keittioön, montako kaappia ja milainen tiskipöytä jne.
Ei siinä mitään jos pääsis sanomalla keltainen, mutta kun sinä ne kaikki hommat teet tai teetätät. Rakenuksen ranennusfirmalle ei moiset kuulu. Ei ehkä tarvitse kummastella sikäläisien asuntojen epäkäytännöllisyyttä, kun aika harva meistä on arkkitehti, tai keittiösuunnittelija, tai edes -asentaja. Eikä tietenkään seinässä oli antenipistoketta johon voit lykätä telkkarisi, vaan käyt viemässä katolle oman antennisi, heität piuhan alas ja koitat napata sen ikkunasta ja asennat sen...kätevää jos rakennus on vaikka 12-kerroksinen ja asut kolmannessa.

Nno. Voiko mikään enää olla oudompaa?
Voi, Saksassa on yleistä että kun vuokraat -ei siis edes ostat, vaan vuokraat asunnon, on keittiö tyhjä. Eli sinä kannat valitsemasi kaapit, tiskipäydät ja hanat ja asennat ne, niiden jääkaappien ja liesien lisäksi. Voit toki käyttää nykyisin myös firmoja jotka auttavat sen keittiön suunnittelussa ja firmoja jotka kuljettavat ja asentavatkin kaapeja jne.
Eikä tässä vielä kakki. Kun muutat pois SINÄ myös tyhjennät keittiön noista romuistasi tai tulee noottia ;-D

Nno. Voiko mikään enää olla oudompaa?
Voi: Hollannissa tähän lisätään lattiat: siellä vuokralainen vie myös asentamansa lattiat pois muuttaessaa, jotta seuraava voi asentaa omansa
;-D
 
Sinä päätät väliseinät, vesipatterien koot, lattialaatat, ja tietenkin mitä hommaat keittioön, montako kaappia ja milainen tiskipöytä jne.
Varmaan helppo LVI suunnittelijan tehdä laskelmat että minkätehoinen lämmönvaihdin tulee. Mutta onko sillä väliä sitten loppujen lopuksi, voi vain sanoa että jos asunnossa on liian kylmä niin asukas on valinnut liian pienen vesipatterin. Voi vaan olla että ei lämpö riitä viimeiseen asuntoon vaikka kuinka isot patterit hommaisi. Ja varmasti helposti tasapainotettava järjestelmä.
 
Minusta oli, no vähintäänkin erikoista, että Italiassa kun ostat valmistuvasta kerrostalosta huoneiston, siellä ei ole mitään. Sinä päätät väliseinät, vesipatterien koot, lattialaatat, ja tietenkin mitä hommaat keittioön, montako kaappia ja milainen tiskipöytä jne.
Näin se pitäisi olla kaikkialla. Ja mitään ei saisi olla valussa. Taloyhtiön vastuu osakkeesta minimiin.

Tietenkin taloyhtiön täytyy tarjota liityntä vesi, viemäri, sähkö, internet ja tv mutta se tarjoaminen loppuu asunnon kulmalle ja omistaja vastaa siihen tulevista liitoksista.

Oma mielipide Saksan keittiön systeemistä on se että se on aivan helvetin järjetön.
 
Varmaan helppo LVI suunnittelijan tehdä laskelmat että minkätehoinen lämmönvaihdin tulee. Mutta onko sillä väliä sitten loppujen lopuksi, voi vain sanoa että jos asunnossa on liian kylmä niin asukas on valinnut liian pienen vesipatterin. Voi vaan olla että ei lämpö riitä viimeiseen asuntoon vaikka kuinka isot patterit hommaisi. Ja varmasti helposti tasapainotettava järjestelmä.
Tosin sinä lämmität sen veden itse, se boilerisi on sinun parvekkeellasi. Ja ne vesipatterit on tietenkin aina keskellä huoneistoa, että hyvinkin lämmitetty asunto on vetoinen. Varsinkin jos valitsit vain 1-kerrosikkunat.
 
Sen kuulin jo parikympisenä että keskeneräiseltä näyttävät talot Kreikassa on valmiita, mutta "seuraavan kerroksen" raudoitusraudat törröttää ylös siksi, että virallisesti talo on kesken, ja veroja keskeneräisestä talosta ei vielä tarvitse maksaa.
Mutta sen kuulin vasta eilen, että Suomessa vero maksettiin savupiippujen määrän mukaan, joten aikamoisia sivu- ja viistovetoja muuratiin jotta saatiin joka kakluunin ja lieden savut samaan ;-D
 
Sen kuulin jo parikympisenä että keskeneräiseltä näyttävät talot Kreikassa on valmiita, mutta "seuraavan kerroksen" raudoitusraudat törröttää ylös siksi, että virallisesti talo on kesken, ja veroja keskeneräisestä talosta ei vielä tarvitse maksaa.
Mutta sen kuulin vasta eilen, että Suomessa vero maksettiin savupiippujen määrän mukaan, joten aikamoisia sivu- ja viistovetoja muuratiin jotta saatiin joka kakluunin ja lieden savut samaan ;-D
Ja monessa maassa oli käytössä ikkuna-ja ovivero jolloin veroja maksettiin ikkunoiden määrän mukaan. Siks monissa aikakauden taloissa näkyy paljon umpeen muurattuja ikkunoita.
 
Minusta oli, no vähintäänkin erikoista, että Italiassa kun ostat valmistuvasta kerrostalosta huoneiston, siellä ei ole mitään. Sinä päätät väliseinät, vesipatterien koot, lattialaatat, ja tietenkin mitä hommaat keittioön, montako kaappia ja milainen tiskipöytä jne.
Ei siinä mitään jos pääsis sanomalla keltainen, mutta kun sinä ne kaikki hommat teet tai teetätät. Rakenuksen ranennusfirmalle ei moiset kuulu. Ei ehkä tarvitse kummastella sikäläisien asuntojen epäkäytännöllisyyttä, kun aika harva meistä on arkkitehti, tai keittiösuunnittelija, tai edes -asentaja. Eikä tietenkään seinässä oli antenipistoketta johon voit lykätä telkkarisi, vaan käyt viemässä katolle oman antennisi, heität piuhan alas ja koitat napata sen ikkunasta ja asennat sen...kätevää jos rakennus on vaikka 12-kerroksinen ja asut kolmannessa.

Nno. Voiko mikään enää olla oudompaa?
Voi, Saksassa on yleistä että kun vuokraat -ei siis edes ostat, vaan vuokraat asunnon, on keittiö tyhjä. Eli sinä kannat valitsemasi kaapit, tiskipäydät ja hanat ja asennat ne, niiden jääkaappien ja liesien lisäksi. Voit toki käyttää nykyisin myös firmoja jotka auttavat sen keittiön suunnittelussa ja firmoja jotka kuljettavat ja asentavatkin kaapeja jne.
Eikä tässä vielä kakki. Kun muutat pois SINÄ myös tyhjennät keittiön noista romuistasi tai tulee noottia ;-D

Nno. Voiko mikään enää olla oudompaa?
Voi: Hollannissa tähän lisätään lattiat: siellä vuokralainen vie myös asentamansa lattiat pois muuttaessaa, jotta seuraava voi asentaa omansa
;-D
Tuo on myös suht normikäytäntö itäblokin maissa; Viro, Latvia, Liettua, Puola jne. Ostat asunno, niin ostat seinän. Puolassa taidetaan nykyään tosin saada lämmitys kun lattialämmitys on sielläkin yleistyvä luksus. Yleisesti ottaen Suomen taso vuokralla ja omistuskiinteistössä on uskomattoman paljon pidemmällä tasolla vrt. muu Eurooppa. Espanjassa on niin hövelit omistus- ja valtaussäännöt, että mitään et voi tehdä jos joku päättää sun asunnon ottaa omaksesi noin esimerkiksi. Italiassa talohuolto tehdään vain oman kohdan osalta, ei koko talon jne. Että on meillä täällä asiat aika hyvällä mallilla noin yleisesti.
 
Siis tuo on LP pyörimisnopeus, mutta onko se nyt kuitenkaan mitenkään erityisemmin siihen viittaus? Se kakkososahan oli jo 2½.
Ne mietti pitkään jotain last recording nimeä mut pitivät sitä nimeä liiaan paljastavana. jättivät sen sit pois. Kyllä se on lp nopeus minkä jättivät.
 
Ne mietti pitkään jotain last recording nimeä mut pitivät sitä nimeä liiaan paljastavana. jättivät sen sit pois. Kyllä se on lp nopeus minkä jättivät.
Se LP-nopeus on aika tunnettu juttu, mut en oo ikinä tajunnu miks ne ei vaan suoraan sanonu et se on se. Kai se on joku inside-juttu elokuvantekijöille. Aika hurja tarina toi agentti, en tiiä miten kukaan kestää tommosta.
 
Se LP-nopeus on aika tunnettu juttu, mut en oo ikinä tajunnu miks ne ei vaan suoraan sanonu et se on se. Kai se on joku inside-juttu elokuvantekijöille. Aika hurja tarina toi agentti, en tiiä miten kukaan kestää tommosta.
korjaan itseäni. "Alkuperäinen suunniteltu nimi oli “The Naked Gun 33⅓: Just for the Record”, jossa vitsi liittyi vielä selvemmin levyihin (“for the record”) Studio kuitenkin muutti alaotsikon, koska pelättiin ettei kaikki yleisö ymmärtäisi vinyyliviittausta.
 
korjaan itseäni. "Alkuperäinen suunniteltu nimi oli “The Naked Gun 33⅓: Just for the Record”, jossa vitsi liittyi vielä selvemmin levyihin (“for the record”) Studio kuitenkin muutti alaotsikon, koska pelättiin ettei kaikki yleisö ymmärtäisi vinyyliviittausta.
Se on aika hurjaa miten jokku pystyy kyämään noin läheltä ja silti puhuu siitä noin tyynesti. Tulee mieleen et onko se vaan niin että trauma on niin svyä ettei sitä pysty enää edes käsittelemään normaalisti. Mut toi LP-nopeusjuttu on kyl hauska, ne on varmaan miettiny et se on liian niche.
 
Mystisiä juttuja.

Mutta asia joka on minulle uusi:
"E-scooters in Italy now require a registration plate and mandatory RC insurance.
No plate — €100 to €400 fine
No insurance — legally invalid, full liability on you"

En kyllä ihmettele jos sama leviäisi koko Euroopassa nopeasti.
 
montako kaappia
Tuosta tuli mieleen, kun katselin kalustettuja ja varustettuja huoneistoja Roomasta, sattuneesta syystä, että millaisia käytännöllisyyden julistuksia ne usein ovat. Laittamattomina omituisia, mutta hyvin usein "modernisoituina" yhtä omituisia. En nyt spämmää valtavaa nippua kuvia muttta laitetaan kaksi:
kaappi.jpgvc.jpg
 
Talvisodan yksi jännimpiä tapahtumia oli makkarasota.

Lyhyesti, venäjä yllätti suomalaiset housut nilkoissaan ja tekivät merkittävän läpilyönnin rintamaan. Hyökkäys kuitenki päätty kun nälkäkuoleman partaalla olevat joukot valloittivat suomen kenttäkeittiön jonka makkarat pysäytti venäläiset. Suomi sai tästä aikaa korjata linjansa, kun ryskit olivat onnellisia makkaroista. Suomi sitten heitti venakot takaisin mistä olivatkin tulleet.
 
Padel, squash, golf ovat yleinimikkeitä.
Titleist, Dunlop, Tecnifibre ovat yllä mainittuihin sidoksissa olevia tuotemerkkejä.

Kaikilla ei kotonaan ole Pasikuikkaa, vaikkakin kotona on WC, niin silti Pasikuikka ei tarkoita WC:ä itsessään, vaan on WC palveluita vuokraava yritys.
Toisesta ketjusta repäisty, kiitos. Tänään opin, että Suomessa toimii siirrettäviä käymälöitä vuokraava yritys nimeltään PasiKuikka Oy. Vitsi on vanha, mutta sangen tyylikäs veto käyttää sitä ihan vakavassa bisneksessä.

Vastaavaa ja aikalaisekseen rankempaakin tuotemerkkihuumoria on ennenkin nähty: 1960-luvulla alkoi suomalainen perheyritys tehdä Esteri-palopumppuja. Nimi ei tietenkään ole sattumaa ja viittaa jo tuolloin käytössä olleeseen sanontaan, jonka mukaan sataa "kuin Esterin perseestä" eli hyvin runsaasti.
 
Toisesta ketjusta repäisty, kiitos. Tänään opin, että Suomessa toimii siirrettäviä käymälöitä vuokraava yritys nimeltään PasiKuikka Oy. Vitsi on vanha, mutta sangen tyylikäs veto käyttää sitä ihan vakavassa bisneksessä.

Vastaavaa ja aikalaisekseen rankempaakin tuotemerkkihuumoria on ennenkin nähty: 1960-luvulla alkoi suomalainen perheyritys tehdä Esteri-palopumppuja. Nimi ei tietenkään ole sattumaa ja viittaa jo tuolloin käytössä olleeseen sanontaan, jonka mukaan sataa "kuin Esterin perseestä" eli hyvin runsaasti.
Toi Esteri-palopumppu on kyl aika legendaarinen. En tienny et sellanen on oikeesti ollu olemassa, luulin et se on vaan joku urbaanilegenda. mut toi PasiKuikka on kyl aika loistava, oon nähny niitä jossain festareilla enkä tajunnu ennen tätä.
 
Toi Esteri-palopumppu on kyl aika legendaarinen. En tienny et sellanen on oikeesti ollu olemassa, luulin et se on vaan joku urbaanilegenda.
Tarkennetaan: Niitä ei pelkästään ole ollut olemassa, vaan tuotteet ovat ihan yleisiä ja niitä asennetaan uusiin(ja vanhoihin) paloautoihin tänäkin päivänä. Kyllä, niissä lukee "Esteri".

On tietysti muitakin palopumppuja kuin paloautoihin asennettavia. Niitä voi olla kiinteästi asennettuna johonkin tai sovellettuna johonkin ei-paloautoon muuhun veden pumppaamiseen. On myös manuaalisesti siirrettäviä palopumppuja omalla pienellä moottorilla, mikä on näppärää jos vaikkapa maastossa palaa ja tietä ei ole mutta vesistö löytyy.
mut toi PasiKuikka on kyl aika loistava, oon nähny niitä jossain festareilla enkä tajunnu ennen tätä.
Tänään opin, että tuo sananmuunnos ei ole kaikille tuttu. :lol:
 
Omituista etten ole ennen tätä viikkoa kuullut Rinta Jouppi -tarinaa! Erikoista, sentään Puma ja Adidas -tarinakin tiedossa ollut iät ajat! ;-)
 
Tarkennetaan: Niitä ei pelkästään ole ollut olemassa, vaan tuotteet ovat ihan yleisiä ja niitä asennetaan uusiin(ja vanhoihin) paloautoihin tänäkin päivänä. Kyllä, niissä lukee "Esteri".

On tietysti muitakin palopumppuja kuin paloautoihin asennettavia. Niitä voi olla kiinteästi asennettuna johonkin tai sovellettuna johonkin ei-paloautoon muuhun veden pumppaamiseen. On myös manuaalisesti siirrettäviä palopumppuja omalla pienellä moottorilla, mikä on näppärää jos vaikkapa maastossa palaa ja tietä ei ole mutta vesistö löytyy.
Tänään opin, että tuo sananmuunnos ei ole kaikille tuttu. :lol:
Mäki oon nähny niitä PasiKuikkoja ties missä mut en ikinä yhdistnäy et se on se sama vitsi. Aika nerokasta et joku on oikeesti pisätny firman pystyyn tollasella nimlelä ja se vielä toimii. Tulee mieleen et onks muita vastaavia suomalaisia brändjeä jotka on ihan oikeita mut kuulostaa vitsiltä?
 
Talvisodan yksi jännimpiä tapahtumia oli makkarasota.

Lyhyesti, venäjä yllätti suomalaiset housut nilkoissaan ja tekivät merkittävän läpilyönnin rintamaan. Hyökkäys kuitenki päätty kun nälkäkuoleman partaalla olevat joukot valloittivat suomen kenttäkeittiön jonka makkarat pysäytti venäläiset. Suomi sai tästä aikaa korjata linjansa, kun ryskit olivat onnellisia makkaroista. Suomi sitten heitti venakot takaisin mistä olivatkin tulleet.
Ruualla on venäläisiä lyöty tässä Ukrainan sodassakin. Juuri äskettäin neljä venäläistä antautui sillä ehdolla, että saavat mäkkiruokaa...


images
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
308 914
Viestejä
5 237 089
Jäsenet
83 396
Uusin jäsen
Luolamies

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom