Apple julkaisi uudet 14- ja 16-tuumaiset MacBook Pro -kannettavat M1 Pro ja M1 Max -järjestelmäpiireillä

Niin kuin vähän arvelinkin. ;)

Tuohon muistaakseni oli jokin työkalu (Molten tjsp?) mutta se taitaa olla maksullinen. Jokatapauksessa en pelidevausta tekisi Mac:lla.

9 vuotta ammatillista pelidevausta takana mulla ja en kyllä macista vaihtaisi pois. Windows läppäriä oon kokellut vuoden verran töissä, enkä samaa virhettä tuu tekemään uudestaan. Windows desktop koneen omistan ainoastaan kotona ja harrastepelidevaukseen se kyl sopii.

Suurin osa työkavereista myös on valinnut macin, vaikkei kotona monella sitä ole (koska pc itse pelaamiseen sopii paremmin ja yllättäen kaikki tykkää pelata).
 
En kyllä ihan ymmärrä, että mitä niin mahtavaa tuossa MBP:ssä on. Edelliset pari generaatiota ovat olleet kohtuullisen meluisia ja kuumana käyviä ulkoisten näyttöjen kanssa ja olettaisin, että sellaisia haluaa devaajana käyttää.

Taino 1080p näytöillä ei kai niinkään, mutta 4K tai 5K näyttö kiinni 16”:seen, niin melkoiselle rasitukselle joutuu AMD:n gpu ja tuulettimet huutavat jatkuvasti.

Mulla on ollut MBP 15/16” nyt melkein yhtäjaksoisesti jostain Ivy Bridge 15” asti tjsp.
 
9 vuotta ammatillista pelidevausta takana mulla ja en kyllä macista vaihtaisi pois.
voitko kertoa mitä tarkemmin ottaen kehität? Peleissä lienee vähintään sama laajuus eri kulmia kuin animaation tekemisessä ja sitten vielä vähän lisää. Tarkoitatko Power macia vai MBPta vai jotain muuta kun mainitsit työkoneesi olevan Mac?
 
Intel MBP:t on kyllä ihan hanurista. Lämpenevät niin törkeän paljon ettei ainakaan mun sylissä voi pitää. En sellaista toivoisi pahimmalle vihamiehellekään. Mac immeiset toimistolla käyttivät kuvankaltaisia ratkaisuja, etteivät pöydät syttyneet tuleen tms. Uudet arm-pohjaiset applet vaikuttavat sangen mainioilta - etenkin kun verrokkina on intel apple.

9f33dc42-01b4-4368-84a1-49b47bea9709_1.b840643e914d590ab347edb8fce70163.jpeg
 
Adobe premiere pro benchmarkkia. Apple kylvettää muut highend läppärit, mutta taipuu highend desktoppien edessä. Tosin desktoppeihin vertailu on aika akateemista, kun ei desktopin ja läppärin käyttötapa ole sama. Mua kiinnostaisi kovasti akunkesto premiere käytössä ja läppärin lämpeneminen/äänekkyys kuorman alla. Millonkahan lie saadaan kunnon arvosteluja,... Noi numerot kertoo vain niin paljon.



QQ79njZ795ypSjKZJnxtuA-970-80.png.webp

Huh törkeen kova jytky! Tuo 11900K masiina kuluttaa varmaan yli 300W tehoa ja tuuletin huutaa 3500km/h. M1 Max ehkä 10% tosta ja tuuletin ehkä pyörii ehkä ei.
 
Huh törkeen kova jytky! Tuo 11900K masiina kuluttaa varmaan yli 300W tehoa ja tuuletin huutaa 3500km/h. M1 Max ehkä 10% tosta ja tuuletin ehkä pyörii ehkä ei.
On kyllä jytky, kun ottaa huomioon että koneeseen saa myös Final Cut Pro:n joka on paljon parempi kuin premiere, ja varmaati nopeampikin.
 
Toisaalta monet pelimoottorit tuuttaa 'rasti ruutuun' -tason vaivalla ulos myös Mac version. (unity, unreal, etc.)
Isoin (liikevaihdossa mitattuna) yksittäinen pelialustakin on nimenomaan vain metal API -yhteensopiva (iOS).
Riippuu todella paljon devattavasta pelistä, että mikä kehitysalusta on paras. iOS peleille luulisin että homma onnistuu parhaiten M1 mac koneella, natiivin suoritusmahdollisuuden takia.

Vilpitön kysymys: Onko tietoa, tai kokemusta, että minkälainen se suorituskyky ''natiivi maceilla'' on jossain Unreal, unity tms. -pelissä? Yritin netistä kaivaa tietoa, mutta löysin lähinnä noiden Rosetta yms. softien kautta ajettavan pelejä ilman FPS-lukemia, ja niissä peli näytti pätkivän, en tiedä tuoko nuo Rosetta yms. DBT-softat vahvaa suorituskykyhävikkiä vai oliko näkemäni videoiden laatu paska.

Olisiko aivan mahdoton ajatus Applen kannalta, että sallisivat tuen jollekkin Vulkanille? Varmaan olisi.

Kai tuo isojen pelien tuki vaatisi ja vaatii myös Applelta omia ajuriviilauksia heidän nykyisille piireilleen? Siinä missä AMD ja Nvidiakin joutuu viilata ajureitaan joitakin pelejä varten, jotta näytönohjaimen ajurit tulee vastaan pelioptimointeja.
 
Onko tietoa, tai kokemusta, että minkälainen se suorituskyky ''natiivi maceilla'' on jossain Unreal, unity tms. -pelissä?
Ei ole valitettavasti omakohtaista kokemusta. Mac on mulla vaan työkone ja kaikki pelailut sun muut menee kotona omalla harrastuskäyttöön rakennetulla koneella.
Kai tuo isojen pelien tuki vaatisi ja vaatii myös Applelta omia ajuriviilauksia heidän nykyisille piireilleen? Siinä missä AMD ja Nvidiakin joutuu viilata ajureitaan joitakin pelejä varten, jotta näytönohjaimen ajurit tulee vastaan pelioptimointeja.
Paha sanoa että kuinka oleellista tuo olisi, kun tietoa ei pahemmin ole. Kiva olis ihan kilpailunkin vuoksi jos pelejä julkaistaisiin enemmän kaikille alustoille.
 
Vilpitön kysymys: Onko tietoa, tai kokemusta, että minkälainen se suorituskyky ''natiivi maceilla'' on jossain Unreal, unity tms. -pelissä? Yritin netistä kaivaa tietoa, mutta löysin lähinnä noiden Rosetta yms. softien kautta ajettavan pelejä ilman FPS-lukemia, ja niissä peli näytti pätkivän, en tiedä tuoko nuo Rosetta yms. DBT-softat vahvaa suorituskykyhävikkiä vai oliko näkemäni videoiden laatu paska.

Olisiko aivan mahdoton ajatus Applen kannalta, että sallisivat tuen jollekkin Vulkanille? Varmaan olisi.

Kai tuo isojen pelien tuki vaatisi ja vaatii myös Applelta omia ajuriviilauksia heidän nykyisille piireilleen? Siinä missä AMD ja Nvidiakin joutuu viilata ajureitaan joitakin pelejä varten, jotta näytönohjaimen ajurit tulee vastaan pelioptimointeja.

Epic:lla ja Applella on eeppisenkokoinen oikeustaistelu menossa(unreal engine4/5). Ei se ole iso juttu pelienginelle tukea applen natiivirajapintaa. Monessa enginessä on jo joka tapauksessa ios(metal) tuki. Samaa kai voisi käyttää desktopissa. Pelienget kuten unreal ja unity joutuvat natiivit rajapinnat abstraktoimaan, kun tarvii tukea ios, android, uudet ja wanhat konsolit, switch, windows, linux,...

Ongelma taitaa olla enemmän siinä, että niin harva ostaa mac os:lle pelejä ettei niiden porttauksiin isommin kannata satsata. Ellei sit tiedä, että peli on sellaisessa nichessä missä applen deskarikäyttäjät niitä ostavat. Tuskin wanhoja pelejä, kannattaa lähteä uudestaan kääntämään natiiviksi, kun ei siellä ole rahaa? Tulossaolevat pelit kuten baldurs gate 3 varmastikin saavat natiivituen.
 
DaVinci Resolvesta m1 pro/max optimoitua versiota julkaistu



Hands on, kieli on vieras mutta hyvältä näyttää. Ei ole enää massiivisia surureunoja näytössä. Luulisi aika nopeasti benchmarkkeja tulevan ulos, kun laitteita on nyt ihmisten käsissä

 
Mielenkiintoinen julkistus. Nähtäväksi jää, miten prosessori-sarja kehittyy tulevaisuudessa. Nyt vaikuttaisi siltä, että on kolme mobiili-prosessoria M1, pro ja Max versiot. Oma veikkaukseni on, että seuraava sukupolvi on sitten M2, Pro ja Max jne. Jäin miettimään että miten usein nuo päivityy, veikkaan kolmen vuoden sykliä. Mutta tuleeko kaikki kolme kerralla?? Voi olla nimittäin että jos seuraava on M2, ja pro sekä Max mallia odotetaan vosi, niin M2 kannibalisoi M1 Pro ja Max mallien suosiota. Jää nähtäväksi. Lisäksi se, että tuleeko erillisiä työpöytä prossuja. IMacit varmasti päivityy M1 pro ja Max malleihin pian, mutta miten Mac Mini? Voisi olla kova sana Mac mini M1Pro :)

Ei.

Applen tuotekehitysosasto pystyy puskemaan uutta hiukan paranneltua mikroarkkitehtuuria ulos paljon useammin kuin kolmen vuoden välein, ja TSMCn pystyy myös viilaamaan valmistustekniikkaansa hiukan paremmaksi useammin kuin kolmen vuoden välein, joskus parannukset valmistustekniikassa käyvät aina vaan pienemmeksi.

Uusi sukupolvi Applen prossuja tullaan näkemään käytännössä aina kun kumpi tahansa on saatavilla, ja edellisestä julkaisusta on kulunut vähintään (melkein) vuosi, mikä tarkoittaa käytännössä maksimissaan n. puolentoista vuoden, tyypillisesti n. vuoden väliä.

Mutta tässä vuodessa tai puolessatoista vuodessa tapahtuva parannus suorituskyvyssä jää tyypillisesti sinne jonnekin 10-30% luokkaan, mikä tarkoittaa sitä, että GPU-suorituskyvyssä ja monen säikeen suorituskyvyssä tulee edelleen olemaan huomattava ero kalliimman luokan vanhemman piirin hyväksi verrattuna uuteen halvemman/pienemmänluokan piiriin.

Ja M2 prota ja M2 maxia ei tulla odottamaan vuosi M2n jälkeen, ne tulee joko yhtä aikaa tai hyvin pian M2n jälkeen.

Työpöydälle voi tulla sitten piirejä eri etuliitteellä, esim. D1 tjsp.
 
Viimeksi muokattu:
Intel MBP:t on kyllä ihan hanurista. Lämpenevät niin törkeän paljon ettei ainakaan mun sylissä voi pitää. En sellaista toivoisi pahimmalle vihamiehellekään. Mac immeiset toimistolla käyttivät kuvankaltaisia ratkaisuja, etteivät pöydät syttyneet tuleen tms. Uudet arm-pohjaiset applet vaikuttavat sangen mainioilta - etenkin kun verrokkina on intel apple.

9f33dc42-01b4-4368-84a1-49b47bea9709_1.b840643e914d590ab347edb8fce70163.jpeg
Itsellä on MacBook Pro 2017 15" (i7-7820HQ ja Radeon Pro 555) niin ei ole mitään ongelmia lämpöjen kanssa. Voi pitää sylissä.
1635006569389.png

16" on jotain ongelmia ulkoisen näytön kanssa. En tiedä onko korjattu..
 
Onko jossain kerrottu onko M sarjan SoC sisäisesti UMA laite, kuten mobiililaitteet?
 
Onko jossain kerrottu onko M sarjan SoC sisäisesti UMA laite, kuten mobiililaitteet?

On.


Apple sanoi:
M1 Pro and M1 Max introduce a system-on-a-chip (SoC) architecture to pro systems for the first time. The chips feature fast unified memory, industry-leading performance per watt, and incredible power efficiency, along with increased memory bandwidth and capacity. M1 Pro offers up to 200GB/s of memory bandwidth with support for up to 32GB of unified memory. M1 Max delivers up to 400GB/s of memory bandwidth — 2x that of M1 Pro and nearly 6x that of M1 — and support for up to 64GB of unified memory
 
Onko jossain kerrottu onko M sarjan SoC sisäisesti UMA laite, kuten mobiililaitteet?

Lisätään tuohon ylläolevaan vastaukseen vielä kuva piiristä. Anandtech spekuloi, että cachea löytyy 16MB per slc-palikka. Tuon mukaan m1 max:ssa olisi 64MB cachea ja 512bittinen muistiväylä. Ei ihan heti lopu muistikaista kesken vaikka kyseessä on APU ja integroidut grafiikka/kiihdyttimet.

M1MAX.jpg
 
Lisätään tuohon ylläolevaan vastaukseen vielä kuva piiristä. Anandtech spekuloi, että cachea löytyy 16MB per slc-palikka. Tuon mukaan m1 max:ssa olisi 64MB cachea ja 512bittinen muistiväylä. Ei ihan heti lopu muistikaista kesken vaikka kyseessä on APU ja integroidut grafiikka/kiihdyttimet.

M1MAX.jpg
Ihan turha miettiä tuota "APU/iGPU" näkökulmasta, tuossa GPUssa on ihan highend dGPU:n luokkaa transistoreja (16cGPU/256bit/32Mt SLC > 32cGPU/512bit/64Mt SLC muutos lisää transistoreja melkein täyden Navi21:n verran) . Muistikaistaa siinä on kuitenkin vähemmän käytössään kuin saman kaliiperin (transistoreissa laskettuna) erillisnäytönohjaimilla.
 
400GB/s on pyöreästi sama kaista kuin EPYC:llä on keskusmuistiin tai mitä 25 linjainen PCIe 4 tarjoaisi. Olisihan se ihmekin jos tuolla ei juosta rinkiä vanhojen Intel alustojen ympärillä.
 
Ihan turha miettiä tuota "APU/iGPU" näkökulmasta, tuossa GPUssa on ihan highend dGPU:n luokkaa transistoreja (16cGPU/256bit/32Mt SLC > 32cGPU/512bit/64Mt SLC muutos lisää transistoreja melkein täyden Navi21:n verran) . Muistikaistaa siinä on kuitenkin vähemmän käytössään kuin saman kaliiperin (transistoreissa laskettuna) erillisnäytönohjaimilla.

On sitä ihan hyvä miettiä siinä mielessä, että erillisellä gpu:lla ja integroidulla on erilaiset hyödyt vs. haitat. Moni saattaa kuvittella, että integroitu gpu on aina hidas/negatiivinen asia mikä ei enää tämän APUn kohdalla pidä paikkaansa. Liekö tämä ensimmäinen kuluttajamarkkinoille tullut läppäri missä integroidun gpu:n suorituskyky on samalla tasolla kuin highend peliläppärien erilliset gpu:t? Apple on siis saanut melko kovan suorituskyvyn aikaiseksi etenkin kun otetaan virrankulutus huomioon. Hinta/Laatu on sitten ihan toinen asia. M1 Max pohjaiset laitteet ovat ns. Kalliita. Tän kanssa ei tarvi miettiä, että käyttääkö igpu, dgpu vai hybrid moodia eri tilanteissa. Käyttäjä pääsee vähemmällä säädöllä.

Yhteisestä muistiavaruudesta on etenkin pro-käytössä etua verrattuna erilliseen gpu:hun. Jos halutaan samaa videota/kuvaa esim. prosessoida sekä gpu että cpu:n avulla ei dataa tarvi pallotella pcie-väylän läpi gpu:n muistista cpu:n muistiin ja päinvastoin. Suorituskyky paranee ja virrankäyttö vähenee.

Isot cachet lienee aika pakkorako integroida että saadaan muistikaista riittämään samalla kun cpu ja gpu tallovat toistensa varpaille. Mobiiliympäristössä iso cache voi olla myös merkittävä tekijä virransäästön suhteen.

Toki suorituskyky/virrankulutus/akunkestojutut joutuu ottamaan ison suolamäärän kera siihen asti, että saadaan puolueettomia testejä ja mittauksia ulos. Tyhmää olisi niellä applen markkinointimateriaali sellaisenaan.
 
Viimeksi muokattu:
400GB/s on pyöreästi sama kaista kuin EPYC:llä on keskusmuistiin tai mitä 25 linjainen PCIe 4 tarjoaisi. Olisihan se ihmekin jos tuolla ei juosta rinkiä vanhojen Intel alustojen ympärillä.
Ei EPYCillä sentää sellaisiin keskusmuistinopeuksiin päästä, vaikka käytössä olisikin 8 kanavaa ja DDR4 3200 -muistit.
4-kanavaisella Threadripperillä pääsee @3800 hitusen yli 100GB/s, eikä Threadripper PRO/EPYCeillä (1x) pääse kuin jonnekin 130-150 GB/s nopeusluokkaan.
Aida64 maailmanennätys DDR4-muistiluvussa on hitusen päälle 200GB/s, ja sekin on saavutettu 12 muistikanavalla (2x Xeon prosessoria).
2x EPYC (2x8 kanavaa) voitaisiin kaiketi päästä jonnekin lähelle 260-300GB/s, mutta eipä tuollaisia tuloksia ole ainakaan hwbottiin ilmoiteltu.
Anandilla oli yksi testi, jossa päästiin dual EPYCillä liki 300 GB/s nopeuksiin.
1635101273432.png
 
2x EPYC (2x8 kanavaa) voitaisiin kaiketi päästä jonnekin lähelle 260-300GB/s, mutta eipä tuollaisia tuloksia ole ainakaan hwbottiin ilmoiteltu.
16xDDR4-3200 on tuossa kehitysserverissä josta teoreettisesti tulee suht sama. Pointtina lähinnä mittaluokka. Siinä missä oma business kone joutuu pärjäämään yhdellä DDR4 kanavalla niin onhan tuossa tolkuttomasti kaistaa. Jos kaikki on vielä samassa CCI:ssä kiinni niin on lähes ihme ettei ole vielä nopeampi laitos.
 
Siinä missä oma business kone joutuu pärjäämään yhdellä DDR4 kanavalla niin onhan tuossa tolkuttomasti kaistaa.
Kannattaa populoida se toinenkin kanava.

Jos kaikki on vielä samassa CCI:ssä kiinni niin on lähes ihme ettei ole vielä nopeampi laitos.
Aika harvassa MT kuormassa noin isosta _kaistasta_ on enää mitään hyötyä, 1T kuormista puhumattakaan. Iso LLC sen sijaan on todella iso etu matalien latenssiensa myötä. GPU ja gpGPU hommat on oma lukunsa sit.
 
Silleensä vähän harmi, että Applen piti näyttää tässäkin suhteessa tietä vaikka AMD:lla olisi ollut tarvittavat IP:t vastaavan kehittämiseen jo vuosikausia. Ei vaan ilmeisesti ollut näkemystä siitä että markkinoita erittäin järeälle APU:lle olisi. X86 toki vähän rajoittaa cpu-ytimien osalta suorituskykyä, mutta HBM-muistit ja ison GPU:n olisi voinut laittaa samalle sirulle kyllä.
 
Ei EPYCillä sentää sellaisiin keskusmuistinopeuksiin päästä, vaikka käytössä olisikin 8 kanavaa ja DDR4 3200 -muistit.
4-kanavaisella Threadripperillä pääsee @3800 hitusen yli 100GB/s, eikä Threadripper PRO/EPYCeillä (1x) pääse kuin jonnekin 130-150 GB/s nopeusluokkaan.
Aida64 maailmanennätys DDR4-muistiluvussa on hitusen päälle 200GB/s, ja sekin on saavutettu 12 muistikanavalla (2x Xeon prosessoria).
2x EPYC (2x8 kanavaa) voitaisiin kaiketi päästä jonnekin lähelle 260-300GB/s, mutta eipä tuollaisia tuloksia ole ainakaan hwbottiin ilmoiteltu.
Anandilla oli yksi testi, jossa päästiin dual EPYCillä liki 300 GB/s nopeuksiin.
1635101273432.png

Nyt sotketaan keskenään teoreettisia kaistoja ja toteutuneita kaistoja.

Ei Applellakaan millään todellisella testiohjelmalla päästä tuohon teoreettiseen 400 GB/s nopeuteen.

Järkevää on vertailla teorettiisia keskenään, tai toteutuneita keskenään, ei ristiin.
 
Ei Applellakaan millään todellisella testiohjelmalla päästä tuohon teoreettiseen 400 GB/s nopeuteen.
Etenkään millään pelkkiä cpu ytimiä käyttävällä testiohjelmalla. :)

En usko että toi 10 ytimen setti pystyy edes teoriassa ajamaan mitään käskyjä sitä tahtia jolla koko kaista saataisiin käytettyä. Tuohon päälle vielä käytännön rajoitteet jne.
edit: tai, no, ehkä se olisi mahdollista, kun tarkemmin miettii, mutta datan haku pitää olla täysin ennustettavia jotta vältytään latenssin aiheuttamilta ongelmilta.
 
Viimeksi muokattu:
Klo 16 suomen aikaan tänään loppuu Jonin mukaan review embargo ja huomennahan noita on jo loppukäyttäjillä. Kuvittelis, että M1 Maxin akunkesto olisi huonompi isommasta piiristä johtuen, vaikka Apple ei ole niin sanonut, mutta pianhan sen näkee.
 
Kuvittelis, että M1 Maxin akunkesto olisi huonompi isommasta piiristä johtuen, vaikka Apple ei ole niin sanonut, mutta pianhan sen näkee.
Ei se isompi piiri itsessään tarkoita juuri mitään. Kaikki on kiinni kellontaajuuksista, jos pienempi piiri käy kovemmilla kelloilla kuin isompi, niin se saadaan kyllä kuluttamaan saman verran sähköä ja olemaan silti tehottomampi. Applella on myös tyypillisesti aika kehityneet power gating featuret, joten vaikka GPUt rullais samoilla kelloilla, niin ei se isompi kuluta enempää sähköä kuin tilanteissa joissa se myös tekee enemmän töitä. Läppärin muiden komponenttien tehonkulutus huomioiden tällöinkin läppäri tekisi samalla akkukapasiteetilla enemmän hommia. Ainoa juttu tossa isommassa piirissä joka tekee töitä hyvää akkukestoa vastaan (kevyellä kuormalla) on isommasta muistikaistasta johtuva sähkönkulutus.

Mielenkiintoista kyllä lukea arvosteluja!
 
Kannattaa populoida se toinenkin kanava.
Jos olisit oikeasti lukenut Latitude 7400 speksit tietäisit että siinä on vain yksi kanava.
Jos sinulla ei ole mitään sanottavaa, kannattaa sekin jättää sanomatta.

Aika harvassa MT kuormassa noin isosta _kaistasta_ on enää mitään hyötyä, 1T kuormista puhumattakaan. Iso LLC sen sijaan on todella iso etu matalien latenssiensa myötä. GPU ja gpGPU hommat on oma lukunsa sit.
CCI tekee pyöreästi saman asian raudalla kuin mihin HBCC pyrkii ohjelmistoavusteisesti. Sen vaikutus on ennen kaikkea viipeisiin ja prosessorikuormaan koska UMA. Ei liittynyt kaistaan mitenkään vaan on ihan oma erillinen asiansa.
 
Etenkään millään pelkkiä cpu ytimiä käyttävällä testiohjelmalla. :)

En usko että toi 10 ytimen setti pystyy edes teoriassa ajamaan mitään käskyjä sitä tahtia jolla koko kaista saataisiin käytettyä. Tuohon päälle vielä käytännön rajoitteet jne.
edit: tai, no, ehkä se olisi mahdollista, kun tarkemmin miettii, mutta datan haku pitää olla täysin ennustettavia jotta vältytään latenssin aiheuttamilta ongelmilta.
No testiohjelmathan lukevat perättäisdataa, kun mitataan muistin kaistanleveyttä. Ihan mielenkiintoista nähdä aikanaan, että miten paljon kaistaa pystytään testiohjelmalla käyttämään kymmenen ytimen voimin.
 
Jos olisit oikeasti lukenut Latitude 7400 speksit tietäisit että siinä on vain yksi kanava.
Kyllähän siinä on kaksi muistikampaslottia. (https://dl.dell.com/topicspdf/latitude-14-7400-laptop_owners-manual_en-us.pdf) Onko DELL oikeasti kytkenyt ne molemmat samaan muistikanavaan? Mitä nyt speksejä yritin etsiä, niin kyllä se dual channel vehje on (dellin omat speksit tai service manual ei aiheesta puhu mitään).

No testiohjelmathan lukevat perättäisdataa, kun mitataan muistin kaistanleveyttä. Ihan mielenkiintoista nähdä aikanaan, että miten paljon kaistaa pystytään testiohjelmalla käyttämään kymmenen ytimen voimin.
Jep, joku 8 ytiminen zen3:kin jaksaa surruttaa L3 cacheen n. 1TBps, joten kuvittelisi että näillä periaatteessa voisi tuon koko kaistan saada saturoitua, jos mitään tuntemattomia pullonkauloja ei ole. Muistiohjaimissa kiinni oleviin LLC blockeihin uskoisi ainakin kaistaa löytyvän kiitettävästi. Ei varmaan enää tuntia pidempään mene ennen kuin saadaan tietää.
 
Arvosteluja ruvennut tippumaan:

Tekstimuodossa:

Videot:




 
Anandtechin testien pohjalta yksi cpu-core saa 102GB/s muistikaistaa käytettyä. Siellä on 2x4core clusterit. Muistikaistaa cpu:lle rajoittaa clusterin implementaatio, ei yksittäisen coren nopeus. Anandtech sai myös mitattua cachen koon mikä on soc:lla.

From a single core perspective, meaning from a single software thread, things are quite impressive for the chip, as it’s able to stress the memory fabric to up to 102GB/s. This is extremely impressive and outperforms any other design in the industry by multiple factors, we had already noted that the M1 chip was able to fully saturate its memory bandwidth with a single core and that the bottleneck had been on the DRAM itself. On the M1 Max, it seems that we’re hitting the limit of what a core can do – or more precisely, a limit to what the CPU cluster can do.

We’ve been able to identify the “SLC”, or system level cache as we call it, to be falling in at 24MB for the M1 Pro, and 48MB on the M1 Max, a bit smaller than what we initially speculated

Tuon SLC:n lisäksi toki cpu:lla ja gpu:lla on omat sisäiset cachensa. Per CPU cluster 12MB L2 cachea. Valtava määrä cachea tässä piirissä tarjolla.

Pelisuorituskyky on aika heikko. Liekö ajureista/pelien optimoinnista kiinni vai onkohan gpu-optimoitu hyötykäyttöön eikä pelikäyttöön? Virrankulutus verrattuna edelliseen applen läppäriin on ihan tajuttoman paljon parempi. Esim tämä mittaus

1635170490291.png
 
Viimeksi muokattu:
Eikös ne pelit ole Windowsille ja pyöri emulaattorin läpi.

Ei ole windows versioita anandtechin testissä. Tomb raider oli cpu rajotteinen, koska x86-arm tulkkaus. Toinen testattu peli oli gpu-rajotteinen 4k-resossa mutta perffi silti huono. Anandtech ei osannut muuta kuin spekuloida, että olisko huono mac porttaus tai sitten ehkä gpu-ajurit ei sisällä pelioptimointeja. Tai voi olla myös kiinni siitä mihin käyttöön tuo gpu on suunniteltu. Voi olla hyötykäyttö tyyliin videoeditointi/compute eikä pelit mikä applea kiinnostaa. Tosin uusi soc:han tuo on ja ajurit varmasti paranevat ajan kanssa.

Peleistä seuraisin baldurs gate 3:sta, kunhan se saadaan valmiiksi. Larianin porukka yrittää tehdä apple-versiotakin ihan tosissaan.
 
Viimeksi muokattu:
3060 suorituskykyä GPU:lta joka on oikein hyvää. Mac optimoiduissa työtehtävissä varmasti erinomainen joissa paketin rautakiihdytyksiä pystytään maksimaalisesti hyödyntämään. Mutta onhan tuossa 3080 näyttiksiin aika hurja matka vielä.
 
3060 suorituskykyä GPU:lta joka on oikein hyvää. Mac optimoiduissa työtehtävissä varmasti erinomainen joissa paketin rautakiihdytyksiä pystytään maksimaalisesti hyödyntämään. Mutta onhan tuossa 3080 näyttiksiin aika hurja matka vielä.
Ei se kyllä oikein hyvää ole transistorimääriin verrattuna. 16cGPU+256bit muistiohjaimet +24Mt välimuistia melkein täyden Navi21:n verran ja Max-mallissa 2x toi
 
3060 suorituskykyä GPU:lta joka on oikein hyvää. Mac optimoiduissa työtehtävissä varmasti erinomainen joissa paketin rautakiihdytyksiä pystytään maksimaalisesti hyödyntämään. Mutta onhan tuossa 3080 näyttiksiin aika hurja matka vielä.

Kannattaa ehkä odotella jotain m1 optimoitua softaa ennen kuin tekee tuon johtopäätöksen. Legacy softalla noin, mutta odotellaan mitä tapahtuu kun ajurit saavat aikaa kypsyä + esim. larian tekee natiivin pelin(BG3) applen arm-raudalle. Virrankulutus kannattaa myös huomioida eikä verrata vain maksimi fps:aa. Ainakin minulle akunkesto aka. virrankulutus on merkittävä tekijä. aztec high offline benchmark mikä lienee reilusti molemmin puolin optimoitu antaa 3080 mobile suorituskykyä 1/3:lla virrankulutuksella.

Mun silmiin apple näyttää edelleen videoeditointiin optimoidulta paketilta, ei pelikoneelta. Spoilerin linkistä videoeditointi benchmark + akunkäyttö. Battery sarake kertoo paljonko akkua oli jäljellä renderöinnin valmistuttua. Taulukossa virhe m1 max:n kohdalla, se on 14" m1 max mikä oli testissä. Tuo testi siis akunvarassa ja tyyppi renderöi siinä iphone review videonsa eri laitteilla. Applet tulevat myymään kuin häkä niille, jotka tarvivat työkalua video/kuvaneditointihommiin. Mukava nähdä, että toi prores rautakiihdytys toimii erittäin jouhevasti.

1635172648419.png

 
Viimeksi muokattu:
Kukaan ei varmaan oleta etteikö laitteiston erillisiä kiihdyttimiä käyttäessä laite olisi erittäin nopea. Mutta yleisissä tehtävissä (myös videon renderöinneissä) aika pettymys tuohon hypeen ja hintaan nähden. Se perusmalli siis hinnaltaan edelleen ihan jees ja ne ketkä tarvitsevat kalliimpia laitteita työjonossaan varmasti erinomainenkin laite. Näin geneerisenä käyttäjänä aika meh. sitten näin ensi fiilikset kuitenkin tuon hypen jälkeen (mutta en ole varmasti kohderyhmääkään).

Oletin todennäköisesti GPU:lta vähän liikaa.
 
Kukaan ei varmaan oleta etteikö laitteiston erillisiä kiihdyttimiä käyttäessä laite olisi erittäin nopea. Mutta yleisissä tehtävissä (myös videon renderöinneissä) aika pettymys tuohon hypeen ja hintaan nähden. Se perusmalli siis hinnaltaan edelleen ihan jees ja ne ketkä tarvitsevat kalliimpia laitteita työjonossaan varmasti erinomainenkin laite. Näin geneerisenä käyttäjänä aika meh. sitten näin ensi fiilikset kuitenkin tuon hypen jälkeen (mutta en ole varmasti kohderyhmääkään).

Onhan tuo ihan selvää mikä kohderyhmä pro ja max koneilla on. Ne on työelämän traktoreita. Jos hakee ferraria tai toyotaa niin traktori ei ole oikea valinta. Lienee ens kesäksi tulee m2:lla uudet macbook air:it, jos hakee konetta peruskäyttöön. Olettaen, että apple pitää puhelimista tutun vuosittaisen päivitysrytmin myös läppäreissä. Onhan nuo max ja pro jo hinnaltaan sellaisia että se karsii ostajamassaa pois.

Mua nuo kiinnostaa, kun tollaisella olis oiva tehdä kotikoodeja ja editoida matkanvarrelta videoita. 120Hz hdr näyttö on myös mainio lisä. Peliläppärit ei mulle oikein kelpaa, kun razer blade 2016 oli niin massiivinen pettymys. Ei jaksa säätöä igpu/dgpu ja nykyään myös hybrid moodien välillä + bootteja + paskaa akunkestoa, meteliä ja lämpenemistä. Jos intel/amd olis esim. tuotteistanut xbox tai ps5 piirin läppäriin ja saanut akunkeston kuosiin ilman noita moodisäätöjä niin olisin ekana rivissä ostamassa. Ehkä ensi vuonna intel/amd kopioi applen ratkaisut.

Onneksi mulla ei ole kiire päivitellä, kun ei ole on the go tarpeita läppärille ennen kuin virus luovuttaa ja pääsee matkustamaan. Jos keväällä/alkukesästä sais liipaistua koneen. Toivoa vois, että piiripula edes vähän hellittäisi siihen mennessä ja hinnat tulisivat edes marginaalisesti alaspäin.
 
Ei nyt millään pahalla, mutta en lähtisi vertaamaan 2020-2021 laitteita 2016 laitteisiin.
 
Ei nyt millään pahalla, mutta en lähtisi vertaamaan 2020-2021 laitteita 2016 laitteisiin.

Tää nyt on täysin offtopiccia, mutta se igpu/erillinen gpu välillä vatkaaminen ei kiinnosta. Erillinen gpu käytössä akunkesto on ihan sietämättömän huono ja vehkeet lämpenee hulluna ihan moderneissakin laitteissa. Tuo säätäminen ei ole minua varten eikä akku edelleenkään kestä jos erillinen gpu on päällä. Toki voi yrittää hybrid moodissa mennä, mutta edelleenkään akku ei kestä, koneet lämpenee ja hybrid moodi laskee suorituskykyä. Osa moodienvaihdoista vaatii boottia. Ei kiitos. Kotona käytän desktoppia. Läppäri tulee tarpeeseen missä mennään akunvarassa.
 
Viimeksi muokattu:
Kukaan ei varmaan oleta etteikö laitteiston erillisiä kiihdyttimiä käyttäessä laite olisi erittäin nopea. Mutta yleisissä tehtävissä (myös videon renderöinneissä) aika pettymys tuohon hypeen ja hintaan nähden. Se perusmalli siis hinnaltaan edelleen ihan jees ja ne ketkä tarvitsevat kalliimpia laitteita työjonossaan varmasti erinomainenkin laite. Näin geneerisenä käyttäjänä aika meh. sitten näin ensi fiilikset kuitenkin tuon hypen jälkeen (mutta en ole varmasti kohderyhmääkään).

Oletin todennäköisesti GPU:lta vähän liikaa.
Pettymys? About +200% perf/w verrattuna kilpailijoihin videoeditoinnissa...

Tietysti jos odotti peliläppäriä, niin voi kai tuo pettymyskin olla.
 
Noi pelitestit oli x86 binääreillä, joka selittää suorituskykyongelmia aika hyvin.

Mac versioita olivat.

Tyypillinen pelin mac-"porttaus" on mun käsittääkseni ollut ihan puhdas Winen päällä toimiva ratkaisu, pitäen sisällään alkuperäisen windowsille tehdyn .exe:n.
 
Tyypillinen pelin mac-"porttaus" on mun käsittääkseni ollut ihan puhdas Winen päällä toimiva ratkaisu, pitäen sisällään alkuperäisen windowsille tehdyn .exe:n.
En tiennytkään että wine osaa kääntää dx/ogl api kutsut metal:ille.
 
Pettymys? About +200% perf/w verrattuna kilpailijoihin videoeditoinnissa...

Tietysti jos odotti peliläppäriä, niin voi kai tuo pettymyskin olla.
Tuon videon perusteella taisi olla vertailua lähinnä vanhoihin omenakoneisiin ilmeisen kökösti optimoidulla Final Cutilla. Olisi kiva nähdä jotain benchmarkkia esim Resolvella ja kilpailijoiksi järkevää pc-rautaa.
 
Tuon videon perusteella taisi olla vertailua lähinnä vanhoihin omenakoneisiin ilmeisen kökösti optimoidulla Final Cutilla. Olisi kiva nähdä jotain benchmarkkia esim Resolvella ja kilpailijoiksi järkevää pc-rautaa.

Resolve lienee ihan nopea perustuen allaolevaan twiittiin. Pöytäkoneisiin aika turha vertailla. arm-pohjainen applen pöytäkone kai tulee/julkaistaan 2022 loppuvuodesta. Siihen on jotain huhuja, että piiri olisi m2 pohjainen ja ehkä tuplat verrattuna m1 max:iin. Pöytäkoneessa voi tietty myös kellotaajuuksia nostaa virrankulutuksen kustannuksella.



PC peliläppäreihin, jos haluaa vertailla niin pelkkä suorituskyky ei kerro kaikkea. Pitäisi myös muistaa testata miten akku kestää mobiilikäytössä ja millainen näyttö on käytössä jne. 120Hz hdr voi olla kiva juttu sisältöä editoidessa.
 
Viimeksi muokattu:
Resolven osalta tuo 5x tehonlisäys oli laskettu ilmeisesti verrattuna edelliseen ohjelmistoversioon samalla raudalla ja hyvin luovasti kaavalla 3x parannus 12K Raw-videon toistossa ja 1,5x parannus rendausajassa on yhtä kuin 5x tehonlisäys. Resolve on hyvin GPU-intensiivinen ja noi luvut selittyy helposti sillä että uusi versio osaa hyödynkää M1:n graffaytimiä.
 
Resolven osalta tuo 5x tehonlisäys oli laskettu ilmeisesti verrattuna edelliseen ohjelmistoversioon samalla raudalla ja hyvin luovasti kaavalla 3x parannus 12K Raw-videon toistossa ja 1,5x parannus rendausajassa on yhtä kuin 5x tehonlisäys.

En osaa sanoa. Jännityksellä odotan, että joku saa tehtyä syväluotaavamman arvostelun applen vehkeistä. Kai se tovin kestää benchmarkkailla. Tänpäiväiset arvostelut tuntuvat olevan kovin pintapuolisia. Ei edes kattavia testejä akunkestosta erilaisilla käyttötilanteilla ole näkynyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 561
Viestejä
4 557 450
Jäsenet
74 999
Uusin jäsen
Petrus Saramäki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom