Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Akkukesto on kaikista hitain asia testata, kun järkevät testit kestävät helposti puoli päivää tai pidempään ja silloin ei voi muita benchmarkkeja ajella.
En kyllä ihan ymmärrä, että mitä niin mahtavaa tuossa MBP:ssä on.
Houkuttaisi kyllä ostaa nykyisen kymmenvuotiaan Macin tilalle. Pärjäisin ehdottomasti pelkällä M1 Airilla, mutta jotenkin tämä toi sellaiset nostalgia vibat 15 vuoden taakse, että viittä vaille valmis klikkaamaan tällaisen toista tonnia kalliimman masiinan ostoskoriin. Toisaalta kiinnostaisi nähdä myös tapahtuuko Airissa tällaista sukupolvenvaihdosta ensi vuonna.
Näistähän ei pätenyt käytännössä yksikään kun kirjoitin viestini - viestini oli nimenomaan "valitusta" noista Intel MBP:eistä ja tarkoitettu vastaukseksi edelliseen viestiin jossa hehkutettiin MBP:tä ainoa järkevänä läppärinä työkäyttöön.Musta tää oli todella mahtava julkaisu. En muista, milloin olisi noin laajalla skaalalla harpattu eteenpäin:
Kaikki noista sellaisia, joista hyödyn. Todella kova päivitys kaikella tavalla. Se ohuuden ja keveyden tavoittelu sai vihdoin jäädä taka-alalle ja satsattiin ominaisuuksiin ja käytettävyyteen. 16" Pro tai Max menee ehdottomasti hankintaan työkäyttöön.
- huimasti parempi akkukesto
- mini-LED-näyttö paremmalla resolla
- 120 Hz ruudunpäivitys
- kapeammat bezelit näytössä
- TouchBar vittuun
- Enemmän portteja
- MagSafe
- SD-lukija
- M1:n teho varsinkin videoeditoinnissa
- 1080p webcam
- Mitähän vielä?
Kyllä minullakin MBP on ollut vuosia työkäytössä, mutta en todellakaan ole ollut kauhean tyytyväinen.
viestini oli nimenomaan "valitusta" noista Intel MBP:eistä
En minäkään mitään muuta edes harkinnut. Mutta ei se silti tarkoita että olisin tyytyväinen...Aa, ymmärsin väärin kun kirjoitit "tuossa MBP:ssä". Luulin että puhuit otsikon ja ketjun aiheesta eli näistä uusista mäkeistä. Mutta joo, muutama aiempi generaatio ollut vähän ankeita. Tosin en silti harkitsisi devaamiseen mitään muuta.
Ainoa ongelma joka oikeasti häiritsee 16" kanssa on tuo ulkoinen 4K / 5K näyttö -> forced dGPU -> hirveä lämpökuorma vaikka kone idlaisi -> tuulettimet pyörii aina.
Affinity Photo benchmark. M1 MAX vs. AMD Radeon Pro W6900X
Oon IOS uskovainen lähinnä ja nää macit ei ole kiinnostanut ennen M1 tuloa juurikaan. PC-pelaajana eivät kiinnosta siltikään niin paljoa, että Macin ostaisin vaikka nää uudet MBP herkullisia ovatkin. Noihin Macceihin hyppääminen näin sivusta katsojana on aina ollut riski, kun Applen tulevaisuuden suunnitelmista ei tiedä erkkikään. Tuossa meni useampi vuosi, kun Apple tyrkytti umpipaskaa perhos-näppäimistöä ja lähes hyödytöntä Touchbaria. Jos olit Mac ekosysteemissä kiinni niin vaihtoehto oli käyttää vanhaa konetta, ostaa umpipaska mac tai nostaa kytkintä koko ekosysteemistä.On tosi mukava kuulla myös niistä ei niin huipuista kokemuksista. Muistan kun aikaisemmin työkaverit vauhkos miten jotku wanhat intel pohjaiset applen läppärit ovat niin mahtavaa. Pakottivat ex työpaikassa sellaista käyttämään ja se oli lähinnä kamala tulipallo isoilla surureunoilla. Joutui sen telineenkin hommaamaan, kun se pohja kuumui ihan järkyttävästi. Siihen aikaan ainakin mun kirjoissa pc-puolelta löytyi paljon parempaa rautaa. Varsinkin kun mulla ei ole mitään perversiota siitä mikä käyttöjärjestelmä on läppäriin se ainoa ja oikea.
Mulla on jalat ostoämpärissä applen suhteen. Mutta tarvii odotella paremmat arvostelut ja katsoa miten tilanne kehittyy. Esim. se näyttökin voi olla mixed bag, kun ainakin tableteissa on mini led:ssa omat ongelmansa. Liekö ne samat jutut vaivaa läppärin näyttöjäkin?
Mä aion matkustaa ja tehdä omaksi iloksi vr-videoita matkan varrelta. Maailmassa on liian vähän laadukkaita vr 3d-videoita. Eli videoeditointi ja akunkesto editoidessa haussa. Apple vaikuttaa juuri mun käyttötarkoitukseen tehdyltä vehkeeltä. Onneksi ei tarvi ennen kevättä/alkukesää ostaa niin on aikaa tuumata ja katsoa miten tilanne kehittyy.
Mini-LED iPad Pro display issues explained: What's "blooming" and is there a fix
Apple's latest iPad Pro is the most powerful tablet ever made. The display is bright and beautiful, but... blooming? Let's explain the problem, and see if there's a solution that'll make everyone happy.www.phonearena.com
Vähän offtopic, mutta Monterey käyttöjärjestelmässä tuli nyt Low Power Mode joe ei tarvi koko ajan tehoja.
macOS 12 Monterey: The Ars Technica review
An iterative update to Big Sur that has a little something for everyone.arstechnica.com
Ei näin, sinne jää loven taakse settejä piiloon ja toisilla softalla hiiri loikkaa siitä "yli"
Ei näin, sinne jää loven taakse settejä piiloon ja toisilla softalla hiiri loikkaa siitä "yli"
Apple on tehnyt päätökset ja koodannut ne moniin api-kutsuihin sisään - softa pitää vaan kääntää uusia libraryjä käyttävällä xcodella.Ei varmaan mene monta viikkoa että softakehittäjät osaa muokata UIn niin että ongelmaa ei ole. Eli tunnistetaan notch ja säädetään menu sen mukaan kuntoon. Ei ihme jos ei ole heti julkaisussa kaikki kunnossa ton suhteen. EDIT: Apple ei voi oikein sitä päätöstä tehdä, minne notchin alla oleva tavara pitäisi piirtää.
Tuollaisten notch hommien pitäisi omasta mielestä olla hoidettu käyttistasolla.Mitä voi olettaa softalta (iStat) mitä ei ole päivitetty?
Esim Visual Studio Code hoitaa homman oikein.
Ei tarvitsisi puhisevaa Windows konetta enää mihinkään sitten.
Tuollaisten notch hommien pitäisi omasta mielestä olla hoidettu käyttistasolla.
Tuo asetus siis käytännössä mustaa ruudun yläreunan kokonaan ettei tule notchin korkeudelle mitään. Sen sijaan että käyttis osaisi estää siihen notchin kohdalle tavaran sijoittelun.How to adjust an app's settings to appear below the camera area on your MacBook Air or MacBook Pro - Apple Support
You can adjust an app’s settings so that it uses the whole display or uses only the area below the camera housing.support.apple.com
Tuo asetus siis käytännössä mustaa ruudun yläreunan kokonaan ettei tule notchin korkeudelle mitään. Sen sijaan että käyttis osaisi estää siihen notchin kohdalle tavaran sijoittelun.
Edelleenkin olen silti itse sitä mieltä että käyttöjärjestelmän pitäisi ilman erillista softaan tehtyä tukea osata estää tuolle alueelle tavaran piirtäminenSiellä taitaa olla uusi API, joka tekee menun asettelusta helppoa notchin kanssa. Mutta yhä edelleen se vaatii softakehittäjiltä tuen sille API:lle. Vähän kärsivällisyyttä niin ne softat kyllä päivittyvät jos niitä vielä kehitetään.
Edelleenkin olen silti itse sitä mieltä että käyttöjärjestelmän pitäisi ilman erillista softaan tehtyä tukea osata estää tuolle alueelle tavaran piirtäminen
Kyllähän se estääkin, ei sille alueelle tule piirrettyä, kun ei ole pikseleitäkään.Edelleenkin olen silti itse sitä mieltä että käyttöjärjestelmän pitäisi ilman erillista softaan tehtyä tukea osata estää tuolle alueelle tavaran piirtäminen
Mjoo itse en taasen ole Mac-käyttäjä niin en niiden sielunelämää tunne.Ensin todetaan, etten ole mac-softaa koodannut. Eli en tunne tutoa menu-APIa. Mutta:
No se osaakin jos softan tekijä käyttää sitä APIa (oikein). Jos taas ei käytä, niin ei se käyttöjärjestelmä voi asialle tehdä mitään järkevää. Paitsi se, että se tavara ei vaan näy. Ei se voi oikein niitä pikseleitä mielivaltaiseen paikkaan päättää piirtää kun siellä muuallakaan ei välttämättä ole mitään tilaa sille tavaralle tai se menu menee vain rikki. API taas tarjoaa ennustettavan säännöstön, jonka mukaan menuun piirrettäviä elementtejä voi käyttis sitten siirrellä pois notchin alta ja hoitaa tilanteet jossa tila ei riitä kaiken piirtämiseen.
Mä en ehkä näe tässä sitä ongelmaa, jonka sä näet. Jos käyttikseen tulee uusia ominaisuuksia joita ei aiemmin ole ollut ja joihin ei ole tarvinnut varautua, niin yleensä se tarkoittaa että jotain muutoksia tarvitaan olemassa olevaan softaan.
Bottom line: uuden API:n avulla se notch ei ole ongelma ja käyttis hoitaa homman. Softat korjaantuu kun ne päivitetään.
Eipä taida työpöytäpuolella. Puhelimissa ei tuollaista ongelmaa toki ole tullut Windowsihan ihan säännönmukaisesti aukoo kokonaisia ikkunoita näytön ulkopuolelle jos on vaihdellut koneeseen kytkettyjä näyttöjä.Estääkö mikään käyttis näytön ulkopuolelle tavaran sijoittelun?
Ei ainakaan Windows.
Sinänsä koko loven mukaan tuominen haiskahtaa ennemmin, että Apple haluaa kytkeä puhelimensa ja läppärinsä vielä kovemmin yhteen kaikilta osin. Vaikea uskoa, että muotokielen osalta olisi ollut mikään ongelma käsitellä sitä kameraa erillisessä tilassa ja sijoittaa se itse näkyvän paneelin ulkopuolelle. Läppäripuolelle tuotuna tuo kuulostaa siltä että lovesta ei tosiaan mobiilipuolellakaan olla luopumassa vaan se tuodaan kaikkiin tuotteisiin jollain aikavälillä (myös pöytäkoneisiin jatkossa).
Siis lovi on ajatuksena näin linux käyttäjänä ihan absurdi, kun vakiona kaikki menut piilotetaan vaikka ne ylhäällä ovatkin. Tähän mennessä kun itse on tullut lovea aktiivisesti välteltyä kaikissa laitteissa, niin kuulostaisi aika sekopäiseltä tunkea se vielä erikseen läppäriinkin.
Loven ansiosta onnistuu pienemmät bezelit ja laadukas etukamera. Kaikenmaailman kolmen tonnin Delleissä on ihan ruskee kaikissa arvosteluissa haukuttu etukamera, koska ohueen näyttöön ja bezeliin ei kunnollista mahdu.
Ai eikö? Ihan taatusti löydetään vaikka mitä kovakoodattuja valikkorakenteita jotka joillain puhelinmalleilla ei piirry nätisti lovista/rei'istä johtuen. Avaat vaikka tämän sivuston työpöytäversion ja ihan varmasti menee yläpalkin valikot loven taakse piiloon ainakin osittain. Paska käyttis kun ei tuota huomaa ja korjaa dynaamisesti, eiku.Puhelimissa ei tuollaista ongelmaa toki ole tullut
Musta tuntuu että et yleensäkään ymmärrä ohjelmoinnista, vai toimisiko tuo jotenkin toisella tavalla Windowsissa jonka sielunelämän tunnet?Mjoo itse en taasen ole Mac-käyttäjä niin en niiden sielunelämää tunne.
PC-koneissa ei ole mitään omituisen muotoisia näyttöjäMusta tuntuu että et yleensäkään ymmärrä ohjelmoinnista, vai toimisiko tuo jotenkin toisella tavalla Windowsissa jonka sielunelämän tunnet?
Mut niissä on tosi huonoja web-kameroita.PC-koneissa ei ole mitään omituisen muotoisia näyttöjä
Jep, sen sijaan niissä on kauheat sururajat ja paskat webbikamerat. Jos haluaa windowsläppäriä larpata, niin laittaa custom resolla "loven piiloon" ja webbikameran päälle vähän läpinäkyvää teippiäPC-koneissa ei ole mitään omituisen muotoisia näyttöjä
Missä se kamera siis on? Levennyksessä kannen keskellä? En ymmärrä.Omassa Yogassahan on pieni levennys tuossa kannen keskellä avaamista varten joten siihen kyllä mahtuu ihan jees etukamera infapunatunnistimen kanssa (vai mitä ikinä Windows hello vaatii). Tilaa siis kyllä on saatavilla monella muullakin toteutuksella kuin lovella ja siksi itse uskon tämän olevan isommaksi osaksi juuri softien/käyttisten yhteennivoutumista enemmän kuin reunojen ollessa tilan osalta mikään ongelma. Toki sitä voidaan perustella esteettisillä ratkaisuilla tai millä tahansa ja se toki Applelle sallittakoon.
Vähän nyt kuulostaa selittelyltä, että ne reunukset ovat nyt yhtäkkiä joku ongelma vaikka edellinen näyttö/kone Applelta oli järisyttävillä reunoilla, mutta tuossa se ei sitten kuitenkaan tuntunut haittaavan (tämä monivärinen perhenäyttö, millä nimellä sitten menikään).
En ehkä tajunnut, tätä lainausta. (Mistä perhenäytöstä puhut?).