Mun yhteenveto tästä keskustelusta on, että moni haluaisi applen tuotteiden olevan muuta kuin ne ovat. Onko tuo sitten hyvä vai huono asia en tiedä. Markkinaa olisi applella selkeästi senkin ulkopuolella mitä he yrittävät tavoitella. Mun silmiin nämä pro macbookit on tarkoitettu sisällöntuottajille. Videon ja kuvaneditointiin. Eivät ole pelikoneita, linux koneita tai muutenkaan vaihtoehto niille, joiden softat ovat x86/windows ekosysteemissä. Apple luo omaa ekosysteemiänsä sen sijaan, että pelaisi intel/microsoft x86 peliä. Tuo mahdollistaa irtioton rautapuolella, kun apple voi tehdä omat ratkaisunsa softasta rautaan. Toisaalta x86 pelit ja x86 windows jää pyörittämättä. Samassa myös tuntuu unohtuvan, että applen webbisurffauskone on 13" macbook air. Ehkä applen kannattaisi tehdä air myös isommalla näytöllä niin voisi valita surffikoneen parista eri näyttökoosta tai sitten pro koneen sisällöntuottoon.
Mulle tuo apple olisi oiva valinta. Pelit pelaan joka tapauksessa x86 desktop:lla ja konsolilla. Läppäriin kelpaa hyvin arm-pohjainen ratkaisu jossa akku kestää ja pohja ei hehku tulipunaisena koko ajan. Aika sama mun kotikoodeille, että millä alustalla niitä käännän. Tuo applen 8+2 nopeaa arm-corea toiminee oikein kivasti koodaushommiin mitä teen.