Aika harvassa firmassa katsotaan globaalia laitteiden markkinaosuutta kun lähdetään tekemään tuotteita.
Tarkoitatko yleisesti vai vain Applen suhteen? Yleisesti totta helvetissä markkinaosuus, ja sitä kautta potentiaalinen kohderyhmän koko ja ostovolyymi vaikuttaa siihen, minkälaista tukea eri käyttöjärjestelmille lähdetään tekemään. Mutta Applen suhteen markkinaosuus hämää hieman, eli potentiaalista ostovoimaa Applen käyttäjät tarjoaa varmasti markkinaosuutta enemmän. Esimerkiksi Dellin koneen ostajat tuskin laittaa keskimäärin ohjelmistoihin yhtä paljon rahaa kuin Applen, jos veikata pitäisi.
Globaalissa luvussa on runsaasti fättiä väkirikkaista köyhistä kehitysmaista buustimassa Windowsin ja Androidin lukuja vaikka näistä käyttäjistä ei ikinä saataisi asiakkaita.
Kyllä, köyhemmistä maista tulee paljon "ilmaa" talouden näkökulmasta markkinaosuuksiin, mutta kyllä muistakin kuin kehitysmaista tulee sitä fättiä. Ei esim. Suomessa yritykset varmasti käytä läheskään yhtä paljon Mac OS:ää kuin Windowsia, koska monessa firmassa Windows-laitteet antaa paremman hinta/tuotto suhteen. Ei suurin osa varmasti tarvi mitään huippunopeaa piiriä, erinomaista näyttöä jne. vaan halvempi kone tekee työn samassa ajassa, samalla laadulla, mutta halvemmalla. Ja raha kiinnostaa yrityksiä viime kädessä eniten. Näin oli ainakin kun viimeksi pörssiyhtiössä olin töissä.
Olennainen luku on laitteiden markkinaosuus yrityksen (potentiaalisessa) kohderyhmässä.
Kyllä, löysitkö tällaista lukua? Varmasti se ihan mukava luku on Applen kannalta esim. noissa työläppäreissä mutta tuskin lähelläkään Windowsin lukua vieläkään. Voin kotona koittaa googletella tarkempia lukuja kun pääsen PC:n ääreen.
Joka tapauksessa on hölmöä valita sellaisia teknologioita ohjelmistotuotteeseen, jotka estävät sinua myymästä tuotettasi tuolle osajoukolle.
Ei nyt kannata ihan liikaa yleistää ja kannattaa huomioida yritysten eri lähtökohdat. Tuskin se on hölmöä, jos yritys on laskenut ettei tietylle joukolle julkaisu ole taloudellisesti kannattavaa. Joissain tapauksissa taas voi olla hölmöä.
Hyötyohjelma-appeista applella on lähes 80% markkinoista, vaikka laitekanta on vain n. 25%.
Mobiilipuoli on sen verran eri alusta, että en lähtisi sieltä hakemaan verrokkia. Moni taitaa tehdä ihan eri asioita työpuhelimella ja työkannettavallaan. Varmaan tietokonepuolellakin Applen osuus hyötyohjelmissa on isompi kuin markkinaosuus, mutta tuskin silti vertautuu noihin mobiilipuolen lukuihin.