Ankea 90-luku

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yero
  • Aloitettu Aloitettu
Pärjättin? Kyllä. Kivaa? Ei. Nautinnollista? Ei. Odotit matkoja? Ei.
Kyllä sitä autossa "pärjää" vaikka olis sata astetta ja munat kiehuu mutta mukavaa ja nautinnollista se ei ollut 80-luvulla eikä ole sitä edelleenkään.
Tämän takia ennen olikin niitä huoltamoita vähän väliä teiden varsilla. Ja sitten hintatietoisimmille niitä pysähdyspaikkoja joista ainakin monella täällläpäin oli oikein penkit, pöytä, jonkinlainen katos ja paremmissa vielä hyysä.
 
Ilmastointi on lopulta kuitenkin ihan pelkkä mukavuusvaruste. Jos joku kärsii kuumasta niin so be it.
Vähän samaan tapaan voisi ajatella että joka autossa pitää olla käsihallintalaitteet koska maailmassa aina on joku jolta puuttuu jalat. En usko että ihan noin radikaalisti kuumasta tuskastuvia on kuitenkaan ihan hirveitä määriä.
 
No joo, toisaalta poistui se kosteus lämppärilläkin eikä sisustat homehdu ellet säilö kosteaa autoa pitkiä aikoja lasit kiinni jossain pihan perällä. Ei ne autot sen kosteampia sisältä ole ennenkään olleet.
 
No joo, toisaalta poistui se kosteus lämppärilläkin eikä sisustat homehdu ellet säilö kosteaa autoa pitkiä aikoja lasit kiinni jossain pihan perällä. Ei ne autot sen kosteampia sisältä ole ennenkään olleet.
Juu tai viimeistään kesällä. Kyllä se vaan niin paljon nopeammin tuulilasi aukeaa sisältä huurteesta kun laittaa ilmastoinnin päälle. Lämmitys ei sinänsä itsessään poista kosteutta kun taas ilmastointi poistaa.
 
Juu tai viimeistään kesällä. Kyllä se vaan niin paljon nopeammin tuulilasi aukeaa sisältä huurteesta kun laittaa ilmastoinnin päälle. Lämmitys ei sinänsä itsessään poista kosteutta kun taas ilmastointi poistaa.
No kyllähän se lämmitys sitä ilman suhteellista kosteutta tehokkaammin vähentää kuin jäähdytys, mutta onhan se kesäkaudella suhteellisen perseestä on vääntää lämppäri päälle.
 
No kyllähän se lämmitys sitä ilman suhteellista kosteutta tehokkaammin vähentää kuin jäähdytys, mutta onhan se kesäkaudella suhteellisen perseestä on vääntää lämppäri päälle.
Mutta kun suhteellinen kosteus muuttuu niin veden määrä sisällä ei muutu miksikään, joten sen takia pitäisi katsoa absoluuttista kosteutta. ja kastepistettä jos halutaan että lasit eivät huurru. Lämmitys ei poista vettä. Jäähdytyksessä jos patterin lämpötila on alle kastepisteen niin vesihöyry saadaan kondensoitumaan jolloin kosteutta poistuu. Tämän yleensä huomaa kesällä siitä kun auton alta valuu vettä jos on pidetty ilmastointia päällä.
 
Mutta kun suhteellinen kosteus muuttuu niin veden määrä sisällä ei muutu miksikään, joten sen takia pitäisi katsoa absoluuttista kosteutta. ja kastepistettä jos halutaan että lasit eivät huurru. Lämmitys ei poista vettä. Jäähdytyksessä jos patterin lämpötila on alle kastepisteen niin vesihöyry saadaan kondensoitumaan jolloin kosteutta poistuu. Tämän yleensä huomaa kesällä siitä kun auton alta valuu vettä jos on pidetty ilmastointia päällä.
joo, tietysti, mutta käytännössä autossa vain sillä suhteellisella kosteudella on merkitystä.
 
joo, tietysti, mutta käytännössä autossa vain sillä suhteellisella kosteudella on merkitystä.
Mutta monesti on nopeampi laskea ilman absoluuttista kosteutta ilmastointilaitteella (ja sitä kautta suhteellista) kuin nostaa auton sisälämpötilaa niin että suhteellinen kosteus laskee.
 
Tuo pitää paikkansa. Nykyisin jos muistutetaan liiallisen punaisen lihan syömisen nostamasta suolistosyöpäriskistä, löytyy aina öyhöttäjiä mesoamaan siitä, että aina on lihaa syöty eikä ollut mitään ongelmaa. Kyllä, mutta nykyiset lihansyöntimäärät ovat todellakin aivan eri tasolla kuin takavuosikymmeninä. Joskus 1960-luvulla liha oli jo niin kallistakin, että ei keskituloinen kaupunkilaisperhe välttämättä edes olisi pystynyt syömään lihaa lähellekään niitä määriä kuin nykyisin kun vielä perhekootkin olivat nykyistä suurempia ja naisten työssäkäyminen jonkin verran vähäisempää.

Kun olin itse kakara, saattoi koulussakin olla parikin päivää viikossa, että lihaa ei ruokana ollut. Silloin ne oli vaan tavallisia päiviä ja kun kukaan ei keksinyt nimetä niitä kasvisruokapäiviksi, ei kukaan myöskään pillastunut aiheesta. Ennen tosin ei muutenkaan pillastuttu mistä tahansa pikkujutuista samoissa määrin kuin nykyisin.
Joo usein näkee kun joku vetää lounaaksi kilon verran pelkkää lihaa tai lihajalosteita naamaan. En tiedä oliko tuo 90-luvulla kuinka tyypillistä, mutta ei liha ainakaan liian kallista näytä nykyään olevan.
 
Mitä puutteita 90-luvun ruokatarjonnassa sitten oli, itse en enää pysty muistamaan niin hyvin että pystyisin vertaamaan nykypäivään.

Oli tarjonta niukempaa. Ehkä ei ollut 20 erilaista oliiviöljyä ja 1750 erilaista einestä tai puolivalmistetta saatavana perusmarketissa. Eikä varmaan sushi-riisiä tai ndujaa jne. Ylipäänsä yksittäisissä tuoteryhmissä oli vähemmän vaihtoehtoja, mutta mielestäni aika monipuolisesti kuitenkin kaikenlaista oli saatavana ja todella monenlaisia ruokavalioita pystyi kyllä toteuttamaan enkä ainakaan itse pidä moniakaan nykyisin tarjolla olevia uudempia elintarvikepuolen vaihtoehtoja minkään perustarpeiden tai oikean ruokavalion välttämättöminä osina, vaan kivoina lisäjuttuina joita globalisoituva maailma on tuonut tullessaan.

Kun joka vuosikymmenellä on nyt jo pitkään tullut koko ajan uutta ja entistä enemmän, ei aiempien vuosikymmenten ankeus tai ei-ankeus omassa mielessäni määrity sen mukaan, milloin on enemmän kaikkea. Vaan hyvinvoinnin ja vastakkaiseen suuntaan vaikuttavien vitutus- ja stressitekijöiden kokonaisvaikutuksen lopputuloksena. Nykyisin kaikkea on ihan vitusti mutta ihmiset entistä enemmän kyrpä otsassa, mielenterveys kiikun-kaakun jne.
Kyllä minua ainakin välillä vtuttaa käydä kaupassa, kun kaikkea on niin sootanasti ja joutuu ihmettelemään mikä niistä 20 oliivöljystä on sitten paras ja mikä hinta/laatusuhteeltaan paras. Ketä sekin sitten palvelee, mutta oikeasti hyödyllisiä asioita kuten järkeviä pakkauskokoja ei vaan löydy.
 
Anteeks nyt vaan mutta autolla missä ei ole ilmastointia EI TODELLAKAAN pärjää.
En ole tähän mennessä vielä omistanut ilmastoitua autoa vaikka kortti on ollut 24 vuotta, niin ei sitä tule juuri muiden autoillakaan ajaessa käytettyä. Firman pakullakin ajan yleensä helteellä ikkunat auki, letkeämpää niin. :comp: Voihan kuumassa autossa istuminen tietysti joskus olla hieman epämukavaa, mutta autoiluun liittyy imo niin paljon muita epämukavampia asioita kuten liikennevaloissa odottaminen, jonoissa matelu ja yleensäkin vain ajamisen tylsyys, ettei jollain ilmastoinnilla ole hirveästi merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:
90-luvulla oli yleistä myös, että autossa poltettiin sisällä, ja usein ikkunat kiinni. Myös paikallisliikenteen linja-autoissa poltettiin sisällä kuskia myöten, kunnes se taidettiin kieltää 90-luvun puolessa välissä. Myös kotona poltettiin sisällä ja eikä asiaa auttanut 60-luvun kerrostalojen painovoimainen ilmastointi. Erityisesti on jäänyt mieleen neuvolassa käynnit (nuorempien sisarusten mukana), jossa sossutäti poltti työhuoneessaan, jolloin myös vauvat pääsivät nauttimaan tästä. Tunnustavan olevani passiivisen tupakoinnin uhri. Kaikenlaisia keuhkovaivoja ollut pienestä pitäen, joista osa on perinnöllisiä, mutta osa johtuu varmasti aikuisten savuttelun hengittelystä.
 
Voihan kuumassa autossa istuminen tietysti joskus olla hieman epämukavaa, mutta autoiluun liittyy imo niin paljon muita epämukavampia asioita kuten liikennevaloissa odottaminen, jonoissa matelu ja yleensäkin vain ajamisen tylsyys, ettei jollain ilmastoinnilla ole hirveästi merkitystä.
Ilmastointi, kuten myös muut mukavuustekijät ovat sellaisia, joilla nimenomaan saadaan siitä ajamisesta miellyttävämpää myös niissä ruuhkatilanteissa jne. Hyvällä, modernilla autolla ajaminen on jo itsessään nautinnollista, toisin kuin tällaisillä ilmastoimattomilla, vanhoilla, epäergonomisilla "firman pakuilla", joissa istumonen totta kai alkaa vituttamaan nopeasti.
 
Ilmastointi, kuten myös muut mukavuustekijät ovat sellaisia, joilla nimenomaan saadaan siitä ajamisesta miellyttävämpää myös niissä ruuhkatilanteissa jne. Hyvällä, modernilla autolla ajaminen on jo itsessään nautinnollista, toisin kuin tällaisillä ilmastoimattomilla, vanhoilla, epäergonomisilla "firman pakuilla", joissa istumonen totta kai alkaa vituttamaan nopeasti.
Vitutti ajaa firman vanhalla connectilla missä ei ollut mitään mukavuuksia. Kesällä paahtavan kuuma ajaa perse ja munat hiessä (työhousut jalassa joutuu olemaan, kiltti ei täytä suojausvaatimiksia) ja talvella kylmä kuin perkele kun ei lämmennyt tarpeeksi ja laseja sai raapia auki. Nyt kun on uudempi transit missä on ilmastointi, webasto ja lämmitettävä tuulilasi niin ajaminen vituttaa huomattavasti vähemmän. Ajoasentoakin saa säädettyä sen verran että ei ole nilkka kipeänä kokoajan.
 
Ilmastointi, kuten myös muut mukavuustekijät ovat sellaisia, joilla nimenomaan saadaan siitä ajamisesta miellyttävämpää myös niissä ruuhkatilanteissa jne. Hyvällä, modernilla autolla ajaminen on jo itsessään nautinnollista, toisin kuin tällaisillä ilmastoimattomilla, vanhoilla, epäergonomisilla "firman pakuilla", joissa istumonen totta kai alkaa vituttamaan nopeasti.
Ei kun firman pakussa nimenomaan oli se ilmastointi ja olen tietysti muutenkin ajanut myös ilmastoiduilla autoilla :D Tarkoitin että autoilu on imo ylipäätään aika ikävää hommaa etenkin kaupungissa, eikä se muutu hirveästi mukavammaksi vaikka alla olisi ilmastoitu ja hyvä auto oman romukasan sijaan, kun sitä autoa on kuitenkin itse ajettava. Kulkeehan moni julkisilla ja fillarillakin.
 
Ei kun firman pakussa nimenomaan oli se ilmastointi ja olen tietysti muutenkin ajanut myös ilmastoiduilla autoilla :D Tarkoitin että autoilu on imo ylipäätään aika ikävää hommaa etenkin kaupungissa, eikä se muutu hirveästi mukavammaksi vaikka alla olisi ilmastoitu ja hyvä auto oman romukasan sijaan, kun sitä autoa on kuitenkin itse ajettava. Kulkeehan moni julkisilla ja fillarillakin.
Ymmärsin kyllä. Käytin tätä "firman pakua" vain yleisenä gwneerisenä esimerkkinä epämiellyttävästä autosta.
Mielipiteitä autoilun miellyttävyydestä saa toki jokaisella olla omansa, mutta sanoisin kyllä, että kun alla kyllin Hyvä auto, ajaminen jo itsessään on nautinnollista, ei millään tavalla ikävää. Ikäväksi se muuttuu jos alla on joku vanha ilmastoimaton roju, jossa ajoasentoa ei saa säädettyä mukavaksi tms. Ajamiseen verrattuna ikävää on myös ahtaassa bussissa istuminen.
 
Ymmärsin kyllä. Käytin tätä "firman pakua" vain yleisenä gwneerisenä esimerkkinä epämiellyttävästä autosta.
Mielipiteitä autoilun miellyttävyydestä saa toki jokaisella olla omansa, mutta sanoisin kyllä, että kun alla kyllin Hyvä auto, ajaminen jo itsessään on nautinnollista, ei millään tavalla ikävää. Ikäväksi se muuttuu jos alla on joku vanha ilmastoimaton roju, jossa ajoasentoa ei saa säädettyä mukavaksi tms. Ajamiseen verrattuna ikävää on myös ahtaassa bussissa istuminen.
Ikävyys on suhteellista. Bussilla kulkemiseen verrattuna paskakin oma auto on kuitenkin mukavuudeltaan ihan eri luokkaa, loppu on hifistelyä. :p
 
Ilmastointi, kuten myös muut mukavuustekijät ovat sellaisia, joilla nimenomaan saadaan siitä ajamisesta miellyttävämpää myös niissä ruuhkatilanteissa jne. Hyvällä, modernilla autolla ajaminen on jo itsessään nautinnollista, toisin kuin tällaisillä ilmastoimattomilla, vanhoilla, epäergonomisilla "firman pakuilla", joissa istumonen totta kai alkaa vituttamaan nopeasti.
Ainakin itse olen huomannut, että kuumassa autossa väsyy nopeammin kuin ilmastoidussa autossa. Tätä ei välttämättä huomaa lyhyessä ajossa, mutta pitkillä ajomatkoilla olen huomannut, että on ihan eri tavalla skarppina kuin kuumassa autossa ajaessa.
 
Ei isdn ollu ollu niin kallis ku alussa, se halpeni äkkiä, ja vaikka kaksiniljaa käytössä oli tavallaan kolmas ja esim pc:llä näki jos joku koiti soittaa ja vois tiputtaa toisen pois ja ottaa puhelun..
Muistan joskus 2000 luvun vaihteessa kun meillä oli 56k modeemi. Kavereilla oli Baana ISDN, joka normisti 64k ja sitten kahdella kaistalla 128k. Naapuri ei sitten pystynyt pelaamaan Diabloa yhdellä, kun lagas kuulema liikaa ja veti jatkuvalla syötöllä kahdella kaistalla. Oli vanhemmat vähän rouheana, kun tuli lasku. Tuossa sopparissa se yksi kaista kuului hintaan ja toisesta kaistasta maksettiin paikallispuhelimaksu.

Sitten saatiin meille 256k ADSL ja ai että laitettiin leffoja yöksi valumaan. Tuolloin maksoi 256k ADSL 700mk kuussa ja meganen olisi ollut 1000mk kuussa.
Sitten kun tuli XBOX joka tietenkin modattiin että sai pelattua warepelejä. Siihen sitten sai Xbox MediaCenterin ja tuo toimi ekana kotiteatterilaitteena josta katsottiin kaikki sarjat ja leffat. Tuolloin oli jo wareleffatkin kunnon äänillä ja SPDIF ulostulolla sai ihan 5.1 äänetkin ulos.
 
En ymmärrä miten aikoinaan jaksoi ladata yksittäisiä kappaleita tai jopa pelejä jostain hämäräsivustolta hitaalla 56k modeemilla. 90 luvun lopussa ei ollut vielä torrentteja, joten materiaalit etsittiin ihan normi nettisivuilta, joissa oli joko waretuslinkit valmiina tai ohjaus palvelimelle. Siitä sitten valitaan yksitellen MP3 kappaleet paskimmalla laadulla lataukseen yön ylitse, ja aamuyöstä käydään laittamaan latailut poikki, jotta ei ehdi menemään kalliin hinnan puolelle. Välillä lataukset tai nettipelailut unohtui päälle pidemmäksi aikaa, jonka jälkeen taivasteltiin 2000 markan puhelinlaskuja :asif:
Hauskana yksityiskohtana monet MP3 kappaleet oli nimetty väärin tai merkitty väärien artistien nimeen mm. The Kovenant ja Arcturuksen kappaleita oli laitettu NIN ja Rammsteinin nimiin.
 
En ymmärrä miten aikoinaan jaksoi ladata yksittäisiä kappaleita tai jopa pelejä jostain hämäräsivustolta hitaalla 56k modeemilla. 90 luvun lopussa ei ollut vielä torrentteja, joten materiaalit etsittiin ihan normi nettisivuilta, joissa oli joko waretuslinkit valmiina tai ohjaus palvelimelle. Siitä sitten valitaan yksitellen MP3 kappaleet paskimmalla laadulla lataukseen yön ylitse, ja aamuyöstä käydään laittamaan latailut poikki, jotta ei ehdi menemään kalliin hinnan puolelle. Välillä lataukset tai nettipelailut unohtui päälle pidemmäksi aikaa, jonka jälkeen taivasteltiin 2000 markan puhelinlaskuja :asif:
Hauskana yksityiskohtana monet MP3 kappaleet oli nimetty väärin tai merkitty väärien artistien nimeen mm. The Kovenant ja Arcturuksen kappaleita oli laitettu NIN ja Rammsteinin nimiin.
Latasin joskus 90-luvulla system shock 2:n ihan tavalliselta webbisivulta, suora latauslinkki ilman mitään p2p-softaa. Aikaa meni mutta tuli sitä sitten pelattuakin, toisin kuin kymmeniä ihan rahalla ostettuja pelejä nykyään.
 
Latasin joskus 90-luvulla system shock 2:n ihan tavalliselta webbisivulta, suora latauslinkki ilman mitään p2p-softaa. Aikaa meni mutta tuli sitä sitten pelattuakin, toisin kuin kymmeniä ihan rahalla ostettuja pelejä nykyään.
Näin se tosiaan toimi. Ala-aste ikäiselle oli suorastaan uskomatonta ajatella, että netistä löytyy "ilmaiseksi" kaikki mahdolliset pelit, musiikit ja jopa elokuviakin. NES emulaattori ja Rommeja tuli latailtua ahkerasti, erityisesti Nesticle -emulaattori on jäänyt mieleen koomisen ulkoasunsa puolesta. Netistä löytyi lisäksi hurjasti ilmaispelejä, joita ei saanut mistään muualta mm. suomalaiset TK (Tapan Kaikki), Alien Phobia ja Duck mr Duck -pelisarjat. South Park pikkupelejä tuli myös latailtua ahkerasti vuosituhannes vaihteessa, joista monet olivat aika tykkiäkin tavaraa mm. South Park Arcade 1-3. Liero ja Molez olivat myös kovaa kamaa moninpelinä samalta näppäimistöltä, tosin näitä taidettiin levittää enemmän diskettien kuin netin kautta.
 
Vuosituhannen vaihteessa työpaikalla oli niin nopea nettiyhteys että tietokone oli pullonkaulana. Joskus kun jotain isompaa latasi saattoi kovalevylle kirjoitus olla se hitain osa. Ehkä sen takia ei edes tajunnut miten hyvä työsuhde-etu ISDN oli.

Toki ADSL tuntui sitten hienolta, mut se ei kyllä enää ollut 90-lukua.
 
Kyllähän ilmastointia alkaa haluamaan jo selvästi alle 20C lämpötiloissa, erityisesti jos kunnolla aurinko paahtaa. Se, että ilman ilmastointia pärjättiin aikanaan (jopa oikesti kuumissa maissa) ei tarkoita ettei olisi äärimmäisen tärkeä mukavuusvaruste. Ja turvallisuusvaruste, kuten jos sanottiin, siinä kun aivot kypsyy helteessä niin ei ole tarkkaavaisuus enää parhaimmillaan.

Isällä oli Saabissa ilmastointi jo ysärin alussa, oli harvojen herkkua silloin.
 
En ole tähän mennessä vielä omistanut ilmastoitua autoa vaikka kortti on ollut 24 vuotta, niin ei sitä tule juuri muiden autoillakaan ajaessa käytettyä. Firman pakullakin ajan yleensä helteellä ikkunat auki, letkeämpää niin. :comp: Voihan kuumassa autossa istuminen tietysti joskus olla hieman epämukavaa, mutta autoiluun liittyy imo niin paljon muita epämukavampia asioita kuten liikennevaloissa odottaminen, jonoissa matelu ja yleensäkin vain ajamisen tylsyys, ettei jollain ilmastoinnilla ole hirveästi merkitystä.
Jotku pärjää ilman sisävessaa ja juoksevaa vettä. Se ei silti tarkoita, ettäkö ne eivät olisi elämäntasoa parantavia asioita. Sama ilmastoinnin kanssa, sekä autossa että kodissa.
 
Näin se tosiaan toimi. Ala-aste ikäiselle oli suorastaan uskomatonta ajatella, että netistä löytyy "ilmaiseksi" kaikki mahdolliset pelit, musiikit ja jopa elokuviakin. NES emulaattori ja Rommeja tuli latailtua ahkerasti, erityisesti Nesticle -emulaattori on jäänyt mieleen koomisen ulkoasunsa puolesta. Netistä löytyi lisäksi hurjasti ilmaispelejä, joita ei saanut mistään muualta mm. suomalaiset TK (Tapan Kaikki), Alien Phobia ja Duck mr Duck -pelisarjat. South Park pikkupelejä tuli myös latailtua ahkerasti vuosituhannes vaihteessa, joista monet olivat aika tykkiäkin tavaraa mm. South Park Arcade 1-3. Liero ja Molez olivat myös kovaa kamaa moninpelinä samalta näppäimistöltä, tosin näitä taidettiin levittää enemmän diskettien kuin netin kautta.
Tuohon aikaan oli kyllä loistavia pikkupelejä, noiden mainitsemiesi lisäksi tulee heti ensimmäisenä mieleen esimerkiksi Rally-Sport, Slicks'n'Slide, Mine Bombers ja Skijump joita tuli tahkottua kohtalaisen paljon aikanaan.
 
En ymmärrä miten aikoinaan jaksoi ladata yksittäisiä kappaleita tai jopa pelejä jostain hämäräsivustolta hitaalla 56k modeemilla.
Koska ei ollut parempaakaan saatavilla , ainakaan järjelliseen hintaan, ja tuo tuntuo ihan normaalilta silloin.

Toki tommosta hidasta nettilatausta paljon enemmän dataa liikkui laneilla, 10Mbit (ja myöhemmin 100Mbit verkkokorteilla)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
279 425
Viestejä
4 808 992
Jäsenet
77 917
Uusin jäsen
$oolo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom