- Liittynyt
- 22.12.2016
- Viestejä
- 22 240
Tästä otannasta huolimatta PS myllersi nopeasti markkinoita heti julkaisunsa (94/95) jälkeen. Edullinen 3D-grafiikka, CD-levyjä käyttävät pelit, ja selkeästi aikuisempaan makuun suunnitellut pelit (toki lapsille suunnattuja unohtamatta) olivat niitä avainjuttuja joilla Sony löi nopeasti itsensä läpi. Pleikkari oli paljon edullisempi ja helppokäyttöisempi kuin tuon ajan peli-PC, eikä vaatinut jatkuvaa laitteiden päivitystä, kun uusia pelejä julkaistiin. Sama homma on jatkunut toki myös myöhemminkin julkaistuilla Pleikkariversioilla, pelaaminen vaan toimii niillä todella helposti ja hyvin. PC-pelaamisella on totta kai omat etunsa, mutta ne molemmat vetivät (ja vetävät) erilaisia pelaajaryhmiä puoleensa. Joka tapauksessa en vähättelisi konsolipelaamisen merkitystä ja näiden laitteiden kykyjä. Nimenomaan PS1 oli se laite, joka nosti konsolipelaamisen (pysyvästi) uudelle tasolle PC-pelaamisen rinnalle, ja jopa edellekin.
Toi nyt on ihan uskomatonta paskaa, että pleikkarin pelit olisi ollut jotenkin enemmän aikuiseen makuun kuin PC-pelit! Millä planeetalla? Ei ainakaan tällä...Tämä on kyllä ihan omaa tarinointiasi. Kuten aiemmassa viestissäni kirjoitin, PS:aa markkinointiin nimenomaan nyt aikuisten peleille, ja laite myi (täysin ymmärrettävistä syistä) hurjiä määriä.
Joku tarjosi täällä aiemmin esimerkkinä tällaisesta pelistä esim. Mortal Combattia...

Ei voi olla tottakaan mitä mun semi-vanhat korvani kuulevatkaan..Kyllä ne konsolipelit on aina vedonneet erityisesti perheen pienimpiin tai ATK-lukutaidottomiin juntteihin. "Aikuisemmissa" peleissä tarvittiin ja tarvitaan yhä edelleen hiirtä ja/tai näppäimistöä. Myöskin kunnon analoginen joystick oli eduksi esim. lentosimuissa.
Tottakai pleikkarin pelit oli kypsempiä ja kehittyneempiä kuin aiempien sukupolvien konsolipelit. Se on ihan eri juttu sitten. Siihen asti konsolipelit oli olleet jotain tasohyppelyitä yms, joten tottakai pleikkari vei kehitystä "aikuisempaan" suuntaan siihen verrattuna. PC-maailmassa puolestaan 2D-toimintapelit eivät oikeastaan koskaan olleet mikään juttu, joten PC-pelit oli jo heti lähtökohtaisesti "aikuisempia" ihan 1980-luvulta lähtien, aluksi painottuen esimerkiksi graafisiin seikkailupeleihin ja lentosimulaattoreihin.
Viimeksi muokattu:
