AMD Zen 3 kellotukset ja kokemukset

Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
777
Onko tuo Kombo Strike nyt siis ihan 1:1 sen kanssa että pistää negative offsetiä vaikka tuolla PBO2Tunerilla, vai tekeekö tuo jotain muutakin?

Tarvii varmaan tehdä vähän omia testejä.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Osaisiko joku arvioida jaksaako scythe mugen 5 pcgh jäähdyttää 5800X3D prossua. IO-techin testissähän toi prossu kävi 90 asteessa noctuan nh-d15 coolerillakin. Kiinnostais tuohon prossuun päivittää kone mutta meneekö coolerikin vaihtoon.

Scythe Mugen 5 PCGH edition prosessorijäähdytin - 56,90€
No erityisesti tuolla curve optimizerilla tuunattuna 5800X3D on tosi virtapihi piiri. Ei tuota mitään ongelmia Mugenilla. Edes tuunaamatta ongelma ei ole jäähdyttimen järeys, vaan lämmön siirtyminen. Jos siis coolerin pohja on tasainen, laittaa hyvää lämpötahnaa ja varmistaa hyvän kontaktin, niin Mugenilla pääsee varmaan hyvin lähelle samaan tulokseen kuin Noctualla. Joka tapauksessa kyseessä on 105W prossu, joten kyllä sitä sietää ajaa Mugenia kevyemmälläkin jäähyllä. Itse ajattelin tässä juuri, että laittaisin Dark Rock Pro 4:ään ehkä vain yhden tuulettimen, kunhan saan X3D:n käsiini.

Miten muuten porukat laittaa tahnat näihin? Itse olen kaikkiin chiplet-Ryzeneihin levittänyt Kryonautin koko heatspreaderin alalle. Jotenkin tuo Kryonaut tuntuu niin jäykältä, että ei ihan riitä luotto sen leviämiseen kauttaaltaan perinteisillä täplä- tai ristimetodeilla.
 
Liittynyt
08.03.2022
Viestejä
777
Miten muuten porukat laittaa tahnat näihin? Itse olen kaikkiin chiplet-Ryzeneihin levittänyt Kryonautin koko heatspreaderin alalle. Jotenkin tuo Kryonaut tuntuu niin jäykältä, että ei ihan riitä luotto sen leviämiseen kauttaaltaan perinteisillä täplä- tai ristimetodeilla.
Kryonautin oon itsekin sivellyt valmiiksi koko pinta-alalle. Niin se kuuluukin tehdä.

Muita tahnoja käyttäessä - kuten juuri viimeksi tuota Arctic MX-5 - laitoin X ja vielä lisäksi pikkuruiset pisteet tuonne X:n viivojen sisään. Täplämetodia käytin aina Intelin kanssa mutta jostain syystä siirryin tähän tyyliin AMDn kanssa. Ehkä joskus aikoinaan pelkäsin vähän liikaakin että tahnaa menee liikaa, joten menin aina tuolla "pikkuruinen pallo keskelle" menetelmällä, mutta mieluummin nykyään on varma, kuin että jäisi ns. kuivia kohtia ja saa taas kohta repiä auki koneen. Ikinä ei ole niin paljoa turannut että valuisi socketille saakka. Jonkinlainen kokemus/itsevarmuus tässä hommassa on eduksi. :D
 

neg0t

Tukijäsen
Team Ryzen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
536
Noctuan lämpötahnan kanssa tehnyt niin että keskelle pisko ja sitten kulmiin vähän vähemmän että tulee viisi pistettä. Hyvin tasainen kerros tullut ainakin omien kokemusten perusteella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Kombostrike testiin täälläkin kolmostasolle ja on kyllä mahtava ominaisuus. Multicore suorituskykyä lisää ja lämmöt tipahti lähes 10 astetta. Single core suorituskyky sama kuuden asteen tiputuksella verrattuna vakioon.

Millähän tuon absoluuttisen vakauden nyt selvittäisi? Corecyclerilla?
Eipä ollut ainakaan oma kivi vakaa Kombostrike level 3. Corecyclerin vakioasetuksilla tullut erroria yön aikana. Seuraava leveli sitten testiin.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Kopaisin eilen nopeasti 5800X3D:tä, emona MSI B550 Gaming Carbon ja jäähynä Dark Rock Pro 4 (vain keskituulettimella). Aika kuumana tuo odotetusti käy vakiona, mutta ei throtlaa kuitenkaan. Aika nopeasti aloin kuitenkin testaamaan myös Kombo Strikea. Mites muilla nyt sitten nuo jännitteet käyttäytyy Kombolla? Koska itselläni jo level 2:lla tippuu ihan Cinebenchissa jännite ajoittain aina 1.17V:iin asti, vaikka kevyessä rasituksessa onkin siellä odottamallani 1.2V tasolla. Jos level 3 jatkaa samalla linjalla, niin epäilen että ei pysy tolpillaan. Pitäiskö tähän nyt kuitenkin viritellä LLC:tä kaveriksi, vai onko noissa lukemissa jotain ihan oikeasti hämärää?
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
419
Onko Asuksella vastaavaa ominaisuutta biosissa mitä MSI:n kombo strike?
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Mahtaa normaalia olla, täällä 3lvl combolla maximit 1.17v
Mä olen selvitellyt tätä edelleen, eli hakenut netistä tapauksia, joissa näkyisi vertailukelpoisia arvoja kombo strike 3:lla kesken CB23-ajon. Mun mielestä näyttää siltä, että omassa tapauksessani kombo strike 2 vastaa lukemia, jotka yleensä tulee kombo strike 3:lla TAI curve optimizer -30:lla. Eli kevyessä kuormassa (ennen benchmarkin alkua ja sen jälkeen) core VID on 1.200V, josta se laskee CB23:n aikana suht usein tasolle 1.17V (keskimäärin pyörii 1.175-1.180V välillä). Ja tuo ei siis ole vielä edes mikään erityisen raskas kuorma, jollain P95:llä mahtaa dipata vielä alemmas.

Kunhan pääsen taas koneelle, niin testailen vähän PBO2 Tunerilla. Pitää myös asennella chipset-ajurit uusiksi, koska en tietenkään niitä muistanut päivittää edellisen CPU:n jäljiltä. Ja jos ei noilla muutu, niin ehkä kokeilla vielä LLC-asetuksiakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 168
Voiko 5800x3d:llä asuksen emolla biosista alivoltittaa kun sieltä on vs. 5600x hävinnyt ne pbo valikot pois? Ajaako tuo offset voltage samaa asiaa ja mikä siitä vastaisi hyvin tuota -30mv per core asetusta pbo:lla?
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
942
Ei helposti suoraan pysty, ellei ole vanhaa BIOS-profiilia tallessa, jossa -30 all core curve asetettuna PBO-valikosta. Ja tämänkin vain hypyssä 5800X 8-core -> 5800X3D 8-core.

5600X-profiilista puuttuisi kahden ytimen -30-asetukset.

Helpompi varmaan virittää Windowsiin PBO2Tuner ja asettaa se automaattisesti käynnistymään -30 -arvoilla aina kun kone boottaa. :)
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
419
No heitin windowsissa PBO2 Tuneriin -20 ja lähti CB20:ssä heti -8 °C ja pisteitä tuli 200p lisää.
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
419
Cinebench meni läpi vielä tuolla -30 ja pisteitä vielä 80p lisää. Pitää testata ajan kanssa tuo vakaus eri säädöillä.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 690
5800X3D kiveen päivitys tais mennä ihan ok. Cinebench R20 testillä lämmöt nousee 90 asteeseen mutta hwinfon prochot pysyy ei tilassa niin ei throtlaakaan. Kaikkien ytimien kellot tippu jonnekin 4200MHz tienoille. Coolerina ilmajäähy scythe mugen 5 pcgh ja emona asus tuf x570-plus. Prossun qfan säädetty biosista siten että 70c kohdalla 100%.
 

DaNightlander

Powered by 3dfx Voodoo
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
900
5800X3D kiveen päivitys tais mennä ihan ok. Cinebench R20 testillä lämmöt nousee 90 asteeseen mutta hwinfon prochot pysyy ei tilassa niin ei throtlaakaan. Kaikkien ytimien kellot tippu jonnekin 4200MHz tienoille. Coolerina ilmajäähy scythe mugen 5 pcgh ja emona asus tuf x570-plus. Prossun qfan säädetty biosista siten että 70c kohdalla 100%.
Kannattaa varmaan ottaa löysät pois PBO2 Tunerilla. Mitä on keskustelua seurannut, niin erot vakioon on ihan huomattavat lämmöissä ja suorituskyvyssä. Vaikka Curve Optimizer säädöt on BIOSista poistettu tuolla mallilla, toimivat ne kuitenkin edelleen. Omassa 5700X:sta CO All Core -30 toi sellaiset tuhat CB23 pistettä lisää huomattavasti vähemmillä lämmöillä. CoreCyclerilla vakaustestit ja jos tulee WHEA virheitä, tai on epävakautta, niin kokeilla pienemmällä arvolla. -30 on maksimi ja oma tuntuma on, että mitä uudempi malli, sitä todennäköisemmin se on vakaa.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
942
Asuksen B550-F emoon tuutattiin eilen uusi BIOS 2806, joka mahdollistaa Curve Optimizerin käytön suoraan BIOSista 5800X3D:llä! Mahdottoman hieno juttu!

"Ai Tweaker" -valikon alta löytyy PBO-menu tässä uudessa BIOSissa.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
584
Mistäs tuo Combo Strike löytyy MSIn biosin syövereistä? Kävin valikot läpi, mutta tuo lienee joku lempinimi ja ominaisuus täysin toisella nimellä siellä valikoissa kun ei löytynyt? Uusimman biosin release notes tuosta kyllä kertoi, eli jossain siellä se on...
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
584
Kuva netistä mutta tuolla pitäisi olla
Noh, kuva ja oikea kirjoitusasu googlatessa (Kombo, ei Combo) kertoi paljon. Ihmekkään ettei löydy kun taitaa olla spesifisti vain ja ainoastaan tuon 5800X3D ominaisuus, ei muiden? Mennään siis perinteisemmillä keinoilla...
 
Liittynyt
09.03.2019
Viestejä
69
Jaksaisko joku vääntää mulle rautalangasta miten load line calibration tulisi säätää esim kun on pbo kurvea säädetty. Kivi 5900x ja msi mag tomahawk x570.

Ymmärrän perusidean mutta mitä arvoja mun pitäisi hwinfosta seurata?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
2 948
Jaksaisko joku vääntää mulle rautalangasta miten load line calibration tulisi säätää esim kun on pbo kurvea säädetty. Kivi 5900x ja msi mag tomahawk x570.

Ymmärrän perusidean mutta mitä arvoja mun pitäisi hwinfosta seurata?
Jos olet vaan curvea säätänyt (oletan negatiivisia arvoja), niin et tarvitse LLC arvoon koskea. Jos olet myös ylikellottanut, niin säätämällä LLC:tä korkeammalle voit saada lisää vakautta. Korkeampi LLC siis nostaa jännitettä, joten seuraa ytimien toteutuneita jännitteitä (pysyykö jännite säädetyssä arvossa kuormalla, jos tippuu niin LLC liian pienellä jos menee yli niin liian isolla).

Eli siis kun kellotetaan ja prossu vie enemmän virtaa, niin jännitteet tippuu ja voi piikeissä notkahtaa (joka voi aiheuttaa epävakautta). Ja LLC:tä nostamalla saadaan jännite pysymään paremmin halutussa. Liian korkealla LLC:llä jännitettä voi sitten mennä liikaakin.

What is 'load line calibration' in my BIOS and how can I use it? | PC Gamer
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Kivi 5900x ja msi mag tomahawk x570.

Ymmärrän perusidean mutta mitä arvoja mun pitäisi hwinfosta seurata?
Sama kivi ja sama emolevy. Itse seuraan seuraavia (tähän liittyen):
- Core VIDs (enimmäistäärä ja minimi, itsellä enimmäismäärä 1.413V ja minimi 0.981V)
- Ydinkellot (enimmäismäärä ja minimi, itsellä hieman vaihtelee 4,900/4,950 ja minimi 2,880)
- CPU Tctl/Tdie (ihan nähdäkseni minimi ja maksimi lämpöjä noin yleisestikin)
- CPU TDC / CPU EDC / CPU PPT (minimit ja maksimit, pysyykö säädetyissä rajoissa itse olen laittanut nuo: PPT 175W, TDC 120A ja EDC 180A)
- Ylempään liittyen: CPU PPT Limit + TDC / ECL Limit (jos 100% maksimit hakkaa rajoitinta vastaan jos alle voi nostaa ellei lämmöissä / virrankulutuksessa ole syytä miksi ei halua nostaa. Itsellä noista TDC on 92,3% loput 100%)

Toki jos vasta aloittaa säätämistä kurvin sekä buustien myös kohtuullisen tärkeää voi olla katsoa jokaisen yksittäisen (ei vain kaikkien yhdessä) ytimen minimit ja maksimit (otaksuen että olet laittanut 2-3 parasta ydintä per nippu eli sinulla on 4-6 parasta ydintä vähemmällä miinuksella kun taas huonommat ytimet suuremmalla jolloin ne paremmat ytimet kellottuvat paremmin ja ovat yleensä valittuina esim. peleissä. Esim. tänään nyt noin 30min sisällä kun kone on ollut auki niin parhaat ytimet käyneet 4,900 ja huonoimmat vasta 4,625)

Tietysti nuo ovat myös hieman "henkilökohtaisia" arvoja. Mitä tarkoitan on se että osalle on OK kunhan prosessori "normaalissa työpöytä ja pelikäytössä" pysyy juuri alle 90C (tai ei ainakaan nouse päälle 100C).

Osalle taas (esim. itse) se ei saisi ikinä nousta liian korkeaksi. Eli käytännössä kun nyt juuri kesken tämän viestin ajoin Cinebench R23 testin (10+min) CCD1 sai lämmöiksi 82.3C max huonompi CCD2 sai lämmöiksi 79.3C tällöin CPU Tctl/Tdie oli 82.1C.

Tämä kertoo minulle sen että "normaalissa käytössä" lämmöt eivät "ikinä" nouse edes sinne +80C mikä taas itselleni riittää (jos käytän tätä prosessoria 5+ vuotta [2 jo mennyt] se kyllä kestää ja kun myyn sen eteenpäin se kestää sen toisetkin 5+ vuotta käyttöä toki käyttäjästä riippuen)

Itselläni kurvia on väännelty siten että ytimet 1,3,5,7 ja 12 ovat arvossa -8. Sitten ytimet 2,4,6 arvossa -18 ja loput arvossa -22.
 
Viimeksi muokattu:

Requiem

For You
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 479
Jos olet vaan curvea säätänyt (oletan negatiivisia arvoja), niin et tarvitse LLC arvoon koskea. Jos olet myös ylikellottanut, niin säätämällä LLC:tä korkeammalle voit saada lisää vakautta. Korkeampi LLC siis nostaa jännitettä, joten seuraa ytimien toteutuneita jännitteitä (pysyykö jännite säädetyssä arvossa kuormalla, jos tippuu niin LLC liian pienellä jos menee yli niin liian isolla).

Eli siis kun kellotetaan ja prossu vie enemmän virtaa, niin jännitteet tippuu ja voi piikeissä notkahtaa (joka voi aiheuttaa epävakautta). Ja LLC:tä nostamalla saadaan jännite pysymään paremmin halutussa. Liian korkealla LLC:llä jännitettä voi sitten mennä liikaakin.

What is 'load line calibration' in my BIOS and how can I use it? | PC Gamer
Tai halutessa voi käyttää päinvastoin eli pienemmällä, jännitteet pysyy korkeammalla muutaman coren rasituksessa ja tippuu eli lämmöt ei karkaa täydessä rasituksessa.
Lisäksi riippuu emosta tai valmistajasta miten LLC arvot on ilmoitettu, kannattaa katsoa manuaalista onko isompi arvo oikeasti isompi vai pienempi.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
56
Prossuna 5800x3d testalin tuota pbo2 tuneria ja olin erittäin tyyväinen tuntui toimivan hyvin -50 asetuksilla jne . Ongelmana on se että koitin tehdä sivuilta löytyvän ohjeen mukaan tehtävän että toimisi käynnistettäessä. Eipä toimi käynnistäessä. Koitin myös ihan perus pikakuvaketta että laitais startupissa ja pikakuvakkeen takana -50 arvot. En edes saannut niitä arvoja toimimaan suoraan sieltä pikakuvakkeesta ja windows ei lataa ohjelmaa käynnistettäessä kummallakaan tyylillä Onko muilla vastaavia ongelmia. Kiitos jo etukäteen
 
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
140
Prossuna 5800x3d testalin tuota pbo2 tuneria ja olin erittäin tyyväinen tuntui toimivan hyvin -50 asetuksilla jne . Ongelmana on se että koitin tehdä sivuilta löytyvän ohjeen mukaan tehtävän että toimisi käynnistettäessä. Eipä toimi käynnistäessä. Koitin myös ihan perus pikakuvaketta että laitais startupissa ja pikakuvakkeen takana -50 arvot. En edes saannut niitä arvoja toimimaan suoraan sieltä pikakuvakkeesta ja windows ei lataa ohjelmaa käynnistettäessä kummallakaan tyylillä Onko muilla vastaavia ongelmia. Kiitos jo etukäteen
Sama ongelma. tuon automaagisen käynnistyksen suhteen.
 
Liittynyt
31.10.2017
Viestejä
56
Ratkaisin ongelmani itse. otin etherum mineristä .bat filun jossa korvasin minerin exen nimen
PBO2Tuner.exe -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30 -30
pause


tein tästä pikakuvakkeen ja laitoin sen windows +r shell:startup kansioon tämän pikakuvakkeen
toimii
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
117
Osaisko joku kertoa jotku helpot perus asetukset/optimoinnit 5900X:llä etenkin Tarkovia ajatellen? Ihan pihalla vielä näistä.. Muistit sentään osasin laittaa biosista toimimaan 3600mhz. :geek:

Strix B-550-F Gaming (uusin bios isketty sisään)
5900X
Gskill trident neo 3600mhz 2x16gb samsung
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
690
Mites onko porukka täällä huomannut kun docp profiilia käyttää että jos muistien nopeus on enemmän kuin 3200 niin prossu ei enää mene lepotilaan eli tuohon c6 stateen? Core VID näyttää tällöin minimissään 0.9v. Eroja saattaa olla eri emolevyjen välillä miten tuo toimii. Jos nopeuden puottaa 3200 tai siitä alaspäin niin prossu lepää taas normaalisti ja VID painuu sinne 0.2v paikkeille.
 
Liittynyt
04.01.2017
Viestejä
942
Osaisko joku kertoa jotku helpot perus asetukset/optimoinnit 5900X:llä etenkin Tarkovia ajatellen? Ihan pihalla vielä näistä.. Muistit sentään osasin laittaa biosista toimimaan 3600mhz. :geek:

Strix B-550-F Gaming (uusin bios isketty sisään)
5900X
Gskill trident neo 3600mhz 2x16gb samsung
Vaihtoehto A

BIOS:
1. XMP-päälle
2. PBO+Curve Optimizer -30 ja testailet missä raja menee, ettei Tarkov/Windows kaadu
3. Pelaa peli, nauti

Vaihtoehto B (Itse valitsin tämän)
1. Osta 5800X3D
2. XMP-päälle
3. PBO+Curve Optimizer -30 ja testailet missä raja menee, ettei Tarkov/Windows kaadu(X3D kestää -30 99% varmasti, kun parempaa binniä)
4. Pelaa peli, nauti +120fps Lighthousessa, koska Unity Engine tykkää V-Cache :cool:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
650
Osaisko joku kertoa jotku helpot perus asetukset/optimoinnit 5900X:llä etenkin Tarkovia ajatellen? Ihan pihalla vielä näistä.. Muistit sentään osasin laittaa biosista toimimaan 3600mhz. :geek:

Strix B-550-F Gaming (uusin bios isketty sisään)
5900X
Gskill trident neo 3600mhz 2x16gb samsung
Itse laitoin näiden ohjeiden mukaan asetukset.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
674
Mites onko porukka täällä huomannut kun docp profiilia käyttää että jos muistien nopeus on enemmän kuin 3200 niin prossu ei enää mene lepotilaan eli tuohon c6 stateen? Core VID näyttää tällöin minimissään 0.9v. Eroja saattaa olla eri emolevyjen välillä miten tuo toimii. Jos nopeuden puottaa 3200 tai siitä alaspäin niin prossu lepää taas normaalisti ja VID painuu sinne 0.2v paikkeille.
Ainakin Gigabyten emo tiputtaa jännitteet 0.2V vaikka muistit on 3800. Tosin olen laittanut Advanced CPU Settings asetuksista Power Supply Idle Controll = Low Current Idle. Typical Current muistaakseni pitää Vcore jännitettä korkeammalla mutta Ryzen Master näyttää kuitenkin Vcore keskiarvoksi idlessä ~0.3V.

Jos Global C-State controll Disabled niin Vcoren minimi 1V tuntumassa ja Ryzen master näyttää Vcore keskiarvoksi 1V.
 
Liittynyt
26.01.2021
Viestejä
690
Ainakin Gigabyten emo tiputtaa jännitteet 0.2V vaikka muistit on 3800. Tosin olen laittanut Advanced CPU Settings asetuksista Power Supply Idle Controll = Low Current Idle. Typical Current muistaakseni pitää Vcore jännitettä korkeammalla mutta Ryzen Master näyttää kuitenkin Vcore keskiarvoksi idlessä ~0.3V.

Jos Global C-State controll Disabled niin Vcoren minimi 1V tuntumassa ja Ryzen master näyttää Vcore keskiarvoksi 1V.
Nähtävästi oma emo global c-states menee pois päältä kun muistikellot nousee. Päälle kun taas laittaa itse noi niin tulee blue screeniä välillä. Tai ainakin edellisellä prossulla tuli.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 690
Tippuisko 5800X3D lämmöt ilman pbo curve säätöjä pelien 88-90c asteesta jos päivittäis koneeseen NH-D15 tai AIO240? Nyt siis kotelo fractal arc xl ja cooleri scythe mugen 5 pcgh?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
830
Tippuisko 5800X3D lämmöt ilman pbo curve säätöjä pelien 88-90c asteesta jos päivittäis koneeseen NH-D15 tai AIO240? Nyt siis kotelo fractal arc xl ja cooleri scythe mugen 5 pcgh?
Itellä 5800X3D ja Corsair H150i Elite Capellix.
Radin sijoitus ei aivan optimi ole kun on Corsair 5000D Airflow -kotelon sivussa samalla seinällä emon kanssa mutta tuollakin lämmöt esim BF2042 pelatessa pyörii 70 asteen kahta puolta riippuen vähän pelaako 64 vai 128 pelaajaa.
Kuuma tuo kivi kyllä on, siitä ei pääse mihinkään mutta varmasti tuolla 240mm AIO:llakin tippuu lämmöt noista mainitsemistasi lukemista melkoisesti.

*edit
Unohtui mainita että tosiaan stockina käytössä muuten paitsi XMP otettu käyttöön BIOSista.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
185
Tuli eilen viimeinkin vaihdettua 5600X -> 5800X3D ja jonkin verran tutkailin tuota PBO mahdollisuutta. Asuksella ei ainakaan ole toistaiseksi saatavilla B550-i varianttiin säätöjä tälle prosessorille, mutta Windowsin puolelta tuli säädettyä sitten PBO2 kanssa. CoreCyclerillä en ole onnistunut kippaamaan vielä mitään kun löin arvot -30 jokaiselle ytimelle. Muistit myös sain säädettyä ilman WHEA-virheitä kuntoon.

1670607146336.png
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
674
Taitaa omasta 5800x:stä olla parhaat ytimet lahoamassa. CoreCycler kippaa biosin nollauksen jälkeen vaikka kaikki arvot vakiona. Ei auta LLC säätämiset tai Vcore offsetit. Ainoastaa jos laittaa positiivista offsettiä ei parhaat ytimet enään kippaile. Ei myöskään auta vaikka muistit olis sika löysillä jedec arvoilla.

Toisaalta nyt rullaa muistit 3800 ja IF 1900Mhz ja VSoc jännite vain 1V , VDDP 900mV ja VDDG:t 950mV eikä näy toistaiseksi WHEA virheitä. Kun prossu oli uusi niin eipä toiminu löysemmätkään muistiasetukset noin matalilla jännitteillä.
1670789191558.png

Kenties alkujaankin nuo parhaat core säädetty liian rajoille kun ei niille oikein ole koskaan saanut negatiivista offsettiä ja oletetut muistiohjaimen whea virheet johtuneetkin noista kahdesta ytimestä vaikka niihin ei logeissa suoraan ole viitattukkaan.

Takuuta olis vielä kyllä jäljellä noin vuosi jos vaan jaksaa RMA:ta laittaa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
674
Taitaa omasta 5800x:stä olla parhaat ytimet lahoamassa. CoreCycler kippaa biosin nollauksen jälkeen vaikka kaikki arvot vakiona. Ei auta LLC säätämiset tai Vcore offsetit. Ainoastaa jos laittaa positiivista offsettiä ei parhaat ytimet enään kippaile. Ei myöskään auta vaikka muistit olis sika löysillä jedec arvoilla.

Toisaalta nyt rullaa muistit 3800 ja IF 1900Mhz ja VSoc jännite vain 1V , VDDP 900mV ja VDDG:t 950mV eikä näy toistaiseksi WHEA virheitä. Kun prossu oli uusi niin eipä toiminu löysemmätkään muistiasetukset noin matalilla jännitteillä.

Kenties alkujaankin nuo parhaat core säädetty liian rajoille kun ei niille oikein ole koskaan saanut negatiivista offsettiä ja oletetut muistiohjaimen whea virheet johtuneetkin noista kahdesta ytimestä vaikka niihin ei logeissa suoraan ole viitattukkaan.

Takuuta olis vielä kyllä jäljellä noin vuosi jos vaan jaksaa RMA:ta laittaa.
Ei sittenkään ollut täysin virheetön tuo IF 1900 kun VDDG jännite oli 950mV, satunnaisia WHEA virheitä silloin tällöin. Vsoc ja VDDG jännitteiden molempien ollessä 1000mV oli vakaa ainakin sen aikaa kun testailin.

Sain toimimaan parhaat ytimet CoreCyclerissä ilman virheitä 0 offsetilla kun laittoin Boost Overrideen -50Mhz. Nyt prossu boostaa maks 4800Mhz mutta eipä se paljon menoa hidasta.

Lisäksi laitoin CPPC jutut pois päältä niin ei niin paljon tule enää rasitusta noille parhaille ytimille. Muistin kelloja laskin 3800->3667 mutta tiukensin ajoituksia. Muisti kellojen pudotuksen ansiosta Vsoc jännitteen sai kivasti pudotettua 950mV ja VDDG jännitteet 900mV. Soc poweri tippui useita watteja ja nyt ei nouse enää juurikaan yli 10W.

CO-corecycleri.jpg

1670866885569.png

Noissa muistien Setup arvoissa vielä vähän hakemista kun tuntuu että joskus ne toimiviksi todetut arvot ei enää toimikkaan jos jotain muuttelee. Tuntuu kuitenkin että aina useampi arvo 51-56 väliltä toimii.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 590
Ainakin Gigabyten emo tiputtaa jännitteet 0.2V vaikka muistit on 3800. Tosin olen laittanut Advanced CPU Settings asetuksista Power Supply Idle Controll = Low Current Idle. Typical Current muistaakseni pitää Vcore jännitettä korkeammalla mutta Ryzen Master näyttää kuitenkin Vcore keskiarvoksi idlessä ~0.3V.

Jos Global C-State controll Disabled niin Vcoren minimi 1V tuntumassa ja Ryzen master näyttää Vcore keskiarvoksi 1V.
Itsekin testasin tuota ja todella noin 0.9V oli ennen ja nyt tuo nyt laskee idle kellot 0.200V (2,880.0 MHz). :kippis:
5900X käytössä ja MSI:n mag tomahawk x570.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 158
Pitäisiköhän 5800X3D myös idlailla noin matalilla volteilla? Itsellä pysyy päälle 1V, vaikka laitoin tuon Low Current Idlen ja Win10 virranhallinnan "tasapainoiselle" asetukselle.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 690
5800X3D onko tässä normaalisti idle lämmöt tosiaan 48C astetta? Avaat jonku chromeen jonku nettisivun tai käynnistät jonku muun sovelluksen lämmöt saman tien 60C ja tuulettimeet boostailee kierroksia.
 

aPm

Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
419
Asuksen B550-F emoon tuutattiin eilen uusi BIOS 2806, joka mahdollistaa Curve Optimizerin käytön suoraan BIOSista 5800X3D:llä! Mahdottoman hieno juttu!

"Ai Tweaker" -valikon alta löytyy PBO-menu tässä uudessa BIOSissa.
Täytyypä tutkia löytyykö vielä tuosta C8H 4201 version biosista.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
5800X3D onko tässä normaalisti idle lämmöt tosiaan 48C astetta? Avaat jonku chromeen jonku nettisivun tai käynnistät jonku muun sovelluksen lämmöt saman tien 60C ja tuulettimeet boostailee kierroksia.
Lyhyesti: kyllä. 60 astetta ei ole lämpö eikä mikään. Säädä tuulettimien hystereesiä isommaksi ja samalla lämpörajoja siten, että nostaa kierroksia vasta esim. 70 asteessa.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
674
Taitaa omasta 5800x:stä olla parhaat ytimet lahoamassa. CoreCycler kippaa biosin nollauksen jälkeen vaikka kaikki arvot vakiona. Ei auta LLC säätämiset tai Vcore offsetit. Ainoastaa jos laittaa positiivista offsettiä ei parhaat ytimet enään kippaile. Ei myöskään auta vaikka muistit olis sika löysillä jedec arvoilla.

Toisaalta nyt rullaa muistit 3800 ja IF 1900Mhz ja VSoc jännite vain 1V , VDDP 900mV ja VDDG:t 950mV eikä näy toistaiseksi WHEA virheitä. Kun prossu oli uusi niin eipä toiminu löysemmätkään muistiasetukset noin matalilla jännitteillä.

Kenties alkujaankin nuo parhaat core säädetty liian rajoille kun ei niille oikein ole koskaan saanut negatiivista offsettiä ja oletetut muistiohjaimen whea virheet johtuneetkin noista kahdesta ytimestä vaikka niihin ei logeissa suoraan ole viitattukkaan.

Takuuta olis vielä kyllä jäljellä noin vuosi jos vaan jaksaa RMA:ta laittaa.
Ei sittenkään ollut täysin virheetön tuo IF 1900 kun VDDG jännite oli 950mV, satunnaisia WHEA virheitä silloin tällöin. Vsoc ja VDDG jännitteiden molempien ollessä 1000mV oli vakaa ainakin sen aikaa kun testailin.

Sain toimimaan parhaat ytimet CoreCyclerissä ilman virheitä 0 offsetilla kun laittoin Boost Overrideen -50Mhz. Nyt prossu boostaa maks 4800Mhz mutta eipä se paljon menoa hidasta.

Lisäksi laitoin CPPC jutut pois päältä niin ei niin paljon tule enää rasitusta noille parhaille ytimille. Muistin kelloja laskin 3800->3667 mutta tiukensin ajoituksia. Muisti kellojen pudotuksen ansiosta Vsoc jännitteen sai kivasti pudotettua 950mV ja VDDG jännitteet 900mV. Soc poweri tippui useita watteja ja nyt ei nouse enää juurikaan yli 10W.





Noissa muistien Setup arvoissa vielä vähän hakemista kun tuntuu että joskus ne toimiviksi todetut arvot ei enää toimikkaan jos jotain muuttelee. Tuntuu kuitenkin että aina useampi arvo 51-56 väliltä toimii.
Näin pari päivää möyhemmin päivitystä.

Prossun ytimissä ei taida ollakaan vikaa vaan syy oli todennäköisemmin muisteissa vaikka yksinomaan muisteille tarkoitetu testit pyörikin ongelmitta tunteja niin Prime95 Large FFT ilmoitti lasku virheistä. Joskus lähes heti testin aloitettua joskus toimi puolisen tuntia kunnes joku ydin kippasi riippuen vähän mitä säätöjä milloinkin muokkasin. Tätä tapahtui vielä senkin jälkeen kun poisti curvet ja boosti kelloja oli laskettu.

Yksi syy muistien epävakauteen oli väärät Setup arvot ja pykälän liian pieni jännite. ProcODT myös nyt eri kuin mitä aiemmin olen käyttänyt joka varmasti myös muistien vakauteen vaikuttaa. Tämän perusteella Karhu ja HCI Memtest huomattavasti hitaampia löytämään virheitä kuin Prime95 Large FFT.

Nyt toimii parhaat ytimetkin ilman virheitä CoreCyclerissä ihan normi boosteilla. Pitänee kokeilla uudestaan negatiivisita curvea niille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 302
Viestejä
4 156 764
Jäsenet
70 406
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom