Kivi 5900x ja msi mag tomahawk x570.
Ymmärrän perusidean mutta mitä arvoja mun pitäisi hwinfosta seurata?
Sama kivi ja sama emolevy. Itse seuraan seuraavia (tähän liittyen):
- Core VIDs (enimmäistäärä ja minimi, itsellä enimmäismäärä 1.413V ja minimi 0.981V)
- Ydinkellot (enimmäismäärä ja minimi, itsellä hieman vaihtelee 4,900/4,950 ja minimi 2,880)
- CPU Tctl/Tdie (ihan nähdäkseni minimi ja maksimi lämpöjä noin yleisestikin)
- CPU TDC / CPU EDC / CPU PPT (minimit ja maksimit, pysyykö säädetyissä rajoissa itse olen laittanut nuo: PPT 175W, TDC 120A ja EDC 180A)
- Ylempään liittyen: CPU PPT Limit + TDC / ECL Limit (jos 100% maksimit hakkaa rajoitinta vastaan jos alle voi nostaa ellei lämmöissä / virrankulutuksessa ole syytä miksi ei halua nostaa. Itsellä noista TDC on 92,3% loput 100%)
Toki jos vasta aloittaa säätämistä kurvin sekä buustien myös kohtuullisen tärkeää voi olla katsoa jokaisen yksittäisen (ei vain kaikkien yhdessä) ytimen minimit ja maksimit (otaksuen että olet laittanut 2-3 parasta ydintä per nippu eli sinulla on 4-6 parasta ydintä vähemmällä miinuksella kun taas huonommat ytimet suuremmalla jolloin ne paremmat ytimet kellottuvat paremmin ja ovat yleensä valittuina esim. peleissä. Esim. tänään nyt noin 30min sisällä kun kone on ollut auki niin parhaat ytimet käyneet 4,900 ja huonoimmat vasta 4,625)
Tietysti nuo ovat myös hieman "henkilökohtaisia" arvoja. Mitä tarkoitan on se että osalle on OK kunhan prosessori "normaalissa työpöytä ja pelikäytössä" pysyy juuri alle 90C (tai ei ainakaan nouse päälle 100C).
Osalle taas (esim. itse) se ei saisi ikinä nousta liian korkeaksi. Eli käytännössä kun nyt juuri kesken tämän viestin ajoin Cinebench R23 testin (10+min) CCD1 sai lämmöiksi 82.3C max huonompi CCD2 sai lämmöiksi 79.3C tällöin CPU Tctl/Tdie oli 82.1C.
Tämä kertoo minulle sen että "normaalissa käytössä" lämmöt eivät "ikinä" nouse edes sinne +80C mikä taas itselleni riittää (jos käytän tätä prosessoria 5+ vuotta [2 jo mennyt] se kyllä kestää ja kun myyn sen eteenpäin se kestää sen toisetkin 5+ vuotta käyttöä toki käyttäjästä riippuen)
Itselläni kurvia on väännelty siten että ytimet 1,3,5,7 ja 12 ovat arvossa -8. Sitten ytimet 2,4,6 arvossa -18 ja loput arvossa -22.