Sen huomasin, että vanha BIOSin -30 allcore -profiili toimi 5800X -> 5800X3D vaikkei koko PBO/CurveOptimizer-valikkoa ei uudella prossulla ole BIOSissa näkyvissä.
Windowsin puolelta työkalu näyttää jo valmiiksi -30 arvot coreille, jotka tulevat jo BIOSin asetuksista vanhasta profiilista.
Aiheesta lisää
r/Amd - 5800X3D - Enabling Curve Optimizer in BIOS by loading old profile?
Saman huomasin minä. Vaihdoin 5800X:n tilalle 5800X3D:n ja samalla vedin clear CMOS jumpperilla. Ekan bootin jälkeen ei Curve Optimizeria UEFIsta löytynyt, mutta kun latasin vanhan profiilin, johon olin tallentanut tuuletinkäyrät, tuli myös CO ja PBO asetukset esiin. Tämä oli positiivinen yllätys, koska mulla on dual-boot Linux/Windows, eikä Linuxille (tietääkseni) ole saatavilla työkalua, jolla CO arvoja voi käyttöjärjestelmästä käsin muuttaa. Modattuja BIOSeja löytyy, mutta nyt ei onneksi tarvinnut sellaiseen ryhtyä. Emona MSI MPG X570 Gaming Plus. Toki MSI:n Kombo Strike löytyy tästäkin. Se ilmeisesti asettaa all-core -10CO/per leveli. Eli Kombo Strike 3 on -30 all-core.
Tosiaan PBO asetuksetkin tuli esiin, mutta rajojen ylöspäin säätäminen ei tee mitään. Alaspäin säätäminen sen sijaan toimii, ja se tuntuukin olevan hyödyllisempää kuin esimerkiksi vakiona pitäminen. Vakiorajat oli PPT 142W, TDC 90A ja EDC 130A. Noilla kyllä boostaa CBr23:ssa allcore sen 4450MHz, mutta kun lämmöt lähestyy 80C, niin kellot alkaa hieman tippua. Asettamalla pienempi EDC (asetin sen 110A pienen testaamisen jälkeen), lämpötilan nousu 80C:een kestää kauemmin ja siten boostikellot pysyy kauemmin ylhäällä ja CB score hieman parempi.
Boost Override tuli myös esiin, mutta ainakin +25MHz auheutti sen, että boostikellot lukittui baseclockiin 3400MHz. Eli ei se ainakaan positiiviseen suuntaan tunnu toimivan. Negatiivista en edes koittanut...
Vakaus kannattaa kyllä testata, vaikka ilmeisen hyvin nämä X3D:t taitaa kestää alivolttia, kun muiden kokemuksia lukee. Omani tosin kaatui kerran y-cruncherilla, kun oli CO -30 all-core. Event Vieweriin ei jäänyt mitään (nämä testaukset siis Windowsilla) tuosta kaatumisesta, joten epäilin ensin, olisiko muistit/IF 3800/1900/MHz olleet liikaa, joten laitoin sitten Karhun pyörimään. Karhulla tuli virhe joskus viiden tunnin ja 11k%:n tienoilla, mutta tällä kertaa Event Vieweristä löytyi WHEA error, joka viittasi core0:n kaatumiseen alivolttien takia. Nostin sitten kyseisen coren CO-arvon -25:een ja ajelin yön yli TestMem5:llä anta777 Extreme configia, ja nyt vaikuttaa vakaalta.
Hyvin kyllä huomaa peleissä varsinkin minimi-fps:n nousun. Tai enhän mä oikeestaan ole pelannut kuin yhtä paholaiseen viittaavan sarjan neljännen pelin beta-testiä, mutta hyvin väheni minimistutterit siinäkin.