AMD varmisti RDNA 4 -näytönohjainten myynnin alkavan maaliskuun alussa

950 euron korttia vastaava pitäisi saada alle 1/3 hinnalla, kai tajuat että tuossa yhtälössä ei ole järjen hiventäkään.
Eihän tuossa sanottu että se pitäisi saada 300€ hinnalla vaan 300€ halvemmalla, eli siis 5070 Ti tasoinen kortti 650€.
 
2/3 hintaahan tuossa tarkoitetaan, "300€ halvemmalla (kuin 5070 Ti)"

Tuossakaan ei kyllä hirveästi järkeä ole, mutta se nyt on nähty että 15% halvempi ei riitä markkinoilla

Joo, kappas,luin väärin. No joka tapauksessa ei realismia. 749 5070 ti msrp, 599 amdlle olisi jo ihan selkeä etu, koska nvidian hinnat asettuvat varmasti reilusti yli tonnin keskiarvolle kun valmistajilla on kaikilla se yksi msrp malli ja loput sitten satasia kalliimpia.

Pitää tietysti olla myös rt puoli kunnossa.
 
950 euron korttia vastaava pitäisi saada alle 1/3 hinnalla, kai tajuat että tuossa yhtälössä ei ole järjen hiventäkään.

Jos RT ja feikkifreimit jätetään huomioimatta, niin eipä tuo mikään täysi mahdottomuus ole, jos huomioidaan, että "isoveli" RTX 5080 on jokseenkin tasoissa puhtaassa rasterointitehossa edellisen sukupolven 7900 XTX:n kanssa, jota saa halvimmillaan reilulla 900€:llä. :-)
 
Toivoisin noin 600-800€ korttia joka olisi noin 4080/5080 tasolla.

Toivoa saa
 
Joo, kappas,luin väärin. No joka tapauksessa ei realismia. 749 5070 ti msrp, 599 amdlle olisi jo ihan selkeä etu, koska nvidian hinnat asettuvat varmasti reilusti yli tonnin keskiarvolle kun valmistajilla on kaikilla se yksi msrp malli ja loput sitten satasia kalliimpia.

Pitää tietysti olla myös rt puoli kunnossa.
Joo en odottaakaan eikä kukaan muukaan odota että tulee olemaan 300€ Nvidiaa vastaavaa halvempi, mutta kunhan pyörittelin mielessäni että noh minkä minkä hintainen kortin pitäisi olla jotta harkitsisi toista vaihtoehtoa.

50€ - 100€ halvempi hinta ei liikuta mitenkään. Nvidian kuvanskaalaukset ovat parempia + RTX HDR sun muut ominaisuudet vievät Nvidian puolelle.
 
Mielenkiinnolla odotan minkä kokoinen navi48 piiri on. Onko se oikeasti pienempi vai isompi kuin GB203 mikä löytyy 5080:sta. Tai toisella tapaa sanoen onko 5080 vs. 9070xt bom:ssa mitään oikeasti isoa eroa. Toki ne gddr7 muistit 5080;ssa on aluksi kalliita, mutta kai se hinta tulee alaspäin kun massatuotanto on ollut tovin käynnissä(+optio 3GB piireihin ja isompi muistikaista)
 
Mielenkiinnolla odotan minkä kokoinen navi48 piiri on. Onko se oikeasti pienempi vai isompi kuin GB203 mikä löytyy 5080:sta. Tai toisella tapaa sanoen onko 5080 vs. 9070xt bom:ssa mitään oikeasti isoa eroa. Toki ne gddr7 muistit 5080;ssa on aluksi kalliita, mutta kai se hinta tulee alaspäin kun massatuotanto on ollut tovin käynnissä(+optio 3GB piireihin ja isompi muistikaista)
Kyllähän periaatteessa GDDR6:llakin olisi optio 3GB (24Gb) tai peräti 4GB (32Gb) piireihin, jos vain joku moisia valmistaisi. GDDR7 taasen on speksattu 8GB (64Gb) asti.

1738939013885.png
 
Kyllähän periaatteessa GDDR6:llakin olisi optio 3GB (24Gb) tai peräti 4GB (32Gb) piireihin, jos vain joku moisia valmistaisi. GDDR7 taasen on speksattu 8GB (64Gb) asti.

1738939013885.png

Käsittääkseni ei: DRAMin Rivi- ja sarakeosoitteet on aina kahden potensseja ja käsittääkseni GDDR6 ei tue mitään ei-kahden-potenssia olevia sisäisiä bankityksiä tai chip selectejä.

Käsittääkseni ei-kahden-potenssia olevat muistipiirit onnistuu vain GDDR7lla.

Ja sitten noita keskusmuisteiksi tarkoitettuja ei-G-sarjan DRAMeja voi toki laittaa parittoman määrän piirejä yhteen kanavaan ulkoisella chip selectillä, mutta GDDR ei tue montaa piiriä/kanava jotta signaalivedoista saadaan mahdollisimman puhtaat => saavutetaan suuret kellotaajuudet.
 
Käsittääkseni ei: DRAMin Rivi- ja sarakeosoitteet on aina kahden potensseja ja käsittääkseni GDDR6 ei tue mitään ei-kahden-potenssia olevia sisäisiä bankityksiä tai chip selectejä.

Käsittääkseni ei-kahden-potenssia olevat muistipiirit onnistuu vain GDDR7lla.

Ja sitten noita keskusmuisteiksi tarkoitettuja ei-G-sarjan DRAMeja voi toki laittaa parittoman määrän piirejä yhteen kanavaan ulkoisella chip selectillä, mutta GDDR ei tue montaa piiriä/kanava jotta signaalivedoista saadaan mahdollisimman puhtaat => saavutetaan suuret kellotaajuudet.
Hyvin mahdollista, ei taida tuota JEDEC GDDR6 speksiä päästä lukemaan tavan tallaaja, että onko siellä vain 8Gb/16Gb/32Gb.
4GB (32Gb) piirejä kuitenkin olisi teoriassa mahdollista laittaa korttiin W-laajennoksella: Samsung Develops GDDR6W Memory Standard: Double the Bandwidth and Density of GDDR6 Through Packaging Innovations
 
Hyvin mahdollista, ei taida tuota JEDEC GDDR6 speksiä päästä lukemaan tavan tallaaja, että onko siellä vain 8Gb/16Gb/32Gb.
4GB (32Gb) piirejä kuitenkin olisi teoriassa mahdollista laittaa korttiin W-laajennoksella: Samsung Develops GDDR6W Memory Standard: Double the Bandwidth and Density of GDDR6 Through Packaging Innovations
3GB gddr7 piirit on tuotannossa, ei teoreettisia. GDDR6:lla toki saa tuplattua kapasiteetin clamshell:lla ja tuota on käytetty. Uskon, että vaikka 128bit(1080p) kortti missä perinteisesti ollut 8GB tai 16GB muistia niin hyötyy hinta/laadussa 12GB optiosta. Toinen puoli pro piirit minne on huhuttu 96GB muistilla varustettua versiosta gb202:sta(3GB piirit + clamshell)
 
Nyt kun katselee Kingdom Come Deliverance 2 testejä (ilman kuvanpaskomistekniikoita) alkaa tämä 6700XT kyllä hieman vaikuttamaan vanhentuneelta 1440p pelaamiseen joten toivottavasti uudet kortit ovat järkevässä hinta/laatusuhteessa keskiluokan korteiksi. Bonusta toki jos myös Sampsa saisi tuolla (pelillä) testattua uudet tulevat kortit sitten jossain vaiheessa kun arvostelua tulee... Näköjään joku RTX 4080 / 4080 super / 5080 riittäisi tehonsa puolesta noin 100PFS 1440p ultra high...

 
Nyt kun katselee Kingdom Come Deliverance 2 testejä (ilman kuvanpaskomistekniikoita) alkaa tämä 6700XT kyllä hieman vaikuttamaan vanhentuneelta 1440p pelaamiseen joten toivottavasti uudet kortit ovat järkevässä hinta/laatusuhteessa keskiluokan korteiksi. Bonusta toki jos myös Sampsa saisi tuolla (pelillä) testattua uudet tulevat kortit sitten jossain vaiheessa kun arvostelua tulee... Näköjään joku RTX 4080 / 4080 super / 5080 riittäisi tehonsa puolesta noin 100PFS 1440p ultra high...


Täällä sama kortti ja reso ja odottelen innolla 9070 sarjan hintoja :) Melkein jo tilannut verkkiksen ASUS 7080 XT Dualin mutta pitää malttaa. 7900 GRE oli myös mielessä mutta saatavuus niissä heikko.
 
Sanoisin myös AMD:n ajureiden ja softapuolen olevan nykyään vähintään Nvidian tasolla. RTX 4070 ja RX 7700 XT käytössä.
Jostain syystä en ole kyllä huomannut mitään ongelmia ajureissa vuosiin ..

Oisko silloin ollut vähän enemmän säätöä, kun tuli tämä uusin versio ja vaihtui siihen vanhasta .. catalyst se olikin.
Sen kanssa oli ehkä enempi ongelmia ja sitte tän AMD versiok alkutaipaleilla, mutta moniin vuosiin ei mitään.
 
Kai se tuo softatuki ymmärretään vähän laajemmin kuin pelkkinä ajureina. Miten integroituu hyötysoftat kuten videoeditointi, obs studio(striimaus) ja kaikki extra fiitsörit kuten ylöspäin skaalaus, super resoluuto videoihin, tuki vr-kypärille jne. Pelipuolella ehkä konkreettisimmin, että onko jotain uusia asioita uusissa peleissä mitä nyt nähdään esim. alan wake2 mega geometria päivityksessä tai indiana jonesin hiuksissa tai dlss4 kuvanlaatuparannus samalla kun muistia kuluu vähemmän. Ei mikään yksittäinen asia ole kriittinen, mutta kokonaisuudesta syntyy jos ei merkittävä asia niin ainakin mielikuva.
 
Viimeksi muokattu:
Kai se tuo softatuki ymmärretään vähän laajemmin kuin pelkkinä ajureina. Miten integroituu hyötysoftat kuten videoeditointi, obs studio(striimaus) ja kaikki extra fiitsörit kuten ylöspäin skaalaus, super resoluuto videoihin, tuki vr-kypärille jne. Pelipuolella ehkä konkreettisimmin, että onko jotain uusia asioita uusissa peleissä mitä nyt nähdään esim. alan wake2 mega geometria päivityksessä tai indiana jonesin hiuksissa tai dlss4 kuvanlaatuparannus samalla kun muistia kuluu vähemmän. Ei mikään yksittäinen asia ole kriittinen, mutta kokonaisuudesta syntyy jos ei merkittävä asia niin ainakin mielikuva.
En tiedä kuinka moni pelaaja oikeasti miettii tarkkaan peli näytönohjaimen ominaisuuksia esim. kuinka hyvin kyseinen peli kortti käy ammattimaiseen/semi ammattimaiseen videoeditointiin vs pelkästään peli teho/fps luku suhteessa hintaan. Tai edes AI käyttöön ottaen huomioon kuinka paljon nopeaa muistia ns. AI työkortti tarvitsee jne. Toki tehokkaiksi AI korteiksi jopa keskiluokan peli näytönohjaimiakin mainostetaan mutta sitä ne eivät ole. Ehkä harhaanjohtavaa mainontaa siltä osin. Aika moni toki striimaa nykyään pelihetkeään internettiin ja sitä mainostetaan paljon mutta käsittääkseni lähes kaikilla suhteellisen moderneilla korteilla ja ohjelmilla se onnistuu ihan hyvin. Jopa pelikonsoleilla.

Steam hardware seuranta antaa aika hyvää kuvaa pelaajakunnasta ja mitä pelaajat ottavat huomioon. Hinta on selvästi se isoin tekijä suurimmalle osalle pelaajista. Muuten useimmilla pelaajilla olisi esim. rtx 4090, 7900xtx jne. mutta useimmilla pelaajilla on edelleen se budjetti 3060 tai 4060. Ja varmaankin käytettynä ostettu sellainen.

Jotkut pelaajat varmasti miettivät kuinka hyvin joku peli näytönohjain käy tiettyihin VR laseihin mutta toisaalta vuosikausia sitten paljon mainostettu ja hypetetty VR vallankumous ei ottanut tuulta alleen vieläkään. Monesti VR:ää on yritetty saada mainstreamiin muun videopelaamisen rinnalle mutta laihoin tuloksin. Ehkä AR on enemmänkin sellainen mahdollinen tulevaisuuden laajalle leviävä juttu kuin VR. Ja ehkä paljon muuhunkin kuin videopelaamiseen.

Toki meitä mahtuu moneen laatikkoon silti että mitä kukin ottaa huomioon. Eikä ihme kun pelaajia on niin paljon. Itse otan huomioon esteettisyydenkin hinnan ja teknisten ominaisuuksien tai puutteiden lisäksi. Karsii toki osan vaihtoehdoista automaattisesti pois. Näissä viimeisimmän teknologisen huipun tavoittelu jutuissa peli näytönohjainten osalta on ehkä enemmänkin kyse ns. yleisestä tietokone tekniikka nörtteilystä kuin videopelaamisesta sinällään. Halutaan viimeisintä tietokone teknologiaa. Syy siihen ja ostopäätökseen luultavasti ei siis ole että varmasti nauttii x pelistä huomattavasti enemmän kun varjot näyttää realistisemmalta tai ruudunpäivitys nopeus nouse 150 freimistä sekunnissa 450 freimiin sekunnissa.
 
Mutta jos tuota sinun linjaasi haluaisi vetää, voisi vaikka heittää jotain ruutujen generoinnista, AMD:lla kun saa sen peliin kuin peliin DX8:sta ylöspäin (DX11/12/Vulkan/OpenGL suoraan, DX8/9/10 DXVK:n kautta), NVIDIAlla ei.
Niin saa myös NVIDIA:lla (Smooth Motion) - tosin toistaiseksi ilman kikkailuja vain DX11 ja DX12. DXVK:n kautta varmaan toimisi sitten vanhemmissa. OpenGL ja Vulkan tuki ehkä sitten joskus tulevaisuudessa.
 
Niin saa myös NVIDIA:lla (Smooth Motion) - tosin toistaiseksi ilman kikkailuja vain DX11 ja DX12. DXVK:n kautta varmaan toimisi sitten vanhemmissa. OpenGL ja Vulkan tuki ehkä sitten joskus tulevaisuudessa.
Ei saa. NVIDIA toteutti Smooth Motionin hookilla ja se toimii vain whitelistatuissa peleissä.
 
Onko noissa jotain erojakin? Eikö noi oo vaan näyttölaitteita ja se siitä, näyttiksen näkökulmasta.

Ei

Niissä käytetään erilaisia kikkoja mm. katseenseurantaa ja rendataan muu osio pienemmällä resolla yms.

Tosin viimevuodelta ollut juttuja (foorumipostauksia, youtubevideoita) että AMD olisi ottanut nvidian etumatkan pääasiassa kiinni.

Aiemmin oli jotain pelejä jotka eivät kertakaikkiaan toimineet AMD:llä
 
Ei

Niissä käytetään erilaisia kikkoja mm. katseenseurantaa ja rendataan muu osio pienemmällä resolla yms.

Tosin viimevuodelta ollut juttuja (foorumipostauksia, youtubevideoita) että AMD olisi ottanut nvidian etumatkan pääasiassa kiinni.

Aiemmin oli jotain pelejä jotka eivät kertakaikkiaan toimineet AMD:llä
Eli joku foveated rendering ei olisi pelimoottorin ominaisuus, vaan pitää löytyä ajureista? Melkonen viritys. Luulin että noi gyrot, katseenseuranta jne. on vaan usb oheislaitteita joita pelin/pelimoottorin pitää osata hyödyntää.

Pelin ku pelin voi joo koodata siten ettei se toimi jollain näyttiksellä, se on toki ihan totta. Vr pelit vielä vissiin niin pieni skene että tommosia yhteensopivuusongelmia voi päätyä tuotantoon sitten.
 
Onko noissa jotain erojakin? Eikö noi oo vaan näyttölaitteita ja se siitä, näyttiksen näkökulmasta.
Varjon VR-lasit toimii vain NVidian näytönohjaimilla.
Muilla valmistajilla ei taida moista rajoitetta olla, mutta noin yleisesti ottaen NVidian ohjaimia pidetään parempina VR käytössä.
 
Varjon VR-lasit toimii vain NVidian näytönohjaimilla.
Muilla valmistajilla ei taida moista rajoitetta olla, mutta noin yleisesti ottaen NVidian ohjaimia pidetään parempina VR käytössä.
Mielenkiintoista. Mitäköhän jippoja siel varjon pajalla on käytetty jos vulkan/dx12 ei riittänyt.
 
Onko noissa jotain erojakin? Eikö noi oo vaan näyttölaitteita ja se siitä, näyttiksen näkökulmasta.
Jotan videon enkodaukseen liittyvää. Google löytää. Samaa juttua oli aikoinan enemmän muidenkin lasien. Nykyään amd tuki parempi. VR ketjussa paljonkin juttua aiheesta mikä tilanne toimivuuden kanssa eri korteilla.
 
Viimeksi muokattu:
Radeon pitäisi olla varmaan 50% halvempi kuin NVIDIAN vastaava että massat alkaisi sitä harkita 😁 Näinhän ei kuitenkaan käy monestakaan syystä
 
Onko noissa jotain erojakin? Eikö noi oo vaan näyttölaitteita ja se siitä, näyttiksen näkökulmasta.
Lähinnä ajattelin tehovaatimuksia, portteja yms. Pointti oli lähinnä että tuskin kovin moni pelaaja ostaa peli näytönohjaimen siltä pohjalta mihin VR laseihin se suorituskyvyn puolesta sopii.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 471
Viestejä
4 627 131
Jäsenet
76 039
Uusin jäsen
mjuurela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom