Sanoisin omasta RTX 4080 Super kokemuksesta, että 16 Gt on ihan ok kohtalainen määrä myös natiivilla 4K resolla. Enemmän itselläni peleissä tulee grafiikkapiirin suorituskyky vastaan. Muutama vuosi tulevaisuuteen, niin voi toki 16 Gt jäädä pieneksi.
Niinpä.
Käytännössä tekstuurit on ainoa asia mikä vie gigatavuittain muistia; Jos tarkastellaan eri puskurien kokoa 8k-resolla niin 32-bittinen z-puskuri on 32 megaa, itse framepuskurit worst-casena(triplapuskuroinnilla 32-bittisillä väreillä ja alfa-kanavalla) 384 megaa.
Lisäksi nykyään tehdään jonkinlaista deferred shadingia ja kuviossa mukana lisäksi joku G-puskuri, se toki vie myös muistia, mutta siinäkin toteutuksesta riippuen sen G-puskurin muistinkulutus 4k-resolla on jotain 32 megasta pariin sataan megaan.
Säteenjäljityksen BVH-puussa taas puhutaan yleensä jostain kymmenistä megatavuista, toki jos geometria on monimutkaisempaa, voi muistinkulutus kasvaa mutta se saa kasvaa todella paljon, että mennään mihinkään gigatavuluokkaan.
Eli käytännössä saadaan, että että se "kaikki muu paitsi tekstuurit" yhdessä vie selvästi alle gigatavun.
Resoluutio vaikuttaa toki tekstuurien muistinkulutukseen sen kautta, että suuremmalla resoluutiolla tekstuureista oletuksena halutaan käyttää isompia MIPMAP-versioita, mutta jos isommat MIPMAP-versiot tekstuureista disabloidaan ja tyydytään vähän suttuisempiin tekstuureihin seiniä lähietäisyydeltä tuijottaessa, muistintarve pysyy inhimillisenä myös suurilla resoluutiolla.
Ja sitten jotkut varjot saattaa tulla myös tekstuureista, siten että on ensin rendattu ne varjot dynaamisesti niihin varjomappeihin.
Käytännössä ongelma on pelaajissa jotka haluavat vääntää ne kaikki kuvanlaatunupit kaakkoon täysin aivottomasti.
Jos on tehokas näyttis pienellä muistilla, voi vääntää muut nupit kohtaalisen lähelle kaakkoa, kunhan vaan pitää ne tekstuuritarkkuusasetukset (sekä varjomappitarkkuusasetukset) poissa sieltä kaakosta.
Esim. itse olen aikoinaan pelannut jopa 2-gigaisella Radeon 460llä (AMDn halpisnäyttis jotain 8 vuoden takaa) 4k-resolla useampia hidastempoisia pelejä, kun vaan väänsin kuvanlaatuasetukset (ja erityisesti tektuuriasetukset) pienelle.
Nyt käytössä 3070 mobile 8 gigan muistilla, ja yleensä resona 4k - parissa pelissä olen tyytynyt siihen että rendausresoluutio ei ole se natiivi 4k-vaan DLSS-feikkaus pienemmästä oikeata resosta.