AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

AMD sentään yrittää kehittää jotain uutta. Nvidia tyytyy lämmittelemään 3 vuotta vanhaa piiriä eikä ole vielä saanut edes HBM muistia kuluttajaluokan kortteihin, AMD tuo jo HBM2:ta.

Miksi HBM pitäisi väkisin tunkea pelikortteihin, kun GDDRx skaalaa vieläkin ylöspäin ja kaistaa on vaikka muille jakaa ilman saatavuusongelmia?
Sanoisin myös, että aika rankkaa sanoa NVIDIAn "tyytyvän lämmittämään" vanhoja piirejä, kun Pascalin perf/w kaksinkertaistui edellisiin nähden ja se tuli vuosi sitten.
 
Hitto tätä itkun määrää. AMD:lla nyt tarjota sentään Nvidian toiseksi nopeinta korttia vastaava teknologia. Voltaa on turha tähän vetää kun kukaan ei tiedä sen pelinopeudesta vielä mitään. Näyttikset alkaa olla se tietokoneen monimutkaisin osa ja kokonaan uuden arkkitehtuurin rakentaminen tyhjästä on jo utopiaa. RX Vega voi vielä yllättää, vaikkei tuskin niin paljoa kun kipeästi odotettiin. Ja minkä takia kipeästi odotettiin oli se, että olisi saatu joku roti Nvidian takapuoleen tuuppaamiseen.

Tärkeintä kuitenkin on se, että Nvidian ainoa kilpailija AMD ei ole antanut/antamassa periksi vaan pysyy vielä edes auttavasti kelkassa ja on ottanut vieläpä kilpailijaansa kiinni. Tätä kehitystä olen ainakin itse ollut tukemassa ostamalla Ryzenin kaveriksi RX580:n kun se tuli. Kuulun myös siihen 90% pelaajista, joilla ei ole mitään hengenhätää siirtyä 1080p:stä mihinkään vaan ajelen keskiluokan kortilla nyt kaikkia pelejä ultra-asetuksilla ja sitten kun tuo enää jaksa, niin ostan seuraavan keskihintaisen kortin, joka näillä näkymin tulee olemaan joku Vega-johdannainen. Lopputulema on se, että käytän kokonaisuutena vähemmän rahaa kuin ostamalla kerralla jonkun 1080Ti:n ja silti pystyn pelaamaan asetukset tapissa kaikkia pelejä + alla on aina suhteellisen tuoretta rautaa uusine arkkitehtuureineen ja rajapintatukineen.
 
Viimeksi muokattu:
AMD sentään yrittää kehittää jotain uutta. Nvidia tyytyy lämmittelemään 3 vuotta vanhaa piiriä eikä ole vielä saanut edes HBM muistia kuluttajaluokan kortteihin, AMD tuo jo HBM2:ta.
Eihän NVidialla ole ollut mitään syytä tuoda HBM-muistista korttia kuluttajaluokkaan. GDDR5- ja GDDR5X-ratkaisut ovat tarjonneet täysin riittävän suorituskyvyn halvemmalla ja helpommalla. AMD:n piireille muistin kaistanleveys on ollut kriittisempi asia. Lopputuloksena tuleva suorituskyky ratkaisee, ei se, millä tekniikoilla se syntyy.
 
Miksi HBM pitäisi väkisin tunkea pelikortteihin, kun GDDRx skaalaa vieläkin ylöspäin ja kaistaa on vaikka muille jakaa ilman saatavuusongelmia?
Sanoisin myös, että aika rankkaa sanoa NVIDIAn "tyytyvän lämmittämään" vanhoja piirejä, kun Pascalin perf/w kaksinkertaistui edellisiin nähden ja se tuli vuosi sitten.
Muistin kannalta joo, mutta GDDR:n polku on pian käyty läpi. HBM:n tulee myös Nvidia jatkossa menemään. Se on kyllä totta että AMD odotti ehkä liikaa HBM:ltä varsinkin Furyn kanssa, mutta Vegan kanssa on vielä nähtävänä saavatko siitä vielä kuinka paljon irti tulevissa iteraatioissa (high bandwidth cache-malli, infinity fabric etc).

Kyllä tuo lämmitteleminen on mielestäni ihan oikea termi. Nykyiset 1080Ti:t voivat vetää sen 120W enemmän kuin 1080 ja kortit käyvät todella kuumina. Näillä ei kuitenkaan ole mitään käytännön merkitystä, ketään oikeasti kiinnosta paljonko kortti syö sähköä jos nyt ei mennä jonnekin ihan naurettaviin lukemiin. Parasta haluava ostaa sen 1080Ti:n tai vaikka Furyn jos se nopein olisi piittaamatta siitä miten paljon sähköä se syö. Tuo sähkönkulutusargumentti on aivan toissijainen, jota käytetään puolin toisin että saadaan vähän kättä pidempää. Mobiilipuoli on aivan eri asia ja siellä onkin erittäin mielenkiintoista nähdä miten AMD saa Vega+Ryzen-kombinaation toimimaan ja millä TDP:llä.
 
Eihän NVidialla ole ollut mitään syytä tuoda HBM-muistista korttia kuluttajaluokkaan. GDDR5- ja GDDR5X-ratkaisut ovat tarjonneet täysin riittävän suorituskyvyn halvemmalla ja helpommalla. AMD:n piireille muistin kaistanleveys on ollut kriittisempi asia. Lopputuloksena tuleva suorituskyky ratkaisee, ei se, millä tekniikoilla se syntyy.

Lievästi OT: Volta tulee todennäköisesti käyttämään HBM:ää. Ainakin parhaimmat mallit. Kyllä se HBM näyttää tulevaisuuden valinnalta.
 
Lievästi OT: Volta tulee todennäköisesti käyttämään HBM:ää. Ainakin parhaimmat mallit. Kyllä se HBM näyttää tulevaisuuden valinnalta.

Kuluttajaluokassa vai? Pidän sitä kyllä aika epätodennäköisenä, 16Gbps gddr6/gddr5x riittää helposti kaikkeen mitä pelikortilta vaaditaan(16Gbps*384bit/8=768GB/sec,16Gbps*256bit/8=512GB/sec).
 
Lievästi OT: Volta tulee todennäköisesti käyttämään HBM:ää. Ainakin parhaimmat mallit. Kyllä se HBM näyttää tulevaisuuden valinnalta.
Voltan laskentapiiri käyttää HBM2, mutta mikään ei vielä viittaa että pelikortteihin sitä tulisi. HBM tulee sitten kun tulee, kun suorituskyky/hinta/saatavuus on sitä luokkaa, että siihen kannattaa siirtyä.
 
AMD sentään yrittää kehittää jotain uutta. Nvidia tyytyy lämmittelemään 3 vuotta vanhaa piiriä eikä ole vielä saanut edes HBM muistia kuluttajaluokan kortteihin, AMD tuo jo HBM2:ta.

Sama AMD jonka kolmesta edellisestä sukupolvesta 2 ovat olleet rebrandeja? Onneksi Nvidia kehittää korttejaan jatkuvalla syötöllä tai olisi aika hiljaista näytönohjainrintamalla.
 
Pysyttele vaan siellä Direct9 tasolla ja lue pelkästään benchmarkeista palkkien pituuksia kun Mantle johdannaiset ovat "väsynyttä" puhuttaessa pelinopeudesta :facepalm:

AMD keskittyi aluksi Sweet spotiiin koska 200-300 euron luokassa myydään paljon enemmän näytönohjaimia kuin 400-500+ luokassa ja siten katteet selvästi paremmat huomioiden määrät. AMD olisi ihan hyvin voinut tehdä isomman Polariksen mutta keskittyivät muihin parempikatteisiin projekteihin (konsolipiirit, Ryzen jne). Millä perusteella Vega edes on myöhässä? AMD lupasi vajaa vuosi sitten "joskus 2017 puolivälissä". Radeon RX menee kunnon rajapinnoilla ohi Nvidiasta.

AMD sentään yrittää kehittää jotain uutta. Nvidia tyytyy lämmittelemään 3 vuotta vanhaa piiriä eikä ole vielä saanut edes HBM muistia kuluttajaluokan kortteihin, AMD tuo jo HBM2:ta.

Kovin huonoa työtä ovat AMD:n markkinointiosastolla sitten tehneet, jos heillä on kerran noin loistavia tuotteita. Nvidia dominoi aivan täydellisesti markkinoita high endissä ja hinnoittelee tuottaansa vapaasti mutta hyvin olet saanut itsellesi selitettyä AMD:n pysymisen keskihintaluokassa :D AMD:n onneksi kryptovaluutat ovat vauhdissa ja kysyntää piisaa polariksellekin kunnolla.
 
Voltan laskentapiiri käyttää HBM2, mutta mikään ei vielä viittaa että pelikortteihin sitä tulisi. HBM tulee sitten kun tulee, kun suorituskyky/hinta/saatavuus on sitä luokkaa, että siihen kannattaa siirtyä.
Juu, huhut sanovat että kuluttaja-Volta käyttäisi GDDR6:sta. Joku syy kai Nvidiallakin kuitenkin käyttää HBM:ää, kahden eri muistikontrolleriarkkitehtuurin rakentaminen samaa piiriä varten ei ihan ilmaista ole. Uudet inkarnaatiot GDDR:stä pitkittävät siirtymää, mutta tosiasia kai lienee se, että ajan kanssa HBM:n pienempi tilantarve ja sähkönkulutus tulevat painamaan vaakakupin sille puolelle varsinkin kun muistin määrä kasvaa ja viivanleveyksiä ei voida enää samaan tahtiin kutistaa. Siihen näyttäisi kuitenkin menevät nyt vielä jokunen vuosi.
 
Miksi HBM pitäisi väkisin tunkea pelikortteihin, kun GDDRx skaalaa vieläkin ylöspäin ja kaistaa on vaikka muille jakaa ilman saatavuusongelmia?
Sanoisin myös, että aika rankkaa sanoa NVIDIAn "tyytyvän lämmittämään" vanhoja piirejä, kun Pascalin perf/w kaksinkertaistui edellisiin nähden ja se tuli vuosi sitten.

Kai siihen jokin syy on miksi AMD laittaa HBM:a pelikortteihin? HBM tosin oli kokeilu, sitä AMD itsekin sanoi. HBM2 voi olla huomattavasti parempi.

En tiedä trollaatko mutta tuosta parannuksesta ainakin 90% oli paremman valmistustekniikan ansiota. Sen saamiseksi ei siis tarvinnut tehdä oikeastaan mitään muuta kuin laittaa piiri uudelle tuotantolinjalle.

Eihän NVidialla ole ollut mitään syytä tuoda HBM-muistista korttia kuluttajaluokkaan. GDDR5- ja GDDR5X-ratkaisut ovat tarjonneet täysin riittävän suorituskyvyn halvemmalla ja helpommalla. AMD:n piireille muistin kaistanleveys on ollut kriittisempi asia. Lopputuloksena tuleva suorituskyky ratkaisee, ei se, millä tekniikoilla se syntyy.

Mikäli Nvidia jossakin vaiheessa tuo HBM:a kuluttajaluokkaan, joutuvat aloittamaan lähes tyhjästä ilman kokemusta pelikorteissa, kun AMD:lla on jo kokemusta siitä. Mieleen tulee väkisinkin 40nm tekniikka jossa AMD kokeili ensin, Nvidia ei. Lopputulos tiedetään.

Sama AMD jonka kolmesta edellisestä sukupolvesta 2 ovat olleet rebrandeja? Onneksi Nvidia kehittää korttejaan jatkuvalla syötöllä tai olisi aika hiljaista näytönohjainrintamalla.

Sukupolvia on huono laskea rebrandeiksi. Nvidian edellinen arkkitehtuuri tuli 2014 ja sen jälkeen ei ole tapahtunut oikeastaan mitään ihmeellistä.

Kovin huonoa työtä ovat AMD:n markkinointiosastolla sitten tehneet, jos heillä on kerran noin loistavia tuotteita. Nvidia dominoi aivan täydellisesti markkinoita high endissä ja hinnoittelee tuottaansa vapaasti mutta hyvin olet saanut itsellesi selitettyä AMD:n pysymisen keskihintaluokassa :D AMD:n onneksi kryptovaluutat ovat vauhdissa ja kysyntää piisaa polariksellekin kunnolla.

AMD:n mielestä muut projektit olivat tärkeämpiä kuin high end näytönohjainpiirit joita loppujen lopuksi myydään aika vähän. Ei sen tuossa ole mitään sen ihmeellisempää.
 
Juu, huhut sanovat että kuluttaja-Volta käyttäisi GDDR6:sta. Joku syy kai Nvidiallakin kuitenkin käyttää HBM:ää, kahden eri muistikontrolleriarkkitehtuurin rakentaminen samaa piiriä varten ei ihan ilmaista ole. Uudet inkarnaatiot GDDR:stä pitkittävät siirtymää, mutta tosiasia kai lienee se, että ajan kanssa HBM:n pienempi tilantarve ja sähkönkulutus tulevat painamaan vaakakupin sille puolelle varsinkin kun muistin määrä kasvaa ja viivanleveyksiä ei voida enää samaan tahtiin kutistaa. Siihen näyttäisi kuitenkin menevät nyt vielä jokunen vuosi.

Ei niissä piireissä ole kuin yksi muistiohjain, esim. gp100:ssa vain hbm2 -ohjain ja gp102 vain gddrx -ohjain ja piirit muuten eivät todellakaan ole samat.
 
Sukupolvia on huono laskea rebrandeiksi. Nvidian edellinen arkkitehtuuri tuli 2014 ja sen jälkeen ei ole tapahtunut oikeastaan mitään ihmeellistä.

Joo, no AMD:n vuoden 2017 tehokkaimmat gpu:t olivat vielä hiljattain samalla tasolla suorituskyvyssä kuin vuonna 2013 julkaistu Hawaii. Ja nyt on vihdoin päästy melkein 1080:n tasolle melkein kaksi kertaa isommalla piirillä. AMD:n ostajan on totisesti helppo hymyillä. T. nimim. tarkoitus oli(si) ostaa Vega.
 
Kai siihen jokin syy on miksi AMD laittaa HBM:a pelikortteihin? HBM tosin oli kokeilu, sitä AMD itsekin sanoi. HBM2 voi olla huomattavasti parempi.

En tiedä trollaatko mutta tuosta parannuksesta ainakin 90% oli paremman valmistustekniikan ansiota. Sen saamiseksi ei siis tarvinnut tehdä oikeastaan mitään muuta kuin laittaa piiri uudelle tuotantolinjalle.

AMD:lla on yksi ja sama piiri computeen ja highend pelaamiseen. Pakko melkein käyttää HBM sopiakseen paremmin molempiin.
NVIDIA:lla on erillinen compute piiri HBM muisteilla.

Väitätkö Pascalia vain die shrinkiksi vai miksi puhut trollaamisesta?

Wikipediasta kätevä lista:

Architectural improvements of the GP104 architecture include the following:

  • CUDA Compute Capability 6.1.
  • GDDR5X — new memory standard supporting 10Gbit/s data rates, updated memory controller.
  • Simultaneous Multi-Projection - generating multiple projections of a single geometry stream, as it enters the SMP engine from upstream shader stages.[12]
  • DisplayPort 1.4, HDMI 2.0b.
  • Fourth generation Delta Color Compression.
  • Enhanced SLI Interface — SLI interface with higher bandwidth compared to the previous versions.
  • PureVideo Feature Set H hardware video decoding HEVC Main10(10bit), Main12(12bit) and VP9 hardware decoding.
  • HDCP 2.2 support for 4K DRM protected content playback and streaming (Maxwell GM200 and GM204 lack HDCP 2.2 support, GM206 supports HDCP 2.2).[13]
  • NVENC HEVC Main10 10bit hardware encoding.
  • GPU Boost 3.0.
  • Instruction-level preemption.
 
Osittain OT, mutta laitetaan silti:
http://i.imgur.com/vqP1P0u.jpg
Passmarkki ei se virallisin lähde, mutta yleensä antanut suhteellisen realistisen kuvan markkinamuutoksista. Jos siis oletetaan että AMD napannut nyt työasemapuolelta 10% siivun Inteliltä, niin se on iso rahamäärä varsinkin kun vielä ei edes halvinta pienempikatteista R3-sarjaa ole julkistettu. Tämä voisi myös selittää Vegan viivästymistä, sillä talousvaikeuksista kärsineen firman on todennäköisesti täytynyt harrastaa raakaakin priorisointia mihin ne resurssit laitetaan. AMD:n Zen-rumba on nyt ollut jäätävän nopeaa ja varmaan pakosta että ehtivät saada markkinaosuuksia ennen kuin Intel iskee takaisin. Vega on tässä kuvassa ollut varmasti tärkeä, mutta selvästi toissijainen kehityskohde. Itse konsernin/osaakkeenomistajien kannalta valinta on ollut oikea, CPU-markkinat selvästi isommat ja saadaan nopeammin tase kuntoon. Jatkossa voipi sitten olla enemmän massia vaikka kasvattaa tuotekehitysyksiköitä ja ottaa se Nvidiakin kiinni GPU-puolella. Itse asiassa jos Zenin voittokulku jatkuu palvelin/läppäripuolella, niin Nvidian kannattaa oikeasti alkaa pian huolestua AMD:n kasvavista resursseista.
 
AMD:lla on yksi ja sama piiri computeen ja highend pelaamiseen. Pakko melkein käyttää HBM sopiakseen paremmin molempiin.
NVIDIA:lla on erillinen compute piiri HBM muisteilla.

Väitätkö Pascalia vain die shrinkiksi vai miksi puhut trollaamisesta?

Wikipediasta kätevä lista:

Architectural improvements of the GP104 architecture include the following:
  • CUDA Compute Capability 6.1.
  • GDDR5X — new memory standard supporting 10Gbit/s data rates, updated memory controller.
  • Simultaneous Multi-Projection - generating multiple projections of a single geometry stream, as it enters the SMP engine from upstream shader stages.[12]
  • DisplayPort 1.4, HDMI 2.0b.
  • Fourth generation Delta Color Compression.
  • Enhanced SLI Interface — SLI interface with higher bandwidth compared to the previous versions.
  • PureVideo Feature Set H hardware video decoding HEVC Main10(10bit), Main12(12bit) and VP9 hardware decoding.
  • HDCP 2.2 support for 4K DRM protected content playback and streaming (Maxwell GM200 and GM204 lack HDCP 2.2 support, GM206 supports HDCP 2.2).[13]
  • NVENC HEVC Main10 10bit hardware encoding.
  • GPU Boost 3.0.
  • Instruction-level preemption.

Sanoit:

Pascalin perf/w kaksinkertaistui edellisiin nähden

Sitten kun huomioidaan Pascalin edeltäjien olleen valmistettu 28nm tekniikalla (2011) ja seuraajien 16nm tekniikalla (2016), ei tuossa ole mitään ihmeellistä. 20nm jäi välistä ja siksi tuli periaatteessa kaksi valmistustekniikan parannusta yhdellä kertaa. Tuon tiedon luulisi olevan itsestään selvyys tällaiseen ketjuun kirjoittavalle. Arkkitehtuurilistassa ainoa olennainen ero on Fourth generation Delta Color Compression. Mikäli listasta otetaan pois kaikki mitkä eivät oikeastaan ole arkkitehtuuriparannuksia (en todellakaan laskisi arkkitehtuuriparannukseksi jotain HDMI:n uutta versiota tmv), siihen jäävät seuraavat:
  • GDDR5X — new memory standard supporting 10Gbit/s data rates, updated memory controller.
  • Simultaneous Multi-Projection - generating multiple projections of a single geometry stream, as it enters the SMP engine from upstream shader stages.[12]
  • Fourth generation Delta Color Compression.
  • Instruction-level preemption.
Ja noistakin "uusittu muistiohjain" on siinä ja tässä. Eli lämmittelyä. Tuossa ei edes näy tukea asynkronisille varjostimille joita Nvidia mukamas tuki jo 2015.
 
Kaipa, kaipa, kaipa. Kannattaa nyt kk tai kaksi malttaa jos ei ole polttava tarve. :)

Just eilen kattelin Linusin WAN, sielläkin sanoivat että nyt on erittäin huono hetki ostaa PC rautaa. Näytönohjaimien hinnat pilvissä kun mainaajat ostaa kaikki ja jos meinaa koko konetta päivitellä niin siihen kun lisätään kalliit muistit, intelin puolella x299 alustassa huonosti suunnitellut emolevyt, niin kyllähän tuossa alkaa olla syitä lykätä ostoksia ellei ihan pakko ole.
 
AMD:lla on yksi ja sama piiri computeen ja highend pelaamiseen. Pakko melkein käyttää HBM sopiakseen paremmin molempiin.
NVIDIA:lla on erillinen compute piiri HBM muisteilla.
Pascal-arkkitehtuuria käyttävät GP104, GP102 ja GP100. GP100:ssa HBM2-muistit kuten tulevassa GV100:ssa. Kysymys pysyy samana: olisi varmasti edullisempaa käyttää GDDR:ää myös xx100-korteissa, mutta joku syy Nvidialla on pakottanut näissä korteissa käyttämään HBM:ää.
 
Just eilen kattelin Linusin WAN, sielläkin sanoivat että nyt on erittäin huono hetki ostaa PC rautaa. Näytönohjaimien hinnat pilvissä kun mainaajat ostaa kaikki ja jos meinaa koko konetta päivitellä niin siihen kun lisätään kalliit muistit, intelin puolella x299 alustassa huonosti suunnitellut emolevyt, niin kyllähän tuossa alkaa olla syitä lykätä ostoksia ellei ihan pakko ole.
Näytönohjainpuolella tilanne on juurikin tuo ellei sitten halua ostaa noita high-end-kortteja. Prossu/emopuolella nythän on juurikin hyvä hetki ostaa edelleen hyvin kilpailukykyinen Ryzeni, jonka R7-sarjan hintoja AMD jo hieman laski Intelin SkylakeX-julkistuksen jälkeen. Ylikellottajia härinnyt muistitukikin alkaa pian olla uusien päivitysten myötä kunnossa.
 
Kaitpa siitä odotettiin titan xp:n kaltaista korttia, kun amdkin sitä monilta osin siihen vertasi... Mutta eipä siinä, kuukausi viel ja ollaan taas hieman viisaampia.

Verrannut ainoastaan ammattipuolen sovelluksissa. Jossa on nähty puolueettomienkin testaajien toimesta että siellä vaihdetaan iskuja tasaisesti titan xp:n kanssa. Eli miksi eivät olisi verranneet titan xp:n kun näyttää sille hyvin pärjäävän siinä mihin molemmat kortit on tarkoitettu?
Niin Titan XP ei voi sanoa enää pelikortiksi. Pelikäytössä se on aika tasoissa ti:n kanssa mutta hintalappu on aivan eri. Kyllä toi titan xp on enempi sellainen välivaiheen kortti ennen quatroon menemistä.
 
Pascal-arkkitehtuuria käyttävät GP104, GP102 ja GP100. GP100:ssa HBM2-muistit kuten tulevassa GV100:ssa. Kysymys pysyy samana: olisi varmasti edullisempaa käyttää GDDR:ää myös xx100-korteissa, mutta joku syy Nvidialla on pakottanut näissä korteissa käyttämään HBM:ää.

GP107, GP108, tegra X2...

SXM2 form factor moiseen ei gddr:t yksinkertaisesti vain mahdu. Toki mobiili puolelle hbm:n käyttö olisi enemmänkin järkevää ja jo sen johdosta soisi sen valtaavan alaa enempi kuluttaja puolellakin.
 
GP107, GP108, tegra X2...

SXM2 form factor moiseen ei gddr:t yksinkertaisesti vain mahdu. Toki mobiili puolelle hbm:n käyttö olisi enemmänkin järkevää ja jo sen johdosta soisi sen valtaavan alaa enempi kuluttaja puolellakin.

Mobiilipuolelle olisi kiva APU tyyppinen prossu, jossa olisi 16Gigaa HBM:ää pultattu siihen kiinni..
 
Näytönohjainpuolella tilanne on juurikin tuo ellei sitten halua ostaa noita high-end-kortteja. Prossu/emopuolella nythän on juurikin hyvä hetki ostaa edelleen hyvin kilpailukykyinen Ryzeni, jonka R7-sarjan hintoja AMD jo hieman laski Intelin SkylakeX-julkistuksen jälkeen. Ylikellottajia härinnyt muistitukikin alkaa pian olla uusien päivitysten myötä kunnossa.

Juu kyllä itselläkin on tuo ostopäätös kallistumassa AMD:n puolelle, mutta odottelen vielä tuota Treadripperin tuloa että missä hinnoissa emolevyt ja prossut tulee olemaan ja onko x299 puolta saatu kuntoon saatikka onko siellä mitään ostamisen arvoista. Itselleni tuo kullittelu nyt ei se tärkein kriteeri ole. Taisin tätä nykyistä prossaa ajella useamman vuoden @4,2GHz kunnes tässä keväällä kone alkoi kaatuilemaan. En ole jaksanut tutkia kumpi alkoi väsymään muistit vaiko prossu koska muistit oli XMP profiilissa. Vakioihin mentäessä en huomannut suurtakaan eroa. Testit toki näyttää suuriakin eroja mutta se todellisuus on sitten eri.
 
Mikäli Nvidia jossakin vaiheessa tuo HBM:a kuluttajaluokkaan, joutuvat aloittamaan lähes tyhjästä ilman kokemusta pelikorteissa, kun AMD:lla on jo kokemusta siitä. Mieleen tulee väkisinkin 40nm tekniikka jossa AMD kokeili ensin, Nvidia ei. Lopputulos tiedetään.
Ööh, meinaatko tosissasi, ettei Nvidia saa mitään HBM-oppia Tesloistaan, koska ne ovat ammattikäyttöön? Minusta pikemminkin homma uusien teknologioiden kanssa menee yleensä niin, että ensin kokeillaan niitä kalliiden erikoisratkaisuiden parissa, ja sitten tuodaan vähitellen halvempiin hintaluokkiin kun teknologia vakiintuu. AMD:n HBM-touhuista on tullut sellainen kuva, että on päätetty mennä riskillä, jotta saataisiin kilpailuetua, mutta tulos ei ihan vakuuta. Pitää vain toivoa, että Vegan kanssa lopputulos on siedettävä, vaikka kovin kauan on pitänyt odotella.
 
Noniin, tuli virallinen vahvistus että Siggraphissa nähdään RX Vega:


Ja tällainen kuva tuli myös vastaan kun nyt puhutaan FE:n asemoinnista:
DDrSdLPXUAE7PgK.jpg
 
Ööh, meinaatko tosissasi, ettei Nvidia saa mitään HBM-oppia Tesloistaan, koska ne ovat ammattikäyttöön? Minusta pikemminkin homma uusien teknologioiden kanssa menee yleensä niin, että ensin kokeillaan niitä kalliiden erikoisratkaisuiden parissa, ja sitten tuodaan vähitellen halvempiin hintaluokkiin kun teknologia vakiintuu. AMD:n HBM-touhuista on tullut sellainen kuva, että on päätetty mennä riskillä, jotta saataisiin kilpailuetua, mutta tulos ei ihan vakuuta. Pitää vain toivoa, että Vegan kanssa lopputulos on siedettävä, vaikka kovin kauan on pitänyt odotella.
NVIDIA on nimenomaan tuonut uusimmat hullutukset juuri Tesloihin ensin ja sitten pikkuhiljaa kuluttajapuolelle. Ne myy sikahintaan riksituotannon juttuja (saatavuus pieni ym. ym. -> kova hinta) yrityksille, jotka haluavat eniten tehoa hinnasta riippumatta. Näin ovat välttyneet saatavuusongelmilta kuluttajapuolen tuotteissa. AMD:llä tuntuu menevän päin vastoin nää ja sitten myydään ei oota ja/tai hinta on kova (Fury X).

NVIDIA räknäilee varmasti mikä on kannattavaa kuluttajapuolella: GDDR5X, GDDR6 vai HBM2.
 
Pitää paikkaansa oikein hyvin.

Valitettavasti ei.

Käyttäjä haluaa ajaa kortilla mielimäänsä softaa. Käyttäjälle ei ole hittojakaan väliä, mitä tekniikoita ja rajapintoja softa käyttää. Sen vain pitää pyöriä riittävän/mahdollisimman hyvin, kortin tuottama lämpö ja meteli sitten omana kategoriana vaatimuksissa jollakin painoarvolla. Teknologiaintoilijat ehkä sitten erikseen.

Softakehittäjät (lue: pelikehittäjät) taas helposti arvottavat asiat sen mukaan, miten he savat tehtyä hommansa pienimmillä kustannuksilla. Jos se tarkoittaa heille vanhaa tuttua DX11:ta, niin sitten se on tärkeä, eikä mikään muu.

Joka tapauksessa toivon AMD:lta tulevan ulos kelpo tuotteita, näyttisten osalta maailma on hiljalleen luisumassa yhtä ankean näköiseksi kuin mitä CPU-puoli oli vielä vähän aikaa sitten.

HMB on varmasti hyvä asia pidemmän päälle, mutta nykyisellään se ei taida olla kovin kustannustehokas ratkaisu.
 
Voiko oikeasti olla mahdollista, että AMD julkaisisi Vega FE:n ilman, että ajureissa olisi tukea piirin uusille ominaisuuksille? Eli siis jotkut spekuloivat, että esim. tiled rendering ei olisi Vegassa edes käytössä. Lisäksi jotkut väittävät, että Vega FE:n ajurit "emuloisivat" ainoastan Fiji-piirin toimintaa? Jos näin olisi, niin kai tuolta voisi vielä odottaa aika paljonkin parannusta Vega FE:hen. Tosin kun tuote on niin paljon myöhässä, niin on aika hankala perustella tätä nykytilaa oikein millään. Eli jotain vaikeuksia AMD:llä on pakko olla, olivatpa ne vaikeudet mitä tahansa. Muussa tapauksessahan tuote voisi jo parhaimmassa tapauksessa olla kauppojen hyllyillä ja Vega FE:n ajuritkin olisivat paremmalla tolalla. Mene ja tiedä...
 
Voiko oikeasti olla mahdollista, että AMD julkaisisi Vega FE:n ilman, että ajureissa olisi tukea piirin uusille ominaisuuksille? Eli siis jotkut spekuloivat, että esim. tiled rendering ei olisi Vegassa edes käytössä. Lisäksi jotkut väittävät, että Vega FE:n ajurit "emuloisivat" ainoastan Fiji-piirin toimintaa? Jos näin olisi, niin kai tuolta voisi vielä odottaa aika paljonkin parannusta Vega FE:hen. Tosin kun tuote on niin paljon myöhässä, niin on aika hankala perustella tätä nykytilaa oikein millään. Eli jotain vaikeuksia AMD:llä on pakko olla, olivatpa ne vaikeudet mitä tahansa. Muussa tapauksessahan tuote voisi jo parhaimmassa tapauksessa olla kauppojen hyllyillä ja Vega FE:n ajuritkin olisivat paremmalla tolalla. Mene ja tiedä...
Aika vahvaa selittelyn makua vegan floppaamisesta. Tai eikait tuo vielä ole flopannut, riippuu ihan siitä mihin kategoriaan se rx vega sijoittuu nopeuden ja hinnan suhteen. Vähän vaan pahoin pelkään että tulee olemaan tasoa gtx 1080, mutta kalliimmalla hinnalla. Tai sitten AMD myy kortteja tappiolla. Miksi? Täysin HBM:n syytä. Samasta syystä HBM:ää tullaan tuskin näkemään tulevaisuudessakaan juurikaan. Sen tilaisuus oli ja meni. Saatavuus ja hinta on suoraan sanottuna perseestä verrattuna perinteiseen gddr muisteihin.
 
Voiko oikeasti olla mahdollista, että AMD julkaisisi Vega FE:n ilman, että ajureissa olisi tukea piirin uusille ominaisuuksille? Eli siis jotkut spekuloivat, että esim. tiled rendering ei olisi Vegassa edes käytössä. Lisäksi jotkut väittävät, että Vega FE:n ajurit "emuloisivat" ainoastan Fiji-piirin toimintaa? Jos näin olisi, niin kai tuolta voisi vielä odottaa aika paljonkin parannusta Vega FE:hen. Tosin kun tuote on niin paljon myöhässä, niin on aika hankala perustella tätä nykytilaa oikein millään. Eli jotain vaikeuksia AMD:llä on pakko olla, olivatpa ne vaikeudet mitä tahansa. Muussa tapauksessahan tuote voisi jo parhaimmassa tapauksessa olla kauppojen hyllyillä ja Vega FE:n ajuritkin olisivat paremmalla tolalla. Mene ja tiedä...

Kyllä mielestäni. Pro puolen suorityskykyhän testien mukaan näyttäisi olevan ihan hyvällä tasolla jossa mennään OpenCL/OpenGL pohjalta pitkälti.
Sanotaan nyt vielä kerran että AMD on todennäköisesti pistänyt kaikki paukut noitten pro ajurien kehittämiseen siihen kuntoon että voidaan julkaista toimivaa tavaraa. Pelipuolen ajureitten kehitys on tästä syystä kärsinyt ja siksi julkaisu tapahtuu pelipuolelle myöhemmin. Siellä varmaan nyt hiotaan yötäpäivää noita pelipuolen ajureita kuntoon. Tästä syystä AMD on noissa kontrollotuissa tilanteissa valinnut pelit joita näytetään tarkasti. Ne pelit mitä on demottu todennäköisesti toimii kohtuullisen hyvin, tai heillä on alpha ajurit ollu niissä jotka toimii osalla peleistä ja osalla ei.
 
Samasta syystä HBM:ää tullaan tuskin näkemään tulevaisuudessakaan juurikaan. Sen tilaisuus oli ja meni. Saatavuus ja hinta on suoraan sanottuna perseestä verrattuna perinteiseen gddr muisteihin.

Jostain syystä se nVidia tuolla quatro puolella on myös siirtymässä käyttämään HBM2:sta, miksiköhän?
 
Aika vahvaa selittelyn makua vegan floppaamisesta.
Mitä ikinä tuolla tarkoititkaan, niin ensimmäisen lauseeni perässä oli kysymysmerkki. Se oli siis kysymys, eikä mikään toteamus tai mielipide ja sen takia lauseen perässä oli kysymysmerkki.

Tämä on spekulaatioketju ja tähän ketjuun kirjoittaa myös ihmisiä, joilla näyttää olevan paljon tietämystä näistä asioista, joten luonnollisesti tuo kysymys oli tarkoitettu sellaisille henkilöille. Myös kaikille viestissäni mainitsemille asioille löytyy lähteet ja Vegaa läheltä seuraavat varmasti tietävät mistä puhuin.
 
Voiko oikeasti olla mahdollista, että AMD julkaisisi Vega FE:n ilman, että ajureissa olisi tukea piirin uusille ominaisuuksille? Eli siis jotkut spekuloivat, että esim. tiled rendering ei olisi Vegassa edes käytössä. Lisäksi jotkut väittävät, että Vega FE:n ajurit "emuloisivat" ainoastan Fiji-piirin toimintaa? Jos näin olisi, niin kai tuolta voisi vielä odottaa aika paljonkin parannusta Vega FE:hen. Tosin kun tuote on niin paljon myöhässä, niin on aika hankala perustella tätä nykytilaa oikein millään. Eli jotain vaikeuksia AMD:llä on pakko olla, olivatpa ne vaikeudet mitä tahansa. Muussa tapauksessahan tuote voisi jo parhaimmassa tapauksessa olla kauppojen hyllyillä ja Vega FE:n ajuritkin olisivat paremmalla tolalla. Mene ja tiedä...
Eipä sitä kukaan AMD:n ulkopuolella tiedä.
Pahimmillaan nykyinen piiriversio voi olla siten rikki, että siinä ei tule tietyt ominaisuudet toimimaan ikinä, joten nykyiset kortit ovat pelikortteina vain vähän yli gtx 1070 tasoa, eikä asia siitä korjaudu ikinä. Uusi steppingi korjaa sitten GPU:n..
Edit..
Tai tuo on itseasiassa vasta toiseksi pahin vaihtoehto.
 
Nämä jutut siitä, että ajurit eivät vielä olisi valmiit, ja siksi suorituskyky ei ole ihan toivotulla tasolla peleissä, ovat vähän outoja siinä mielessä, että ymmärtääkseni kortteja on mennyt/toimitettu pelikehittäjille. Miten pelikehittäjä optimoi peliä Vegalle, jos suorituskyvyn kannalta kriittisiä ominaisuuksia ei ole käytössä?
 
Nämä jutut siitä, että ajurit eivät vielä olisi valmiit, ja siksi suorituskyky ei ole ihan toivotulla tasolla peleissä, ovat vähän outoja siinä mielessä, että ymmärtääkseni kortteja on mennyt/toimitettu pelikehittäjille. Miten pelikehittäjä optimoi peliä Vegalle, jos suorituskyvyn kannalta kriittisiä ominaisuuksia ei ole käytössä?

Koska niitä on toimitettu pelinkehittäjille lähinnä mainostemppuna. Koko julkaisun idea on, että AMD saa 1H/2017 Q2/2017 Vegan ulos, ja ei ole paperijulkaisu. Kun vahingossa menivät näin julkisesti sanomaan, niin oli pakko tehdä tämmöinen julkaisu.
 
Voiko oikeasti olla mahdollista, että AMD julkaisisi Vega FE:n ilman, että ajureissa olisi tukea piirin uusille ominaisuuksille? Eli siis jotkut spekuloivat, että esim. tiled rendering ei olisi Vegassa edes käytössä. Lisäksi jotkut väittävät, että Vega FE:n ajurit "emuloisivat" ainoastan Fiji-piirin toimintaa? Jos näin olisi, niin kai tuolta voisi vielä odottaa aika paljonkin parannusta Vega FE:hen. Tosin kun tuote on niin paljon myöhässä, niin on aika hankala perustella tätä nykytilaa oikein millään. Eli jotain vaikeuksia AMD:llä on pakko olla, olivatpa ne vaikeudet mitä tahansa. Muussa tapauksessahan tuote voisi jo parhaimmassa tapauksessa olla kauppojen hyllyillä ja Vega FE:n ajuritkin olisivat paremmalla tolalla. Mene ja tiedä...
Eivät Polariksenkaan ekat ajurit kaikkea uutta tukeneet. Ja kun tuki tuli, tuli lisää vauhtiakin.
 
Eipä sitä kukaan AMD:n ulkopuolella tiedä.
Pahimmillaan nykyinen piiriversio voi olla siten rikki, että siinä ei tule tietyt ominaisuudet toimimaan ikinä, joten nykyiset kortit ovat pelikortteina vain vähän yli gtx 1070 tasoa, eikä asia siitä korjaudu ikinä. Uusi steppingi korjaa sitten GPU:n..
Edit.. Tai tuo on itseasiassa vasta toiseksi pahin vaihtoehto.
Itselläni odotukset Vegasta ovat tyyliin samanlainen suhde 1080:seen, mitä rx480 on 1060:seen. Nykyisissä ja vanhemmissa peleissä Nvidia edellä, joissain ihan uusissa ja tulevissa taas Vega tulenee olemaan edellä. Jos Vega on yhtään tuota nopeampi, tulenen yllättymään, mutta hitaampikin se saattaisi olla. Jokatapauksessa, takana taitaa olla ajat, jolloin AMD:tä voisi kuvitella kukkulan kuninkaaksi (viimeksi 7970 vs. 680, ja sekin hyvin tiukalla pelillä, lähinnä agressiivisen ajurioptimoinnin kautta. Joitain kuukausia oli 680:nenkin edellä), samanlaista vääntöä saanee taas odottaa. Kaikenlisäksi, toivottavasti tuo muistin kellotusbugi ja noin kuumana käyminen ei nyt ihan 1:1 kopioidu varsinaisiin pelikortteihin, sekä jos suorituskyky kuitenkin jää tuon FE:n osoittamalle alle 1080 tasolle kautta laitain, ei tilanne kovinkaan valoiselta näytä.. tai no riippuu hinnasta.

Lisäksi, Vega kun tulee markkinoille, saa sitä odottaa saavansa a) kaupasta ja b) järkevään hintaan. Eiköhän nämäkin mene aika massiivisiissa erissä louhijoille. Sinänsä jees että AMD saa korttia myydyksi mutta pelaajille se ei kovinkaan hyvälle näytä. Nykyisiin/vanhempiin peleihin ~samat tehot halvemmalla ja paljon paremmalla saatavuudella on kyllä semmoinen myyntivaltti, että kauppa käy ja Nvidia kiittää.

Ei AMD:n ostaminen näytönohjaimeksi kuitenkaan täysin höppänää ole, ja sopivalla hinnalla varmasti itsekkin sitä arvioin. Nvidialla korteilla oman mututuntuman mukaan on aika lyhyt elinkaari, 700-sarjan ajurioptimoinnit olivat jopa negatiivisia, jotta 900 sarja näyttäisi paremmalta ja paremmalta (https://forums.geforce.com/default/...t-downgrade-maxwell-like-you-did-with-kepler-), ja ominaisuuksia ei ole kortteihin kovinkaan paljoa pultattu tulevaisuuden kannalta, josta viestii etenkin tämä rx480 vs. 1060 uudentuoreilla peleillä. Lisäksi kuten aikaisemmin tuossa viittasin, gtx680:n julkaisussa 680 oli tehoissa ohi, mutta niin vain amd viritteli ajuria, saaden gtx680:a pari kuukautta vanhemman 7970:n tehokkaammaksi, ja optimoinnit jatkuivat vielä pitkään, koska r9 280x:n optimoinnit kävivät 7970:aan 1:1. Se joka Vegan siis ostaa, ja saa sen noin GTX 1080:n hinnalla, ei nyt ihan huonointa kauppaa tee.

Olispa kovempi kilpailu, niin hinnat olisivat alhaisemmat ja ostajan silmäänpissaaminen olisi vähäisempää.

@Griffin mitä pohdit täksi "pahimmaksi vaihtoehdoksi?"
 
@Griffin mitä pohdit täksi "pahimmaksi vaihtoehdoksi?"

Piirissä on suunnittelumoka, jonka korjaamista yritetään uudella steppingillä ja silti sitä ei saada toimimaan tyydyttävästi, jolloin joudutaan jättämään lopulta hitaammaksi (kun GPU täytyy kuitenkin joskus julkaista), kuin potentiaalia olisi ja korjaus tulee käyttöön vasta seuraavassa piiriversiossa, joka on enemmän muokattu, tulee sitten vasta esim vuoden päästä.

Yhteenvetona:
Ihan pikkumokailu voidaan korjata jollain ajurikikalla tms ohjelmallisen keinon avulla, vie vain jonkinaikaa ajuritiimiltä.
Vähän isompi moka voi vaatia uuden steppingin.
Emämunaus vaatiikin sitten jo ihan piirin osan uudelleenmuokkaamista jollaintavoin.
 
Kyllähän ajuriparannuksilla voidaan se 15 prossaa tohon potkua saada, mutta silti ollaan vaan vähän 1080:edellä.

Toki jos hinta kohdallaan, niin ihan kelpo kortti voi tuleva RX Vega olla. HBM2 vaan nostaa kyllä hintaa ikävästi.
 
Kyllähän ajuriparannuksilla voidaan se 15 prossaa tohon potkua saada, mutta silti ollaan vaan vähän 1080:edellä
Jos AMD on sanonut, että tuote tähtää 1080:n tasolle, miksi "vaan vähän 1080:edellä"? :think:

Tuntuu hieman että jengillä omat mieltymykset ja odotukset menee taas vaihteeksi valmistajan lupausten edelle..
 
En minä ole nähnyt mitään AMD:n "lupausta" vain 1080-tasoisesta näyttiksestä...

Kyllähän teraflopsienkin valossa pitäisi olla Titan XP:n kanssa aika tasaväkistä, niin ei tuota suorituskykyä voi pitää millään hyvänä.

Se ei oikein riitä, että ollaan edellä muutamassa ammattilaissoftassa, varsinkin kun verokkikortille ei edes saa noille softilme optimoituja ajureita. Lisäksi Titan XP on vieläpä edellä, monissa muissa ammattimaisten käyttämissä renderöintisoftissa.

Toki se toimii myös toisin päin, joten tulevat RX vegan ajurit taas tuovat peleihin lisää ruutia.

Toivottavat nää FE ajurit on oikeasti kuraa ja sieltä tulisi jopa 25% vielä lisäpotkua.
 
Jos AMD on sanonut, että tuote tähtää 1080:n tasolle, miksi "vaan vähän 1080:edellä"? :think:

Tuntuu hieman että jengillä omat mieltymykset ja odotukset menee taas vaihteeksi valmistajan lupausten edelle..

Mulla mennyt hiukan ohi tämä tiedoitustilaisuus jossa amd kertoo tuollaista. Sä varmaan kuitenki nyt annat lähteesi tälle?
 
Ööh, meinaatko tosissasi, ettei Nvidia saa mitään HBM-oppia Tesloistaan, koska ne ovat ammattikäyttöön? Minusta pikemminkin homma uusien teknologioiden kanssa menee yleensä niin, että ensin kokeillaan niitä kalliiden erikoisratkaisuiden parissa, ja sitten tuodaan vähitellen halvempiin hintaluokkiin kun teknologia vakiintuu. AMD:n HBM-touhuista on tullut sellainen kuva, että on päätetty mennä riskillä, jotta saataisiin kilpailuetua, mutta tulos ei ihan vakuuta. Pitää vain toivoa, että Vegan kanssa lopputulos on siedettävä, vaikka kovin kauan on pitänyt odotella.

Eivät saa niistä käytännössä minkäänlaista oppia pelinäytönohjaimiin. Ammattilaiskäyttö on ihan eri kuin pelikäyttö, kuten tästä puheena olevasta näytönohjaimesta voi päätellä.

Valitettavasti ei.

Käyttäjä haluaa ajaa kortilla mielimäänsä softaa. Käyttäjälle ei ole hittojakaan väliä, mitä tekniikoita ja rajapintoja softa käyttää. Sen vain pitää pyöriä riittävän/mahdollisimman hyvin, kortin tuottama lämpö ja meteli sitten omana kategoriana vaatimuksissa jollakin painoarvolla. Teknologiaintoilijat ehkä sitten erikseen.

Softakehittäjät (lue: pelikehittäjät) taas helposti arvottavat asiat sen mukaan, miten he savat tehtyä hommansa pienimmillä kustannuksilla. Jos se tarkoittaa heille vanhaa tuttua DX11:ta, niin sitten se on tärkeä, eikä mikään muu.

Mantle tehtiin pääasiassa pelintekijöiden toivomuksesta ja osin heidän toiveidensa mukaan :rolleyes:
 
Eivät saa niistä käytännössä minkäänlaista oppia pelinäytönohjaimiin. Ammattilaiskäyttö on ihan eri kuin pelikäyttö, kuten tästä puheena olevasta näytönohjaimesta voi päätellä.

Mantle tehtiin pääasiassa pelintekijöiden toivomuksesta ja osin heidän toiveidensa mukaan :rolleyes:

Njoo eiköhän nvidian peliajuritiimillä ole käytössään myös yhtiön quadro gp100 ihan vain hbm2 muistien takia jo, ei ajuritiimin tarvitsekko lisätä kyseisen näyttiksen device id geforce ajureihin ja ruveta optimoimaan omana bränchinään. Yleensäkin firmoilla on noita prototyyppejä, mitä ei koskaan kuluttaja tuotteiksi julkaista. Pidän jopa todennäköisenä että heillä on labrassa gp100 -pohjainen geforce, mitä ei koskaan tulla julkaisemaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom