Twitter ja Reddit on nyt täynnä huhuja Navi 21 - 24 siruista. Tein erittäin typerää arvausleikkiä Excelissä ja katsoin paljon piipinta-alaa menee per CU eri versioissa. Iteroinnin jälkeen ja eri huhuihin perustuen päädyin omaan arvaukseen:
21: 88 CU, 540mm^2 Oma arvaus*
22: 56 CU, 340mm^2
Navi22 (Original leak sizes)
23: 40 CU, 235mm^2
Navi23
24: 24 CU, 140mm^2
Navi24
Jos ottaa Navi22 - 24 sirujen pinta-alat ja käyttää Navi21:n 80 CU / 540 mm^2. ei pienempien CU:t osu lähelle tuota keskiarvoa pinta-alasta per CU. Mutta 88:lla keskiarvot menevät todella lähelle noita listaukseni arvoja.
Monessa keskustelussa huhuillaan Navi22:lle 40CU:ta, mutta tuolla en käsitä miten pienemmät Navi23 ja Navi24 sirut sijoittuisivat. Myös huhuttu 60CU tuntuu oudolta, kun yleensä CU on mallia n*8. 64 CU:ta taas tuottaisi merkittävästi muita malleja tiheämmän CU/mm^2 suhteen.
Jos CU:t menisivät yllä olevan mukaan, niin mikähän tuote olisi ollut esillä Zen3 demossa?
PS. Tiedän että tämä oli todella yksinkertaistettua keittiögeometriaa, eikä todellisuudessa kaikki pinta-alasuhteet mene varmasti lineaarisesti.
Ensinnäkin, CUt on vain pieni osa koko piirin pinta-alasta.
Siellä on paljon sellaista logiikkaa, jonka määrä on joko vakio (rauta-videodekooderit (näiden pinta-ala on ehkä suurinpiirtein 5-6 DCUn verran), VGA-ydin, CPUlepäin lähtevä väylälogiikka jne) tai joiden määrä ei skaalaudu samassa suhteessa kuin CUiden määrä (kolmioiden alustusrauta, ROPit, komentopuskurit jne). Lisäksi siellä on mahdollisesti uusi iso L3-kakku joka vie huomattavasti pinta-alaa, ja tämän lisäksi myös muistien PHYt vie huomattavasti pinta-alaa.
Eli siis, se että yritetään ekstrapoloida piirin pinta-alaa kertomalla/jakamalla suoraan shader-ytimien määrällä tuottaa pahasti pieleen meneviä pinta-ala-arvioita. Että arviohin saa
mitään järkeä pitää niissä huomioida
vähintään 1) sen "kiinteän" raudan osuus joka ei skaalaudu CUiden mukana 2) se, millainen muisti- ja välimuistiratkaisu on käytössä ja sen vievä pinta-ala
Toisekseen, ei ole mitään luotettavaa vuotoa mistään 340mm^2 56 CU Navi 22sta. On vain epämääräisiä huhuja joka voi olla ihan jonkun trollin päästään keksimä että trolli pääsee nauramaan partaansa kun hänen keksimiinsä lukuihin uskotaan.
Tällaisten perustella ei siis kannata ekstrapoloida/interpoloida yhtään mitään.
Sen sijaan RDNA2n CU:iden pinta-alalle ON yksi luotettava lähde: kuva seuraavan xboxin piilastusta:
En lähtenyt tuosta vielä laskemaan pikseleitä että mikä se koko on.
edit: nyt laskin.
GPU-osasta käytännössä shaderien (ja niihin kytkettyjen TMU+säteenjäljitysykisköiden) osuus on koko leveydeltä Gn vaakaviivan alareunaan asti, tuossa on kolme samanlaista riviä. Siitä ylöspäin shadereita on vielä yksi rivi sekä ihan reunoilla (vasemmalle alkaen G7 MC-tekstin M-kirjaimesta) että ihan keskellä (GPU-tekstin G-kirjaimen keskeltä U-kirjaimen keskelle), mutta ei tuossa reunojen ja keskustan välissä.
Piirsin vähän päälle, tässä punainen laatikko == DCU. Eli kaksi "CUta". Keskellä menevän punaisen viivan alla kaikki DCUt. Sen yläpuollella oleva vihreä on sitten muu osa GPUta eli mm. ROPit, kolmioiden alustusrauta, komentoprosessorit puskureineen jne.
DCU tuntuisi olevan hiukan korkeampi ja inasen kapeampi kuin Zen2-ydin (sisältäen L2n, ei L3sta), ehkä muutaman prosentin suurempi. Zen2-ytimen tiedetään olevan pinta-alaltaan n. 4mm^2. Eli DCU TMUineen on suurinpiirtein luokkaa 4.2-4.3 mm^2.
Eli 40 DCUta tarkoittanee n. 170 mm^2 pinta-alaa itse shader-ytimille+TMUille + säteenjäljitysyksiköille.
Toisaalta tuosta kuvasta näkee myös että siellä on tuo videokodekkien yms. osuus jonka pinta-ala on n. 5 DCU:n verran sekä GPU-puolesta DCUiden+TMUiden osuus on vain ehkä n. 60-70%.