AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Navi21:ssä voi olla myös leveämpi muistiväylä ja siten isompi piiri.
 
Twitter ja Reddit on nyt täynnä huhuja Navi 21 - 24 siruista. Tein erittäin typerää arvausleikkiä Excelissä ja katsoin paljon piipinta-alaa menee per CU eri versioissa. Iteroinnin jälkeen ja eri huhuihin perustuen päädyin omaan arvaukseen:
21: 88 CU, 540mm^2 Oma arvaus*
22: 56 CU, 340mm^2 Navi22 (Original leak sizes)
23: 40 CU, 235mm^2 Navi23
24: 24 CU, 140mm^2 Navi24

Jos ottaa Navi22 - 24 sirujen pinta-alat ja käyttää Navi21:n 80 CU / 540 mm^2. ei pienempien CU:t osu lähelle tuota keskiarvoa pinta-alasta per CU. Mutta 88:lla keskiarvot menevät todella lähelle noita listaukseni arvoja.

Monessa keskustelussa huhuillaan Navi22:lle 40CU:ta, mutta tuolla en käsitä miten pienemmät Navi23 ja Navi24 sirut sijoittuisivat. Myös huhuttu 60CU tuntuu oudolta, kun yleensä CU on mallia n*8. 64 CU:ta taas tuottaisi merkittävästi muita malleja tiheämmän CU/mm^2 suhteen.

Jos CU:t menisivät yllä olevan mukaan, niin mikähän tuote olisi ollut esillä Zen3 demossa? :think:

PS. Tiedän että tämä oli todella yksinkertaistettua keittiögeometriaa, eikä todellisuudessa kaikki pinta-alasuhteet mene varmasti lineaarisesti.


Muuten ihan hyvä mutta alkaa kai aikalailla varmistumaan, että tuo Navi22 on on 40CU. Noh saa nähdä.
 
Muuten ihan hyvä mutta alkaa kai aikalailla varmistumaan, että tuo Navi22 on on 40CU. Noh saa nähdä.
Siltähän se näyttää huhujen ja etenkin sen linux-ajurihomman mukaan, vai mikä lie taulukko olikaan. Jotenkin tuntuu erittäin oudolta segmentoinnilta jos on tulossa 80/40/32/24 CU:n piirit. Kuvittelisin kysyntää olevan tuolla 60+ CU osastolla.
 
Miten hyvät saannot lie noilla isoilla piireillä? Voiko sitten tuosta 80CU piiristä tulla 72CU ja 64CU leikatut versiot...
72CU versio nyt on aika todennäköinen, ellei täysi piiri ole yli 80CU:ta.
64CU / jotain sinnepäin versio taas voisi syödä isompana toimivia piirejä eli voisi tulla joskus myöhemmin, kun enemmän vikaisia on kertynyt riittävästi varastoon.
 
Eikös tuo 0,09 defect density ole todennäköisyys vialle per 100mm^2? Tuolla arvolla virheettömiä piirejä olisi ~60%, 1 vian sisältäviä 24%, 2 vikaa 10%, 3 vikaa 4% kaikista (jos nyt meni laskut edes sinnepäin muistista). Jos keskiarvoisesti 1 vika korjautuu disabloimalla 8 CU:n lohko, niin tulee selkeästi enemmän 80 CU:n malleja kauppaan, verrattuna 72/64 malleihin.

Yleensä tuossa kategoriassa tarve menisi toisinpäin, eli halvempia malleja kuluu määrällisesti enemmän. Jos 6900XT olisi 80 CU malli ja 6800 XT olisi 72CU, niin noita kalliimpia pitäisi myydä siis lähes 3 kertaa enemmän. Puhumattakaan siitä pienempien CU-määrien malleista.
 
Eikös tuo 0,09 defect density ole todennäköisyys vialle per 100mm^2? Tuolla arvolla virheettömiä piirejä olisi ~60%, 1 vian sisältäviä 24%, 2 vikaa 10%, 3 vikaa 4% kaikista (jos nyt meni laskut edes sinnepäin muistista). Jos keskiarvoisesti 1 vika korjautuu disabloimalla 8 CU:n lohko, niin tulee selkeästi enemmän 80 CU:n malleja kauppaan, verrattuna 72/64 malleihin.

Yleensä tuossa kategoriassa tarve menisi toisinpäin, eli halvempia malleja kuluu määrällisesti enemmän. Jos 6900XT olisi 80 CU malli ja 6800 XT olisi 72CU, niin noita kalliimpia pitäisi myydä siis lähes 3 kertaa enemmän. Puhumattakaan siitä pienempien CU-määrien malleista.
Se 0,09 oli N7:lle vuosi sitten, taatusti pienempi nykyään. Mutta se ei ole sama prosessi kuin näissä näyttiksissä käytetään. Navi10 oli jo N7P:llä, joten aika varmuudella voidaan olettaa että Navi2x tulee olemaan N7P tai parempi.
 
Se 0,09 oli N7:lle vuosi sitten, taatusti pienempi nykyään. Mutta se ei ole sama prosessi kuin näissä näyttiksissä käytetään. Navi10 oli jo N7P:llä, joten aika varmuudella voidaan olettaa että Navi2x tulee olemaan N7P tai parempi.

EIkös Papermaster sanonut että prosessi on käytännössä sama, mutta kokenut hieman luonnollosta evoluutiota. Ja sinänsä paremmat saannot vain korostavat sitä miten outoa on pitää yksi high-end piiri ja toisiksi isoin olisi heti puolet pienempi. Lisäksi tuon puolet pienemmän alla on vielä 2 muuta toisiaan hyvin lähellä olevaa erillistä piiriä. Ehkä AMD on ennustanut valtavaa kysyntää tuonne uuteen low-mid -endiin ja että Navi21:stä johdetut mallit kattavat high-endin. Mutta se mid-high välimaasto tuntuu puuttuvan jos luotetaan todennetun prosessin hyviin saantoihin.
 
EIkös Papermaster sanonut että prosessi on käytännössä sama, mutta kokenut hieman luonnollosta evoluutiota. Ja sinänsä paremmat saannot vain korostavat sitä miten outoa on pitää yksi high-end piiri ja toisiksi isoin olisi heti puolet pienempi. Lisäksi tuon puolet pienemmän alla on vielä 2 muuta toisiaan hyvin lähellä olevaa erillistä piiriä. Ehkä AMD on ennustanut valtavaa kysyntää tuonne uuteen low-mid -endiin ja että Navi21:stä johdetut mallit kattavat high-endin. Mutta se mid-high välimaasto tuntuu puuttuvan jos luotetaan todennetun prosessin hyviin saantoihin.
Papermaster puhui Zen 3:sta, ei RDNA2:sta. En tiedä mistä huhut neljännestäkin sirusta on peräisin, kyllä niitä tähän asti on vain kolme ollut tulossa, Navi21, 22 ja 23.
 
Twitter ja Reddit on nyt täynnä huhuja Navi 21 - 24 siruista. Tein erittäin typerää arvausleikkiä Excelissä ja katsoin paljon piipinta-alaa menee per CU eri versioissa. Iteroinnin jälkeen ja eri huhuihin perustuen päädyin omaan arvaukseen:
21: 88 CU, 540mm^2 Oma arvaus*
22: 56 CU, 340mm^2 Navi22 (Original leak sizes)
23: 40 CU, 235mm^2 Navi23
24: 24 CU, 140mm^2 Navi24

Jos ottaa Navi22 - 24 sirujen pinta-alat ja käyttää Navi21:n 80 CU / 540 mm^2. ei pienempien CU:t osu lähelle tuota keskiarvoa pinta-alasta per CU. Mutta 88:lla keskiarvot menevät todella lähelle noita listaukseni arvoja.

Monessa keskustelussa huhuillaan Navi22:lle 40CU:ta, mutta tuolla en käsitä miten pienemmät Navi23 ja Navi24 sirut sijoittuisivat. Myös huhuttu 60CU tuntuu oudolta, kun yleensä CU on mallia n*8. 64 CU:ta taas tuottaisi merkittävästi muita malleja tiheämmän CU/mm^2 suhteen.

Jos CU:t menisivät yllä olevan mukaan, niin mikähän tuote olisi ollut esillä Zen3 demossa? :think:

PS. Tiedän että tämä oli todella yksinkertaistettua keittiögeometriaa, eikä todellisuudessa kaikki pinta-alasuhteet mene varmasti lineaarisesti.

Ensinnäkin, CUt on vain pieni osa koko piirin pinta-alasta.

Siellä on paljon sellaista logiikkaa, jonka määrä on joko vakio (rauta-videodekooderit (näiden pinta-ala on ehkä suurinpiirtein 5-6 DCUn verran), VGA-ydin, CPUlepäin lähtevä väylälogiikka jne) tai joiden määrä ei skaalaudu samassa suhteessa kuin CUiden määrä (kolmioiden alustusrauta, ROPit, komentopuskurit jne). Lisäksi siellä on mahdollisesti uusi iso L3-kakku joka vie huomattavasti pinta-alaa, ja tämän lisäksi myös muistien PHYt vie huomattavasti pinta-alaa.

Eli siis, se että yritetään ekstrapoloida piirin pinta-alaa kertomalla/jakamalla suoraan shader-ytimien määrällä tuottaa pahasti pieleen meneviä pinta-ala-arvioita. Että arviohin saa mitään järkeä pitää niissä huomioida vähintään 1) sen "kiinteän" raudan osuus joka ei skaalaudu CUiden mukana 2) se, millainen muisti- ja välimuistiratkaisu on käytössä ja sen vievä pinta-ala

Toisekseen, ei ole mitään luotettavaa vuotoa mistään 340mm^2 56 CU Navi 22sta. On vain epämääräisiä huhuja joka voi olla ihan jonkun trollin päästään keksimä että trolli pääsee nauramaan partaansa kun hänen keksimiinsä lukuihin uskotaan.

Tällaisten perustella ei siis kannata ekstrapoloida/interpoloida yhtään mitään.

Sen sijaan RDNA2n CU:iden pinta-alalle ON yksi luotettava lähde: kuva seuraavan xboxin piilastusta:

Microsoft-showed-the-device-of-the-Xbox-Series-X-processor.jpg


En lähtenyt tuosta vielä laskemaan pikseleitä että mikä se koko on.

edit: nyt laskin.

GPU-osasta käytännössä shaderien (ja niihin kytkettyjen TMU+säteenjäljitysykisköiden) osuus on koko leveydeltä Gn vaakaviivan alareunaan asti, tuossa on kolme samanlaista riviä. Siitä ylöspäin shadereita on vielä yksi rivi sekä ihan reunoilla (vasemmalle alkaen G7 MC-tekstin M-kirjaimesta) että ihan keskellä (GPU-tekstin G-kirjaimen keskeltä U-kirjaimen keskelle), mutta ei tuossa reunojen ja keskustan välissä.

Piirsin vähän päälle, tässä punainen laatikko == DCU. Eli kaksi "CUta". Keskellä menevän punaisen viivan alla kaikki DCUt. Sen yläpuollella oleva vihreä on sitten muu osa GPUta eli mm. ROPit, kolmioiden alustusrauta, komentoprosessorit puskureineen jne.


xbox_rdna2.png

DCU tuntuisi olevan hiukan korkeampi ja inasen kapeampi kuin Zen2-ydin (sisältäen L2n, ei L3sta), ehkä muutaman prosentin suurempi. Zen2-ytimen tiedetään olevan pinta-alaltaan n. 4mm^2. Eli DCU TMUineen on suurinpiirtein luokkaa 4.2-4.3 mm^2.

Eli 40 DCUta tarkoittanee n. 170 mm^2 pinta-alaa itse shader-ytimille+TMUille + säteenjäljitysyksiköille.

Toisaalta tuosta kuvasta näkee myös että siellä on tuo videokodekkien yms. osuus jonka pinta-ala on n. 5 DCU:n verran sekä GPU-puolesta DCUiden+TMUiden osuus on vain ehkä n. 60-70%.
 
Viimeksi muokattu:
Papermaster puhui Zen 3:sta, ei RDNA2:sta. En tiedä mistä huhut neljännestäkin sirusta on peräisin, kyllä niitä tähän asti on vain kolme ollut tulossa, Navi21, 22 ja 23.

Niinhän se taisi kyllä puhua. Oletin/muistin että samaa prosessia olisivat käyttäneet.

Twitterissä kovasti keskenään puhuvat tuosta Navi24:stä (kittyyko, rogame ja executablefix) , mutta konkreettisia vuotoja ei taida sen ympärillä olla.
 
Se 0,09 oli N7:lle vuosi sitten, taatusti pienempi nykyään. Mutta se ei ole sama prosessi kuin näissä näyttiksissä käytetään. Navi10 oli jo N7P:llä, joten aika varmuudella voidaan olettaa että Navi2x tulee olemaan N7P tai parempi.
Jos kattoo sitä TSMC:n kuvaa mistä tuo luku on, niin huomaa että se virhetiheys ei enää näytä juuri laskevan, joten ei ole pahemmin syytä uskoa että se olisi merkittävästi tuosta enää laskenut.
TSMC on myös maininnut että noilla 7nm+ ym. 7nm tason prosesseilla on jotakuinkin samat virhetiheydet tällä hetkellä.
 
Jos kattoo sitä TSMC:n kuvaa mistä tuo luku on, niin huomaa että se virhetiheys ei enää näytä juuri laskevan, joten ei ole pahemmin syytä uskoa että se olisi merkittävästi tuosta enää laskenut.
TSMC on myös maininnut että noilla 7nm+ ym. 7nm tason prosesseilla on jotakuinkin samat virhetiheydet tällä hetkellä.
Siinä ei ole ennustetta tulevasta, vaan sen hetkinen tilanne. Ei siihen varmastikaan mitään isoja hyppyjä enää ole sen jälkeen tullut, mutta pientä parannusta taatusti.
 
Twitterissä oli taas lisää postauksia (io-techin uutisen lisäksi). Pistän twitit spoileriin.

KittyYukko:

"22 May also be on the stage with 21.
22 has a Dual-FAN
21 has a Triple-FAN "

Patrick Schur:
"Navi 23

Die Size: 14.28 mm × 16.51 mm ≈ 235,76 mm² Package: 35 mm × 35 mm"

_roggame:
"Add Navi22 10GB VRAM to the list > Navi21 16GB VRAM > Navi22 10GB & 12GB VRAM"

"hmmm
This is probably a cut down Navi22
> Navi22 12GB 192bit
> Navi22 10GB 160bit
The 160bit part is just my speculation given 192bit of full Navi22 "

Nuo suhteellisen pienet väylät vain jatkuu huhuissa, joten kai se infinity cache on sittenkin todellisuutta.




 
Vähän mietintää viime aikojen huhuista.

Eniten noissa ihmetyttää että olisi sekä Navi 23 joka olisi 20 DCUta että Navi 22 joka olisi 16 DCUta, ero näiden DCU-määrissä olisi melko pieni, että miksi kaksi eri piiriä?


Pari (jossain määrin vaihtoehtoista) selitystä tälle

1) Navi 22 voisi ehkä olla joku enemmän läppäreitä varten tehty piiri, joka olisi tehty selvästi pienempiä kelloja ajatellen sijoittuisi suorituskyvyltään selvästi heikompaan luokkaan vaikka shaderien määrä onkin vain 20% pienempi. Ja jotta pienemmillä kelloilla saadaan kuitenkin hyvä suorituskyky, laskentayksiköitä on sitten melko reipas määrä (eli tämä olisi siis esim. Navi 12n korvaaja). Ja piirissä saattaa tosiaan olla jotain muita eroja joita tuossa speksitaulukossa ei näy, esim. HBM2-muistit tai ihan vaan ajettu synteesit paljon pienemmällä tavoitekelloilla jolla saadaan pinta-alaa ja virrankulutusta alas.

2) Ne RDNA2-DCUt on kuitenkin niin pieniä, että AMDllä on ehkä todettu, että turha niistä on säästää n. 8.5 mm^2 pudottamalla niiden määrä 16->12 vaan mennään reippaalla määrällä shadereita ja säästetään sitten muualla (muistiväylä kuitenkin pudotettu 192->128 bittiin ja mikäli Navi 22ssa L3-kakku on 64 megaa, voisi tuossa olla se pudotettu 32 megaan lähinnä sitä ajatellen että tuo olisi vaan "fullHD-kortti" ja suorituskyky 1440p:llä saa kärsiä kakun loppumisesta kesken). Kakun pudotus 64->32 säästäisi kuitenkin melkein 4 kertaa enemmän pinta-alaa kuin DCUiden pudotus 16->12.



Sitten Navi 31stä.

Vuodot siitä puhuu että arkkitehtuurillisia eroja Navi 21een ei juuri olisi. Eli tämä voisi olla lähinnä navi21n shrinkki "5nm" tai "6nm" prosessille, ehkä joillain pikkuparannuksilla.

Spekulaatio 1:

Mikäli Navi2x-linjasto tehdään vielä "N7P"-prosessilla (tai siis sen viilatulla versiolla jolla ei kai vielä ole kunnollista nimeä), todennäköisin olisi ehkä "6nm" prosessi jonka pitäisi olla suunnittelusäännöiltään yhteensopiva nykyisen N7P-prosessin kanssa. Mutta mikäli Navi 2x-linjasto tehdäänkin jo uudella EUVta käyttävällä "N7+"-prosessilla, sitten tämä shrink voisi olla "5nm" prosessille

Spekulaatio 2:

Navi 31stä on kuitenkin löytynyt maininta nimenomaan Applelta, mikä vihjaisi siihen, että kyseessä voisi olla myös Applelle tehty erikoismalli, tai se voisi esim. ensimmäisenä tulla nimenomaan Applen koneisiin. Apple on kuitenkin omissa SoC-piireissään jo ottanut TSMCn "5nm" prosessin käyttöön ja tuntuu luottavan siihen.

Ja sitten sielä hullu jatkospekulaatio perään (tätä en pidä todennäköisenä, mutta en myöskään mahdottomana) : Entäs jos tämä Navi 31 ei olekaan mikään erillinen GPU-piiri vaan vain iGPU-osa Applelle: Että Apple integroikin tämän samalle piirille omien ARM-ytimiensä kanssa, tekee piirin jossa 256-bittinen GDDR6-muistiväylä, 8-16 omaa seuraavan sukupolven ARM-ydintään, sekä kaikki omat erikoisprossunsa yms. Se, että sinne Navi-GPUn seuraksi integroidaan ne CPU-ytimet ja kaikki muut ei kuitenkaan nosta sen pinta-alaa niin älyttömästi, ja "5nm" prosessi on n. puolitoista kertaa tiheämpi kuin "7nm" prosessi eli piiri voisi olla jopa pienempi kuin Navi 21. Toisaalta isojen piirien tuottaminen uudella prosessilla on riskialtista mikä sotisi tätä vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän mietintää viime aikojen huhuista.

Eniten noissa ihmetyttää että olisi sekä Navi 23 joka olisi 20 DCUta että Navi 22 joka olisi 16 DCUta, ero näiden DCU-määrissä olisi melko pieni, että miksi kaksi eri piiriä?


Pari (jossain määrin vaihtoehtoista) selitystä tälle

1) Navi 22 voisi ehkä olla joku enemmän läppäreitä varten tehty piiri, joka olisi tehty selvästi pienempiä kelloja ajatellen sijoittuisi suorituskyvyltään selvästi heikompaan luokkaan vaikka shaderien määrä onkin vain 20% pienempi. Ja jotta pienemmillä kelloilla saadaan kuitenkin hyvä suorituskyky, laskentayksiköitä on sitten melko reipas määrä (eli tämä olisi siis esim. Navi 12n korvaaja). Ja piirissä saattaa tosiaan olla jotain muita eroja joita tuossa speksitaulukossa ei näy, esim. HBM2-muistit tai ihan vaan ajettu synteesit paljon pienemmällä tavoitekelloilla jolla saadaan pinta-alaa ja virrankulutusta alas.

2) Ne RDNA2-DCUt on kuitenkin niin pieniä, että AMDllä on ehkä todettu, että turha niistä on säästää n. 8.5 mm^2 pudottamalla niiden määrä 16->12 vaan mennään reippaalla määrällä shadereita ja säästetään sitten muualla (muistiväylä kuitenkin pudotettu 192->128 bittiin ja mikäli Navi 22ssa L3-kakku on 64 megaa, voisi tuossa olla se pudotettu 32 megaan lähinnä sitä ajatellen että tuo olisi vaan "fullHD-kortti" ja suorituskyky 1440p:llä saa kärsiä kakun loppumisesta kesken). Kakun pudotus 64->32 säästäisi kuitenkin melkein 4 kertaa enemmän pinta-alaa kuin DCUiden pudotus 16->12.
Eikös ne menneet toisin päin, eli Navi22 20 DCU ja Navi23 16 DCU? Mutta sinänsä se ja sama kumminpäin ovat. Ero on Compute Uniteissa pieni mutta toisaalta Compute Unititkin on verrattain pieniä niin voi olla järkevää hakea säästöä muualta. Taustalla voi olla myös joku tietyn valmistajan tarve (vrt Apple Navi12, yhtä monta DCU:ta kuin Navi10 mutta HBM-muistiväylät)

Sitten Navi 31stä.

Vuodot siitä puhuu että arkkitehtuurillisia eroja Navi 21een ei juuri olisi. Eli tämä voisi olla lähinnä navi21n shrinkki "5nm" tai "6nm" prosessille, ehkä joillain pikkuparannuksilla.

Spekulaatio 1:

Mikäli Navi2x-linjasto tehdään vielä "N7P"-prosessilla (tai siis sen viilatulla versiolla jolla ei kai vielä ole kunnollista nimeä), todennäköisin olisi ehkä "6nm" prosessi jonka pitäisi olla suunnittelusäännöiltään yhteensopiva nykyisen N7P-prosessin kanssa. Mutta mikäli Navi 2x-linjasto tehdäänkin jo uudella EUVta käyttävällä "N7+"-prosessilla, sitten tämä shrink voisi olla "5nm" prosessille

Spekulaatio 2:

Navi 31stä on kuitenkin löytynyt maininta nimenomaan Applelta, mikä vihjaisi siihen, että kyseessä voisi olla myös Applelle tehty erikoismalli, tai se voisi esim. ensimmäisenä tulla nimenomaan Applen koneisiin. Apple on kuitenkin omissa SoC-piireissään jo ottanut TSMCn "5nm" prosessin käyttöön ja tuntuu luottavan siihen.

Ja sitten sielä hullu jatkospekulaatio perään (tätä en pidä todennäköisenä, mutta en myöskään mahdottomana) : Entäs jos tämä Navi 31 ei olekaan mikään erillinen GPU-piiri vaan vain iGPU-osa Applelle: Että Apple integroikin tämän samalle piirille omien ARM-ytimiensä kanssa, tekee piirin jossa 256-bittinen GDDR6-muistiväylä, 8-16 omaa seuraavan sukupolven ARM-ydintään, sekä kaikki omat erikoisprossunsa yms. Se, että sinne Navi-GPUn seuraksi integroidaan ne CPU-ytimet ja kaikki muut ei kuitenkaan nosta sen pinta-alaa niin älyttömästi, ja "5nm" prosessi on n. puolitoista kertaa tiheämpi kuin "7nm" prosessi eli piiri voisi olla jopa pienempi kuin Navi 21. Toisaalta isojen piirien tuottaminen uudella prosessilla on riskialtista mikä sotisi tätä vastaan.
En välttämättä vetelisi johtopäätöksiä siitä että se on Applen tiedostoista kaivettu esille, ne on kuitenkin AMD:n ajurisettejä mitkä sen käyttiksen mukana tulee ja ne on täynnä siruja mitä Apple ei ole ikinä käyttänyt. Hullun spekulaation osalta pohjaa syö se, että AMD on jo kertonut että seuraava arkkitehtuuri RDNA2:n jälkeen on RDNA3 jolloin se Navi31 on vain loogista jatkumoa numeroinnille.
 
Tämmöistä tuli vastaan, aitoudesta ei tietoa
AMD-Radeon-RX-6000-anti-scalping-measures-1200x1231.jpg
Ei ihmetyttäisi. AMD:llä on taatusti mietitty tuota nVidia fiaskoa, joten kuvittelisi, että tekevät kaikkensa ettei se toistuisi heidän kohdallaan.

Huhujen mukaan XFX myy kaikki Radeon korttinsa kiinalaisille farmaajille tällä hetkellä, joten kysyntää varmasti olisi.
 
Nuo tulisi Igorin huhujen mukaan yllättävän nopeasti myyntiin, myös customeina.

"And now we come to the most interesting point. If you are wondering what will happen to the boarding partner cards and when they will be available, you may be pleasantly surprised. Cards, such as a Sapphire Nitro or Asus Strix (which in turn should only be able to withstand MLCC), are expected to be delivered in smaller, technically feasible quantities as early as mid-November, while other manufacturers will (have to) allow themselves time until the end of November. "

Ynnä AIB benchmark vuotoja ei kannattaisi odottaa ihan heti:

"And there is a delicate parallel to NVIDIA, namely the drivers for the evaluation boards (we are now in the EVT phase), currently a driver called Beta8. Also AMD has completely limited the graphics performance to avoid annoying leaks. Corresponding reports that board partners had complained about insufficient performance were answered exactly the same way by AMD. So the AIB don’t know (like NVIDIA’s AIC in September) what they are actually producing. Not bad either. "
 
Nuo tulisi Igorin huhujen mukaan yllättävän nopeasti myyntiin, myös customeina.

"And now we come to the most interesting point. If you are wondering what will happen to the boarding partner cards and when they will be available, you may be pleasantly surprised. Cards, such as a Sapphire Nitro or Asus Strix (which in turn should only be able to withstand MLCC), are expected to be delivered in smaller, technically feasible quantities as early as mid-November, while other manufacturers will (have to) allow themselves time until the end of November. "

Ynnä AIB benchmark vuotoja ei kannattaisi odottaa ihan heti:

"And there is a delicate parallel to NVIDIA, namely the drivers for the evaluation boards (we are now in the EVT phase), currently a driver called Beta8. Also AMD has completely limited the graphics performance to avoid annoying leaks. Corresponding reports that board partners had complained about insufficient performance were answered exactly the same way by AMD. So the AIB don’t know (like NVIDIA’s AIC in September) what they are actually producing. Not bad either. "
Tuo kommentti ajureista on mielenkiintoinen. Yksikään AIB ei tiedä mihin kortit oikeasti pystyvät, koska ajurit on muokattu kuristamaan tarkoituksella suorituskyky täysin. Jos tuo on totta, niin voidaan sanoa, että suoraan AMD:ltä tulleita tietoja lukuunottamatta kaikki suorituskykyarviot ovat feikkejä.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kommentti ajureista on mielenkiintoinen. Yksikään AIB ei tiedä mihin kortit oikeasti pystyvät, koska ajurit on muokattu kuristamaan tarkoituksella suorituskyky täysin. Jos tuo on totta, niin voidaan sanoa, että suoraan AMD:ltä tulleita tietoja lukuunottamatta kaikki suorituskykyarviot ovat feikkejä.

Joo. Se oli aika yllättävä, mutta huhujen mukaan ei nvidiankaan aib ajureilla voinut ajaa muuta kuin lämmöntuotannon testisoftaa.

Oli tuossa uutisessa muutakin, mutta se on kiertänyt jo isoimmat tekniikkasaitit. Eli laskettiin koko kortin kulutus, se oli Navi21XT 320W ja AIB overclock malleille 355W. Leikattu XL malli olisi arviolta 290W. Eli eiköhän löysät ole otettu pois AMD:nkin osalta, kumpikin valmistaja taitaa siis tuoda tappiin kellotetut kortit markkinoille.
 
Ei ihmetyttäisi. AMD:llä on taatusti mietitty tuota nVidia fiaskoa, joten kuvittelisi, että tekevät kaikkensa ettei se toistuisi heidän kohdallaan.
Puhumattakaan AMD:n omista aiemmista kokemuksista Vegojen katoamisesta saatavilta.
 
Videocardz postasi väitetyt speksit.

Tässä oleelliset poiminnat.
"This week AMD provided a lot of details to AIBs, including new (working) drivers, final SKU names, and so on. We have been able to cross-check parts of the specs and we feel confident that these are more or less final."

Edit: Ja alkuviikosta Igors lab väitti, että ajurit on gimpattu. Nyt ne olisi muka toimivat.

"AMD’s Big Navi will feature 80 Compute Units (5120 Stream Processors). This card will be (for now) AMD exclusive. The Radeon RX 6900XT will be the AMD flagship series, which according to our sources will be in limited quantity."

"The Radeon RX 6900XT, 6800XT, and 6800 will all be unveiled on October 28th."

6700 sarja tulisi tammikuussa.

Ja:

"We will talk more about performance and special cache built into the Big Navi later (we are still collecting information). We can confirm also that AIBs will release their custom cards next month, but the priority is on AMD reference design. According to our information, the MBA (reference) cards will even have a separate review embargo. "

Tiedot on olevinaan videocardzin omia, vaikka muut postasivat aikaisemmin. Yksi aikaisemmin vuotaneista oli huonomaineinen coreteks. Se väitti ainakin seuraavaa:

"It should be noted that with the latest test drivers the 6800XT is performing around 50%-55% above the 5700XT, but that might change with the release drivers."

Ja tätä:

"MALL stands for Memory Access at Last Level and is a feature exclusive to Sienna Cichlid (aka Big Navi). It’s meant to provide access to the display controller to the memory hierarchy level below VRAM. XGMI / Infinity Fabric is a new feature in RDNA2 that is meant to address GPU-to-GPU communication. Both of these features seem to point towards AMD being heavily invested in Multi-GPU support in some capacity. I will have more information on this in an upcoming video . "


speksit rdna2.PNG
 
Edit: Ja alkuviikosta Igors lab väitti, että ajurit on gimpattu. Nyt ne olisi muka toimivat.
Eivät nuo sulje toisiaan pois. Ei sinne ajureihin tarvita kuin joku turha looppi joka syö X prosenttia tehoista ja sinulla on toimivat ajurit jotka eivät anna mitään kuvaa kortin oikeista tehoista
 
Eivät nuo sulje toisiaan pois. Ei sinne ajureihin tarvita kuin joku turha looppi joka syö X prosenttia tehoista ja sinulla on toimivat ajurit jotka eivät anna mitään kuvaa kortin oikeista tehoista

Ei suljekkaan, mutta tuosta tulee inhottavat hypejunan ainekset. Coreteks käytännössä väittää, että noin 10% lisäys kelloihin ja 80% lisäys ytimiin tuottaisi vain 50-55% lisää nopeutta. Kuulostaa sille, että ajurit on tosiaan "testimoodissa".

Toisaalta ei tee mielikään mennä kommenttipalstojen hypejunankaan mukaan. Niissä maailmoissa ne AMD:n benchmarkit oli ajettu 6800XT:llä ja 6900XT kisaisi 3090:n kanssa.
 
Tämmöistä tuli vastaan, aitoudesta ei tietoa
AMD-Radeon-RX-6000-anti-scalping-measures-1200x1231.jpg

On muuten niin feikin oloinen kuin mahdollista. AMD neuvomassa jälleenmyyjiä miten myydään. Tai mitä noi partnerit edes on? Kuinkahan monella olisi mitään realistisia mahdollisuuksia tehdä noista juuri mitään. Jos noita ei ole tarpeeksi julkaisussa varastossa niin ihan samanlainen härdelli tulee kuin Nvidian julkaisussa. Ja ne silti loppuu, mutta tärkeintä on mihin tahtiin tulee uutta.
 
On muuten niin feikin oloinen kuin mahdollista. AMD neuvomassa jälleenmyyjiä miten myydään. Tai mitä noi partnerit edes on? Kuinkahan monella olisi mitään realistisia mahdollisuuksia tehdä noista juuri mitään. Jos noita ei ole tarpeeksi julkaisussa varastossa niin ihan samanlainen härdelli tulee kuin Nvidian julkaisussa. Ja ne silti loppuu, mutta tärkeintä on mihin tahtiin tulee uutta.

Mielestäni kyllä ihan täysin järkeenkäypiä ohjeistuksia halutun ja rajallisesti saatavissa olevan tuotteen myyntiin. Jos nyt mietitään ihan vaikka jotain meidän Jimssiä niin heiltähän onnistuu jo useampikin kohta tuosta kokonaisuudessaan tai vähintään osittaisena. Kyseessä on kuitenkin melko pieni toimija ja isommilta voi sitten odottaa vielä enemmän. Vai onko esim. "max 1 tuote per ostaja" vaikea toteuttaa tai täysin uudenlainen rajoitus verkkokaupoille? Tai muutenkin turha rajoitus, jos tuotteet loppuvat kuitenkin kesken? Tuollaisten suositusten mukaan toimiminenhan olisi ihan puhtaasti AMD:n ja jälleenmyyjien edun mukaista.
 
Viimeksi muokattu:
Igors lab postasi jälleen, nyt on analysoitu RDNA2 biosta, joka oli peräisin Patrick Schurilta. Uutisessa on morepowertool screenshotteja asetuksista. Eli kaikesta päätellen on 6800XT käsittelyssä. Oletettavasti AIB kortti ja siten kai 6800XT.

- Kellojen säätövaran maksimi on 2800mhz, mutta sehän on LN2 osastoa.
- 1.15v on gpu jännite, eli piiri on vedetty aika koville kelloille.
- +15% on maksimi powerlimit. Eli arviolta 293W TGP ja 315W kellotettuna. Noin siis nvidia yhteensopivina watteina.
- Muistikellot on 1000mhz, eli 16Gbs
- GPU kello oli asetettu 2577mhz lukemaan, Igors arvioi, että 2.3-2.4Ghz on maksimiboostit ja pelikellot käytännössä 2.1-2.3Ghz välillä.
- Vähän vihjailua, että RBE:llä saataisiin vielä muistien ajoitukset editoitaviksi.
- Tuuletin seuraa hotspottia, jonka target on 95c. Fanstop näyttää myös löytyvän.
 
Ei suljekkaan, mutta tuosta tulee inhottavat hypejunan ainekset. Coreteks käytännössä väittää, että noin 10% lisäys kelloihin ja 80% lisäys ytimiin tuottaisi vain 50-55% lisää nopeutta. Kuulostaa sille, että ajurit on tosiaan "testimoodissa".

Toisaalta ei tee mielikään mennä kommenttipalstojen hypejunankaan mukaan. Niissä maailmoissa ne AMD:n benchmarkit oli ajettu 6800XT:llä ja 6900XT kisaisi 3090:n kanssa.
Jos tuo lisäys olisi oikea se merkitsisi, että AMD olisi kussut piirin suunnittelun aika lailla täysin. Tehot olisivat suhteessa huonommat kuin edellisellä sukupolvella. Ei tuollaista munausta tuotaisi edes kauppoihin
 
Jos saatavuus on parempi kuin nvidialla niin sekin ois jo jytky. Pitänee tämä kortti katsoa vielä. Ehtiin jo perua ton 3080 tilauksen. Toisaalta gsync näyttö ja TV niin vähän hankalaa, tosin nyt tulossa kakkosnäyttö jossa AMD freesync
 
Tässä on käynyt niin että suorituskykyä ja speksejä enemmän kiinnostaa miten käy saatavuuden ottaen huomioon mitä viime aikoina on tapahtunut...tuleeko tästäkin täysi fiasko :)

edit: itse veikkaan että tulee 3800 toisinto. Hyvä suorituskyky, kohtuuhinta, alkuun muutama kappale sinne tänne ja massat voikin siirtää katseen vuoteen 2021.
 
Viimeksi muokattu:
Pistää miettimään Videocardzin julkaisema taulukko että käyttääkö RDNA2 jotain rankkaa kompressointitekniikkaa vai mistä on kyse kun siinä RX 6700 XT vain 192-bitin kaistaleveydellä varustettu verrattuna RX 5700 XT:n 256-bittiin. Ei jotenkin kuulostaa mieluiselta kehityssuunnalta tuollainen, vaan lieneekö pakollinen jotta virrankulutus ei nousisi, jos taulukkoon on uskominen. CU:ita kuitenkin saman verran mitä RX 5700 XT:ssä, joten pitäisi olla tehokkaampi kortti kapeammalla muistikaistalla ja toivon mukaan viedä sähköäkin vähemmän, ottaen huomioon hehkutukset 50 % energaitehokkuuden noususta. Totta kai tuo lukema on poimittu jonkin ihanneaseteleman tiimoilta, joten ei yllätä jos aivan vastaava energiatehokkuus ei lopulta toteudukaan parhaissa malleissa. Turhan kuristettuja ovat kortit joka tapauksessa kaistaleveyden puolesta, joten en eritoten tahdo uskoa taulukon paikkansa pitävyyteen. Muistimäärät siinä sentään todella mainiot.
 
Pistää miettimään Videocardzin julkaisema taulukko että käyttääkö RDNA2 jotain rankkaa kompressointitekniikkaa vai mistä on kyse kun siinä RX 6700 XT vain 192-bitin kaistaleveydellä varustettu verrattuna RX 5700 XT:n 256-bittiseen. Ei jotenkin kuulostaa mieluiselta kehityssuunnalta tuollainen, vaan lieneekö pakollinen jotta virrankulutus ei nousisi, jos taulukkoon on uskominen. CU:ita kuitenkin saman verran mitä RX 5700 XT:ssä, joten pitäisi olla tehokkaampi kortti kapeammalla muistikaistalla ja toivon mukaan viedä sähköäkin vähemmän, ottaen huomioon hehkutukset 50 % energaitehokkuuden noususta. Totta kai tuo lukema on poimittu jonkin ihanneaseteleman tiimoilta, joten ei yllätä jos aivan vastaava energiatehokkuus ei lopulta toteudukaan. Turhan kuristettuja ovat kortit joka tapauksessa kaistaleveyden puolesta, joten en eritoten tahdo uskoa taulukon paikkansa pitävyyteen. Muistimäärät siinä sentään todella mainiot.
Riippumatta niiden taulukkojen paikkansa pitävyydestä, miten niin ei olisi mieluisa kehityssuunta? Eikö se nimenomaan olisi hyvä jos kortista saadaan enemmän irti pienemmällä muistikaistalla? Unohtamatta sitä, että muistiväylän leveys on vain yksi tekijä muistikaistassa. Kehumasi musmistimäärätkin ovat käytännössä suoraan riippuvaisia niiden muistiväylien leveydestä (on mahdollista käyttää eri kapasiteetin siruja mutta se on epätodennäköistä)
 
Nvidiahan on tuon kompression ja muistikaistan säästämisen suhteen edelläkävijä. Sillähän pascalitkin olivat niin paljon nopeampia kuin kilpailijansa. Toki se sitten näkyy joissain tilanteissa kuvanlaadussa kun oikein mikroskoopilla katsotaan, mutta sama juttuhan se on DLSS:nkin suhteen. Ehkä AMD on nyt todennut että kuluttajat viis veisaavat siitä viimeisestä pisarasta kuvanlaadun suhteen kunhan vaan fps on tarpeeksi.
 
Pistää miettimään Videocardzin julkaisema taulukko että käyttääkö RDNA2 jotain rankkaa kompressointitekniikkaa vai mistä on kyse kun siinä RX 6700 XT vain 192-bitin kaistaleveydellä varustettu verrattuna RX 5700 XT:n 256-bittiin. Ei jotenkin kuulostaa mieluiselta kehityssuunnalta tuollainen,
No eipähän kelpaa mainaajille jos kortti pärjää vähemmällä muistikaistalla pelikäytössä. Mainausbuumi voisi olla tälläkertaa onnenpotku AMD:lle.
 
Nvidiahan on tuon kompression ja muistikaistan säästämisen suhteen edelläkävijä.

Tuo ei kyllä ihan täysin pidä paikkaansa. 5700XT ja 2070S kun ovat hyvin lähellä toisiaan suorituskyvyssä ja niissä on identtinen kaista. Jos siis oletetaan, että kunpikaan valmistaja ei ole laittanut hirveää määrää ylimääräistä kaistaa niin voisi sanoa, että aika tasoissa ovat.
 
Tuo ei kyllä ihan täysin pidä paikkaansa. 5700XT ja 2070S kun ovat hyvin lähellä toisiaan suorituskyvyssä ja niissä on identtinen kaista. Jos siis oletetaan, että kunpikaan valmistaja ei ole laittanut hirveää määrää ylimääräistä kaistaa niin voisi sanoa, että aika tasoissa ovat.
Moukula sanoi, että Nvidia oli edelläkävijä ja käytti esimerkkinä pascaleita. Tuo nykyisten korttien tasaväkinen tilanne ei siis sinänsä käy kumoamaan väitettä. Viikingit olivat edelläkävijöitä vaikka sinne Amerikkaan eksyi myöhemmin moni muukin.

Tuo kapeampi muistikaista ja välimuistit lähempänä kuulostaa sinänsä varsin fiksulta. Toki se kuulostaa maallikolle myös ratkaisulta joka vaatii hyvää tukea niin peleiltä kuin ajureilta ja saattaa aiheuttaa varsinkin ensimmäisten vuosien aikana hieman epätasaista suorituskykyä eri pelien välillä. Ennustan että huuto AMD:tä ja Nvidiaa "suosivien" pelien ympärillä tulee kiihtymään.
 
Toki se sitten näkyy joissain tilanteissa kuvanlaadussa kun oikein mikroskoopilla katsotaan,
Ihmisillä menee jatkuvasti nämä sekaisin. Eli Pascalin muistipakkaus koskee vain Framebuffer-käsittelyä ja on häviötöntä, eli kuvanlaatuun sillä ei ole merkitystä. Häviöllistä ei voi tuossa käyttää, koska se rikkoisi mahdollisen logiikan.
NVIDIA GPUs utilize several lossless memory compression techniques to reduce memory bandwidth demands as data is written out to frame buffer memory.

Kehittäjät voivat luonnollisesti pakata pelissä olevat tekstuurit esim. häviöllisellä ETC2:lla, mutta samat tekstuurit ovat silloin kaikilla näytönohjaimella käytössä.
 
Viestissäni ajattelin vain ettei muistikaistasäästely ole paras asia yleistyvän 4K-resoluution suhteen. Suosittelen tarkkailemaan joka tapauksessa entistä tarkemmin juuri 4K-tuloksia kun kortit tulevat, ne kertovat ehkä paremmin "totuuden" koskien tulevia pelejä. Konsolitkin on varustettu leveämmillä (PS5 256-bit, Xbox Series X 320-bit), olikohan niille koskaan 192-bit edes vaihtoehto? En usko että tuollaista on pyöritelty, sillä 4K tulee monessa grafiikkaan panostavassa pelissä olemaan vakioresoluutio ja ei tiedä miten uudet ja uudistetut pelimoottorit hamuavat kaistaa. Uskon itse että Nvidia, nyt kuten ennenkin, on parhaiten perillä pelistudioiden touhuista eli tulevista laitevaatimuksista, eivätkä he kaistaa ole varsinaisesti säästelleet. Muistetaan silti että viimeisin vuoto ei pakosti sekään pidä paikkaansa.

Tehokkaampi kompressio ei ole pakosti huono juttu, mutta riippuu siitä miten universaalisti se toimii, ettei mene ajurien kanssa härkkimiseksi AMD:n osalta aina jokaisen uuden pelin kohdalla sen sijaan että kortti toimisi optimaalisesti pelin kuin pelin kohdalla ilman suurempaa säätöä. Olen sitä mieltä tosin että kuvanlaadusta voi sen mikroskooppisen hivenen tinkiä jos kompressoinnilla saavutetaan merkittävästi alempi virrankulutus, eikä pahitteeksi olisi pienemmän piirin muodossa myöskään halvempi hinta. Keinoja tulee keksiä että virrankulutus pysyy kurissa, mihin Nvidia ei ole syystä tai toisesta kovin mainittavasti panostanut. Taitaa olla paukkuja enemmän jossain tulevassa arkkitehtuurissa. Selvää on kuitenkin se että Pascalin tyylisesti voidaan myydä niin sanotusti heppoisempaa rautaa jos ajuritasolla ja kortin suunnittelussa osataan kikkailla hommat oikein, mikä vaatii aina taustalle taitavan ja laajan ajuritiimin. Nythän AMD:llä on rahaa millä mällätä ja kokeilla.
 
Konsolitkin on varustettu leveämmillä (PS5 256-bit, Xbox Series X 320-bit), olikohan niille koskaan 192-bit edes vaihtoehto?
Täytyy muistaa että konsoleissa samaa kaistaa käyttää myös CPU. Siellä ei ole erikseen DDR rameja, vaan kaikki menee GDDR:n puolelle.

Viestissäni ajattelin vain ettei muistikaistasäästely ole paras asia yleistyvän 4K-resoluution suhteen.
Perinteisesti ei, mutta katsotaan nyt millaisen cacheratkaisun AMD on sinne viritellyt. Jos saavat vaikka puolet kaistantarpeesta pois cachella (hatusta heitetty arvio), niin silloin puolet pienempi kaista riittää muistien suuntaan.
 
Big Navi twitteröintihuhujen Fire Strike scoret:
Fire Strike Ultra: 11500 - 12800
TS: 16700
TSE: 8000

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom