AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Olisi aika outoa jos olisivat jättäneet pois tuen, kun se kerran arkkitehtuurissa vakiona on. Mutta joo, ei se suoraan 100% sitä tarkoita.
Ei RDNA2 ole mikään yksi vakioitu kokonaisuus kaikkine osineen, vaan sen "RDNA2-ytimen" ympärillä voidaan käyttää vaikka mitä mediayksikköversioita, muistiohjaimia sun muita halutaan.
 
Tuosta voi olla montaa mieltä. Hinta on sama kuin 2080:lla julkaisun aikaan.
Täysin samanlaista jakoa ei tietenkään ole, mutta edeltävien Ti-mallien tapaan 3080 perustuu sukupolvensa suurimpaan grafiikkapiiriin, kun 1080/2080 perustuivat toiseksi suurimpaan.
Lisäksi 3080:ia mainostettiin lippulaivana ja 3090:ia selvästi "erillisenä" "Titan-luokan" tuotteena, vaikkei sillä kaikkia edeltävien Titaneiden erikoisuuksia olekaan (ne erikoisuudet ovat kyllä ennenkin vaihdelleet sukupolvien välillä)
 
Täysin samanlaista jakoa ei tietenkään ole, mutta edeltävien Ti-mallien tapaan 3080 perustuu sukupolvensa suurimpaan grafiikkapiiriin, kun 1080/2080 perustuivat toiseksi suurimpaan.
Lisäksi 3080:ia mainostettiin lippulaivana ja 3090:ia selvästi "erillisenä" "Titan-luokan" tuotteena, vaikkei sillä kaikkia edeltävien Titaneiden erikoisuuksia olekaan (ne erikoisuudet ovat kyllä ennenkin vaihdelleet sukupolvien välillä)

Ja onhan se toki juurikin tuosta syystä 3080 vs. 3090 ero huomattavasti pienempi kuin 1080 vs. 1080ti tai 2080 vs. 2080ti...

Aika paljon on nyt huhuja liikkeellä että tuo AMD:n esittelemä RX 6000 sarjan kortti olisi ollut RX6800(XT) jossa on 64-72CU väliltä ja tuon lisäksi olisi tulossa sitten se RX6900XT 80CU:lla.
Jos pitää paikkaansa niin hyvinkin voi AMD olla tällä kertaa nopeampi kuin Nvidia, ainakin perinteisessa rasteroinnissa...
 
1080 ja vega vissiin lähimmät parit muutamaan vuoteen.
Tuo ei oikein ole hyvä vertailukohta julkaisuajankohtien vuoksi. AMD toi melkein yhtä hyvän tuotteen yli vuoden myöhemmin tilanteeseen jossa Nvidialla oli jo 1080 Ti. Tuolloin AMD:n oli selvästi jäljessä ja oli vaikea innostua julkaisusta muussa mielessä kuin kilpailun lisäämisenä.

Nyt AMD ja Nvidia julkaisevat käytännössä samaan aikaan (vaikka internetin vääräleuat huutavatkin jotain muuta), jolloin edes hieman hitaampi gpu ei olisi katastrofi kunhan ollaan niin lähellä että voidaan kompensoida kisaa hinnoittelulla. Lisäksi spekulaatio siitä että AMD voisi olla oikeasti nopeampi ainakin joissain sovelluksissa on aidosti uskottavaa.
 
Tuo ei oikein ole hyvä vertailukohta julkaisuajankohtien vuoksi. AMD toi melkein yhtä hyvän tuotteen yli vuoden myöhemmin tilanteeseen jossa Nvidialla oli jo 1080 Ti. Tuolloin AMD:n oli selvästi jäljessä ja oli vaikea innostua julkaisusta muussa mielessä kuin kilpailun lisäämisenä.

Nyt AMD ja Nvidia julkaisevat käytännössä samaan aikaan (vaikka internetin vääräleuat huutavatkin jotain muuta), jolloin edes hieman hitaampi gpu ei olisi katastrofi kunhan ollaan niin lähellä että voidaan kompensoida kisaa hinnoittelulla. Lisäksi spekulaatio siitä että AMD voisi olla oikeasti nopeampi ainakin joissain sovelluksissa on aidosti uskottavaa.
Kun Amperen saatavuus on mitä on, RDNA2-tuotteet tulevat varmasti lentämään hyllystä, vaikka takkiin vähän tulisikin. Silti kilpailutilanteen kannalta olisi pitemmällä tähtäimellä hyväksi, jos AMD saavuttaisi pariteetin tärkeimmissä suorituskykymittareissa.
 
Ja onhan se toki juurikin tuosta syystä 3080 vs. 3090 ero huomattavasti pienempi kuin 1080 vs. 1080ti tai 2080 vs. 2080ti...

Aika paljon on nyt huhuja liikkeellä että tuo AMD:n esittelemä RX 6000 sarjan kortti olisi ollut RX6800(XT) jossa on 64-72CU väliltä ja tuon lisäksi olisi tulossa sitten se RX6900XT 80CU:lla.
Jos pitää paikkaansa niin hyvinkin voi AMD olla tällä kertaa nopeampi kuin Nvidia, ainakin perinteisessa rasteroinnissa...

Onhan nuo youtuben puhuvat päät tuota väittäneet, mutta niiden trackrecord ei ole nyt kovin vakuuttava. Aika usein on ollut "mun lähteiden mukaan" demossa olisi ollut 6800, joka olisi 64-72CU ja sen yläpuolella olisi täysi piiri, joka onkin aika hintava. Parempi on kyllä odottaa, että demotun yläpuolella on joku XTX tjsp kovemmilla kelloilla, eikä isompi piiri. Ellei muuten, niin kivempi se on yllättyä, kuin pettyä tuotejulkaisussa.
 
Markkinointimielessä varmasti lievä itsemurha jos 28.10 ei näytetä jotain parempaa kuin tuo teaseri RX6000 sarjasta.

Jos teasattu kortti oli 64CU malli, niin 80CU:lla lienee mahdollista saada 20-25% lisää potkua. Luulen että tuo on jossain määrin odotusten yläraja.
 
28 päivä ollaan viisaampia. Mutta mielestäni ennen teaseriä totesi Lisa että "tässä on tehokkain koskaan tekemämme gpu", ja en kyllä lähtisi odottelemaan henkeä pidätellen että sieltä tulisi jokin +20% tehokkaampi julkaisussa.

Olisihan se hienoa että sieltä tulisi todellinen jytky vielä, mutta nyt jo näyttäisi siltä että kaikki realistiset odotukset täyttävät, tai jopa ylittävät kun huomioidaan etenkin se, millaiselta takamatkalta kirivät.
 
Twitterhemmon postailuja taas (entinen katcorgi):


"I'm sure, Navi 21 has 128 ROPs."

Eikös tuo ole ristiriidassa sen osx firmware:n spekseihin nähden?
 
Twitterhemmon postailuja taas (entinen katcorgi):


"I'm sure, Navi 21 has 128 ROPs."

Eikös tuo ole ristiriidassa sen osx firmware:n spekseihin nähden?

Vain jos RDNA2:n ROPit olisi identtisiä RDNA1:n kanssa, missäänhän ei ole sanottu että yksi RB = 4 ROPsia edelleen.
 
Xbox Series X tehonkulutuslukemia (PSU 315W) seinästä Kill-A-Watt-mittarilla:
Xbox One -pelit: 120W
Xbox One X -pelit: 185W
Xbox Series X -pelit: 190W

Hatusta voisi kuvitella että ei tuosta hirveän montaa kymmentä wattia tulla nousemaan, vaikka varmasti uudemmat "kunnon next gen pelit" tulevat vaatimaan enemmän.
Tällä hetkellä kuitenkin vaikuttaa ihan hyvältä RDNA2:n kannalta, kun tuohon sisältyy luonnollisesti koko järjestelmän kulutus.
 
Ajoin läpi Borderlands 3 benchmarkin 10900k (unlimited eli tehorajoitukset poistettu) + 3080 Founders Edition 4k, DX 12, Badass-asetukset:

IMG_20201013_113929_copy_2000x1500.jpg


60 FPS eli sama tulos kuin Ryzen 9 5900X(?) + RX 6000. AMD halusi siis näyttää että heidän uutuuksillaan saavutetaan sama suorituskyky kuin i9-10900k + 3080.

Ryzen 9 3900XT + 3080 FE = 60,77 FPS

Borderlands 3 vaikuttaa hyvinkin Ryzeniä suosivalta benchmarkilta meinaan 3900XT + 3090 FE sai korkeamman tuloksen kuin 10900K @ 4,9 GHz + 3090 FE (70 vs 68 FPS).
 
Onko RDNA2 saatavuudesta ollut mitään huhuja? Tuleekohan olemaan yhtä huono tilanne kuin nyt 3080/3090?
 
28 päivä ollaan viisaampia. Mutta mielestäni ennen teaseriä totesi Lisa että "tässä on tehokkain koskaan tekemämme gpu", ja en kyllä lähtisi odottelemaan henkeä pidätellen että sieltä tulisi jokin +20% tehokkaampi julkaisussa.

Olisihan se hienoa että sieltä tulisi todellinen jytky vielä, mutta nyt jo näyttäisi siltä että kaikki realistiset odotukset täyttävät, tai jopa ylittävät kun huomioidaan etenkin se, millaiselta takamatkalta kirivät.
Eikös aina ole uusin sukupolvi nopeampi kuin edellinen joten ei mitään uutta,jos lausunto olisi "nopein koskaan tehty gpu "niin sitten asia olisi vähän mielenkiintoisempi.
 
Onko RDNA2 saatavuudesta ollut mitään huhuja? Tuleekohan olemaan yhtä huono tilanne kuin nyt 3080/3090?
Ei kuulema tule olemaan paperijulkistus, mutta loputonta määrää kortteja ei myöskään ole luvattu
 
Ryzen 9 3900XT + 3080 FE = 60,77 FPS

Borderlands 3 vaikuttaa hyvinkin Ryzeniä suosivalta benchmarkilta meinaan 3900XT + 3090 FE sai korkeamman tuloksen kuin 10900K @ 4,9 GHz + 3090 FE (70 vs 68 FPS).

Ettei nyt olis ihan vaan PCI-e 4.0 vs 3.0 erosta kyse joka näkyy jossain peleissä juurikin muutaman FPS:n etuna 4.0:n hyväksi. HUB tuota testaili enemmänkin. Jossain ei eroa ole, jossain muutama freimi.
 
Onko tälläisiä? Eikö noi kaikki oo ihan samoja kuin xbox one x pelit? Ehkä resoluutio pikkasen eri.
Tarkoittaa siis pelejä, joista on paranneltu versio Xbox Series X:lle (S:lle) vrt Xbox One ja/tai Xbox One X -versiot
 
Xbox Series X tehonkulutuslukemia (PSU 315W) seinästä Kill-A-Watt-mittarilla:
Xbox One -pelit: 120W
Xbox One X -pelit: 185W
Xbox Series X -pelit: 190W

Hatusta voisi kuvitella että ei tuosta hirveän montaa kymmentä wattia tulla nousemaan, vaikka varmasti uudemmat "kunnon next gen pelit" tulevat vaatimaan enemmän.
Tällä hetkellä kuitenkin vaikuttaa ihan hyvältä RDNA2:n kannalta, kun tuohon sisältyy luonnollisesti koko järjestelmän kulutus.
Xboxissa piiri kellotettu matalille kelloille (~1.8GHz) ja energiatehokkuus näyttää ihan hyvältä.

Ps5 osalta pienempi piiri onkin kellotettu reippaasti kovemmille kelloille. Kun siis työpöydälle tulee iso piiri isolla tehobudjetilla, ei pitäisi olla mitään syytä miksei se kellottuisi 2GHz paremmalle puolen. Ihan hyvältä vaikuttaa. :)
 
3900XT + 3080 FE

PCIe 4: 60,77 FPS
PCIe 3: 59,30 FPS
Hyvää kontenttia kyllä tähä huhuosastolle jo se aiempi BL3 3 vertailu ja nyt tämä. Yllättävän iso ero tuolla PCIe kaistalla, toki ajojen välissä aina voi olla pieniä eroja mutta 1,5 freimiä kuitenki on jo 2-3 % luokkaa kuitenkin.
 
3900XT + 3080 FE

PCIe 4: 60,77 FPS
PCIe 3: 59,30 FPS

Jotain ihmeellistä tuossa Borderlandsissa ja 4K:ssa on. Techpowerupin DX11 testissä 3900XT voittaa kellotetun 9900K:n 4K:lla, mutta häviää 10900K:lle. Toisin 9900K puskee ryzenin edelle 1440p ja 1080p resoilla ja jännästi siellä kellotettu 9900k on käytännössä tasoissa 10900K:n kanssa.

Eli kellotettu 9900K vs vakio 3900XT on 100,7fps vs 88,3fps 1080p, mutta 4K:lla onkin osat käätyneet: 74,1fps vs 70,3fps. Eikä PCIe3 tiputus hidastanyt ryzeniä kuin 73.6fps lukemaan.
 
Jotain ihmeellistä tuossa Borderlandsissa ja 4K:ssa on. Techpowerupin DX11 testissä 3900XT voittaa kellotetun 9900K:n 4K:lla, mutta häviää 10900K:lle. Toisin 9900K puskee ryzenin edelle 1440p ja 1080p resoilla ja jännästi siellä kellotettu 9900k on käytännössä tasoissa 10900K:n kanssa.

Eli kellotettu 9900K vs vakio 3900XT on 100,7fps vs 88,3fps 1080p, mutta 4K:lla onkin osat käätyneet: 74,1fps vs 70,3fps. Eikä PCIe3 tiputus hidastanyt ryzeniä kuin 73.6fps lukemaan.
Borderlands on AMD:lle optimoitu, Nvidia pärjää tässä testissä heikommin.
 
Borderlands on AMD:lle optimoitu, Nvidia pärjää tässä testissä heikommin.

Joka vaikuttaisi prosun osalta miten? Etenkin kun 4K:lla ei pitäisi olla cpu pullonkaulaa, mutta siellä AMD:n prosu puskee sitä pienemmillä resoilla reilusti voittaneen intelin ohi.

Toisekseen ei se tulosten perusteella ole AMD optimoitu. Tässä 4K lukemat Borderlands 3 vs Performance Summary 4K Techpowerupilta eli samalla kaavalla montako prosenttia on 3080:n nopeudesta. Ensin pelin prosentit, sitten summaryn.

2070S: 49/55
5700XT: 43/50
Vega VII: 48/54
2080TI: 69/76

Eli kaikki nuo kortit tekee tuossa pelissä omaa keskiarvoaan heikomman esityksen 3080FE korttia vastaan. Tuo oli se syy miksi se päätyi Nvidian omiin Amperen mainosslideihin: se sopii tavallista paremmin Amperen arkkitehtuurille. Eli perinteinen markkinoinnin cherry pick.

Kerran se päätyi myös AMD:n markkinointi slideen, niin se kertoo siitä, että ko. peli kulkee molempien uudella raudalla suhteessa paljon paremmin, mitä RDNA/Turing korteilla.
 
Toisekseen ei se tulosten perusteella ole AMD optimoitu. Tässä 4K lukemat Borderlands 3 vs Performance Summary 4K Techpowerupilta eli samalla kaavalla montako prosenttia on 3080:n nopeudesta. Ensin pelin prosentit, sitten summaryn.
TPU testaa DX11 modessa, mikä ei kerro koko totuutta. Borderlands 3:ssa AMD:n näyttikset tykkäävät DX12:sta, kun taas Nvidian DX11:sta ainakin GameGPU:n testin mukaan.

5700XT kirii tasoihin 2070Superin kanssa kun vaihdetaan DX12 käyttöön. Tasapeli näille näyttiksille on poikkeuksellista UE4:ssä, eli kyllä voisi mielestäni sanoa, että BL3 on optimoitu hyvin AMD:n näyttiksille.

 
TPU testaa DX11 modessa, mikä ei kerro koko totuutta. Borderlands 3:ssa AMD:n näyttikset tykkäävät DX12:sta, kun taas Nvidian DX11:sta ainakin GameGPU:n testin mukaan.

5700XT kirii tasoihin 2070Superin kanssa kun vaihdetaan DX12 käyttöön. Tasapeli näille näyttiksille on poikkeuksellista UE4:ssä, eli kyllä voisi mielestäni sanoa, että BL3 on optimoitu hyvin AMD:n näyttiksille.

Minusta tuo on pikemmin normitilanne AMD/Nvidia välillä. Nvidialla on todella pitkälle optimoidut DX11 ajurit, ero kutistuu lähes pelissä kuin pelissä, jos DX11 vaihtuu DX12 tai Vulcan puolelle.

Karuna esimerkkinä on DXVK. Se on winelle tehty kirjasto, joka kääntää DX käskyjä Vulcanille. Yllättäen sillä voi voi modata aika monen windows pelinkin ja perffi ottaa AMD:lla hypyn ylöspäin.
 
TPU testaa DX11 modessa, mikä ei kerro koko totuutta. Borderlands 3:ssa AMD:n näyttikset tykkäävät DX12:sta, kun taas Nvidian DX11:sta ainakin GameGPU:n testin mukaan.
Se että vanhemmat NVIDIAn näyttikset ovat suoritutuneet paremmin DX11:llä ei tarkoita että sama pätisi Ampereen.
 
Se että vanhemmat NVIDIAn näyttikset ovat suoritutuneet paremmin DX11:llä ei tarkoita että sama pätisi Ampereen.
Nojuu yleistys ei välttämättä siltä osin päde, mutta viittasin kyllä selvästi tuohon yksittäiseen testiin eikä Ampere ollut aiheena vaan se että onko tuo peli hyvin optimoitu AMD:n näyttiksille vai ei.

Minusta tuo on pikemmin normitilanne AMD/Nvidia välillä. Nvidialla on todella pitkälle optimoidut DX11 ajurit, ero kutistuu lähes pelissä kuin pelissä, jos DX11 vaihtuu DX12 tai Vulcan puolelle.
Ehkä noin, pointtina kuitenkin, että tuo nimenomainen peli on ihan hyvin optimoitu AMD:lle. Tai ainakin paremmin kuin pelkkä TPU:n testi antaa ymmärtää.
 
Nojuu yleistys ei välttämättä siltä osin päde, mutta viittasin kyllä selvästi tuohon yksittäiseen testiin eikä Ampere ollut aiheena vaan se että onko tuo peli hyvin optimoitu AMD:n näyttiksille vai ei.

Ehkä noin, pointtina kuitenkin, että tuo nimenomainen peli on ihan hyvin optimoitu AMD:lle. Tai ainakin paremmin kuin pelkkä TPU:n testi antaa ymmärtää.

Pistetään vielä pari muutama:

Borderlands 3 DX12 badass. 3080FE (58,5fps) on 41.9% nopeampi mitä 2080TI.
Sama peli techpowerupissa DX11 43,4% nopeampi.
Eurogamerissa 3080FE DX12 Badass (60,9fps) on 37% nopeampi mitä 2080TI.

Nuohan riippuu vielä siitäkin missä testataan, esim techpowerup ei käytä sisäisiä benchmarkkeja.

Keskimäärinhän 3080FE on about 30% nopeampi kuin 2080TI. Tuo BL3 sopii kyllä Amperelle: DX11 tai DX12: kummallakin 3080FE kulkee suhteessa kovempaa mitä pitäisi vs 2080TI. Eli se suosii Amperen arkkitehtuuria oikein hyvin.

Tuo nyt lähinnä kiinnostaa sen takia, kun tuo peli on todennäköisesti sellainen, missä molemmat Ampere ja RDNA2 kulkee normaalia paremmin, sekä DX11, että DX12 puolella.
 
Pistetään vielä pari muutama:

Borderlands 3 DX12 badass. 3080FE (58,5fps) on 41.9% nopeampi mitä 2080TI.
Sama peli techpowerupissa DX11 43,4% nopeampi.
Eurogamerissa 3080FE DX12 Badass (60,9fps) on 37% nopeampi mitä 2080TI.

Nuohan riippuu vielä siitäkin missä testataan, esim techpowerup ei käytä sisäisiä benchmarkkeja.

Keskimäärinhän 3080FE on about 30% nopeampi kuin 2080TI. Tuo BL3 sopii kyllä Amperelle: DX11 tai DX12: kummallakin 3080FE kulkee suhteessa kovempaa mitä pitäisi vs 2080TI. Eli se suosii Amperen arkkitehtuuria oikein hyvin.

Tuo nyt lähinnä kiinnostaa sen takia, kun tuo peli on todennäköisesti sellainen, missä molemmat Ampere ja RDNA2 kulkee normaalia paremmin, sekä DX11, että DX12 puolella.
Amperesta en puhunut mitään enkä arvaillut kuinka suotuisa tuo peli mahtaa olla RDNA2:lle.

Käytit 5700XT:n ja 2070 Superin DX11 tuloksia näyttönä sille, kuinka hyvin/huonosti tuo peli on optimoitu AMD:lle. Toin esiin myös DX12 tulokset, koska ne kertovat vähän toisenlaista tarinaa näiden näyttisten osalta, jos ei sen yleisemmin.
 
Käytit 5700XT:n ja 2070 Superin DX11 tuloksia näyttönä sille, kuinka hyvin/huonosti tuo peli on optimoitu AMD:lle. Toin esiin myös DX12 tulokset, koska ne kertovat vähän toisenlaista tarinaa näiden näyttisten osalta, jos ei sen yleisemmin.

Itse näkisin niin, että tuo voi olla yllättävän lähellä oikeita tehosuhteita Rdna2/Ampere välillä. Se kerran suosii Nvidian uutta sukupolvea ja taatusti suosii myös AMD:n uutta sukupolvea, kerran se pääsi molempien mainisslideihin. Eli se on keskiarvotulosta parempi testeissä ja mainosslideihin saadaan komeampi palkki vs edellinen sukupolvi.

Valtaosa peleistä joissa on DX11 ja DX12 tuki, niin Nvidia pärjää keskimäärin paremmin DX11:llä ja AMD DX12:llä, siitä en nyt vielä niin paljoa pelikohtaisia optimointijohtopäätöksiä vetäisi.
 

Aika kova olisi vaikka boost-kelloiksi. 1905MHz oli viralliset boost-kellot 5700 XT refulla, mitä se sitten tarkoittaakaan kun wattman kuitenkin pyysi 2100MHz.
Game-kelloiksi kuulostaa mahdottomalta. 1755MHz oli 5700 XT refulla, tosin käytännössä nuo pelikellot voi olla yli 2GHz oletusasetuksilla jos jäähdytys kunnossa. Mutta mitäs sitten XTX löisi pöytään kun XT:nkin piti olla täysi piiri?
 
Aika kova olisi vaikka boost-kelloiksi. 1905MHz oli viralliset boost-kellot 5700 XT refulla, mitä se sitten tarkoittaakaan kun wattman kuitenkin pyysi 2100MHz.
Game-kelloiksi kuulostaa mahdottomalta. 1755MHz oli 5700 XT refulla, tosin käytännössä nuo pelikellot voi olla yli 2GHz oletusasetuksilla jos jäähdytys kunnossa. Mutta mitäs sitten XTX löisi pöytään kun XT:nkin piti olla täysi piiri?

Videocardz osasi kertoa, että twiitin specsit olisi AIB kortista, eli xtx refun kellot voisi olla samaa tasoa(?)
What you should know however is that this data from Patrick is not based on AMD reference design.
 
Joo, luin tuon. Ihmettelin vaan kun XTX:n pitäisi olla se paras ja XT:ssä olisi jo tuollaiset kellot. Esim. Strix 5700 XT ns. game-kellot on 1965MHz eli aikamoista parannusta olisi kellotaajuuksiin luvassa.

Isoimmassa mallissa boost on luultavasti alhaisempi koska CU enemmän. Ainakin noin se on ennen mennyt.
 
_roggame postaili myös samansuuntaisia:

[Update Navi21]

Navi21 XL
>Base clock 1350MHz to 1400MHz
>Game clock 1800MHz to 1900MHz
>Boost clock 2100MHz (maybe 2200MHz)

Navi21 XT
>Base clock 1450MHz to 1500MHz
>Game clock 2000MHz to 2100MHz
>Boost clock 2200MHz to 2400MHz

1/2
"

Ja

"
> Reference cards on the lower end of the clock range
> AIB cards on the higher end of the clock range

Navi21
Base -> Game (+500MHz to 600MHz)
Game -> Boost (+200MHz to 300MHz)

For context Navi10 1605MHz/1755MHz/1905MHz
Base -> Game +150MHz
Game -> Boost +150MHz

2/2 "

Twiitti spoilerissa
 
6800XT BN21 72CU matalat kellot
6900XT BN21 72CU korkeat kellot
6900XTX BN21 80CU


Omaan korvaan kuulostaa silti oudolta, että 6800 ja 6900 ois sama CU määrä ja sitten taas XTX olisi isommalla määrällä. Se, että olisi 6800 sarja (Pro/XL ja XT) 72CU ja sitten 6900 sarja olisi 80CU kuulostaisi järkevämmältä. Tosin ei näissä aina välttämättä ole mitään järkeä.


E: ja jos on hyvin vähän ehjiä täysiä piirejä niin onhan tuo ihan hyvin mahdollista. Silti kuulostaa oudolta :)
 
Twitter ja Reddit on nyt täynnä huhuja Navi 21 - 24 siruista. Tein erittäin typerää arvausleikkiä Excelissä ja katsoin paljon piipinta-alaa menee per CU eri versioissa. Iteroinnin jälkeen ja eri huhuihin perustuen päädyin omaan arvaukseen:
21: 88 CU, 540mm^2 Oma arvaus*
22: 56 CU, 340mm^2 Navi22 (Original leak sizes)
23: 40 CU, 235mm^2 Navi23
24: 24 CU, 140mm^2 Navi24

Jos ottaa Navi22 - 24 sirujen pinta-alat ja käyttää Navi21:n 80 CU / 540 mm^2. ei pienempien CU:t osu lähelle tuota keskiarvoa pinta-alasta per CU. Mutta 88:lla keskiarvot menevät todella lähelle noita listaukseni arvoja.

Monessa keskustelussa huhuillaan Navi22:lle 40CU:ta, mutta tuolla en käsitä miten pienemmät Navi23 ja Navi24 sirut sijoittuisivat. Myös huhuttu 60CU tuntuu oudolta, kun yleensä CU on mallia n*8. 64 CU:ta taas tuottaisi merkittävästi muita malleja tiheämmän CU/mm^2 suhteen.

Jos CU:t menisivät yllä olevan mukaan, niin mikähän tuote olisi ollut esillä Zen3 demossa? :think:

PS. Tiedän että tämä oli todella yksinkertaistettua keittiögeometriaa, eikä todellisuudessa kaikki pinta-alasuhteet mene varmasti lineaarisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Viestejä
4 488 673
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom