AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

Tässä PCWorld:n tekemä AMD-haastattelu (Frank Azor), hyviä kysymyksiä nimeämiskäytännöstä, suorituskyvystä, jne. Itse pidin tällaisesta jalat maassa-tyylisestä, hieman nöyrästä asenteesta vs Nvidian "eix niin et kaikilla on himassa 10k€ pelikone?"


13:30 tienoilla sanoo, että "vuotaneet" tiedot suorituskyvystä eivät pidä paikkaansa. Todellinen suorituskyky on parempi. "You're going to get better performance than most of the leaks I've see if not all of the leaks I've seen"
 
Tonnin kikkare Suomessa. Jää monelta varmaan hyllyyn jos huhut pitää paikkansa.
Jos tehot on vastaavat kuin Rtx 5070 Ti jonka Suomi hinnat n.tonnin aib malleilla niin tuskinpa hinta on lähempänä tuhatta euroa vaan 800 euroa.

Itse tosin pidän jalat maassa tuon suorituskyvyn suhteen.

JOS sieltä tulisi Rtx 5070 Ti tehoiltaan haastava niin kyllä olisin itse valmis maksamaan n.800 euroakin, mutta jos sieltä tulee Rx 7900 XT vastaava tai hiukan nopeampi niin sitten maks 700 euroa itselläni raja.
 
13:30 tienoilla sanoo, että "vuotaneet" tiedot suorituskyvystä eivät pidä paikkaansa. Todellinen suorituskyky on parempi. "You're going to get better performance than most of the leaks I've see if not all of the leaks I've seen"
PowerColorhan tuossa aiemmin jo kommentoi että media/julkaisuajurit ovat ~20% suorituskykyisemmät kuin esim messukoneissa olleet
 
Mä ymmärtäisin tuon lainauksen niin että Azor ei vedä yhtäläisyysviivoja pelisuorituskykyjen välille vaan sanoo että 9070 on samanlainen kuin 7800 XT siinä mielessä, että tarjoaa kivaa perf/euroa.

"It's going to perform similar to" tarkoittaisi siis suoritusta markkinoilla ja ilmaisu harhaanjohtava, ehkä katala käännös.
Ok, käännöskukkaset tosiaan mahdollisia. 7800 XT oli sinänsä ihan ok kortti joo, mutta tehonlisäys edeltäjäänsä (6800 XT) nähden aika vaatimaton. No, parin viikon lisällä lienemme viisaampia.
 
Jos 9070XT vastaisi 5070Ti tehoissa (ilman softakikkailua) ja dollarihinnat olisi $499 vs $749, niin oishan tuo amd:ltä melkoinen temppu. Mutta ootellaan julkistukset ja kolmannen osapuolen testit nyt ensin.
Tuolla hinnalla olisi kohtuu hyvä vaikka rasterointisuorituskyky olisi lähellä 5070 ti ja säteenseurantasuorituskyky lähellä 5070.

Toivotaan että AMD oikeasti hinnoittelee nuo kilpailukykyisesti ja saa haalittua markkinaosuutta. Parempi kaikille jos Nvidian monopoli hieman horjuu.
 
Ok, käännöskukkaset tosiaan mahdollisia. 7800 XT oli sinänsä ihan ok kortti joo, mutta tehonlisäys edeltäjäänsä (6800 XT) nähden aika vaatimaton. No, parin viikon lisällä lienemme viisaampia.

OT:

7800 XT on nimestä huolimatta 6700 XT:n seuraaja. Hyvin samankokoiset piirit ja molemmilla on yksi isompi piiri yläpuolella tuoteportfoliossa. Myöskin julkaisuhinnassa eroa vain 20 dollaria, joskin 6700 XT julkaistiin covid/cryptokuplassa ja todellinen hinta oli pitkään jotain muuta...
 
Jaahas, 9070XT:ltä vois odottaa noin 4070Ti Superin tehoja ja kauas ei jäis tosiaan 4080:sestäkään... jopa Nvidian lempilapseen cyberpunkkiin verrattuna.

Kyllä nyt alkaa jo oikeesti jänskättään minkälainen hintalappu tälle läpsähtää + 100 muuta pikkuseikkaa mutta ne loput hienosäädöt näkee sitten testien / saatavuuden ja valmistajien mallien mukaan.

Henkisesti kyllä edelleen valmistautunut 5070Ti:hin että saa sitä saatanan muistia järjellisen määrän mutta pakko kyllä kattoa miten tämän kanssa käy jos vaikka vaihtais leiriä :rolleyes:

https://videocardz.com/newz/alleged...n-cyberpunk-2077-and-black-myth-wukong-leaked
 
Jos 9070XT vastaisi 5070Ti tehoissa (ilman softakikkailua) ja dollarihinnat olisi $499 vs $749, niin oishan tuo amd:ltä melkoinen temppu. Mutta ootellaan julkistukset ja kolmannen osapuolen testit nyt ensin.
Jos 9070XT on nopeampi kuin 5070, ja 5070 on (nVidian mukaan) nopeampi kuin 4090, niin silloinhan 9070XT on myös nopeampi kuin 4090.
:geek:
 

Toi on kyllä todella surkeaa katseltavaa AMD:n kannalta. Alleviivaa hyvin miten paska toi AMD:n toteutus RT:ssä on. 2nd gen RT toteutus ei pärjää kilpailian 1st gen toteutukselle.
Selvästi AMD:n puolella menty ns. hätäratkaisulla. Nopeasti pitäny jotakin viritystä väsätä joka ei sitten oikein suorituskykyä anna.
Kyllä toi RT tuli vaan AMD:lle niin puun takaa että onkohan siitä edes vielä RDNA4:n kohdalla toivuttu, tuskimpa.
 
Toi on kyllä todella surkeaa katseltavaa AMD:n kannalta. Alleviivaa hyvin miten paska toi AMD:n toteutus RT:ssä on. 2nd gen RT toteutus ei pärjää kilpailian 1st gen toteutukselle.
Selvästi AMD:n puolella menty ns. hätäratkaisulla. Nopeasti pitäny jotakin viritystä väsätä joka ei sitten oikein suorituskykyä anna.
Kyllä toi RT tuli vaan AMD:lle niin puun takaa että onkohan siitä edes vielä RDNA4:n kohdalla toivuttu, tuskimpa.
Tuolta kun käy katsomassa niin esim. Cyberpunkissa ollaan RTX 3080 tasolla ja Farcry 6:ssa RTX 4090 kannassa.
 
Aikamoinen huhumylly päällä AMD:n korteista. Oikeastaan hyvin perinteinen huhumylly jossa lähes joka kerta odotukset ylittää toteuman. AMD itse kuitenkin julkaisi, että 9070 xt:n nopeus on luokkaa 7900xt. Itse aikamoisen suolan kera noita muita huhuja lueskelen ainakin. Toki 7900 xt joissain peleissä kyllä pärjää 4080:lle että ei kaikki huhut varmana väärässäkään ole.
 
Onko AMD:lta tulossa tätä RX 9070XT:tä nopeampaa mallia markkinoille lähitulevaisuudessa? Näytönohjaimen päivittäminen 3080:sta uudempaan on aikeissa, ja mietin jatkanko vihreässä leirissä vai odotanko AMD:n vastineita. AMD:n malleista tällä hetkellä RX 7900XTX olisi minimi 4K pelaamiseen, kun nykyinenkin 3080 on auttamatta liian tuhnu.
 
Onko AMD:lta tulossa tätä RX 9070XT:tä nopeampaa mallia markkinoille lähitulevaisuudessa? Näytönohjaimen päivittäminen 3080:sta uudempaan on aikeissa, ja mietin jatkanko vihreässä leirissä vai odotanko AMD:n vastineita. AMD:n malleista tällä hetkellä RX 7900XTX olisi minimi 4K pelaamiseen, kun nykyinenkin 3080 on auttamatta liian tuhnu.
Ei tule tässä sukupolvessa. Ilmeisesti (näin huhutaan) seuraavassakin sukupolvessa keskitytään näihin keskiluokan piireihin, eikä julkaista highendiä. Ne nyt tietysti tehokkaampia kuin nyt julkaistavat.
 
Olin vielä äskettäin hankkimassa Geforcea kun Radeoneiden RT-hommat eivät juuri ole vakuuttaneet mutta jos AMD saa tosiaan poljettua hintoja selvästi niin pitääpä miettiä uudestaan.
 
Onko AMD:lta tulossa tätä RX 9070XT:tä nopeampaa mallia markkinoille lähitulevaisuudessa? Näytönohjaimen päivittäminen 3080:sta uudempaan on aikeissa, ja mietin jatkanko vihreässä leirissä vai odotanko AMD:n vastineita. AMD:n malleista tällä hetkellä RX 7900XTX olisi minimi 4K pelaamiseen, kun nykyinenkin 3080 on auttamatta liian tuhnu.
ei ole tulossa. rdna4 lippulaiva on 9070xt. Ehkä aito, ehkä feikki vuotanut roadmap joulukuun lopulta antaisi olettaa seuraavan arkkitehtuurin olevan tulossa myyntiin 2026 lopulla: Discussion - RDNA 5 / UDNA speculation
 
Onko tuo RT nyt niin hjyvä kuin hehkutetaan?

On hyvä, jos pelaat niitä pelejä joihin on tehty näyttävä säteenseuranta (näitä tulee nyt kiihtyvällä tahdilla), pelaat vähintään 1440p resoluutiolla ja kortissa on 4070 superia enemmän rt-potkua ja vähintään 16 gigaa vramia.

Jos kaikki ehdot eivät toteudu, niin kortti kannattaa valita rasterointisuorituskyvyn ja muiden ominaisuuksien perusteella
 
On hyvä, jos pelaat niitä pelejä joihin on tehty näyttävä säteenseuranta (näitä tulee nyt kiihtyvällä tahdilla), pelaat vähintään 1440p resoluutiolla ja kortissa on 4070 superia enemmän rt-potkua ja vähintään 16 gigaa vramia.

Jos kaikki ehdot eivät toteudu, niin kortti kannattaa valita rasterointisuorituskyvyn ja muiden ominaisuuksien perusteella
Löytyykö jostain listaa kyseisistä peleistä?
 
Löytyykö jostain listaa kyseisistä peleistä?
Sehän on aina makuasia. Yksi tykkää äidistä ja toinen tyttärestä kuten sanotaan. Cyberpunk 2077 varmaan tulee ekana mieleen, tosin omasta mielestä sen heijastukset ovat ihan överit jo ilman RT:tä ja eron ilman / päällä huomaa varmimmin siitä paljonko fps mittari näyttää.
 
Turha noista rastereista on enää vääntää. AMD:kin on all in AI ja säteenseuranta. Ei paljon rasteria rdna4:en julkaisussa hypetetty
1736787993127.webp


Myös next gen konsolit all in säteenseuranta ja ai. PS5 pro lähinnä säteenseurantapäivitys. AMD ja Sony yhdessä värkkää koneoppimista
 
Jos tuosta siivoaa kaksoiskappaleet pois, niin on aika pateettinen lista sen jälkeen. Pelejä on kuitenkin ulkona tuhansittain kaiken kaikkiaan...
Pointti on kehityksen suunta sekä rauta että softa että konsolipuolella. rdna4:en myötä myös amd on all in säteenseuranta+ai. AMD:kin puskee säteenseurantaa enemmän kuin rasteria. Silmäkarkkipelit on säteenseurantaa, kaikki ue5 enginellä pyörivä saadaan paremmaksi rautasäteenseurannalla. Kilpailulliset pumpumit tekee kompromissin grafiikan suhteen kun tärkeintä ei ole se miltä asiat näyttävät.

Peruutuspeiliin katsomalla näkee menneisyyden. Fine Wine jos nyt on korttia ostamassa löytyy säteenseuranta+ai puolelta, rasterin aika on ohi poislukien jos pelaa vain multiplayer pumpumeja.
 
Jos tuosta siivoaa kaksoiskappaleet pois, niin on aika pateettinen lista sen jälkeen. Pelejä on kuitenkin ulkona tuhansittain kaiken kaikkiaan...
Toki se rajoittuu peleihin mitä Hardware unboxed katsoi pari kk sitten.
Digital foundryn visuaalisesti parhaimmat 2024 pelit oli Star wars outlaws, Indiana jones ja Senua #2 jotka kaikki nojaa Ray tracingiin.
 
Jos nyt jotain peliä odottelen niin witcher iv... Nojaa ue5:een ja sitä kautta myös säteenseurantaan. Parin vuoden päästä kun tulee xbox next ja ps6 niin pelintekijöiden baseline täys säteenseuranta +ai konsolipuolella(kin). ps5 pro paalutti jo tietä vähän sinnepäin, fsr4:en jatkojalostettu versio nähtäneen entistä paremmalla "ai" kiihdytyksellä next gen konsoleissa.

 
Toki se rajoittuu peleihin mitä Hardware unboxed katsoi pari kk sitten.
Digital foundryn visuaalisesti parhaimmat 2024 pelit oli Star wars outlaws, Indiana jones ja Senua #2 jotka kaikki nojaa Ray tracingiin.
Outlaws ja avatar taustalla oleva Snowdrop-engine käyttää rautasäteenseurantaa valaistukseen myös series S konsolilla ja samoin indy. Snowdrop ei taida vaatia pakollista rautatukea vielä, mutta indy vaatii.

Tämä on implementaatio jonka suuntaan kaikki on menossa, toki kevyehkö ratkaisu. Mutta selvä trendi on että rautatuki säteenseurannalle on vaatimus jatkossa ja onhan siitä hyötyä että tehoja on myös.
 
Tuolta kun käy katsomassa niin esim. Cyberpunkissa ollaan RTX 3080 tasolla ja Farcry 6:ssa RTX 4090 kannassa.
Tuolloin ei ollut vielä Cyberpunkin PT renderöintipathi olemassa.
 
Tuolloin ei ollut vielä Cyberpunkin PT renderöintipathi olemassa.
Jäänyt cyberpunkista mielikuva, että on pitkälti nvidian demo, ts suunniteltu niin että geforcet toimii mahdollisimman hyvin ja täten toi PT on optimoitu nvidialle eikä amd täten pärjää.

Joo, amd on säteenseurannassa nvidiaa jäljessä, mutta en ole täysin vakuuttunut että toi on reilu softa, jolla mitata suorituskykyä.
 
RT on samassa asemassa kuin 8GB kortit olivat kaksi-kolme vuotta sitten. Löytyy muutamia esimerkkejä jossa ominaisuus ei enää riitä/sitä.ruvetaan vaatimaan. Kolmen vuoden päästä voidaan sanoa että RT on oikeasti vaadittu ominaisuus.

Mutta kuten hardware unboxedin testeissä on ollut, niin visuaalista hyötyä saa oikeasti vajaalla kolmellakymmenellä pelillä tässä vaiheessa. Noissa about reilu 30% tippuu fps 4090 kortilla.

AMD parantaa myös RT efektien käsittelyä näissä uusimmissa korteissa ja veikkaan että "reilumpia" testejä saadaan siinä vaiheessa kun AMD korteille voidaan isompia määriä efektejä myös heittää, jolloin voidaan niitä myös optimoida.

Cyberpunkin RT efektit on jo lähtökohtaisesti suunniteltu NVIDIAn raudalle, joten toki niissä kohdennusvääristymää varmasti vähän on. Efektejä on varmasti hierottu NVIDIAn kortteja ajatellen, mutta eipä niitä kovin hyvin 4090 kortin ulkopuolellakaan pyöritä. Pathtracing on sitten vielä erikseen. Tällä hetkellä se kolme peliä mitkä hardware unboxedin testissä olivat, niin kaikki pyörivät alle 50fps, 4k ja quality DLSS skaalaimella.

Korttien pitää siis saada valtavasti RT suorituskykyä lisää, että keskimäärin RT efektit (visuaalisesti merkittävät sellaiset) pyörivät riittävän hyvin. Suorituskykyhittiä voi ottaa jos on riittävästi suorituskykyä pyörittää sitä peliä riittävän korkealla fps lukemalla ilman. Jos ei ole, niin RTtä ei kannata käyttää (keskimäärin, täysin pelaajan itse päätettävissä tietty).
 
RT on samassa asemassa kuin 8GB kortit olivat kaksi-kolme vuotta sitten. Löytyy muutamia esimerkkejä jossa ominaisuus ei enää riitä/sitä.ruvetaan vaatimaan. Kolmen vuoden päästä voidaan sanoa että RT on oikeasti vaadittu ominaisuus.

Mutta kuten hardware unboxedin testeissä on ollut, niin visuaalista hyötyä saa oikeasti vajaalla kolmellakymmenellä pelillä tässä vaiheessa. Noissa about reilu 30% tippuu fps 4090 kortilla.
Korttien pitää siis saada valtavasti RT suorituskykyä lisää, että keskimäärin RT efektit (visuaalisesti merkittävät sellaiset) pyörivät riittävän hyvin. Suorituskykyhittiä voi ottaa jos on riittävästi suorituskykyä pyörittää sitä peliä riittävän korkealla fps lukemalla ilman. Jos ei ole, niin RTtä ei kannata käyttää (keskimäärin, täysin pelaajan itse päätettävissä tietty).

RT:iä ja muistin tarvetta ei voi kyllä rinnakkaistaa oikein mitenkään. Ei ole myöskään pienintäkään järkeä perustella tämän päivän hankintaa hypoteettisten kolmen vuoden tulevaisuuden näkymien perusteella.

RT on ikävä kyllä yhä pahasti lasten kengissä, sekä softan että raudan puolella. Nvidian myyntihevonen.

Kannattaa myös pitää mielessä se, kenen prossut konsoleissa on ja paljon niistä saa tehoja irti tätä varten.
 

Suomeksi "Säteenjäljitys".

on samassa asemassa kuin 8GB kortit olivat kaksi-kolme vuotta sitten. Löytyy muutamia esimerkkejä jossa ominaisuus ei enää riitä/sitä.ruvetaan vaatimaan. Kolmen vuoden päästä voidaan sanoa että RT on oikeasti vaadittu ominaisuus.

Mutta kuten hardware unboxedin testeissä on ollut, niin visuaalista hyötyä saa oikeasti vajaalla kolmellakymmenellä pelillä tässä vaiheessa. Noissa about reilu 30% tippuu fps 4090 kortilla.

AMD parantaa myös RT efektien käsittelyä

Säteenjäljityksessä ei ole kyse "efekteistä" vaan koko 3d-grafiikan täysin erilaisesta (luonnollisemmasta) piirtotavasta joka nimenomaan tarkoittaa sitä että tarvitaan _vähemmän_ "efektejä" kun valaistus luonnostaan näyttää paremmalta ilman mitään kikkailuita.

Nyt vaan mennään siirtymävaihetta että kun pelienginet on kirjoitettu rasteroinnille, ja säteenjäljitykseen ei vielä riitä tarpeeksi suorituskykyä, niin pelit rendaavat graffaa hybridimoodeissa joissa säteenjäljitystä käytetään lähinnä tuottamaan jotain varjo- ja valomäppejä mutta varsinainen lopullinen grafiikan renderöinti tehdään silti rasteroinnilla.

Tämä tulee kuitenkin muuttumaan, jonkin ajan päästä pelit piirtää kaiken säteenjäljityksellä, ja silloin näitä valo- ja varjomäppejä ei tarvita, "efektien" määrä vähenee.

näissä uusimmissa korteissa ja veikkaan että "reilumpia" testejä saadaan siinä vaiheessa kun AMD korteille voidaan isompia määriä efektejä myös heittää, jolloin voidaan niitä myös optimoida.

Cyberpunkin RT efektit on jo lähtökohtaisesti suunniteltu NVIDIAn raudalle, joten toki niissä kohdennusvääristymää varmasti vähän on. Efektejä on varmasti hierottu NVIDIAn kortteja ajatellen, mutta eipä niitä kovin hyvin 4090 kortin ulkopuolellakaan pyöritä. Pathtracing on sitten vielä erikseen. Tällä hetkellä se kolme peliä mitkä hardware unboxedin testissä olivat, niin kaikki pyörivät alle 50fps, 4k ja quality DLSS skaalaimella.

Korttien pitää siis saada valtavasti RT suorituskykyä lisää, että keskimäärin RT efektit (visuaalisesti merkittävät sellaiset) pyörivät riittävän hyvin. Suorituskykyhittiä voi ottaa jos on riittävästi suorituskykyä pyörittää sitä peliä riittävän korkealla fps lukemalla ilman. Jos ei ole, niin RTtä ei kannata käyttää (keskimäärin, täysin pelaajan itse päätettävissä tietty).

Ei. Vaan pelienginet pitää kirjoittaa uusiksi tekemään koko rendaus säteenjäljityksellä että ne "efektit" voidaan pudottaa pois, mutta siihen, että koko rendaus voidaan tehdä hyvällä kuvanlaadulla säteenjäljjityksellä, tarvitaan lisätehoa korteilta.

Ja se, kuinka paljon lisätehoa tarvitaan riiippuu lähinnä siitä, kuinka paljon säteitä lauotaan. Eli mikä resoluutio on käytössä, ja montako sädettä / pikseli lauotaan, ja paljonko sekundärisäteitä lauotaan törmäystilanteissa.

Laukomalla vähemmän säteitä/pikseli säteenjäljitys nopeutuu huomattavasti, mutta kuva on kohinaisempi.

Eli melko heikollakin raudalla voi saada säteenjäljityksellä hyvää suorituskykyä (ja realistisia valoja ja varjoja) jos tyytyy hyvin kohinaiseen kuvaan matalalla resoluutiolla. (mutta toki useimpien ihmisten silmiin se kohinainen kuva pienellä resoluutiolla näyttää rumemmalta kuin tarkempi ja vähemmän kohinaisempi kuva vähemmän realistisilla valoilla ja varjoilla)


Ja säteenjäljityksen toinen oleellinen etu rasterointiin nähden on se, että säteenjäljitys skaalautuu paljon paremmin hyvin suurille kolmiomäärille kuin rasterointi.
Jos tehdään 3d-scene, jossa kolmiomäärät ovat todella suuria, rasterointi käy todella hitaaksi koska siinä on aina kolmiokohtaisia overheadeja(hyvin suurilla kolmiomäärillä rasterointiaika kasvaa lineaarisesti kolmiomäärään nähden), kun taas säteenjäljitys hidastuu tällaisesta lähinnä vain logaritmisesti kun BVH-puu hylkää aina logaritmisen määrän kolmioita joka tasolla.




Mutta jos mennään lähemmäksi ketjun aihetta, niin:

RDNA2ssa ja RDNA3ssa säteenjäljityksen rautatuki oli toteutettu siten, että tekstuuriyksiköiden yhteyteen oli integroitu törmäystarkastusyksiköt, jotka tarkastavat, osuuko säde laatikkoon tai kolmioon.
Ja shader-prossulla pyörivä koodi sitten latasi näiden osumien perusteella uusia laatikoita tarkastettavaksi BVH-puusta, ja kutsui käskyjä, jotka käynnistivät nämä tarkastukset.

nVidialla taas säteenjäljitysytimet eivät sisällä pelkkää törmäystarkastelurautaa vaan ne ovat itsenäisempiä prosessoreita, jotka itse huolehtivat sen BVH-puun läpikäymisestä, ja shader-prossut voi samaan aikaan laskea jotain muuta.

Raaka teoreettinen tehoero säteenjäljityksessä AMDn ja nVidian välillä on paljon pienempi kun käytännön nopeusero, koska AMDllä säteenjäljitys kuormittaa shadereita paljon enemmän ja erityisesti hybridimoodeissa mahdollistaa vähemmän muiden (rasterointiin liittyvien) asioiden tekemistä samaan aikaan.


Mutta huhuja on, että RDNA4-sukupolvessa AMD olisi siirtymässä tämän osalta samanlaiseen ratkaisuun kuin nVidia, mutta varmaa tietoa tästä ei ole.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tulee kuitenkin muuttumaan, jonkin ajan päästä pelit piirtää kaiken säteenjäljityksellä, ja silloin näitä mitään valo- ja varjomäppejä ei tarvita, "efektien" määrä vähenee
Tuskin tapahtuu tällä vuosikymmenellä laajassa mittakaavassa ja valtaosin rasterista on siirrytty eteenpäin joskus vuosikymmenen päästä. Suurin panostus pelimarkkinoilla on konsoleille ja vaikea uskoa, että edes PS6/Xbox Series Next konsolisukupolvi olisi sillä tasolla rt-suoruskyvyn osalta, että isot toimijat luopuisivat rasterisoinnista. Täysin mahdollista indie-pelien osalta ja esim joku vuoropohjainen peli (viiveen ja fps:n kanssa ei niin nuukaa) isommaltakin tuottajalta voi noilla seuraavilla laitteilla jo hyvinkin tulla. PC:lläkään ei ole tarpeeksi pelaajia puhtaalle RT-pelille kun kunnolla potkua on parissa AMD:n kalleimmassa kortissa ja nVidialla ehkä kymmenessä eri (high end) mallissa.

Pitäisi saada edes joku näyttismalli tuonne massojen hintaluokkaan (300€-400€) jossa kunnolla potkua, että pelejä uskaltaisi isommat firmat tehdä.

Ja varmasti homma alkaa sillä, että peleistä on nykyinen "hybridimodi" ja sitten rinnalla puhdas rt-toteutus ja tähän rasteripuoleen ajan mittaan peleissä panostus vähenee eli siitä tulee low end ratkaisu ja lopulta se kuolee kokonaan pois. Aivan kuten on käymässä puhtaalle rasterille suhteessa hybridimodiin, nyt tulee jo pelejä joissa puhdasta rasteria ei ole enää olemassakaan, vaikka alun rautapohjainen RT 6-7v sitten oli puhtaasti teknologiademo joka pyöri jotenkuten ihan niillä kaikkein kalleimmilla korteilla
 
RT:iä ja muistin tarvetta ei voi kyllä rinnakkaistaa oikein mitenkään. Ei ole myöskään pienintäkään järkeä perustella tämän päivän hankintaa hypoteettisten kolmen vuoden tulevaisuuden näkymien perusteella.

RT on ikävä kyllä yhä pahasti lasten kengissä, sekä softan että raudan puolella. Nvidian myyntihevonen.

Kannattaa myös pitää mielessä se, kenen prossut konsoleissa on ja paljon niistä saa tehoja irti tätä varten.
Mulle ei kyllä tule viime vuosilta juurikaan mieleen silmäkarkkipelejä mitkä ei olis sääteenseurantaa käyttäviä. Vielä vähemmän tulee mieleen tulevaisuuden ei säteenseurantaa käyttäviä silmäkarkkipelejä. PS5 pro iso myyntipointti säteenseuranta. Sony ja amd julkaisseet tietoa yhteistyöstä missä kehitetään koneoppimista ja sony puhunut miten säteenseuranta on tulevaisuus.

Kyllä amd ihan syystä satsasi erityisesti säteenseurantaan ja ai-suorituskykyyn rdna4:ssa.

Silmkäkarkit mitkä mua kiinnostanet viime ajoilta. Indiana jones, alan wake 2, black myth wukong, cp2077(ikivihreä, dlc) jne. Konsolipuolella ps5 pro toi esim. säteenseurannalla heijastukset gran turismossa autoihin versus edellinen kökkö feikkitoteutus..

Säteenseurannassa muistinkulutusta saadaa pienemmäksi esim. paremmin pakatulla bvh-puulla mitä on mainostettu nvidian 50x0 sarjassa. Parempi pakkaus myös vähentää muistikaistan tarvetta.
 
Tuskin tapahtuu tällä vuosikymmenellä laajassa mittakaavassa ja valtaosin rasterista on siirrytty eteenpäin joskus vuosikymmenen päästä. Suurin panostus pelimarkkinoilla on konsoleille ja vaikea uskoa, että edes PS6/Xbox Series Next konsolisukupolvi olisi sillä tasolla rt-suoruskyvyn osalta, että isot toimijat luopuisivat rasterisoinnista.

Konsoleissa se siirtymä nimenomaan voidaan tehdä paljon helpommalla kuin PCissä; Kun rauta on lukittu yhteen malliin, softankehittäjät saadaan optimoimaan nimenomaan sille raudalle.

Konsoleiden ostajissa on myös vähemmän suhteellisuudentajuttomia FPS-laskureita tuijottavia typeryksiä kuin PC-puolella, konsolit ostetaan pelaamista eikä FPS-laskurin tuijottamista varten.

Kun Pleikkarissa ja Nintento 64ssa tuli rasterointirauta, ei niille enää käytännössä kukaan tehnyt uusia sprite-pohjaisia 2D-pelejä.

Rasterointirautaa ei toki seuraavan sukupolven konsoleista voi vielä pudottaa pois, koska niillä halutaan pelata myös vanhempia, vanhemmille konsoleille versiolle tehtyjä pelejä, mutta voidaan tehdä esim. siten että rasterointinopeutta ei juurikaan paranneta välisukupolven konsoleihin nähden ja pistetään kaikki lisäpaukut parempaan säteenjäljitykseen.

Konsoleissa on myös aina käytetty pienempiä resoluutiota kuin PC:llä, mikä nimenomaan helpottaa säteenjäljitystä.

Konsolit kilpailevat siitä, kenen konsoli saa aikaan sen "Wow"-efektin jollain pelillä julkaisun aikaan. Säteenjäljitys on nimenomaan nykyään se ainoa tapa saada se wow-efekti aikaan. Ketään järkevää ihmistä ei kiinnosta pyöriikö CS 500 FPS vai 550 FPS, mutta säteenjäljitys nimenomaan voi mahdollistaa paljon realistisemman grafiikan, kahdella tavalla:

Sekä niillä realistisilla valoilla että varjoilla, sekä myös sillä, että mikäli siirrytään puhtaaseen sääteenjäljityksen ja heitetään hybridimoodeilla vesilintua, voidaan myös kolmiomäärää kasvattaa merkittävästi.

Ja lisäksi vielä pelinkehittäjiltä säästyy paljon työtä, mikäli kaikesta siitä rasteroinnin päälle tehdystä purkasta voidaan luopua. Tämä on nimenomaan se suurin houkutus pelinkehittäjille tehdä peli joka joko toimii vain säteenjäljityksellä, tai jossa on kaksi moodia: hieno säteenjäjitysmoodi, sekä hyvin ruma ilman suurta purkkaa oleva hyvin yksinkertainen rasterointimoodi.


Ja sitten siitä raudan hinnasta ja kehityksestä:
Säteenjäljityksen törmäystarkastusyksiköihin tarvitaan lähinnä liukulukuyksiköitä, joita nykyaikana menee helposti piirille vaikka satoja tuhansia.
(liukulukuyksiköt oli ennen kalliita, mutta mooren laki on tuonut niiden hinnan alas - 486SX:stä se 486DX:n ainoa liukulukuyksikkö pudotettiin pois säästösyistä, mutta nykyiset valmistustekniikat ovat n. miljoona kertaa tiheämpiä ja logiikkaporttia kohden halvempia kuin 90-luvun alun valmistustekniikat)

Muistikaista isoon framepuskuriin (jota tarvitaan hyvään rasterointisuorituskykyyn) on kallista, ja rasteroidessa joka framella pitää accessoida koko framepuskuria (sekä väripuskuri että z-puskuri) käytännössä useaan kertaan. Jos halutaan pitää kaikki oleelliset puskurit välimuisteissa, välimuistien tarvii olla todella isoja.

Säteenjäljitys on enemmän muistiviiveriippuvaista, mutta se tarvii nopeaa viivettä lähinnä vain BVH-puuhun, ja sitä BVH-puuta accessoidaan tavalla joka on välimuistiystävällisempää, niitä puun ylätasoja accessoidaan todella paljon(voi olla jossain lähellä todella nopeissa välimuisteissa) mutta suurinta osa puun haaroista ei normaalilla framella accessoida ollenkaan (ei haittaa, että ei löydy välimuistista, tai että on jossain hitaammassa ulomman tason välimuistissa).

framepuskuriin taas säteenjäljityksessä riittää pelkät kirjoitukset väripuskuriin, z-puskuria ei ole.


Tosin, mikäli on paljon dynaamista geometriaa ja BVH-puuta pitää päivittää paljon joka framella, tulee tästä toki lisää laskettavaa säteenjäljityksessä.

Täysin mahdollista indie-pelien osalta ja esim joku vuoropohjainen peli (viiveen ja fps:n kanssa ei niin nuukaa) isommaltakin tuottajalta voi noilla seuraavilla laitteilla jo hyvinkin tulla. PC:lläkään ei ole tarpeeksi pelaajia puhtaalle RT-pelille kun kunnolla potkua on parissa AMD:n kalleimmassa kortissa ja nVidialla ehkä kymmenessä eri (high end) mallissa.

Eikös se Minecraft RTX pyörinyt ihan ok jo 2000-sarjan nvidian näyttiksillä?

Pitäisi saada edes joku näyttismalli tuonne massojen hintaluokkaan (300€-400€) jossa kunnolla potkua, että pelejä uskaltaisi isommat firmat tehdä.

nvidia geforce RTX 4060 ?

Näyttää totaalisen käyttökelpoiselta:



ja 5060 varmaan taas parantaa selvästi.

Eikö ole poissulkettua etteikö AMD:kin saisi RDNA4-sarjassa jotain käyttökelpoista säteenjäljityssuorituskykyä aikaiseksi

Ja varmasti homma alkaa sillä, että peleistä on nykyinen "hybridimodi" ja sitten rinnalla puhdas rt-toteutus ja tähän rasteripuoleen ajan mittaan peleissä panostus vähenee eli siitä tulee low end ratkaisu ja lopulta se kuolee kokonaan pois. Aivan kuten on käymässä puhtaalle rasterille suhteessa hybridimodiin, nyt tulee jo pelejä joissa puhdasta rasteria ei ole enää olemassakaan, vaikka alun rautapohjainen RT 6-7v sitten oli puhtaasti teknologiademo joka pyöri jotenkuten ihan niillä kaikkein kalleimmilla korteilla

Ei. Siinä, että pelissä on sekä puhdas säteenjäljitysmoodi että hirveästi purkkaa ja työtä vaativa hybridimoodi ei ole juurikaan järkeä. Se on moodi lähes ei-kenellekään, ja sen tekemisestä/ylläpitämisestä on hirveästi lisätyötä.

Järkeä on siinä, että peliin tehdään tulevaisuudessa kaksi graffamoottoria:

1) Puhdas säteenjäljitysengine näyttiksille, joissa säteenjäljitystehoa on paljon
2) Puhdas (yksinkertainen) rasterointiengine näyttiksille, jotka säteenjäljitysengineä eivät jaksa pyörittää. Tässä ei yritetä kikkailla millään hienoilla efekteillä ja valaistus on hyvin yksinkertaista.

Tämä säästää todella paljon työtä, koska molemmat näistä graffaengineistä voivat olla melko yksinkertaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän vuodon mukaan RX 9070:n ja 9070 XT:n ainoa ero olisi kellotaajuus. XT boostaa 2.97Ghz, kun ei-XT jää 2.7Ghz. Jos ylikellotusta ja power limittiä ei ole rajoitettu keinotekoisesti, kellottuisi RX 9070 varmaan helposti XT:n tasolle. Vaihtoehtoisesti voisi flashata suoraan XT-biosin, jos sitä ei ole jotenkin estetty. Outoa tosin, että molemmissa olisi silti sama TDP.

Itsellä oli aikanaan RX 5700, johon pystyi flashaamaan suoraan RX 5700 XT:n biosin. Toinen vaihtoehto oli poistaa rajoitukset More Power Toolilla. Ainut vain, että jäähy ei enää riittänyt XT:n kellojen kanssa. Myös Vega 56:n taisi pystyä flashaamaan 64:ksi. Ei siis mitään uutta AMD:n kohdalla.

1736876203713.png


 
Tämän vuodon mukaan RX 9070:n ja 9070 XT:n ainoa ero olisi kellotaajuus. XT boostaa 2.97Ghz, kun ei-XT jää 2.7Ghz. Jos ylikellotusta ja power limittiä ei ole rajoitettu keinotekoisesti, kellottuisi RX 9070 varmaan helposti XT:n tasolle. Vaihtoehtoisesti voisi flashata suoraan XT-biosin, jos sitä ei ole jotenkin estetty. Outoa tosin, että molemmissa olisi silti sama TDP.

Itsellä oli aikanaan RX 5700, johon pystyi flashaamaan suoraan RX 5700 XT:n biosin. Toinen vaihtoehto oli poistaa rajoitukset More Power Toolilla. Ainut vain, että jäähy ei enää riittänyt XT:n kellojen kanssa. Myös Vega 56:n taisi pystyä flashaamaan 64:ksi. Ei siis mitään uutta AMD:n kohdalla.

1736876203713.png


Taitaa olla nämä BIOS-leikkimahdollisuudet ja muut virtajutut vaan tehty aika vaikeiksi nykyään. Ainakaan 7900XT:hen ei XTX-bios:ia pysty flashaamaan, eikä sen kummemmin virtaa lisämään muillakaan softakikoilla. Olisi yllättävää jos nyt RDNA4-korttien kanssa päättäisivätkin taas mahdollistaa tämän, kun kertaalleen kuitenkin halusivat tämän jo estää - sääli sinänsä, tämä oli vielä muutama vuosi sitten mukava etu näissä Radeoneissa kilpailijaan verrattuna.
 
Tämän vuodon mukaan RX 9070:n ja 9070 XT:n ainoa ero olisi kellotaajuus. XT boostaa 2.97Ghz, kun ei-XT jää 2.7Ghz. Jos ylikellotusta ja power limittiä ei ole rajoitettu keinotekoisesti, kellottuisi RX 9070 varmaan helposti XT:n tasolle. Vaihtoehtoisesti voisi flashata suoraan XT-biosin, jos sitä ei ole jotenkin estetty. Outoa tosin, että molemmissa olisi silti sama TDP.

Itsellä oli aikanaan RX 5700, johon pystyi flashaamaan suoraan RX 5700 XT:n biosin. Toinen vaihtoehto oli poistaa rajoitukset More Power Toolilla. Ainut vain, että jäähy ei enää riittänyt XT:n kellojen kanssa. Myös Vega 56:n taisi pystyä flashaamaan 64:ksi. Ei siis mitään uutta AMD:n kohdalla.

1736876203713.png


Olisiko siitä kiinni, että arvelevat binnauksen perusteella noiden piirien olevan liian kehnoja kulkemaan XT:n tahtiin 260W rajoissa? Tai olevan ainakin epävakaita noilla kelloilla
 
6800 sai more power toolssilla kyllä 6800xt asetukset, mutta corella ei ollut mitään asiaa sinne sellaisella jännitteellä jolla kortti olisi pysynyt pystyssä. En tiedä sitten oliko virransyötössä vai oliko vain binnattu huolella, melkein epäilen ensimmäistä. Lämpöjen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Varmasti toki myös piiri oli binnattu, mutta ei tuntunut olevan se primäärisyy miksi xt tasoon ei päästy.
 
6800 sai more power toolssilla kyllä 6800xt asetukset, mutta corella ei ollut mitään asiaa sinne sellaisella jännitteellä jolla kortti olisi pysynyt pystyssä. En tiedä sitten oliko virransyötössä vai oliko vain binnattu huolella, melkein epäilen ensimmäistä. Lämpöjen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. Varmasti toki myös piiri oli binnattu, mutta ei tuntunut olevan se primäärisyy miksi xt tasoon ei päästy.
Ettei sitten ollut jonkinlainen poltettava sulake joka määritteli sen onko piiri 6800 vai XT? nVidian 4090 korteistahan kulkee väitettä, että kotikortissa on yksi sulake poltettu. Ammattikorteissa se on ehjä ja kortissa tuplatehot...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 813
Viestejä
4 587 796
Jäsenet
75 493
Uusin jäsen
Tyhmäkoneekasaja22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom