AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

ASUS Radeon ROG RX Vega 64 STRIX 8GB review

Heh Guru3d sai nyt uusiks testailla 64 strixiä. Vanhalla BIOS:lla ja ajurilla ajettu :D

** September 25th 2017 - Please read **
A day after initial publication and sharing our results/review ASUS of this article asked us to take the review down. The story at the time was that they shipped the card to us with the wrong BIOS. We've been eagerly awaiting the new BIOS for two weeks now, but nothing is coming from ASUS. ASUS did present a specific driver on their website, we tried it yet it is based on the 17.7 driver series which (obviously) did not make an improvement either.


Ergo, we are re-publishing the results as-as. I do want make a side-note on temps and noise levels. After we disassembled the card for a photo-shoot, we reassembled it and obviously applied new thermal paste on the GPU. This shaved off 3 degrees 3 in heavy load conditions. That three degrees is significant as at that stage the card is more silent as well. That said, we are publishing the results as-is. When you purchase a product as your average end-user, you're not likely going to swap out TIM as it breaks warranty. But for those daring enough and interested in this card, it might be a nice tip. ASUS states that the STRIX has a more extensive power limiter and should be faster, however we state that the thermals are throttling the card down rendering the extra power limiter fairly inoperable.

Should ASUS come up with a new BIOS (which we doubt) we'll update the test results.

Suorituskyky ei päätä huimaa:

index.php
 
Mulla on GTX 960 2GB kätössä. Kituuttelen tällä nyt niin pitkälle kuin 2 Gigalla on järkevää ja sitten ostan taas ~200€ kortin. Tällä kertaa kyllä panostan siihen muistiin eli se ei sitten tule olemaan 3-4GB. Olen joka kerta korttia vaihtaessa tuplannut muistin määrän ja aina se on lopulta tullut rajoittavaksi tekijäksi. Olen hyvinkin valmis ostamaan 8Gigan Vega 11 kortin jos hinnat tulee tarpeeksi alas.

Vegassa tosin HBCC pelastaa pahalta tökkimiseltä muistin loppuessa kesken, tulee vaan pienoinen tasainen hidastuminen. Sen takia tuo 4 megaa voi olla ihan riittävä määrä Vega 11lle.
 
Vegassa tosin HBCC pelastaa pahalta tökkimiseltä muistin loppuessa kesken, tulee vaan pienoinen tasainen hidastuminen. Sen takia tuo 4 megaa voi olla ihan riittävä määrä Vega 11lle.
Toivotaan että tätä testataan myös tulevissa arvosteluissa. Olisi mielenkiinoista nähdä miten tuo käytännössä toimii.
 
Tää kuvastaa AMD:n ongelmaa hyvin Vegan kanssa. Polaris korvataan käytännössä yhtä nopealla piirillä (kuka ostaa?). Joku ei nyt ihan mennyt nappiin...

Ei näyttistä ole muutenkaan järkeä päivittää vuoden välein, ei RX 580stä ole tarkoitus päivättää Vega 32een.

Ne ostaa tuon, joilla ennestään on joku radeon R7 260 tai geforce 760 tms.

5-10% nopeutuskin on kuitenkin nopeutus, ja uusilla peleillä jotka hyödyntää Vegan uusia ominaisuuksia se voi olla enemmän. Ja sähköä saattaa kulua vähemmän, ja kortista voidaan tehdä fyysisesti pienempi.
 
Epäilen kyllä Vega 32 tuovan paljoa lisätehoa 480/580 nähden. Vähemmän Stream prosessoreita, eikä kellojakaan ihan älyttömiin voi nostaa tai tehonkulutus karkaa.
 
Valitettavasti mainauksessa saattavat olla ihan hyviä kortteja jos HBM2-muistin ansiosta saa 2/3 tehosta 1/2 hinnalla. HBCC:n ansiosta veikkaan että HBM2:n lopullisella kellotaajuudella tulee olemaan suurempi merkitys kuin muistin määrällä.
Saattaapi olla mehukas kortti Moneron louhimiseen jos leikatun RX 28:n muisti kulkee yli 900mhz.
Jostain ihmeen syystä se ei vaadi juurikaan kelloja ytimeltä vaan louhiminen sujuu yhtä nopeasti 900mhz kuin 1400mhz core-taajuudella. CU-määrä on vaan haitaksi koska se aiheuttaa muistin lämpöthrottlaamista.
 
Tää kuvastaa AMD:n ongelmaa hyvin Vegan kanssa. Polaris korvataan käytännössä yhtä nopealla piirillä (kuka ostaa?). Joku ei nyt ihan mennyt nappiin...

Ei kait tuossa nyt ole mitään uutta. Verrokkina Tahiti -> Tonga, päivitys uudempaan GCN:ään teholuokka pysyi aikalailla samana.
 
Epäilen kyllä Vega 32 tuovan paljoa lisätehoa 480/580 nähden. Vähemmän Stream prosessoreita, eikä kellojakaan ihan älyttömiin voi nostaa tai tehonkulutus karkaa.

Shader-teho tai teksturointiteho ei AMDllä yleensä ole pullonkaula, huomaa hyvin Vega 56 vs Vega 64-benchmarkeista.

Ja Vegassa on pidempi liukuhihna kuin Polariksessa joten samalla jännitteelläkin pitäisi kellottua hiukan korkeammalle, jolloin energiatehokkuus ei huonone. Ja HBM2-muistit GDDR5-muistien sijasta säästää jonkin verran sähköä.

pelitys sanoi:
Valitettavasti mainauksessa saattavat olla ihan hyviä kortteja jos HBM2-muistin ansiosta saa 2/3 tehosta 1/2 hinnalla.

Puolet kapeammalla muistiväylällä suorituskyky on mainauksessa tasan puolet Vega 56/64n nopeudesta. Ei kahta kolmasosaa.

pelitys sanoi:
HBCC:n ansiosta veikkaan että HBM2:n lopullisella kellotaajuudella tulee olemaan suurempi merkitys kuin muistin määrällä.

Muistiaccessit mainauksessa on aivan liian satunnaisia että jos muisti loppuu kesken niin homma käy todella hitaaksi HBCCn kanssakin; HBCC toimii ilmeisesti 4 kiB sivuilla mutta mainauksessa nuo satunnaiset muistiaccessit on jotain luokkaa sata kertaa pienempiä.

Mutta tällä hetkellä noiden mainaus-DAGien koko on vasta vähän yli 2 gigaa joten 4 gigan muisti riittää siinä hommassa vielä moneksi vuodeksi.

Jolloin _ainoa_ asia millä on väliä on se muistikaista(kun se muistikaista vaan saavutetaan sellaisella muistityypillä, jolla voi tehdä tarpeeksi pieniä muistiaccesseja)

pelitys sanoi:
Saattaapi olla mehukas kortti Moneron louhimiseen jos leikatun RX 28:n muisti kulkee yli 900mhz.
Jostain ihmeen syystä se ei vaadi juurikaan kelloja ytimeltä vaan louhiminen sujuu yhtä nopeasti 900mhz kuin 1400mhz core-taajuudella. CU-määrä on vaan haitaksi koska se aiheuttaa muistin lämpöthrottlaamista.

"jostain syystä" syy on että louhintaa rajoitta vain se, montako (sopivan kokoista) muistiaccessia voidaan aikayksikköä kohden tehdä, eikä käytännössä olleenkaan se ytimien laskentanopeus.

Puolella muistikanavista tämä määrä putoaa puoleen.

GDDR5X:llä tämä määrä putoaa myös, koska GDDR5X:lla pystyy tekemään pienemmän määrän (mutta tuplasti isompia, jotka mainauksessa on turhia) muistiaccesseja aikayksikköä kohden kuin vastaavan kaistan omaavalla GDDR5lla tai HBM2llä.
 
@hkultala
Ehkä olet oikeassa Ethereumin osalta, mutta on noita muitakin kolikkoja joilla kortti on huimasti nopeampi kuin luvut antavat ymmärtää gddr5 vs hbm2. Tässä käytin esimerkkinä Moneroa jonka algoritmi on optimoitu CPU-louhintaan.

Lisäksi kun Monero-louhinnassa kytkee HBCC-ominaisuuden päälle, nopeus nousee taikaiskusta reilun 60% ~1100H -> 1800H.
 
Viimeksi muokattu:
@hkultala
Ehkä olet oikeassa Ethereumin osalta, mutta on noita muitakin kolikkoja joilla kortti on huimasti nopeampi kuin luvut antavat ymmärtää gddr5 vs hbm2. Tässä käytin esimerkkinä Moneroa jonka algoritmi on optimoitu CPU-louhintaan.

Pikavilkaisulla Monerossa tarvittavan muistin määrä tuplaantuu jos rinnakkaisesti laskettavien instanssien määrä tuplataan (2 MiB/instanssi)

Vega 10ssä on tuplamäärä(tai nelinkertainen määrä) muistia Vega 11een nähden, joten siinä voidaan ajaa (vähintään) tuplasti suurempaa määrää instansseja, eli Vega 10n suorituskyky on tuplat 11een nähden; 8 gigan vega 10llä voi ajaa n. 4096 instansia ja 4 gigan vega 11lla n. 2048 instanssia.

Molemmat jää samalla tavalla alityöllistetyiksi; GCN tarvii käytännössä 256 work itemia/ydin että se saa ytimet työllistettyä kunnolla silloin kun ei tule piilotettavia muistiaccesseja, eli ilman muistin odottelua kumpikin piiri saataisiin työllistettyä n. 25%sti.

Käytännössä muistin odottelun takia tämä laskee vielä monta kertaa huonommaksi, mutta molemmilla samalla kertoimella.


Ja HBCC:n ei pitäisi pelastaa tässäkään koska ne yksittäiset muistiaccessit on edelleen todella pieniä jolloin HBCC-sivun siirtäminen keskusmuistista siirtää >100 kertaa liikaa tavaraa, eikä se että niitä tehdään (vain) 2 megan alueelle auta mitään, koska koko piirin laajuisesti niitä halutaan samaan aikaan tehdä tuhansien erillisten 2 megan alueiden sisälle, ei ole mitään tiettyä/tietyjä 2 megan aluetta mikä nimenomaan haluttaisiin pitää lähellä näyttistä olevassa muistissa; Ainoa ratkaisu on rajoittaa instanssien määrä siten että kaikki mahtuu näyttiksen muistille.
 
Kun tässä on nyt spekuloitu tuolla Vegalla sitä sunt tätä, niin olin huomaavinani, että benchien mukaan piiri piristyisi mukavasti muistikellojen noustessa. Mitä veikkaatte, tuleeko Vegasta ulos versio 2, jossa on nopeammat HBM2 muistit?
 
Kun tässä on nyt spekuloitu tuolla Vegalla sitä sunt tätä, niin olin huomaavinani, että benchien mukaan piiri piristyisi mukavasti muistikellojen noustessa. Mitä veikkaatte, tuleeko Vegasta ulos versio 2, jossa on nopeammat HBM2 muistit?

Jonkun huhun (joka voi olla täysin puppua) mukaan Vega20ssä muistipinojen määrä olisi tuplattu neljään
 
Jonkun huhun (joka voi olla täysin puppua) mukaan Vega20ssä muistipinojen määrä olisi tuplattu neljään
Jos muistin kelloja ei saa ylös, niin tuo olisi nopea tapa saada lisää kaistaa. Kuinkahan paljon Vega piristyisi, jos kaista oikeasti tuplaantuisi?
 
Kertokaa toki miksi AMD tekee vuodesta toiseen sen saman virheen että tuo tappiin kellotetun version kortistaan joka selkeästi on muistikaistarajoittunut??

Ja missä ne tarvittavat lisä ROPit? Luulis että niillekkin olis transistoribudjetissa vähän enemmän annettu tilaa? Jotenkin todella epäbalanssissa oleva arkkitehtuuri vuodesta toiseen. Onko ne insinöörit todella näin tyhmiä vai kuka siellä sanoo että pakko tehdä aina samat virheet?
 
Kertokaa toki miksi AMD tekee vuodesta toiseen sen saman virheen että tuo tappiin kellotetun version kortistaan joka selkeästi on muistikaistarajoittunut??

Ja missä ne tarvittavat lisä ROPit? Luulis että niillekkin olis transistoribudjetissa vähän enemmän annettu tilaa? Jotenkin todella epäbalanssissa oleva arkkitehtuuri vuodesta toiseen. Onko ne insinöörit todella näin tyhmiä vai kuka siellä sanoo että pakko tehdä aina samat virheet?
Se ROP määrä on luultavasti kompromissi pelitehon ja laskentatehon välillä. Laskentakorteista saa parempaa katetta ja niissä ROPeilla ei taida olla väliä. Ja AMD:llä ei taida olla varaa erilliseen isoon piiriin peli ja laskentakorteille.
 
Kertokaa toki miksi AMD tekee vuodesta toiseen sen saman virheen että tuo tappiin kellotetun version kortistaan joka selkeästi on muistikaistarajoittunut??

Muistikaista maksaa.

Pii-pinta-ala ei maksa kovin paljoa, joten shader-ytimiä voidaan laittaa melko paljon.

Ja missä ne tarvittavat lisä ROPit? Luulis että niillekkin olis transistoribudjetissa vähän enemmän annettu tilaa? Jotenkin todella epäbalanssissa oleva arkkitehtuuri vuodesta toiseen. Onko ne insinöörit todella näin tyhmiä vai kuka siellä sanoo että pakko tehdä aina samat virheet?

ROPit vaatisi sitä kaistaa (joka on kallista) että niistä saisi kunnollisen hyödyn. Ja AMDn arkkitehtuurissa ROPeja pitää olla kahdella jaollinen määrä. Eli niiden ROPien määrä pitäisi sitten tuplata.


Osasyy on myös se että AMD yrittää ennakoida sitä mitä tulevaisuuden pelit tarvii, mikä on fiksua. Pelit menee koko ajan suuntaan jossa shader-tehon suhde pikselimäärään kasvaa.

On ihan EVVK pyöriikö tämän hetken peli 120 vai 150 fps, molemmat on ihan tarpeeksi, mutta sillä, pyöriikö tulevaisuuden peli 45 vs 60 FPS on paljon enemmän väliä sitten kun se tulevaisuuden peli tulee. Eli sen sijaan että tarjoisi "turhaa tehoa tänään" AMD yrittää tehdä piirejä joilla "selviää pitkään".
 
Valitettavasti mainauksessa saattavat olla ihan hyviä kortteja jos HBM2-muistin ansiosta saa 2/3 tehosta 1/2 hinnalla. HBCC:n ansiosta veikkaan että HBM2:n lopullisella kellotaajuudella tulee olemaan suurempi merkitys kuin muistin määrällä.
Saattaapi olla mehukas kortti Moneron louhimiseen jos leikatun RX 28:n muisti kulkee yli 900mhz.
Jostain ihmeen syystä se ei vaadi juurikaan kelloja ytimeltä vaan louhiminen sujuu yhtä nopeasti 900mhz kuin 1400mhz core-taajuudella. CU-määrä on vaan haitaksi koska se aiheuttaa muistin lämpöthrottlaamista.

Ainakin ethereumin mainaaminen on mennen talven lumia. Viritetyllä 44MH/s Vega:lla voi tienata $200 enään jos ETH:in kurssi pysyy samana. Tieten jos bettaa että ETH maksaa $700 vuoden päästä niin silloin pääsisi plus-miinus-nolla tilanteeseen.
vega_44MHs_profits.jpg
 
Forza 7 für den PC im Benchmark (Seite 2)

The Radeon RX Vega 64, turns the picture completely into Forza Motorsport 7 in the two lower resolutions tested: while the GeForce GTX 1080 Ti is usually drawn around the Radeon RX Vega 64 delivers 23 percent more images per second than the GeForce GTX 1080 Ti and the GeForce GTX 1080 - the real opponent for AMD's flagship - is hit 32 percent. Even the Radeon RX Vega 56 in Forza 7 is even faster than the Ti and 37 percent faster than the GeForce GTX 1070.

Mielenkiintoisia tuloksia.
 
Tuo ja sitten se toinen autopeli on kyllä mielenkiintoisia tapauksia :think: Mikähän kumma siellä oikein on menossa, kun Vega suoriutuu noin hyvin?
Koska kyseessä on yksittäinen tapaus, niin todennäköisesti joku bugi Nvidian puolella, jonka takia Nvidia toimii tuossa todella hitaasti.
 
Isommilla resoilla nvidia vetää ohi, väittäisinkin, että tuo pystyy käyttämään vegan laskentatehoa paremmin, mutta resoluution kasvaessa vegan kaistanpuute/perässä hiihtäminen pakkauksen suhteen tulee esiin.

Käyttäisikö async computea johonkin.
 
Viimeksi muokattu:
Haha vai että bugi :lol:

Edit: Tuossa on 23% ero nvidian ja AMD välillä. Ei kyllä minun mielestä viittaa mihinkään vakavaan.
Eikös tuossa korttien järjestys ole totutusta päinvastainen ja ihan hyvällä marginaalilla -> jotain erikoista selkeästi..
 
Eikös tuossa korttien järjestys ole totutusta päinvastainen ja ihan hyvällä marginaalilla -> jotain erikoista selkeästi..

Olivat itsekin ihmetelleet tuloksia sen verran että olivat olleet yhteydessä nVidiaan ja nVidia oli vastannut että tuossa ei ole mitään pielessä heidän korteillaan.

Tuo vaan tekee jotain sellaista joka Vegalla toimii selvästi nvidian kortteja nopeammin.


Tosin, se että peliä testataan 8x MSAA päällä ei kyllä anna kovin hyvää kuvaa pelin yleisestä suorituskyvystä normaalitilanteessa.


Ja itseasiassa, tästä spekulaatio (joka voi olla täysin vääräkin) :

nVidialla lienee parempi framepuskuri-pakkaus kuin AMDllä. Voi olla että tuo 8x MSAA saa aikaan paljon sellaisia värireunoja, joihin nvidian framepuskuri-pakkaus ei pure kovin hyvin, jolloin nvidian "efektiivinen kaistaylivoima" AMDhen nähden vähenee.

Onkohan jossain MSAA-benchmarkkeja AMD vs nVidia?.
 
Viimeksi muokattu:
Peli optimoitu Xbox (en muista mikä se uusin oli nimeltään) konsolille jossa on AMD:n näytönohjain. Porukka yllättyy kun AMD:n näytönohjaimella peli pyörii hyvin ja ehdottelee salaliittoteorioita :confused:

Ei ole mitään bugia vaan AMD:n arkkitehtuuri hakkaa DirectX 12 puolella Nvidian arkkitehtuurin satanolla.
 
Noniin nyt kunnon negrot kehiin :D(Älkää lyökö, ainakaan liian isolla kepillä liian kovaa. Kesti jo muutenkin kaivaa tämä ketju suosta esiin)

Linuxin kernelin AMDGpu ajureihin lisätty julkaisemattoman Vega12:sen, peräti viiden eri skun pci-ide:t: 0x69A0, 0x69A1, 0x69A2, 0x69A3 ja 0x69AF. Ja ei, ei ole kyse kaby lake G:stä:
https://www.phoronix.com/forums/for...ver-patches-for-vega-12?p=1014511#post1014511

Arvauksia kehiin korvaajaa tulossa polaris 20:lle vai polaris 12:sta? Vai sittenkin se mobiili amd radeon, josta jo kuvia olikin muistais vain missä ja milloin.
 
Noniin nyt kunnon negrot kehiin :D(Älkää lyökö, ainakaan liian isolla kepillä liian kovaa. Kesti jo muutenkin kaivaa tämä ketju suosta esiin)

Linuxin kernelin AMDGpu ajureihin lisätty julkaisemattoman Vega12:sen, peräti viiden eri skun pci-ide:t: 0x69A0, 0x69A1, 0x69A2, 0x69A3 ja 0x69AF. Ja ei, ei ole kyse kaby lake G:stä:
https://www.phoronix.com/forums/for...ver-patches-for-vega-12?p=1014511#post1014511

Arvauksia kehiin korvaajaa tulossa polaris 20:lle vai polaris 12:sta? Vai sittenkin se mobiili amd radeon, josta jo kuvia olikin muistais vain missä ja milloin.
Vai omko nämöl ne 10nm vegat :vihellys:
 
Laittaisin ehkä rahat mobiilipuolelle. Polariksen korvaaminen työpöytäpuolella tuntuisi kohtalaisen turhalta: Jos käytetään HBM:ää, tuotantokapasiteetti ei riitä saamaan senkään vertaa kamaa markkinoille kuin nyt. Jos mennään GDDR5:llä, nopeusero Polarikseen on todennäköisesti melko olematon. Mihin segmenttiin tuleva julkaisu edes osuisi? RX580 kattaa Nvidian jo hyvin kypsässä iässä olevan 1060:n. Ylempänä Vega 56 sijoittuu 1070 ja 1070Ti:n paikkeille ja Vega 64 1080:n. Kun Nvidia sitten vihdoin tuo toden teolla markkinoille seuraavan sukupolvensa, on todennäköistä, että Vegan kilpailukyky romahtaa kaikissa segmenteissä. Tästä seuraa kysymys, mitä vastaan keskiluokan Vega kilpailee ja millä valteilla?
 
No katsotaan nyt ensin kun mitä se Volta pitää sisällään. Ei tuo Titan malli ainakaan ole mitenkään niin tajuttoman nopea ollut vs aikaisemmat kortit, että sen puolesta Volta ei taida mitään tajuttomia tehoja tuoda lisää ellei korttien konfiguraatiota muuten muuteta.
 
Laittaisin ehkä rahat mobiilipuolelle. Polariksen korvaaminen työpöytäpuolella tuntuisi kohtalaisen turhalta: Jos käytetään HBM:ää, tuotantokapasiteetti ei riitä saamaan senkään vertaa kamaa markkinoille kuin nyt. Jos mennään GDDR5:llä, nopeusero Polarikseen on todennäköisesti melko olematon. Mihin segmenttiin tuleva julkaisu edes osuisi? RX580 kattaa Nvidian jo hyvin kypsässä iässä olevan 1060:n. Ylempänä Vega 56 sijoittuu 1070 ja 1070Ti:n paikkeille ja Vega 64 1080:n. Kun Nvidia sitten vihdoin tuo toden teolla markkinoille seuraavan sukupolvensa, on todennäköistä, että Vegan kilpailukyky romahtaa kaikissa segmenteissä. Tästä seuraa kysymys, mitä vastaan keskiluokan Vega kilpailee ja millä valteilla?

Pikaisesti kurkattuna 580 on noin 60-70% vegan suorituskyvystä ja siinä on 32 ROP vs ison vegan 64. Sen perusteella pienempi piiri olisi ihan ok korvike. Tosiaalta die size koko on vastaaasti 232mm vs 484mm, joten vega todellakin kuluttaa transistoreita korkeampien kellojen hakemiseen. Prosessi tulee vain vastaan. Vegan piti mennä seuraavaksi 7nm riskituotantoon laskentakorteilla, kun kova hinnoittelu paikkaa huonoja saanteja ja samalla saadaan hiottua valmistusprosessia.

Toisaalta alkaa olla vuosipäivityksen aika. Ehkä sieltä tulee polarikset 12nm prosessilla tai leikattu vega 12nm prosessilla kuluttajahintaluokkaan. Jälkinmäisen osalta en pidättäisi hengitystäni, kun se olisi aika outo veto.
 
Loistavia uutisia uusimpien ajureiden myötä! Ilmeisesti Blockchain-ajurit voi vihdoin heittää romukoppaan uusimpien 18.3.4 -ajureiden myötä!
Radeon Software Adrenalin Edition 18.3.4 Release Notes • r/Amd
Käyttäjän mukaan hashrate hyppäsi Cryptonightilla 1,3 kH/s - 1.9 kH/s, eli käytännössä blockchain-ajureiden lukemiin. Nyt tupla-vegat rullaavat 2.05 kH/s vauhdilla, mutta kyseisen käyttäjän ylikellotuksista ei ole tietoa. Menee ainakin minulla heti testaukseen nuo ajurit. Jos saisi edes tuon 1.9 kH/s helposti, niin ajurit päivittyvät. Kuitenkin pelikyvyn pitäisi nousta merkittävästi. :geek:

EDIT: oho, piti V64 ketjuun laittaa tämä eikä tänne.
 
Viimeksi muokattu:
Pidetään nyt vielä mielessä et tämä voisi olla aprillipila :D Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta.

"
There will be a standard 1 card per user policy which will have to be further validated by linking your Steam account (which must have at least $100 worth of games and 100 hours of gameplay). As far as pricing goes, we have heard that the card’s MSRP will be a very reasonably priced $999 (which is cheap as dirt considering the specs on this thing).

"

Toi on iha järkyttävän hyvä keino validoida et kortit menee oikeasti pelaajille. Mainaajat joutuu muuten tuhlaamaan 100€ peleihin ja afkaa 100 tuntia peleillä joka varmaa syö jonkin verran motivaatiota.
 
First PlayStation 5 Rumors Point To 8-Core Zen CPU and Navi GPU; Lots of Devkits Already Out

First PlayStation 5 Rumors Point To 8-Core Zen CPU and Navi GPU; Lots of Devkits Already Out

By Alessio Palumbo
4 hours ago

SemiAccurate’s Charlie Demerjian posted an article a few hours ago, claiming to have access to concrete information regarding Sony’s PlayStation 5 hardware.

The actual details are hidden behind a paywall, but we can list them for you. PlayStation 5 should feature an APU composed of an 8-Core Zen CPU and a Navi-based GPU – both customized, as usual with consoles. We don’t know much about Navi yet, but AMD has previously linked its name to “Scalability” and “Nextgen Memory”. The latter could refer to GDDR6 memory, which both Samsungand SK Hynix have recently made available.


The article also claims that the hardware will be engineered with VR optimization in mind, thus suggesting that Sony will keep banging the PlayStation VR drum.

Furthermore, according to Demerjian a large amount of development kits has been already sent to game developers. This led him to speculate that the console’s launch could be much closer than anyone thought possible, even targeting a Holiday 2018 or early 2019 release window.

Honestly, this last point seems extremely unlikely to us. While PlayStation 4 sales have slightly slowed down recently, the console can surely be pushed for a while longer thanks to highly anticipated exclusive titles such as The Last of Us Part II, Death Stranding, Ghost of Tsushima, Days Gone and others.

At the very earliest, we’d put a plausible PlayStation 5 release window to Fall 2019. This would also make sense if we consider that PlayStation 4 launched in Fall 2013 and PlayStation 4 Pro became available in Fall 2016.

However, we wouldn’t be surprised to see the next generation of consoles in 2020 either. This would give game developers an appropriate amount of time to craft the launch titles.

We’re still a long way from PlayStation 5 and the Xbox One’s successor, though rumors are only going to get stronger throughout this year and the next. Stay tuned on Wccftech for all the latest on next-generation hardware.
 
Onkohan loppuvuodesta tulossa uutta rautaa näytönohjain puolelle?
Menee varmaan ensi vuoden puolelle. Ja Navistakin kiertää huhua, että olisi tarkoitettu RX500 sarjan tilalle ja tehot olisivat Vegan luokkaa.
 
Onkohan loppuvuodesta tulossa uutta rautaa näytönohjain puolelle?
AMD 2020 on tulossa ilmeisesti gtx1080: nopeampia ohjaimia.
Nvidia:? En ihmettelisi, vaikka viivästyttäisivät, kun ei ole kilpailua ja niiltäkin tulisi vasta joskus 2019-2020. Eikös Nvidia ole hyppäämässä kuluttajapuolella yhden sukupolven yli, poislukien 3000e:n titan?
 
AMD 2020 on tulossa ilmeisesti gtx1080: nopeampia ohjaimia.
Nvidia:? En ihmettelisi, vaikka viivästyttäisivät, kun ei ole kilpailua ja niiltäkin tulisi vasta joskus 2019-2020. Eikös Nvidia ole hyppäämässä kuluttajapuolella yhden sukupolven yli, poislukien 3000e:n titan?

Eiköhän viimeistään ensivuonna tule uusia AMD:n kortteja markkinoille. Mielellään hyppäisin AMD:n kelkkaan, kun nuo Freesync -näytöt ovat huomattavasti halvempia.
 
Eiköhän viimeistään ensivuonna tule uusia AMD:n kortteja markkinoille. Mielellään hyppäisin AMD:n kelkkaan, kun nuo Freesync -näytöt ovat huomattavasti halvempia.
Tulee, mutta ei välttämättä sitä nVidian tappajaa jota on odoteltu.
 
Tulee, mutta ei välttämättä sitä nVidian tappajaa jota on odoteltu.
Lähinnä saisi tulla sellanen 1440p 144Hz+ tai 4K 60Hz+ kortti. Ei nämä vegat kovin pitkälle yli 1440p 60Hz riitä. Tietysti freesync näytön kanssa ei kauheasti tarvitsekaan.

Pitäisikö spekulaatioketjun nimeen lisätä Navi?
Oliko mitään tietoa siitä että voiko tuo olla ns. multi-chip mallinen gpu? Eli vähän kuin Threadripper/epyc mutta näyttiksillä? Eli tekisivät noita "pieniä" piirejä ja niitä sitten vierekkäin tehokkaampiin kortteihin. Johan tällaista huhuiltiin 1.5v sitten, mutta en ole sen jälkeen mitään kuullut.
 
Lähinnä saisi tulla sellanen 1440p 144Hz+ tai 4K 60Hz+ kortti. Ei nämä vegat kovin pitkälle yli 1440p 60Hz riitä. Tietysti freesync näytön kanssa ei kauheasti tarvitsekaan.

Pitäisikö spekulaatioketjun nimeen lisätä Navi?
Oliko mitään tietoa siitä että voiko tuo olla ns. multi-chip mallinen gpu? Eli vähän kuin Threadripper/epyc mutta näyttiksillä? Eli tekisivät noita "pieniä" piirejä ja niitä sitten vierekkäin tehokkaampiin kortteihin. Johan tällaista huhuiltiin 1.5v sitten, mutta en ole sen jälkeen mitään kuullut.
Huhusaiteilla on ollut juttuja, että Navi ei korjaisi juurikaan Vegan ongelmia ja korjaaja tulisi olemaan Navin jälkeinen uusi arkkitehtuuri. Samat huhupajat väittävät, että AMD olisi itsekin todennut Vegan / Navin taydeksi flopiksi tehon suhteen ja pistänyt kaikki paukut sen uuden arkkitehtuurin kehitykseen siinä toivossa, että siitä tulisi Ryzenin vastine grafiikkapuolelle. Jos noihin huhuihin on luottamista, niin AMD olisi nopeuskilpailussa kunnolla mukana 2020. Siihen asti tuotteet olisivat lähinnä eniten myyvää keskisarjaa.

Jos oletetaan, että nuo tiedot olisivat oikeita, niin Navi lienee pienemmällä viivanleveydellä ja muutamalla parannuksella tehty Vega. Tosin jos AMD saa painettua Navin hinnan riittävän alas, niin suurin osa pelaajakunnasta kiittää ja kumartaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 529
Viestejä
4 499 046
Jäsenet
74 216
Uusin jäsen
TTeuras

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom