AMD-spekulaatioketju (RDNA:n ja CDNA:n tulevat sukupolvet)

AMD:n julkaisemien 4K tulosten keskiarvosta ja julkaisun hinnasta on laskettu seuraavaa: 6900 XT 8.61 USD/fps, 6800 XT 6.05 USD/fps, 6800 6.33 USD/fps

Toisin kuin yleensä, tehokkaampi XT-malli olisi myös suhteellisessa suorituskyvyssä edellä halvempaa 6800 korttia. Aika ihmeellistä hinnoittelua. Tulee mieleen, että onkohan 6800 väkisin alaspäin kohti 3070:aa venytetty malli tai helposti avattavissa/kellotettavissa 6800 XT:n luokkaan?

Kyllä vaikuttaa täysin siltä että RX 6800 XT on jytkytin mistä on lähdetty liikkeelle ja keinotekoisesti huononnettu osa piireistä. Näinhän se vain menee että joko kilpaillaan yhdellä mallilla tai sitten luodaan keinotekoisesti muita, jos pohja on sama ja tuotanto tasalaatuinen. Huonommin tulee rahaa jos on vain yksi tehokas malli 650 € hintaluokassa, kun moni ei edes 70 € halvempaa halua ostaa. Nämä ovat tyypillisiä rahamiehen elkeitä, sillä takaa-ajajan asema on nyt toistaiseksi takana. Siksi altavastaajan tuotteita on niin mukava ostella, kun ne hinnoitellaan mahdollisimman kilpailukykyiseksi ja laaditaan kuluttajaystävällisiksi siinä pelossa (tai pakossa), ettei vain hävittäisi kokonaan markkinoilta. Nyt tilanne on hitusen kitkainen kun kummatkin ovat aikalailla tasoissa, mutta Nvidia reagoi kyllä jo tulevilla huiman muistimäärän korteilla ja varmaan muutoinkin parannetuilla, joten eivät aio luopua paremmuudestaan helpolla mikä on loistavaa. Silti kun on näin tasaväkistä ei voi odottaa hintojen putoavan rajummin, sillä todellisuudessa kapitalistinen maailma on kartellien verkko aina kun hintataisto häämöttää edessä, ja taas toisen nitistämistä kun siihen on tilaisuus. Nvidia tosin on antanut jopa tilaa AMD:n elolle, sillä se on etumatkoillaan vain keskittynyt maksimaalisen katteen repimiseen, mikä pistää miettimään että ovatko nämä kaksi firmaa lopulta joltain osin enemmän kaveruksia kuin vihollisia? Äveriäiden omistajaosuuksista se lopulta on kiinni.

Tällaista se vain valitettavasti todellisuudessa on jos nyt jonkin fanipojan maailma murtui ihan täysin. Tärkeintä on kuitenkin muistaa juhlia silloin kun tulee aidosti kuluttajaystävällistä tavaraa tuutista, oli siihen syy sitten mikä tahansa (ei mikään orjatyövoima sentään). Nyt on tulossa suhteellisen sellaista ja siksi porukka ostaakin innoissaan, joten mitäpä sitä murehtimaan liikemaailman vipstaakkeleista. Odottamalla saat silti aina parempaa. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä vaikuttaa täysin siltä että RX 6800 XT on jytkytin mistä on lähdetty liikkeelle ja keinotekoisesti huononnettu osa piireistä. Näinhän se vain menee että joko kilpaillaan yhdellä mallilla tai sitten luodaan keinotekoisesti muita, jos pohja on sama ja tuotanto tasalaatuinen. Huonommin tulee rahaa jos on vain yksi tehokas malli 650 € hintaluokassa, kun moni ei edes 70 € halvempaa halua ostaa. Nämä ovat tyypillisiä rahamiehen elkeitä, sillä takaa-ajajan asema on nyt toistaiseksi takana. Siksi altavastaajan tuotteita on niin mukava ostella, kun ne hinnoitellaan mahdollisimman kilpailukykyiseksi ja laaditaan kuluttajaystävällisiksi siinä pelossa (tai pakossa), ettei vain hävittäisi kokonaan markkinoilta. Nyt tilanne on hitusen kitkainen kun kummatkin ovat aikalailla tasoissa,
Ilmeisesti se mukavuus liittyy jotenki siihen että merkiltä ei löydy parempaa ja tehokkaampaa rautaa joten voi kuvitella että nyt tuli tehtyä hyvä ostos. Jos nyt aatellaan että jos nyt AMD:n paras olisikin korkeintaan 3070:n tehoinen ja hintalappu 400-500e välimaastossa niin onko se parempi tilanne kuin AMD:n keskitehoinen kortti joka yltää 3070 tasolle maksaen saman verran? Sitäpaitsi jos toinen pulju ei saa tehoiltaan kilpailukykyistä rautaa niin siinä käy helposti niin että vastapuoli määrittää hintatason. Ehkä silloin 3070-kortti maksaisikin 700e ja sitä myytäisiin 3080 nimellä, silloin siitä AMD parhaasta voikin veloittaa 600e isontaen mallinumeroa. Näin kävi 5700-sarjan kanssa ja itseasiassa ne olisivat maksaneet satkun lisää jos nvidia olisi jättänyt superit julkaisematta. 5700:set korttina ovat käytännössä halvan polariksen seuraajia mutta niin vain hinta tuplaantui koska nvidia sen salli omalla hinnoittelullaan. Nyt kun on kilpailua niin keski- ja budjettiluokkaan tippuu tehoja ihan toisella tavalla.
 
Onko nuo amd ja nvidian tekniikat kuinka erinlaisia loppupeleissä? Hassua että juuri samat fps saaneet aikaan.
 
Toivottavasti tulee hyvä kattaus RT-testejä. Rasteripuoli nyt on vääjämättä niin, että puna- ja viherleiri vuorottelevat +-10 % resoluutiosta ja pelistä riippuen.
Olisi kyllä mukava pistää joku poll pystyyn tämän RT:n kanssa..

Minkälainen prosentti tuota oikeasti käyttää?
Kuinka moni aikoo käyttää lisää rahaa näytönohjaimeen, että saa lisää RT -suorituskykyä (6800XT vs 3080)?
Päivittääkö nyt joku näytönohjaimen pelkän RT- suorituskykyboostin vuoksi?

Ymmärrän kyllä, että monelle tuo on tärkeää.
Allekirjoittaneen mielestä tuo ei ole vielä lähellekään siellä tasolla, että se kiinnostaisi.. Mutta silti ostin tuon oman 2080:n ajatuksella, että siellä se on "taustalla" jos joskus haluaa kokeilla, tosin tuota päivää ei ole vieläkään tullut..
 
Kyllä vaikuttaa täysin siltä että RX 6800 XT on jytkytin mistä on lähdetty liikkeelle ja keinotekoisesti huononnettu osa piireistä. Näinhän se vain menee että joko kilpaillaan yhdellä mallilla tai sitten luodaan keinotekoisesti muita, jos pohja on sama ja tuotanto tasalaatuinen.
Keinotekoisesti? Ei todellakaan. Noin suuresta piiristä on aina tietty osa CU:ista viallisia tai ne eivät muuten kellotu riittävästi tahi kuluttavat liikaa. Vain täysin virheettömät yksilöt ovat kelvollisia 6900 XT:hen, jossa piiri on kokonaisuudessaan ehjä, kellottuu hyvin, eikä vuoda liikaa. Näitä on koko saannosta hyvin vähän, mikä rajoittaa 6900 XT:n myyntiä.

Hieman vialliset myydään 6800 XT:nä ja vielä enemmän vialliset 6800:na.

Newsflash: Näin tämän alan teollisuus on toiminut jo vuosikymmeniä. Tästä on kaikille etua: Saannot paranevat ja hinnat laskevat. Piirit suunnitellaan jo valmiiksi siten, että ne kestävät tietyn määrän viallisuutta ja vialliset osat voidaan kytkeä pois päältä ohjelmallisesti.
 
Olisi kyllä mukava pistää joku poll pystyyn tämän RT:n kanssa..

Minkälainen prosentti tuota oikeasti käyttää?
Kuinka moni aikoo käyttää lisää rahaa näytönohjaimeen, että saa lisää RT -suorituskykyä (6800XT vs 3080)?
Päivittääkö nyt joku näytönohjaimen pelkän RT- suorituskykyboostin vuoksi?

Ymmärrän kyllä, että monelle tuo on tärkeää.
Allekirjoittaneen mielestä tuo ei ole vielä lähellekään siellä tasolla, että se kiinnostaisi.. Mutta silti ostin tuon oman 2080:n ajatuksella, että siellä se on "taustalla" jos joskus haluaa kokeilla, tosin tuota päivää ei ole vieläkään tullut..

Kyllä itseä kiinnostaa nähdä se rt ekaa kertaa omalla ruudulla kun jossain saa tilattua kortin jokankorvaa nykyisen gtx1070. Se kuinka paljon rt tulee olemaan päällä todellisuudessa riippuu taas ihan siitä kuinka hyvin pelit pyörii se päällä, varmasti ensimmäinen asia mistä lähden lisää fps hakemaan jos peli rupeaa nykimään. Itsekkin sitä mieltä että todellinen rt suorituskyky tulee vasta tulevaisuuden korteissa, vieläkin ollaan enemmän tech demo osastolla nykyisillä korteilla kun kaikkia rt ominaisuuksianei kuitenkaan voida vielä ilman kikkailuja pyörittää
 
Osaan mutta en voi :beye:


Näin yleisesti AMD on kyllä tämän jakson voittaja medianäkyvyydellä.

Ensin vähän sneakpeak julkaisua prossuista, sitten pari viikkoa näyttiksistä sama. Tästä pari viikkoa ja itse prossut myyntiin, pari viikkoa ja 6800/XT myyntiin ja siitä pari viikkoa 6900 myyntiin.

Kokoajan jotain puhuttavaa.

Ovat tainneet intialaisen lähdön kohdalla vaihtaa marketingin myös...

Eikös ne rytsölä testit tule samaan aikaan kuin myynti alkaa. Eikai ole mitään syytä ajatella muuta näyttisten kohdalla.
 
Kyllä itseä kiinnostaa nähdä se rt ekaa kertaa omalla ruudulla kun jossain saa tilattua kortin jokankorvaa nykyisen gtx1070. Se kuinka paljon rt tulee olemaan päällä todellisuudessa riippuu taas ihan siitä kuinka hyvin pelit pyörii se päällä, varmasti ensimmäinen asia mistä lähden lisää fps hakemaan jos peli rupeaa nykimään. Itsekkin sitä mieltä että todellinen rt suorituskyky tulee vasta tulevaisuuden korteissa, vieläkin ollaan enemmän tech demo osastolla nykyisillä korteilla kun kaikkia rt ominaisuuksianei kuitenkaan voida vielä ilman kikkailuja pyörittää
Jos tykkää pelata näyttäviä single playereita, niin onhan ne valot ja varjot ihan hienoja (jos niihin ehtii kiinnittää huomiota). Warzonea kun koitti pelata noissa halloweenin hämärämapeissa RT päällä, ei yksinkertaisesti nähnyt mitään mitä olisi pitänyt nähdä :) Kyllä se vielä ihan hyvällä fps pyöri noilla uusilla korteilla.
Itse kun pelaan lähinnä fps-moninpelejä, niin ylimääräisellä silmäkarkilla tekee itselleen vain hallaa, lisäksi RT-tuella olevia pelejä on tällä hetkellä suht vähän.

Ei paina vaakakupissa juurikaan, ehdin RTX:llä testaamaan ja totesin että ei oo mun juttu. Mielenkiinnolla itsekin odotan kyllä RT-benchmarkkeja silti.
Itsellä ei ole merkitystä resoluution upscalingillakaan, kiinnostava ominaisuus mutta juuri sain päivitettyä 1440p:hen eikä hyppy 4k:hon ole tulossa lähiaikoina joten aika triviaali feature.
Big Navi tulee taloon jokatapauksessa, aina ollut altavastaajan puolella ja nyt on hyvä aika tukea kilpailua. Lisäksi otti Nvidian julkaisun heikkous päähän, toivottavasti AMD hoitaa omansa paremmin.
 
Näin yleisesti AMD on kyllä tämän jakson voittaja medianäkyvyydellä.

Ensin vähän sneakpeak julkaisua prossuista, sitten pari viikkoa näyttiksistä sama. Tästä pari viikkoa ja itse prossut myyntiin, pari viikkoa ja 6800/XT myyntiin ja siitä pari viikkoa 6900 myyntiin.

Kokoajan jotain puhuttavaa.

Ovat tainneet intialaisen lähdön kohdalla vaihtaa marketingin myös...

Eikös ne rytsölä testit tule samaan aikaan kuin myynti alkaa. Eikai ole mitään syytä ajatella muuta näyttisten kohdalla.
Tämä
Ainoa mikä harmittaa että Lisa Su on tuollainen cocktease.
Ois tuonut tavaransa kauppoihin vähän nopeammin eikä jäänyt istumaan sen päälle :D

Kylmät väreet tuli kyllä molempien julkaisujen esittelyn kanssa, oli hienosti hoidettu eikä turhaa keskitytty kilpailijoiden tuotteiden haukkumiseen.
Nautin erityisesti Ryzenin launchin lähetymistavasta "olemme kärjessä moniydinsuorituskyvyssä yadda yadda ja niin monessa asiassa", hetken hiljaisuus "ainiin, meillä on myös paras single-core ja peliprossu" :D

En kyllä todellakaan odottanut että GPU:ssa päästään kärkikahinoihin, mutta hyvä että päästiin. Suorastaan loistava ajankohta päivittää uuteen PC-rautaan 10 vuoden tekohengittelyn jälkeen.
 
Tämä
Ainoa mikä harmittaa että Lisa Su on tuollainen cocktease.
Ois tuonut tavaransa kauppoihin vähän nopeammin eikä jäänyt istumaan sen päälle :D

Kylmät väreet tuli kyllä molempien julkaisujen esittelyn kanssa, oli hienosti hoidettu eikä turhaa keskitytty kilpailijoiden tuotteiden haukkumiseen.
Nautin erityisesti Ryzenin launchin lähetymistavasta "olemme kärjessä moniydinsuorituskyvyssä yadda yadda ja niin monessa asiassa", hetken hiljaisuus "ainiin, meillä on myös paras single-core ja peliprossu" :D

En kyllä todellakaan odottanut että GPU:ssa päästään kärkikahinoihin, mutta hyvä että päästiin. Suorastaan loistava ajankohta päivittää uuteen PC-rautaan 10 vuoden tekohengittelyn jälkeen.

Eipä niitä kannata tuoda nopeampaa ku on valmista, muuten käy sillee niinko nVidialle. Muutenki varmaan tässä crunchataan nyt ajurit iskuun että ei tuu sanomista samaan tapaan ku RDNA 1.
 
Pelimakuja on tietenkin monia ja koko rt:stä vaahtoaminen on välillä mennyt jo pikkasen yli. Hieman huvittanut aina seurata "keskusteluja" missä äänekkäimmät tekniikan puolestapuhujat on monesti olleet niitä jotka kipittää pitkin nettiä listimässä muita; ehtiikö niissä nyt niin paljoa huomata heijastuuko mikä mistäkin lätäköstä? ;)

Ite taas kun en nettiräiskintöjä harrasta niin oon kokoajan oottanut lisää kunnon tunnelmapläjäyksiä sun muita joissa ehtii fiilistellä ja ihailla maisemia. Metron nyt ehdin sitten pelata läpi ilman efektejä ja tällä hetkellä ainoa rt-peli mitä aion pelata heti ku saan näyttiksen on Control... ja senkin ehdin jo pleikkarilla vetämään platinalla läpi mutta tämmösenä alanwake fanina Controlin delsuja en oo vielä pelannut joten uusintakierros lähtee heti tulille kunhan uuden kortin saan. Tietenkään tuosta ei uusintapelaamisella saa kovin montaa kymmentä tuntia irti kun päätarina on tuttu mutta onneksi Witcher kolmosesta on tulossa se complete edition ja se on edelleenkin pelaamatta joten ehkä siihen saa upotettua sen 100 tuntia mitä monet muutkin... :rolleyes:

Kaikenkaikkiaan niin hieno tekniikka kuin rt onkin niin itselle tuolla ei älyttömän paljon ole arvoa... Tarinavetoiset yksinpelit kun kerran vetää läpi niin hyvin harvoin niillä on läpipeluuarvoa kun taas minecraftin fanit vissiin saa rahoilleen vastinetta.
 
Minecraft ainakin pitäisi toimia, kun DXR pitäisi olla se juttu. Tomb raider todennäköisesti myös pyörii. Hirveän montaa RT testiä ei tarvitse tehdä, mutta kai sinne jonkun battlefield, metro, control kolmikosta voi lisäksi ottaa ihan FPS lukemina (valkkaa vaikka ne missä on benchmark olemassa itse pelissä). Muuten lähinnä kiinnostaa toimiiko RT yleisesti noissa peleissä (toimii/ei toimi ja mahdollinen info että jos ei toimi niin tuleeko päivitys jollain aikataululla) ja Port Royal 3dmark testin voisi ajaa kun sekin varmasti toimii (kun kerran 1060 6gb kortilla saa päälle 800 pinnaa ilman RT tukea). Niin ja toimiiko esim. Cyberpunk heti julkaisussa, vai tuleeko tuohon RT myöhemmin (ja/tai päivityksenä AMD:n korteilla).
 
Minecraft ainakin pitäisi toimia, kun DXR pitäisi olla se juttu. Tomb raider todennäköisesti myös pyörii. Hirveän montaa RT testiä ei tarvitse tehdä, mutta kai sinne jonkun battlefield, metro, control kolmikosta voi lisäksi ottaa ihan FPS lukemina (valkkaa vaikka ne missä on benchmark olemassa itse pelissä). Muuten lähinnä kiinnostaa toimiiko RT yleisesti noissa peleissä (toimii/ei toimi ja mahdollinen info että jos ei toimi niin tuleeko päivitys jollain aikataululla) ja Port Royal 3dmark testin voisi ajaa kun sekin varmasti toimii (kun kerran 1060 6gb kortilla saa päälle 800 pinnaa ilman RT tukea). Niin ja toimiiko esim. Cyberpunk heti julkaisussa, vai tuleeko tuohon RT myöhemmin (ja/tai päivityksenä AMD:n korteilla).
Niin lähinnähän noihin testeihin kaivataan fps-lukemat samoista peleistä millä Amperet testattu,sitähän tässä käytännössä käytetään verrokkina ja se on se asia joka kaikkia kiinnostaa :)

Edit: äh luurilla kun alottaa viestinkirjoituksen se jostain syystä heittää sen luonnoksen jostain mukaan, vaikka sen oiskin pyyhkinyt pois, pahoittelut
 
Itse pelailen ehkä 30% ajasta single player "AAA" pelejä (RDR2, Odyssey, Horizons), mutta suurin osa peleistä on sitten multiplayer FPS "competetive" räiskintää (Apex, Warzone, BFV).

Itselle on tärkeää että 1440p 144hz näytölllä single playerissa saan laittaa karkit tappiin ja fps saisi pysyä aina yli 50, average huitoisi jossain 60-70. Sitten taas multiplayeriin lasken karkkeja niin paljon että fps olisi 1440p näytöllä aina yli 144 tai ainakin yli 120. Nyt käytössä Ryzen 3600 + 2060Super, ja AAA pelit pyörii lähes kaikki tarpeeksi hyvin, mutta multiplayerissa joutuu karkkeja laskemaan aikalailla lowille että pyörii.

Ja tiedän, että pitäisi pelailla aina lowilla että vihut näkyy paremmin ruohon läpi jne, mutta mielellään nautin paremmasta kuvanlaadusta kuhan kuva pysyy sulavana ja FPS:t korkealla. Toistaiseksi ei ainakaan tunnu että olisi mitenkään CPU bottleneckiä kun GPU usage aina 99%. 6800XT / RTX3080 kiikarissa.

Sampsalle hieman lainaamatta vastaaillen, jotta olisi mielenkiintoista omalta osalta nähdä testeissä myös dataa siitä, että miten paljon asetuksia pitää laskea että vaikka 1% minimi on yli 144fps näissä kevyemmissä multiplayeriräiskinnöissä. Varmaan saa näillä vehkeillä jo tosin surutta asetukset tapissa ajella 1440p resolla ja fps aina yli 144. Mutta mites esim 4K 120Hz?
 
Itse pelailen ehkä 30% ajasta single player "AAA" pelejä (RDR2, Odyssey, Horizons), mutta suurin osa peleistä on sitten multiplayer FPS "competetive" räiskintää (Apex, Warzone, BFV).

Itselle on tärkeää että 1440p 144hz näytölllä single playerissa saan laittaa karkit tappiin ja fps saisi pysyä aina yli 50, average huitoisi jossain 60-70. Sitten taas multiplayeriin lasken karkkeja niin paljon että fps olisi 1440p näytöllä aina yli 144 tai ainakin yli 120. Nyt käytössä Ryzen 3600 + 2060Super, ja AAA pelit pyörii lähes kaikki tarpeeksi hyvin, mutta multiplayerissa joutuu karkkeja laskemaan aikalailla lowille että pyörii.

Ja tiedän, että pitäisi pelailla aina lowilla että vihut näkyy paremmin ruohon läpi jne, mutta mielellään nautin paremmasta kuvanlaadusta kuhan kuva pysyy sulavana ja FPS:t korkealla. Toistaiseksi ei ainakaan tunnu että olisi mitenkään CPU bottleneckiä kun GPU usage aina 99%. 6800XT / RTX3080 kiikarissa.

Sampsalle hieman lainaamatta vastaaillen, jotta olisi mielenkiintoista omalta osalta nähdä testeissä myös dataa siitä, että miten paljon asetuksia pitää laskea että vaikka 1% minimi on yli 144fps näissä kevyemmissä multiplayeriräiskinnöissä. Varmaan saa näillä vehkeillä jo tosin surutta asetukset tapissa ajella 1440p resolla ja fps aina yli 144. Mutta mites esim 4K 120Hz?
Ei ainakaan 3800x ja 3080 päässyt 1440p nupit kaakossa 144fps missään pelissä mitä testailin, ei se suorituskykyharppaus niin merkittävä tuohon edelliseen generaatioon ole joten tuskin irtoaa samaa Radeonillakaan.
 
  • Tykkää
Reactions: gm_
Keinotekoisesti? Ei todellakaan. Noin suuresta piiristä on aina tietty osa CU:ista viallisia tai ne eivät muuten kellotu riittävästi tahi kuluttavat liikaa. Vain täysin virheettömät yksilöt ovat kelvollisia 6900 XT:hen, jossa piiri on kokonaisuudessaan ehjä, kellottuu hyvin, eikä vuoda liikaa. Näitä on koko saannosta hyvin vähän, mikä rajoittaa 6900 XT:n myyntiä.

Hieman vialliset myydään 6800 XT:nä ja vielä enemmän vialliset 6800:na.

Newsflash: Näin tämän alan teollisuus on toiminut jo vuosikymmeniä. Tästä on kaikille etua: Saannot paranevat ja hinnat laskevat. Piirit suunnitellaan jo valmiiksi siten, että ne kestävät tietyn määrän viallisuutta ja vialliset osat voidaan kytkeä pois päältä ohjelmallisesti.
Tosin jos saanto on todella hyvää, niin niitä piirejä myydään alemmassa kategoriassa keinotekoisesti rampautettuna. Nimim. hyllyssä 6970:ksi avattu 6950 :) Tulisko edellisen 6000-sarjan toisinto nyt ;)
 
Tosin jos saanto on todella hyvää, niin niitä piirejä myydään alemmassa kategoriassa keinotekoisesti rampautettuna. Nimim. hyllyssä 6970:ksi avattu 6950 :) Tulisko edellisen 6000-sarjan toisinto nyt ;)

Toivottavasti ei mulla on tuolla hyllyssä yksi 6970:ksi avattu 6950 josta on crossfire liittimen vierestä ampunut mosfetin kuuhun niin että piirilevy on musta.
 
Toivottavasti ei mulla on tuolla hyllyssä yksi 6970:ksi avattu 6950 josta on crossfire liittimen vierestä ampunut mosfetin kuuhun niin että piirilevy on musta.
Auts, mulla ei ollut tuon kanssa mitään ongelmia. Tosin tein vain yksiköiden avauksen enkä nostanut kelloja tai voltteja.
 
1440p suorituskyky kiinnostaa todennäköisesti myös aika monia, olettaen että suorituskyky on ennakko-odotusten mukaista (eli parempaa suhteessa kuin Ampere kortteja vastaan isommilla resoilla). Tuossa kohtaa tietty voi kokeilla jotain peliä myös kilpa-asetuksilla ihan referenssiksi miten pyöriminen eroaa kun asetuksia lasketaan tuohon suuntaan.
 
Olisi kyllä mukava pistää joku poll pystyyn tämän RT:n kanssa..

Minkälainen prosentti tuota oikeasti käyttää?
Päivittääkö nyt joku näytönohjaimen pelkän RT- suorituskykyboostin vuoksi?
Jos päivittäisin nyt korttia niin RT olisi kyllä tärkeä ominaisuus muiden joukossa. RT ei olisi minulle ainoa mittari, mutta kyllä se vaikuttaisi. Jatkossa entistä useampi peli tulee sitä kuitenkin käyttämään, vaikka nykykorttien tehot ei enää 5v päästä ole kuin mopoja moottoritiellä. Toki voidaan myös miettiä että jonkinlaisia RT efektejä tulee nämäkin kortit jaksamaan myös 5v päästä, kiitos uusien konsolien. Niissä ei tule olemaan enempää RT tehoa, joten peleihin tulee myös asetukset joilla konsolit jaksaa niitä pyörittää.
 
En muistaakseni minäkään. Mulla on radeonien hajoamisprosentti 50 ja niitä on ollut enemmän kuin kaksi
Pitää koputtaa puuta, itselläni ei ole mennyt vielä yhtään. Vanhin on Rage 128, mikä on edelleen hyllyssä. Taitaa olla ainut omassa kaapissa jäljelläoleva kortti, millä toimii alkuperäisen Final Fantasy VII:n PC-version grafiikkakiihdytys :) Geforce 780:stä lähtien on ollut lähinnä Nvidiaa. Vanhemmat ATI:n kortteja ja jokunen Matrox. Ja vanhimmat jotain mitä sattuu :) Ehkä nyt on sitten taas Radeonin aika, mielenkiinnolla odottelen noita uusia 6000 sarjalaisia ja tuloksia.

Edit: Jonkun vanhimman pään kortin heitin kyllä kesällä kierrätykseen siivouksien yhteydessä, kun oli konkat pullistuneet ja vuotaneet. Mutta ei tainnut olla mikään ATI:n kortti. Ainakin tuo Rage 128 on vielä ihan ehjän näköinen, tosin en ole koittanut moneen vuoteen...
 
Viimeksi muokattu:
Näistä julkaisuista on tullut sellainen mieleen että AMD on niskan päällä ja kun NVidia ei julkaissut alempiin luokkiin mitään niin ne pikkunavit voi jäädä kypsymään kunnes niitä voi alkaa myydä kun kilpailijan hinnat ja muut tiedot on selvillä. Turha sekoittaa pakkaa liikaa muutenkaan kun on rajoitettu määrä uusia tuotteita ei ostajat mene sekaisin ja ostavat vanhasta tottumuksesta ei sitä halvinta eikä kalleinta, mutta parhaan saannin keskimallin.

@Sampsa enemmän kuin maksimifps kiinnostelis kanssa sellainen että miten paljon pitää asetuksia laskea että peli on vielä pelattava (ehkä sellanen 120fps) sitten 1440p ultrawide resoluutiot ja pelattavuus VR:llä. ACC vr:llä vaikka 20 AI:n gridillä on siihen hyvä burnis testi. Itse testaisin ton VR:n vaikka niin että minimi ja max asetukset dippaako alle 90fps.

Jostain syystä simutestejä harvat tekee, mutta ehkä on sen verran pieni osuus pelaajista kuitenkin ja vaivaa ehkä tavallista testiä enemmän.
 
Keinotekoisesti? Ei todellakaan. Noin suuresta piiristä on aina tietty osa CU:ista viallisia tai ne eivät muuten kellotu riittävästi tahi kuluttavat liikaa. Vain täysin virheettömät yksilöt ovat kelvollisia 6900 XT:hen, jossa piiri on kokonaisuudessaan ehjä, kellottuu hyvin, eikä vuoda liikaa. Näitä on koko saannosta hyvin vähän, mikä rajoittaa 6900 XT:n myyntiä.

Hieman vialliset myydään 6800 XT:nä ja vielä enemmän vialliset 6800:na.

Newsflash: Näin tämän alan teollisuus on toiminut jo vuosikymmeniä. Tästä on kaikille etua: Saannot paranevat ja hinnat laskevat. Piirit suunnitellaan jo valmiiksi siten, että ne kestävät tietyn määrän viallisuutta ja vialliset osat voidaan kytkeä pois päältä ohjelmallisesti.
Todellakin piirejä leikataan keinotekoisesti markkinalähtöisesti eikä vain vikojen takia. Niin on tehty aina ennenkin. TSCM:n 7nm prosessilla yli puolet navi 21 piireistä pitäisi olla ilmaan vikaa, joten eipä taida luontaisesti tulla riittävästi piirejä joita pitää leikata yli 10% (*) 6800 varten. Yleensä halvempia kortteja vielä myydään ehdottomasti eniten. Newsflash sinullekin: tuotteet hinnoitellaan voitto maksimoiden sen mukaan miten niistä saadaan eniten rahaa, eikä hinta automaattisesti laske kun vikojen määrä vähenee.

(*) osa sirusta on yhteistä kaikille, eikä kelpoisten sirujen tuotantomääriä voi laskea suoraa CU määristä, mutta mittasuhde tuosta selviää.
 
Näistä julkaisuista on tullut sellainen mieleen että AMD on niskan päällä ja kun NVidia ei julkaissut alempiin luokkiin mitään niin ne pikkunavit voi jäädä kypsymään kunnes niitä voi alkaa myydä kun kilpailijan hinnat ja muut tiedot on selvillä. Turha sekoittaa pakkaa liikaa muutenkaan kun on rajoitettu määrä uusia tuotteita ei ostajat mene sekaisin ja ostavat vanhasta tottumuksesta ei sitä halvinta eikä kalleinta, mutta parhaan saannin keskimallin.

@Sampsa enemmän kuin maksimifps kiinnostelis kanssa sellainen että miten paljon pitää asetuksia laskea että peli on vielä pelattava (ehkä sellanen 120fps) sitten 1440p ultrawide resoluutiot ja pelattavuus VR:llä. ACC vr:llä vaikka 20 AI:n gridillä on siihen hyvä burnis testi. Itse testaisin ton VR:n vaikka niin että minimi ja max asetukset dippaako alle 90fps.

Jostain syystä simutestejä harvat tekee, mutta ehkä on sen verran pieni osuus pelaajista kuitenkin ja vaivaa ehkä tavallista testiä enemmän.

Yllensähän noissa testeissä nykyään kerrotaankin nimenomaan average FPS, ja sitten erikseen vielä nuo matalat FPS:t (99th percentile jne). VR testejä taitaa harvemmin olla, liekkö mikään sivusto keskittyy noihin?
 
Yllensähän noissa testeissä nykyään kerrotaankin nimenomaan average FPS, ja sitten erikseen vielä nuo matalat FPS:t (99th percentile jne). VR testejä taitaa harvemmin olla, liekkö mikään sivusto keskittyy noihin?

Babeltechin arvostelut mainittiin redditissä:
Ampere vs. Turing
3080 vs 3090

Näissä frametime-käppyrät antaa varmaan parhaan vertailun suorituskyvyistä. Selkeää hyppyä on Turingista Ampereen.

Lisäksi sivuilla esimerkiksi HLA:n benchmarkit Vega56 - 2080 Ti:n välistä 13 eri kortilla. TLDR: isoja eroja ei näy, 2080S:stä ylöspäin ei muodostu korkeimmilla asetuksilla keinotekoisia ruutuja lainkaan.
 
Todellakin piirejä leikataan keinotekoisesti markkinalähtöisesti eikä vain vikojen takia. Niin on tehty aina ennenkin. TSCM:n 7nm prosessilla yli puolet navi 21 piireistä pitäisi olla ilmaan vikaa, joten eipä taida luontaisesti tulla riittävästi piirejä joita pitää leikata yli 10% (*) 6800 varten. Yleensä halvempia kortteja vielä myydään ehdottomasti eniten. Newsflash sinullekin: tuotteet hinnoitellaan voitto maksimoiden sen mukaan miten niistä saadaan eniten rahaa, eikä hinta automaattisesti laske kun vikojen määrä vähenee.

(*) osa sirusta on yhteistä kaikille, eikä kelpoisten sirujen tuotantomääriä voi laskea suoraa CU määristä, mutta mittasuhde tuosta selviää.
Navi 21 on suuri piiri (536 mm2) ja virheettömiä yksilöitä ei ole tiedossa valtavia määriä. Kaikki mitkä saadaan ulos virheettöminä myydään takuuvarmasti ulos 6900 XT:nä - siitä on luvassa paras kate ja tuotanto ei varmasti vastaa kysyntää. Virhe yhdessäkin CU:ssa tiputtaa sirun 6800 XT-luokkaan.
 
Navi 21 on suuri piiri (536 mm2) ja virheettömiä yksilöitä ei ole tiedossa valtavia määriä. Kaikki mitkä saadaan ulos virheettöminä myydään takuuvarmasti ulos 6900 XT:nä - siitä on luvassa paras kate ja tuotanto ei varmasti vastaa kysyntää. Virhe yhdessäkin CU:ssa tiputtaa sirun 6800 XT-luokkaan.
Niin, nyt oli kyse 6800 gpu:sta, joka tarkottaisi että virheitä pitää olla useampia, jotta niistä ei saa edes 10% leikattua 6800xt mallia. TSCM:n 7nm prosessilla on raportoitu virhetiheydeksi 0,09 neliösenttiä kohti. Virheellisiä yksilöitä on vain 48%.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, nyt oli kyse onko 6800 gpu:sta, joka tarkottaisi että virheitä pitää olla useampia, jotta niistä ei saa edes 10% leikattua 6800xt mallia. TSCM:n 7nm prosessilla on raportoitu virhetiheydeksi 0,07 neliösenttiä kohti. Virheellisiä yksilöitä on vain 48%.
Ai se on edelleen laskenut aiemmin ilmoitetusta 0,09 luvusta? Lisäksi pitää ottaa binnaus huomioon. 6900xt pitää olla sekä virheetön, että suht matalalla vuotovirralla varustettu. Virheelliset, mutta ok vuotovirtaiset menee 6800xt malliin. Paljon vuotavat, oli ne virheellisiä tai ei, menee 6800 malliin jossa on enemmän pelivaraa saada kortti toimimaan tehobudjetin rajoissa. En yhtään ihmettelisi jos 6900xt malleihin kelpaisi vain 10-20% linjastolta tulevista piireistä. Voin toki olla väärässäkin ja 6900xt:n kanssa ei tule olemaan mitään saatavuusonglemia.
 
Niin, nyt oli kyse onko 6800 gpu:sta, joka tarkottaisi että virheitä pitää olla useampia, jotta niistä ei saa edes 10% leikattua 6800xt mallia. TSCM:n 7nm prosessilla on raportoitu virhetiheydeksi 0,09 neliösenttiä kohti. Virheellisiä yksilöitä on vain 48%.
Virhetiheys 0,09 x 536 mm2 tekee keskimäärin 48,2 virhettä per piiri...
 
Ai se on edelleen laskenut aiemmin ilmoitetusta 0,09 luvusta?
Kyllä se todennäköisesti on alle 0,09 nykyään. Tuo 0,09 oli 2019 ensimmäisellä neljänneksellä* mistä on jo yli puolitoista vuotta ja prosessia on luonnollisesti sittemmin viilailtu

0,09 @ HVM + 3Q, TSMC:n 7nm aloitettiin massatuotanto (=HVM) Q2/18.
 
Ai se on edelleen laskenut aiemmin ilmoitetusta 0,09 luvusta? Lisäksi pitää ottaa binnaus huomioon. 6900xt pitää olla sekä virheetön, että suht matalalla vuotovirralla varustettu. Virheelliset, mutta ok vuotovirtaiset menee 6800xt malliin. Paljon vuotavat, oli ne virheellisiä tai ei, menee 6800 malliin jossa on enemmän pelivaraa saada kortti toimimaan tehobudjetin rajoissa. En yhtään ihmettelisi jos 6900xt malleihin kelpaisi vain 10-20% linjastolta tulevista piireistä. Voin toki olla väärässäkin ja 6900xt:n kanssa ei tule olemaan mitään saatavuusonglemia.
0,07 oli virhe ulkomuistista, jonka korjasin heti tuonne. Joo, voi olla että 6900xt:lle ei kelpaa kaikki ehjät piirit. Mutta sillä ei ole merkitystä tuleeko riittävästi tarpeeksi risoja 6800 kortteja varten, sillä niiden hinta ja saatavuus päätetään markkinointitiimissä, eikä saantojen mukaan.
 
Nyt menee neliösentit ja neliömillit sekaisin. 536mm2 on 5.36cm2. 0.09 virhettä per neliösentti = 0.09*5.36 = n. 0.5 virhettä per piiri
Hups, ajatusvirhe.

No joka tapauksessa tuo 0,07 tai 0,09 on luku sellaisista virheistä, jotka tekevät sirun täysin käyttökelvottomaksi ja siru täytyy heittää menemään. Pienemmät virheet tekevät osia sirusta vialliseksi, jolloin sen voi käyttää esimerkiksi 6800-piirinä. Lisäksi tuo virheluku ei kerro mitään sirun kellottuvuudesta tai vuotovirroista. Osa siruista on parempia kuin toiset.
 
Hups, ajatusvirhe.

No joka tapauksessa tuo 0,07 tai 0,09 on luku sellaisista virheistä, jotka tekevät sirun täysin käyttökelvottomaksi ja siru täytyy heittää menemään. Pienemmät virheet tekevät osia sirusta vialliseksi, jolloin sen voi käyttää esimerkiksi 6800-piirinä. Lisäksi tuo virheluku ei kerro mitään sirun kellottuvuudesta tai vuotovirroista. Osa siruista on parempia kuin toiset.
Mistäs näin päättelit/luit/kuulit? Se että onko siru käytettävissä leikattuna, riippuu siitä mihin kohtaan virhe osuu. Suurin osa virheistä voidaan rajata "leikkaamalla" ulos. Vain hyvin harva kohta siinä piirissä on sellaisia että virhe aiheuttaa koko piirin menetyksen. Jos 0.09 olisi tuollaisten kokonaan hajonneiden piirien lukema niin ehjiä piirejä ei tulisi juuri yhtään.

Edit:
7nm is sitting at ~.09 defect rate. VERY good.

That translates into:

Navi 10: ~80% Yield of fully working parts.
Zen2 Chiplet: ~94% Yield of fully working parts.
 
AMD:n julkaisemien 4K tulosten keskiarvosta ja julkaisun hinnasta on laskettu seuraavaa: 6900 XT 8.61 USD/fps, 6800 XT 6.05 USD/fps, 6800 6.33 USD/fps

Toisin kuin yleensä, tehokkaampi XT-malli olisi myös suhteellisessa suorituskyvyssä edellä halvempaa 6800 korttia. Aika ihmeellistä hinnoittelua. Tulee mieleen, että onkohan 6800 väkisin alaspäin kohti 3070:aa venytetty malli tai helposti avattavissa/kellotettavissa 6800 XT:n luokkaan?
6800 olisi mieluisin vaihtoehto tehonkulutuksen ja kokonsa puolesta (nykyiseen koteloon ei edes mahdu yli 2 slotin kortit), mutta tuntuu kyllä hieman hölmöltä ostaa se kun hintaero XT-malliin on niin pieni. Pitää nyt vielä miettiä vaihtoehtoja kun saadaan arvostelut ja kortit oikeasti löytyy kaupasta, mutta voi olla että pitää antaa periksi ja hankkia hieman isompi kotelo. Tosin silloinhan euro/fps nousee :think:
 
6800 olisi mieluisin vaihtoehto tehonkulutuksen ja kokonsa puolesta (nykyiseen koteloon ei edes mahdu yli 2 slotin kortit), mutta tuntuu kyllä hieman hölmöltä ostaa se kun hintaero XT-malliin on niin pieni. Pitää nyt vielä miettiä vaihtoehtoja kun saadaan arvostelut ja kortit oikeasti löytyy kaupasta, mutta voi olla että pitää antaa periksi ja hankkia hieman isompi kotelo. Tosin silloinhan euro/fps nousee :think:
Minullekin olisi kelvannut vähävirtainen ja jopa 6800 heikompi sekä halvempi kortti eli about 3070 tasoinen. Nyt valinta taitaa kuitenkin olla 6800xt, kun siinä saa rahoille enemmän vastinetta. Alikellotan sen sitten vaikka.
 
Mistäs näin päättelit/luit/kuulit? Se että onko siru käytettävissä leikattuna, riippuu siitä mihin kohtaan virhe osuu. Suurin osa virheistä voidaan rajata "leikkaamalla" ulos. Vain hyvin harva kohta siinä piirissä on sellaisia että virhe aiheuttaa koko piirin menetyksen. Jos 0.09 olisi tuollaisten kokonaan hajonneiden piirien lukema niin ehjiä piirejä ei tulisi juuri yhtään.

Edit:
Niin, siis se 0,09 kertoo piirin kovista virheistä - virheistä, jotka tekevät jonkin osan piiristä kokonaan käyttökelvottomaksi. Jos virhe osuus sellaiseen osaan piiriä, jolla ei ole redundanssia, on piiri menetetty. Jos kova virhe osuu vaikkapa grafiikkapiirin CU:n sisälle - olet oikeassa - se voidaan eristää ulos ja käyttää piiriä osittain.

Näiden kovien virheiden lisäksi on runsaasti pienempiä (soft) virheitä - esimerkiksi johtimessa on virhe, jonka takia se kyllä toimii, mutta suuremmalla resistanssilla. Tällainen virhe voi näkyä esimerkiksi niin, ettei kyseinen CU kellotu kunnolla tai sen vuotovirrat ovat aivan liian suuret. Tämä voi tehdä osan piiristä efektiivisesti käyttökelvottomaksi, koska esimerkiksi saavutettava kellotaajuus on niin pieni, ettei piiriä voida myydä jonkin speksin mukaisena siruna. Tai vuotovirrat aiheuttaisivat liian suuren virrankulutuksen.

Eli se pointti oli, ettei 0,09 vikatiheytenä vielä kerro suoraan yhtään mitään siitä mikä osa piireistä voidaan minäkin käytännön näytönohjainmallina.
 
Viimeksi muokattu:
Näiden kovien virheiden lisäksi on runsaasti pienempiä (soft) virheitä
Soft Error Rate viittaa tyypillisesti aivan eri asiaan (muistisolujen säteilypohjainen korruptoituminen). Onko sulla heittää jotain tähän aiheeseen liittyvää materiaalia?
 
Niin, toisin kuin NVIDIA:n 3070:ssa on pienempi piiri kuin 3080/3090 malleissa on AMD:llä sama piirikoko myös 6800:ssa. Tämä varmasti näkyy tuossa hinnassa joka on NVIDIA:n vastinetta (3070) suurempi. Ei raaski myydä kallista piiriä liian halvalla. Vaikeuttaa taas segmentointia kun 6800XT on sitten niin lähellä hinnassa. XT:llä kuitenkin tapellaan hienosti 3080:a vastaan eikä sitä voi hirveästi hinnassa korottaa...

RT-kyvystä on nyt puhuttu juu paljon, mutta minusta ihan aiheestakin. Moni tuntuu ostavan yli 500€ maksavan näytönohjaimen panostuksena tulevaisuuteen 2-3v ajalle. Harvalla riittää rahaa lähteä vaihtamaan alle vuoden välein näyttistä uusien pelien mukaan. Tuntuu kuitenkin, että peliteollisuus tulee tuota RT-ominaisuutta lisäämään lähitulevaisuudessa, halusimme sitä tai emme. Ainakin itsestä on kiva pelata pelit niin kuin pelintekijät on ne miettineet, eli parhailla grafiikoilla. Jotkut kokee RT:n turhana, mutta niin varmaan kokivat myös aikoinaan esim. Anti-aliasingin ja muut kuvanparannukset jotka pudottavat FPS:ää.

Muutaman vuoden päästä RT:stä ei enää itketä ja se on perusominaisuuksia.
 
Niin, toisin kuin NVIDIA:n 3070:ssa on pienempi piiri kuin 3080/3090 malleissa on AMD:llä sama piirikoko myös 6800:ssa. Tämä varmasti näkyy tuossa hinnassa joka on NVIDIA:n vastinetta (3070) suurempi. Ei raaski myydä kallista piiriä liian halvalla. Vaikeuttaa taas segmentointia kun 6800XT on sitten niin lähellä hinnassa. XT:llä kuitenkin tapellaan hienosti 3080:a vastaan eikä sitä voi hirveästi hinnassa korottaa...

RT-kyvystä on nyt puhuttu juu paljon, mutta minusta ihan aiheestakin. Moni tuntuu ostavan yli 500€ maksavan näytönohjaimen panostuksena tulevaisuuteen 2-3v ajalle. Harvalla riittää rahaa lähteä vaihtamaan alle vuoden välein näyttistä uusien pelien mukaan. Tuntuu kuitenkin, että peliteollisuus tulee tuota RT-ominaisuutta lisäämään lähitulevaisuudessa, halusimme sitä tai emme. Ainakin itsestä on kiva pelata pelit niin kuin pelintekijät on ne miettineet, eli parhailla grafiikoilla. Jotkut kokee RT:n turhana, mutta niin varmaan kokivat myös aikoinaan esim. Anti-aliasingin ja muut kuvanparannukset jotka pudottavat FPS:ää.

Muutaman vuoden päästä RT:stä ei enää itketä ja se on perusominaisuuksia.

Veikkaan että hinnoitteluun vaikuttaa huomattavasti enemmän RTX 3070:n hinta ja teho, ja lisäksi ennustettu 3070 Ti:n oletettu hinta ja teho, eikä se kuinka kalliista piiristä 6800 on leikattu.

6800 on AMD:n penkkien perusteella ~20% nopeampi kuin RTX 3070, jolloin se on myös hinnoiteltu vastaamaan tulevaa 3070 Ti:tä, sillä nämä ovat ne suorat vertailtavat mallit.
 
Soft Error Rate viittaa tyypillisesti aivan eri asiaan (muistisolujen säteilypohjainen korruptoituminen). Onko sulla heittää jotain tähän aiheeseen liittyvää materiaalia?
Tuossa on varsin hyvää tekstiä ja kuvia aiheesta. "Vika" on suhteellinen käsite. Kuvassa on esitetty TSMC:n testisirun käyttäytymistä eri taajuuksilla ja jännitteillä. Siitä näkee, että merkittävä osa siruista menee roskiin tai ainakin "leikkaukseen" siksi, etteivät ne tai niiden osat kellotu järkevästi. Jälleen kerran nuo huonosti kellottuvat CU:t voidaan useimmissa tapauksissa eristää, mutta ne vähentävät merkittävästi 6800 XT/6900 XT-piirien saantoa kaikista valmistetuista piireistä.

 
Viimeksi muokattu:
Tuossa on varsin hyvää tekstiä ja kuvia aiheesta. "Vika" on suhteellinen käsite. Kuvassa on esitetty TSMC:n testisirun käyttäytymistä eri taajuuksilla ja jännitteillä. Siitä näkee, että merkittävä osa siruista menee roskiin tai ainakin "leikkaukseen" siksi, etteivät ne tai niiden osat kellotu järkevästi. Jälleen kerran nuo huonosti kellottuvat CU:t voidaan useimmissa tapauksissa eristää, mutta ne vähentävät merkittävästi 6800 XT/6900 XT-piirien saantoa kaikista valmistetuista piireistä.

Noi on ihan tuttua kamaa, totta kai tehtaalta tulevat piirit binnataan. Koska referenssiä tossa sun likkaamassa artikkelissa ei ole siihen että miten kyseinen 'test vehicle' vertautuu AMD:n GPU ratkaisuihin niin mitään kovin ihmeellistä ei ton perusteella voi päätellä toteutuvasta tuotteisiin kelpaavasta yieldistä. Lisäksi 7nm prosessi on paljon kypsempi kuin mitä 5nm oli vuosi sitten ja voisi kuvitella että käppyrät näyttävät huomattavan erilaisilta.

Mistä voin lukea paremmin noista sun 'soft defecteistä'?

edit: ja oletko nyt aivan varma siitä että mitä kaikkea tuossa TSMC:n 0,9 defect densityssä on mukana? Soft ja hard defektithän on lähtökohtaisesti samanlaisia, ja ero tulee vain siitä että mihin ne sattuvat osumaan valmistuksen aikana, sillä erotuksella että kaikki niin pienet virheet, että ne eivät voi edes teoriassa katkaista johdinta tai yhdistää kahta johdinta toisiinsa on aina 'soft' defektejä. Defektien lisäksi valotuksen onnistuneisuus (terävyys) voi olla ratkaisevassa asemassa vuotovirtojen osalta.
 
Viimeksi muokattu:
Heitäs tähän lista peleistä, mitkä olisi hyvä kattaus RT-testejä :hmm:

En ole hyvä aisantuntija, koska Vegalla vielä mennään mutta kaiketi Womb Raider, Metro, Wolfenstein ja BF ovat niitä, mitä tässä vaiheessa voi pyöritellä. En tiedä, toimivatko Minecraft ja Quake 2.

Logiikkahan tässä taustalla on se, että rasterointi on kummallakin puolella jo niin kovissa luvuissa, että ainoastaan alati yleistyvä säteenseuranta haastaa tällaisia kortteja todenteolla. Ja koska suunta on rasteroinnista kohti säteenseurantaa, tällä on merkitystä sille, miten kortti kestää aikaa.

Cyberpunkhan tässä itse kullakin siintää silmissä, ja ainakin itse päivitän näytönohjainta vain saadakseni säteenseurannan käyttöön. Sillä pyöriikö screenspace-kikkailtu rasterointi 130 vai 160 fps on vähäisempi merkitys.
 
Minecraft luulisi toimivan, kun se on nimen omaan DXR -peli ja Microsoftin rahoittamana noi säteet. Toinen kysymys on sitten se, että suorituskyky riippuu rajusti mitä karttaa pyörittää eikä peli taida sisältää mitään suorituskykytestiäkään.
 
Minecraft luulisi toimivan, kun se on nimen omaan DXR -peli ja Microsoftin rahoittamana noi säteet. Toinen kysymys on sitten se, että suorituskyky riippuu rajusti mitä karttaa pyörittää eikä peli taida sisältää mitään suorituskykytestiäkään.
Se on itseasiassa se ainut DXR-peli tähän asti mistä tiedetään, että korttien toimivuutta on rajoitettu (ts ei toimi esimerkiksi Pascaleilla vaikka niille on DXR-ajurit)
 
edit: ja oletko nyt aivan varma siitä että mitä kaikkea tuossa TSMC:n 0,9 defect densityssä on mukana? Soft ja hard defektithän on lähtökohtaisesti samanlaisia, ja ero tulee vain siitä että mihin ne sattuvat osumaan valmistuksen aikana, sillä erotuksella että kaikki niin pienet virheet, että ne eivät voi edes teoriassa katkaista johdinta tai yhdistää kahta johdinta toisiinsa on aina 'soft' defektejä. Defektien lisäksi valotuksen onnistuneisuus (terävyys) voi olla ratkaisevassa asemassa vuotovirtojen osalta.
Hard defectit voi selkeästi laskea; jotain on sirulla yksiselitteisesti rikki. Joko se ei toimi lainkaan tai jokin osa (vaikkapa GPU:n CU) ei toimi lainkaan tai oikein. Soft defectejä ei kukaan pysty faktisesti laskemaan. Jokin osa (tai koko piiri) kellottuu huonommin tai siru vuotaa liikaa. Syynä voi olla yksi tai monta "soft defectiä".

Riittävän huonosti kellottuva CU voi olla efektiivisesti "rikki", sillä se ei täytä sirun speksejä ja näin ollen kyseistä CU:ta ei voi käyttää, vaikka se "toimii".
 
Sinälläänhän sillä puhtaalla säteenjäljityssuorituskyvyllä ei ole merkitystä, koska yksikään tämän sukupolven korteista ei ole säteenjäljityksessä tarpeeksi nopea pyörittämään pelejä jotka on puhtaasti säteenjäljityksellä tehty...

Seuraavan sukupolven kanssa voi olla sitten eri asia...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 764
Viestejä
4 565 144
Jäsenet
75 017
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom